به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the creature » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the creature» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد نظری*، شمس الله سراج، مجید ضیایی قهنویه

    از نظر قاضی سعید قمی، توحید یعنی نفی هر گونه سنخیتی میان خداوند و مخلوقات. هدف از نوشتار حاضر، ارایه مهم ترین پیامدهای این تفسیر سلبی از توحید در اندیشه وی و نشان دادن کیفیت ابتناء این فروع بر آن اصل است. بر اساس الهیات سلبی قاضی سعید، هیچ مفهومی ایجابی بر مبدا اول صدق نمی کند و او به هیچ صفتی متصف نمی شود؛ بنابراین: 1 نزاع اصالت وجود یا ماهیت در مورد خداوند جریان پیدا نمی کند، چون خداوند نه از سنخ وجود است و نه از سنخ ماهیت، 2 بین خداوند و مخلوقاتش هیچ گونه رابطه تشکیکی وجود ندارد، 3 خداوند حتی از وجوب وجود نیز فراتر است، بلکه واجب الوجود اسم او و مخلوق اوست، پس تمام مواد ثلاث از او منتفی اند، 4 و 5 و 6 برهان امکان و وجوب، برهان صدیقین و سایر براهین برای اثبات واجب الوجود، و همچنین براهین اثبات یگانگی واجب الوجود، برای اثبات مبدا اول و یگانگی او کارایی ندارند، 7 ملاک نیازمندی به علت، نه حدوث و نه امکان، بلکه ترکیب است(و لو ترکیب اعتباری)، 8 مقام ذات نمی تواند مورد پرستش باشد، بلکه معبود، همان اسم اعظم(الله) است، 9 قدرت خداوند یعنی انجام فعل بدون نیاز به صفت قدرت و در مرتبه ای فارغ از مواد ثلاث، 10 علم خداوند نه حصولی است و نه حضوری.

    کلید واژگان: نفی سنخیت میان خالق و مخلوق, پیامدهای نفی سنخیت, مبدا اول, واجب الوجود, قاضی سعید قمی}
    Javad Nazari *, Shamsollah Seraj, Majid Ziaei Ghahnavieh

    According to Qāḍī Saʿīd Qumī, monotheism means the negation of any cognation between God and the creatures. The purpose of this article is to present the most important implications of this negative interpretation of monotheism in his thought and to show how this interpretation can lead to such implications. According to the apophatic theology of Qāḍī Saʿīd, no positive concept applies to the First Principle and He is not described by any attribute; therefore: 1. The dispute over the primacy of existence or quiddity does not arise in the case of God, because God is neither of the existence realm nor of the quiddity, 2. There is no graded (tashkīkī) relationship between God and His creatures, 3. God even transcends beyond the necessity of existence, and the “Necessary Being” is His name and His creation, so all three modes of contingency, impossibility and necessity are excluded from Him, 4 & 5 & 6. The “argument of possibility and necessity”, the “argument of the Righteous” and other arguments for proving the Necessary Being and His oneness would be no more valid, 7. The criterion for dependence on a cause is neither temporal emergence nor contingency, but combination (though a mentally posited combination), 8. The Essence of God cannot be worshiped, rather, the very “greatest name” (Allah) is worshiped, 9. God’s power means doing an action without requiring the attribute of power and in a state free from the three modes of contingency, impossibility and necessity, 10. God’s knowledge is neither conceptual nor presential.

    Keywords: Negation of cognation between the creator, the creature, implications of negating cognation, First Principle, necessary being, Qāḍī Saʿīd Qumī}
  • سید حسین سیدموسوی
    در این مقاله ضمن طرح عبارت «اقرب الناس الیه علی بی ابی طالب...» اختلاف مهم در ادامه عبارت را مطرح می کنیم و دیدگاه هر یک از موافقان و مخالفان را مورد بررسی قرار می دهیم، سپس به نتیجه گیری از این نزاع پرداخته و این طرح را توضیح می دهیم که: عبارت های مختلف از سوی ابن عربی نقل شده است، چه بسا این اختلاف به خاطر به سرقت رفتن اولین نسخه فتوحات توسط راهزنان و یا استنساخ ناسخان و نوشته شدن دوباره آن توسط ابن عربی در آسیای صغیر باشد. نیز نتیجه عبارت ها یکی است چرا که در تمامی نقل ها بخش اول آنکه «اقرب الناس الیه علی بی ابی طالب» است، مورد اتفاق می باشد.
    چه عبارت به صورت امام العالم و سر الانبیاء باشد و چه عبارت به صورت اسرار الانبیاء اجمعین و یا امام العالم و سر الانبیاء اجمعین در اصل استفاده و دلالت عبارت ابن عربی خللی وارد نمی کند، حداکثر ویژگی که لفظ امام العالم دارد، تاکید بر قرابت و شایستگی های ذاتی علی (ع) دارد که نه ابن عربی و نه هیچ یک از اندیشمندان منصف اهل سنت آن را انکار نمی کنند
    کلید واژگان: ابن عربی, پیامبر اسلام (ص), مخلوق اول, علی (ع), امام العالم, اسرار الانبیاء}
    Sayyid Husayn Sayyid Musavi
    In this article، while bringing up the phrase ‘aqrab al-nās ilayha ‘Alī b. Abī Ṭālib، we would touch upon the important controversy concerning the rest of the phrase and would examine the viewpoints of both the proponents and opponents; then، we would draw a conclusion of this debate and explain that various phrases have been quoted from Ibn ‘Arabī and it is most likely that this difference is due to the fact that the first copy of Futūḥāt had been robbed by the highway-robbers or transcribed by the copiers and its being rewritten by Ibn ‘Arabī in Minor Asia. Furthermore، the predicates of the phrases are the same، because in all the quotations the first part of that which is ‘aqrab al-nās ilayha ‘Alī b. Abī Ṭālib، is unanimous. Either the phrase is in the form of imām al-‘ālam and sir al-anbiyā or in the form of asrār al-anbiyā ajma‘īn or imām al-‘ālam and sir al-anbiyā ajma‘īn، does not impair the original use and denotation of Ibn ‘Arabī’s phrase; the utmost feature of the term imām al-‘ālam is its emphasis on the essential proximity and competences of ‘Alī (A. S.) that neither Ibn ‘Arabī nor any of the impartial Sunnī scholars would deny.
    Keywords: Ibn Arabī The Prophet of Islam (S.A.W.), first creature, Alī (A.S.), imām al ālam, asrār al anbiyā}
  • سید محمد حکاک*، محمدرضا موحدی نجف آبادی
    حدیث اول از باب حدوث اسماء اصول کافی که به حدیث «حدوث اسماء» مشهور است، از مشکلات و متشابهات احادیث و مشتمل بر معرفت برجسته ای از معارف فراوان موجود در روایات اهل البیت (ع) است و به دلیل جذابیت محتوای آن، مورد تفسیرهای متعدد واقع شده است. بر اساس این حدیث که مبین ترتب و تنزل و تکثر اسماء الهی است، مخلوق اول اسمی است که چهار جزء دارد که یک جزء آن در حجاب سه جزء دیگر قرار گرفته است. آن سه جزء یا سه اسم، هرکدام دارای چهار رکن اند و هر رکنی سی اسم در ذیل خود دارد تا درنهایت به سیصدوشصت اسم بالغ شود. در آخر حدیث، اشاره ای مشتمل بر تفسیر و تعلیل به آیه «قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماء الحسنی» شده است. در میان تفسیرهای متعدد این حدیث، تفسیر ملاصدرا در شرح اصول کافی و تفسیر علامه طباطبایی در المیزان و رساله الاسماء به جهاتی از جمله مهم ترین و موثرترین شرح های موجودند. در این مقاله به بیان و مقایسه تحلیلی این دو تفسیر پرداخته ایم.
    کلید واژگان: مخلوق اول, صادر اول, اسم مکنون, وجود منبسط, عقل اول اصل آنتروپیک (, انسان مداری) (Anthropic Principle), برهان تنظیم ظریف (Fine, Tuning Argument), چالش آنتروپیک (Anthropic objection)}
    Sayyed Mohammad Hakak*, Mohammad Reza Movahedi Najaf, Abadi
    The first hadith of the chapter ‘Huduth al-Asma’ in Usul al-Kafi، which is one of the most difficult and problematic hadiths and is known as the hadith of ‘Huduth al-Asma’، consists of significant knowledge prevalent in the narratives of the Ahl al-Bayt (A. S.). Because of its attractive content، the hadith has been an object of various interpretations. According to this hadith، which accounts for the sequence، degree، and plurality of the Divine Names، the first creature is a name with four components، one of which is under the veil of the three others. Each of these three components or names has four pillars، and each pillar has thirty names. Thus، the sum total of the names amounts to three hundred and sixty names. At the end of the hadith، there is an exegesis of the 110th Verse of Surat Al-''Isrā'' that says “Say، ‘Call upon Allah or call upon the Most Merciful. Whichever [name] you call - to Him belong the best names. ’” Among the different interpretations of this hadith، the ones by Mulla Sadra in Sharh Usul al-Kafi and Allameh Tabataba’i in Al-Mizan and Risalah al-Asma are the most important and influential interpretations. In this paper، the two interpretations are explained and analyzed comparatively.
    Keywords: First Creature, First Emanation, Concealed Name, Unfolded Being (al, Wujud, ul, Munbasit), First Intellect}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال