به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « inherent dignity » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «inherent dignity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین یزدی
    پس از طرح آزادی به صورت مساله بعد از قرون وسطی در مغرب زمین و اهمیت دادن به آن به عنوان یک ارزش مهم، نسبت دین و آزادی در اسلام مورد بررسی فلاسفه و اندیشمندان اسلامی قرار گرفت. در این مقاله به زیربنای مساله آزادی میان فرق مختلف فکری اسلامی پرداخته شده است و به صورت استدلالی فرقه امامیه به عنوان فرقه موجود و دارای زیربنای تفکر آزادی معرفی گردیده است و ادله مختلف مکتب فکری اسلام در وجود داشتن حق طبیعی آزادی مورد بررسی قرار می گیرد.
    در این مقاله سعی نویسنده بر آن است تا با مطالعه تطبیقی، ضمن بررسی مشابهت دو مکتب فکری فلسفی اسلام و غرب بر حق طبیعی و ذاتی آزادی، به اختلاف نظر این دو مکتب در منشاء حیثیت ذاتی انسان بپردازد. منشا این حق ذاتی در غرب، امانیسم است و در اسلام عقل انسانی است که بوسیله آن قابلیت تعالی و تکامل وجود دارد و این همان است که خداوند در خلقت انسان از دمیدن روح خود به وی یاد کرده است و نکته مهم آنکه در دیدگاه اسلامی، آزادی جزئی از هندسه سعادت می باشد و مساله به صورت پازل و هندسه دیده شده است و اینگونه نیست که ارزشهای آزادی، عدالت، امنیت، ثروت و غیره به صورت مستقل و هم عرض دیده شوند. تفاوت نگاه اسلام و غرب در منشا حیثیت ذاتی به تفاوت دیدگاه در حدود و ثغور آزادی می انجامد. در نگاه غربی بر پایه مبنا بودن امانیسم حد و مرز آزادی، آزادی دیگران است. اما در نگاه تفکر اسلامی بر پایه مبنا بودن عقل برای حیثیت ذاتی، حد و مرز آزادی علاوه بر آزادی دیگران، مصالح فرد و اجتماع و خروج از مرز عقل نیز در نظر گرفته می شود. همچنین عوامل نگهداشت آزادی مورد مطالعه قرار می گیرد.
    کلید واژگان: آزادی, اختیار, حیثیت ذاتی, عقل, عقیده}
    Hossein Yazdi
    Right after the medieval ages in the west and when freedom became a recurrent value of significance, the relationship between religion and freedom was investigated by the Islamic scholars and researchers. The present study is an attempt to investigate the foundations of freedom within different Islamic schools of thought. Shiite sect is introduced, based on reasoning, as an existing sect possessing the underlying thought foundations for the idea of freedom. In addition, freedom, as a natural right, is investigated based on the Islamic system of thought. Attempts are made to investigate both the similarities and differences between the Islamic and Western thought systems with regard tofreedom as one of the human's inherent rights using a comparative frame of reference. In fact, humanism is considered to be the origin of freedom in the Western thought system, while it is the human intellect that is considered the origin of freedom in Islam and the means through which man can develop and evolve. This is what God has referred to as blowing His soul into humans. From the Islamic point of view, freedom is regarded as one element in the geometry of prosperity. In other words, this issue has been treated as a puzzle with a geometry. Values such as freedom, justice, security, wealth, etc. are not regarded as independent and parallel. The difference between the Islamic and Western perspectives with regard to inherent dignity results in differences within the realm of freedom. From a western perspective, resting upon Humanism, one’s freedom is limited by other's freedom. However, from an Islamic perspective based upon reason, the limits of freedom include individual's interests, society's interests and moving beyond the boundaries of reason as well as other's freedom. Moreover, the factors contributing to maintenance of freedom are also investigated.
    Keywords: free will, inherent dignity, reason, belief}
  • محمدعلی راغبی*، محسن مهریزی
    معنویت در طول حیات بشر به عنوان یک امر مطلوب مورد توجه بوده و تلاش زیادی در جهت تقویت آن صورت گرفته است. عوامل متعددی موجب تعالی و پرورش معنویت می شود اما در بین این عوامل، کرامت انسان از نقشی محوری و اساسی برخوردار است. در این مقاله ضمن تشریح مفهوم معنویت، اهمیت کرامت انسان در ایجاد شخصیت معنوی مورد تاکید قرار گرفته و چگونگی تاثیر کرامت انسان در افزایش معنویت نیز بررسی خواهد شد و ثابت می گردد که سرچشمه ی معنویت، توجه به کرامت ذاتی و اکتسابی و عمل به دستورات دینی است و در مقابل، منشاء بسیاری از محرومیت های معنوی، غفلت و عدم توجه به جایگاه و کرامت روح ملکوتی انسان است.
    کلید واژگان: معنویت, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, انسان معنوی, تعالی معنوی, تقوا}
    Mohammad Ali Raghebi*, Mohsen Mehrizi
    During the human life Spirituality has been regarded as a desirable thing and much effort has been made to strengthen it. Several factors will empower spirituality, but, among these factors, human dignity is fundamental and plays a central role. In this paper the concept of spirituality will be explained and also the importance of human dignity in spiritual character is emphasized. In addition the effect of human dignity in enhancing of spirituality is discussed; furthermore it will be proved that the origin of spirituality is considering of inherent and acquired dignity and also religious practice; on the contrary, the origin of spiritual deprivation is neglect and lack of attention to the status of divine spirit of human being.
    Keywords: Spirituality, Inherent dignity, Acquired dignity, Spiritual man, Piety}
  • علی نجات رایزن، علی الله بداشتی، احسان منصوری
    انسان موجودی شریف، گران سنگ و دارای ارزش و کرامت ذاتی است. اولین و اساسی ترین مبنای کرامت ذاتی انسان از نگاه حضرت امام خمینی (ره)، وجود خاص اوست؛ چرا که وجود بماهو وجود از آن جهت که صادر از حق تعالی -که وجود علی الاطلاق است- خیر و شریف بوده و منبع هر خیر، شرف و بزرگی نیز اوست. وجود حقیقت واحد مراتبی دارد. نخست اینکه مرتبه وجودی انسان در مقایسه با سایر کائنات، بالاتر و در نتیجه از کرامت ذاتی بیشتری نیز برخوردار است؛ دوم برخورداری انسان از نیروی عقل و استدلال؛ سوم جامعیت انسان از حیث اینکه حقیقتش شامل تمامی حقایق عالم بوده و به تعبیری نسخه مختصر و فشرده شده عالم است؛ چهارم مثال آفریدگار بودن؛ پنجم کمال پذیری نامحدود انسان که از مرتبه شهادت تا مرتبه غیب فاصله سیر اوست و ششم بقا و جاودانگی انسان، دیگر مبانی و معیارهای کرامت او هستند.
    کلید واژگان: انسان, جاودانگی, کرامت اکتسابی, کرامت ذاتی, کمال پذیری, وجود}
    Ali Nejat Raizan, Ali Alah Bedashti, Ehsan Mansori
    Human beings are noble، valuable and worthy and with inherent dignity. The first and most fundamental basis of human dignity، in the eyes of Imam Khomeini، is his own entity، because the entity itself is issued from the God which is an absolute entity and the source of any goodness and noble. There are degrees of the truth. In compare with the other universe، the entity of the human being is higher and as the result he is enjoying an inherent dignity. Secondly human being is equipped with the power of wisdom and logic and thirdly the human integrity in terms of his facts contains the whole world and in other words he is the concise and compact version of the world. The forth is the example of being a creator and the fifth is the infinite perfectibility of man from time to time which is a course from martyrdom to disappearance and the sixth point is that human immortality and survival are the principles and standards for his dignityا
    Keywords: human being, inherent dignity, acquired dignity, entity, perfectibility, immortality}
  • کاظم قاضی زاده، یدالله ملکی
    بدون شک، کرامت انسان از آموزه هایمورد توجه ادیان و علمای حقوق بشر است. در مکتب اسلام نیز بر اساس آیات قرآن و احادیث اسلامی، کرامت ذاتی بشر مورد توجه و توصیه است. آنچه از قرآن فهمیده می شود یکسان دیدن حقیقت انسان است. در شرائط کنونی و مواجهه جهان اسلام با مکاتب حقوق بشری غرب، طرح حقوق ذاتی انسان از دیدگاه اسلام، حائز اهمیت و مورد انتظار است، در این مقاله با بهره گیری از آیه 70 سوره إسراء، کرامت و ارزش ذاتی انسان، به عنوان صفت عام انسانی مطرح گردیده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از شیوه و منابع کتابخانه ای می باشد.
    کلید واژگان: انسان, کرامت ذاتی, تفسیر موضوعی, عقل, اختیار}
    Kazem Ghazi Zadeh, Yadolla Maleki
    With no doubt, the human dignity is of great concern in different religions and for human rights scholars. In Islam, according to Quranic verses and Islamic traditions, the inherent dignity of human has always been considered and recommended. What is understood from Quran is the identical view of human reality. In the current situation that the Muslim world confronts the West's doctrines of human rights, the issue of human inherent rights is greatly expected. In this paper, using the verse 70 of Surah Esra‟a, the inherent value and dignity of human has been introduced as a common human attribute. The method of research in this study is descriptive- analytic with the use of library resources and techniques.
    Keywords: Human, Inherent Dignity, Thematic interpretation, Wisdom, Free Will}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال