جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "secular" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «secular» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
فصلنامه قبسات، پیاپی 100 (تابستان 1400)، صص 125 -148
یکی از مسایل مهم در حوزه علم شناسی، جهت داری و هویت مندی علوم است. دینی یا غیردینی بودن علوم، ناظر به همین ویژگی است. این مسئله درباره تمامی علوم، از فلسفه به مثابه انتزاعی ترین آن تا علوم انضمامی و کاربردی صادق است. علوم انسانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و می تواند وصف و هویت دینی یا سکولار داشته باشد. عوامل مختلفی (معرفتی و غیر معرفتی) در هویت بخشی این علوم نقش دارند که مبادی و زیرساخت های نظری از جمله آن می باشند. یکی از مهم ترین زیرساخت های نظری، مبانی دین شناختی اند. نوع نگاه به ماهیت دین، گستره و غایت دین، منشا دین و نظایر آن، در دینی یا سکولاربودن علوم انسانی تاثیر جدی دارد. مبانی دین شناختی، محصول دین شناسی فلسفی یا فلسفه دین می باشد. فلسفه دین به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در دینی یا سکولاربودن علوم انسانی نقش دارد. این مسئله درباره علوم انسانی مدرن و فلسفه دین موجود کاملا مشهود است. از یافته های مهم مقاله حاضر، اصل جهت مندی فلسفه دین و نقش آن در هویت بخشی علوم انسانی است؛ از این رو این مقاله می کوشد با روش فلسفی تحلیلی، ضمن طرح جهت داری علوم بهویژه فلسفه دین، سهم و نقش جهت بخشی آن را در هویت دینی یا سکولاری علوم انسانی نشان دهد.
کلید واژگان: فلسفه دین, علوم انسانی, هویت بخشی, سکولار, دینیQabasat, Volume:26 Issue: 100, 2021, PP 125 -148One of the most important matters in epistemology is the orientation and identity of sciences. Being religious or non-religious deals with this matter as well. This is true for all sciences, from philosophy, which is the most abstractive one, to functional and concrete sciences. This is also true regarding humanities, which can be attributed to religious or secular sciences and can have religious or secular identity as well. There are different factors (cognitive and non-cognitive) that give identity to these sciences including theoretical bases and foundations. One of the most important theoretical bases is the base of religious studies. Our view on religion’s identity, its range and goals, its origin and etc. have a great role in having a religious or secular humanities. The bases of religious studies is the result of philosophical religious studies or philosophy of religion. Philosophy of religion has a role, directly or indirectly, in having religious or secular humanities. This is completely visible regarding modern humanities and the present philosophy of religion. One of the conclusions of this article is this principle: philosophy of religion has orientation and it has a role in giving identity to humanities. Therefore posing the idea of orientation of sciences especially philosophy of religion, this article shows the role of this orientation in religious or secular identity of humanities, using a philosophical-analytic method.
Keywords: Philosophy of Religion, Humanities, Giving Identity, Secular, religious -
در عالم معاصر یکی از مهم ترین مباحث، موضوع سکولاریسم است و بسیاری از فلاسفه در این حوزه دست به تاملات جدی زده اند و در این مقاله که نقدی بر کتاب پرسش از امکان امر دینی به قلم بیژن عبدالکریمی است ما رویکرد او در این اثر را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. بیژن عبدالکریمی یکی از پیشروترین و پرکارترین فیلسوفان معاصر ایرانی است که تلاش کرده است ژانری خلق کند که هم در حوزه آکادمیک با مخاطبان خویش به گفت وگو نشیند و هم در حوزه عمومی حضور یابد و هم در مجموع بتواند بنیان های فلسفی و چارچوب های نظری انحطاط تمدنی ایران را مورد نقادی جدی قرار دهد تا از قبل آن بتوان راهکارهایی عملی برای برون رفت از وضعیت کنونی را بازآفرید. البته نادرست خواهد بود اگر پروژه عبدالکریمی را تنها محدود به ایران یا جهان اسلام بدانیم، زیرا یکی از وجوه غالب در تفکر او «انسان معاصر» است و بسیاری از بحث ها و ایده های وی در طی این سال ها معطوف به «وجه جهانی» انسان روزگار کنونی است. غفلت از این وجوه نوعی جفا در فهم پروژه اصلی اوست. اما نخستین پرسشی را که باید مطرح نمود این پرسش به ظاهر بدیهی است: پروژه فکری عبدالکریمی چیست؟
کلید واژگان: عرف, شهود, غیب, سکولارBijan Abdolkarimi is one of the most progressive contemporary philosophers in Iran. He has attempted to invent a genre that could enable him to address the public and the academic circles. In this article, it has been argued that Abdolkarimi has conceptualized the question of religion in relation to the secular issue in a sense that one cannot see any distinction between this concept and 'Urf'. This lack of distinction seems to be related to his inability to view 'Urf' as a non-Catholic concept and by disregarding the meaning-domain of Urf, he has fallen prey into the traps of catholicization of knowledge which seems to be very influential in the context of the Shiite thought. But the question is how could Abdolkarimi deliver himself from such a dilemma? First of all, he should make a categorical distinction between the domain of Urf and the filed of Secular and secondly he should not conceptualize the meaning domains of Urf in terms of Christianity which led him to divide the theological categories into sacred and secular while in the Islamic metaphysics the being is distinguished in terms of 'Ghayb' and 'Shahadat'. I shall dwell upon these and other apsects of Abdolkarimi's project.
Keywords: Urf, Secular, Catholicization, Ghayb, Shahadat -
«آرامش» از نیازهای فطری و گمشده بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آنها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسه ای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویت های سکولار می باشد. یافته های به دست آمده نشان می دهد، معنویت های سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تامین این نیاز شده و با دستورالعمل های دنیوی، انسان ها را به سوی سرابی از آرامش های دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفا نداشتن اضطراب است، راهنمایی می کنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راه کارهای بیان شده از سوی آنها یا ادعای توخالی است؛ یا تایید ضعیف اسلام می باشد. اما دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان ها، تامین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می داند. ازاین رو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیها السلام، عناصر و عوامل آرامش آفرین همسو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و به بیان آنها می پردازد.
کلید واژگان: آرامش, دین, معنویت, اسلام, سکولار, روان شناسیPeace is one of the innate and lost needs of human beings in today’s world. A mental state with comfort and stability, where there is no anxiety, worry, anger, pain and the like. Using an analytical-comparative method, this paper seeks to study the peace in Islamic spirituality and secular spirituality. The findings show that, secular spiritualties, with their materialistic worldview, have claimed to meet human needs, but their teachings have nothing to do with their claims. The religion of Islam, on the contrary, as a comprehensive and complete religion and in accordance with the nature of human beings, considers human needs in line with the ultimate goal, which is nearness to God. Therefore, Islamic spirituality, based on the verses of the Holy Qur’an and the narrations of the Ahl al-Bayt (as), has explained the elements and factors of tranquility in line with the ultimate goal for man.
Keywords: peace, religion, spirituality, Islam, secular, psychology -
مسئله شر یکی از مسائل بنیادی در نظام های الهیات به ویژه در فلسفه اسلامی به شمار می آید. معضل شر گاهی قرینه ای بر رد خدا و گاهی به عنوان امری ناسازگار با برخی از اوصاف خدا مانند؛ عدل، خیرخواهی و قدرت مطلق مطرح شده است. بسیاری از فلاسفه و متکلمان تلاش کرده اند برای ابعاد گوناگون مسئله شر، راه حل پیدا کنند. یکی از راه حل های بسیار معروف، تحلیل هستی شناسانه از شرور است.در این تحلیل شر به امر عدمی اعم از عدم ذات یا عدم کمال ذات تحویل می شود (نظریه نیست انگاری شر). این دیدگاه در بین اندیشمندان، موافقان و مخالفانی دارد. صدرالمتالهین در برخورد با این مسئله دو نوع موضع گیری متفاوت داشت. در آثار فلسفی متقدم به ویژه در کتاب اسفار از نظریه نیستی انگاری شر دفاع و آن را برهانی دانسته و در تحلیل و پاسخ به برخی از مسائل فلسفی و کلامی، از جمله ارتباط مسئله شر با صفات الهی، نظام احسن، قضا و قدر و شر ادراکی از آن سود جسته است. اما از برخی عبارت های کتاب شرح اصول کافی که جزو آثار متاخر ملاصدرا محسوب می شود، چنین برمی آید که از نظریه خویش عدول کرده است. توصیف و نقد و بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان این نظریه و به ویژه تبیین مواضع دوگانه ملاصدرا از مهم ترین یافته های پژوهش است.کلید واژگان: بالذات, بالعرض, خیر, شر, عرفی, فلسفی, نیست انگاریThe problem of evil is considered as one of the fundamental problems in the systems of theology and in Islamic philosophy in particular. The problem of evil sometimes proposed as the evidence to reject the God and at other times as incompatible issue with some of the attributes of God such as justice, benevolence, omnipotence. Most of the philosophers and rhetoricians have endeavored to find a solution to the different aspects of evil. One of the approaches is the ontological analysis in which the evil is perceived as either general non-existential issue of lack of essence or lack of perfection of essence (Evil Nihilism view). Among scholars, there are many advocates and oppositions towards this view. Sadr al-Motaahelin has proposed two positions towards the view. In early philosophical works, in especially the book Asfar, he defended the views of evil nihilism and regarded it as discursive and has benefited from analyzing and answering to the some of the philosophical and rhetorical issues such as the relation of evil problem with the attributes of God, perfect system, fate and fortune, and perceptual evil. From the interpretation of the book Usul-e-Kafi which is the latest writings of Sadra, it is concluded that he has deviated from his theory. Explaining,, and oppositions towards this view are the findings of the present paper.Keywords: evil, good, philosophical, secular, nonexistance
-
بنا بر اصول فلسفی حکمت متعالیه، نفس انسان از جسم نشئت گرفته و نفس و بدن چنان در هم تنیده اند که بدن از مراتب نازله نفس است؛ بدن مادی که مرتبه ای از مراتب وجود انسان است و دنیای مادی که وجود انسان را احاطه نموده زمینه ناسوتی و مادی شدن وجود انسان را فراهم کرده اند. بنابراین، اگر انسان با تلاش خود و استمداد از دین الهی، استعدادهای فطری خود را در قلمرو عقل نظری و عقل عملی تکامل ندهد، استکمال او در مرتبه حس و خیال متوقف خواهد شد. به عقیده صدرالمتالهین تعداد اندکی از انسان ها به کمال عقلی نایل می شوند. حس و خیال، ایستگاه (توقفگاه) تکامل بسیاری از انسان هاست. مقاله پیش رو با تبیین هستی شناختی و روش تحلیلی توصیفی و با رویکرد حکمت متعالیه، به بررسی و تبیین فرایند متعالی یا ناسوتی شدن انسان می پردازد. تحقیقات فلسفی، آیات قرآنی، روایات معصومان علیهم السلام، مطالعات پسینی و تجارب تاریخی، نشان می دهند که انسان های متعالی و ملکوتی در اقلیت و انسان های ناسوتی و دنیامدار در اکثریتند.کلید واژگان: صدرالمتالهین, نفس, عقل, حس, خیال, متعالی, ناسوتیAccording to the transcendent philosophy, man`s spirit habits origin in the body, the spirit is joined to the body and the body is lower to the rank than the spirit. The physical body- that is one of the ranks of man`s degree of existence- and material world- that embraces man`s existence- have prepared the grounds for the corporeality and materiality of man`s existence. Therefore; unless human develops his capacities in line with theoretical intellect and experimental intellect by working hard and holding on to the divine religion. His or her pursuit of perfection will end in the stage of sensation and imagination. According to Mulla Sadra only a few people will reach the stage of intellectual revolution. Sensation and imagination are the standpoint of most people`s perfection. Using an analytical-descriptive method and an ontological approach, the present paper aims at analyzing the process of greatness or secularism of the human by an ontological approach. Philosophical research works, Quranic verses, Infallibles` narrations, earlier studies and historical experiences show that exalted and heavenly people are in majority and secularists and worldly people are in minority.Keywords: Mulla Sadra, self, intellect, sensation, imagination, exalted, secular
-
Ayatollah Javadi Amoli's theory of production of religious science is one of the considerable attitudes. The main structure of this theory is based on religious knowledge foundations. The abstract of his theory is as follows:A. The science is not secular essentially; faith and disbelief are not contributed in the nature of science; but the scholars are divided into religious and non-religious.B. All sciences, including humanities and basic, are to reveal the secret of act and words of God. This is the very revealing level of science that is the essential requiring of science. The condition of being Islamic is not explanatory but it is preservation condition.C. From the other hand, with the sovereignty of atheistic or Islamic absolute philosophies, the sciences are also modified as being atheistic or Islamic.D. As the whole world is God's creation, and as all understanding powers and all its findings even industry are Divine blessings- because the science is Divine creation- undoubtedly the science is also a religious matter. Although the fundamentals of this theory have ambiguities:1. According to the epistemological fundamentals based on the corresponding disclosure, the attributing sciences as being Islamic, has not determined meaning and dividing science into religious and non-religious is meaningless; and unwantedly it justifies all modern sciences as being Islamic.2. Absolute philosophy is being asked seriously whether it could be Islamic or not; while absolute philosophy is the vessel for Islamization of sciences and the "philosophies of". 3. Finally, it does not have any specific criteria for the science as being Islamic.Keywords: Religious Science, Secular, Absolute philosophy, Authority, Disclosure, Correspondence, Quiddity of Science, Rationality, Philosophies of
-
یکی از پرسش های مطرح در محافل علمی، چگونگی توانمندی امام در به چالش کشیدن اندیشه های سیاسی سکولار حاکم در عصر مدرنیته و گفتمان سازی پارادایم ولایت فقیه، و به کرسی نشاندن آن در ایران است. پاسخ به آن، رهاوردی است در توانمندسازی پیروان مکتب امام خمینی(ره) در تشریح ابعاد سیاسی، اجتماعی دین مبین اسلام، با شیوه امام، که توانست شبهات احتمالی را پاسخگو باشند. این پژوهش، به تبیین تحلیل کلامی و عقلانیت امام پرداخته، نتیجه به دست آمده حاکی است که امام تنها با اتخاذ رویکرد کلامی در اندیشه های سیاسی، توانست نظریه توامانی دین اسلام با سیاست و ولایت فقیه را نزد صاحب نظران مخالف مطرح نموده و با تشکیل حکومت اسلامی، به گفتمان سازی پارادایم ولایت فقیه جامه عمل بپوشاند و دست استبداد و استعمار را از این سرزمین قطع نمایند.
کلید واژگان: سکولار, امام خمینی(ره), حکومت اسلامی, طاغوتی, استبداد, استقلال, استعمارOne of the questions discussed in scientific circles is: how did Imam Khomeini succeed to challenge secular political thoughts which have governed the West since Middle Age and is still governing in modernity period, introduce the paradigm of theocratic guardianship, and establish it in Iran? The answer to this question is the achievement in strengthening the morale of the followers of Imam Khomeini's school to explain sociopolitical dimensions of manifest religion of Islam according to the method of Imam Khomeini who could contribute to resolving potential doubts. Using an analytical-descriptive and inductive method, the present paper elaborates on Imam Khomeini's theological analysis and rational thought and concludes that Imam Khomeini could introduce the theory of inseparability of Islam and politics and the theory of theocratic guardianship to opponent scholars only by adopting a theological approach to political thoughts, and overthrow dictatorship in Iran and free it from its colonization by establishing an Islamic government.Keywords: secular, Imam Khomeini, Islamic government, tyrannical, dictatorship, independence, colonization -
معنای زندگی از منظر ملاصدرا و پل تیلیشیکی از مهمترین مسائل بشر امروز احساس بیمعنایی و هراس از پوچی است. این مقاله در پی آن است که نشان دهد اولا، انسان دارای ادراکات باطنی و معرفت شناسی و درک حکمت از طریق قوه خیال است و ثانیا، ارزشهای وجودی انسان، ارزشهایی فرامادی است. از اینرو انسانی که ذات معنایاب و حکمت نیوش و معرفت شناس دارد و ارزشهای فراروی وی از مرتبه عالم حس، طبیعت و ماده بالاتر است، هرگز احساس پوچی و بیهویتی نمینماید.
در این مجال ضمن توضیح اجزاء وجود و چگونگی آن از دیدگاه فکری فیلسوفان خداباوری چون «تیلیش» و صدرالمتالهین به طرح ساختار اصلی فکری و موارد اشتراک و افتراق ایندو فیلسوف پرداخته خواهد شد. با عطف نظر به اینکه در نظام فلسفی ایندو متفکر، معنا با وجود مرتبط است و امر سکولار و بیمعنایی در تفکیک بین معنا و وجود ظهور پیدا میکند. نوشتار حاضر در تحلیل معناداری در ساختار فکری ایندو فیلسوف، مبانی الهی و وجودی را نیز مدنظر قرار داده و در انتها نتایج چندی را در عرصه پیشنهاد مطرح خواهد کرد.
کلید واژگان: بیمعنایی, معناداری تحلیلی و گزاره یی, سکولار, اجزای وجود, هراس از پوچی, الحاد, معناMeaning of Life in Mulla Sadra and Paul TillichOne of the most important problems of human beings today is the feeling of meaninglessness and fear of absurdity. This paper aims to reveal that, first, Man enjoys a series of inner and epistemological perceptions and is capable of understanding philosophy through the faculty of imagination. Second, it intends to demonstrate that human ontological values are of a beyond-matter nature. Therefore, a human being who has a meaning-seeking and philosophy and knowledge-thirsty essence and follows some values beyond the level of the world of the senses, nature, and matter will never feel absurd and will never suffer from the lack of identity.In this paper, while explaining the components of existence and its quality from the philosophical viewpoints of theist philosophers such as Tillich and Mulla Sadra, the writer deals with the philosophical structures of these two philosophers and the similarities and differences between them. He also takes it into consideration that in the philosophical systems of these two thinkers, meaning accompanies existence, so secularism and meaninglessness appear when meaning is separated from existence. The writer also takes divine and ontological principles into account when analyzing meaningfulness in the philosophical structures of these two philosophers and, at the end, provides some suggestions for further research.Keywords: Meaninglessness, fear of absurdity, secular, Analytic, propositional meaningfulness, atheism, meaning, components of existence -
استقلال اخلاق، مبنایی برای سکولاریسمبحث ماهیت حسن و قبح و رابطه آن با آموزه های دینی، دستمایه اختلافات کلامی فراوانی شده که ثمره آن وابستگی دین به اخلاق یا بر عکس خواهد بود. عده ای با کشیدن این بحث به ساحت اجتماعی، گستره دین و اخلاق را بریده از یکدیگر و مباین با هم می دانند و از فتوا به سکولاریست بودن دین اسلام می دهند. این نوشتار بر آن است تا بررسی دیدگاه های ایده پردازان آن، این طرح را بازخوانی کند.
کلید واژگان: سکولاریسم, حسن و قبح, استقلال اخلاقیIndependence of ethics as a basis for secularismDifferent approaches have been taken to prove secularism among which are those of sociological, psychological and political. Even some have tried to base it upon religious teachings and some other, criticizing aforementioned approaches, have also sought to base it on philosophy. Adel Zaher, an outstanding deputy of the last approach, has known ethics independent of religion, the religion based on reason and the reason prior to narration. For him, these can be counted among the reasons for secularism. In this paper the first, namely the independence of ethics from religion, has been studied. The nature of secularism, its relation to religion, various secular tendencies and its historical development have been described in first part of the paper. In the second, it has been shown that how this independency has led to secularism and then the claim has been studied in the fields of definitions, logical justification of the statements and their discovery. Meanwhile, the possibility or necessity of practical statements in general and ethical ones in particular has been studied. Furthermore, Adel Zaher and Humes view on which ought to cannot be inducted from is has been argued against and so has been the theory of Divine command given to prove dependency of ethics on religion and finally the correct view has been introduced.Keywords: secular, secularism, secular ethics, religious ethics, ethics independence
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.