به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "islamic theologians" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic theologians» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی islamic theologians در مقالات مجلات علمی
  • یحیی صولتی*

    عصمت، به عنوان یکی از مولفه های مهم در باب نبوت به شمار می رود که بدون توجه به آن، مبحث نبوت، منتفی می-گردد. این مقوله، در دو بعد زندگی وحیانی و حیات عادی انبیاء، مورد بررسی قرار می گیرد. در بعد وحیانی، عصمت انبیاء، مورد اتفاق نظر تمامی متکلمان، فلاسفه و دیگر اندیشمندان قرار دارد؛ اما در بعد زندگی عادی، این مسیله، محل اختلاف است. در تاریخ تفکر اسلامی، عصمت، به عنوان یک مسیله ی بسیار مهم کلامی به شمار می رود که مورد اهتمام جدی متکلمان مسلمان قرار گرفته است؛ چنان که متکلمان عدلیه و متکلمان امامیه، عصمت انبیاء، را به عنوان موهبتی الهی پذیرفته و آن را با اختیار معصوم، سازگار می دانند؛ اما متکلمان معتزله، ضمن تاکید بر اختیار معصوم، ملکه ی عصمت را، به دوران پس از بعثت انبیاء، نسبت می دهند. در این جستار، به دنبال اثبات این فرضیه است که ضرورت عصمت انبیاء الهی، را، اثبات نماید. در راستای این فرضیه، علامه طباطبایی ضمن پذیرش دیدگاه متکلمان امامیه، به شیوه ای خاص خود به تفسیر عصمت پرداخته است. این فیلسوف نوصدرایی، بر اساس موازین کلامی و فلسفی خویش، عصمت را مورد بررسی قرار داده و آن را به عنوان ویژگی ذاتی مبحث نبوت به اثبات می رساند.کلیدواژگان: عصمت، نبوت، علامه طباطبایی، لطف الهی، انبیاء الهی، متکلمان اسلامی، اولیاء الهی،.

    کلید واژگان: عصمت, نبوت, علامه طباطبائی لطف الهی, انبیاء الهی, متکلمان اسلامی, اولیاء الهی
    Yahya Solati *

    Infallibility is considered as one of the important elements in the matter of prophecy, without paying attention to it, the subject of prophecy will be ruled out. Literally, infallibility means "holding back" and "forbidding" and from the idiomatic point of view, it means a soul that prevents prophets and saints from committing sins, errors and mistakes. . The existence of this steadfast queen in the eyes of the prophets is a divine gift given to them according to their merit. Due to the difference in the spiritual position of the prophets, their infallibility is different; In such a way that the first prophets enjoyed more complete infallibility, and among them, Khatam al-Murslin (Prophet of Islam) has the most complete level of infallibility.The issue of infallibility has been the subject of serious attention by Muslim theologians; Just as Adliyyah theologians and Imamiyyah theologians accept the infallibility of the prophets as a divine gift and consider it compatible with the free will of the infallible; However, Mu'tazila theologians, while emphasizing the authority of the infallible, attribute the queen of infallibility to the era after the prophets.Allamah Tabataba'i, while accepting the Imamiyyah view, interpreted infallibility in his own way. This Neo-Sadrai philosopher examines infallibility based on his theological and philosophical standards and considers it as an inherent characteristic of prophecy.Keywords: infallibility, prophecy, Allamah Tabatabaei, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints.

    Keywords: Infallibility, prophethood, Allamah Tabataba'i, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints
  • سیدمحمد قاضوی

    این پژوهش بر آن است که این‌همانی عددی و هویت شخصی جسم لطیف را در اندیشه اسلامی‌ با رویکرد تحلیلی انتقادی واکاوی کند. در رابطه با این دیدگاه که مدعی امتداد نظرگاه متکلمان متقدم است، باید ابتدا به دیدگاه این اندیشمندان در مورد روح و تجرد و یا مادیت آن، و به تعبیر دیگر چیستی اصالت انسان پرداخت و سپس دیدگاه آنها در مورد این‌همانی و هویت شخصی واکاوی شود. ازاین‌رو، برخی از متکلمان و محدثان و نیز متکلمان مکتب تفکیک معتقدند که انسان یک بدن مادی (جسم غیرلطیف) و یک جسم لطیف (نفس) دارد؛ اما حقیقت انسان را جسم لطیف (نفس جسمانی) تشکیل می‌دهد. اینان روح و نفس را همان جسم و بدن لطیف می‌دانند که مانند آب در گل است و نه یک امر مجرد. هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سوال است که «آیا جسم لطیف می‌تواند در دو زمان مختلف وجود داشته باشد و سبب این‌همانی انسان گردد؟» این ملاک به دلیل نگاهی مادی‌انگارانه به انسان و اشکالاتی دیگر و نیز به دلیل ناتوانی در تبیین چگونگی استمرار بدن لطیف در دو زمان مختلف و چگونگی درک این استمرار دچار اشکالات متعددی است.

    کلید واژگان: این همانی عددی, هویت شخصی, جسم لطیف, متکلمان اسلامی, مکتب تفکیک, نواخباری های معارفی
    Seyed Mohammad Ghazavi

    This research aims to investigate this numerical identity and personal identity of the subtle body based on Islamic thought by using an analytical-critical approach. As for this point of view which claims to continue the viewpoint of earlier theologians, first the opinion of those scholars on spirit and its incorporeality or corporeality, in other words, originality of the quiddity of human must be discussed, then their view on exact similarity and personal identity be analyzed,therefore, some theologians and narrators, as well as theologians of the school of segregation, believe that man has a material body (non-subtle body) and a subtle body (soul), but the truth of man is the subtle body (physical soul). They consider the soul and spirit to be the same delicate body that is like water in mud and not an abstract thing. The main purpose of this study is to answer the question "Can a subtle body exist at two different times and cause human identity?" This criterion has several problems due to the materialistic view of man and other problems and also due to the inability to explain how the delicate body continues at two different times and how to understand this continuity.

    Keywords: numerical identity, personal identity, subtle body, Islamic theologians, school of Separation, theological neo-Akhbar
  • محمد ملائی*، سید محمود موسوی

    واقعیت درد و رنج حیوانات در صحنه طبیعت، زمینه‌ساز شبهه‌ای ذیل مسئله «شر» شده که ملحدان آن‌ را شاهدی بر وجود شرور گزاف می‌دانند‌ که با وجود خداوند، یا اوصاف او ناسازگاری دارد. حل این ناسازگاری همواره برای خداباوران مورد توجه بوده است؛ اما متکلمان اسلامی به سبب تاکید بر توحید و انتساب اوصاف مطلق «علم»، «قدرت» و «خیرخواهی محض» برای خداوند با مشکل جدی‌تری مواجهند. با تفحصی کتابخانه‌ای ملاحظه‌ می‌شود که سیر تاریخی پاسخ‌گویی به این مسئله در عبارات متکلمان اسلامی بسیار متفاوت است. از انکار حشر حیوانات و قایل شدن به تناسخ یا بی‌اهمیت خواندن سرنوشت آنها برای خداوند گرفته تا اعتقاد به حشر و اختلاف در مکلف‌ یا غیرمکلف بودن آنها، در این مجموعه دیده می‌شود. طبق بیان علامه طباطبایی در المیزان، به نظر می‌رسد که حیوانات، هرچند در سطحی ضعیف‌تر، مدرک، مختار و مکلف‌اند و آلام آنها با عوض‌دهی در معاد و پرورش روح توجیه می‌شود.

    کلید واژگان: درد و رنج حیوانات, صفات خداوند, عوض و انتصاف, حشر حیوانات, متکلمان اسلامی
    Mohammad Mollae'y*, Seyed Mahmoud Mousavi

    The reality of animal suffering in nature has raised the suspicions of evil, which atheists see it as evidence of the existence of an exaggerated evil that is incompatible with God, or His attributes. Resolving this discrepancy has always been of interest to theists, but Islamic theologians have faced a more serious problem due to their emphasis on monotheism and the consideration of absolute attributes of "Knowledge", "Power" and "Pure Benevolence" to God. Desk-research studies show that the historical course of theologians' encountering with this issue is very different. Some of these views are, denying the resurrection of animals, believing in animals' reincarnation, calling their fate insignificant to God, believing in their resurrection and disagreeing on whether they are obligated or not. According to Allame Tabatabai in Al-Mizan Comantary, it seems, on a weaker level, animals are perceptive, autonomous and obligated, and on the Day of Resurrection, they will receive a ransom and cultivation of the soul for the suffering they endure.

    Keywords: the suffering of animals, attributes of God, ransom, intesaf (the fulfillment of the right of the oppressed from the oppressor by God), animal resurrection, Islamic theologians
  • عصمت نیری، حسین قاسمی، محمد تقی دیاری بیدگلی
    یکی از مباحث مهم پیرامون علم غیب این است که علم ائمه(ع) به جهان غیب آیا مطلق و نامحدود است یا محدود؟ نکته مهم این است که در آیات و روایات، تعبیرات به ظاهر متفاوتی دیده می شود. در این بحث علم غیب را طبق دلالت آیات و روایات واز منظر کلامی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان بیان می کنیم.
    غیب دارای مراتب و مراحلی است مثل غیب از حواس مانند گذشته و آینده، علم کتاب، علم لدنی، علم به لوح محو و اثبات، لوح محفوظ، علوم خاص به خدا مثل زمان قیامت، علم ذات به ذات.
    ادله دو قسم اند: اول: ادله عقلی و فلسفی که مبتنی بر قدرت و کمال نفس در اتصال به مبدا عالی هستند. دوم: ادله نقلی که برخی علم به غیب را به طور کلی از غیر خدا نفی کرده و برخی علم را با شرایطی برای انبیاء و اولیاء ثابت می نمایند. در جمع بین این دو دسته راه کارهایی ارائه شده است از جمله: تقسیم علم به استقلالی و تبعی، لوح محفوظ و محو و اثبات، تفکیک بین معانی غیب و مانند آن.
    کلید واژگان: ائمه(ع), علم غیب, غلو, متکلمان اسلامی, وهابیت, قرآن کریم, روایات
    E. Neary, Hossein Ghasemi, Mt Diari Bidgoli
    One of the main issues on the foreknowledge that the Imams (AS) to unseen world is absolute or limited? The important thing is that the verses and hadiths, there apparently different interpretations. The verses and hadiths from the perspective of the unseen and the words we speak, Tabatabai and his students.
    The unseen features and steps such as unseen levels of attention as in the past and the future, science books, knowledge, science and proven to fade tablet, Decrees, certain of God, like the resurrection, of the nature of the substance.
    The reasons are twofold: First, rational and philosophical arguments based on the power and perfection of the soul in connection origin are excellent. Second, anecdotal evidence that some general knowledge of the unseen except Allah rejected and some knowledge of the conditions for prophets and saints demonstrate. The sum of these two categories of solutions have been proposed, including: the division of independence and consequential, Decrees and fade-proof, the distinction between the meanings of the unseen and the like.
    Keywords: Imams, unseen, extremism, Islamic theologians, Wahhabism, Quran
  • نظریه ذره از فلاسفه یونان تا متکلمان مسلمان
    رضا رسولی شربیانی، سودابه دهقانی بیدختی

    نظریه ذره یا جوهر فرد حاصل تحقیقهای نخستین فیلسوفان طبیعی یونان باستان است؛ از جمله لوکیپوس و دموکریتوس که آن را پرورانده اند. اعتقاد به اجزاء بنیادی و خلاء در جسم اساس این نظریه است. این اجزاء بلحاظ تعداد و شکل نامتناهیند و از حرکت همیشگی و جسمیت برخوردار بوده و نفوذناپذیرند. تجمع و تفرق آنها سبب کون و فساد میگردد و بازآرایی آنها بر اثر حرکت، دگرگونی را بدنبال دارد. ولی ارسطو و پیروان او بدلیل تفاوت دیدگاه فلسفیشان با فلاسفه یونان باستان، این نظریه را رد کرده اند. در این میان، برخی از متکلمان اسلامی بدنبال علت پیدایش هستی، این نظریه را پذیرفته اند؛ گرچه در آن تغییراتی اعمال کرده اند از جمله اینکه ابدیت آنها و متناهی دانستن اینگونه اجزاء و تاکید بر آن را رد کرده اند. اما برخی مانند نظام به مخالفت با جزء لایتجزا برخاستند. با وجود این، نظریه ذره با پیشرفت دانش تجربی طی سه سده اخیر قوت گرفت و آثار فراوانی از جمله پیدایش و پیشرفت شگفت انگیز فیزیک کوآنتوم و شیمی نوین را در برداشته است.

    کلید واژگان: نظریه ذره, جوهرفرد, فلاسفه یونان, متکلمان اسلامی
    Atomic Theory from Greek Philosophers to Muslim Theologians
    Reza Rasuli Sharabiyani, Sudabeh Dehghani Bidokhti

    The atomic theory or the theory of individual substance is the result of the studies conducted by early Greek natural philosophers such as Leucippus and Democritus. This theory is based on the belief in fundamental particles and existence of void in the body. These atoms are infinite in number and form, enjoy permanent motion and corporeality, and are impenetrable. Their coming together and dispersion results in generation and corruption, and reordering them because of motion results in change and evolution. However, Aristotle and his followers rejected this theory because of their opposition to the views of early Greek philosophers. Some Islamic philosophers have agreed with this theory because of their interest in finding the cause of the emergence of being; however, they have created some changes in it; for example, they have rejected the eternity and finitude of these particles. Of course, some of them, such as Nizam, disagreed with the existence of undividable atoms. Nevertheless, the atomic theory has become stronger with the advancements in natural sciences during the last three centuries and has led to numerous effects such as the great progress in Quantum physics and modern chemistry.

    Keywords: atomic theory, individual substance, Greek Philosophers, Islamic theologians
  • عباس یزدانی، زهرا ولی نژاد
    چه سرنوشتی در آخرت در انتظار پیروان سایر ادیان خواهد بود؟ آیا سرنوشت اخروی غیرمسلمانان تابع نحوه ی عملکردشان در دنیا است یا این که سرنوشت اخروی آنها بدون ارتباط با اعمال دنیوی آنان، دوزخ خواهد بود؟ هدف این مقاله بررسی سرنوشت اخروی غیرمسلمانان از دیدگاه متکلمان اسلامی است. دیدگاه های اصلی در بحث را می توان به چهار دسته تقسیم نمود: 1- انحصارگرایی مذهبی 2- انحصارگرایی دینی 3- شمول گرایی و 4- کثرت گرایی.
    دیدگاه کثرت گرایی در باب نجات، بدین معنا که پیروان همه ادیان به طور برابر اهل نجاتند؛ در میان متکلمان اسلامی قایلی ندارد. این پژوهش نشان خواهد داد که اکثر متکلمان در این بحث انحصارگرا هستند. اما غالب متکلمان انحصارگرا هم با این که صریحا، پیروان دین یا مذهب خود را اهل نجات و غیر آن را اهل هلاکت معرفی کرده اند اما در آراء و عقاید کلامی آنان با اصولی برخورد می کنیم که حداقل نشان از شمول گرایی دارد که با مبنای آنها یعنی انحصارگرایی مغایرت خواهد داشت. علی رغم این که در هر زمانی یک دین حق وجود دارد و پیروان راستین آن اهل نجاتند، پیروان سایر ادیان مشروط به شرایطی نیز می توانند نجات یابند و رحمت و لطف و عفو الهی ایجاب می کند که واجدان ایمان و عمل صالح و غیرمعاندان از رستگاری اخروی بهره مند گردند.
    کلید واژگان: سرنوشت اخروی, رستگاری, اهل کتاب, ایمان, عمل صالح, متکلمان اسلامی
    Whether the fate of non-Muslims is alike the fate of Muslims and they will go to Heaven or Hell according to their good or evil deeds or their fate will be going to Hell, whatever their deeds may be? The purpose of this paper is to analyze the Muslim theologian's viewpoints on the other-worldly fate of non-Muslims. The view points of Muslim theologians on the issue can be divided into four viewpoints:1- Sectarian exclusivism; 2-religious exclusivism; 3-religious inclusivism; 4- religious pluralism.According to this research, we could not find anyone among Islamic theologians as Pluralist. Although the exclusivist theologians often regard the followers of their religion as the only saved people of religion, there are some principles in their views, which are not consistent with their exclusivism.Finally, in this paper, it will be shown that although there is at any time only one true religion, nevertheless the other religion's followers will be saved under certain conditions; and God's grace requires that others get to other-worldly happiness as well
    Keywords: Other, worldly fate, salvation, the people of Book, faith, the right act, Islamic theologians
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال