به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « state » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «state» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آذرنوش گیلانی *

    تقریبا کمترشاعر، حکیم یا فیلسوفی را در طول تاریخ می توان سراغ گرفت که پیرامون موضوع موسیقی و سماع در آثار منظوم، منثور خود اشارات و عباراتی را نیاورده باشند. شهاب الدین سهروردی نیز به عنوان یکی از فلاسفه جهان اسلام، نگاه خاصی به حالات شنوده (مخاطب) در هنگام نواختن موسیقی و سماع داشته است.او پرسش خود را در بحث موسیقی و سماع با مفهوم مخاطب وحالت در هنگام شنیدن آغاز می کند. این نوع نگاه به سماع در نوع خود کم نظیر است. هنر پرفورمنس (اجرا) نیز از جنجالی ترین و جذاب ترین گرایش های هنر معاصر در عرصه ی هنر می باشد که هنرمند اثر خود را در برابر مخاطب بصورت زنده به اجرا در می آورد. هنر اجرا همیشه در کنار ادبیات، شعر، موسیقی، معماری و نقاشی رشد می کند. برای این منظور،. در این پژوهش تلاش شده به پرسش ذیل پاسخ داده شود: ماهیت مخاطب در موسیقی و سماع در نگاه سهروردی و پیوند آن با مخاطب در پرفورمنس (اجرا) چگونه است ؟

    کلید واژگان: حالت, مخاطب, پرفورمنس, سماع, سهروردی}
    Azarnoosh Gilani *

    Throughout history, there have been few poets, philosophers, or sages who have not mentioned music and Sama' in their written works. Shahab al-Din Sohrevardi, as one of the philosophers of the Islamic world, also had a special view of the states of the listener (audience) while listening to music and Sama'. He begins his discussion of music and Sama' with the concept of the audience and state. This approach to Sama' is unique. Performance art is one of the most controversial and fascinating trends in contemporary art. In performance art, the artist performs his/her work live in front of the audience. Performance art has always developed alongside literature, poetry, music, architecture, and painting. This research attempts to answer the following question: What is the nature of the audience in music and Sama' in Sohrevardi's view, and how is it connected to the audience in performance art?

    Keywords: Music, Sama', Sohrevardi, State, Audience, Performance Art}
  • جواد ربیعی*، یوسف نوظهور
    سوال اصلی ای که در این مقاله به آن می ‏پردازیم چنین است: آیا می‏ توان براساس آراء فلاسفه یونان و قرون وسطا و دکارت در باب جوهر و عرض و نظر آنان در باب خداوند و صفات او، تعریف اسپینوزا در کتاب اخلاق از جوهر، صفت و حالت را بهتر درک کرد؟ ولفسون این گونه اسپنوزا را تفسیر کرده است و ما در این مقاله نگاهی نقادانه به تفسیر او داریم. ارسطو و دکارت به تعدد جواهر باور داشتند؛ اما اسپینوزا با تعریف خود از جوهر، نظریه وحدت جوهر را مطرح ساخت. از نظر اسپینوزا جوهر، موجودی است که به غیر نیازی ندارد و خودش، خود را تصور می‏ کند. اسپینوزا با این تعریف وحدت را در جهان و موجودات جهان حاکم کرد. حالت در فلسفه اسپینوزا، یک شباهت به عرض در نظام فلسفی ارسطو دارد: تصور حالت در فلسفه اسپینوزا و عرض در نظام ارسطو بدون جوهر ممکن نیست؛ اما عرض در نظام ارسطویی سبب تشخص جوهر است، اما در فلسفه اسپینوزا، جوهر مقدم بر حالت است. درحقیقت حالت نتیجه ضروری جوهر است. اسپینوزا صفت را به گونه ‏ای تعریف می ‏کند که نشان دهد چگونه جوهر به خودش می ‏اندیشد و خودش را می ‏یابد. از نظر اسپینوزا، جوهر صفات نامتناهی ‏ای دارد؛ اما او فقط از دو صفت نام می ‏برد: بعد و فکر. اسپینوزا جوهر را با هرکدام از صفات این‏ همان می‏ داند. از نظر او جوهر همان عقل است که به خودش یعنی جسم می‏اندیشد و خود را می‏یابد. بر این اساس تعدد صفات نیز با بساطت ذات جوهر، ناسازگار نیست.
    کلید واژگان: جسم, جوهر, حالت, صفت و فکر}
    Javad Rabiee *, Yousef Nozohour
    This article explores the concept of substance, attributes, and modes in Spinoza's "Ethics" by examining them through the perspectives of ancient Greek and medieval philosophers, as well as Descartes' views on substance and extension, along with their notions of God and His attributes. Wolfson's interpretation of Spinoza based on these perspectives serves as the basis for this investigation. The primary objective of this article is to critically evaluate Wolfson's interpretation of the concepts of substance, attribute, and mode as proposed by Spinoza, with a focus on their philosophical implications and coherence within Spinoza's overall framework. Spinoza's predecessors, Aristotle and Descartes, believed in the multiplicity of substances. In contrast, for Spinoza, there is only one substance—a self-sufficient being that exists independently and does not rely on others for its existence. One considers a similarity between modes in Spinoza's philosophy and accidents in Aristotle's system: It is impossible to imagine modes and accidents without substance. Despite this similarity, in the Aristotelian system, accidents characterise the substance, but in Spinoza's philosophy, the substance precedes modes; in fact, modes result necessarily from the substance. Spinoza then claims that the substance has infinite attributes, but the human mind only knows two attributes—Thought and Extension. According to him, the substance is identical to its attributes. So, the substance as thinking thinks about itself, i.e., the body. For Spinoza, individual things and Ideas are finite modes of the attributes of body and mind that follow necessarily from the substance.
    Keywords: body, Essence, state, attribute, thought}
  • محسن باقرزاده مشکی باف*، مصطفی عابدی جیقه
    به لحاظ مبانی استراتژیک، نظریه دولت در فلسفه سیاسی کانت و فیشته دارای اشتراکات زیادی با یکدیگر هستند. نگارنده معتقد است که ایرادات نظریات سیاسی آن ها نیز تا حدود زیادی با یکدیگر هماهنگ است. هر دو فیلسوف مورد ذکر نظریه دولت خود را در فراق مبانی آزادی استعلایی، متافیزیکی یا اخلاقی و نظریات حقوقی خویش می نویسند. چرا که دولت براساس فلسفه سیاسی آن ها برخلاف حوزه های دیگر اندیشه شان در حوزه تجربه و عینیت اندیشیده و نوشته شده اند. در چنین شرایطی هر دو فیلسوف مبانی انتزاعی خود را در محک میدان جاذبه ی عینیت یا تجربه قرار می دهند، حال مسیله این است که آیا می توانند میان نظر و عمل اتحاد را برقرار سازند و اندیشه سیاسی ای در طراز معرفت شناسی و اخلاق خویش به نگارش دربیاورند؟ به عبارتی دیگر آیا می توانند آزادی استعلایی یا اخلاقی و حقوقی را در ساحت عینیت خارجی یا دولت که قرار است فلسفه سیاسی در آنجا شکل بگیرد، برقرار سازند؟ به نظر می رسد هر دو فیلسوف در ساحت اقتدار خارجی، نه تنها نمی توانند از نظریه خود آیینی و آزادی انسان استفاده چندانی ببرند بلکه به دلیل نوع انسان شناسی خاصشان به زور برای تشکیل و دوام دولت پناه می برند.
    کلید واژگان: کانت, فیشته, دولت, اندیشه سیاسی, زور}
    Mohsen Bagherzadeh Meskibaf *, Mostafa Abedi Jige
    In terms of strategic foundations, the theory of government in the political philosophy of Kant and Fichte have much in common. For this reason, it is not only possible to examine these two political theories in one article, but it also helps to make a more accurate comparison and thus a better understanding of the two philosophers in terms of distinctions. The author believes that the objections of their political theories are to a large extent compatible with each other. Because the government, based on their political philosophy, unlike other areas of thought, has been conceived and written in the field of experience and objectivity. In such circumstances, both philosophers place their abstract foundations as a test of the gravitational field of objectivity or experience, and the question is whether they can establish a union between thought and action and write political thought in the style of their epistemology and ethics. In other words, can they establish transcendental or moral and legal freedom in the realm of external objectivity or the state where political philosophy is to be formed?
    Keywords: Kant, Fichte, State, political thought, force}
  • حسین رحمت الهی، زهرا میرزایی*
    مطالعه دولت و کارکردهای آن از منظر انسان شناختی - مبتنی بر طبیعت و اوصاف انسان - می تواند از دقیق ترین شیوه های پژوهش در این حوزه قلمداد شود. به عقیده طیفی از فلاسفه، «آکراسیا» یکی از اوصافی است که غالبا در رفتار انسان ها رخ می دهد؛ به معنای «نا خویشتن داری» است و به وصف انسان در «مرحله عمل» اشاره می کند که مطابق آن خرد، تحت تاثیر امیال و غرایز قرار گرفته و در نتیجه فرد نمی تواند مطابق «بهترین حکم خرد خود» عمل کند. چنین جزیی از عوامل موثر بر کنش انسان، باب جدیدی از تحلیل در زمینه پرچالش مبانی و محدوده مداخلات دولت در حوزه اخلاق می گشاید و نشان می دهد که چگونه تحت تاثیر این گزاره، کارکردهای دولت توضیح داده می شوند. رویکرد انسان شناختی به کارکردهای اخلاقی دولت علی رغم اهمیت خود، رویکرد جدیدی است که در آثار حقوقی سابقه چندانی ندارد. این مقاله مبتنی بر داده های فلسفی تلاش می کند ضرورت چنین رویکردی و بخشی از تاثیر آن را بررسی کند. آکراسیا نشان می دهد نظریات مطرح در حوزه کارکرد اخلاقی دولت - کمال گرایی و بی طرفی - هرکدام به دلیل نادیده گرفتن بخشی از فرایند عمل در انسان مخدوش هستند. آکراسیا، حداقلی از کارکردهای اخلاقی را که لازمه زیست بهتر جمعی است، اثبات می کند. رد یا اثبات کمال گرایی و بی طرفی به صورت کلی در حوزه مطالعه حاضر نیست و غرض نشان دادن بخشی از رابطه دولت و انسان مبتنی بر وصف آکراسیاست.
    کلید واژگان: آکراسیا, دولت, کمال گرایی, بی طرفی, اخلاق, انسان شناسی.}
    Hussein Rahmatollahi, Zahra Mirzaei *
    Studying state and its functions from an anthropological viewpoint, which is on the basis of Man’s nature and attributes, might be considered amongst the most accurate research methods in the discipline. According to a group of philosophers, “Akrasia” is an attribute of human behavior that denotes a lack of self-control. It points out a description of human at the level of practice wherein human wisdom is affected by human instincts and desires and accordingly, fails to perform according to his best intellectual judgment. Such a description of influential factors in the human act lays a new groundwork to a challenging research area on foundations and limitations of state’s intervention in ethics and reveals the way through which state’s functions are explained in the light of this proposition. Anthropological approaches toward ethical functions of the state, in spite of their inherent significance, are new approaches the records of which in the literature of legal research are scarce. Building upon philosophical data, the present research is an attempt to notice the significance of the approach and investigate its effects to some extent. Akrasia shows that the theories suggested for ethical functions of the government – Perfectionism, and Impartiality – are deficient due to their failure in considering a part of the process of the human act. Too, Akrasia submits evidence for the least of ethical functions which are necessary for a better collaborative life. This study is not intended to accept or reject perfectionism and impartiality but to show a part of the Man-State relationship according to a description of Akrasia.
    Keywords: Akrasia, State, Perfectionism, Impartiality, Ethics, Anthropology}
  • محمدرضا الفی*
    هدف

    معرفی موانع موجود همکاری دولت و ملت و نحوه تاثیرگذاری آنها بر پایداری انقلاب اسلامی، هدف محقق از نگارس این مقاله بود.

    روش

     تحقیق حاضر با الهام از رویکردهای آسیب شناسی، به تاثیر موانع همکاری دولت و ملت به عنوان بخشی از تهدیدات پیش روی انقلاب اسلامی پرداخته است. نتیجه مهم حاصل از این رویکرد، این است که آسیبها الزاما جنبه عینی ندارند؛ بلکه می توانند به صورت ذهنی نیز وجود داشته باشند. در واقع؛ نوع نظام ادراکی موجود در اذهان است که معین می کند یک واقعه چگونه فهمیده شود و متناسب با آن، کنشهای اجتماعی صورت گیرد.

    یافته ها

    غفلت و بی توجهی به موانع از سوی نخبگان حکومتی و صاحب نظران، موجب ناپایداری انقلاب اسلامی می شود. لذا لازم است راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از موانع موجود ارائه شود.

    نتیجه گیری

    نتایج بیانگر آن است که هر یک از موانع داخلی و خارجی، موجب شکل گیری روحیه بی اعتمادی ملت به برخی از دولتمردان شده و زمینه ناپایداری انقلاب اسلامی را فراهم کرده است.

    کلید واژگان: همکاری, موانع همکاری دولت و ملت, دولت, ملت و انقلاب اسلام}
    Alfi M.R*
    Objectives

    This short piece of writing intends to introduce the existing obstacles to cooperation between the state and the nation and how they affect the stability of the Islamic Revolution.

    Method

    The present study inspired the pathological approaches to the impact of barriers between state and nation as part of the threat posed by the Islamic Revolution. The major consequence of this approach is that the damage does not necessarily have an objective aspect, but it can also be mentally conceived. It is the type of perceptual system in the mind that determines how an event can be understood and adapted to those social actions.

    Results

     The findings of the research show that negligence, neglect of barriers by government elites and experts leads to the instability of the Islamic revolution. Therefore, appropriate solutions should be provided to prevent existing barriers. The results indicate that each of the internal and external barriers has created the morale of the nation's distrust to some of the statesmen and provided the instability of the Islamic Revolution

    Keywords: cooperation, obstacles to cooperation between state, nation, state, islamic revolution}
  • سیدمصطفی شهرآیینی *، یوسف نوظهور، بیان کریمی
    بنیان اندیشه سیاسی هابز بر تحلیل دوگانه وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابه جسم مادی مرکب در شبکه ای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع مطالعه مفاهیم حق و تکلیف که به وسیله قرارداد تشکیل اجتماع می دهند. تلاش هابز بر این است که نظام سیاسی اش با تحلیل ماده گرایی از رفتار انسان سازگار باشد. به همین دلیل در اندیشه هابز آگاهی از سازمان سیاسی مشروط به شناخت سرشت بشری است، و شناخت حالات و انفعالات بشر به شناخت اصول مکانیکی و قوانین فیزیک وابسته است. اخلاق و سیاست هابز نیز با ماده انگاری مکانیکی منطبق هستند و گاهی بر همان زمینه شرح و بسط داده شده اند. پرسش های راهبر ما در این مقاله عبارتند از: سرشت انسان به مثابه یکی از عناصر اصلی نظام روان شناختی هابز چه مختصاتی دارد؟ هابز چگونه بر پایه مختصات سرشت انسان، فلسفه سیاسی خود را تدوین کرده است؟ مدعای اصلی مقاله این است که در نگاه هابز سرشت انسان بر اصل حرکت و بر اصول مکانیکی استوار است و در نتیجه، توانایی ایجاد جامعه سیاسی در سرشت بشر نوشته نشده است. انسان مدنی بالقسر است و باید اجتماع پذیر ساخته شود، به این معنا که نظم جامعه سیاسی نه نظمی طبیعی بلکه نظمی تصنعی است که در مفاد بندهای یک قرارداد تجلی پذیر خواهد بود. بنابراین روان شناسی مکانیکی هابز زمینه ساز فلسفه مدنی اوست.
    کلید واژگان: هابز, روان شناسی, فیزیک, سیاست, اصول مکانیکی, سرشت انسانی, دولت}
    Seyedmostafa Shahraeeni *, Yousof Nozohur, Beyan Karimi
    Hobbes political thought is based on his twofold analysis of mankind: Human being, on one hand, as a composed material body in the network of mechanical forces follows his desires and passions. He, on the other hand, studies the concepts of right and duty in order to establish community through contract. Hobbes tries to reconcile his political system with materialistic analysis of human behavior. For this reason, in Hobbes thought, to be aware of political organization depends on recognizing human nature and to recognize human passions and moods depends on the recognition of mechanical principles and physical laws. Hobbes’s ethics and politics are compatible with his mechanical materialism as well, and they are occasionally explained on the same ground. Our leading questions in this paper are as follows: 1. what are the characteristics of human nature as one of the main elements of Hobbes psychological system? 2. How has Hobbes compiled his political philosophy on the basis of human nature characteristics? This paper mainly claims that Human nature is based on the principles of motion and mechanical principles in Hobbes view, and as a result, mankind has not been able to establish political community naturally. Mankind is civil not naturally but compulsorily and should be forced to be social, that is to say, the political society order is not natural order but artificial one which is manifested in the content of contract items. Therefore Hobbes mechanical psychology prepare the way for his civil philosophy.
    Keywords: Hobbes, psychology, physics, politics, mechanical principles, human nature, state}
  • محمد شجاعیان
    ارتباط ماهیت بشر و نظریه سیاسی، یکی از مهم ترین مباحث در مطالعه تحلیلی هر نظریه سیاسی است. اندیشمندان سیاسی معمولا مشروعیت دیدگاه خویش درباره سیاست و حکومت را بر تبیین و برداشت خاصی از ماهیت انسان ها بنا می نهند. ایده اصلی پژوهش حاضر آن است که ماهیت بشر را صرفا نمی توان و نباید یک موضوع با اهمیت در سیاست و نظریه سیاسی دانست؛ آن گونه که عدالت، برابری یا آزادی این گونه هستند؛ بلکه ماهیت بشر در واقع، فضایی است که در درون آن فضا، نظریه سیاسی و تلقی و برداشت از سیاست، شکل می گیرد. اگر به موضوع ماهیت بشر توجه اساسی صورت گیرد آنگاه تکلیف بسیاری از امور در نظریه سیاسی معلوم خواهد شد؛ چنان که برخی ناهماهنگی ها و ابهامات در نظریات سیاسی را می توان نتیجه ابهام و عدم انسجام در برداشت نظریه پرداز سیاسی از ماهیت بشر دانست. بنیادین بودن ماهیت بشر برای عقاید سیاسی و به ویژه نظریه سیاسی عبارت است از اینکه ماهیت بشر در واقع، چارچوبی را شکل می دهد که نظریه سیاسی در درون آن صورت بندی می شود. برداشت ما از ماهیت بشر مشخص می کند که غایت و هدف نظریه سیاسی واجد چه نوع محتوا و مضمونی باید باشد.
    کلید واژگان: ماهیت بشر, نظریه سیاسی, دولت, ارسطو}
    Mohammad Shojaiyan
    The relationship between human nature and political theory is one of the most important debates in the analytical study of any political theory. Generally, political thinkers base their ideas about the legitimacy of their theories about policy and government on their own explanation and understanding of human nature. The main idea of this research is that human nature cannot and should not be considered as an important issue merely in politics and political theory as in the case of justice, equality and or freedom; rather, it is, in fact, a framework, in which political theory and perception of politics takes form. If special attention is given to the issue of human nature, then many details about political theory will be concealed, because some inconsistencies and ambiguities in political theories can be ascribed to the ambiguity about and incoherence in the conception of the political theoreticians of human nature. In political ideas and political theories, in particular, fundamentality of human nature means that human nature, in fact, forms the framework, in which political theory is formed. Our conception of human nature clarifies the kind of content which the aim of political theory should have.
    Keywords: human nature, political theory, state, Aristotle}
  • جعفرناصری*، سید علیرضا حسینی
    ولایت فقیه به عنوان نظریه ای در جهت اقامه دین و توسعه پرستش خداوند از ساحت فردی به ساحت اجتماعی و حکومی، افق جدیدی را در علوم مختلف اسلامی و سیاسی گشوده است. در سال های اخیر ضرورت پرداختن به «فقه سیاسی» و مباحث مرتبط با ولایت فقیه برای پاسخ گویی به نظرات رقیب و روشن شدن بسیاری از مباحث، بیش از پیش احساس شده است. فقه شیعه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره با نعمت بسیار باارزش اجتهاد توانسته مسائل فقهی را با توجه به نیازهای جامعه حل و از رهگذر اجتهاد برآمده از مکتب اهل بیت علیهم السلام پیوسته در حال تحول و نوآوری باشد. شکی نیست که در زمان های اخیر فقهای برجسته و ستون های استوار فقه و فقاهت فراوان بودند، ولی در میان آن ها تنها افراد کمی به عنوان صاحب مکتب شناخته شدند. برای مثال، امام خمینی(ره) یکی از افراد صاحب مکتب در این زمینه است. نگارنده در این مقاله بر آن است ضمن اشاره به خطابات قانونیه معظم له، به بررسی و بازپژوهی ملاک خطابات حکومی و غیرحکومی پرداخته، و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از قرآن کریم، کتب مرجع فقهی و اصولی و... به شرح و توصیف آن بپردازد.
    کلید واژگان: خطابات, خطابات حکومی, خطابات غیرحکومی, خطابات قانونی, حکومت}
    Jafar Naseri*, Seyed Alireza Hosaini
    The guardianship of the jurist as a theory religion practice, and developed of God worship from individual in to social and state one has opened a new horizon in different political and Islamic sciences. In recent years it has been felt more necessary to pay attention to political jurisprudence and issues relevant to the guardianship of the jurist in order to answer the opinions of rivals and clarifying the issue. Shia jurisprudence through its challenging history, has been able to solve jurisprudence problems due to precious of ijtihad driver from Ahl al-Bayt thoughts and is developing. Doubtlessly in recent era there has been plenty of outstanding religious scientist, but there has been a limited number among there who have a school Imam Khomeini is one of them. The author of this essay is, referring to the legal statement holiness. to this article wants to review and study the standards for determining state orders from non-state orders. And explain it by the use of analytical descriptive method of the Holy Quran, reference jurisprudence and principle jurisprudence, and etc books.
    Keywords: Orders, state orders, non, state orders, legal orders, state}
  • جلال درخشه، جبار شجاعی
    حکم رانی خوب الگوی جدیدی برای توسعه پایدار انسانی است تا به موجب آن جوامع بتوانند از همه توان مندی های خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند. جامعه مدنی مستحکم به هم راه دولتی پویا، قوی و توسعه خواه می تواند زمینه های ایجاد حکم رانی خوب و در نتیجه توسعه همه جانبه را با کم ترین زیان و آسیب ممکن به پیش ببرد. محققان شش عامل را برای تحقق «حکم رانی خوب» لازم دانسته اند که عبارت اند از: قانون گرایی، شفافیت، مسئولیت و پاسخ گویی، کارایی و اثربخشی، مشارکت طلبی، عدالت محوری، فسادستیزی و رفق و مدارا. در همین راستا، در پژوهش حاضر می کوشیم تا با کاوش در سیره عملی و نظری امام علی (ع) شاخص های حکم رانی خوب را با روش توصیفی تحلیلی استخراج کنیم و مورد بررسی و سنجش قرار دهیم.
    کلید واژگان: امام علی (ع), حکم رانی, سیره عملی, دولت, سیاست}
    Jalal Darakhsheh, Jabbar Shojaei
    Good governance is a new pattern for a stable human development which empowers societies to utilize their capabilities for a comprehensive development. Civil society along with a dynamic, powerful and expansionist state could further the basis of developing good governance and therefore comprehensive development with the least possible damage. Scholars have postulated six factors for the realization of “Good Governance” including: Legalism, transparency, accountability, efficiency and effectiveness, partnership seeking, justice-orientedness, anti-corruption, lenience and toleration. In this regard, this research tries to extract, review and evaluate the indices of good governing by probing in the practical and theoretical tradition of Imam Ali (A.S.) using descriptive-analytical method.
    Keywords: Key terms: Imam Ali (A.S.), Governance, practical tradition, state, politics}
  • زهره توازیانی
    از مجموع نظریاتی که در علم اخلاق مطرح شده اند، نظریه اعتدال ارسطویی بیشترین اقبال را در میان متفکران مسلمان و از جمله فارابی که موسس فلسفه اسلامی محسوب میشود، داشته است. مسئله این است که آیا فارابی در طراحی نظام اخلاقی خویش به صرف تقلید و بیان و شرح و بسط نظر ارسطو بسنده کرده یا اینکه او نیز خود در زمینه اخلاق صاحب رای و نظر مستقل بوده است؟ نوشتار حاضر پی آن است تا با ارائه گزارشی مستند از آراء فارابی در حوزه اخلاق نشان دهد که با وجود تاثیر انکارناپذیر ارسطو بر اندیشه او در شکلگیری بعضی از عناصر فکری فارابی در حوزه اخلاق از جمله غایت نهایی دانستن سعادت و تمسک به نظریه حدوسط در فضایل و طرح فضایل چهارگانه مورد عنایت ارسطو، اما او در همه این مسائل نیز به شرح و بسط اکتفا ننموده و نظریات خاص خود را ارائه نموده است. فارابی بطور مشخص سعادت را از حد یک مفهوم صرف اخلاقی با کاربردی فردی، به حوزه اجتماع و مدینه کشانده و آن را اساس نظامهای سیاسی مبتنی بر فضیلت قلمداد نموده است و شاخصهای کاملا دینی را در این حوزه وارد نموده و بخوبی از تبیین آن برآمده است؛ هر چند که اندیشه وی در این زمینه نیز خالی از نقد نمیباشد. اما آنچه فارابی را در حوزه اخلاق در جرگه ارسطوئیان قرار میدهد، مسئله طرح حدوسط در تعیین فضایل اخلاقی و بعنوان یک ضابطه در این تعیین است که نوشتار حاضر با تکیه بر این مسئله میخواهد نشان دهد که چگونه فارابی نظام اخلاقی خویش را با عناصر برگرفته از سنت ارسطویی سامان داده است و نتایج این تلاشها در حد مقدور در این مقاله به تصویر کشیده شده است که حاصل آن اثبات ادعای مذکور میباشد.
    کلید واژگان: اخلاق, سعادت, فضیلت, حدوسط, مدینه, فارابی, ارسطو}
    Zohreh Tavaziany
    From among the views propounded in the field of ethics, Aristotle’s theory of golden mean has attracted the greatest attention of Muslim philosophers, including Farabi, who is considered to be the founder of Islamic philosophy. The problem here is whether Farabi himself was merely content with a pure imitation, explanation, and expansion of Aristotle’s theory in designing his ethical system or developed his independent view in the realm of ethics. Through presenting a documented report of Farabi’s views in ethics, the present paper intends to demonstrate that, in spite of Aristotle’s undeniable influence on his thoughts in the development of some of his philosophical principles in the field of ethics, such as considering happiness to be the ultimate goal and resorting to the theory of the mean in explaining virtues and posing Aristotle’s four-fold virtues, Farabi was never content with a mere explanation of Aristotle’s ideas in this regard and, on the contrary, presented his own specific theories. Clearly, Farabi promotes happiness from the level of a purely ethical concept with an individualistic bent to the level of a social concept and considers it to be the foundation of the political systems that are based on virtue. He also enters some purely religious features into this field and clearly explains them. However, his ideas in this regard are not immune to criticism. What places Farabi with regard to his ethical theories in the same line with Aristotelians is the problem of proposing the mean as the criterion for determining moral virtues. Through emphasizing this problem, this paper intends to demonstrate how Farabi has organized his ethical system based on the elements he has borrowed from Aristotle.
    Keywords: Ethics, state, Happiness, Farabi, Knowledge, Aristotle, Mean}
  • ابوالفضل ذکایی
    در باب افکار سیاسی علمای جهان اسلام و لزوم پذیرش حکومت فقیه، مباحث گوناگونی مطرح است. ازاین رو، برخی محققان فقیهی مانند شیخ فضل الله نوری را متهم به حمایت از سلطنت می کنند، و برخی دیگر نظریه «ولایت فقیه» را ساخته عصر کنونی می دانند. هدف این پژوهش، که با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از مطالعات تاریخی و کتابخانه ای صورت گرفته، بازشناسی چگونگی ماهیت حکومت دینی و حاکمیت در جهان تشیع، از سوی دو فقیه مبارز جهان اسلام آیت الله مصباح و شیخ فضل الله نوری است.
    آیت الله مصباح به عنوان ایدئولوگ فصل جدید انقلاب اسلامی و شیخ فضل الله نوری به عنوان مبتکر حکومت «مشروطه مشروعه» در عصر قاجاریه، هر دو بر لزوم ولایت فقیه و برقراری حکومت اسلامی و دولت دینی تاکید دارند. اما شیخ فضل الله نوری اعمال ولایت فقها را در عصر مشروطه در حد مقدور نه حد مطلوب در قالب سلطنت مشروطه مشروعه ممکن می دانست، و آیت الله مصباح با توجه به شرایط زمانی عصر خود، اعمال حکومت فقیه را در قالب نظام تفکیک قوای جمهوری اسلامی و با اختیارات بیشتر برای ولی فقیه مجاز می شمارد.
    کلید واژگان: حکومت, دولت, دین, سلطنت, ولایت, فقیه}
    Abulfazl Zokaei
    There has been much debate about the political thoughts of Islamic scholars and necessity of accepting the religious jurist's governance. For example, some of the researchers accuse such a jurist like ''Sheikh Fadlulah Nuri '' of supporting the kings. Some other believe that the theory of "guardianship of religious Jurist" is a recent innovation. Using a descriptive-analytic method, this paper which is based on a historical and library-based study, aims at recognizing the nature of religious government and sovereignty in Shia world according to the view of two leading faqihs: Ayatollah Misbah and Sheikh Fadlulah Nuri. Ayatollah Misbah, an ideological theorist of the Islamic Revolution, and Sheikh Fadlulah Nuri, the initiator of the legitimate constitutional governance in Qajariy period, both emphasize on the necessity of adhering to the "guardianship of religious Jurist" and establishing an Islamic government. Sheikh Fadlulah Nuri advocates the possibility of exercising authority by a Muslim jurist consult in the form of legitimate constitutional governance if possible, not it desired. Ayatollah Misbah, taking in to consideration the conditions of his period, sees that the Muslim jurist can exercise authority in the frame of the separation of powers in the Islamic Republic of Iran and have wide choices.
    Keywords: government, state, religion, sovereignty, guardianship, religious jurist}
  • محمد رحمانی*، نفیسه زروندی
    از جمله تقسیمات بیت المال، به بیت المال المسلمین و بیت المال امام و تقسیم بیت المال المسلمین، به بیت المال خاص و عام، مالک بیت المال امام، شخصیت حقوقی امام معصوم (ع) در عصر حضور، و شخصیت حقوقی ولی فقیه، متصدی اداره جامعه در عصر غیبت است. یکی از مصادیق بیت المال امام، خمس درآمد های کسب است که باید در اختیار مرجعی باشد که متصدی اداره جامعه است. مالک بیت المال المسلمین، عموم مسلمانان هستند و فقیه جامع شرایط، از باب ولایت حق تصرف دارد. عنوان «امام» در آیات و روایات، مشتمل بر این عنوان، اعم از شخصیت حقوقی امام معصوم و شخصیت حقوقی ولی فقیه است. در نتیجه، اختیارات امام معصوم در ارتباط با بیت المال برای ولی فقیه نیز ثابت است.
    کلید واژگان: بیت المال, امام, انفال, ولی امر, دولت}
    Mohammad Rahmani*, Nafiseh Zarvandi
    In response to Imam Khomeini (God’s mercy be upon him) and Ayatollah Khameneii's call for the seminaries to delve into the issues about governmental fiqh, the present paper addresses such issues as dividing public treasury into Muslim public treasury and Imam's public treasury, dividing Muslim public treasury into common and private treasury and the differences between them concerning subject and verdict. It has been confirmed that the owner of Imam's public treasury at the time of the Infallible Imam’s presence is the very Imam and the theocratic guardian jurist of Islamic law is responsible for managing the society during occultation. One of the examples of Imam's public treasury is Khums which should be controlled by no one other than the religious authority as a rightful authority who manages the society, owns Muslim's public treasury and intervene in solving all kinds of Muslim’s problem. It has also been confirmed that the title of Imam as referred to in the Quran and traditions is a general title which includes the infallible Imams and theocratic authority's legal entity. As a result, the full power of the infallible Imams about public treasury applies to theocratic authority, as well.
    Keywords: public treasury, Imam, spoils, custodian, state}
  • علی خیری، محمدعلی حاجی ده آبادی
    نوشتار حاضر می کوشد موثرترین عوامل اجتماعی جرم از دیدگاه ابن خلدون را با نگاهی به مهم ترین نظریه های جرم شناسی بررسی کند.
    ابن خلدون از سویی به اختیار انسان باور دارد و از سوی دیگر، با پذیرفتن اجتماعی بودن انسان، تاثیر عوامل محیطی و اجتماعی را بر عملکرد او می پذیرد؛ ازاین رو، به عوامل گوناگونی همچون تجمل گرایی و تضاد منافع، بیداد حاکمان، سستی هم بستگی های اجتماعی، جنگ های داخلی و خارجی توجه دارد و این عوامل را سبب وقوع جرایم بی شماری، از جمله مفاسد اقتصادی، قتل، جرایم جنسی و شورش های اجتماعی می داند.
    دیدگاه ابن خلدون در تحلیل عوامل اجتماعی جرم به نظریه های تلفیقی و ترکیبی نزدیک تر است؛ اما او تجمل گرایی و بروز تضاد میان شهرنشینان را زمینه ساز بسیاری از جرایم برمی شمارد و از میان همه عوامل اجتماعی جرم، توجه ویژه ای به دولت و مفاسد سیاسی و اقتصادی آن دارد.
    کلید واژگان: ابن خلدون, عصبیت, پدیده های مجرمانه, شهرنشینی, اجتماع, دولت, نظریه های جرم شناسی}
    Ali Kheiri*, Mohammad Ali Haji Dehabadi
    The present paper seeks to investigate the most influential social factors of crime in Ibn Khaldun's view through looking at the most important theories of criminology. On the one hand, Ibn Khaldun believes in man's will and admits the effect of environmental and social factors on man's acts by accepting his sociability, on the other hand. Therefore, he pays attention to different factors like luxury- orientation and interest conflict, ruler's oppression, weakness of social cohesion, and civil and foreign wars and considers these factors as the cause of many crimes including economic corruptions, murder, sexual offences, and social riots. Inb Khaldun's approach to analyzing the social factors of crime is more close to integrative and combinative theories. However, he considers luxury-orientation and conflict among city dwellers as the cause of many crimes, and, among all social factors, pays special attention to state and its political-economic corruptions.
    Keywords: Inb Khaldun, asabiyyah (social cohesion, tribalism), criminal phenomena, urbanism, society, state, theories of criminology}
  • امیدرضا جانباز، احمد علی اکبر مسگری
    امروزه اندیشمندان بسیاری از انسان به مثابه کنش گر اجتماعی یاد می کنند. این اندیشمندان برآنند که تمامیت و کمال هر فرد انسانی و سرانجام انسانیت به طور کلی نه با اعمال فردی و در تامل انتزاعی افراد مجزا، بلکه به واسطه مشارکت های مسولانه ای تحقق می پذیرد که هر عضو اجتماع در تعامل با جهان و سایر افراد انجام می دهد. در نظر این اندیشمندان انسان نه سوژه فردی بلکه سوژه اجتماعی است. این مقاله سعی در تبیین مبانی نظری این رویکرد به انسان دارد. به این منظور نحوه بروز و تکون این ایده در یکی از بنیادی ترین خاستگاه هایش، اندیشه هگل، به تصویر کشیده می شود. در این تصویر هگل ضمن نقد تصور گذشتگان خود از هویت انسانی به مثابه سوژه فردی، از آن به مثابه سوژه اجتماعی یاد می کند. نقد و بررسی این تفکر به خصوص می تواند مورد توجه آن دسته از سنن فکری قرار گیرد که بسیار بیش از اشتغال به مسائل اجتماعی به دنبال پی ریزی نظام های اندیشه ای هستند که ساختار و محتوای خود را در انزوای ذهن فردی دارا باشد
    کلید واژگان: کانت, هگل, مقولات, سوژه فردی, سوژه اجتماعی, زبان, کار, دولت}
    Omid Reza Janbaz, Ahmad Ali Akbar Mesgari
    Nowadays، many scholars refer to humans as social actors. These scholars believe that the realization of humanity and، thus، flourishing of individuality depend not on divided action and abstract reflections of individual people but on responsible participation of each member of human society in his interactions with the world and other humans. The scholars see humans not as individual subjects but as social subjects. This article is an attempt to explain the theoretical basis of this approach. For this purpose، it will consider this ideain one of its most fundamental modes of occurrence، i. e. Hegel''s thought. Hegel''s notion of the individual subject in thethought of his intellectual ancestors and then his approach in showing men as social subjects will also be addressed
    Keywords: Kant, Hegel, categories, individual subjects, social subjects, language, labor, state}
  • عباس شهنوازی
    این مقاله با روش مطالعه اسنادی و تحلیلی و با هدف تعیین نقش حکومت در اشاعه تربیت در جامعه از دیدگاه امام خمینی قدس سره تدوین یافته است. بدین منظور، سه بعد نظریات امام خمینی قدس سره درباره تعلیم و تربیت انسان، نقش حکومت در اجرا و بهبود بخشیدن به امر تربیت در جامعه و راهکارهای ایفای این وظیفه به وسیله حکومت تحلیل شده است. حاصل مقاله اینکه در اندیشه حضرت امام، حکومت جایگاه ویژه ای دارد؛ زیرا حکومت صالح می تواند با مبنا قرار دادن شریعت اسلامی، مهم ترین عامل در تربیت افراد جامعه باشد.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), تربیت اسلامی, تربیت اجتماعی, تغییر رفتار, حکومت, دولت}
    'Abbas Shahnavazi
    Using a documentary-analytical method, the present paper tries to illustrate the role of government in extending education in society in the light of the viewpoint of Imam Khomeini (May God sanctify his spirit). To this end, this paper sheds light on three dimensions of Imam Khomeini's views on education, the role of government in extending education in society and government's modus operands for doing its duty of extending education. The results show that, according to Imam Khomeini's view, government can play a particular role because a righteous government can make major contribution to social education when adhering to Islamic law.
    Keywords: Imam Khomeini (May God sanctify his spirit), Islamic education, social education, behavior change, government, state}
  • محمد ابوالفتحی، مختار نوری
    جامعه گرایی از مهم ترین جریان های فکری منتقد لیبرالیسم سیاسی حاکم بر دوره مدرن در غرب است که تقریبا در اواخر قرن بیستم پا به عرصه تفکر سیاسی گذاشته است. جامعه گرایان در نقد لیبرالیسم سیاسی غرب گزاره های متعددی را مطرح کرده اند، که در این میان دو گزاره «فردگرایی» و ادعای «بی طرفی دولت در مسائل سیاسی و اجتماعی» مطمح نظر نویسندگان پژوهش حاضر است. از این رو در این مقاله تلاش می شود تا به گونه ای مختصر دیدگاه های انتقادی متفکران جامعه گرا به لیبرالیسم و گزاره های اصلی آن، هم چون فردگرایی و ادعای بی طرفی دولت در مسائل سیاسی و اجتماعی، بررسی شود. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که جامعه گرایان، بر خلاف فردگرایی لیبرال، فرد را محصور در نوعی ادراک اجتماعی می دانند و همچنین خواستار حدودی از مداخله دولت در امور سیاسی و اجتماعی اند. به هر صورت جامعه گرایی را باید به صورت طیف بررسی کرد که کم ترین رسالتی که بر دوش دارد نقد لیبرالیسم است.
    کلید واژگان: جامعه گرایی, مدرنیته, لیبرالیسم سیاسی, فردگرایی, دولت}
    Mohammad Abolfathi, Mokhtar Noori
    Communitarianism is one of the most important critics of political liberalism. Communitarianism has raised a number of questions، especially about individualism and state’s neutrality in political and social issues. Therefore، this article tries briefly to study this approach. The findings show that communitarianism، unlike liberal individualism، requires state’s interference in political and social issues.
    Keywords: communitarianism, modernity, political liberalism, individualism, state}
  • حسن مهرنیا
    بحث در باب رابطه دین و سیاست یا دین و دولت، دیرزمانی است که در محافل سیاسی و علمی غرب، و به دنبال آن در نزد برخی از روشنفکران جوامع اسلامی مطرح است و به زمانه حاضر محدود نمی شود. در این نوشتار نشان داده خواهد شد که: الف) در طول تاریخ تفکر غرب از یک سو، حاکمان سیاسی برای حفظ اقتدار خود نیازمند کسب مشروعیت دینی بوده اند و از این رو به غلبه بر دین یا دست کم تعامل با آن روی آورده اند، و از سوی دیگر، متولیان امور دینی و ارباب کلیسا همواره در پی کسب اقتدار سیاسی دولت یا غلبه بر آن برآمده اند؛ ب) باید میان گوهر دین، به عنوان امری آسمانی و مقدس و متولیان امور دینی یا ارباب کلیسا تمییز نهاد و نباید ناتوانی آنان در تشکیل حکومت دینی موفق را که ناشی از آلوده شدن آنان به فساد و دنیاطلبی و ثروت اندوزی بوده است،
    کلید واژگان: یهودیت, مشروعیت, اقتدار, دین و دولت, مسیحیت}
    Hassan Mehrnia
    Discussion about relation between Religion and politics or State has been proposed for long time in east and west. So it is not limited to our nation and or period. In this paper we will show that: A) in throughout of the history of western thought from one side political governors (Kaiser) for surviving their domain and authorities need to protect by legitimacy of religion; on the other hand, all the popes and bishops of Church were in pursuit of authority that belong to Kaiser. Although there were times that they tried to conquer to each other. B) We must distinguish between the nature of religion, as a heavenly and sacred object, and the managers of church (pope or bishop) and their actions. Because their disability in establishing a real society and formulating good rules
    Keywords: Christianity, Legitimacy, Religion, State, Authority, Judaism}
  • علی مرادخانی، آویسا شهبازی
    فهم اندیشه هگل نیازمند بازشناسی مفاهیمی است که وی آن ها را صریحا یا تلویحا به کار می برد. در این میان دانش اقتصاد سیاسی، که هگل شاهد تولد و شکوفایی آن بود، یکی از حوزه هایی است که هگل هم از دستاوردهای آن بهره برده است و هم اندیشه های خود را در پرتو دستاوردهای این دانش بسط داده است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد که چگونه می توان مطالعات تاریخی هگل و نیز مفهوم «مکر عقل» را با روش های علمای علم اقتصاد و عناصر اقتصاد سیاسی چون «دست نامرئی» قیاس کرد یا این که چگونه فرض عمل آزاد فرد در اقتصاد سیاسی به عنصری کلیدی در اندیشه هگل با سوبژکتیویته گره می خورد. همچنین می خواهیم نشان دهیم که در اندیشه هگل، وظایف اقتصادی دولت چه قرابت هایی با مبانی اقتصاد سیاسی می یابد و سرانجام، دفاع از بازار آزاد با مبانی اندیشه هگل تا چه اندازه امکان پذیر است.
    کلید واژگان: اقتصاد سیاسی, دولت, سوبژکتیویته, جامعه مدنی}
    Ali Moradkhani, Awisa Shahbazi
    To understand Hegel’s thought we need to recognize concepts he used explicitly or implicitly. Political economy as a science that he himself was looking at its inflorescence is an area that he profit from its achievements and also developed his ideas in light of it. The end of this paper is to show that how we can compare Hegel’s historical studies and the concept of ‘the cunning of reason’ with the methods of economics and some of its elements like ‘the invisible hand’: or how the presupposition of free act of individuals relate to a key concept in Hegel; ‘subjectivity’. Also we discuss about the relation between state’s economical duties in Hegel’s thought and the foundations of political economy، and finally about this that on the basis of Hegel’s thought to some extent we can defense free market.
    Keywords: political economy, state, subjectivity, civil society.77}
  • محمدعلی شیرخانی، حامد خوشگفتار لامع
    تحلیل رفتار دولت ها، بخصوص در حوزه رفتارهای اقتصادی، یکی از مسائلی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان قرار داشته است. رفتارهای اقتصادی دولت ها بر توسعه ملی کشورهای در حال توسعه نقشی تعیین کننده داشته که متقابلا بر ثبات و امنیت اجتماعی سیاسی اثر می گذارد. رفتارهای اقتصادی دولت، بسته به نوع گفتمان دولت ها متغیر می باشد. عملکرد اقتصاد سیاسی دولت ها در کشورهایی که اقتصادشان متکی به درآمدهای رانتی است، با تاثیری که از گفتمان حاکم بر دولت ها می گیرند، شاخصه های تغییر بیشتری دارند. برای دست یابی به بررسی این رابطه، از روش های تحقیق ترکیبی که متکی به توصیف و تحلیل هستند استفاده می شود. هدف این تحقیق، معرفی یکی از این روش های ترکیبی است تا رابطه گفتمان دولت را با عملکرد اقتصاد سیاسی به صورت روشمند تبیین کنیم. دولت های تحصیلدار با توجه به ماهیت خاصی که دارند، برای گفتمان های خود شاخصه هایی انتخاب می کنند که بر عملکرد آنها در حوزه اقتصاد تاثیرگذار می باشد. این گونه دولت ها هرچه بیشتر به منابع رانتی متکی باشند میزان استقلال آنها از جامعه و تاثیر گفتمانشان بر حوزه اقتصادی بیشتر است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, رانت, تحصیلدار, رانت جویی, دولت, اقتصاد اسلامی}
    Mohammad Ali Shirkhani, Hamed Khoshgoftar Lami'
    State's behavior especially economic ones has been the special concern of scholars for a long time. State's economic behavior has a crucial role in national development of developing countries which in turn influences socio-political stability and security. State's economic behavior changes according to the kind of their discourse. Influenced by the discourse governing the states, the political economy function of states in the countries whose economy depends on rent incomes have increasing change in indexes. Synthetic research methods, based on description and analysis, are used to investigate this relationship. The present paper aims at introducing one of these synthetic methods to systematically expound the relationship between state's discourse and the function of political economy. Given their particular status, rentier states choose a kind of indexes for their discourses which influences their function in the field of economy. The more these states depend on rent sources, the more independent from society they will be and the more influential their discourse will be on economic realm.
    Keywords: discourse analysis, rent, rentier, rent, seeking, state, political economy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال