دو تفسیر از صادر اول و اجزای آن در حدیث حدوث اسماء
نویسنده:
چکیده:
حدیث اول از باب حدوث اسماء اصول کافی که به حدیث «حدوث اسماء» مشهور است، از مشکلات و متشابهات احادیث و مشتمل بر معرفت برجسته ای از معارف فراوان موجود در روایات اهل البیت (ع) است و به دلیل جذابیت محتوای آن، مورد تفسیرهای متعدد واقع شده است. بر اساس این حدیث که مبین ترتب و تنزل و تکثر اسماء الهی است، مخلوق اول اسمی است که چهار جزء دارد که یک جزء آن در حجاب سه جزء دیگر قرار گرفته است. آن سه جزء یا سه اسم، هرکدام دارای چهار رکن اند و هر رکنی سی اسم در ذیل خود دارد تا درنهایت به سیصدوشصت اسم بالغ شود. در آخر حدیث، اشاره ای مشتمل بر تفسیر و تعلیل به آیه «قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماء الحسنی» شده است. در میان تفسیرهای متعدد این حدیث، تفسیر ملاصدرا در شرح اصول کافی و تفسیر علامه طباطبایی در المیزان و رساله الاسماء به جهاتی از جمله مهم ترین و موثرترین شرح های موجودند. در این مقاله به بیان و مقایسه تحلیلی این دو تفسیر پرداخته ایم.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1293682
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین استعاری و غیر استعاری فلوطین از صدور
*، سید محمد حکاک
نشریه شناخت، پاییز و زمستان 1395 -
چهارگونه تاریخ نگاری فلسفه
ریچارد رورتی
ماهنامه کتاب ماه فلسفه، آذر 1390