به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « tawhid » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «tawhid» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد عزیزخانی*

    مفهوم توحید در اندیشه اسلامی یک مفهوم محوری است به گونه ای که مفاهیم دیگر چون معاد، نبوت و امامت در پرتو اصل توحید معنا می یابند. ادعای این پژوهش بر آن است که اندیشه سیاسی الهی امام خمینی+ نیز از جهان بینی توحیدی مستخرج است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و در چارچوب نظریه گفتمان، به ماهیت توحیدی گفتمان سیاسی امام خمینی+ پرداخته است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که توحید به مثابه دال مرکزی گفتمان سیاسی حضرت امام ویژگی های خاصی به گفتمان مطروحه توسط ایشان بخشیده است که در بعد ایجابی به برداشت های متفاوتی از  اندیشمندان سیاسی دیگر نسبت به مفاهیم آزادی، عدالت و استقلال انجامیده و در بعد سلبی به مرزبندی با هر چه غیر خداست، منجر شده که نتیجه آن خود باوری و خود اتکایی است.

    کلید واژگان: امام خمینی+, توحید, گفتمان سیاسی, غیریت سازی, اندیشه سیاسی}
    Ahmad Azizkhani*

    The concept of tawhid in Islamic thought is of such a central part that other concepts such as resurrection, prophecy and Imamate owe their meanings to it. This research claims that Imam Khomeinichr('39')s political-theistic thought has been also derived from a theistic view of the world. The present research has dealt with the monotheistic nature of Imam Khomeinichr('39')s political discourse with a descriptive-analytical method and in the framework of discourse theory. The findings of this study indicate that monotheism as a central signifier of Imamchr('39')s political discourse has given special features to the discourse proposed by him, which in a positive dimension has led to different perceptions of other political thinkers about the concepts of freedom, justice and independence. The negative dimension has led to the demarcation with everything other than God, which results in self-belief and self-reliance.

    Keywords: Imam Khomeini, Tawhid, Political Discourse, Otherness, Political Thought}
  • آیسودا هاشم پور*، عبدالعلی شکر
    در کلام حضرت علی (ع) توحید که شالوده و اساس تمام معارف دینی است، از جایگاه والایی برخوردار است. ایشان درباره توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی مباحث ارزشمندی را با زبان متعارف و مستدل در نهج البلاغه بیان کرده است، به گونه ای که علاوه بر اثبات وحدانیت خدا،هر گونه شباهت میان او و مخلوقات و نیز ترکیب در ذات را نفی می کند. از نظر حضرت، توصیف خدا با صفات محدود بشری ناصواب تلقی می شود. ایشان توحید و احکام آن را به گونه ای مستدل بیان کرده است که ذهن مخاطب را یاری می دهد تا از فهم مقدمات به نتیجه دست یابد. این نوشتار با تفحص در سخنان حضرت با محوریت کتاب شریف نهج البلاغه، مباحث توحید را از دریچه منطق و به روش توصیفی تحلیلی بررسی کرده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که سخنان ایشان از لحاظ محتوا و ساختار، منطبق با اصول و قواعد منطق است و از این طریق افق های تازه ای از نهج البلاغه در معرض افکار ژرف بین قرار می گیرد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, علی (ع), توحید, قیاس منطقی}
    Aysooda Hashempour *, Abdolali Shokr
    In the words of Imām ʿAlī (as), monotheism, which is the foundation of all religious teachings, has a high status. He has expressed valuable arguments about monotheism in the fields of essence, attributes, actions and worship in common and reasoned language in Nahj al-balaghah, so that in addition to proving the oneness of God, he denies any similarity between Him and the creatures as well as any composition in Essence. According to Imām`s speeches, describing God with limited human attributes would be incorrect. He has stated monotheism and its rules in a reasoned way that helps the audience's mind to reach a reasonable conclusion from understanding the preliminaries. This article examines the issues of monotheism through by measure of logic and in a descriptive-analytical method by studying the words of the Imām with an emphasis on the noble book of Nahj al-balaghah. The results of the research indicate that his words, in terms of content and structure, are in accordance with the principles and rules of logic, and such being the case, new horizons of Nahj al-balaghah are exposed to profound thoughts.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, ʿAlī (AS), Tawhīd, Logical Deduction}
  • عباسعلی فرزندی، محمد مهدی فرمانیان، محمدعلی نیازی*

    اگرچه اصل توحید از باورهای مشترک همه فرق و جریان های اسلامی است اما تفسیرهای لفیه جهادی که یکی از جریان های فعال در دنیای اسلام است، قرائت خاصی از توحید ارائه کرده و چهره متفاوتی را از اسلام به نمایش گذاشته است. اندیشه توحیدمحورانه این گروه وحدت و همزیستی مسالمت آمیز را دشوار ساخته و جامعه اسلامی را به ناامنی کشانده است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به مطالعه تعریف بزرگان سلفیه جهادی از مفهوم توحید پرداخته و نتایج و پیامدهای آن را مورد نقد و بررسی قرار داده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اندیشه تکفیری این گروه جهان اسلام و به تبع آن همه جامعه بین الملل را گرفتار بحران جنگ و ناامنی ساخته است. پیامدهای امنیتی و دفاعی اندیشه توحیدی سلفی به دو بخش پیامدهای درونی و بیرونی تقسیم می شود. پیامدهای درونی اندیشه توحیدی سلفیه جهادی عبارتند از: توسعه معنایی و مصداقی شرک، عمل گرایی محض و افراطی، عدم رعایت قواعد جنگ و ایمان اجباری؛ و پیامدهای بیرونی آن عبارتند از: ترویج خودکشی، یکسان انگاری موحد با تروریسم و عدم تحقق تمدن اسلامی.

    کلید واژگان: توحید, سلفیه جهادی, تمدن اسلامی, شرک, پیامدهای امنیتی دفاعی}

    Although the Tawhid is the common belief among all the denominations and Islamic movements but Jihadi interpretation that is one of the active movements in the Islamic world, suggested especial interpretation from Tawhid and showed a different face of Islam. The ideology of Tawhid centered of this group is changing the unity and coexistence between Islamic society. This research by using the explanatory and analetical methods will study the definition of the Salafi leaders from the notion of Tawhid and evaluate it's consequences and results. The results of this research will show that Takfiri ideology of this group will start war and unsafety in the Islamic world and as a result in the world. It's security consequences will be enternal and external. The enternal consequences of Salafi Jihadi understanding of Tawhid are expansion of meaning and example of Shirk, Pure activitism and extremism, not following the rules of war and dictatorial faith. The external consequences are preaching suiciding, considering believers and disbelievers equal and not building Islamic civilization.

    Keywords: Tawhid, Salafi Jihadi, Islamic civilization, Shirk, Security, defensive con}
  • مصطفی مومنی*، مهدی افچنگی*
    فلسفه اسلامی، با صدر المتالهین شیرازی (ره) در نتیجه قول به اشتراک معنوی وجود، تشکیک و اصالت آن و تحت تاثیر اندیشه عرفا، با تفسیری از توحید آشنا شد که از آن به بعد نظر غالب حکما در این بحث گردید. این نظریه همان وحدت وجود است که صدرالمتالهین، با تبیین آن بر اساس مبانی فلسفه خویش، آن را به عنوان ناب-ترین نظریه توحید به فلسفه اسلامی عرضه کرد. وحدت وجود آن قدر در فلسفه و اندیشه فلاسفه نفوذ پیدا کرد که از آن به توحید اخص الخواصی تعبیر گردیده، در حالی که توحید مورد اعتقاد فلاسفه سابق، به توحید عوام تعبیر شده است. اما سیدعبدالاعلی سبزواری(ره) با ابتنای به قرآن و سنت و پیرو نفی سنخیت بین واجب و ممکن، اشتراک لفظی و اصالت ماهیت، بیانی کاملا متفاوت از توحید صدرایی ارائه می دهد. وی کامل ترین و بهترین بیان توحید را در قرآن و سنت می داند؛ توحیدی که نه تنها وحدت وجود نیست بلکه مخالف و مقابل وحدت وجود است. بر مبنای ایشان وحدت وجود نه تنها توحید حقیقی نیست بلکه «لاتوحید» است. اگر چه سخن از توحید حقیقی مجالی فراخ تر می طلبد، اما مقاله حاضر سعی دارد با تبیین مبانی هر یک از این دو نظریه توجه مخاطب را به این نکته جلب کند که کدام یک از دو نظریه فوق، شایسته مقام جلال و جمال الهی است.
    کلید واژگان: توحید, وحدت, وجود, ملاصدرا, سنخیت}
    Mostafa Momeni, Mahdi Afchengi *
    Tawhid raised in Mulla Sadra's philosophy was the prevailing opinion of the philosophers after him. It is the pantheism, which Mulla Sadra explainedon the basis of his philosophy and presentedas the purest doctrine of Tawhid to Islamic philosophy.His pantheism is so influenced on philosophers that it was called Tawhid for the most special people, while in the former philosophers, the pantheismis interpreted as vulgar Tawhid. But Syyed Sabzevari Based on the Quran and Sunnah and rejecting congruity between the necessary being and the possible, verbal sharing and originality of essence, presents a completely different version of Mulla Sadra's Tawhid. He observes the most complete and best expression of Tawhid in the Quran and Sunnah; whichnot only isn’tpantheism, but also is contrary to pantheism. In his view, the pantheism is not Tawhid, but not- Tawhid. This paper examines the Tawhid of Mulla Sadra and Sabzevari, in order to find which of themis correspond to God's disposition. 
    Keywords: Tawhid, Existence unity, Mulla Sadra, congruity, spiritual sharing, Sayyed Sabzevari}
  • طاهره کمالی زاده
    حکمت اشراقی سهروردی، با توجه به قرابت اندیشه شیعی و اشراقی، همراه با شکوفایی اندیشه شیعی در تفکر علمای امامیه بسط و تداوم یافت. ابن ابی جمهور احسایی حکیم و متکلم برجسته شیعی قرن نهم هجری (متوفای ابتدای قرن دهم) و از نوادر علم کلام شیعی، در زمره این علماست. وی در اثر ارزنده المجلی تلفیقی بی نظیر بین آرای کلامی و فلسفی ارائه می دهد. او در بسیاری از موارد آراء و مبانی اشراقی را برای توضیح و تبیین و یا تثبیت آراء و دیدگاه های کلامی و یا توسعه و تاسیس آراء و مبانی جامع و جدید کلامی خود به کار می گیرد. در بررسی مباحث توحیدی اثر ارزنده المجلی، می توان مبانی اشراقی وی را در تحلیل صفات الهی در ذیل چهار نظریه اشراقی ارائه کرد: 1. نظریه علم اشراقی را ابتدا به نحو «وجودی» و به طریقه «اشراق حضوری» و «احاطه تسلطیه» و درنهایت به نحو «اشراقی نوری» تحلیل و تاویل می کند. 2. صفت بصیر را براساس نظریه رویت (ابصار) اشراقی به ادراک شهودی و علم کشفی تاویل می کند. 3. «اراده» واجب تعالی را نیز بر مبنای علم کشفی اشراقی تحلیل می کند. 4. درنهایت نظریه رب النوع های اشراقی را در تدبیر انواع موجودات طبیعی، جانشین نظریه شوق و عشق مشائی می کند.
    کلید واژگان: ابن ابی جمهور احسائی, کلام شیعی, حکمت اشراق, توحید, صفات الهی}
    Suhrevardi’s Illuminative Wisdom was developed and resumed along with the efflorescence of Shi’ite thought in the reflection of Imamiyya’s the learned (ulamas), in respect of analogy between Shi’ite and Illuminative thought. Ibn Abi- Jumhūr Ihsāeī, one of the eminent Shi’ite sages and theologians who lived in the 9th/15th century (d. early 10/16 century) and was very conversant with Shi’ite Kalām, is a major contributor. He presents a unique synthesis of the philosophical and theological views in his masterpiece Almujly. He uses in many cases the Illuminative views and fundamentals in order to describe and explain, or to confirm the theologian views, or to expand and stablish his new theologian comprehensive views and fundamentals. In the study of the discussions of tawḥīd in his masterpiece Almujly, his Illuminative fundamentals in analyzing Divine Attributes can be studied in four Illuminative theories: 1) Theory of Illuminative knowledge is analyzed and esoterically interpreted first in an ‘ontological’ way and through ‘presential illumination’ and ‘dominative surround’ and then in a ‘luminous illumination’ method. 2) The All-Seeing Attribute is esoterically interpreted in terms of Theory of Sight as intuitive perception and visionary knowledge. 3) God’s ‘will’ is also esoterically interpreted in terms of illuminative visionary knowledge. 4) Finally, the Peripatetic Theory of Aspiration and Love is replaced with Theory of Illuminative Archetypes in governing the types of the natural beings.
    Keywords: Ibn Abi, Jumhur Ihsaei, Shiite Kalām, Illuminative Wisdom, Tawḥīd, Divine Attributes}
  • محمد مهدی علیمردی
    خداوندی را سپاس که درگاهش باز، رحمتش دراز و عفوش خطا پوش است، یگانه و بی همتاست، با آنکه مفهوم امید بخش توحید در منظر برخی از ادیان ابراهیمی تفاوت دارد، در تقسیم بندی ادیان، گاهی آن ها را بر اساس پایه و بنیاد، ادیان توحیدی می خوانند. توحید و یگانه پرستی نیز در آیین سیک اصل و اساس این آیین را می سازد، و نه تنها از توحید تقریبا به مفهوم ناب آن، به گونه ای که در اسلام مطرح است یاد می کند، بلکه در برخی موارد صریحا با توحید تثلیثی هندویی و مسیحی مخالفت می ورزد. ((Singh Jagraj،2009،p.13 حال چرا آیین سیک، که در شمار یکی از ادیان زنده جهان است و از بنیادی ترین ویژگی هایش توحیدگرایی است، در زمره ادیان توحیدی قرار نگرفته است؟ مطابق آموزه های این آیین، تصور درست از خداوند در وحدت مطلق او تحقق می یابد. حال می توان آن را در ردیف ادیان توحیدی قرار داد؟ در نوشتار حاضر توحید در آیین سیک با توحید در اسلام، و قلمرو هریک مورد مطالعه و بررسی تطبیقی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: یگانه پرستی, اسلام, سیک, عدد یک, توحیدگرایی}
    Alimardi
    In this summary, there is an effort to explain the concept of worship one and oneness in Islam and Sikhism. Sikhism is the youngest of the world religions and the doctrines of a monotheistic religion founded in the Punjab area of India in the fifteenth century by Guru Nanak and combining elements of Hinduism and Islam. A Sikh believes (EK ONKAAR) there is only One God. IK ONKAAR the most significant word used in the Sikh teachings. But believe in one God in Sikhism is the same Muslim's believe? However, some believe that the first part of this statement of faith (La ilaha illaLlah), expresses the absolute monotheism which is inherent in Islam “There is no god other than God." This is the essence of the Muslim profession of faith (shahadah). Pronouncement of the Islamic creed, the Shahadah, is the supreme religious act. Its mere recitation suffices for an entry into the "community of the believers." this is also rejection of polytheism, the destruction of idols, and the witness given to the one and unique God, the Lord and Creator of all that exists? (Mircea, Eliade, 1987:26("
    Keywords: Islam, Sikhism, worship one, Tawhid, Unity, Oneness}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال