به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "necessity by something else" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «necessity by something else» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی necessity by something else در مقالات مجلات علمی
  • مریم اردشیر لاریجانی *، روح الله فروغی

    قاعده «الواحد» از قواعد معروف فلسفی است که مورد پذیرش  فیلسوفان قرار گرفته است اما متکلمانی همچون غزالی و فخر رازی  این قاعده را نپذیرفته و در رد آن کوشیده اند. مهم ترین ادله بر اثبات قاعده از سوی بوعلی ارایه گردیده و پس از او نیز تلاش هایی در تقویت این ادله و پاسخ به اشکالات بر آن، صورت یافته است محقق اصفهانی نیز که قاعده الواحد را پذیرفته برای اثبات آن، استدلال هایی را سامان داده و با بهره گیری از وجوب بالغیر، امکان ماهوی و امکان وجودی (فقری) به اثبات قاعده پرداخته یا تقریرهای روشنی از آن به دست داده است در این دسته براهین با استفاده از اموری همچون وجوب و امکان، وجود هر گونه تعدد در ناحیه این امور را سبب تعدد در وجود علت و معلول یا حیثیت ها و اعتبارات مربوطه دانسته و آن را ناسازگار با وحدت شمرده است.تلاش این نوشتار ارایه تقریر روشنی از ادله ایشان است.

    کلید واژگان: قاعده الواحد, علت, معلول, وجوب بالغیر, امکان ماهوی, امکان وجودی
    Maryam Ardeshir Larijani *, Roohollah Foroghi

    The principle of “One” (Al-Wahid) is one of the most famous philosophical principle admitted by philosophers, but theologians such as Ghazali and Fakhr Razi did not accept this principle and tried to refute it. The most important proof is provided by Avicenna, and efforts have been made after him to strengthen these proofs and respond the criticism of it. Mohammad Husayn Gharawi Isfahaani ( the theologian and philosopher of 20th century), who has accepted Al-Wahid's principle, has argued and propounded some arguments that by using The” Necessity by something else”,” Essential possibility” and” Existential possibility” give clear explanations of it. By referring to necessity and possibility he concluded that multiplicity of these things result in the multiplicity of the essence of cause and effect and their respective aspects, and in contradiction with unity. The purpose of this essay is to provide a clear explanation of his arguments.

    Keywords: principle of “One” (Al-Wahid), cause, Effect, necessity by something else, Essential Possibility, existential possibility
  • غلام رضا فیاضی، احمد حیدرپور*

    «اختیار» به معنای تمکن از فعل و ترک، از سویی با سه قاعده فلسفی: «ضرورت علی معلولی»، «علت غائی، علت فاعلیت فاعل است» و «استحاله ترجیح بلامرجح» ناسازگار است؛ و از سوی دیگر، چون از نظر فیلسوفان یک معنای امکانی است، محال است وصف واجب تعالی واقع شود. چاره جویی فیلسوفان برای حل این مشکل، معرفی معنای دیگری برای اختیار است که به «معنای فلسفی اختیار» شهرت دارد. ولی افزون بر آن که معنای فلسفی اختیار، توالی فاسدی به دنبال دارد که خود فیلسوفان هم به آن ملتزم نیستند، روش آنان در رفع تعارض یادشده، مخالف اصول و مبانی منطقی است، زیرا در صورت تعارض دو شناخت بدیهی و نظری، حکم منطقی، طرد شناخت نظری یا دست کم تردید در آن و بررسی مجدد دلایل آن است. هدف اصلی از این نوشتار آن است که با بیان صریح این ناسازگاری و تنبیه بر عقیم بودن چاره جویی فیلسوفان، ضرورت بازنگری در اصول و قواعد فلسفی یادشده را اثبات کند.

    کلید واژگان: ضرورت علی معلولی, وجوب بالغیر, وجوب بالقیاس, علت غائی, استحاله ترجیح بلامرجح, اختیار فلسفی, اختیار کلامی
    Ahmad Heydarpoor, Gholamreza Fayyazi

    The free will, that means the possibility of both to do and not to do, contradicts three philosophical rules of “the necessity of the cause and the effect”, “the final cause is the cause for the agency of the agent”, and “the impossibility of preference without preponderant”. And from the other hand, because it is a possible meaning, it is impossible to be an attribute for the Necessary. The resolution of philosophers for this problem is to introduce another meaning for free will that is known as the “philosophical meaning of free will”. But in addition to corrupt consequences of the “philosophical meaning of free will” which the philosophers themselves also do not acknowledge them, their method in solving this contradiction is in contrast with logical principles and bases. Because, in the case of contradiction of an evident knowledge a theoretical one, logically we must reject the theoretical knowledge or, at least doubt about it and reexamine its arguments. Explicitly explaining this contradiction and mentioning the failure of philosophers’ resolution, the main purpose of this writing is to prove the necessity of revise in the abovementioned philosophical principles and rules.

    Keywords: the necessity of the cause, the effect, necessity by-something-else, necessity in-relation, final cause, impossibility of preference without preponderant, philosophical free will, theological free will
  • سید احمد علایی*
    وجوب سابق که نزد فلاسفه اسلامی با قاعده «الشیء ما لم یجب لم یوجد» شناخته می شود، از اقسام «وجوب بالغیر» است. از نظر ایشان معلول تا ضرورت و وجوب نیابد، موجود نمی گردد. به بیان دیگر، با تمام شدن علت تامه، ابتدا وجود معلول واجب و سپس معلول، موجود می‏ شود. ازاین رو این قاعده به «جبر فلسفی» مشهور است. متکلمان با انگیزه صیانت از اختیار فاعل، وجوب غیری را نفی کردند و به اولویت قایل شدند؛ به این بیان که با آمدن علت تامه، وجود معلول اولی می شود، لیکن به حد وجوب و ضرورت نمی رسد. آنان معتقد بودند اگر وجوب بیاید، دیگر اختیار معنایی ندارد. در حقیقت متکلمان نفی اختیار را لازمه پذیرش قاعده «الشیء ما لم یجب لم یوجد» دانسته اند. بعضی از اصولیان شیعه نیز با تفصیل میان فاعل مختار و موجب، مجرای این قاعده را تنها فاعل موجب دانسته، فاعل مختار را تخصصا خارج از آن می دانند. از معاصران نیز استاد فیاضی از مخالفان سرسخت اصل ضرورت علی است و ادله ای علیه آن اقامه می کند. ما در این مقاله می کوشیم در تحقیقی حتی الامکان جامع، با تحلیل، بررسی و نقد ادله این قاعده به منشا اعتقاد به آن دست یابیم.
    کلید واژگان: وجوب سابق, ضرورت علی, وجوب بالغیر, جبر علی
    S.Ahmad Alaee *
    The law of 'previous necessity' known among Muslim philosophers as 'that which is not made necessary will not be brought into existence' is a sort of 'necessity by something else'. According to Muslim philosophers an effect will not be brought into existence unless it is made necessary. In other words, when a complete cause comes the effect will be firstly made necessary and then brought into existence. This law is also known as philosophical determinism. To safeguard an agent's free will, theologians have negated the necessity by something else suggesting that 'priority' is enough. They assume that with the coming into being of a complete cause the priority will lie with the existence of its effect, though its existence is not yet a must. They believe that free will will be void if the effect is necessitated by its complete cause. In other words, theologians are of the view that the law 'that which is not made necessary will not be brought into existence' implies the negation of free will. Distinguishing between a free and compelled agent, some scholars of the principles of Shiite jurisprudence have suggested that the law is applicable only to compelled agents. From among the contemporaries, it is professor Fayyazi who being strongly opposed to causal necessity presents arguments against it. Following a comprehensive approach, this article tries to find out the origin of the belief in this law through evaluating the arguments presented for it.
    Keywords: previous necessity, causal necessity, necessity by something else, causal determinism
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال