به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "imam mahdi" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «imam mahdi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد مرادخانی *، سید مرتضی میرسراجی
    مقوله مهدویت و لزوم توجه جدی به آن در روایات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حوزه مهدویت، مانند دیگر حوزه های معنوی، شاهد نمونه هایی از انحراف در سطوح خرد و کلان بوده است. بهترین راه مقابله با این کج روی ها برای معتقدان، مراجعه به اخبار و روایات پیامبر9 و اهل بیت7 و استفاده از نقشه راه سلوک مهدوی برگرفته از کلام آنان است. در پژوهش حاضر با استفاده از منابع و مراجع حدیثی اصیل شیعی، ادعاهای مهدوی شخصی معاصر به نام «احمد بن اسماعیل بصری» در خصوص روزگار مهدیان دوازده گانه» بعد از امام قائمQ مقایسه و بررسی شده است. سند پنج خبر موجود در حوزه مهدیان تحلیل و بی اعتباری آنها روشن شده است. همچنین متون این روایات از لحاظ اشکالات مبنایی و عدم تطابق با مدعیات احمد بصری بررسی شده است. در گام بعد، تلقیات معنوی او در جایگاه امامت و ولایت مهدیان با اخبار خاصه (شیعه امامیه) سنجیده شده که سازگاری در آنها به چشم می آید. در نهایت، با فرض صحت این روایات، برداشت و معنای قابل پذیرش راجع به «روزگار مهدیان دوازده گانه» ارائه شده است که با توجه به مردود بودن فاصله بین رحلت امام قائمQ و رجعت امام حسین7 بر اساس روایات معتبر و متواتر شیعه، مهدیان شخصیت هایی چون مراجع تقلید معاصر در عالم در زمینه انتقال پیام های الهی در عصر رجعت امام حسین7 بیان شدند.
    کلید واژگان: امام مهدی, احمد بصری, اخبار مهدیان, روزگار مهدیان, اخبار خاصه
    Ahmad Moradkhani*, Seyyed Morteza Mirseraji
    The subject of Mahdism and the need for serious attention to it do have special significance in Islamic hadiths and insights. Mahdism research area like other spiritual research areas has seen examples of deviation at micro and macro levels. Referring to the prophet Muhammad and his Ahlulbait’s hadiths and insights and also, using the Imam Mahdi’s road map which has been derived from their words for Imam Mahdi’s believers are the best ways to stand against the wrong thoughts. In this research, Ahmed Al-hassan’s fake mahdavi claims about the twelve Mahdis’ era have been studied by utilizing original shia’s sources and references. This claimant especially states his wrong claims through the interpretation of related hadiths. In this work, we have decisively responded to his misunderstanding in commentary of reliable hadiths in his view by correct documentary and textual reviews. In the following, his wrong conjectures have been scrupulously compared by particular shia’s hadiths. Finally, a hypothes about the twelve Mahdis’ era have been presented according to valid and successive hadiths.
    Keywords: Imam Mahdi, Ahmed Al-Hassan, Mahdis’hadiths, Mahdis’era, particular shia’s hadiths
  • سید ابوالفضل حسینی، محمود تقی زاده داوری
    در روایات اسلامی سخن از بلوغ جامعه بشری در عصر ظهور است. تحلیل نظریه های چگونگی تحقق بلوغ، به روش توصیفی تحلیلی، هدف اصلی نوشتار است که به شیوه تحلیل کیفی به دو روش عقلی منطقی و نقلی وحیانی به منظور تحلیل و جمع بندی یافته ها انجام می شود و در صدد اثبات فرضیه عادی بودن بلوغ جامعه در عصر ظهور است. دو دیدگاه اعجازگونه و عادی بودن درباره کیفیت تحقق بلوغ مطرح شده است. نظریه اعجاز به دلیل پیامدهای نادرست از جمله انفعال و عدم مسئولیت پذیری در برابر حوادث آخرالزمان، جلوگیری از تحرک و پویایی جامعه و... مردود است. شریعت گرایان سنتی و تجددگرایان مسلمان دو گروه از اندیشمندان هستند که به این نظریه تمایل دارند. نظریه تکامل که دیدگاه تمدن گرایان اسلامی است، علاوه بر پیامدهای مناسب در تفسیر انتظار موعود از جمله الگوپذیری، تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت، ایجاد تمدن اسلامی، و... روایات زمینه ساز و الگو قرار دادن جامعه موعود را به خوبی تبیین می نماید. امتیاز جامعه عصر ظهور به دلیل بلوغ تاریخی مردم آن عصر و یاس از نجات توسط مکاتب و عقول بشری بدون استعانت از منجی آسمانی و شکایت از وضع موجود، از مهم ترین یافته های این مقاله به حساب می آید.
    کلید واژگان: بلوغ اجتماعی, امام مهدی, عصر ظهور, عقلانیت, تکامل, اعجاز
    Abolfazl Hosseini, Mahmoud Taghizadeh Davari
    In Islamic narratives, the word is of human social maturity in the age of advent. Analyzing theories of how to achieve the maturity, by a descriptive-analytical method, is the main purpose of the article, which is carried out in a method of qualitative analysis in two rational and narrative way of analyzing and summarizing the findings and attempts to prove the normalization of thesocial maturity in the age of advent. There may be found two views in the field, one extraordinary and the other ordinary. The former is denied due to its incorrect consequences such as passivity and lack of the sense of accountability against the events of the age of advent, prevention of the dynamics of society and the like. Traditional scholars of Shariah and Muslim modernist are those tending to this theory. While the theory of evolution, in addition to its proper consequences in interpreting the expected expectations, including its being a model, the formation of a religious government in the age of absence, the creation of Islamic civilization, and the like. The narratives underlying the model and the layout of the promised community, explains well. The privilege of the society of the Age of Advent is one of the most important findings of this paper due to the historical maturity of the people of that age and the hopelessness of salvation by human schools and intellects and complaining of the status quo.
    Keywords: Social Maturity, Imam Mahdi, Age of Advent, Rationality, Evolution, Miracle
  • محمد رسول آهنگران
    اعتقاد به ظهور مهدی موعود یکی از ضروریات در مذهب امامیه بوده که برای اثبات آن دلایل متعددی در علم کلام مطرح است و از سوی دیگر وجوب تمهید مقدمات و زمینه سازی برای آن نیز جای هیچگونه شک و تردید نیست؛ ایجاد بستر و شرایط مناسب اقتصادی در شمار مهم و اصلی ترین اموری قرار دارد که در جهت زمینه سازی دارای نقشی پر رنگ و اثر گذار است؛ مقاله حاضر در صدد برآمد تا از میان برنامه ها و الگوهایی که در زمینه مسائل اقتصادی مطرح گردیده، اثبات کند که برنامه های قرار گرفته در چارچوب اقتصاد مقاومتی، ضمن انطباق آن با فقه و فرهنگ اسلامی، بیشترین هماهنگی را با شرایطی که برای ظهور حضرت مهدی موعود نیاز است، دارا می باشد. تلاش گردید تا با استفاده از داده های کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل آن، اثبات شود سنت الهی برای تحقق ظهور منجی این نیست که هدف مزبور تنها به شکل معجزه و بدون دخالت عوامل و شرایط عادی صورت پذیرد؛ بلکه نیازمند به شرایطی است که شرایط مناسب اقتصادی در صدر توجه و اهمیت قرار دارد.
    کلید واژگان: فرهنگ و فقه اسلامی, اقتصاد مقاومتی, حکومت جهانی امام عصر
    Mohammad Rasul Ahangaran
    The advent of the promised Imam Mahdi is one of the necessities in a religion that has been Imamia for several reasons it proved in Theology.
    And on the other hand, it is also fitted for field rather than doubt. Creating the right economic conditions and substrate in the most important and original is located in the direction of the field of the role and full color fitted storage have transition effects. In rising to present separate from the program and that there has been in the field of economic issues raised that to prove the program is located in the framework for the economy while compliance with the resistance, jurisprudence and Islamic culture, most near with the conditions for the emergence of the promised Imam Al-Mahdi is needed, can be fitted. Was trying to use the data loaders, library and an analysis of it, proving to be the divine tradition for the realization of the advent of the Imam Mahdi is not that the aforementioned purpose only to figure out the miracle and without interference, but also carried out under normal conditions and factors need to the appropriate economic conditions conditions that topped the attention and importance.
    Keywords: Culture, Islamic jurisprudence, economics of global government resistance, Imam Mahdi
  • مصطفی عزیزی علویجه*
    یکی از مباحث بنیادین در عرفان عملی، موضوع «معرفت نفس» است. اهل معرفت مسئله «معرفت نفس» را پایه همه معارف دانسته، آن را نردبان معرفت پروردگار می دانند. منظور از «معرفت» در بحث معرفت نفس، همان معرفت حضوری و شهودی به نفس است. از دیگر محورهای پایه ای در عرفان اسلامی، مبحث «انسان کامل» است. انسان کامل در هر زمانی، دربردارنده همه معنویات، هدایت ها و معارف ناب الهی است. تنها مصداق زنده انسان کامل در عصر کنونی، حضرت مهدی (عج) است. مسئله اصلی این پژوهش آن است که آیا سالکی که در وادی «معرفت نفس» گام برداشته است، می تواند در مراحل عالی آن، انسان کامل و حجت زنده پروردگار را شاهد باشد؟
    هدف این پژوهش تبیین رابطه میان «معرفت شهودی نفس» و «مهدویت» است که با روش «تحلیل عقلانی» به این نتیجه رسیده که امکان معرفت شهودی به انسان کامل و جایگاه برجسته او برای برخی از اهل معرفت، و البته در حد قابلیت قابل وجود دارد.
    کلید واژگان: ولی عصر (عج), انسان کامل, معرفت نفس, اطلاق و تقیید, مهدویت
    Mostafa Azizi Alavijeh*
    "Self-knowledge" is one of the fundamental issues in practical mysticism. Mystics regard “self-knowledge" as the foundation of all knowledge and the ladder to the knowledge of God. In the discussion of self-knowledge, "knowledge" means the intuitive and immediate knowledge of self. The “Perfect Man" is another basic concept in Islamic mysticism. At any time, the Perfect Man includes all spiritual guidance and pure Divine teachings. Imam Mahdi (may God hasten his glad advent) is the only living example of the Perfect Man in the present age. The main question of this research is whether a wayfarer stepping along the highest levels of the spiritual journey to the valley of "self-knowledge" can see the Perfect Man who is God’s living proof. The present paper seeks to expound the relationship between” the intuitive knowledge of self” and “Mahdism”. By using intellectual analysis, it is concluded that intuitive knowledge of the Perfect Man and his pre-eminent position is possible for some mystics, of course to the extent of the receptivity of the receptacle.
    Keywords: Imam Mahdi, the Perfect Man, self, knowledge, ascription, delimitation, Mahdism
  • روح الله دریکوند*، جواد جعفری
    شکوفایی عقل، رسالت همه انبیا و اولیا بوده است. مردم در عصر ظهور در اثر تجربه و بلوغ تاریخی، آمادگی لازم برای تکامل عقول را خواهند داشت و امام× رسالت جهانی خویش را با تکامل عقول انسان ها آغاز می کند. براساس برخی احادیث، عقول در عصر ظهور تکامل می یابند و ابزار این جمع و تکمیل عقول، دستان پرتوان ولایت است. معنای جمع شدن عقول، جمع شدن عقل فردفرد انسان ها است و نتیجه آن، رسیدن همه به اتحاد و اجماع است. جمع عقول با تبلیغ و تربیت تدریجی امام صورت می گیرد و تاثیر عنایت امام، عادی و طبیعی است؛ نه اعجاز. دانش روز نیز دریافته است که انسان دارای استعداد ها و ظرفیت های قابل توجهی است که در آینده، توان بهره مندی از آنها را خواهد یافت. در پایان این پژوهش نیز به ارتباط دوطرفه عقل و علم اشاره می شود؛ علم سبب رشد عقل است و عقل نیز زمینه کسب علم را فراهم می کند.
    کلید واژگان: عقل, ابزار جمع عقول, جمع عقول, تکامل عقول, مهدویت, عصر ظهور, امام مهدی
    Rohollah Derikvand*, Javad Jafari
    Development of intellect has been the mission of all prophets and saints. People will have the necessary preparation for evolution of intellects based on experience and historical maturity in the era of reappearance and Imam will begin his universal mission by evolution of humans intellects. Based on some narrations,intellects will be evolved by the era of reappearance and the means of this collection and perfection of intellects is the powerful hands of Vilayat. Accumulation of intellects means gathering of each individuals intellect and its result is reaching to unity and consensus. Accumulation of intellects is carried out by gradual propaganda and education of Imam and the effect of Imams favor is normal and natural but not miracle. The contemporary knowledge has also figured out that human possesses significant skills and capacities who is able to enjoy them in future. At the end of this study, it is pointed out to the mutual relation between intellect and science; science causes growth of intellect and intellect provides the ground to achieve science.
    Keywords: Intellect, Means of Accumulating Intellects, Evolution of Intellects, Mahdaviat, the Era of Reappearance, Imam Mahdi
  • محمدعلی فلاح آباد، عزالدین رضانژاد
    روایت ابولبید در بیان رمز و راز حروف مقطعه قرآن، به قیام قائمانی هنگام تحقق حروف مقطعه فواتح سور اشاره دارد. در این روایت، ظهور حضرت حجت(عج) را در تحقق «الر» یا «المر» دانسته است. علامه مجلسی در بحار الانوار چند احتمال را در مراد روایت بیان کرده و در کتاب رجعت دچار توقیت احتمالی گشته، سال 1155ق. را سال ظهور احتمالی تعیین می کند. از سوی دیگر، این روایت می تواند خاستگاهی برای سوءبرداشت ها باشد؛ چنان که فرقه بهائیت به وسیله ابوالفضل گلپایگانی، این روایت را دلیلی بر حقانیت ادعای علی محمد شیرازی ملقب به باب در سال 1260ق دانسته است. راقم این سطور با روش توصیفی تحلیلی درصدد تبیین محتوایی و سندی این روایت است. یافته های تحقیق نشان می دهد این روایت که دچار ضعف سند و دلالت است، در امر خطیر امامت (یا نبوت ادعایی) قابل استناد نیست و در صورت استناد، کاملا مطابق بر حضرت مهدی(عج) است.
    کلید واژگان: حضرت مهدی(عج), ظهور, ابولبید, توقیت, حروف مقطعه, بهائیت
    Muhammad Ali Fallah Abad, Izz Al Din Rezanijad
    Explaining the Muqattaat or abbreviated lettes of Quran, Abu Labid's tradition alludes to those who up-rise when abbreviated letters in beginning of Quranic chapters are realized. According to this tradition, Imam Mahdi appears when 'alif lam ra or alif lam mim ra are realized. In his Behar al-Anwar, Allama Majlisi says that there are some probabilities concerning the meaning of this tradition. In his Rijat Book, he however happens to fix a probable time for the Imam's appearance saying that 1155 AH is the time he will probably appear. This tradition can serve as a ground for some misunderstandings. Abu al-Fazl Gulpayagani a leading figure of Bahaei sect considers this tradition as a reason why Ali Muhammad Shirazi known as Bab was right when he claimed that he was the promised Mahdi appearing in 1260 AH. Using a descriptive analytic methodology, the writer tries to explain the content of this tradition as well as its chain of reporters. This study shows that this tradition is weak both in terms its reporters as well as in terms of its signification. Thus it cannot be referred to in important matters such as imamate (or alleged prophecy). If this tradition is trusted at all, it can be referred only to Imam Mahdi.
    Keywords: Imam Mahdi, appearance, Abu Labid, fixing time, abbreviated letters, Bahaism
  • مسلم محمدی
    انسان معاصر که در عرصه های معرفتی به دلیل گسست ها و خلاهای پیش آمده دچار سرگردانی اخلاقی گردیده، به دنبال یافتن معنای زندگی در معاشرت های اجتماعی است.
    اخلاق معاشرت یکی از ساحت های اخلاق کاربردی است که در گستره مسئولیت در مقابل دیگران معنا می یابد؛ ساحتی که بیانگر وظایف اجتماعی انسان در قبال همنوعان خویش است.
    دولت مهدوی بنابر نص صریح احادیث عهده دار اکمال اخلاق است که نمود اصلی آن با توجه به این دست احادیث، با فضای عمومی جامعه مرتبط است.
    در این پژوهش تربیت اخلاقی و عدالت ورزی به عنوان دو متغیر اساسی حکومت دینی ازجمله مباحث مربوط به اخلاق معاشرت مهدوی است که در سخنان معصومین مورد توجه قرار گرفته است.
    در پژوهش پیش رو پس از تحلیلی درباره مکتب جامعه گرایی غرب، اخلاق معاشرت و انواع مسئولیت، به صورت مورد پژوهی دو مسئله تربیت اخلاقی و عدالت ورزی بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: اخلاق معاشرت, امام مهدی(ع), تربیت اخلاقی, اخلاق نبوی, عدالت ورزی
    Moslem Mohammadi
    Contemporary human who has been confused because of the appeared breaks and gaps in epistemological fields, pursues the meaning of life in social interactions. Ethics of companionship is one of the dimensions of applied ethics which obtains its meaning in the context of responsibility towards the others and is indicative of social duties of human towards his fellowmen. Based on the stipulated texts of hadith, Mahdavi Government undertakes the ethical perfection of human that according to the present hadiths its major representation is related to the public context of society. As two major variables of a religious government, ethical education and justice promotion are among the topics related to Mahdavi interaction ethics which have also been taken into consideration in other imams’ statements. After analyzing the school of western socialism, interaction ethics and types of responsibility, this study investigates two issues of ethical education and justice promotion.
    Keywords: companionship ethics, Imam Mahdi, ethical education, prophetic ethics, justice promotion
  • مریم نجفی لیواری، نرگس محمدنیا گالشکلامی
    از آنجا که «انتظار» از مهم ترین مقوله های دینی در تشیع محسوب می شود و نیز ترویج فرهنگ انتظار در خانواده ها نقش مهمی در تربیت دینی جامعه اسلامی دارد، واکاوی مشخصه های الگوی خانواده منتظر می تواند در التزام عملی بعد موعود باوری نقش بسزایی داشته باشد.
    بدین سان، نسل جوان و نوجوان با مبحث امامت، ولایت، موعود و مهدویت آشنا شده و از آسیب های آن آگاهی می یابند. فرهنگ انتظار می تواند در نهاد خانواده تقویت گردد. شاخصه های الگوی چنین خانواده ای در پرتو عنایت به فرامین و سیره اهل بیت علیهم السلام تحقق می یابد و تقویت موعودباوری و توجه خاص به امر خودسازی در خانواده به موازات تربیت دینی فرزندان نقش مهمی در تبدیل این پایگاه مقدس به خانواده منتظر خواهد داشت.
    کلید واژگان: خانواده منتظر, انتظار, حضرت مهدی (عج), مهدویت, دین, تربیت
    Maryam Najafi Livari, Nargis Mohammadniya Galeshkalami
    Waiting –for– Imam Asr Notion is one of the most important religious beliefs in Shiism and the promotion of the culture of this belief among families has an important role in the religious education of Muslim society. An inquiry into the features of the model of waiting –for– Imam Asr family can have an important role in the practical acceptance of the belief in the Promised Imam. Consequently, young and juvenile generation need to be familiar with Imamate, Welayat (guardianship), the Promised Imam, and Mahdism and recognize the pathology of this issue. Waiting –for– Imam Asr culture can be strengthened within the family. Having the features of the model of such family necessitates abiding by Ahlul Bayt's instructions and observing their life style. Strengthening the belief in Promised Imam and giving especial attention to refinement of soul within the in family and bringing up children religiously have important role in changing this holy institution into a waiting –for– Imam Asr family.
    Keywords: Waiting –for– Imam Asr family, Waiting –for– Imam Asr belief, Imam Mahdi, Mahdism, religion, education
  • محمود پروانه*

    انقلاب اسلامی ایران برای خود رسالتی جهانی قایل است. این رویداد، خود را جزء و زمینه ساز جریانی می بیند که آرمان آن از جهان گیری تا جهان داری اسلام به رهبری امام موعود (عجل الله فرجه الشریف) می باشد. لذا در جهت گسترش حوزه نفوذ اسلام درجهان تلاش می کند. در مواجهه با چنین رویکردی، و با وجود گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز برای عده ای این سوال مطرح است که، با توجه به مسایل ومصالح داخلی، چرا باید در بیرون از مرزهای ملی و جهت انجام به اصطلاح رسالت های جهانی هزینه کنیم. درتبیین این موضوع دوسوال اساسی پیش می آید: نخست اینکه آیا اساسا چنین رسالت ومسوولیتی در عصر غیبت امام معصوم (ع) متصور است؟ و دوم اینکه در صورت ایجاد تزاحم بین منافع ملی با مسوولیت های فراملی، اولویت باکدام است؟ در پاسخ به پرسش های اندیشناک فوق، رویکردهای متفاوتی ارایه شده است. این مقاله با تعبیر این رویکردها به جهان گرایی اسلامی، در مقام آن برآمده است تا ضمن معرفی موارد مقارن با نهضت اسلامی در ایران، براساس اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) به نقدآنها پرداخته و از این رهگذر رویکرد امام را تبیین نماید.

    کلید واژگان: حکومت جهانی اسلام, جهان گرایی, امام خمینی(ره), انقلاب اسلامی, مسوولیت های فراملی, صدورانقلاب, منافع ملی
    Mahmood Parvaneh *

    Considering global responsibility, Islamic Republic of Iran, while spreading Islam, is to pave the ground for the Imam Mahdi's ruling on the world. After the three decades of Iran's revolution, it is questioned that why, in order to fulfill the mentioned responsibility, Iran involves expenses out of the country. To clarify this point, two questions are raised: first, dose such a responsibility have any essentiality during the Imam's occultation? Second, the priority is given to which one, when national interests stand in opposite site with international ones? To answer the above questions different approaches are given.

    Keywords: Islamic Revolution, dialectic, Imam Mahdi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال