به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « primary intelligible » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «primary intelligible» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد بنیانی*
    بحث مفاهیم کلی و دسته بندی معقولات از مهمترین مباحث فلسفی است که در سامان بخشیدن به دیگر مسایل فلسفی نقش محوری و اساسی دارد. سخنان و دیدگاه های فیلسوفان مسلمان در دسته بندی معقولات دچار اختلافات و ابهامات زیادی شده است. تا زمانی که عوامل زمینه ساز ابهام بررسی نگردد، نمی توان به دسته بندی مناسبی از معقولات و مفاهیم کلی دست یافت. درباره علل ابهام در اندیشه فیلسوفان مسلمان می توان به مواردی مانند عدم اصطلاح سازی، ابهام رابطه معقول اول با معقول ثانی، درآمیختن حیطه ها در تقسیم معقولات، گره زدن دسته بندی مفاهیم به نظریات فلسفی و ابهام نسبت میان وجود و ماهیت اشاره نمود. با بررسی دقیق علل ابهام و لوازم معرفتی آنها می توان پی برد که معقول ثانی فلسفی نمی تواند قسیم معقول اول باشد و در دسته بندی معقولات نحوه دلالت مفهوم بر مصداق ملاک تقسیم است، نه نحوه شکل گیری و انتزاع مفهوم؛ وجود و هستی به سبب شمول آن نباید در عرض مفهوم دیگری مانند ماهیت قرار گیرد و به تبع نزاع اصالت وجود و ماهیت تعریف گردد. با قرار دادن مفهوم وجود و واقعیت به عنوان مقسم مفاهیم می توان دسته بندی جدیدی را مطرح نمود که اشکالات و ابهامات مورد نظر را نداشته باشد.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی فلسفی, معقول ثانی منطقی, مفاهیم کلی}
    Mohammad Bonyani *
    The classification of the universals and the intelligibles is one of the main philosophical topics that plays a fundamental role in organizing other philosophical issues. The words and views of Muslim philosophers in the classification of the intelligibles have been subject to many conflicts and ambiguities. As long as the underlying factors of ambiguity are not clarified, it is not possible to achieve a proper classification of universals and general concepts. Here we can name the causes such as the lack of terminology, the ambiguity of the relationship between the primary intelligible and the secondary intelligible, the confusion of areas when classifying the intelligibles, tying the classification of concepts to philosophical theories, and the ambiguity of the relationship between existence and quiddity. By carefully examining the causes of ambiguity and their epistemological implications, it can be realized that the philosophical secondary intelligible and the logical secondary intelligible cannot be categorized in a same classification, and in the classification of the intelligibles, the way the concept refers to the referent should be the criterion of division, not the way the concept is formed and abstracted; due to its inclusiveness, existence should not be classified beside essence, but should be defined according to the ontological primacy of existence over essence. By placing the concept of existence and reality as the source of division, a new classification can be proposed that is free from the current problems and ambiguities.
    Keywords: primary intelligible, philosophical secondary intelligible, logical secondary intelligible, universals}
  • محمدحسن نادم*

    مدرسه حله ازجمله مدارس پرآوازه شیعه در مقطعی از تاریخ تشیع بوده که از جهاتی چند با دیگر مدارس شیعی متفاوت می نمود؛ ازجمله در روند علوم به ویژه علم کلام تحولات چندی به وجود آورد. بی تردید بررسی تطورات و تحولات علم کلام و مسایل آن با محوریت مدارس کلامی می تواند نقش قابل توجهی در گستردگی دامنه پژوهشهای علمی ایفا کند. در این راستا این جستار بر آن شد  فرایند تطوری قلمرو علم امام را که یکی از آموزه های کلامی خاص شیعه و از مقومات مسیله امامت است در مدرسه حله از آن جهت که بخش قابل توجهی از تاریخ کلام امامیه را پوشش می دهد، بنمایاند و در ضمن به چند مسیله مهم مربوط به این موضوع با رویکردی تاریخی نقبی بزند، اول پیشینه رویکردهای معاصر را درباره قلمرو علم امام بنمایاند، دوم جریانهای فکری این مدرسه را که در تطور قلمرو علم امام تاثیرگذاربوده اند را بشناساند، سوم علل پیدایش هر یک از قلمروها را درباره علم امام مشخص نماید، بی تردید هر کدام از این امور در فهم و تبیین مسیله علم امام نقش موثر داشته وپاسخ بر بعضی از پرسشهای پیرامون علم امام خواهد بود.

    کلید واژگان: قلمرو علم امام, مدرسه حله, تطورات کلامی, جریانهای کلامی}
    mohammadhassan bonyani

    The classification of the universals and the intelligibles is one of the main philosophical topics that plays a fundamental role in organizing other philosophical issues. The words and views of Muslim philosophers in the classification of the intelligibles have been subject to many conflicts and ambiguities. As long as the underlying factors of ambiguity are not clarified, it is not possible to achieve a proper classification of universals and general concepts. Here we can name the causes such as the lack of terminology, the ambiguity of the relationship between the primary intelligible and the secondary intelligible, the confusion of areas when classifying the intelligibles, tying the classification of concepts to philosophical theories, and the ambiguity of the relationship between existence and quiddity. By carefully examining the causes of ambiguity and their epistemological implications, it can be realized that the philosophical secondary intelligible and the logical secondary intelligible cannot be categorized in a same classification, and in the classification of the intelligibles, the way the concept refers to the referent should be the criterion of division, not the way the concept is formed and abstracted; due to its inclusiveness, existence should not be classified beside essence, but should be defined according to the ontological primacy of existence over essence. By placing the concept of existence and reality as the source of division, a new classification can be proposed that is free from the current problems and ambiguities.

    Keywords: primary intelligible, philosophical secondary intelligible, logical secondary intelligible, universals}
  • محمد سربخشی*
    در فلسفه معاصر اسلامی معقولات به سه دسته «معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی، ثانیه فلسفی یا مفاهیم فلسفی و ثانیه منطقی یا مفاهیم منطقی» تقسیم می شوند. دراین بیان معقول وصف مفاهیم ذهنی است. با توجه به منابع مرجع فلسفی، معلوم می شود در گذشته معقول گاهی وصف خود حقایق بوده، نه مفاهیم آنها و تنها به دو قسم اول و ثانی تقسیم می شده است. ابتلاء پیروان فلسفه اشراق به دیدگاه اصالت ماهیت و برخی شبهات دیگر باعث شد وجود و صفات آن ملحق به معقولات ثانی شده و اموری ذهنی قلمداد گردند. فیلسوفان بعدی با اصلاح این اشتباه، معقول ثانی را به دو قسم منطقی و فلسفی تقسیم کردند و امور وجودی را معقول ثانی فلسفی نامیدند و ملاک هایی برای تمییز سه دسته معقول ارایه دادند. در مقاله حاضر، با بررسی فرآیند تاریخی این تحولات به این نتیجه رسیده ایم که موصوف قرار دادن مفاهیم و تقسیم معقولات به سه دسته و الحاق حقایق فلسفی به «معقولات ثانی» مرجوح و در بخشی نادرست است و باید همانند برخی منابع گذشته، خود حقایق را معقول بنامیم و آنگاه آنها را به دو دسته معقول اول و ثانی تقسیم کنیم. در این تقسیم حقایق فلسفی جزء معقولات اولی بوده و خود آنها به سه قسم «ماهوی، فلسفی و اعتباری» تقسیم خواهند شد.
    کلید واژگان: معقول, معقول اول, معقول ثانی, حقایق ماهوی, حقایق فلسفی, حقایق منطقی, امور اعتباری}
    Mohammad Sarbakhshi *
    In the contemporary Islamic philosophy, the intelligibles (universal concepts) fall under three categories: primary or essential intelligibles, philosophical secondary concepts, and logical secondary concepts. In this study, the term intelligible is the characteristic of mental concepts. A glance at the philosophical references proves that in the past, the term intelligible was sometimes used to describe the very real entities, rather than the concepts, and were merely divided into two primary and secondary ones. Suffering from the primacy of quiddity and some other doubts, the illuminationist philosophers made existence and its attributes fall under secondary intelligibles and thus be regarded as merely mental concepts. Having made the illuminationist's errors correct, later philosophers divided secondary intelligibles into two categories of logic and philosophy and thus they put attributes of existence under philosophical secondary intelligibles. They have also proposed criteria to distinguish those three categories one from another. In his present study of the historical development of the issue, the author has come to the conclusion that putting the concepts as the subject of description, classification of the intelligibles into three categories, and bringing philosophical entities under "secondary intelligibles" are not recommended, and in some cases are incorrect. Like previous references, we ought to consider the very entities as the intelligibles and to classify them into two categories of primary and secondary intelligibles. In this classification, the philosophical entities go under primary intelligibles and they are divided into three: those of quiddity, philosophical ones, and those mentally-constructed.
    Keywords: intelligible, primary intelligible, secondary intelligible, entities of quiddity, philosophical entities, logical entities, mentally-constructed things}
  • محمد بنیانی*
    تقسیمات مفاهیم کلی و اقسام معقولات به عنوان یکی از مهمترین مسایل فلسفی دارای جایگاهی ممتاز و تاثیرگذار در تفکر فلسفی است. بنا بر نظر مشهور در نگاه فیلسوفان مسلمان، معقولات به سه دسته معقولات اولی و معقولات ثانیه فلسفی و منطقی تقسیم می گردند. تقسیم بندی مشهور جامع و کامل نیست و به نظر می رسد این تقسیم بندی با ابهامات و اشکالاتی روبرو باشد، مانند ناسازگاری با بحث مفاهیم قدسی، واضح نبودن ارتباط آنها با مسئله اصالت وجود و جایگاه مبهم برخی مفاهیم؛ در این نوشتار ابتدا نظر مشهور را تبیین و ترسیم نموده و سپس از رهگذر نقد و بررسی آن، سعی می شود تقسیم جدیدی ارایه گردد که اشکالات و ابهامات تقسیم مشهور را به دنبال نداشته باشد. در نهایت با مقسم قرار گرفتن مفهوم وجود، اقسام مفاهیم ذیل آن طبقه بندی گردیده و  تقسیم مشهور دچار تغییراتی اساسی می گردد.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی فلسفی, معقول ثانی منطقی}
    Mohammad Bonyani *
    The classification of general concepts and types of intelligibles is one of the most important philosophical issues that has had an important position and influence on philosophical thinking. According to some Muslim philosophers, the intelligibles are divided into three categories: primary intelligible and philosophical secondary intelligible and logical secondary intelligible. This famous division is not complete and seems to be confusing and is faced with some difficulties such as incompatibility with holy concepts and its vague relationship to the primacy of existence and some other concepts; in this article, at first, the famous narrative is described, and then we address it critically. A new division is proposed that does not include flaws and ambiguities of the famous division. Finally, the concept of existence is considered as the source of division and other concepts are considered the its branches and, in this way, the popular division of general concepts changes fundamentally.
    Keywords: primary intelligible, philosophical secondary intelligible, logical secondary intelligible}
  • محسن ایزدی *
    مفاهیم فلسفی نه تنها در فلسفه، بلکه در سایر دانش ها نیز دارای اهمیت زیادی بوده و قوام همه علوم وابسته به همین مفاهیم است. این مفاهیم، نه مانند معقولات اولی داده بلاواسطه حس هستند و نه مانند معقولات ثانیه منطقی ذهنی محض هستند؛ از همین رو فهم و تحلیل آنها در مکاتب مختلف با مشکل همراه بوده است. در بین معقولات، مفهوم «وجود» از جهات متعددی متمایز و مهم است. از طرفی در حکمت متعالیه وجود اصیل و ماهیت اعتباری است. بنابراین مفهوم وجود مصداق بالذات و مفاهیم ماهوی مصداق بالعرض دارند؛ از طرف دیگر ویژگی مشهور مفاهیم ماهوی این است که مصداق و مابازاء دارند و ویژگی شاخص معقولات ثانیه فلسفی این است که مابازاء ندارند. پس این سئوال قابل طرح است که مفهوم وجود معقول اول است یا معقول ثانی؟ این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی و با هدف تحلیل معقولات ثانیه فلسفی، ملاک و معیار دقیق تری برای تمییز معقولات اولی و ثانیه ارائه کرده است. بنابر اصالت وجود، حقیقت وجود، خارجی و واقعی اما مفهوم وجود که با فعالیت ذهنی ساخته می شود معقول ثانی و حاکی از واقعیت خارجی است و سایر مفاهیم فلسفی ثبوتی، حاکی از انحاء و شئون واقعیات خارجی هستند.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی فلسفی, معقول ثانی منطقی, وجود, حکمت متعالیه}
    Mohsen Ezadi*
    Philosophical concepts have significant role in philosophy as well as in many other sciences and the basis of all sciences is made by these concepts. These concepts are, not neither the result of immediate contemplation on tangible world and nor as the result of pure mental activity, therefore, understanding and analyzing them has raised many problems in various philosophical schools. Among the intelligible, the concept of "existence" is distinct and important in many ways. On the one hand, in the Transcendent theosophy, existence is real per se while the quiddity is per accident so the concept of the existence has essentially direct referent but the concepts of quiddity fails it; On the other hand, the famous feature of the concepts that state essence of things is that they have objective reference and the famous feature of philosophical secondary intelligible is that they have not. So the question to which this research deal with can be posed: is the concept of existence a primary intelligible or a secondary intelligible? This paper by an analytical-descriptive method, aiming at analyzing the philosophical secondary intelligible, attempts to present a more precise criterion to distinguish the primary and the secondary intelligible concepts. According to this fact that existence is real, the existence itself is external and real, but the concept of existence created by mental activity is a secondary intelligible and representing the external reality. Other philosophical concepts that are affirmative represent the modes of external reality.
    Keywords: primary intelligible, philosophical secondary intelligible, logical secondary intelligible, existence, transcendental theosophy}
  • مهدی جمالی*
    فیلسوفان معتقدند معقولات اولی مفاهیم کلی ای هستند که مصادیق آن ها در خارج موجود است. بر خلاف معقولات ثانیه یا مفاهیم اعتباری که مصادیق آنها را در خارج نمی توان یافت. افرادی همچون شیخ اشراق که معتقد به اصالت ماهیت هستند، به دلیل اینکه وجود را امری غیر خارجی و صرفا ذهنی می دانند، آن را معقول ثانی می شمارند. اما با ظهور ملاصدرا و قول به اصالت وجود، باید وجود و صفات آن را معقول اول دانست؛ زیرا وجود حقیقتا در خارج موجود است. با این حال، هنوز فیلسوفان وجود و صفات آن را معقول ثانی می شمارند. البته وجوهی برای رفع این تناقض گفته شده که دیدگاه صحیح از نظر استاد فیاضی، سخن صدرالمتالهین است که وجود به معنای مصدری را اعتباری و معقول ثانی، و وجود به معنای اسم مصدری را حقیقی و معقول اول معرفی می کند. در وجوه دیگر، مفهوم کلی وجود از آن جهت که وجود با وصف کلیت در خارج موجود نیست، یا مفهوم جعلی وجود با توجه به اینکه حقیقت وجود به ذهن نمی آید معقول ثانی شمرده شده است و یا اینکه اصطلاح معقول ثانی فلسفی تغییر داده شده است به آنچه مابه ازاء مستقل ندارد، یا آنچه در درجه دوم فهمیده می شود و یا آنچه از مقایسه به دست می آید که همه این وجوه مخدوش است.
    کلید واژگان: وجود, معقول اول, معقول ثانی, اصالت وجود, اصالت ماهیت, استاد فیاضی}
    Mahdi Jamali *
    Primary intelligibles, philosophers hold, are general concepts whose referents exist in the external world. On the contrary, secondary intelligibles or mentally constructed concepts do not have referents in the outside world. People like Suhrawardi who believe in the real primacy of quiddity consider existence as a secondary concept because they hold that existence is merely constructed by the mind and thus is not real. On the other hand, after Mulla Sadra who vindicated the real primacy of existence, his followers were to consider existence and its attributes as primary concepts, because according to them it is existence that really exist by itself in the external world, rather than the quiddity. Nevertheless, they still believe that existence and its attributes are secondary intelligibles. A few solutions have been proposed to dispel that contradiction. Ayatullah Fayyazi holds that the correct view is that existence as an infinitive is a secondary intelligible and mentally constructed, but as a verbal noun is a primary one and real. Other views are: 1-the general concept of existence qua its generality is not real; 2- the fake concept of existence -viewing the fact that the reality of existence does not come into the mind- is regarded as a secondary intelligible; 3- the secondary philosophical intelligible is interpreted as a concept lacking any independent referent, or as concept secondarily understood, or as a concept made through comparison. All those solutions are invalid .
    Keywords: existence, primary intelligible, secondary intelligible, real primacy of existence, real primacy of quiddity, Ayatullah Fayyazi}
  • حسین یزدی، محمد سعیدی‎مهر
    مسئله اصلی این مقاله، بررسی تقسیم بندی مطرح از معقولات به اول و ثانی منطقی و فلسفی و قرار گرفتن مفهوم وجود تحت عنوان معقول ثانی فلسفی است و ذیلا نقد آن و ارائه دلیل بر لزوم ارائه تقسیم‎بندی جدید است و هدف از این پژوهش بیان بازتعریف دقیق تر از معقولات اول و ثانی منطقی و فلسفی و تبیین قرار دادن مفهوم وجود تحت عنوان معقولات اول است. در این مقاله با اشاره به سابقه موضوع معقولات در اندیشه فلسفه اسلامی، استدلال معقول ثانی فلسفی بودن مفهوم وجود مورد مداقه قرار می گیرد و با فرض اصالت وجود استدلال می گردد که مفهوم وجود می تواند از سنخ معقولات اولی باشد.
    این مقاله در عین روش بنیادی، مقاله توصیفی نیست، بلکه نقد و ارائه نظر است. در این مقاله اثبات می شود که اعتباری بودن مفهوم وجود، دلیل بر معقول ثانی فلسفی بودن آن نیست. با توجه به مرادهای مختلف وجود و جداسازی آنها از یکدیگر، نظر مختار مقاله تبیین می گردد و در پایان با توجه به اشکالات و پاسخ های مطرح در متن مقاله، بازتعریفی از معقول اول، معقول ثانی فلسفی و معقول ثانی منطقی ارائه می گردد.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی منطقی, معقول ثانی فلسفی, مفهوم وجود, مفهوم اعتباری}
    Hossein Yazdi, Mohammad Saeedi Mehr
    The main goal in the present article is an investigation of the classification of intelligible things into logical and philosophical primary and secondary ones as well as classification of the concept of existence under primary intelligible concepts. In this article, we have referred to the background of the issue of intelligible things in Islamic philosophy to scrutinize the argument for considering the concept of existence as the secondary intelligible concept, and to argue – assuming the principality of existence – that the concept of existence can be of the type of primary intelligible concepts.
    This article, while using a fundamental method, is not a descriptive one; rather, it is a criticism and presenting a view. Here, we prove that conventionality of the concept of existence does not mean it is a secondary intelligible concept. In view of the various intentions of existence and separating them from one another, the selected view of the article is explained and, finally, considering the objections and problems stated in the article, a redefinition of the philosophical primary and secondary intelligible as well as logical secondary intelligible is presented.
    Keywords: primary intelligible, logical secondary intelligible, philosophical secondary intelligible, concept of existence, conventional concept}
  • سیداحمد غفاری قره باغ
    بررسی جایگاه مفاهیم و نحوه تعامل ذهن و عین از مباحث مهم در عرصه معرفت شناختی و هستی شناختی تلقی میگردد. مبحث معقولات اولی و ثانوی و تمایز میان آنها نیز در همین راستا قرار دارد. دیدگاه رایج درباره تمایز و فرق معقول اول و ثانی به این صورت است که معقولات اولی بخلاف معقولات ثانی منطقی و فلسفی مصداق خارجی دارند. مقاله حاضر معیار مصداقداری در خارج را برای تفرقه بین معقولات اولی و ثانیه ناکافی دانسته و در عوض، نقش نظریه اصالت وجود را مهم و تاثیر گذار ارزیابی مینماید.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی, مفاهیم فلسفی, مصداقداری, اصالت وجود}
    Seyyed Ahmad Ghaffari Qarabagh
    The place of concepts and the quality of the interaction between the mind and the object are two of the important issues in the fields of epistemology and ontology. The problems of primary and secondary intelligibles and their distinction from each other also enjoy equal significance. The common view regarding the difference between primary and secondary intelligibles is that, unlike the logical and philosophical secondary intelligibles, primary intelligibles have some external referents. In this paper, the writer maintains that this criterion is not enough for distinguishing them from each other. To justify his position, he argues that the theory of the principiality of existence plays an influential role in clarifying the distinction between these two types of intelligibles.
    Keywords: primary intelligible, secondary intelligibles, philosophical concepts having referents, principiality of existence}
  • سیاوش اسدی*، محمد سعیدی مهر
    مفاهیم کلی (معقولات) به سه دسته اولی، ثانی فلسفی و ثانی منطقی تقسیم می شوند. «صدرالمتالهین»، انتزاع مفاهیم کلی از امور عینی و نیز نحوه وجود این مفاهیم در ذهن را ملاک تمایز معقولات قرار می دهد و «حاجی سبزواری»، معیار تمایز معقولات را در ذهنی یا عینی بودن ظرف عروض و اتصاف می داند. از طرفی، «مطهری» برمبنای نظریه وجود رابط و نفسی در دیدگاه صدرالمتالهین، معیار دیگری را مطرح می کند که ما از آن به معیار وجود شناختی تعبیر می کنیم و در آن ذهنی یا خارجی بودن وجود رابط و وجود نفسی معقولات، معیاری برای تمایز آن ها معرفی می شود. این مقاله ضمن تشریح معیارهای حاجی سبزواری و صدرالمتالهین در این زمینه، نشان می دهد که این معیارها درحقیقت به یک امر واحد دلالت دارند و معیار وجود شناختی نیز تلفیقی از دیدگاه های حاجی سبزواری و صدرالمتالهین است. همچنین این مقاله در تلاش است نقدهای مطهری را بر این معیارها بررسی کند و برای این نقدها، پاسخ هایی ارائه دهد و نشان دهد در غالب موارد، نقدهای مطهری بر آرای صدرالمتالهین و حاجی سبزواری وارد نیست.
    کلید واژگان: معقول اول, معقول ثانی فلسفی, معقول ثانی منطقی, عروض, اتصال}
    Siavash Asadi*, Muhammad Saidi Mehr
    The intelligibles are divided into primary, secondary philosophical, and secondary logical intelligibles. Mulla Sadra differentiates between the three according to the process of abstraction of general concepts from particulars as well as their position in the mind. Hajji Sabzevari, however, distinguishes between them on the basis of objectivity or subjectivity of prosody and ascription. On the other hand, Motahhari introduces another distinguishing factor, an ontological one, on the basis of Mulla Sadra’s theory of copulative and non-copulative types of existence. Studying Mulla Sadra’s and Hajji Sabzevari’s factors, the authors of this article prove that they refer to a single fact, and the ontological factor is the combination of the two. They also seek to analyze Motahhari’s criticisms of Mulla Sadra’s and Hajji Sabzevari’s factors in order to demonstrate that they are often irrelevant.
    Keywords: primary intelligible, secondary philosophical intelligible, secondary logical intelligible, prosody, ascription}
  • رهیافتی نوین در مقایسه مقولات کانتی با معقولات ثانیه در فلسفه اسلامی
    مهدی حسین زاده یزدی
    کانت قوه فاهمه را واجد مفاهیمی مقدم بر تجربه میداند. این مفاهیم یا مقولات، ساختار و صورت کلیت بخش و ضرورت آفرین احکام هستند. در نگاه کانت شناخت واقعیت در قالب این مفاهیم برای آدمی سامان میگیرد. از سوی دیگر، در فلسفه اسلامی مفاهیم حقیقی و کلی به معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی که حاکی از ماهیات اشیاء هستند و معقولات ثانیه منطقی و معقولات ثانیه فلسفی تقسیم میشوند. این نوشتار به مقایسه مقولات کانتی با معقولات ثانیه در فلسفه اسلامی میپردازد. نگارنده بر این باور است که توجه به لحاظهای مختلف در مفاهیم، این نوشتار را از دیگر نوشتارهای مشابه متمایز میکند. در اینجا نخست به توضیح لحاظهای مختلف مفاهیم می پردازیم و در ادامه با تبیین مختصری از مقولات کانتی و معقولات ثانیه در فلسفه اسلامی، به مقایسه آنها مینشینیم.
    کلید واژگان: معقول اولی, معقول ثانی فلسفی, عالم پدیدار (فنومن), معقول ثانی منطقی, عالم ذهن و عالم ناپدیدار (نومن)}
    A New Approach to Comparing Kantian Categories with Secondary Intelligibles in Islamic Philosophy
    Mahdi Husseinzadeh Yazdi
    According to Kant, the faculty of understanding possesses apriori concepts. These concepts or categories are the basis of universal and necessary judgments. In his view, the knowledge of facts is possible for humans through these concepts. On the other hand, in Islamic philosophy true and universal concepts are divided into primary intelligibles or quiddative concepts indicating the quiddities of objects, logical secondary intelligibles, and philosophical secondary intelligibles. This paper compares the Kantian categories with the secondary intelligibles in Islamic philosophy. The writer believes that paying attention to various viewpoints of concepts makes this paper distinct from similar ones. Here, he has first explained the various viewpoints of concepts, and then, after a brief explanation of Kantian categories and secondary intelligibles in Islamic philosophy, compared them with each other.
    Keywords: primary intelligible, logical secondary intelligible, philosophical secondary intelligible, Kantian categories (pure perceptive concepts), world of the mind, world of phenomenon, world of noumen}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال