فهرست مطالب
فصلنامه تاریخ فلسفه
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، زمستان 1394)
- تاریخ انتشار: 1395/02/12
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحه 5
-
صفحه 11اصطلاح مشائی بطور مطلق در ادبیات فلسفی معاصر درباره شیوه فلسفی ارسطو، پیروان او، ابن سینا و شماری از فیلسوفان مسلمان بکار میرود. از طرف دیگر، ابن سینا که خود رئیس حکمای مشاء در میان مسلمانان محسوب میشود، در یکی از آثارش انتقادات شدیدی بر مشائیان وارد کرده و آنها را تخطئه نموده است. اکنون سوالاتی که در اینباره پیش می آید عبارتند از: آیا ابن سینا ارسطو را نقد کرده یا انتقادات وی متوجه پیروان اوست؟ اگر انتقادات او از مشائیان به ارسطو مربوط نیست، آیا پیروان یونانی، اسکندرانی، رومی و مشائیان بغداد در دوره اسلامی را به یک اندازه شامل میشود؟ و بالاخره این فرض هم قابل بررسی است که آیا میتوان نقدهای او از مشائیان را دلیل عدول وی از فلسفه مشائی به حکمت مشرقی دانست؟
در نوشتار حاضر ضمن مرور تاریخی و معناشناختی بر کلمه «مشاء» این مطالب مورد بحث قرار گرفته که میتوان سه دسته از مشائیان (اصحاب لوکئوم، دوره میانی قرن سوم تا ششم میلادی و اصحاب بیت الحکمه) را در تاریخ فلسفه شناسایی کرد که انتقادهای ابن سینا متوجه هر سه گروه بویژه سومین آنهاست؛ بعلاوه بنظر ابن سینا میتوان از فلسفه مشائی چنان روایتی داشت که نقصها و کژی های آن رفع گردیده و بصورت اصلاح شده مورد قبول بلکه مورد توجه و تاکید واقع شود و این میتواند تمهیدی بر حکمت مشرقی او باشد.کلیدواژگان: ابن سینا، فلسفه مشاء، مشائیان، ارسطو، حکمت مشرقی -
صفحه 33هر دانشی شرایط خاص خود را برای رشد و نمو میطلبد و فلسفه نیز دانشی است که بذر آن در هر خاکی به بار نمینشیند. فراز و فرود رشد فلسفه در تاریخ ایران نیز گواهی بر این موضوع است. در دوره آل بویه این دانش رشدی را در تحریر و ترجمه کتب و توجه به فلاسفه و تربیت دانش آموخته در تجربه دارد که متعاقبا این سوال را به ذهن متبادر میکند که چه عواملی سبب شد تا فلسفه این پیشرفت را از خود نشان دهد؟ پژوهش حاضر بدنبال چرایی این موضوع، به بررسی و تحلیل زمینه های رشد فلسفه در این دوره از تاریخ ایران پرداخته است. نگارش داده های یافت شده با روشی توصیفی تحلیلی نشان میدهد که زمینه های علمی فرهنگی و سیاسی مذهبی متفاوتی بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر جریان این رشد تاثیر گذار بوده اند که در نوشتار حاضر به واکاوی آنها پرداخته ایم.کلیدواژگان: فلسفه، زمینه رشد، آل بویه، علمی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی
-
صفحه 57سعادت از مفاهیم کلیدی در اندیشه فلاسفه و بخصوص حکمای اسلامی است و از فلاسفه یونان باستان گرفته تا ادیان توحیدی و دین اسلام به مقوله سعادت آدمی پرداخته اند. از منظر غالب فلاسفه، هدف سیاست و تشکیل حکومت، نیل به سعادت است؛ هرچند در تعریف سعادت تعاریف متفاوتی ارائه شده است. در این مقاله تلاش شده جایگاه سعادت در اندیشه علامه طباطبایی بعنوان یک فیلسوف و مفسر برجسته معاصر مورد بررسی قرار گیرد. از دیدگاه علامه طباطبایی جامعه یی به سعادت دست می یابد که حرکتش در مسیر فطرت انسانی و نظام آفرینش باشد. دین که از طرف خداوند تشریع شده تفصیل فطرتی است که بصورت اجمال آن را در درون خود مییابیم؛ بنابرین دین اسلام ملاک تشخیص ایمان و عمل صالح است. از اینرو، جامعه یی به سعادت دنیوی و اخروی میرسد که دین منطبق با فطرت بر آن حکومت کند.کلیدواژگان: علامه طباطبایی، حکومت دینی، سعادت، فطرت، حاکمیت، اسلام
-
صفحه 81نوشتار حاضر به علل و پیشینه ظهور مسئله روش و اهمیت یافتن آن در قرن هفدهم و بخصوص نزد دکارت و اسپینوزا پرداخته شده است. هجمه هایی که در قرون وسطی از جهات مختلف بر تفکر ارسطویی وارد آمد (از جمله بواسطه بحث کلیات، ظهور دوباره شکاکیت پورونی، کاربردگرایی در علوم و پیشرفت علوم دقیقه)، باعث شد تا مرجعیتهای فکری پیشین متزلزل شوند و صحبت از معیار حقیقت و روش تفکر صحیح مطرح گردد. کسانی چون ککلنیوس، زابارلا و اوستاکیوس درصدد اصلاح منطق ارسطویی برآمدند و صحبت از روش های تحلیل و ترکیب، فرایندهای تعریفی و انسجام و پیوستگی مطالب به میان آوردند. دکارت و اسپینوزا در ادامه همین سنت و البته با تاثیر از ارسطو ستیزان، روش هندسی را در اشکال تحلیلی و ترکیبی آن در پیش گرفتند و سعی نمودند از این طریق، ضامن صدقی برای گفته های خود تامین کنند و عقیم بودن قیاس اقترانی ارسطویی را به تفکر روشمند زاینده مبدل سازند.کلیدواژگان: ارسطو، شکاکیت، روش تحلیل و ترکیب، دکارت، اسپینوزا، هندسه
-
صفحه 101در مکتوبات اولیه اسلامی، توصیف دقیق و روشنی از اندیشه ها و تعالیم بودایی ارائه نشده و غالب سخنان، بسیار کلی و ناقص است. در بیشتر منابع، باورها و اعمالی به بودائیان نسبت داده می شود که یا اساسا نادرست است و یا اصلا اختصاص به بودائیان ندارد و سایر سنن هندی نیز بدانها پایبندند. برای یافتن علت این امر، باید به دوره پیش از اسلام رجوع کرد و گسترش دین بودایی را در مناطقی که بعدها در زمره سرزمینهای اسلامی قرار گرفتند، بررسی نمود. بنظر میرسد که آشنایی ناقص با تعالیم بودایی اختصاص به دوره اسلامی ندارد، بلکه دست کم در نواحی غربی و مرکزی ایران پیش از اسلام نیز اوضاع اینگونه بوده است. اما در نواحی شرقی ایران و در مسیر جاده ابریشم، مراکز بودایی مهمی وجود داشته است. با این حال، پس از ظهور اسلام، صومعه های بودایی این مناطق نیز بتدریج ویران شد و جز خاطره یی مبهم چیزی از آنها باقی نمانده است. از اینرو، زمانی که تاریخ نگاران اسلامی میخواستند از دین بودایی سخن بگویند، به منبع موثقی دسترسی نداشتند. نوشتار حاضر در پی روشن سازی زمینه های مذکور میباشد.کلیدواژگان: دین بودایی، اسلام، تاریخ نگاری اسلامی، سمنیه، بوداسف، صابئین، ایران باستان
-
صفحه 127رویکرد معرفتی تجربه گرایی در عصر جدید در برابر رویکرد عقلگرایی دکارت و پیروان وی که قائل به وجود تصورات و اصول نهادی پیش از تجربه در نهاد انسان بودند قرار گرفته است. متفکران این رویکرد با انکار تصورات و اصول نهادی و نیز سرچشمه قراردادن تجربه حسی به بررسی مسائل متافیزیکی که نزد عقلگرایان مطرح بود پرداخته اند.
حاصل این بررسی ها در اوج خود درباره جوهر چیزی جز انکار آن را بارمغان نداشته است. ازاینرو با توجه به سیر تحول تجربه گرایی نزد پیشروان این رویکرد و پیامدهای منتهی به آن، در پاسخ به پرسش بنیادین این مقاله که آیا با پذیرش قرائت خاص تجربه گرایانی همچون لاک، برکلی و هیوم از روند کسب معرفت، امکانی برای پذیرش جوهر باقی میماند یا خیر؟ باید گفت همانطوری که در سیر بررسی جوهر در نزد این متفکران مشاهده شد پذیرش جوهر با اتخاذ رویکرد تجربه گرایی سازگار نیست چرا که جوهر یک امر فرا تجربی است که تجربه حسی صرف نمیتواند بدان دست یابد. آنچه از تجربه حسی در نهایت امر برمی آید چیزی جز مجموعه یی از تاثرات نیست که آنهم نمیتواند حکایت از هستی جوهر داشته باشد.کلیدواژگان: جوهر، عقلگرایی، تجربه گرایی، کیفیات اولیه، کیفیات ثانویه، لاک، برکلی، هیوم
-
Page 11The term Peripatetic is used in contemporary philosophical literature to exclusively refer to the philosophical method of Aristotle, his followers, Ibn Sina, and a number of Muslim philosophers. On the other hand, Ibn Sina himself, who is considered to be the leader of Peripatetic philosophers among Muslims, has advanced certain harsh criticisms against Peripatetics and denounced them. Presently, the questions that arise in this regard are as follows: Has Ibn Sina criticized Aristotle or his followers? If his criticism of Peripatetics are not related to Aristotle, does it equally target the Greek, Alexandrian, and Roman advocates of this school and the Peripatetics of Baghdad during the Islamic Period? Can we consider his criticism of the Peripatetics to be a reason for his deviation from the Peripatetic philosophy and turning to a kind of Oriental wisdom? In the present paper, while providing a historical and semantic review of the word Peripatetic, the author argues that three groups of Peripatetics (friends of Lyceum, Peripatetics of the third to sixth centuries, and the friends of the House of Wisdom) can be identified in the history of philosophy. Ibn Sina criticizes all the three groups, particularly the third one. Moreover, in his view, one can remove all the defects of the Peripatetic philosophy and then define its modified version in a way that everyone not only accepts it but also pays attention to and emphasizes it. This can be a good strategy for justifying the essence of his Oriental wisdom.Keywords: Ibn Sina, Peripatetic philosophy, Peripatetic philosophers, Aristotle, Oriental wisdom
-
Page 33Each field of science demands its own particular conditions for growth; likewise, philosophy is a science the seed of which does not come to fruition in all kinds of soil. The ups and downs of the growth of philosophy in the history of Iran testify to this fact. During the Buyid Era, this discipline experienced such a considerable growth in the writing and translation of related books and in the attention to philosophers and training philosophy students that one inevitably inquires about the underlying factors of this phenomenon. In order to provide an answer to this question, the authors of this article have explored and analyzed the background of the growth of philosophy in this historical period of Iran. The findings of this research, which was carried out following the descriptive-analytic method, indicate that various scientific-cultural and political-religious factors affected the trend of this growth both directly and indirectly. Here, the authors have tried to examine the influence of these factors over the growth of philosophy in the Buyid Period.Keywords: philosophy, context of growth, Buyid Dynasty, scientific, cultural, political, religious
-
Page 57Happiness is one of the key terms used by philosophers, in general, and by Islamic sages, in particular. From ancient Greek philosophers to the thinkers advocating monotheistic religions and Islamic philosophers, all have dealt with the issue of human happiness. In the view of the majority of philosophers, the ultimate goal of politics and establishing a government is attaining happiness. However, this concept has been defined differently by different thinkers. In this paper, the author has tried to explore the place of happiness in the philosophy of Allamah Tabatabai, the distinguished contemporary philosopher and interpreter of the Quran. In his view, a society attains happiness when it moves in the line of human primordial nature (fitrah) and the system of creation. A religion which has been sanctioned by God is the extension of a detailed primordial nature which exists in our nature. Thus religion Islam is the criterion for distinguishing faith and good deed. Accordingly, a society will attain worldly and otherworldly happiness if it is ruled by a religion which conforms to Mans primordial nature.Keywords: Allamah Tabatabai, religious government, happiness, primordial, nature (fitrah), governance, Islam
-
Page 81The present paper deals with the background and causes of the rise of the problem of method and its importance in the 17th century, particularly, in Descartes and Spinoza. The criticisms advanced against the different aspects of Aristotelian philosophy (such as the discussion of the universals, the re-emergence of Pyrrhonian skepticism, functionalism in sciences, and the development of exact sciences) wavered the foundations of previous philosophical schools and gave rise to discussions regarding the criteria for the truth and the correct methods of thinking. As a result, some logicians such as Zabarella and Eutyches decided to revise Aristotelian logic and began speaking of methods of analysis and synthesis, definition processes, and the cohesion and coherence of matters of discussion. Following the same tradition and, of course, under the influence of Aristotles critics, Descartes and Spinoza advocated the geometric method of analysis and synthesis. In this way, they tried to provide a guarantee for the truth of their words and transform the infertility of the Aristotelian categorical syllogism into an invaluable, fertile, and methodic kind of thinking.Keywords: Aristotle, skepticism, method of analysis, synthesis, Descartes, Spinoza, geometry
-
Page 101In early Islamic texts, no accurate and clear description of Buddhist thoughts and teachings has been provided, and most of the related statements in such texts are very general and incomplete. In most sources, some beliefs or acts are attributed to Buddhists which are either basically incorrect or not at all related to Buddhists but followed by other Indian religious sects. In order to find the reason behind this problem, one should refer to the pre-Islamic period and explore the dissemination of Buddhism in those regions which later turned to Islam. Apparently, a defective knowledge of Buddhist teachings is not restricted to the Islamic period; and it was also the same case at least in the western and central regions of Iran before Islam. However, in the eastern parts of Iran and alongside the Silk Route, there were some very important Buddhist centers. Nevertheless, after the rise of Islam, the Buddhist monasteries of these regions were gradually destroyed, and nothing remained from them except a vague memory. Accordingly, when Islamic historiographers decided to speak of Buddhism, they had access to no authentic sources. The present paper is intended to shed some light on the above issues.Keywords: Buddhism, Islam, Islamic historiography, Sumaniya, Budasif, Sabeaans, ancient Iran
-
Page 127The epistemological approach to Empiricism in the Modern era is opposed to the rationalist approach of Descartes and his followers, who believed in the existence of certain innate ideas prior to experience in Mans mind. The thinkers advocating this approach explored rationalists metaphysical problems through denying innate ideas and considering sense experience as the source of knowledge. The results of such investigations had nothing to say, even at their peak, about substance except when trying to deny it. Accordingly, given the process of the development of empiricism by the pioneers of this approach and its consequences, the authors of this paper have tried to deal with the following basic question: After accepting the specific reading of some empiricists such as Locke, Berkeley, and Hume from the process of attaining knowledge, would it be possible to accept the existence of substance? Here, the writers respond that, based on their studies of the above thinkers views of substance, the acceptance of substance is not consistent with empiricism. This is because substance is a meta-empirical entity which sense experience cannot grasp. What follows sense experience in the end is nothing but a collection of impressions which can never explain the existence of substance.Keywords: substance, rationalism, empiricism, primary qualities, Locke, Berkeley, Hume, secondary qualities