به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « law » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «law» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا میرزایی نژاد، علی اکبر اسمعیلی*، حسن میری
    زمینه

    جرایم پولی به آن دسته از جرایم علیه تمامیت اموال عمومی و دولتی گفته می شود که باعث ایجاد اختلال در نظام اقتصادی و پولی کشور در سطح کلان می گردد و موجب سلب اعتماد شهروندان به بانک ها و موسسات اعتباری شده و شرایط فروپاشی نظام اقتصادی را پدید می آورند. جرایم پولی به ذاته به عنوان مفسده ای اخلاقی محل بحث و مناقشه است، لیکن بازخوانی مفهومی و پیامدشناختی این پدیده، آن را به مثابه عملی غیراخلاقی که دیگر ساحت های اخلاق را نیز در جامعه متاثر می سازد، نمایان می کند. از این رو مطالعه حاضر باهدف بررسی ابعاد اخلاقی-حقوقی جرایم اخلال گران نظام پولی در حقوق ایران انجام شد.

    نتیجه گیری

    ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی در جهت پیشگیری از وقوع جرائم پولی، باید در سیاستگذاری های اقتصادی متولیان سیاست کیفری مدنظر قرار گیرد. همچنین، با توجه به عدم بازدارندگی بعضی قوانین در جرایم پولی، توجه و رعایت اصول اخلاقی موجب می شود تا فرد بزه کار، با سنجش سود و زیان  و نتایج اخلاقی حاصل از ارتکاب جرم، تمایل به ارتکاب جرم نداشته باشد؛ گرچه استفاده از مجازات های مالی، متناسب با عواید مالی آن جرم، می تواند گزینه ای مناسب قلمداد گردد؛ ولی نتایجی همچون آشفتگی بازار پول، افزایش نقدینگی و تورم، ورشکستگی، به خطر افتادن امنیت سپرده های مردمی، اتلاف و به یغما رفتن سپرده ها و در نهایت اخلال در نظام اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت. لذا در بحث تقارن و رعایت میان حقوق و اخلاق، همواره لازم است یک قرابت و فاصله ای نسبی بصورت عمومی و خصوصی، فاصله میان این دو را پر کند.

    کلید واژگان: اخلاق, حقوق, جرایم اقتصادی, اختلال گران نظام پولی}
    G .Mirzaeinezhad, A .Esmaeili*, H.Miri
    Background

    Monetary crimes are those crimes against the integrity of public and government property that cause disruptions in the country's economic and monetary system at the macro level and cause citizens to lose trust in banks and credit institutions and create conditions for the collapse of the economic system. Monetary crimes are inherently controversial as a moral corruption, but the conceptual and consequential reading of this phenomenon reveals it as an immoral act that affects other areas of morality in society. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the moral-legal aspects of the crimes of disrupting the monetary system in Iranian law.

    Conclusion

    The necessity of reforming the economic structure in order to prevent the occurrence of monetary crimes should be considered in the economic policies of those in charge of criminal policy. Also, due to the lack of deterrence of some laws in monetary crimes, paying attention to and observing moral principles makes the criminal, by weighing the benefits and losses and the moral consequences of committing the crime, not to have the desire to commit the crime; Although the use of financial punishments, proportional to the financial gains of that crime, can be considered a suitable option; But it will lead to results such as confusion in the money market, increase in liquidity and inflation, bankruptcy, jeopardizing the security of people's deposits, waste and confiscation of deposits, and ultimately disruption in the country's economic system. Therefore, in the discussion of symmetry and compliance between law and morality, it is always necessary to fill the gap between the two by a relative distance in public and private.

    Keywords: Ethics, Law, Economic Crimes, Disruption Of Monetary System}
  • محمدیاسین شاه نظری*

    حفظ ثبات برنامه کلان و قوانین حاکم بر زندگی بشر در عین تامین نیازهای متغیر وی، همواره از مسائل مورد علاقه اندیشمندان بوده است. پیچیدگی های تبیین این دوگانه، به ویژه در ادیان الهی، زمینه را برای ارائه نظریات متعددی در این باره فراهم آورده است. از جمله تلاش ها برای عرضه یک تئوری فراگیر دینی را می توان در آثار و اندیشه علامه طباطبایی1 جستجو کرد. ایشان بر این باورند که قوانین الهی از جهتی بر پایه نیازهای فطری شکل گرفته اند و لذا دارای سویه های ثابتی هستند. از جهت دیگر هم با نیازهای روزمره بشری تطبیق می یابند و ازاین رو جنبه تحول خواهانه زندگی مادی را مورد نظر قرار داده اند. در این نوشتار، با روشی توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاه علامه طباطبایی1 درباره این مسئله، مروری بر مبانی و لوازم اندیشه ایشان خواهیم داشت و با بررسی مختصری نسبت به دیدگاه های رقیب، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه علامه را با این نظریات برجسته خواهیم کرد.

    کلید واژگان: قانون, ثابت, متغیر, سیاست, حکومت, مردم, علامه طباطبایی}
    MohamamadYasin Shahnazari *

    Preserving the stability of the grand plan and laws governing human life, while meeting their variable needs, has always been a matter of interest to intellectuals. The complexities of elucidating these two aspects, especially in divine religions, have provided the groundwork for presenting various theories on this matter. One can explore such efforts made to present a comprehensive religious theory in the works and thoughts of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī. He believes that divine laws have been formed based on human innate needs and therefore have fixed aspects. On the other hand, they also adapt to the daily needs of man, and in this respect, they consider the transformative aspect of material life. In this paper, through a descriptive-analytical method, while examining ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's perspective on this issue, the foundations and consequences of his thought are reviewed. By inquiring briefly into the rival theories, the similarities and differences between them and ‘Allāmah’s views are highlighted.

    Keywords: : Law, Stability, change, Politics, Government, People, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī}
  • فرزاد کیانی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی خوانش الهیاتی از نوموس در اندیشه کارل اشمیت، و نسبت آن با هویت انسان است. همچنین نشان داده شد که واژه نوموس، از کدام منظر با هویت انسان نسبت برقرار می کند. چرا اندیشه جهان وطنی نوین، تهدیدی برای هویت مستقل جوامع است و بازتعریف مفهوم نوموس چگونه می تواند به حفظ هویت متضاد سیاسی و اجتماعی افراد و جوامع کمک کند. با روش توصیفی- تحلیلی، مفاهیم کلیدی فلسفه اشمیت در زمینه فضا، مالکیت، قانون و هویت وجودی انسان بررسی گردید، و در نهایت رابطه مفهوم نوموس با هویت وجودی انسان مورد بحث قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که اشمیت بازگرداندن مرزها برای حفظ تمایزات هویتی و سیاسی افراد و جوامع را امری اساسی دانسته و بر همین اساس است که دست به بازتعریف رابطه انسان و زمین در بیانی الهیاتی می زند و برای این کار به ریشه های مفهوم نوموس می پردازد، تا ماهیت نوموس را در یک رابطه میان زمین و انسان شرح دهد. نوموسی که باید آن را در پیوند با انسان، زمین و قانون دانست و حذف هر کدام از این مولفه ها، آن را از معنا تهی می کند. اشمیت اساس اندیشه خود را در تقابل با جهانی سازی لیبرال، بر همین رابطه انسان با زمین، برای حفظ حدود مرزهای میان کشورها گذاشته و حفظ مرزها را مساوی با حفظ هویت سیاسی و اجتماعی انسان می داند.
    کلید واژگان: نوموس, زمین, قانون, لیبرالیسم, کارل اشمیت, هویت انسان}
    Farzad Kiani *
    The purpose of the current research is to investigate the theological account of nomos in the thought of Karl Schmidt, and its relationship with human identity. It has been depicted in which case the word nomos relates to human identity and why the new cosmopolitan thought is considered as a threat to the independent identity of societies and how to redefine the concept of nomos in order to help to preserve the conflicting political and social identity of individuals and societies. Through hiring a descriptive-analytical method, the key concepts of Schmidt's philosophy in the field of space, property, law and human existential identity were investigated, and finally the relationship between the concept of nomos and human existential identity was discussed. The results indicate that Schmitt expressed the restoration of borders to preserve the identity and political distinctions of individuals and societies as an essential issue, thus he aims to redefine the relationship between man and the earth in a theological expression, and because of that he surveyed the roots of the concept Nomos explaining the nature of Nomos in a relationship between earth and man. Nomus to be considered in connection with man, land and law, and removing any of these components, seems meaningless. Regarding the relationship between man and the earth, Schmidt based his thought in opposition to liberal globalization in order to preserve the borders between countries, and considered the preservation of borders equal to the preservation of the political and social identity of man.
    Keywords: Nomos, Land, law, liberalism, Karl Schmidt, Human identity}
  • ابوالفضل بورقانی فراهانی*
    همان طوری که بر همگان روشن است، خانواده یک نهاد اجتماعی است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگی بشر همواره به یک شکل نبوده و پابه پای تحولات اجتماعی متحول شده است. خانواده مرکب از گروهی افراد است که از طریق خون، ازدواج، فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدت طولانی و مشخص با هم زندگی می کنند. هدف های تشکیل خانواده عبارت اند از: عدم تنهایی، آرامش رسیدن، برطرف نمودن نیاز جنسی و غریزی به صورت ضابطه مند، مودت و رحمت و عواطف متقابل در میان همسران، ادامه نسل و به کمال رسیدن زن و مرد و در نهایت قرب الهی است. در تمامی نظام های حقوقی شرق و غرب برای خانواده: اعم از مسائل ازدواج زندگی مشترک، تعهدات همسران نسبت به یکدیگر و احترام متقابل همسران و فرزندان ارث همسران از یکدیگر و میزان آن و نفقه، ارث فرزندان از والدین و طلاق و مسائل ناشی از آن قوانین حقوقی متناسب با ایده آل ها و ایدئولوژی های خود وضع نموده اند، اما هر یک از آنها جای تامل و تعمق دارد؛ چرا که هر روز شاهد بروز نارضایتی مردان از زنان و زنان از مردان و والدین از فرزندان و برعکس می باشیم که این امر نشان دهنده منطقی نبودن و مستحکم نبودن قوانین حقوقی خانواده است که به نظر می رسد باید فرهنگ سازی بیشتر صورت گیرد تا به خانواده متعادل نزدیک تر شویم و زنان و مردان عاشقانه و ایثارگرانه به انجام وظایف خود و حتی فراتر از وظایف خود عمل نمایند. امروزه در دنیا درباره حقوق زن، تحت تاثیر دستاوردهای غربی ها در مورد تساوی زن و مرد هستند و تقریبا این فکر غرب همه جا و حتی دنیای کمونیستی را احاطه کرده است. غربی ها در این مسئله خیلی هم به خود می بالند، ولی باید پرسید نگرش حاکم بر غرب واقعا به مصلحت جامعه و خانم ها می باشد یا خیر، اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت انسانی او را برابر با مرد می داند یا او را جنس پست تر می شمارد؟ دانشمندان اسلامی ازجمله ملاصدرا در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد، فلسفه خاصی را بیان کرده اند و پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازات ها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن، در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: حقوق, فلسفه, خانواده, قرآن کریم, ملاصدرا}
    Abolfazl Bourghani Farahani *
    As it is clear to everyone, the family is a social institution, and its meaning is not always the same in different societies and throughout human life. Social developments have changed. The family is composed of a group of people who are related to each other through blood, marriage, adoption, and live together for a long and specific period of time. The goals of forming a family include the absence of loneliness, peace, the fulfillment of sexual and instinctive needs in a controlled manner, affection and mercy, and mutual affection among the spouses, the continuation of the generation and the perfection of the man and the woman, and finally, the closeness of God. In all the legal systems of the East and the West for the family, including issues of marriage, legal laws according to their ideals and ideologies, but each of them has a place to ponder because every day we witness men's dissatisfaction with women and women with Men and parents are children and vice versa, which shows the illogicality and lack of firmness of family legal rules, which seems that more culturalization should be done in order to get closer to a balanced family, and men and women are selfless in fulfilling their duties and even Act beyond their duties. Nowadays, in the world regarding women's rights, they are influenced by the achievements of the Westerners regarding the equality of men and women, and this idea of the West has almost surrounded everywhere, even the communist world. Westerners are very proud of themselves in this matter, .
    Keywords: Law, Philosophy, family, holy Quran, molla sadra}
  • جواد کلهری، محمد رضایی*، مرضیه پیله ور
    زمینه

    شرط عدم مسیولیت نوعی قرارداد است که طی آن توافق می شود که طرفین نسبت به مسیولیت های اخلاقی احتمالی که در آینده ممکن است ایجاد شود معاف شوند یا مسیولیت آنها کاهش یابد. بدین ترتیب می توان گفت شرط عدم مسیولیت شرطی است که در متن قرارداد گنجانده می شود و هدف آن از بین بردن مسیولیتی است که در صورت عدم اجرای قرارداد یا تاخیر در اجرای آن و یا اجرای ناقص قرارداد متوجه متعهد می گردد. لذا هدف این تحقیق بررسی بعد اخلاقی این شرط، در حقوق ایران و بین الملل می باشد که  با روش توصیفی تحلیلی با فن کتابخانه ای انجام شد.

    نتیجه گیری

    شرط عدم مسیولیت شرطی است که با هدف رفع مسیولیت قراردادی یا غیر قراردادی یک طرف نسبت به جبران خسارت در قرارداد گنجانده می شود. طبق یک نظر شرط عدم مسیولیت باطل است. طبق نظر دیگر، شرط عدم مسیولیت معتبر است. مقایسه وضعیت شرط عدم مسیولیت در حقوق بین الملل با حقوق ایران، با توجه به ابعاد آن در حقوق و تعهدات اخلاقی طرفین قرارداد، در معاهدات داخلی و بین المللی و تعهدات اخلاقی آنها تاثیر گذار بوده است. هرگاه شرط عدم مسیولیت به طور صحیح واقع شود مسیولیت اخلاقی متعهد را از بین می برد و دیگر زیان دیده نمی تواند از وارد کننده ی زیان مطالبه ی خسارت نماید. شرط عدم مسیولیت در محدوده ی مسیولیت های مدنی قراردادی که ناشی از اشتباه و خطا باشد، نافذ می باشد.

    کلید واژگان: شرط عدم مسئولیت, حقوق, حقوق ایران, حقوق بین الملل, اخلاق}
    J Kalhori, M Rezaei*, M. Pileh Var
    Background

    A non-responsibility clause is a type of contract in which it is agreed that the parties are exempted or their liability is reduced from possible moral responsibilities that may arise in the future. In this way, it can be said that the non-responsibility condition is a condition that is included in the text of the contract, and its purpose is to eliminate the responsibility that is faced by the obligor in case of non-performance of the contract or delay in its performance or incomplete performance of the contract. Therefore, the purpose of this research is to examine the ethical dimension of this condition in Iranian and international law, which was done with a descriptive analytical method with a library technique.

    Conclusion

    The non-responsibility clause is a clause that is included in the contract with the purpose of eliminating the contractual or non-contractual liability of one party for compensation. According to one opinion, the condition of non-responsibility is invalid. According to another opinion, the disclaimer clause is valid. Comparing the condition of non-liability in international law with Iranian law, considering its dimensions in the rights and moral obligations of the parties to the contract, in domestic and international treaties and their moral obligations, has been effective. If the condition of non-responsibility is fulfilled correctly, it eliminates the moral responsibility of the obligee, and the injured party can no longer claim damages from the causer of the damage. The non-responsibility condition is valid in the scope of contractual civil responsibilities that are caused by mistakes and errors.

    Keywords: Non-responsibility clause, Law, Iranian law, International law, Ethics}
  • عطااله صالحی*، مهدی بالوی
    قانون دلیل و راهنمای رفتار انسان است، ازاین رو یک رویه اجتماعی هنجاری می باشد؛ اما یک هنجار بایستی واجد چه شرایطی باشد که به آن بگوییم قانون و نسبت آن با اخلاق چیست؟ آیا معیار قانون بودن، منشا آن است یا محتوای آن؟ در پاسخ، مکتب حقوق طبیعی و اثبات گرایی حقوقی دو نظریه رقیب دیرین هستند. مکتب حقوق طبیعی که توصیه ای و باید انگار است بر محتوا اما اثبات گرایی که توصیفی و توضیحی است بر منبع قانون تاکید دارد. البته محتوا نزد حقوق طبیعی ابتدا مبتنی بر دین بود؛ اما امروزه متوجه حقوق بشر فردی به عنوان موضوع و قرارداد اجتماعی به عنوان فرایند شده است. فضای مفهومی اثبات گرایی حقوقی از ترکیب دو تز واقعیت اجتماعی و تفکیک پذیری شکل گرفته و نظریه تفکیک منکر هرگونه ارتباط مفهومی و محتوایی بین قانون و اخلاق است. ولی دورکین با نقد نظریه تفکیک، اثبات گرایی را به دو اردوگاه متخاصم نرم و سخت تقسیم نمود و اثبات گرایی نرم نظریه تفکیک را به میزانی کنار گذاشت؛ اما آیا اثبات گرایی نرم با ادعای اقتدار قانون و کارکرد هدایتی آن سازگار است؟ آیا اخلاق کشفی یا ابداعی مولفه وجودی و ضروری قانون است یا سنجه ارزیابی آن؟ در این مقاله پرسش های مذکور مورد واکاوی قرار می گیرد تا از این رهگذر موضع اثبات گرایی حقوقی سخت و نرم کشف گردد.
    کلید واژگان: قانون, اخلاق, واقعیت اجتماعی, اثبات گرایی حقوقی نرم, اثبات گرایی حقوقی سخت}
    Ataollah Salehi *, Mahdi Balavi
    The law is the reason and guide for human behavior; therefore, it is a normative social practice. But what conditions should a norm have to be called a law and what is its relationship with morality? Is the criterion of being a law, its origin or its content? In response, the school of natural law and legal positivism are two long-standing competing theories. The school of natural law, which is a recommendatory and prescriptive, emphasizes the content, but the positivism, which is descriptive and explanatory, emphasizes the source of the law. Of course, at first, the school of natural law looked for content in religion, but today, individual human rights as the subject and social contract as the process has noticed. The conceptual space of legal positivism is formed by the combination of two theses of social reality and separability, and the separation theory denies any conceptual and content relationship between law and morality. but, Dworkin, by criticizing the separation theory, divided positivism into two opposing camps, soft and hard, and the soft positivism abandoned the separation theory to some extent. But is soft legal positivism compatible with the claim of the authority of the law and its guiding function? Is discovered or invented morality an essential and existential part of the law or is it a criterion for its evaluation? In this article, the mentioned questions are analyzed in order to discover the position of hard and soft legal positivism.
    Keywords: Law, moral, social reality, soft legal positivism, hard legal positivism}
  • سعیده حمله داری*، احمد فاضلی
    حق در معنای کلان، ابعادی گسترده دارد؛ اخلاق یکی از ابعاد مهم و پرکاربرد آن است. به رغم اهمیت این نوع حق، ابهاماتی نیز پیرامون آن وجود دارد. آیا اصلا حق اخلاقی وجود خارجی دارد؟ اگر در عالم واقع موجود است، خاستگاه آن چیست؟ هنگام تزاحم حقوق با اخلاق، اولویت با حقوق است یا اخلاق؟ متعلق حق اخلاقی چیست؟ آیا می توان تحت شرایطی، آن را اسقاط نمود؟ در این نوشتار، ضمن بررسی برخی عناوین کلی حق اخلاقی، به منظور آشنایی اجمالی و رفع ابهامات موجود، ساختار حق اخلاقی به طور موردی از منظر هیلل استاینر و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی تحلیلی است و با استفاده از تحلیل متن صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد که به رغم آنکه هر دو فیلسوف، حق اخلاقی را حقی واقعی و موجود می دانند، اما در بحث «ساختار حق اخلاقی»، اختلاف میان دو دیدگاه، محسوس است. هیلل استاینر، صاحب حق را متعلق حق اخلاقی دانسته که اگر از ادعای خود چشم بپوشد، حق اخلاقی ساقط می شود. اما افق دید علامه طباطبایی کاملا متفاوت است. به عقیده علامه، حق همان فضیلت است؛ در این صورت، متعلق حق، فعل اخلاقی است و اسقاط حق، غیرممکن است.
    کلید واژگان: حقوق, حق اخلاقی, هیلل استاینر, علامه طباطبایی}
    Saeide Hamledari *, Ahmad Fazeli
    Right in general meaning has a broad dimension and ethics is one of its most important and widely used aspects. Despite the importance of this type of right, it is also surrounded by ambiguities. Does moral right have an external existence at all? If it exists in the world, what is its origin? When rights and morals conflict, are rights or morals a priority? What is moral right? Can its conditions be revoked? On the one hand, the mind is busy with such questions, but on the other hand, among the existing works, except for a few, no work coherently deals with moral rights, therefore, there is a need for a brief introduction and the purpose of clearing ambiguities. Existing, concerning some general titles of moral rights, the issue should be examined case by case according to Hill Steiner and Allamah Tabatabai. The research method in this article is descriptive-analytical using text analysis. The findings show that even though both philosophers consider moral right as a real and existing right, there are noticeable differences between the two views in the discussion of "the structure of moral right". Hill Steiner considered the owner of the right to belong to the moral right, and if the owner of the right renounces his claim, the moral right is lost. But the vision of Allamah Tabatabai is completely different. In his eyes, the right is the same as the virtue, and in this case, belonging to the right is a moral act, and it will be impossible to take away the right.
    Keywords: Law, Moral Right, Hill Steiner, Allamah Tabatabai}
  • محمدرضا اسدی*

    آنچه در این نوشتار مطرح می شود، تبیین و تثبیت سه مدعا در باب دین شناسی فیلسوفان مسلمان است:اول. فیلسوفان مسلمان متاثر از افلاطون و ارسطو انسان را موجودی اجتماعی دانسته اند. بدین معنا که انسان در قالب حضور در مدینه به حیات و بقای خود ادامه می دهد و تشکیل و بقای مدینه نیازمند قانون است. اما قانونی که برای اداره مدینه یا جامعه شهری معرفی می کنند، قانون بشری نیست بلکه قانون الهی است و آن قانونی، چیزی جز دین الهی نیست. بنابراین ازنگاه فیلسوفان مسلمان، ماهیت دین همان قانون است.دوم. از آنجا که فیلسوفان مسلمان به دین به عنوان قانون نظر کرده اند، هرگز از نحوه هستی این قانون پرسش نکرده اند؛ یعنی نپرسیده اند که دین به مثابه قانون از چه نحوه وجودی در جهان خارج برخوردار است.سوم. هرچند فیلسوفان مسلمان ذیل مفهوم دین به مثابه کلام و کتاب و مانندآن، نکاتی هستی شناختی بیان کرده اند، اما ایشان اصالت هستی شناختی برای دین قایل نیستند. نه تنها از نحوه وجود دین به مثابه قانون بحث و پرسش نکرده اند، بلکه اساسا هرگز از منظر هستی شناسی بحث منسجم، مدون و مستقلی در باب دین نداشته اند.پرسش اساسی در باب دین که تاکنون در تفکر و فرهنگ اسلامی از ان غفلت شده این است: نحوه هستی و وجود دین به مثابه یک موجود چگونه است؟ تفاوت رویکرد درباره نحوه هستی دین موجب تفاوت نحوه مواجهه با دین و نسبت برقرار کردن با دین خواهد بود. از اینرو هستی شناسی دین صرفا یک بحث نظری نیست و آثار عملی متعددی بر آن مترتب است.

    کلید واژگان: دین, قانون, فلسفه, فارابی, ارسطو, سیاست, فیلسوفان مسلمان}
    Mohammadreza Asadi*

    What is presented in this article is the explanation and confirmation of three claims about the Knowledge of religion of Muslim philosophers: First. Muslim philosophers influenced by Plato and Aristotle have considered man as a social being. This means that man continues to live and survive in the form of presence in city, and the formation and survival of city requires law. But the law they introduce for the administration of city is not a human law, but a divine law, and that law is nothing but the divine religion. Therefore, according to Muslim philosophers, the nature of religion is the law. Second. Since Muslim philosophers have considered religion as a law, they have never questioned the existence of this law; That is, they have not asked what kind of existence religion as a law has in the outside world. Third. Although Muslim philosophers have expressed ontological points under the concept of religion as words and books and the like, they do not consider religion to be ontologically authentic. They have never had a coherent, codified and independent discussion about religion from the perspective of ontology. The basic question about religion, which has been neglected in Islamic thought and culture so far, is this: How does religion exist as an entity? The difference in approach regarding the existence of religion will cause a difference in the way of encountering religion and establishing a relationship with religion. Therefore, the ontology of religion is not just a theoretical discussion and it has many practical effects.

    Keywords: religion, Law, philosophy, Farabi, Aristotle, Politics}
  • کاظم هانی*، سید محسن حسینی
    آموزه ایده های افلاطون را می توان مرکز فلسفه او دانست. طبق نظر افلاطون، ایده ها ذات یا ماهیت اشیاء محسوس را شکل می دهند. ایده ها هم شرط وجود اشیاء محسوس و هم شرط شناخت این اشیاء هستند. ناتورپ با توجه به مسیله ای که با آن روبه رو بوده به ایده های افلاطون رجوع می کند. مسیله ناتورپ بی اعتباری فلسفه و بی مبنا شدن علوم است. او درصدد است نسبت میان فلسفه و علوم مختلف را مشخص کند تا از این طریق هم به فلسفه اعتبار ببخشد و هم منطق حاکم بر علوم را روشن کند. ناتورپ برای رسیدن به دو هدف فوق از ایده های افلاطون کمک می گیرد و تفسیری استعلایی و معرفت شناسانه از آنها ارایه می دهد؛ زیرا در نظر او فلسفه فقط به عنوان معرفت شناسی اعتبار دارد. به همین دلیل ناتورپ معتقد است ایده های افلاطون را نمی توان به عنوان ذواتی ثابت و منفک از عالم محسوس لحاظ کرد، بلکه آنها را باید به عنوان شرایط استعلایی تحقق واقعیت در نظر گرفت. ایده ها قوانین یا تبیین هایی هستند که در وهله اول در اندیشه وضع می شوند و سپس امر واقع از بطن آنها اشتقاق پیدا می کند. اکنون با توجه به این مقدمه مسایل مهمی پیش می آید: آیا ایده های افلاطون صرفا کارکردی معرفتی دارند؟ چه نسبتی میان قانون مدنظر ناتورپ و ایده های افلاطون وجود دارد؟ این نوشتار با روشی توصیفی - تحلیلی، ضمن بررسی تفسیر ناتورپ درصدد است این نکته را تبیین کند که ایده های افلاطون صرفا کارکردی معرفت شناسانه ندارند، بلکه وجه وجودشناسانه و اخلاقی آنها نیز واجد اهمیت است.
    کلید واژگان: افلاطون, ایده, ناتورپ, قانون, فروکاست}
    Kazem Hani *, Seyyed Mohsen Hosseini
    Plato’s doctrine of Ideas can be considered as the center of his philosophy. From Plato’s viewpoint, Ideas form the essence of sensible things. The Ideas are condition of both the existence of sensible things and their recognition. According to the problem he was facing, Natorp returned to Plato's ideas. Natorp's problem is the invalidation of philosophy and the baselessness of science. He tries to determine the relationship between philosophy and different sciences in order to give credit to philosophy and clarify the logic of governing sciences. To achieve the above two goals, Natorp takes help from Plato's ideas and presents a transcendental and epistemological interpretation of them. Because in his opinion, philosophy only as epistemology is valid. So, Natorp believes that Plato’s Ideas cannot be considered as fixed entities and separated from the sensible world, but they should be considered as transcendental conditions of the actualization of reality. Ideas are laws or explanations that are posited in thought in the first place and then the reality derived from their nature. Now, considering this introduction, some important issues arise: Do Plato's ideas have a purely epistemological function? What is the relationship between Natorp's law and Plato's ideas? This article, with a descriptive-analytical method, while examining Natorp's interpretation, tries to explain that Plato's ideas do not only have an epistemological function, but their ontological and moral aspects are also important.
    Keywords: Plato, Idea, Natorp, Law, reduction}
  • ناصر محمدی، غلامحسین خدری، خلیل ملاجوادی

    ضرورت تشکیل حیات اجتماعی از منظر ملاصدرا و ابن مسکویه درگستره پاسخ دین به نیازهای بشر، موضوعی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده و بطور مقایسه یی و تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه ملاصدرا ضرورت رفع نیازهای انسان، مستلزم وجود قانون و شرع بوده و لزوم وجود فردی بعنوان «نبی» را مستدل میکند. وی با تبیینی فلسفی، معتقد است معنی و مفهوم نوع انسانی، در «هویت جمعی» او در عالم خارج از ذهن و در شاکله اجتماعی او تحقق پیدا میکند. ابن مسکویه در نظری قابل تامل و شاید انحصاری، نیاز اصلی انسان به تشکیل زندگی جمعی را بدلیل ضرورت پاسخ به نیاز فطری به «محبت و الفت» متقابل میداند و رفع نیازهای مادی را در مرحله بعد مطرح میکند. از نظر او، محبت اساس زندگی و تشکیل جامعه گروهی انسانهاست. دیدگاه ملاصدرا دارای صبغه عقلی و فلسفی است درحالیکه تبیین ابن مسکویه صرفا مبتنی بر وجود محبت و عاطفه بین انسانهاست. از نظر هر دو اندیشمند، آموزه های وحیانی دین، گستره نیازهای دنیوی و اخروی انسان را دربرمیگیرد اما در منظر هیچکدام، تاکیدی واضح و مستقل نسبت به شانیت تهذیب نفوس برای نبی و انسان کامل الهی، مشهود نیست.

    کلید واژگان: حیات اجتماعی, نیاز بشر به دین, شرع, قانون, محبت, نیاز فطری, نبی, انسان کامل, حکمت صدرایی, ابن مسکویه}
    Naser Mohamadi, Gholamhossen Khedri, Khalil Mollajavadi

    The present paper investigates the necessity of the development of social life in the view of Mullā Ṣadrā and Ibn Miskawayh in the domain of religion’s response to human needs following a comparative approach. Mullā Ṣadrā believes that the necessity of fulfilling human needs warrants the existence of law and Shar‘ as well as an individual as a prophet. Following a philosophical approach, he explains that the concept of human species is realized in their “collective identity” outside their mind and in their social schematism. Ibn Miskawayh’s standpoint, which is worth more deliberation and is perhaps unique, indicates that man’s main need for collective life is due to the necessity of responding to their intrinsic need for mutual “love and affection”, while he refers to satisfying material needs at a later level. In his view, love provides the basis for life and formation of human collective society. Mullā Ṣadrā’s view enjoys a rational and philosophical essence, whereas Ibn Miskawayh’s explanation is merely based on the presence of love and affection among human beings. However, both thinkers acknowledge that the revealed religious theorems can respond to all human worldly and other-worldly needs. Nevertheless, none of them directly and clearly emphasizes the necessity of the purification of the soul for the prophet and the divine perfect Man.

    Keywords: social life, Man’s need for religion, Shar‘, law, Love, intrinsic need, Prophet, perfect Man, Mullā Ṣadrā, Ibn Miskawayh}
  • مرتضی رضایی*
    فلسفه حقوق و فلسفه سیاسی دو دانش نزدیک به هم هستند که در موارد بسیاری میان مسایل این دو دانش قرابت هایی وجود دارد. با هدف شناسایی نسبت این دو می توان این سوال را پرسید که آیا این دو فلسفه نسبت و ارتباطی با یکدیگر دارند؟ اگر آری، چه رابطه ای میان این دو دانش برقرار است؟در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای تدوین شده، نسبت و ارتباطات این دو فلسفه با یکدیگر مورد کاوش قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این دو دانش هم در پاره ای از مبانی و هم در هدف غایی اشتراک دارند. میان مسایل آن دو نیز رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است؛ چنان که هر کدام از این دو دانش، در مواردی بر دیگری ابتنا یافته و از دستاوردهای آن بهره می برد. گاهی نیز مسایل این دو، راه حل مشترک دارند.
    کلید واژگان: حقوق, سیاست, فلسفه حقوق, فلسفه سیاست}
    Morteza Rezaei *
    Philosophy of law and that of politics are two close disciplines of knowledge which bear similarities in many issues. At first, one might ask whether they have any relation. If yes, what is it?Having adopted a descriptive-analytic method and library- reference, the author goes to study the relation between the two philosophies. Findings show that they share both in some principles and telos. There is a relation of generality and particularity in some respect between the issues of the two. Each of the two depends on another in some cases and makes use of its outcomes. Sometimes they have a common solution for some issues.
    Keywords: Law, Politics, the philosophy of law, political philosophy}
  • مهدی عطار کاشانی

    از منظر ابوالحسن عامری، غایت زندگی بشر، دستیابی به سعادت، یعنی خیر اعلی و فضیلت و در نهایت، به فعلیت در آمدن قوه نطق اوست. تنها راه دستیابی به سعادت هم، تمسک به سنت به معنای قوانین فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی است. به این منظور، وظیفه حاکمیت آن است که با جاری ساختن قانون در سطح اجتماع و سوق مردم به سوی تطابق رفتارهایشان با این مقررات، زمینه رشد و تعالی بشر و دستیابی به سعادت مادی و سعادت عقلی ایشان، و در نهایت، کسب خیر اعلی فراهم شود. در این مقاله، ثابت شده که در نگاه مرحوم عامری، قوانین کلی توسط ناموس اعم، یعنی خداوند متعال جعل می شود و قوانین جزیی را حاکم فاضل عادل از این قواعد کلی و در طول اراده شارع استنباط می کند. همچنین، مناط اصلی جعل قوانین، طبیعت اشیاست و اصل اولی، بر آن است که قانون هر چیزی، منطبق با طبیعت آن شیء وضع شود؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل تزاحم ملاکات، این اصل اولی بر هم بخورد. علاوه بر این، از منظر محقق عامری، قانون دارای چهار ویژگی اصلی: قابل پیش بینی بودن، ضمانت اجرا داشتن، واحد بودن و حاکم بودن بر همگان، از جمله شخص حاکم است.

    کلید واژگان: ابوالحسن عامری, اندیشه حقوقی, سعادت, اسعاد, سنت, قانون, هدف قانون, مبنای الزام آوری قانون, ویژگی های قانون}
    Mahdi Attar Kashani

    Abolhasan Ameri believes the goal of human life is to achieve happiness, which is the highest good and virtue, and ultimately the actualization of human’s faculty of rationality (speech) The only way to achieve happiness is to adhere to tradition, i.e. the personal, family, social and governmental rules. The government’s duty, in this regard, is to provide the situation for the growth and excellence of human beings, and to help them achieve their material and intellectual happiness, and ultimately to achieve the highest good, by carrying out the law in the community and impelling people to respect these regulations. Ameri believes, as I have proved in this article, the general honor, i.e. the Almighty God, legislates the general laws; and the just erudite ruler deduces the particular laws from these general rules, such that it is along God’s will. In addition, the main criterion, which should be regarded for the legislation of rules, is the nature of the rule’s subject, and the primary principle is to legislate a law in accordance with the nature of its subject, although this principle may be violated in cases where different criteria are in conflict. In addition, Ameri believes a law has four main characteristics: predictability, guarantee of implementation, being unique and dominant over everyone, including the ruler.

    Keywords: Abolhasan Ameri, legal thought, happiness, making happy, tradition, law, the purpose of law, the basis of a law being obligatory, characteristics of law}
  • رقیه مظاهری*، شهین اعوانی
    از منظر کانت، آزادی به عنوان خودقانونگذاری اراده، خصوصیت کلی انسان است. او با قانون گذاری عقل عملی، اخلاق را بر پایه آزادی بنا می نهد. در فلسفه کانت، آزادی، مبنایی است که بر اساس آن انسان به عنوان شخص و فرد انسانی، دارای کرامت است. مفهوم آزادی، ملازم با قانون اخلاقی و عقل عملی است و در بستر طبیعت یافت نمی شود. قانون اخلاقی از آن نظر که آزادی است انسان را از قلمرو طبیعت تعالی می بخشد و به او ارزش و شانی می دهد که بر پایه آزادی و خودقانون گذاری است. انسان اخلاقی برای جهان ارزش می آفریند و همو غایت خلقت است. واسطه ارتباط انسان به عنوان موجودی اخلاقی و غایت نهایی طبیعت، مفهوم آزادی است. آزادی امری عینی و موضوع شناسایی نیست، زیرا مفهوم آزادی به جهان معقول ارتباط دارد و در رفتار و منش انسان واقعیت می یابد. در مملکت غایات کانت، هر چیزی یا قیمت دارد یا کرامت. آنچه دارای قیمت است، می تواند مورد دادوستد و معامله قرار گیرد ولی آنچه از هر ارزشی برتر است و به هیچ عنوان معادلی ندارد که معاوضه شود، «کرامت» است. انسانیت انسان تا جایی که به داشتن اخلاق تواناست، تنها موجودی است که «کرامت» دارد. مقاله بر محور دیدگاه کانت درباره "مناسبات کرامت و آزادی انسان " و با روش استنتاجی نوشته شده است.
    کلید واژگان: کانت, آزادی, اخلاق, انسان, غایت, کرامت, قانون}
    Roqayeh Mazaheri *, Shahin Aawani
    From Kant’s view, freedom is the universal property of humans as the autonomy of will. He established morals on the ground of freedom through legislation of Practical Reason. In Kant’s philosophy, freedom is a ground, based on which humans have dignity as an individual and human beings. The concept of freedom is conjunct with moral law and practical reason and is not found in the scope of nature. The moral law being freedom in a sense elevates humans from the scope of nature and gives them value and dignity, which is based on freedom and autonomy. A moral human creates value for the world, and human is the end of creation. The Intermediator of human relationship as a moral being and the end of nature is the freedom concept. This article is written concentrating on Kant’s view of “The relationship between dignity and humans freedom”. Freedom is neither an objective matter nor the subject of cognition because the concept of freedom is related to the rational world and is realized in the behavior and disposition of humans. Everything has a price or dignity in the land of ends. Whatever has a price could be traded, but what is more valuable than any value and has no equivalent whatsoever is dignity. The humanity of humans is the only being that has “dignity” as long as it is capable of having morality.
    Keywords: Kant, Freedom, Morality, Human, end, dignity, law}
  • سید منصور میرمرادی، محمد صادقی*، علیرضا رجب زاده
    زمینه

    امروزه فعالیت های تجاری نسبت به گذشته ابعاد و پیچیدگی های بیشتری یافته است و به همین علت نیز به مقوله ای با حساسیت های بیشتر، بدل شده است. یکی از ابعاد حساسیت تجارت در عصر حاضر، مربوط به نوع اختصاص یافتن منافع تجارت و بهره وران از این منافع است. در گذشته فقط تجار و شرکت های تجاری خانوادگی از منافع و سود فعالیت تجاری بهره می برده ا ند. این قضیه اساس تیوری ذی سهم محوری را تشکیل می دهد. اما امروزه این امر تغییر مسیر داده و اقشار مختلف جامعه به دلیل نقش و کارکردی که در افزایش سود و بهره وری فعالیت تجاری شرکت ها دارند، منتفعان فعالیت تجاری شرکت ها، به شمار می روند. این قضیه نیز اساس تیوری ذی نفع محوری را تشکیل می دهد. بنابراین در عصر حاضر تیوری ذینفع محوری بر تیوری ذی سهم محوری تفوق یافته است. بنابراین با ظهور این دو مفهوم چالش های تخاتقی و حقوقی جدیدی به وجود می آید که می بایست مورد توجه قرار گیرد. لذا، در این مقاله ابعاد اخلاقی و حقوقی تیوری ذی سهم محوری و ذی نفع محوری و مزایا و معایب آنها بررسی شده است.

    نتیجه گیری

    دو نظریه را می توان به عنوان مبانی رویکرد ذی سم محوری در نظر گرفت. نظریه نخست اینکه در گذشته شرکت ها به صورت خانوادگی تشکیل می شده و مبتنی بر اعتماد سهامداران و شرکا به یکدیگر بوده است و نظریه دوم به عنوان اسطوره مالکیت تعبیر کرده اند. اما از عمده معایب تیوری ذی سهم محوری، انباشت ثروت در دست عده ای خاص و ایجاد کارتل ها و مراکز تجمیع ثروت بود. لذا تیوری ذی نفعان به وجود آمد که یک تیوری مدیریتی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی، است و به این می پردازد که یک شرکت برای این که موفق باشد باید طوری عمل کند تا برای همگان ایجاد ارزش نماید و نفع جمعی را در نظر بگیرد. تیوری ذینفعان تحولی مثبت در حقوق شرکت ها و حقوق مصرف کننده ایجاد کرده است. البته معایبی نیز دارد که باید برای رفع آنها راهکارهای حقوقی را جستجو کرد

    کلید واژگان: اخلاق, حقوق, ذی سهم, ذی نفع}
    Background

    Today, commercial activities have become more complex and complex than in the past, and for this reason, it has become a category with more sensitivities. One of the dimensions of trade sensitivity in the present age is related to the type of allocation of trade interests and beneficiaries of these interests. In the past, only family businesses and businesses benefited from the benefits of doing business. This theorem forms the basis of the pivotal theory. Today, however, this has changed the course and different sections of society, due to their role and function in increasing the profit and productivity of corporate business, are considered the beneficiaries of corporate business. This theorem also forms the basis of the central stakeholder theory. Thus, in the present age, stakeholder theory has prevailed over stakeholder theory. Therefore, with the emergence of these two concepts, new creative and legal challenges arise that must be considered. Therefore, in this article, the ethical and legal aspects of the theory of centralized and centralized stakeholder theory and their advantages and disadvantages have been studied.

    Conclusion

    Two theories can be considered as the foundations of the centralized approach. The first theory is that in the past, companies were formed as a family and was based on the trust of shareholders and partners, and the second theory was interpreted as the myth of ownership. But one of the main disadvantages of the pivotal theory was the accumulation of wealth in the hands of certain individuals and the creation of cartels and centers of wealth accumulation. Thus, the stakeholder theory emerged, which is a managerial, ethical, legal, economic, and social theory, which argues that a company, in order to be successful, must act in a way that creates value for all and benefits the common good. Consider. Stakeholder theory has revolutionized corporate law and consumer law. Of course, there are disadvantages that must be addressed to find legal solutions.

    Keywords: Ethics, Law, Shareholder, Beneficiary}
  • مرضیه عباسیان پور، بهزاد ساعدی*، علی آل بویه
    زمینه

    مسیولیت یک مولفه اخلاقی است. پاسخگویی معمولا از مسیولیت ناشی می شود که مطابق با آن فرد از لحاظ قانونی در قبال صدمه ای که به دیگری وارد کرده است مسیول می باشد. یکی از مهم ترین بخش های حقوق مدنی، مسیولیت مدنی است و با توجه به اینکه هدف اصلی قواعد مسیولیت مدنی جبران خسارت‏های مادی و معنوی زیان دیده و ترمیم زیان وارده می باشد، دولت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. بدیهی است گاه این مسیولیت بعدی جهانی می یابد و دولت ها را ملزم به پاسخگویی می کند. در مقاله حاضر سعی شده است تا ابعاد اخلاقی مسیولیت مدنی دولت ها نسبت به « زیست جهانی» تشریح شود .

    نتیجه گیری

    بررسی مسیولیت کشورها از منظر اخلاق و آرا و رویه های قضایی، از ضروریات حفاظت و بهره برداری از زیست جهانی محسوب می گردد. مسیولیت بعدی اخلاقی است و اخلاقیات جای گرفته در بطن مسیولیت مدنی دولت ها، بر طیفی از مبانی ارزش ذاتی قرار دارند که انسان محوری و زیست بوم محوری، دوسر آن را تشکیل می دهند. در سال های اخیر تعامل مناسب انسان با جهان و راه حل بحران های جهانی در بازگشت به مبانی رویه های قضایی در نظام بین الملل جستجو می شود. در مقایسه با سایر کشورهای جهان متاسفانه باید اعتراف کرد که کشور ایران تاکنون در این زمینه به واسطه  مشکلات ناشی از آلودگی محیط زیست و آسیب به زیست جهانی ، عدم پاسخگویی دولت و ناکارآمدی نظام قضایی کارنامه قابل قبولی نداشته. بنابراین لازم است، با طراحی و توسعه اقدامات پیشگیرانه و تصویب قوانین و مقررات دقیق و جامع در این زمینه، از آسیب به زیست جهانی جلوگیری کرد.

    کلید واژگان: اخلاق, حقوق, مسئولیت مدنی, زیست جهانی}
    Background

    Responsibility is a moral component. Liability usually arises from liability, according to which the person is legally liable for the damage he or she has caused to another. One of the most important parts of civil law is civil liability, and since the main purpose of civil liability rules is to compensate for material and moral damages and to repair the damage, the government is no exception to this rule. Obviously, sometimes this responsibility takes on a global dimension and obliges governments to be accountable. This article attempts to describe the ethical dimensions of governments' civil liability for "biosphere".

    Conclusion

    Examining the responsibility of countries from the perspective of ethics, opinions and judicial procedures is one of the necessities of protection and exploitation of the world environment. The next responsibility is moral, and the ethics embedded in the civil liability of governments are based on a range of intrinsic value principles that are twofold in human-centered and ecological-centered. In recent years, proper human interaction with the world and the solution of global crises have been sought in returning to the foundations of judicial procedures in the international system. Compared to other countries in the world, unfortunately, it must be admitted that Iran has not had an acceptable record in this field due to the problems caused by environmental pollution and damage to the world environment, the lack of accountability of the government and the inefficiency of the judiciary. Therefore, it is necessary to prevent damage to the global environment by designing and developing preventive measures and adopting precise and comprehensive laws and regulations in this field.

    Keywords: Ethics, Law, Civil liability, Biosphere}
  • محبوبه صفایی صادق، طاهره حاج ابراهیمی*

    در دو مذهب تشیع و  پروتستان، ایمان مهم ترین عامل نجات است، لذا مسیله تحقیق پیش رو این است که آیا در این دو مذهب، عمل انسان نیز به اندازه ایمان برای نجات اهمیت داشته و اهمیت عمل در تعیین مراتب و کمال ایمان است یا در رسیدن به نجات؟ در مذهب شیعه، این مسیله، ابتدا درجریان شکل گیری فرقه خوارج مطرح گشت. سپس این مسیله در بین مرجیه، معتزله و شیعیان ادامه یافت. این پژوهش با روش تحقیق تطبیقی مقایسه ای به بررسی جایگاه عمل در نجات از دیدگاه دو مذهب شیعه و پروتستان می پردازد. دستاورد تحقیق نشان می دهد که نجات در مذهب پروتستان در ابتدا و غالبا به معنای رهایی از گناه اولیه و سپس رهایی از خلود در دوزخ است، اما در مذهب شیعه با توجه به آموزه پاکی اولیه، نجات تنها به معنای رهایی از خلود در دوزخ است. اما درهر دو مذهب، عمل از لوازم ایمان و موجب کمال آن بوده، ولی برای رسیدن به نجات، اطمینان بخش نیست و نمی توان به آن تکیه کرد.

    کلید واژگان: ایمان, عمل, نجات, شریعت, شیعه, پروتستان}
    Mahboobeh Safayi Sadeq, Tahereh Haj Ebrahimi*

    In both Shiite and Protestant denominations, faith is the most important factor of salvation, so the question of current research is: may one argue that human action be as important as faith for salvation? And is the importance of action in determining the level and perfection of faith or in achieving salvation? In the Shiism, this issue was first raised during the formation of the Kharijite sect. This issue then continued among the Murji`ah, the Mu'tazilites and the Shiites. This research examines the place of action in salvation from the perspective of Shiites and Protestants through a comparative research method. The findings show that salvation in the Protestant first and foremost means liberation from original sin and then liberation from hell, but in the Shiism, according to the original teaching of purity, salvation only means liberation from hell. But in both, action is an instrument of faith and its perfection, but to achieve salvation, it is not reassuring and can not be relied on.

    Keywords: Faith, Human Action, Salvation, Law, Shi`ah, Protestant}
  • سید ایوب نجیبی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*، محمدعلی رضایی اصفهانی
    هدف

    بشری خوانی آموزه های قرآن کریم پیشینه دیرینه دارد. در این راستا، نویسنده کتاب نقد قرآن، با بهره جستن از رهیافت انسان پساسنت، در پی انکار آزادی بیان در قرآن برآمد و بر اساس زاویه خود با خوانش نبود آزادی بیان در قرآن کریم، به دنبال اثبات ضعف و خطا در قرآن کریم بود. هدف این پژوهش، نقد دیدگاه نویسنده کتاب «نقد قرآن» در انکار آزادی بیان در قرآن کریم بود.

    روش

    در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی با سویه انتقادی بر اساس منابع کتابخانه ای و تفکیک گفتمانها استفاده شد.

    یافته ها

    سها با بودگی در دنیای پست مدرن و با استفاده ازگفتمان لیبرال بر پایه بنیانهای نظری انسان محورانه، با مولفه های عقل خودبنیاد، فردگرایی و حقوق و با تکیه بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، تلاش کرد آزادی بیان در قرآن کریم را انکار کند.

    نتیجه گیری

    سها با درهم آمیزی گفتمانها و عدم تفکیک مولفه های دو گفتمان پساسنت و گفتمان دین اسلام، افزون بر برداشت همسان از مفهوم آزادی در گفتمانها، دچار خطای روشی شده و این امر، زمینه ساز نتیجه گیری وی در نبود آزادی بیان در قرآن کریم شده که بی وجه است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, آزادی بیان, کتاب نقد قرآن, حقوق, تکلیف}
    Najibi A, Haji Ismaili M.R*, Rezaei Isfahani M.A
    Objectives

    Human reading of the teachings of the Holy Quran has a long history. In this regard, the author of the book Critique of the Qur'an, using the post-traditional human approach, sought to deny freedom of expression in the Qur'an. According to her point of view, by reading the lack of freedom of expression in the Holy Quran, she seeks to prove weakness and error in the Holy Quran. The purpose of this study is to critique the view of the author of the book Critique of the Qur'an in denying freedom of expression in the Holy Qur'an.

    Method

    The present study is a descriptive-analytical method with a critical aspect based on library resources and discourse separation.

    Results

    By being in the postmodern world and using liberal discourse based on human-centered theoretical foundations with the components of self-founded reason, individualism, law and relying on the Universal Declaration of Human Rights, Suha tried to deny freedom of expression in the Holy Quran.

    Conclusion

    Suha, by combining the discourses and not separating the components of the two post-traditional discourses and the discourse of Islam, in addition to the same understanding of the concept of freedom in discourses, has erred in a way that leads to his conclusion in the absence of freedom of expression in the Holy Quran.

    Keywords: holy quran, Freedom of Expression, Quran Critique Book, Law, obligation}
  • رسول خدامرادی، مجید قورچی بیگی*
    زمینه

    اصلی ترین هدف قوانین جزایی باید تامین حقوق اساسی انسانها یا همان حقوق بنیادین افراد  باشد. اما انچه که مهم است رابطه اخلاق با حقوق افراد است. زیرا که هدف علم اخلاق رساندن انسان به اعلی درجه انسانیت است و هدف حقوق تحقق عدالت نسبی و برقراری نظم اجتماع است. انصاف نیز وسیله تخصیص عدالت و متناسب کردن قواعد آن در موارد خاص است. بنابراین عدالت و انصاف دارای تعامل تنگاتنگ با یکدیگر هستند. اخلاق و حقوق، دو علم با دو هدف مجزا هستند و به نظر برخی حقوقدانان باید از هرگونه اختلاط بین اخلاق و حقوق پرهیز نمود. از همین رو در این مقاله به بررسی رابطه اخلاق و حقوق بنیادین افراد پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    یکی از گام های مثبتی که رویه قضایی کنونی  در جهت حقوق افراد می تواند به سمت عدالت بردارد این است که، در دخالت اخلاق در حقوق باید از هرگونه افراط و تفریط دوری جست. تفریط (تفکیک حقوق و اخلاق) به تحجر فکری حقوق دانان و دور شدن از هدف عدالت می انجامد و افراط در وارد کردن اخلاق در عالم حقوق، سبب می گردد عواطف شخصی دادرس جایگزین اصول حقوقی گردد.  از طرفی هم اصلی ترین هدف قوانین جزایی باید تامین حقوق اساسی انسانها و حفظ چهار چوب اخلاقی  باشد. قانونگذار از طریق وضع قوانین صریح، روشن و قابل فهم برای همگان، مبانی اتخاذ یک سیاست کیفری اصولی را قوام بخشد و مانع از نقض این حقوق شود.

    کلید واژگان: اخلاق, حقوق بنیادین, سیستم کیفری ایران, حقوق, حقوق شهروندی}
    R. Khodamoradi, M. Ghorchibeigi *
    Background

    The main purpose of criminal law must be to secure the basic human rights or fundamental rights of individuals. But the matter is the relationship between morality and human rights. For the purpose of the science of morality is to bring humanity to the highest degree of humanity, and the purpose of law is to achieve relative justice and to restore order in society. Equity is also a means of assigning justice and tailoring its rules to specific cases. Thus, justice and equity are closely intertwined. Ethics and law are two sciences with two distinct goals, and some jurists believe that any confusion between ethics and law should be avoided. Therefore, this article examines the relationship between morality and fundamental rights.

    Conclusion

    One of the positive steps that current judicial procedures can take to bring about justice for individuals is that it is true that morality should be avoided in any way. Obedience leads to the intellectual disengagement of lawyers and the departure from the goal of justice, and the excessive inclusion of ethics in the world of law causes the judge's personal emotions to replace legal principles. On the other hand, the main purpose of criminal law should be to safeguard human rights and maintain a moral framework. By enacting explicit, clear and understandable laws for all, the legislator will consolidate the principles of sound criminal policy and prevent violations of these rights.

    Keywords: Ethics, Fundamental rights, Iranian penal system, Law, Citizenship}
  • مهین کرامتی فرد، *، حامد صنایعی وصال

    «وعد» به‌‌طورکلی یعنی وعده دادن برای انجام کاری در زمان یا مکان مشخص در آینده که خیر آن را وعده و شر آن را وعید می‌نامند. طبق مباحث کلامی و آیات مختلف قرآن کریم می‌دانیم که خداوند هرگاه وعده‌ای می‌دهد همیشه طبق آن عمل می‌کند و وعده‌های او تخلف‌ناپذیر است. یکی از روش‌های تشویق مخاطبان برای اطاعت از اوامر و ترک نواهی موضوع وعده الهی است. این پژوهش با رویکرد تطبیقی تحلیلی به بررسی وعده الهی در قرآن و کتب تواریخ ایام پرداخته است؛ وعده‌هایی که خداوند به حضرت داوود علیه السلام و سلیمان علیه السلام می‌دهد و به این نکات دست یافته که آنچه خداوند به حضرت داوود علیه السلام وعده داده بود طبق فرمایش قرآن محقق گشته است؛ اما درباره تحقق یافتن وعده حضرت سلیمان† قرآن آن را اشاره نکرده است؛ ولی طبق گواهی تاریخ به دست می‌آید که آن نیز محقق شده است.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, داوود, سلیمان, وعده الهی}
    Mahin Keramatifard*, Hamed Sanayi'evesal

    The word promise generally means a promise to do something at a specific time or place in the future that the word "Va'd" is used for good news and the word "Vae'id" is used for bad news. According to theological discussions and verses of the Holy Quran, God fulfills His promises and His promises are never broken. Paying attention to divine promises is a method for encouraging people to obey God's commands and abandon divine prohibitions. Using a comparative-analytical approach, this study has examined the divine promises in the Qur'an and the books of Chronicles, especially the promises that God has made to David and Solomon (a.s.). The findings show that God's promises to David were fulfilled based on the Qur'an; but the Qur'an does say anything about the fulfillment of God's promises to Solomon. Of course, according to the history, they are also realized.

    Keywords: Qur'an, Law, David, Solomon, Divine Promises}
  • محمدعلی نورمحمدی، سید محمدمهدی غمامی، عسکر جلالیان*
    زمینه

    اعاده دادرسی در لغت ترکیب اضافی متشکل از دو واژه ی «اعاده» و«دادرسی» است دادرسی وسیله ی عدالت است و دادرسی نیز مانند سایرین در معرفی خطا و اشتباه قراردارد درصورتی که در نتیجه ی دادرسی حکمی صادر شود که با خطا همراه باشد تردیدی نیست که باید مجددا مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. در روابط بین مودیان و دستگاه مالیاتی نیز بروز اختلاف امری محتمل است، که می تواند ناشی از عواملی چون ضعف سیستم اطلاعات مالیاتی، عدم اطلاع مودیان و برخی ماموران مالیاتی از قوانین و مقررات و دستورالعمل ها، ضعف مراحل دادرسی مالیاتی و... باشد.

    نتیجه گیری

      از دیدگاه حقوق اداری، مراجع عالی دادرسی های مالیاتی، جهت «نظارت اداری» و قضایی بر اعمال مقامات و ادارات امورمالیاتی اعم از مراجع عالی اداری و یا قضایی ایجاد کننده ی وحدت رویه ی مالیاتی، همانند هیات های عمومی شورای عالی مالیاتی، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور کارکرد ویژه و برتری در چگونگی تبیین قوانین و مقررات مالیاتی و ارایه ی «تفسیر قضایی» مالیاتی و اظهارنظر قضایی مالیاتی در راستای اصل برابری، عدالت و عدم تبعیض مالیاتی و تعدیل و یا رفع تبعیضات ناروای مالیاتی بر عهده دارند. در زمینه اخلاقی نیز یکی از مهم ترین عوامل موثر بر اخلاق مالیاتی افراد، میزان اعتماد آن ها به دولت و سیستم مالیاتی، حقوقی وقضایی است.

    کلید واژگان: حل اختلاف مالیاتی, قانون, تشخیص, اخلاق}
    Background

    Retrial is an additional combination of the words "retrial" and "trial". Trial is a means of justice and trial, like others, is in the introduction of error and error if there is a verdict that is accompanied by error as a result of the trial. Which must be reconsidered. In the relations between taxpayers and the tax system, a dispute is possible, which can be due to factors such as the weakness of the tax information system, taxpayers and some tax officials not informed of laws and regulations and instructions, weak tax procedures and so on.

    Conclusion

    From the perspective of administrative law, the supreme authorities of tax proceedings, for "administrative and judicial oversight" on the actions of tax authorities and departments, including the supreme administrative or judicial authorities, creating a unity of tax procedure, such as the general boards of the Supreme Tax Council, Court of Administrative Justice and the Supreme Court has a special and superior role in how to explain tax laws and regulations and provide tax "judicial interpretation" and tax judicial comment in line with the principle of equality, justice and non-tax discrimination and adjustment or elimination of unfair tax discrimination. In the field of ethics, one of the most important factors affecting the tax ethics of individuals is the degree of their trust in the government and the tax, legal and judicial system.

    Keywords: Tax dispute resolution, Law, Discernment, Ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال