به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "sadrolmoteallehin" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «sadrolmoteallehin» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی sadrolmoteallehin در مقالات مجلات علمی
  • سید حسن بطحایی*
    کیفیت بدن اخروی ازمباحث مهم معاد جسمانی است.پرسش این است که آیا بدن محشور در آخرت، عنصری یا مثالی است ویا به طور کلی بابدن دنیوی ومثالی تفاوت دارد؟ ملاصدرا براساس مبانی عقلی از جمله اصالت وجود، تشکیک در وجود، تشخص وجود ، حرکت جوهری، تجرد خیال در صدداثبات عینیت بدن اخروی ودنیوی برآمده است ولی آنچه موفق به اثبات آن شده است بدن اخروی به وجود ملکوتی مثالی است . علامه طباطبایی از پیروان حکمت متعالیه با استناد به برخی از دلایل وحیانی ومبانی عقلی از جمله،قاعده حکم الامثال،تلازم نفس و بدن،تبعیت جسد از نفس، اصیل بودن نفس درهویت آدمی، معتقد است آنچه که در قیامت برای پاداش کیفر ضروری است همانندی در انسان بودن است که با وجود نفس محقق می شود ولازم نیست بدن اخروی در همه اجزاء وصفات عین بدن دنیوی باشد، از این رو بدن اخروی مثل بدن دنیوی است اگرچه از نظر نفسانی،انسان محشور در قیامت عین انسان دنیوی است .پایبندی به مبانی حکمت متعالیه واستناد به دلایل نقلی از مشترکات این دو حکیم در تبیین بدن اخروی است ولی اعتماد بیشتر علامه به دلایل نقلی وحضور و تبعیت بدن ازنفس در عالم آخرت مطلبی است که دیدگاه علامه را از ملاصدرا متمایز می کند که در این پژوهش با توجه به آثار فلسفی و تفسیری این دوحکیم مورد تحلیل و نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: بدن اخروی, بدن دنیوی, بدن مثالی, علامه طباطبایی, صدرالمتالهین
    Sayyad Hasan Bathayi*
    The quality of heavenly body is one of the significant issues within physical resurrection domain. The main question is that whether the resurrected body in hereafter is elemental or exemplar? And also does it differ with worldly and exemplar body? Based on intellectual concepts such as the originality of existence, questioning the existence, individuation of existence, essential motion, abstraction of imagination, Mollasadra has tried to illustrate the objectivity of both worldly and heavenly bodies; however, he was only successful to conclude that heavenly body is considered as exemplar, when it coexists with God's existence. On the other hand, Allameh Tabatabaee has based his arguments on some revelation reasons and intellectual foundations such and the rule of Al-mithl, the necessity of soul and body, compliance of corpse from soul, the originality of soul within mankind. He believes that what is considered as necessary in resurrection day for rewarding deeds, has some resemblances with humanity and is realized with the existence of soul. It's not necessary that heavenly body will be worldly in all its components and characteristics. Therefore, heavenly body is very similar to worldly body; however, from a soul point of view, the resurrected mankind in resurrection day is very much similar to worldly mankind. Adherence to the foundations of transcendental wisdom and citation of anecdotal evidences are among the similarities of these two wises in defining heavenly body. Although, Allameh Tabatabaee believes more in anecdotal evidences and the existence of soul and the adherence of body to the soul that makes him distinguished compared to Mollasadra. These two wises are compared, analyzed and criticized in this study on the grounds of their philosophical as well as interpretive works.
    Keywords: heavenly body, worldly body, exemplar body, Allameh Tabatabaee, Sadrolmoteallehin
  • محمدحسین وفاییان*، امیر عباس علیزمانی
    «علم» در حکمت متعالیه مساوق با وجود انگاشته می شود. تحلیل علم در پرتو تفسیری وجودی از آن، سبب ارائه ویژگی های خاص برای دو گونه علم حصولی و علم حضوری در معرفت شناسی حکمت متعالیه می گردد.. مساله پژوهش جاری، تبیین نسبت علم حصولی و حضوری با «توجیه معرفتی» و مشخص نمودن حیطه جریان توجیه معرفتی در دو گونه مذکور از معرفت است. ره یافت بدست آمده که با روی آوردی تحلیلی-منطقی در عبارات صدرالمتالهین حاصل گشته است، اثبات نیازمندی علم حصولی(به سبب دوگانگی وجود علمی و وجود عینی در آن) به توجیه معرفتی و انحصار آن در «برهان» است. علم حضوری نیز، از آن جهت که با شهود وجود عینی معلوم حاصل می گردد، در دو گونه متفاوت خود(حسی و فراحسی)، بی نیاز از توجیه معرفتی است.
    ره یافت بدست آمده که با روی آوردی تحلیلی-منطقی در عبارات صدرالمتالهین حاصل گشته است، اثبات نیازمندی علم حصولی(به سبب دوگانگی وجود علمی و وجود عینی در آن) به توجیه معرفتی و انحصار آن در «برهان» است. علم حضوری نیز، از آن جهت که با شهود وجود عینی معلوم حاصل می گردد، در دو گونه متفاوت خود(حسی و فراحسی)، بی نیاز از توجیه معرفتی است.
    کلید واژگان: صدرالمتالهین, علم حضوری, علم حصولی, توجیه معرفتی, برهان
    Amirabbas Alizamani, Mohammad Hossein Vafaeian*
    In transcendental philosophy "knowledge" is deemed to be existence. Although analysis of Knowledge in the light of existential interpretation, can provide the specific features of two types of Propositional and intuitive knowledge in epistemology of transcendental philosophy. This issue of the current study is to analyze the relation of these two types of knowledge under "epistemic justification" and to determine the scope of the epistemic justification of these two types as well. The analytical-logical approach in terms of Sadrolmoteallehin has brought proof for the requirement (due to the duality of scientific and its objective existence) of propositional knowledge to Justification theory and its monopoly in "proof". Since intuitive knowledge is gained by objective witnesses, in its different types (sensory and extra sensory), it is needless of epistemic justification.
    Since intuitive knowledge is gained by objective witnesses, in its different types (sensory and extra sensory), it is needless of epistemic justification.
    Keywords: Sadrolmoteallehin, Propositional knowledge, intuitive knowledge, proof, epistemology justification
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال