به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "oneness of the essence" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «oneness of the essence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی oneness of the essence در مقالات مجلات علمی
  • رضا برنجکار، میثم توکلی بینا، زهرا دلاوری پاریزی*

    در مسئله وجودشناسی صفات ذاتی خداوند چهار نظریه اصلی مطرح شده است که عبارتند از: عینیت ذات و صفات، زیادت صفات بر ذات، نفی صفات و نیابت ذات از صفات، و احوال. فیاض لاهیجی از فیلسوف- متکلمان مدرسه فکری اصفهان از یک سو دیدگاه عینیت فیلسوفان و از سوی دیگر، دیدگاه نیابت برخی متکلمان را مطرح می کند. این مقاله درصدد کشف دیدگاه واقعی فیاض بر اساس مبانی فکری اوست. به نظر می رسد بر اساس مبانی صدور، ضرورت و سنخیت علیت و اشتراک معنوی وجود، لاهیجی باید در وجودشناسی، دیدگاه عینیت و در معناشناسی، الهیات اثباتی را قبول داشته باشد و استفاده از واژه نیابت به دلیل خلط دو دیدگاه عینیت و نیابت و عدم درک تفاوت این دو نظریه و مبانی و آثار متفاوت آن ها است.

    کلید واژگان: فیاض لاهیجی, وجودشناسی, عینیت صفات, نفی صفات, نیابت صفات, الهیات سلبی, اشتراک معنوی
    Reza Berenjkar*, Meytham Tawakkoli Bina, Zahra Delavari Parizi

    There are four basic theories on the ontology of the essential attributes of God that consist in: oneness of the Essence and the attributes, addition of the attributes to the Essence, negation of the attributes and deputyship of the Essence for the attributes and the theory of Aḥwāl (moods). Fayyaḍ Lāhīdjī, one of the philosopher-theologians of the Isfahan Thought School, talked about the philosophical theory of oneness from one hand, and the theory of deputyship from the other. This article tries to discover Lāhīdjī’s real view on the basis of his thought basis. It seems that according to the bases of emanation, necessity and compatibility (sinkhiyyah) of causality and meaning commonality of being, Lāhīdjī must accept the theory of oneness in ontology and positive theology in semantics, and his usage of word niyābah (deputyship) is because of confusing between the two theories of oneness and deputyship and not recognizing the differences of the two theories and their bases and various effects.

    Keywords: Fayyaḍ Lāhīdjī, ontology of the essential attributes of God, oneness of the Essence, the attributes, negation of the attributes anddeputyship of the Essence for the attributes, positive, negative theology, emanation, and meaning commonality of being
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال