جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « mojtahed shabestari » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «mojtahed shabestari» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام، سال پنجاه و سوم شماره 2 (پیاپی 107، پاییز و زمستان 1400)، صص 133 -155
فهم و تفسیر هرمنوتیکی متن، حاصل گفت وگو و برهم کنش دوسویه مفسر و متن است. در فرایند گفت گو، افق معنایی متن که متاثر ازمولف آن است با افق های متفاوت مفسران درهم آمیخته و به پرسش های برآمده از موقعیت های هرمنوتیکی گوناگون پاسخ می دهد. از آن جا که مفسران با مطرح ساختن پرسش های متفاوت در پی دست یابی به فهم متن هستند می توان شاهد تنوع در فهم آن ها بود. فهم و تفسیر هرمنوتیکی مبتنی بر ارکان چهارگانه مولف، متن، مفسر و زمینه می باشد. تمایز رویکردهای هرمنوتیکی بستگی به میزان نقش هر یک از ارکان چهارگانه در فرایند فهم دارد. شناخت و مقایسه مبانی نظریه های هرمنوتیکی از آن رو اهمیت دارد که بستر ساز نقد و نظر ناقدان است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی، تحلیل تطبیقی و مقایسه مبانی آرای اندیشمند معاصر اسلامی «محمد مجتهد شبستری» با هرمنوتیست معاصر غربی «اریک دونالد هرش» در صدد دست یابی به پاسخ این پرسش اصلی است: مطالعه تطبیقی مقایسه مبانی فهم هرمنوتیکی در آرای مجتهد شبستری و هرش به چه نتیجه ای میانجامد؟ حاصل بررسی تطبیقی مقایسه در محورهای چهارگانه یاد شده نشان از فزونی قرابت مبانی آراء بر اختلاف مبانی آرای آن ها است. اهم اشتراک مبانی آرای آن ها در پذیرش قصدیت مولف در تولید متن، تعین بخشی معنا از جانب مولف، استنطاق مفسر از متن، تاثیر پیش دانسته ها ، علاقه و انتظارات مفسر در فهم متن و پذیرش دور هرمنوتیکی در فهم متن است. اهم اختلاف مبانی آرای آن ها در این است که شبستری قایل به تکثر معنا و هرش قایل به ثبات معنا است. شبستری دور هرمنوتیکی را بین پیش فهم و افق معنایی مولف در متن برقرار می کند، ولی هرش بین ژانر متن با اجزاء متن و پیش دانسته های مفسر. شبستری با پذیرش تاریخ مندی متن قایل به معنای مرتبط با حال متن است و ولی هرش تاریخ مندی در تفسیر (معناداری متن) را می پذیرد نه تاریخ مندی در فهم (معنای متن).
کلید واژگان: مبانی, فهم هرمنوتیکی, تفسیر متن, مجتهد شبستری, هرشThe hermeneutic understanding and interpretation of the text is the result of the interaction between the interpreter and the text and is based on the four pillars of author, text, interpreter and context. Understanding and comparing the principles of hermeneutic theories is important since it is the bedrock of critiques of the critics. With a descriptive-analytical method, this article seeks to compare and analyze the principles of the views held by the contemporary Muslim thinker Mojtahed Shabestari and the contemporary western hermeneutist Eric Hirsch. This will lead to answering this main question: What is the result of a comparative study of the principles of hermeneutic understanding in the views of Mojtahed Shabestari and Hirsch? The result of a comparative study in the four mentioned axes shows that the similarities are more than the differences. The most important commonalities are accepting the author’s intention in producing the text, determining the meaning by the author, the interpreter’s interrogating the text, the effect of the interpreter’s presuppositions, interests and expectations in understanding the text and accepting the hermeneutic cycle in understanding the text. The main difference is that Shabestari believes in the multiplicity of meanings and Hirsch believes in the stability of meaning. Also, Shabestari establishes the hermeneutic circle between the pre-understanding and the author’s semantic horizon of the text, but Hirsch between the genre of the text and the elements of the text and the interpreter’s pre-knowledge. By accepting the historicity of the text, Shabestari supports the meaning related to the current state of the text, while Hirsch accepts the historicity in the interpretation and not in the understanding.
Keywords: Principles, Hermeneutic Understanding, interpretation of the text, Mojtahed Shabestari, Hirsch -
محمد مجتهد شبستری با تکیه بر دیدگاه هرمنوتیکی و تفسیری خود، قرآن کریم را «کلام نبوی» و قرایت توحیدی پیامبر اسلام از جهان در پرتو وحی می داند. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای به نقد دیدگاه تفسیری او پرداخته ایم تا با نشان دادن نقاط ضعف این دیدگاه، سستی نظریه او درباره «کلام نبوی بودن قرآن» بیش از پیش آشکار شود. علاوه بر اینکه نظریه تفسیری وی به انکار نبوت و دین می انجامد، نقاط ضعف دیگری در آن به چشم می خورد که عبارتند از: عدم توجه به معنای دیگر تفسیر؛ عدم توجه به اقسام پیش دانسته ها؛ عدم توجه به مراتب فهم و مدلول ها؛ جمع کردن دو دیدگاه و نیز دو روش غیرقابل جمع؛ همگانی دانستن مقبولات عصر مدرنیته و نیز نظریه هرمنوتیک فلسفی؛ خلط میان جزء و کل؛ عدم پایبندی به یکی از مبانی خود؛ معرفی معیار سستی به عنوان معیار تنقیح و سنجش پیش دانسته ها و غفلت از مهم ترین کاربرد زبان..کلید واژگان: تفسیر, فهم, مجتهد شبستری, وحی, هرمنوتیکRelying on his hermeneutic and interpretive perspective, Mohammad Mojtahed Shabestari regards the Holy Quran as "prophetic words" and the Prophet's monotheistic reading of the world in the light of revelation. In this paper, we have used a library-research method within the descriptive-analytical approach to criticize his interpretive perspective to illustrate the weaknesses of this view so as to indicate the weakness of his theory of the prophetic origin of the Qur'an. In addition to the fact that his interpretive theory leads to the denial of prophethood and Islam, there are also other weaknesses in that theory. These involve ignoring the other meaning of interpretation, not paying attention to all kinds of presuppositions, not paying attention to the degrees of understanding and implications, integrating two perspectives as well as two methods which are incompatible, generalizing the doctrines of the age of modernity and philosophical hermeneutics, confusion of part and whole, not adhering to one of his foundations, introducing a loose criterion as a criterion for the examination and evaluation of presuppositions, and ignoring the most important use of language.Keywords: Mojtahed shabestari, Interpretation, understanding, Revelation, Hermeneutics
-
یکی از مهمترین مباحثی که امروزه در حوزه دینشناسی و درک تعالیم دین مطرح میشود، امکان فهم دین بر اساس قرایت انسانی و تجربه دینی است. وقتی از قرایت انسانی دین سخن به میان میآید، دو نکته به شکل توامان مفروض و منظور گرفته میشود: اول آنکه امکان فهم دین برای انسان میسر است؛ دوم آنکه فهم دین منحصر به آنچه تاکنون تحت عنوان فهم ماورایی و الهی از دین مطرح بوده، منحصر نیست و میتوان قرایتی انسانی از آن عرضه کرد. این نکته اخیر یعنی تغییر سازههای فهم دین مرهون تغییراتی است که انسان امروزی با آن مواجه خواهد بود. مجتهد شبستری یکی از اندیشمندان معاصر معتقد است، با توجه به تغییر و تحولات چشمگیر در زندگی بشر امروزی، باید تفکرات، دین، معنویت و ایمان آنان نیز دچار دگرگونی اساسی شود و باید از سنت دینی، افکار و اندیشه و باور قبلی خود عبور کرد یا فهم جدید از آن بهدست آورد تا در نهایت به تجربه دینی رسید. وی معتقد است که در باب دین قرایتهای مختلفی وجود دارد و به قرایت واحد نمیشود اکتفا کرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین مدعای پیشگفته با ارایه استدلالهای عرضهشده و پاسخ به آن است که با روش تحلیل محتوا در تبیین دادهها صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که قرایت انسانی از دین در مقابل قرایت الهی قرار دارد و دیدگاه شبستری گاه به شکل آشکار و گاه کمی مستور و پنهان ریشه در نسبیت، هرمونتیک، تجربه دینی و اومانیسم دارد.کلید واژگان: اومانیسم, تجربۀ دینی, دین, قرائت انسانی, مجتهد شبستریOne of the most important debates in the field of religious studies and understanding of religion teachings today is the ability to understand religion based on human readings and religious experience. When it comes to the human readings of religion, two points are assumed to be concurrent: first, it is possible for human beings to understand religion; It is not unique and can be read as human. This last point, the change in the structures of understanding religion, is due to the changes that human beings are facing today. Mojtahed Shabestari, a contemporary thinker, believes that, given the dramatic changes in human life today, their thinking, religion, spirituality, and faith must also undergo a fundamental change, and one must go beyond their religious tradition, ideas, or beliefs. It gained a new understanding of it until it finally came to religious experience. He believes that there are different readings on religion and that one single reading cannot be accomplished. The main purpose of this research is to explain the aforementioned claim by presenting the arguments presented and responding to them by the content analysis method of explaining the data. The findings of the study show that human readings of religion are in contrast to divine readings, and the Shabestari perspective is sometimes explicitly and sometimes slightly hidden and rooted in relativity, hermeneutics, religious experience, and humanism.Keywords: Human readings, Mojtahed shabestari, Religion, Religious experience, humanism
-
نشریه کتاب نقد, Volume:17 Issue: 74, 2016, PP 163 -186One of the areas that Mojtahed Shabestari has entered, is the argument of essential and accidential of religion or the gem and shell. He looks at this two: Once, he knows the gem of religion as religious experience and in other cases, represents the gem of religion as the by-itself purpose. These two views can be evaluated separately, but it seems, his goal to discuss the by-itself purpose is finding common aspect between the religious experiences that completely different from one another in essentiality. The contribution of the foregoing share the religious experiences with each other, for the sake of purpose. This paper aims to examine the two proposed views: First, examine the relationship between these two views, secondly, the logic of the discovery of the essences of religion analyze, as it has been posited in his opinion. It also validates the method used in this theory.Keywords: Essential, Accidential, by-itself Purpose, by-accidentPurpose, Religious Experience, Mojtahed Shabestari
-
Mr. Mohammad Mojtahed Shabestari is a contemporary dissident which, based on the principles derived from hermeneutics, has analyzed various religious and social issues and he has produced a lot of works. He introduced his thought base, as well as the thought-maker of his hermeneutic system, on the twentieth-century Continental Philosophy of Germany and in its importance it has said that now the problem of the Islamic world is not resort to hermeneutical school taken from philosophical hermeneutics. However, his hermeneutic system is a collection of elements which is non-academic from various hermeneutic schools which unscientificly has been borrowed and put together from the hermeneutic schools, which are completely opposite and even contradictory in the foundations as well as in the buildings. For example, he spoke on the of anthropological and semantic principles and also the place of interpretation in understanding the meaning based on doctrines of methodic hermeneutic and methodological hermeneutic, and also he has chosen a combination of philosophical hermeneutics and methodic hermeneutics in the subject of epistemology of understanding and its process. In addition, his conception of Schleiermacher's methodological is inaccurate, and is incorrectly identified his main problem. This paper tries to illustrate and discuss these non-technical adaptations and misconceptions.Keywords: Mojtahed Shabestari, Hermeneutics, Philosophical Hermeneutic, Methodic Hermeneutic, Methodological Hermeneutic
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.