به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « holism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «holism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیامک عبدالهی*، منصور نصیری

    ننسی مورفی بر مبنای تعامل علم و دین، به تقریر خاصی از فیزیکالیسم غیرتحویلی روی می آورد که با استفاده از علم تجربی، فیزیکالیسم و کتاب مقدس، فیزیکالیسم کل‏انگارانه اش را صورت بندی کند؛ موضعی میانه دوگانه انگاری جوهری و وهم انگاری که انسان ها را ابدان روحانی تعریف می‏کند و مساله ذهن را درونش مستتر دارد. مورفی روح را با پیش‏فرض های الهیاتی اش وارد فیزیکالیسم کل‏انگارانه می کند و نه با شواهد علمی و استدلال های فلسفی. وجه تمایز فیزیکالیسم غیرتحویلی از فیزیکالیسم تحویلی التفات به شکاف تبیینی در مساله "ظهور" است. فیزیکالیسم کل‏انگارانه این شکاف را پر نکرده و تنها شکل مساله را از تبیین رابطه اجزاء انسانی، به تبیین رابطه ابعاد انسانی تغییر داده است. بنابراین تلفیق تلقیات جهانی و ضعیف ظهور، به همراه آموزه‏های ایجابی و سلبی فیزیکالیسم کل‏انگارانه، یعنی استفاده از فیزیکالیسم کل انگارانه خالص و پرهیز از واردکردن پیش‏فرض‏های الهیاتی در یک نظریه فلسفی، می تواند برای حل مساله ذهن گره گشا باشد.

    کلید واژگان: ننسی مورفی, کل انگاری, فیزیکالیسم کل انگار, فیزیکالیسم غیرتحویلی, مساله ذهن, ظهور, شکاف تبیینی}
    S. Abdollahi*, M. Nasiri

    Based on the interaction between science and religion, Nancy Murphy turns to a special version of non-transitive physicalism that uses empirical science, physicalism, and the Bible to formulate her holistic physicalism; A middle position between essential dualism and illusionism that defines humans as spiritual beings and hides the problem of the mind within it. Murphy brings the soul into holistic physicalism with his theological assumptions and not with scientific evidence and philosophical arguments. The distinguishing feature of non-transmission physicalism from transmission physicalism is the attention to the explanatory gap in the issue of "supervenience". Holistic physicalism has not filled this gap and has only changed the form of the problem from explaining the relationship between human parts to explaining the relationship between human dimensions. Therefore, combining the universal and weak perceptions of supervenience, along with the positive and negative teachings of holistic physicalism, that is, the use of pure holistic physicalism and avoiding introducing theological presuppositions in a philosophical theory, can be used to solve the problem.

    Keywords: Nancey Murphy, Holism, Holistic Physicalism, Non-Reductive Physicalism, Mind Problem, Supervenience, Explanatory Gap}
  • سید علی اصغری

    جزیی گرایی اخلاقی، گرایشی است در فلسفه اخلاق معاصر که بر اساس مبانی فرااخلاقی، با محوریت اصل ها در اخلاق و در نظریه های اصل مند اخلاق مخالفت می ورزد و آن را مخل فکر و تشخیص اخلاقی می داند. چالش جزیی گرا در مقابل اصل مندی در اخلاق مهم است و به همین دلیل جا دارد که نقص های جزیی گرایی شناسایی شود تا مقدمه رفع آن ها شود. مقاله حاضر به آن دسته از نقص های جزیی گرایی اخلاقی می پردازد که منشاشان تکیه جزیی گرایان بر دلیل هاست. دلیل در بحث های هستی شناختی اخلاق، یک جنبه موقعیت است که له و یا علیه، عمل است. اولا تکیه جزیی گرا بر دلیل های اخلاقی برای اثبات جزیی گرایی اخلاقی سودمند نیست، زیرا قابل جمع بودن کل گرایی با عام گرایی و قابل جمع بودن اتم گرایی با جزیی گرایی، نشان می دهد نزاع درباره نقش ها و ماهیت اصل های اخلاقی (نزاع جزیی گرایی عام گرایی)، با استفاده از بحث اتم گرایی و کل گرایی در نظریه دلیل ها قابل حل نیست. ثانیا این تکیه، برای جزیی گرایی نه تنها سودمند نیست بلکه زیانمند است به این معنی که خلل هایی در آن ایجاد می کند. زیرا (الف) تصور اخلاق صرفا در چارچوب دلیل های اخلاقی، در بهترین حالت تصوری ناقص از الزام اخلاقی و بنابراین از اخلاق به بار می آورد؛ و (ب) تصور محدود از اصل های اخلاقی در چارچوب دلیل های عام، مانع شمول جزیی گرایی بر همه نظریه های اصل محور اخلاق، یا دست کم مهمترین نظریه ها، می شود. امر مطلق به عنوان یک نمونه بسیار مهم نشان می دهد قلمرو اصل های اخلاقی گسترده تر از قلمرو دلیل های اخلاقی است.

    کلید واژگان: اصل های اخلاقی, کل گرایی, اتم گرایی, عام گرایی, الزام اخلاقی}
    Seyyed Ali Asghari

    Moral particularism, which is one of the intellectual orientations in contemporary ethics, opposes the importance of principles in morality and in principled theories of ethics on metaethical grounds, and regards it detrimental to moral thought and judgement. I believe that the particularist’s challenge against principled ethics is important, and therefore it is a requirement that the problems of particularism are identified to be then solved. In this paper, I investigate some problems of particularism that stem from particularists’ reliance on reasons. I first explain what reason is in moral metaphysics debates, and after discussing the relations between holism, atomism, particularism, and generalism, I make clear why particularism’s reliance on reasons is not useful for it. Reliance on reasons is also detrimental to particularism, in the sense that causes inadequacies in it. For, first, conceiving morality only in terms of reasons at best creates an inadequate conception of moral obligation and therefore of morality; and second, narrowly conceiving moral principles in terms of general reasons prevents particularism from being inclusive against all principled theories of ethics. I discuss why the categorical imperative as a significant example shows that the scope of moral principles is broader than the scope of moral reasons.

    Keywords: moral principles, Holism, atomism, generalism, moral obligation}
  • مهدی اسدی*
    ابن سینا می گوید اگر علمی درباره گذشته یا آینده داشته باشیم، چنین علمی بالقوه مضاف به خارج است، اما معنای «بالقوه» را مشخص نمی کند. اگر این دیدگاه «بالقوه» ابن سینا را به معنای بالقوه بودن متعلق صدق بگیریم و سپس آن را به علل مادی ارجاع دهیم، می توان با اصلاح و بازسازی فراوان به نوعی راه حل کل گروانه حداقلی درخوری رسید: «متعلق صدق یک امر آتی همه علل مادی و اعدادی آن است در زمان حاضر و متعلق صدق یک امر گذشته همه آثار و معلول های مادی آن است در زمان حاضر». این راه حل کل گروانه حداقلی را از راه ترجح بلامرجح و مقایسه با تعریف رسمی ابن سینا و مقایسه با «حصول تمیز با همه اسباب و علل» در عبارات ابن سینا و مقایسه اعتبار راه حل کل گروانه حداقلی با علم به گذشته و آینده در حالت عادی (یعنی بدون لحاظ دشواره حیث التفاتی به عدم) نشان خواهیم داد. در پایان هم به میزان مطابقت مطابق و مطابق در چنین راه حلی اشاره می کنیم و هم نشان می دهیم که راه حل کل گروانه حداقلی خارج از نظام سینوی نیز می تواند پذیرفتنی باشد و لزومی ندارد تقسیم بندی قدما در مورد علل اربعه و مباحثی چون هیولی و قوه را نیز بپذیریم.
    کلید واژگان: حیث التفاتی, گذشته و آینده, معدوم, بالقوه, کل گروی}
    Mehdi Assadi *
    Ibn Sina says that if we have a piece of knowledge about the past or the future, then our knowledge is “potentially” about the external world. But he does not clarify the meaning of this “potentiality”. We show that if we take Ibn Sina's “the potential” view as the potentiality of the object of truth and then return it to the material causes, then by means of considerable modification and reconstruction we can obtain a reasonable kind of minimalist holism resolution: the object of knowledge to a future thing is its all material causes in the present time and the object of knowledge to a past thing is its all material effects in the present time. We will prove this presentist resolution by means of a kind of determinant reason of comparison with Ibn Sina's definition by a description of comparison with Ibn Sina's phrase that a thing can be distinct by its all causes and of the comparison between the validity of the Minimalist Holism Resolution and our knowledge about the past and the future in the ordinary situations (i.e. without considering the riddle of the intentionality to the nonexistent). In the end, we will have a glance at the degree of the correspondence between knowledge and its object in this resolution and then we show that this resolution can be provable even outside Ibn Sina's philosophical system without necessarily accepting such issues as the four causes and the potentiality.
    Keywords: Intentionality, potentiality, Nonexistent, The Future, The Past, Holism}
  • سوده یاوری*، طیبه ماهروزاده

    «تربیت کل گرا» یکی از رهیافتهای تربیتی قرن بیستم در غرب است که با کاستیهای موجود در نظام تربیتی مدرن مقابله کرده است. با اندکی توجه میتوان شباهتهایی بین تعلیم و تربیت دینی و اسلامی با این روش تربیتی یافت؛ تا آنجا که میتوان گفت تربیت کل گرا شیوه رایج تربیت در نظام آموزش سنتی ما بوده است. این پژوهش به طرح برخی از اصول تربیتی در حکمت متعالیه میپردازد که ذیل مفهوم «کل گرایی» قرار میگیرند. برخی از اصول مطرح شده عبارتند از: لزوم جمع میان ماده و معنا، تربیت بدن بهمراه روان و کل گرایی اخلاقی و معرفتی. همچنین در ذیل کل گرایی معرفتی به جایگاه ویژه عقل در معرفت شناسی پرداخته شده و اصول تربیتی متناسب با عقلانیت استخراج گردیده است که از جمله آنها محاسبه و لزوم آموزش تعقل به متربی است. در انتها برخی از روش های اجرایی متناسب با اصول یاد شده، آمده است. این تحقیق از روش کیفی تحلیل محتوا و استنتاج فلسفی بهره برده است. به این ترتیب که با مراجعه به کتابهای صدرالمتالهین در حکمت متعالیه و برخی از شارحان وی، به استخراج اصول تربیتی متناسب و در راستای کل گرایی پرداخته است.

    کلید واژگان: تربیت, کل گرایی, عقلانیت, حکمت متعالیه, صدرالمتالهین}
    Sude Yavari *, Tayebe Mahroozade

    Holistic education is one of the educational strategies of the 20th century in the West which challenges the existing defects in the modern educational system. Clearly, there are so many similarities between religious and Islamic education and holistic education that we can safely claim that the latter has always been the common method of education in our traditional educational system. The present study focuses on certain educational principles in the Transcendent Philosophy which can be categorized under the concept of holism. Some of these principles include the necessity of the gathering of matter and meaning, educating the body along with the soul, and moral and epistemological holism. Moreover, regarding epistemological holism, the authors elaborate on the particular place of reason in epistemology and derive a number of educational principles in conformity with rationality, among which reference can be made to the necessity of prudence and necessity of teaching intellection to the learner. Finally, they refer to some of the practical methods in conformity to the mentioned principles. Following the qualitative method of content analysis and philosophical inference, the authors have tried to derive a number of educational principles in line with holism through delving in Mullā Ṣadrā’s books on the Transcendent Philosophy and some of his commentators’ works.

    Keywords: Education, holism, rationality, Transcendent Philosophy, Mullā Ṣadrā}
  • رضا صادقی *
    پارادایم مفهوم محوری فلسفه علم تامس کوهن است که در چارچوبی کل گرایانه تعریف شده است. کوهن با تمسک به این مفهوم پرسشهای تحلیلی تجربه گرایان پیش از خود را منحل کرد و با طرح پرسشهایی تاریخی و جامعه شناختی، در ادبیات فلسفه علم انقلابی ایجاد کرد که هنوز همه ابعاد آن آشکار نشده است. کوهن در تعریف مفهوم پارادایم به روشنی و عمیقا تحت تاثیر روانشناسی گشتالت است و با اینکه مفهوم پارادایم در آثار کوهن کاربرد یکسانی ندارد، اما کوهن همیشه این مفهوم را برای اشاره به ابعاد کل گرایانه شناخت علمی به کار می برد. در این نوشتار با اشاره به کاربردهای متعدد مفهوم پارادایم از کل گرایی به عنوان مولفه مشترک آنها بحث خواهیم کرد. در بحث از قابلیتها و محدودیتهای ناشی از رویکرد کل گرایانه کوهن نیز به تلاش کوهن برای رفع برخی از ابهام ها در خصوص ماهیت پارادایم خواهیم پرداخت و میزان موفقیت کوهن در این خصوص را ارزیابی خواهیم کرد.
    کلید واژگان: پارادایم, کل گرایی, گشتالت, انقلاب علمی, نسبی گرایی}
    Reza Sedeghi *
    Paradigm is a central concept of Kuhns philosophy of science that described in a holistic structure. Kuhns appeal to this concept is in fact a dissolution, not solution, of empiricists analytical puzzles and his historical and socialogical puzlles make a real revolution in the literature of philosophy of science which needs time to show its entire face and its final consequences. Kuhn in defining Paradigm is closely and clearly influenced by Gestalt psychology and though this concept has not the same application in the Kuhns literature but Kuhn always use it to reflect the holistic aspects of scientific knowledge. this article by revision of several usages of this concept will discuss from holism as their common element. In the debate of capacities and limitations of kuhns holistic approach we first review his attempts for elimination some vaguenesses and then evaluate his seccess.
    Keywords: Paradigm, holism, gestalt, scientific revolution, relativism}
  • ضیاء موحد، حسین شقاقی
    کواین از تجربه گرایانی است که منتقد تجربه گرایان پیش از خود است. در این مقاله نشان می دهیم که کواین در واقع منتقد سنت معرفت شناسی ای است که دکارت موسس آن است و تجربه گرایانی که کواین منتقد آنان است نیز در واقع بخشی از این سنت محسوب می شوند، چرا که اندیشه های آن ها واجد ویژگی های اصلی این سنت است. در اینجا به ویژه به دو ویژگی این سنت، یعنی مبناگرایی و محوریت مسئله توجیه تمرکز می کنیم. در نهایت نشان می دهیم معرفت شناسی کواین هر دوی این ویژگی ها را رد می کند. دو خصوصیت از معرفت شناسی کواین که در اینجا نقش تعیین کننده ای دارند، کل گرایی و طبیعی گرایی او هستند.
    کلید واژگان: مبانی گرایش توجیه, کل گرایی, طبیعی گرایی, شکاکیت}
    Ziya Movahed, Hossein Shaqaqi
    Quine is an empiricist. But he objects the previous empiricists. We want to show that Quine is in fact an objector of the epistemological tradition that Descartes founded, and the empiricists that Quine objects are followers of that tradition. Here we emphasize two specifications of Cartesian tradition: (1) foundationalism (2) trying to answer the problem of justification. We show that Quine’s epistemology rejects both of these. Two traits of Quine’s epistemology that have important roles here are holism and naturalism.
    Keywords: Foundationalism, Justification, Holism, Naturalism, Skepticism}
  • علی جعفری اسکندری
    ریچارد مک کی رورتی نوپراگماتیست معاصر آمریکایی است. وی با نقد مقولات رایج در فلسفه سنتی ازجمله حقیقت، دانش، منطق و فلسفه معرفت شناسی را سوژه ای مدرن تلقی می کند که با جعل ذهن، توسط رنه دکارت ظهور یافته است. رورتی تفکیک ذهن بدن را امری بی سابقه می داند که در فلسفه دکارت خلق شده است؛ سپس می نویسد در خلق این مسئله، دکارت را این تصویر بسیار بزرگ و قوی مساعدت کرده است که ذهن انسان همانند آینه بسیار بزرگی است که جهان را بازنمود و منعکس می کند. به نظر رورتی، این تصویر امری اعتمادناپذیر است. در این مقاله دیدگاه رورتی درخصوص مسئله ذهن و بدن را بررسی می کنیم. فرضیه اصلی مقاله این است که رورتی به هیچ وجه دنبال راه حل و استدلال، برای انتخاب یگانه انگاری یا دوگانه انگاری یا هر نظر دیگری نیست؛ بلکه رویکرد فسخ گرایانه را بر رویکرد حل گرایانه ترجیح می دهد. وی با گزینش فیزیکالیسم غیرتقلیل گرا و هرمنوتیک، درصدد پرکردن خلا به وجودآمده از کنارنهادن معرفت شناسی نیست و رابطه خود انسان و جهان را رابطه ای علی قلمداد می کند.
    A. Jafari Eskandari
    Richard McKay Rorty (1932-2007) is the American neo-pragmatist. Criticizing the prevalent issues of traditional philosophy such as truth، knowledge، objectivity، logic and philosophy، he considers epistemology a modern subject which emerged via forging the mind by Rene Descartes. In his view، separation of mind–body is an unprecedented matter created in Descartes philosophy. He thinks that، in creating such a matter، Descartes was aided by the big and strong image of human mind as a large mirror which reflects the world. Rorty states that this image is not trustable. This study investigates the view of Rorty about mind and body. The main hypothesis of this study is that Rorty does not seek solution for selecting monism or dualism or other view، and thus he prefers the annulling approach to solving approach.
    Keywords: epistemological behaviorism, representationalism, neo, pragmatism, epistemology, mind, non, reductionist physicalism, analytical philosophy, philosophy of language, holism}
  • رضا صادقی*
    در نگارش تاریخ علم تا نیمه دوم قرن بیستم رویکردی درون گرایانه غلبه داشت. بر اساس این رویکرد وظیفه مورخ این است که تاریخ عقلانی نظریه ها را بنویسد و نشان دهد که تاریخ علم، تاریخ انباشت یافته ها و ابداعات فردی است. با انتشار آثار کوهن تحولی انقلابی در تاریخ نویسی ایجاد شد. او تحت تاثیر مورخینی مانند کوایره و باترفیلد علم را به عنوان نهادی جمعی مورد مطالعه قرار داد و بر این اساس تاریخ علم را تاریخ گسست بین کلیت های پارادایمی معرفی کرد. وی متون تاریخی و درسی متداول را متضمن فلسفه ای پوزیتیویستی می دانست و بر بازنویسی این متون بر پایه رویکرد تاریخی جدید تاکید داشت. منتقدین کوهن نیز به نوبه خود رویکرد او را متضمن عناصری نسبی گرایانه و ضدعقلانی دانسته اند. مشکل اصلی این است که کوهن به منطق بین پارادایمی باور ندارد و بحث از علل طرح یک نظریه را جایگزین بحث از دلایل می کند.
    کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, کل گرایی, پارادایم, انقلاب های علمی}
    Reza Sadeghi*
    Internalism has been the dominant attitude in the historiography until mid-20th century. According to this approach, the task of historiographer is to report an intellectual history for scientific theories and depicting that history of science is the history of accumulation of personal discoveries and inventions. The works of Kuhn, however, make a revolutionary turn in the historiography. Under the influence of historians like Butterfield and Koyré, Kuhn investigates science as a social institution and on this ground presents history of science as a history of separation of totality of paradigms. Kuhn believes that literature in history contains a positivistic philosophy and emphasizes the revising of this literature by a new historic attitude. Kuhn’s critics recognize some relativist and antirational elements in his attitude. This article will examine some of the main problems in the basic elements of Kuhn’s points of view.
    Keywords: Internalism, Externalism, Holism, Paradigm, Scientific Revolutions}
  • مسعود امید
    یکی از خاستگاه های مهم برای درک حقایق، منطق است. مقولات و ایده های مندرج در منطق، علاوه بر کارکرد صوری، بر اساس نقش هرمنوتیکی می توانند مبنا و چارچوبی را برای درک هرچه بهتر حقایق فراهم آورند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با تکیه بر دو ایده منطق کلاسیک، یعنی کلی و کل، به فهم تاریخ فلسفه نایل آییم. به بیان دیگر تاریخ فلسفه را بر اساس دو جریان کلی گرایی و کل گرایی کانون تامل و تحقیق قرار می دهیم. مدعای این مقاله آن است که در عین پذیرش محدودیت های خاص چنین پژوهشی، می توان تا حد مقبولی، به فهم ویژگی های تاریخ فلسفه براساس این دو جریان دست یافت. در این مقاله به تفاوت های دو جریان کلی گرایی و کل گرایی در باب موضوعاتی چون ماهیت فلسفه، تاریخ فلسفه، علم، الهیات و شناخت اشاره شده است.
    کلید واژگان: کلی گرایی, کل گرایی, تاریخ فلسفه}
    Masoud Omid
    Logic is one of the significant sources for understanding facts. In addition to their formal function, categories and concepts dealt with in logic can prepare a good foundation and framework towards better understanding of facts based on their hermeneutic role. Resting on two concepts of classic logic i. e. the universal and the whole, the present article seeks to reach an understanding of the history of philosophy. In other words, it is an attempt to investigate the history of philosophy based on the two approaches of holism and universalism. Taking special limitations of such a research into account, the present article claims that it is possible to reach an acceptable understanding of the features of history of philosophy based on these two approaches. The article also points to the differences of the two approaches of holism and universalism on such issues as the nature of philosophy, history of philosophy, knowledge, theology, and cognition.
    Keywords: universalism, holism, history of philosophy}
  • Mahdi Golshani
    The most important aspect of the modern world is science and technology. The modern science has changed man's view toward the world. Though it has created some achievements for man, this science has caused some problems as well. In this writing, the author tries to reveal unfavorable consequences of the modern science. The modern science has restricted itself to the material field; and reduces reality to sensible things. In addition, it is neutral in regard to values; and, in the long run, it will cause values to be discarded. The modern science is of a domination-seeking nature; it regards nature as a commodity which should be exploited. In the Medieval Age, science viewed nature from a holistic perspective; the modern science, however, lacks such a view; and because of its limitations, it cannot provide replies for man's ultimate questions concerning the meaning and goal of life. In conclusion, the author will provide a picture of the future of science and propose some ways to eliminate the defects of the modern science.
    Keywords: science, values, holism, scientific worldview, inclusive worldview, technology}
  • Hubert Derryfus, Stewart Derryfus, Trans. Mohammad Reza Tahmasbi
    In the mid-20th Century when computers appeared, there emerged a hypothesis according to which such machines are similar to man's mind, and as computer sciences develop and progress, scientists will be able to manufacture such computers which enjoy all capabilities of man's mind. This project was called artificial intelligence, and its advocates assumed some fundamental similarity between man's mind and its intelligent capabilities on the one hand and computer on the other. And as computer sciences progress, we will face artificial minds. To achieve this goal, scientists of the field adopted two main approaches; the approach based on computer sciences was more welcomed. In this article, firstly, the author shows that which philosophical idea underlies the approach based on computer sciences, i.e. semiology; and causes of defeat of this approach have been studied. And secondly, the author has tried to show that how in the field of philosophy i.e. in the field of the ideas of later Wittgenstein and Heidegger, modern views have changed the approach to the project of artificial intelligence; and to give a more promising position to the second approach which may be called connectionism.
    Keywords: semiology, connectionism, reductionism, holism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال