به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "omnipotence" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «omnipotence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی omnipotence در مقالات مجلات علمی
  • یدالله رستمی*

    در این نوشته، به مساله شر که مصداق آن ویروس کرونا است با تاکید بر اندیشه های دیوید گریفین پرداخته می شود. گریفین، شر در جهان از جمله کرونا را ناشی از این می داند که خداوند، جهان آفرینش را نه از عدم محض، بلکه از ماده اولیه ای گه قدرت ذاتی دارد و شر موجود در جهان ناشی از آن است، آفریده است. علاوه بر این، او با تاکید بر قدرت ذاتی خود تعین بخشی در موجودات واقعی از ریز تا درشت، قدرت خداوند را اشتراکی می داند، به نوعی که آنها ممکن است در برابر قدرت خداوند، مخالفت و مقاومت بورزند که این امر، موجب پیدایش شر [کرونا] در عالم می شود. طبق این نظرگاه، کرونا، ویروسی است که دارای قدرت ذاتی است و بر موجودات دیگر تاثیر می گذارد و در مسیر امکان واقعی خودش عمل می کند.در این نوشته، به مساله شر که مصداق آن ویروس کرونا است با تاکید بر اندیشه های دیوید گریفین پرداخته می شود. گریفین، شر در جهان از جمله کرونا را ناشی از این می داند که خداوند، جهان آفرینش را نه از عدم محض، بلکه از ماده اولیه ای گه قدرت ذاتی دارد و شر موجود در جهان ناشی از آن است، آفریده است. علاوه بر این، او با تاکید بر قدرت ذاتی خود تعین بخشی در موجودات واقعی از ریز تا درشت، قدرت خداوند را اشتراکی می داند، به نوعی که آنها ممکن است در برابر قدرت خداوند، مخالفت و مقاومت بورزند که این امر، موجب پیدایش شر [کرونا] در عالم می شود. طبق این نظرگاه، کرونا، ویروسی است .

    کلید واژگان: دیوید گریفین, خدا, قدرت مطلق, شر, کرونا
    Yadollah Rostami *

    In this article, the problem of evil, which is an example of the corona virus, is discussed with an emphasis on the thoughts of David Griffin, one of the contemporary religious philosophers. Griffin believes that the evil in the world, including Corona, is caused by the fact that God created the universe not from pure nothingness, but from the primary matter that has inherent power and the evil in the world is caused by it. In addition, by emphasizing the inherent power of self-determination in real beings from small to large, she considers God's power to be communal, in such a way that they may oppose and resist the power of God, which causes the appearance of evil [corona] in the world. According to this point of view, Corona is a virus that has inherent power and affects other beings and acts in the way of its real possibility. Griffin's reason for proposing this view is based on the concreteness of Corona and other evils in human life and that they are not destroyed directly by God's power.

    Keywords: GOD, omnipotence, world creation, evil, Corona
  • یدالله رستمی*

    دیوید گریفین مسئله شر را با تجدیدنظر درباره قدرت مطلق خداوند حل می کند. او مدعی است باید تصور خود را از قدرت خداوند معین کرد تا بتوان وجود شرور را در عالم، تبیین و توجیه کرد. گریفین بر این باور است که جهان از آشوب و ماده اولیه ای آفریده شده که دارای قدرت ذاتی است. چون خداوند نمی تواند موجودات جهان را به علت قدرت منحصر به فرد مهار کند، صرفا آنها را ترغیب و تهییج می کند. این قدرت ذاتی آنها، ملازم با ارزش و (ضدارزش) است؛ یعنی هرموجودی که قدرت زیادی داشته باشد، استعداد و قابلیت رنج و لذت زیادی خواهد داشت و برعکس. خدای پویشی گریفین، با استفاده از قدرت خلاقانه خود، که همان خیرخواهی اوست، جهان را درجهت تجربه ارزش های برتر و بدیع برمی انگیزد؛ اما چون موجودات نیز دارای این قدرت خلاقه اند، ممکن است با این هدف خداوند مخالفت ورزند که این امر به پیدایش شر در جهان منجر می شود. استدلال قابل نقد و ارزیابی است؛ به این صورت که خدای ترغیب کننده گریفین نه تنها تلاشی درراستای ازبین بردن شرور نداشته است، با اعمال قدرت خلاقانه خود باعث پیدایش شرور زیادی در جهان شده است.

    کلید واژگان: دیوید گریفین, خدا, شر, قدرت مطلق, قدرت ترغیبی
    Yadolah Rostami *

    Griffin solves the problem of evil by revising the concept of omnipotent God. He claims that one should determine one's perception of God's power to be able to explain and justify the existence of evil in the world. Griffin believes that the universe was created from chaos and row material that has inherent power. Since God cannot control the creatures endowed with special power, He only persuades and excites them. This inherent power of theirs is associated with its value and (anti- value). That is any creature that has a lot of power, talent, and the ability to enjoy and suffer a lot and vice versa. Griffin's process God uses His creative power, which His benevolence to motivate the world to experience superior and innovative values. But because these beings also have creative powers, they may oppose God's goal that this lead to evil in the world. His argument can be criticized and evaluated. In this way, Griffin's persuasive God not only did not try to eliminate the evil one but by exercising his creative power, he led to the emergence of many evil in the world.

    Keywords: David Griffin, God, evil, omnipotence, Persuasive Power
  • هاجر دربندی داریان، اعظم قاسمی *، مالک شجاعی جشوقانی
    یکی از مهم ترین مسائل کلام و فلسفه دین مشکل وجود «شر» و ارتباط آن با خدا و صفات خیرخواهی مطلق و قدرت مطلق اوست. الهی دان و فیلسوف معاصر، دیوید ری گریفین، تلاش هایی را که تاکنون برای پاسخگویی به مسئله شر انجام شده، چندان مثمر ثمر نمی داند. او خداباوران سنتی را که به دخالت ماوراء طبیعی خداوند در سلسله علت و معلولی حوادث قائل اند «فراطبیعی گرایان» می خواند و بر این باور است که آنها وقوع شر را به گونه ای توجیه می کنند که گویی اصلا شر واقعی وجود ندارد و در ظاهر شر می نماید. گریفین تلاش کرده تا آموزه هایی از الهیات سنتی را که برای سازگاری وجود خدا و شر مشکل ساز هستند ریشه یابی کند و عدم صحت آنها را نشان دهد. وی با وارد آوردن نقدهایی بر جهان بینی های سنتی، نشان می دهد که الهیات سنتی بر اثر انتساب قدرت مطلق به خداوند، با مشکل تناقض افعال خدا درباره شرور مواجه است که نهایتا منجر به توجیه این نوع از افعال خداوند می شود، و با پذیرش آموزه خلق از عدم، در عمل نمی تواند مسئله شر را حل کند. اساس اندیشه های گریفین درباره مسئله شر این باور است که به طور کلی دفاعیه نمی تواند پاسخ مناسبی برای خداباوران معاصر فراهم آورد، بلکه ارائه تئودیسه مقبولی از جانب الهی دانان فلسفی لازم است تا اثبات کند تفسیر خداباورانه می تواند همه تجارب ما، از جمله تجربه شر، را بهتر از تفاسیر خداناباورانه روشن کند.
    کلید واژگان: مسئله شر, دفاعیه, تئودیسه, قدرت مطلق خدا, دیوید ری گریفین
    Haajar Darbandi Darian, Azam Ghasemi*, Malek Shojaee Joshooghani
    One of the most important issues in theology and philosophy of religion is the problem of evil and its relation to God and his omnipotence and omnibenevolence. Contemporary theologian and philosopher, David Ray Griffin, regards the efforts to answer the problem of evil as inconclusive. He designates traditional theists, who believe in God’s supernatural interference in the cause and effect chain of events, Supernaturalists. He believes that they interpret evil as only appearing evil. He tries to identify and refute certain beliefs, in traditional theology, which do not tolerate the co-existence of God and evil. Griffin criticizes traditional worldviews and proves that traditional theology, on one hand, by presuming God’s omnipotence, faces serious issues in justifying evil; and on the other hand, considering the idea of creatio ex nihilo, it virtually fails to answer the problem of evil. Allover he holds that defense will not suffice in responding to the problem of evil and that the right path for theists is to propose a theodicy which would explain evil better than atheist accounts.
    Keywords: The Problem of Evil, Apology, Theodicy, Omnipotence, David Ray Griffin
  • یدالله رستمی، منصور نصیری
    مسئله شر یکی از مهم ترین مسائلی است که دغدغه فیلسوفان دین و متکلمان بوده است. الهی دانان پویشی مانند وایتهد، هارتسهورن و گریفین، رویکرد جدیدی به این مسئله داشته اند؛ یعنی فلاسفه و متکلمان گذشته، بیشتر با قبول صفات (علم، قدرت و خیرخواهی مطلق) خداوند به تبیین و توجیه شرور پرداختند؛ اما فلاسفه دین پویشی با رد علم و قدرت مطلق الهی این مسئله را بررسی می کنند؛ یعنی علم خدا را زمانی می دانند، موجودات را نیز دارای قدرت خلاقه می دانستد و با محدود دانستن قدرت خداوند او را از شبهه شر مبرا می کنند. در این نوشتار ضمن بررسی اندیشه آن ها و البته با تاکید بر هارتسهورن، دیدگاه آن ها را نقد خواهیم کرد.
    کلید واژگان: الهیات پویشی, خدا, صفات خدا, مسئله شر
    Yadollah Rostami, Mansur Nasiri
    The problem of evil is one of the most serious concerns of theologians and philosophers of religion. Process theologians like whitehead, hartshorn and Griffin adopt a new approach to this problem. Traditional theologians and philosophers, in most cases, by accepting the attributes of God (omniscience, omnipotence and omnibenevolence) were trying to justify evils in the world, but process theologians deal with this problem by denying the divine omniscience and omnipotence. They regard the knowledge of God temporal, and attribute a creative power to the beings, and regard the power of God restricted, and it is in this way that they can resolve the problem of evil. In the present paper, alongside a presentation of their views, we will criticize them.
    Keywords: process theology, God, attributes of God, omniscience, omnipotence, omnibenevolence, problem of evil
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال