جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "verisimilitude" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «verisimilitude» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مسئله ناواقع نمایی زبان قصص قرآن، توسط نواندیشانی مانند محمداحمدخلف الله طرح گردیده است. در این مقاله باروش تحلیلی-توصیفی ضمن اشاره به رویکرد ناواقع نما به زبان دین و گزاره های تاریخی متون دینی در جهان غرب، به تبیین دیدگاه احمدخلف الله پرداخته و سپس با تکیه بر آراء متفکران نوصدرایی مانند علامه طباطبایی، استاد مطهری، آیت الله مصباح، آیت الله جوادی آملی این دیدگاه مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافته های تحقیق بر آن است که دیدگاه خلف الله با سیره عقلا و ادله عقلی مانند برهان حکمت تنافی دارد و هم چنین با آیات ناظر به اوصاف قرآن (مانند حکیم، عزیز، فرقان) و آیات ناظر به اهداف قرآن صریحا تعارض دارد. مضاف بر اینکه قصص قرآن دارای اوصاف ثبوتی و سلبی مانند وصف حق هستند، که نافی مدعای خلف الله در ناواقع نمایی قصص قرآن است و ظهور در واقع نمایی آنها دارند.
کلید واژگان: قصص, اسطوره, زبان دین, واقع نمایی, خلف الله, نوصدراییThe symbolic attitude of the language of Quranic stories has been raised by modern thinkers such as Mohammad Ahmad Khalafallah. In this article, in an analytical-descriptive way, while pointing to the unrealistic approach to the language of religion and the historical propositions of religious texts in the Western world, the view of Ahmad Khalfatullah has been critically viewed firstly and, then, relying on the views of neo-Sadrian thinkers such as Allameh Tabatabai, Shahid Motahhari, Ayatollah Mesbah, and Ayatollah Javadi Amoli. This view has been evaluated. Findings of the research show that the view of Khalafallah is in conflict with the manner of those of reason and rational arguments such as the argument of wisdom and also is in clear conflict with the verses referring to the attributes of the Qurchr('39')an (such as Hakim, Aziz, Furqan) and the verses referring to the aims of the Qurchr('39')an. In addition, the stories of the Qurchr('39')an have both positive and negative attributes, such as the description of the truth, which negates the claim of Khalafallah on the stories of the Qurchr('39')an and clearly proves their realistic state.
Keywords: Stories, Myth, Language of Religion, Verisimilitude, Khalafallah, Neo-Sadrians -
برداشت جهان بینی و ایدئولوژی صحیح از متون دینی بر واقع نمایی آن متون توقف دارد. ممکن است برخی به واسطه ضرورت رعایت سطح فهم مخاطب و اقتضای حکمت خدا، القای خلاف واقع و اخفای واقع را برای گوینده حکیم ضروری و محقق دانسته، به واسطه ویژگی پازل گونه واقعیت و بدیهی بودن وجود برداشت های مختلف از متون دینی، این متون را غیرواقع نما بینگارند. در این مقاله با روش عقلی- تحلیلی به جهت اثبات واقع نمایی متون دینی به بررسی مسئله پرداخته شده است. در نتیجه این تحقیق روشن می شود که القای خلاف واقع از ناحیه خدا محال است و در عین حال که اخفای واقع غیر هدایتی ممکن است، ویژگی پازل گونه واقعیت نسبت به سطوح طولی واقع جاری نیست. در نهایت با تذکر قواعد فهم متون دینی و اشاره به 9 شیوه عملی رعایت سطح فهم مخاطب توسط اولیای دین، روشن می شود که سطوح متفاوت فهم مخاطبان، مانع واقع نمایی متون دینی نیست.کلید واژگان: واقع نمایی, متون دینی, کذب مصلحتی, اخفای واقع, سطوح واقعیت, شیوه های رعایت سطح فهمInferring a correct worldview and ideology from religious texts is dependent on verisimilitude of those texts. It may be that some, out of necessity and observing the level of understanding of the addressee and the necessity of Gods wisdom, see it necessary for the wise speaker to convey the wrong message and hide the reality, and due to the puzzle-like nature of the reality and the obviousness of various inferences from religious texts, they may regard these texts as not depicting the reality. This paper analyzes this issue through the use of a rational-analytic method for proving the verisimilitude of religious texts. The results of this research show that conveying a message contrary to reality by God is impossible and while hiding the reality when it does not have to do with guidance is possible, the puzzle-like nature of reality with respect to the longitudinal levels of the reality does not play a role here. Ultimately, by reminder of the rules of understanding religious texts and reference to the nine practical methods for observing the level of understanding of the addressee by the saints, it becomes clear that the differing levels of understanding of addressees does not hinder the verisimilitude of religious texts.Keywords: observing the level of understanding of addressees, verisimilitude, religious texts, white lie, hiding the reality, the levels of reality, methods of observing the level of understanding
-
در زمینه زبان قرآن نظریاتی ارائه شده که اهم آنها نظریه «زبان فطرت»، «زبان عرف عام» و «زبان ویژگی محور و هدایت» است. از آنجا که هر یک از این آراء فقط بیانگر یکی از صفات زبان قرآن هستند، برخی اندیشمندان نظریه «زبان تالیفی» را ارائه دادند. با پذیرش این مبنا می توان یکی از عناصر زبانی قرآن را عنصر انگیزش نامید. در این نوشتار برآنیم از دو طریق: (1) الهام گیری از اوصاف عام قرآن همچون اعجاز، ذکر و موعظه بودن و (2) از طریق تحلیل گزاره های قرآنی در دو قالب گزارهای خبری و انشایی، مولفه انگیزش را به عنوان مولفه ای جدایی ناپذیر از زبان آن معرفی کنیم. دراین میان گزاره های انشایی از آن جهت که در محاورات عرفی نیز نوعا برای ایجاد انگیزه به کار گرفته می شوند و اساسا کارکردی اینچنین دارند، از تفصیل بی نیازند؛ اما بعد انگیزشی در گزاره های خبری قرآنی دست کم از چهار طریق بررسی می شود که عبارت اند از متکلم بودن خدا (منشا الهی گزاره ها)، انگیزشی بودن نفس خبر و مفاد آن، سیاق انگیزشی بیان اخبار و همراهی این گزاره ها با ادات انگیزشی. در ادامه معرفت بخشی زبان انگیزشی قرآن در تقابل با نظریه ابرازگرا و احساس انگاری زبان دین نیز تبیین می گردد.کلید واژگان: زبان انگیزشی, اوصاف قرآن, گزاره ها, زبان قرآن, واقع نماییIn the present era, Language of the Quran is an important issue with a special position among the Quranic researchers and theologians. Some of the most important viewpoints presented in this regard include the theory of language of inner nature", "the language of common knowledge" and "Language for direction and guidance. Although each of these languages is bound to be concise, they maximally express an aspect, attribute or component of the language of the Quran, and no more; this prompted some scholars to offer the theory of "compositional language". By accepting this theory, one of the components and elements of the language of the Quran, that is the element of motivation, can be identified and presented. The present paper seeks to prove the spread of the element of motivation throughout the Quran and to introduce the component of motivation as an element inseparable from its language .This objective is accomplished in two ways: (1) drawing inspiration from the general attributes of the Quran such as the miraculous character of the Quran, remembrance and invocation of Divine Name, giving glad tidings and warning, exhortation and teleology ( guidance) (2) analyzing the statements of the Quran in two traditional and compositional forms. Meanwhile, compositional statements are typically used in common dialogues to generate motivation and essentially have this function; therefore they do not need elaboration. But the motivational aspect in the Quranic statements are studied in at least four ways including speaking of God (the divine origin of statements), its motivational traditions and content, its motivational style in conveying traditions and association of these statements with motivational particles. Then, the knowledge- spreading feature of the Quran in contrast to the theory of expressionism and emotionalism of the language of religion is also explained.Keywords: motivational language, attributes of the Quran, statements, the language of the Quran, verisimilitude
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.