به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hashar » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hashar» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی نگارستانی*، حسن پناهی آزاد

    یکی از دیدگاه های مهم در مبحث معاد جسمانی، نظریه عینیت بدن دنیوی و اخروی است. این دیدگاه طیفی وسیعی از متکلمین و همچنین برخی از حکما را در بر می گیرد و با وجود اختلاف میان طرفداران این دیدگاه در فروع، اصل مدعا، یعنی عینیت بدن دنیوی و اخروی در معاد جسمانی مورد اتفاق ایشان است. شیوه تحقیق در این مقاله به گونه توصیفی انتقادی می باشد . مقاله حاضر پس از توصیف و نقد دیدگاه یادشده، به این نتیجه رسیده است که ادعای عینیت بدن دنیوی و اخروی به علت وجود مشکلات مبنایی و روشی ازجمله: عدم توانایی در تبیین درست از حقیقت انسان، محذورات عقلی بسیار از جمله محال بودن اعاده معدوم، و بسیاری از نصوص که در تضاد با این دیدگاه است، توانایی اثبات ادعای خود یعنی عینیت بدن دنیوی و اخروی در معاد جسمانی را نداشته و فاقد کارآیی می باشد.

    کلید واژگان: عینیت بدن دنیوی و اخروی, حقیقت انسان, متکلم اسلامی, حشر, معاد جسمانی}
    Ali Negarestani*, Hasan Panahi Azad

    One of the important viewpoints on bodily resurrection is the theory of the uniqueness of the worldly and the hereafter body. This view includes a wide range of theologians and some scholars, and despite the differences among the supporters of it in subsisiaries, the principle of the argument, that is, the unity of the worldly and the afterlife body in the corporeal resurrection, is agreed with by them. The research method in this article is descriptive-critical. After describing and criticizing the point of view, the present article has come to the conclusion that the claim of the uniqueness of the worldly and the afterlife body is due to the existence of fundamental and methodical problems such as: the inability to correctly explain the truth of man, many intellectual limitations such as the impossibility of returing what annihilated, and many of the texts in conflict with this point of view, fail to prove their claim, i.e. the unity of the worldly and the afterlife body in the corporeal resurrection and are of no effect.

    Keywords: The Uniqueness Of The Worldly, Hereafter Body, The Truth Of Man, Islamic Theologian, Hashar, Bodily Resurrection}
  • علیرضا میرزایی*

    رجعت از اعتقادات اختصاصی شیعه امامیه است. در این بازگشت اولیای بزرگ الهی همانند پیامبر اسلام(ص)، امیرالمومنین(ع) و سیدالشهدا(ع) حضور دارند. آیاتی از قرآن و روایات شریف به عنوان مستندات این نظریه مطرح شده است که به بررسی آنها در مقاله پیش رو پرداخته شده است و نظرات دانشمندان فرق اسلامی مورد استشهاد و نقد قرار گرفته است. اصل رجعت مورد قبول اکثر علمای شیعه است ولی در جزئیات آن اختلاف نظر وجود دارد و تاویلهایی نیز برای انصراف از معنای متبادر مطرح شده که در متن مقاله واکاوی شده است. فرضیه معهود مشیر به بازگشت عده ای از وفات یافتگان صالح و طالح است و دارای خدشه دلالتی است و نظریه تاویلی مبنی بر بازگشت دولت و گفتمان اهل بیت(ع) در حکومت حضرت حجت(عج) با ظواهر و مفاد روایتهای انبوه ناسازگار است. یافته های این پژوهش نظریه معهود رجعت را به عنوان اخبار غیبی و ملاحم بدون دلایل توجیهی، تایید می کند.

    کلید واژگان: رجعت, بازگشت مردگان, علمای شیعه, قیامت, حشر, ظهور}
    Alireza Mirzaie*

    Raj`at, return, is a special religious belief of the Shia Imamiyyah. In this return, the great divine authorities, such as the Prophet of Islam, Amir al-Mu'minin and Sayyid al-Shohada, are present. The verses of the Qur'an and the noble traditions supporting the theory are discussed in this article, and the views of Muslim scholars have been taken as document and studied critically. The principle of raj`at has been accepted by most Shia scholars but there are disagreements in its details; and, as described in the paper, some interpretations have been put forward in order to abandon its common meaning. The common hypothesis refers to the return of some deads of Salih and Talih, it failes to be accepted and the theory claiming the return of Imams state during the rule of the last Imam is incompatible with the appearance and contents of the mass narratives. The findings of this study supported the original theory of return as being mysterious without justifying proofs.

    Keywords: Return, Return of the Dead, Shia Scholars, Resurrection, Hashar, Zuhur}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال