به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اتحاد عاقل و معقول » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اتحاد عاقل و معقول» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی ارشد ریاحی*
    در مقاله ای مهم ترین ادله اثبات و ابطال انگاره اتحاد عاقل و معقول را بررسی کردم، نشان دادم هیچ یک از آنها تام نیست و در انتها چنین نتیجه گرفتم که در مورد این نظریه باید سکوت کرد. این رویکرد سکوت گرا موردنقد پژوهش دیگری قرارگرفته است که تگارنده آن تلاش کرده است برهان تضایف را از اشکال های مقاله ام نجات دهد. در این مقاله با عیارسنجی تلاش های پژوهش مذکور، نشان دادم که:1-این تلاش ها درواقع دست کشیدن از برهان تضایف و اقامه برهآنهای دیگری است که خود صدرا به آنها اشاره هم نکرده است؛ 2-این برهانها در اثبات اتحاد ماده و صورتی که مورد ادعای نظریه اتحاد عاقل و معقول است، ناتوان است؛ 3-هیچ یک از اشکال های پژوهش مذکور به مقاله اول، وارد نیست. برای پاسخ به اشکال ها، در این پژوهش نشان می دهم تجرد شرط معلوم بودن نیست و این مطلب با تجرد صور ادراکی منافاتی ندارد، زیرا بحث در باب علم حضوری است، نه علم حصولی. همچنین روشن می کنم شرط بالفعل و بالذات معقول بودن، «جوهر مجرد بودن» است؛ زیرا اولا خود صدرا علم حضوری «عرض» به خودش را رد کرده است؛ ثانیا پذیرش چنین دیدگاهی، مسیله را از حوزه بحث آن خارج می کند، زیرا حوزه بحث در مسیله «اتحاد عاقل و معقول»، علم حصولی به غیر است، نه علم حضوری عرض به خود.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, اتحاد ماده و صورت, برهان تضایف, علم حضوری}
    Ali Arshad Riahi *
    In a previous scholarly contribution (A1), a critical examination was conducted wherein the foremost arguments substantiating and challenging the theory of the "amalgamation of the intelligent and the intelligible" were scrutinized. Through a meticulous critique, I advanced the proposition that a stance of reticence should be adopted concerning this theory. The approach characterized by reticence has encountered critique in another scholarly investigation (A2), wherein the author endeavored to salvage the "mutual correlation" argument from the perceived challenges presented in my article. In the present article, upon scrutinizing A2, I have demonstrated: 1-A2 effectively abandons the "mutual correlation" argument and advances alternative contentions not articulated by Sadra himself; 2-these contentions prove inadequate in substantiating the postulated unity of matter and form integral to the theory of the "amalgamation of the intelligent and the intelligible"; 3-none of the objections posited by A2 find incorporation within A1. It has been clarified that being non-material is not a condition of being intellectualized, and this matter does not contradict being non-material of perceptual forms. It is also known that the condition of being actually intellectualized is being non-material substance.
    Keywords: Union of the Intelligent, Intelligible, Union of Matter, Form, Argument of Mutual Correlation, intuition}
  • محمدرسول احمدی*، محمد رضاپور

    ملاصدرا «معجزه» را به حسی، خیالی و عقلی تقسیم کرده است. حال این سوال مطرح می شود که معجزات یادشده در اندیشه فلسفی ملاصدرا چگونه است؟ به طور کلی، معجزه فعل خارق عادتی است که به خلاف سنت و خارج از نظام علت ها و معلول های طبیعی واقع می شود. علت تحقق آن، فراطبیعی، ناشناخته و همراه با تحدی و عدم معارضه است. معجزه در اندیشه ملاصدرا از حیث مراتب ادراک های سه گانه با روش توصیفی، تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته است. هدف همانا تبیین عقلی و فلسفی معجزه نزد ملاصدراست. در اندیشه او، انسان به سبب عبودیت و ریاضت های مشروع و کسب کمال و معرفت از طریق قوه ادراک های سه گانه، به مبادی عالی متصل می گردد و با امداد غیبی و موهبت الهی قدرت بر انجام معجزه پیدا می کند. در نتیجه، معجزه دارای علت فراطبیعی و فراحسی است. دسته بندی معجزه به حسی، خیالی و عقلی، برگرفته از مراتب شئون ادراک انسان است. از این میان، معجزه عقلی به جهت فرازمانی و فرامکانی بودن آن از سایر معجزات برتر است. نبی مکرم (ص) اسلام جامع همه کمالات است و معجزه برتر را آورده است.

    کلید واژگان: حکمت متعالیه, ادراک نفس, اتحاد عاقل و معقول, معجزه حسی, معجزه عقلی}
    Mohammadrasoul Ahmadi *, Mohammad Rezapor

    Mulla Sadra has divided the miracle into sensual, imaginary and intellectual. Now the question is raised, how are the mentioned miracles in Mullah Sadra's philosophical thought? In general, a miracle is a supernatural act that happens outside the system of natural causes and factors. Its cause is supernatural, unknown and associated with defiance and lack of conflict.The miracle in Mulla Sadra's thought has been studied in terms of three levels of perception with a research and analytical method. The goal is the intellectual and philosophical explanation of Mullah Sadra's miracle. In his thought, man is connected to the supreme principles through the servitude and austerities of the beginning and the acquisition of perfection and knowledge through the power of triple perception, and with the help of the unseen and the gift of divine power, he is able to perform miracles. As a result, the miracle has a supernatural and extrasensory cause.The categorization of miracles into sensory, imaginary and intellectual is derived from human perception. among these, the intellectual miracle is superior to other miracles due to its transtemporal and trans-spatial nature. The Holy Prophet of Islam is the master of all perfections and brought the best miracle.

    Keywords: transcendent theosophy, self-perception. A sensible, reasonable union, Sensory miracle imaginary miracle, intellectual miracle}
  • محمدرضا ارشادی نیا*
    احیای مسیله اتحاد عاقل و معقول در حکمت متعالیه و اقامه دلیل های نو از سوی حکیم سبزواری، از سویی گویای روند رو به تصاعد خردورزی است و از سویی نشان دهنده تعلق خاطر حکمای اسلامی به واکاوی مبادی و مقاصد معرفت و شناخت انسانی است. مبادی مسیله اتحاد، در ادوار پیشاصدرایی، بیش از همه از سوی ابن سینا، واکاوی شده، و در حکمت متعالیه این مبحث به تعالی و تفوق رسیده است. حکیم سبزواری با غنی سازی همان پیش نهاده ها، با بار معنایی متعالی به اقامه برهان هایی بر مسیله اقدام کرده است. برهان تضایف یکی از براهین مسیله است که در آن انگاره «تجرد عاقل و معقول» و نسبت سنجی مفهومی بین آن دو نقش اساسی دارد. برخی از پژوهندگان، به طرح شبهات به این برهان ها دست یازیده و مسیله اتحاد را به کلی بی بنیان معرفی کرده اند. واکاوی شبهات یکی از این مقاله ها بر این برهان،پس از تبیین عناصر اصلی در دلالت برهان و نقش موثر آن در اثبات مسیله اتحاد، مورد اهتمام این نگاشته است.
    کلید واژگان: حکیم سبزواری, اتحاد عاقل و معقول, تجرد عاقل, تجرد معقول, برهان تضایف}
    Mohammadreza Ershadinia *
    The revival of the issue of intelligence and intelligible in transcendental wisdom and novel reasoning by Hakim Sabzevari, on the one hand, manifests an ascending trend in rationality; on the other hand, it shows the Islamic sage’s absorption in principles and purposes of human knowledge. During the periods before Sadra, principles of the unity issue had been investigated, mainly by Ibn Sina, and had reached sublimity. Hakim Sabzevari has reasoned for the issue by fortifying the same suggestions with transcendental meaning. Correlation is one of the arguments for the matter that is based on the abstraction of and conceptual and existential relation of intelligence and intelligible. Some researchers have cast doubt on this argument and claimed the issue of unity has no grounding. The investigation of the doubts posited by an article, after explaining the vital elements of the argument’s reasoning, and its role in proving the issue of unity, are the main focuses of this article.
    Keywords: Hakim Sabzevari, unity of intelligence, intelligible, abstraction of intelligence, intelligible, argument of correlation}
  • سید حامد هاشمی*، محمدجواد اسماعیلی

    ابن سینا در کتاب المبدا والمعاد خود، اتحاد عاقل و معقول را به صورت برهان بیان کرده است. این برهان به طور اختصاصی در این کتاب مطرح شده است. بر پایه شواهد نسخه شناختی و مستندات تاریخی، انتساب این کتاب به ابن سینا مسلم است. پس از سنجش نتایج این برهان با عبارات آثاری دیگر از ابن سینا مانند الشفاء، النجاه، الإشارات والتنبیهات و المباحثات می توان دریافت که ابن سینا اتحاد عاقل و معقول را به معنایی متفاوت از آنچه فرفوریوس می انگاشته، پذیرفته است. این اتحاد که در آثار ابن سینا از دو جنبه طبیعی و مابعدالطبیعی مطرح شده است دارای وجه اشتراک و اختلاف با اتحاد ماده و صورت است. در این مقاله (1) تصحیح انتقادی متن ارایه شده است؛ (2) برهان اتحاد عاقل و معقول بر اساس سنجش با دیگر آثار ابن سینا تبیین شده است؛ (3)  محتوای دست نوشت المبدا والمعاد در کتابخانه دانشگاه لیدن (شماره 1020a)، که حاوی متنی متفاوت از سایر دست نوشتها در خصوص این بحث است، تحلیل انتقادی شده است.

    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, المبدا والمعاد ابن سینا, اتحاد ماده و صورت, تصحیح انتقادی, دست نوشت 1020a کتابخانه دانشگاه لیدن}
    Sayyed Hamed Hashemi *, MohammadJavad Esmaeili

    In his al-Mabda' wa l-Ma'ād, Ibn Sina demonstrated the union of the knower and the known. This demonstration is presented exclusively in this book. The authorship of this book is certain because of manuscript evidence and historical documents. As can be seen from comparison of the results of this demonstration with passages from further works of Ibn Sina such as al-Shifā, al-Najāt, al-Ishārāt wa l-Tanbihāt, and al-Mubāḥaṯāt, Ibn Sina accepted the union of the knower and the known differently from Porphyry. Ibn Sina's view on the union of matter and form shows similarities and differences with this one, which is illustrated in two natural and metaphysical perspectives in his works. This article presents three main points: (1) a critical edition of the text; (2) an explanation of the demonstration of the union of the knower and the known in comparison with other Ibn Sina texts; (3) a critical analysis of the Leiden University Library manuscript (No. 1020a) that contains a different text than other manuscripts about this topic.

    Keywords: The Union of the Knower, the Known, al-Mabda' wa l-Ma'ād, Ibn Sina, The Union of Matter, Form, The Critical Edition, The Manuscript 1020a of Leiden University Library}
  • محمدرضا ارشادی نیا*

    حکیم سبزواری در فضای حکمت متعالیه و با مبانی مسلم متعالی و گذر از چارچوب مماشات با مبانی فلاسفه پیشین، به اقامه براهینی در اثبات اتحاد عقل و عاقل همت گماشته است. برخی مبادی این براهین در پوسته و ظاهر، نه در مغز و محتوا، همان مبادی حکمای پیشین است. از جمله این براهین، تکیه بر عینیت ذهن و ذهنی است. این برهان بر مبانی مسلم و متقن حکمت متعالیه مبتنی است. از جمله این مبانی است: شناخت دقیق ذهن و رابطه وجودی آن با ذهنیات، نیز چیستی و هویت علم و رابطه نفس و قوا که همه از مبانی خاص حکمت متعالیه است. این برهان در گام اول به عنوان تاییدیه ای بر اتحاد عاقل و معقول مطرح شده است زیرا به نظر می رسد از تشبیه رابطه ذهن و ذهنی با رابطه خارج و خارجی و تمثیل آن دو به یکدیگر کمک می گیرد. اما در گام واپسین، استناد به مبانی ویژه حکمت متعالیه و فضای حاکم بر آن، به قوت خود می گراید و به عنوان برهان مطرح می گردد و شایبه تشبیه و تمثیل ذهن به خارج را می زداید، از این منظر که ذهن از مراتب خارج است و رابطه خارج و خارجی بر همه مراتب عین حاکم است.

    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, ذهن, امور ذهنی, وحدت نفس با قوا}
    MohammadReza Ershadinia*
    Introduction

    Sabzavārī, with technical knowledge of the principles of ontology and the knowledge of soul, has established reasons for the unity of intellect and the intelligible (ittihad al-‘aqil wa-l-ma‘qul), including the proof of the objectivity of the mind and the mental. The basis of achieving the purpose of this argument is the precise ontology of the levels of mind and object and how the mind and mentalities are related. Rereading this reason and its validity to prove the unity of the intellect and the intelligible, and the separation of the first-order and consistent elements from the peripheral and second-order elements, as well as the statement of some foundations related and special to the Transcendental Philisophy, such as the quality of truth that exists on mentalities, the thing (or fact) itself’ (nafs al-amr), the affirmative and negative relationship of mind and mental, the identity and nature of science, and the unity of soul and powers, is unprecedented, and this article aims to point out the strength of the issue of the unity of intellect and the intelligible with the approach of proofs.

    Method of Study: 

    Studying the main elements of the argument and its foundations, with explanatory and analytical methods, can show the degree of implication of the argument and its effective role in proving the problem.

    Findings

    The relationship between mind and mental has two negative and positive aspects. The negative aspect negates the relationship between the placed and the place and the immanent rising in order to reach the affirmative position and the relationship of the emanational rising, which is of the illuminative correlation (al-idafa alishraqiyya) style. This negative aspect is enough for Sabzavārī to establish a proof of unity. Just as the nature of external exists is the same as the external so the nature that mental exists has a relationship of objectivity with the mind. Many problems and defects on the mental existence are caused by blaming the view on the negative side, but the dignity of the mind in relation to perceptions, even to sensations and imaginations, should be changed from passivity and ability to activity and creativity. In addition to paying attention to the negation of the relationship between the placed and the place and the establishment of the relationship of the immanent rising between the mind and the mental, the posieive position of the transcendental theory should be sought in two other things, which are: attention to the identity and nature of science and the relationship between the soul and the powers.

    Conclusion

    From this point of view, the proof that the sameness of mind and the mental, explains and proves the issue of unity, that the mind is the levels of reality and does not have duality in the reality, reality and external. With a step-by-step approach to seek confirmation, first the mind and the mental are compared with the reality and the external, but according to the ontological criteria of the Transcendental Philisophy, there is no analogy and comparison, and the same principle of the unity of the reality and the external is also true for the mind and the mental, and different principles the sameness of reality and external is the guide to this.

    Keywords: the Unity of Intellect, the Intelligible, Mind, MentalExistence, Unity of soul, Powers}
  • محمدرضا ارشادی نیا*

    حکیم سبزواری در فضای حکمت متعالیه و با مبانی مسلم متعالی و گذر از چارچوب مماشات با مبانی فلاسفه پیشین، به اقامه براهینی در اثبات اتحاد عقل و عاقل همت گماشته است. برخی مبادی و مواد این براهین به ظاهر، نه محتوا، همان مبادی و مواد حکمای پیشین است. یکی از عوامل وقوع در شبهات برای برخی نوپژوهان غفلت از همین مطلب است. از جمله براهین حکیم سبزواری بر اتحاد عاقل و معقول برهان «ماده و صورت» است که وی در اقامه آن، از یک سو به مبادی هستی شناختی ماده و صورت و نفس نظر دارد و از دیگر سو، نگره علم النفس صدرایی را زیربنای تتمیم این برهان قرار داده است. مقاله ای در جهت مخدوش نمایی همه ادله حکیم سبزواری اتهاماتی را به نگارش سپرده و حکیم را متهم به «خلط فاحش» در تشخیص مطالب ابتدایی فلسفه نموده است. در این راستا در مردودنمایی برهان ماده و صورت، به دو اتهام عمده روی آورده است. از سویی حکیم را به کاربرد قیاس تمثیلی به جای قیاس برهانی متهم کرده و از دیگر سو به ایراد مصادره به مطلوب محکوم پنداشته است. واکاوی نشان می دهد این برهان بر اتحاد تام است و آن مقاله هم در مقام گزارش دچار تحریف شده، هم در مقام داوری به اتخاذ مواضع غیرمنطقی منحرف گشته است.

    کلید واژگان: حکیم سبزواری, اتحاد عاقل و معقول, ماده و صورت, تمثیل}
    Ershadniya M.R*

    Hakim Sabzevari in the atmosphere of transcendent wisdom and with the transcendent indisputable principles and passing through the framework of appeasement with the principles of previous philosophers, has tried to establish an argument to prove the unity of reason and the wise. Some of the principles and materials of these arguments are apparently, not the content, the same principles and materials of the previous scholars. One of the causes of suspicion for some novices is the neglect of this matter. One of Hakim Sabzevari's arguments on the rational union of the argument of "matter and form" is that in establishing it, on the one hand, he refers to the ontological principles of matter, form and soul, and on the other hand, Sadra's view of psychology underlies the completion of this argument. have given. Hakim Sabzevari has written an article in order to distort all the arguments and accuses Hakim of "gross sputum" in recognizing the basic contents of philosophy. In this regard, in rejecting the argument of matter and form, he has turned to two main accusations. On the one hand, he accused Hakim of using allegorical analogy instead of argumentative analogy, and on the other hand, he condemned the expropriation as desirable. An analysis shows that this argument is based on complete unity, and that the article has been distorted both in the position of the report and in the position of the judge, which has deviated from irrational positions.

    Keywords: Hakim Sabzevari, the union of the wise, the reasonable, matter, form, allegory}
  • محمدرضا ارشادی نیا

    نظریه‌پردازی در مباحث معرفت‌شناختی و کاوش درباره ادراکات نفس انسانی، در حکمت الهی سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده است. اوج نظریه‌پردازی در حکمت متعالیه در این راستا، به اثبات برهانی آموزه اتحاد عاقل به معقول منتهی گشته است. مضاف بر تبیین جداگانه این آموزه، در آینه اقامه براهین آن هم می‌توان منظور قایلان را مشاهده کرد. حکیم سبزواری با آگاهی ژرف از مبادی هستی‌شناختی و مبانی نفس‌شناختی و سایر عناصر دخیل در تثبیت این آموزه، به اقامه براهین فشرده و متعدد پرداخته است. یکی از این براهین از طریق خلاقیت نفس نسبت به ادراکات و قیام صدوری آنها به نفس است. وی با فربه دیدن عناصر تثبیت‌گر مطلوب در آثار صدرالمتالهین، کافی دیده برهان را به اختصار ارایه کند و شرح مختصری راجع به آن با جملات فشرده‌تر بیان کند. این ایجاز عامل مهم انحراف برخی در فهم مقصود و گام نهادن به میدان معارضه گشته است. بیان برهان و عناصر آن، و بیان گزاره‌هایی که در نقش پشتوانه مستقیم آن است، روایی و استواری این برهان را آشکار ساخته و تعرض را به مصدر آن احاله می‌کند، نیز شبهه ابطال آموزه اتحاد عاقل به معقول را از طریق عدم وجود دلیل بر آن می‌زداید. 

    کلید واژگان: اتحاد عاقل به معقول, عقل بسیط, قیام صدوری ادراکات به نفس}
    Muhammad Reza Ershadi Nia

    There has been a big room for theorizing about epistemological issues and studies on human perceptions in divine wisdom. The milestone of this theorizing is the doctrine of unity of intellect and intellectual. Beside to respected arguments, one could see the intention of holders of this doctrine. Hakim E Sabzewari, with all awareness about the epistemological and psychological grounds of it, had tried to advanced a few short arguments for it; one of which is based on self-production of perceptions. For he thought Mulla Sadra put a lot of unnecessary details into the arguments; thus he eliminates what is neglectable. This briefness leads many to deny them. Therefore, restating the details, which are the source that support the argument, proves the validity and authenticity of the argument, and shed a light of the mistakes of deniers.

    Keywords: Unity of Intellect, Intellectual, Self-Production of Perceptions Argument, simple intellect}
  • محمدمهدی کمالی*، احمد شه گلی، جواد پارسایی

    تعقل یکی از مهم ترین ویژگی های انسان است و به همین جهت، بحث درباره ادراکات عقلی و کیفیت پیدایش آن ها اهمیت بسیار دارد. ابن سینا پیدایش مفاهیم عقلی را حاصل تقشیر صور جزیی و اتصال با عقل فعال می داند؛ ولی ملاصدرا تعقل را حاصل مشاهده ارباب انواع و اتحاد با حقایق عقلی قلمداد می کند. ازمنظر هردو فیلسوف، قوه عاقله و صور عقلی در اصل وجودشان مجرد از ماده و مستقل از آلات و قوای بدنی هستند و به همین جهت، تعقل به خودی خود، نیازمند جسم نیست؛ اما نفس به جهت تعلقی که بر بدن دارد، در تعقل، نیازمند به بدن و آلات منطبعه در آن است. بدن و قوای بدنی در پیدایش ادراکات عقلی همچون علل اعدادی عمل می کنند؛ با این تفاوت که طبق دیدگاه ابن سینا در ثنویت بدن و نفس، بدن به عنوان موجودی مجزا از نفس، زمینه را برای رشد و فعلیت آن فراهم می کند؛ اما براساس نظر ملاصدرا در اتحاد نفس و بدن، مرتبه ای از مراتب انسان، زمینه را برای رشد مرتبه دیگر فراهم می آورد. در این مقاله، به تبیین نقش اعدادی بدن و چگونگی زمینه سازی آن در پیدایش ادراکات عقلی، و مقایسه و بررسی دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا در این حوزه می پردازیم.

    کلید واژگان: ادراکات عقلی, عقل فعال, اتحاد عاقل و معقول, بدن, ابن سینا, ملاصدرا}
    Mohammad Mahdi Kamali *, AHMAD SHAHGOLI, Javad Parsaee

    The discussion about rational perceptions and their emergence is important because it is one of the most important characteristics of man and it is so important that human perfection is in the development of his intellect. Ibn Sina and Mulla Sadra consider the power of reason and rational perceptions as immaterial, but they believe that the body is effective in the emergence of these perceptions in different ways. Ibn Sina and Mulla Sadra have different views on rational perceptions and the influence of the body on the emergence of these perceptions. Ibn Sina believes that rational concepts are obtained by generalizing partial forms and connecting with the active intellect; but Mulla Sadra has offered two explanations for the acquisition of rational concepts: one is the observation of abstractions from afar and the other is the connection and union with the active intellect. In the view of both philosophers, body and physical powers have a tool effect on the emergence of rational perceptions but their explanation differs from the quantity and quality of the body's influence in the emergence of general perception. In this study, we make a comparative comparison between the views of these two philosophers about the role of the body in the emergence of intellectual perceptions.

    Keywords: Rational perceptions, Active intellect. Union of knower, known .Body, Ibn Sina, Mulla Sadra}
  • مصطفی زالی*
    نفس در فلسفه ی ارسطویی به عنوان قوه ی مدرک شناخته شده و از آنجا که ادراک نوعی استحاله به شمار می رود، مساله ی تبیین تغییر نفس از جایگاهی خاص برخوردار است. ارسطو خود در فصل پنجم کتاب دوم درباره ی نفس از نوعی استحاله در نفس سخن می گوید که مستلزم تغییر در ذات مدرک و در نتیجه متمایز از استحاله ی کیفی طبیعیات (استحاله ای که در آن دو امر متضاد جایگزین یکدیگر می شوند) است. این تعبیر مستلزم استکمال ذات نفس در فرآیند ادراک بدون پذیرش ماهیتی خاص، و در نتیجه قابل انطباق بر مفهوم مناقشه برانگیز اتحاد عاقل و معقول است. این نوشتار بر مبنای همین انطباق، نخست به شرح انفعال خاص نفس نزد ارسطو و سپس توضیح عدم امکان تبیین آن نزد ابن سینا و در نهایت چگونگی امکان تبیین آن نزد ملاصدرا می پردازد. به این منظور نخست ویژگی های انفعال خاص نفس نزد ارسطو و تمایز آن از استحاله های متعارف با کنار هم نهادن فقرات پراکنده ی ارسطو بیان می شود؛ سپس با تدقیق در استدلال های ابن سینا در رد اتحاد عاقل و معقول، مفروضات خاص سینوی، که به امتناع تبیین این استحاله نزد او می انجامد، توضیح داده می شود. بخش آخر این مقاله به شرح مفروضات صدرایی در امکان تبیین این استحاله اختصاص دارد؛ به گونه ای که در نهایت روشن می شود می توان ابن سینا و ملاصدرا را دو جریان متفاوت در تفسیر علم النفس ارسطو دانست.
    کلید واژگان: نفس, ارسطو, ابن سینا, ملاصدرا, اتحاد عاقل و معقول}
    Mustafa Zali *
    In Peripatetic Philosophy, soul is regarded as the capacity of perception and because of perception is a kind of alteration, the explanation of change in soul has an important place. In the fifth chapter from the second book of de anima, Aristotle says about some kind of alteration which demands the change in the nature of conceiver and so it is different from the natural alteration. This kind of alteration requires the perfection of soul’s nature in the course of intellection, so corresponds to the concept of substantial change and the unity of intellect and intelligible. But Avicenna has denied the possibility of this special kind change i.e. the change in the nature of intellect. Appealing to the concept of substantial movement and higher being of essence, a Sadraean solution to the Aristotelian soul affection has been proposed, which can explain the soul affection as a change in the nature of conceiver. Although due to two different conceptions of unity of intellect and intelligible, two solutions are possible to solve the ascription of perception to the nature of conceiver.
    Keywords: soul, Aristotle, Avicenna, Mulla sadra, Unity of intellect, intelligible}
  • یزدان محمدی

    علم خداوند و کیفیت تعلق آن به مخلوقات از مباحث مهم فلسفه اسلامی است. اندیشمندان مسلمان از رهگذر عقل و نقل به ارزش این موضوع پی برده و با بحث درباره آن کوشیده اند بهترین تحلیل موافق با عقل و بیانات هستی شناسانه نقلی را به دست آورند.
    از دیدگاه ملاصدرا کیفیت علم خداوند به گونه ای است که به ایجاب فاعل و قابل بودن، یا کثرت در ذات خداوند نمی انجامد که این مسئله خود از دشوارترین مسائل فلسفی شمرده می شود.
    همچنین، او معتقد بود حتی بوعلی نیز با وجود ذکاوت بی نظیرش و شیخ اشراق با همه صفای ذهن و حکمت و مرتبه کشف وافرش، در این راه لغزیده اند، چه رسد به دیگران.
    این پژوهش به شرح هشت نظریه درباره علم خداوند به اشیاء می پردازد و به اختصار آنها را نقد می کند؛ ازجمله: ثابتات ازلیه، مثل افلاطونی، علم ارتسامی فعلی، اعیان ثابته، علم حضوری اشراقی را بررسی می کند.

    کلید واژگان: کیفیت علم خدا, علم ذاتی بالتفصیل, اتحاد عاقل و معقول, ثابتات ازلیه, اعیان ثابته}
    Yazdan Muhammadi

    God’s knowledge and how it covers the creatures is among the important discussions in Islamic philosophy. Muslim thinkers have found the value of this subject through rational and transmitted points, and have attempted to discuss it to achieve the best analysis in line with reason and transmitted ontological statements.
    In Mulla Sadra’s view, the quality of God’s knowledge is such that it does not lead to the necessity of God’s agency and capability or plurality in God’s essence – one of the most difficult issues in philosophy.
    Similarly, he believes that even Avicenna despite his unparalleled ingenuity, and Sheikh of illumination despite his vivid mind and philosophy as well as his high rank in intuition, have made mistakes, let alone others.
    This study explains eight theories about God’s knowledge of things, and criticizes them in brief. Among them are Pre-eternity subsistents, Platonic Ideals, representative active knowledge, immutable objects, intuitive illuminative knowledge.

    Keywords: quality of God’s knowledge, detailed essential knowledge, unity of intelligent, intelligible, pre-eternity subsistents, immutable objects}
  • حسین حسینی امین، فاطمه معین الدینی*
    حکیم سبزواری که از مدافعین مسئله اتحاد عاقل و معقول است علاوه بر شرح و تقریر براهین صدرالمتالهین خود، براهینی را در اثبات این مسئله اقامه کرده است. در این پژوهش سه برهان  ماده و صورت؛  تجرد معقول؛ و تبدیل مشتق به مبدا که از براهین ابتکاری وی می باشند، مورد نقد و ارزیابی صوری و مادی قرار گرفته اند. برهان ماده و صورت دچار مصادره به مطلوب است که در آن اصل مدعا در برهان اخذ شده است.  برهان تجرد معقول، مخدوش و اساسا باطل است؛ زیرا در مقدمه سوم این برهان خلط فاحشی میان حمل اولی و حمل شایع رخ داده است. در برهان سوم نیز تبدیل عاقل و معقول به عقل به معنای اتحاد آن دو نخواهد بود. بنابراین، هیچ یک از سه برهان، در جهت اثبات مدعای اتحاد عاقل و معقول تام نیست و توانائی اثبات مدعا را ندارد. صورت بندی براهین و نقدها همگی نو و حاصل تاملات نگارندگان می باشد.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, معقول بالذات, تجرد علم, ملاصدرا, حکیم سبزواری}
  • مجید احسن، میلاد نوری یالقوزآغاجی
    مسئله معرفت به اشیاء عالم یکی از بحث انگیزترین مباحث تاریخ فلسفه است. در این میان، بحث از معرفت، بدون باور به ارتباط قوای شناختی با موضوعات شناخت ممکن نیست؛ و یکی از اقسام شناخت، شناخت عقلی بوده است که مستلزم توجه به رابطه عاقل و معقول است. یکی از کسانی که در این باب به تفصیل سخن گفته، ابن سینا است، که گاهی به صراحت و اشارت از ارتباط اتحادی عاقل و معقول دفاع کرده و گاهی نیز این نظریه را رد کرده است. همین امر، مسئله تعارض سینوی در باب اتحاد عاقل و معقول را قابل توجه می سازد. بررسی این تعارض و راه برون رفت ازآن، موضوع پژوهش اندیشمندان ناظر به وی بوده است. مقاله حاضر، ضمن بررسی نارسایی هایی موجود در دیدگاه های ایشان، به ارائه راه نوینی برای حل این تعارض سینوی در پرتو تحلیل تاریخی می پردازد.
    کلید واژگان: ابن سینا, اتحاد عاقل و معقول, معرفت, شناخت, تعارض سینوی}
  • علی ارشد ریاحی، مجید یاریان*
    صدرالمتالهین شیرازی براساس مبانی هستی شناختی خود در حکمت متعالیه عشق را مساوق هستی شمرده و آن را برحسب مراتب وجود در تمامی ذرات عالم جاری و ساری دانسته است. او عشق را نحوه ی وجود آدمی و از نهاده های الهی در ذات آدمی برمی شمارد و آن را آکنده از حکمت و مصلحت می داند. گرچه حکماء و عرفاء پیش از ملاصدرا در باب عشق قلمفرسایی های فراوان کرده اند اما وی حکمت متعالیه ی خود را بر پایه ی مبانی و اصول متمایزی استوار کرده که پیش از او کمتر به عنوان زیربنای یک نظام فلسفی مورد توجه قرار گرفته است و از این رو در تبیین این حقیقت شگرف سخنان تازه ای دارد. اصالت وجود، تشکیک وجود، مساوقت وجود با علم و حیات و خیر، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و وجود رابط و مستقل بخشی از این اصول اساسی در نظام حکمت صدرایی به شمار می رود. در این نوشتار، به بررسی جایگاه این اصول و مبانی و تاثیرات اساسی آن ها در عشق شناسی ملاصدرا پرداخته شده است.
    کلید واژگان: عشق, اصالت وجود, تشکیک وجود, اتحاد عاقل و معقول, حرکت جوهری, وجود رابط}
    Ali Arshad Ryahi, Majid Yaryan*
    Mulla Sadra Shirazi, by his own principles like Fundamentality of existence, existential gradation and the unity of being, believes that love equals being and explains how the love penetrates in all particles of the universe. He maintains that love is divine nature of human existence and it is full of wisdom and expediency as he considered. Although sages and Gnostics before Mulla Sadra, have written a lot about love, but Mulla Sadra's Transcendent Philosophy, has opened a specific approach to the subject in question. Mulla Sadra’s transcendent wisdom is based on principles and fundamentals which are not regarded before him as the elements of philosophical system, so he has presented a new conversation. Fundamentality of existence, existential gradation, equivalence of being with knowledge and life, substantial motion, unity of intelligence and intelligible and copula being, are some of the fundamental principles of Sadra's wisdom. This paper will examine and discuss the position of these fundamentals and their vital influences on Mulla Sadra's knowledge of love.
    Keywords: Love, Fundamentality of Existence, Existential Gradation, Substantial Motion, Unity of Intelligence, Intelligible}
  • عین الله خادمی، محمود آهسته

    علم الهی از مسائل مهم فلسفی است که اندیشمندان، همواره به بررسی ابعاد آن پرداخته اند. ابن سینا بدلیل احتراز از تغییر در ذات الهی، علم خداوند به جزئیات را بر وجه کلی و از طریق علم به علل و مسببات ممکن میداند و به علم اجمالی الهی به موجودات از طریق صور مرتسمه معتقد است. از سویی محقق طوسی، علم واجب را از مقوله اضافه شمرده و معتقد است در علم باری به امور متغیر جزئی، تغییر در اضافه پدید می آید و ذات همچنان ثابت است. ازاینرو، برخلاف ابن سینا، علم الهی به جزئیات علی وجه جزئی را میپذیرد. او اشکالاتی نیز به ارتسام صور متقرره در ذات واجب بر نظریه ابن سینا وارد میسازد. همچنین ابن سینا علم ذات الهی به ذات خود و علم ذات به صور مرتسمه که سبب پیدایش موجودات می شود را نیز حضوری و علم به موجودات دیگر بر سبیل تفصیل را حصولی میداند. در نوشتار حاضر ضمن بیان مبانی فلسفی این دو اندیشمند، به بررسی آن میپردازیم.

    کلید واژگان: ابن سینا, محقق طوسی, صور ارتسامیه, علم الهی, اتحاد عاقل و معقول}
    Einollah Khademi, Mahmood Ahesteh

    God’s Knowledge is one of the important philosophical problems whose various dimensions have continually been explored by different thinkers. In order to avoid the problem of change in divine essence, Ibn Sina argues that God’s Knowledge of particulars is possible through the knowledge of universals and causes. He also holds that the divine undifferentiated knowledge of existents is possible through imprinted forms. On the other hand, Muhaqqiq Tusi considers the necessary knowledge to belong to the category of relation and maintains that, in the Necessary Being’s Knowledge of changing particular affairs, some changes occur in the relation while the essence remains the same. Therefore, unlike Ibn Sina, Tusi accepts God’s Knowledge of particulars. He also criticizes Ibn Sina’s theory of the imprinting of established forms in the essence of the Necessary Being. Ibn Sina argues that the knowledge of divine essence through His Essence and the essential knowledge of imprinted forms, which is the cause of the appearance of existence, are of the presential type, while the differentiated knowledge of other existents is of the acquired type. In this paper, the writers explain and explore the philosophical principles of these two thinkers.

    Keywords: Ibn Sina, Muhaqqiq Tusi, imprinted forms, God's Knowledge, union of the intellect, the intelligible}
  • محمدهادی توکلی، حسینعلی شیدان شید
    حکیم سبزواری اگرچه همانند صدرالمتالهین از طرفداران نظریه اتحاد عاقل و معقول است اما بر خلاف وی، در باب برهان تضایف که مهمترین برهان صدرالمتالهین برای اثبات این نظریه است سخنان گوناگونی گفته و مواضع متفاوتی اختیار کرده است؛ گاه آن را ناتمام خوانده و اشکالات آن را برشمرده، گاه تقریری دیگر از آن بدست داده و گاه آن را تمام دانسته و به دفاع از آن پرداخته است. این مقاله به گزارش، تحلیل و بررسی سخنان گوناگون حکیم سبزواری درباره برهان تضایف اختصاص دارد. حاصل آنکه تلقی حکیم سبزواری از برهان صدرالمتالهین، تلقی خاصی است که در برخی موارد با کلام ملاصدرا سازگار نمینماید و بر استدلالهای وی برای رد آن برهان نیز اشکالهایی وارد است اما در مجموع میتوان گفت مواضع گوناگون او کمابیش با یکدیگر هماهنگند.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, برهان تضایف, حکیم سبزواری, صدرالمتالهین}
    Mohammad Hadi Tavakkoli, Hossein Ali Shidanshid
    Like Mulla Sadra, Hakim Sabziwari is an advocate of the theory of the union of the intellect and the intelligible. However, unlike him, Sabziwari has spoken differently and adopted different positions regarding the correlation argument, which is Mulla Sadra’s most important argument for demonstrating the above theory. Sabziwari has sometimes called it imperfect and referred to its defects and, at other times, he has viewed it as a perfect argument and defended it. This paper analyzes and examines his different statements about the correlation argument. In conclusion, the writers maintain that Hakim Sabziwari’s interpretation of Mulla Sadra’s argument is a specific one which is, in some cases, inconsistent with Mulla Sadra’s words. They also question his reasons for rejecting this argument; however, they declare that Sabziwari’s various positions with respect to the correlation argument could be considered to be, more or less, consistent with each other.
    Keywords: union of the intellect, the intelligible, correlation argument, Hakim Sabziwari, Mulla Sadra}
  • محمد مهدی گرجیان، مجتبی افشارپور
    قاعده اتحاد عقل و عاقل و معقول از مهمترین قواعد حکمت متعالیه است. این قاعده هر چند مدتها قبل از آغاز فلسفه اسلامی جزء مسائل فلسفی بوده است، اما فیلسوفان مسلمان رویکردهای مختلفی را نسبت به آن داشته اند. صدرالمتالهین علاوه بر پذیرش این قاعده، در جهت برهانی کردن آن تلاشهای فراوانی نمود و در این راه از عنایات الهی نیز بهره جست. او همچنین با استفاده از مبانی نظام فلسفی خود، رویکردی نوین در تبیین این قاعده در دو مقام پایه گذاری کرد و ثمرات مهمی را بر آن متفرع ساخت. پذیرش اینکه نفس عاقل هنگام مطلق تعقل بخواهد با معقولات خود یکی گردد، در ابتدا امری مستبعد است و ذهن انسان بدون تمهیدات و مقدمات لازم از قبول برهان قطعی بر آن ابا دارد. به همین دلیل به بررسی ادله این قاعده نپرداخته ایم، بلکه یازده مقدمه لازم و بایسته را قبل از اثبات این قاعده بیان کرده ایم بطوریکه در هر بخش، مراد و مدعای فیلسوفان صدرایی قائل به اتحاد عاقل و معقول را توضیح دادهایم. در نتیجه پس از بررسی این مقدمات و بایسته ها، ذهن آماده پذیرش برهانی است که بتواند مدعا را اثبات کند.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, ترکیب اتحادی, ترکیب ماده و صورت, اشتداد وجودی نفس}
    Mohammad Mehdi Gorjian, Mojtaba Afsharpour
    The principle of the union of the intellect, the intelligible, and the intelligent is one of the most important principles of the Transcendent Philosophy. It was a philosophical problem long before the history of Islamic philosophy, but Muslim philosophers have adopted different approaches in dealing with it. Mulla Sadra, in addition to accepting this principle, made great efforts in order to demonstrate it and, in doing so, benefitted from the divine blessing. Moreover, owing to the fundamental principles of his own system of philosophy, he founded a new approach for explaining this principle at two levels which brought in its wake several important results. The acceptance of the idea that the rational soul wishes to become identical with its own intelligible at the time of absolute intellection initially seems to be impossible, and the human mind hesitates to accept any convincing proof in this regard without some necessary preparation and introductory explanations. That is why the writers have not examined the related proofs and arguments concerning this principle. Rather, they have presented eleven necessary premises before demonstrating it. In doing so, in each section, they have explained the intention of the Sadrian philosophers who believe in the union of the intelligent and the intelligible. After analyzing these premises and necessary conditions, the mind is ready for accepting an argument that can prove the related claim.
    Keywords: union of the intelligent, the intelligible, unitary synthesis, synthesis of the matter, form, ontological gradation of the soul}
  • حسینعلی شیدان شید*، محمدهادی توکلی
    از جمله نوآوری های فلسفی حکیم سبزواری سخنان او در مسئله اتحاد عاقل و معقول (اتحاد عالم و معلوم) است. یکی از این نوآوری ها ادلهای است که او به ابتکار خویش برای اثبات این نظریه اقامه کرده است. این مقاله به گزارش، تحلیل و بررسی استدلال های وی اختصاص دارد که بر اساس مقایسه موجود ذهنی با موجود خارجی، تجددات و تبدلات اخروی، عاقل بودن امور مجرد، مشاهده عقول عرضی، مشتق و مبدا اشتقاق، مفیض مدرکات بودن نفس ، و یکی بودن وجود فی نفسه معقول و وجودش برای عاقل اقامه شده اند . این دلیل ها اگرچه خالی از اشکال هایی همچون مبتنی بودن بر مبناهای متعارض یا اختلافی نیستند، بی گمان در پیشبرد این مسئله و تبیین بهتر نظریه اتحاد عاقل و معقول اثرگذار بوده اند.
    کلید واژگان: حکیم سبزواری, اتحاد عاقل و معقول, نوآوریهای فلسفی, ادله اتحاد عاقل و معقول}
    Husainali Shaydan Shaed*, Muhammad Tawakkuli
    Among Sabzawari’s philosophical achievements are his achievements related to proving the union of the intellect with the intelligible (the knower and the known). He has presented his own arguments to prove this theory. This article studies his arguments that are based on comparing mental being with external being, the changes that occur in the next world, the intelligibility of the immaterial beings, observing latitudinal intellects, deriving and the source of deriving, soul as the giver of perceptions and the unity between the ineligible’s being in itself and its being for its knower. Though these arguments cannot avoid certain objections such as being based on contradictory foundations, they pave the ground for a better understanding of the theory of the union of the knower with the known.
    Keywords: Sabzawari, the sage, union of the intellect with the intelligible, philosophical innovations, arguments for the union of the intellect with the intelligible}
  • محمد سربخشی*
    با توجه به اینکه حقیقت هر علم عبارت است از حضور معلوم بالذات نزد عالم، باید گفت هر علمی در اصل حقیقت خود حضوری است و تمام علوم حصولی نیز به نحوی به علم حضوری برمی گردند. این امر با توجه به آموزه اتحاد عاقل به معقول مفهوم روشن تری می یابد و ازاین رو، باید به جای تعریف علم حصولی و حضوری به علم باواسطه و بی واسطه، آنها را بدی نگونه تعریف کرد: علم حضوری علمی است که تنها مناط معلومیت خود برای عالم است، ولی علم حصولی، افزون بر آن مناط معلومیت، امر دیگری غیر از خود نیز برای عالم می باشد. بدین ترتیب ، عالم وقتی با معلومی مواجه می شود، ابتدا به صورت مستقیم و بی واسطه از آن آگاه می گردد و سپس در درون خود حالتی آینه وار پیدا می کند که با آن علمی حصولی درباره معلوم به دست می آورد. حالت یادشده ناشی از حرکت جوهری و رشد اوست. با تکیه بر این سخن می توان مفاهیم اصلی و پایه را به علم حضوری برگرداند و تصدیقات پایه ای همچون اصل امتناع اجتماع نقیضین نیز به همین شیوه از علم حضوری فراچنگ خواهد آمد و در نهایت به این شیوه، مسئله صدق که اساسی ترین مشکل معرفت شناسی است، حل می شود و راهی یقینی برای به دست آوردن معرفت حقیقی فراهم می آید.
    کلید واژگان: علم, علم حضوری, علم حصولی, اتحاد عاقل به معقول, صدق, ارزش معرفت شناختی}
    Muhammad Sarbakhshi*
    Given knowledge is in fact the presence of the known in itself before the knower, it must be said that every sort of knowledge is in fact presential and thus all branches of the knowledge by acquisition are reduced to knowledge by presence. This becomes further clear after considering the theory of union of the intellect with the intelligible. Thus instead of defining acquired and presential knowledge as knowledge with or without intermediary, we can define knowledge by presence as knowledge that forms the sole criterion for its being known by its knower and knowledge by acquisition as knowledge that in addition to having been the criterion of being known by its knower constitutes something else for its knower. Thus when a knower encounters an object, he learns about it in the beginning without any intermediary and then finds in himself a state similar to that of a mirror through which he acquires knowledge by acquisition. The said state is the result of the knower’s undergoing a substantial movement and his attaining perfection. Given this account, one can reduce basic concepts to knowledge by presence. Primary assents such as the principle of non-contradiction can also be obtained from knowledge by presence. Thus we can, in this way, solve the problem of truth which is the most basic problem in epistemology and find a sure way for gaining true knowledge.
    Keywords: knowledge, presential knowledge, knowledge by acquisition, union of the intellect with the intelligible, truth, epistemic value}
  • محمدهادی توکلی*
    برهان تضایف یکی از براهینی است که صدرالمتالهین در اثبات نظریه اتحاد عاقل و معقول بدان متمسک می شود. این برهان در آثار حکمای پس از صدرالمتالهین مورد بررسی و مناقشات بسیار قرار گرفت، عده ای آن را در جهت اثبات اتحاد مذکور، ناتمام دانستند و عده ای دیگر بر تمامیت آن اصرار ورزیدند. در این میان، مهدی حائری یزدی، که به نظر می رسد برهان مذکور را پذیرفته و در نوشته های خویش به صورت مبسوط به تحلیل و بررسی آن پرداخته، که در این مقاله دیدگاه های ایشان در «کاوش های عقل نظری» مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, اضافه اشراقی, اضافه مقولی, برهان تضایف, معقول بالذات, معقول بالعرض, وجود رابطی}
    Mohammad Hadi Tavakkoli*
    The argument from correlation is one of the arguments which Mulla Sadra made use of it to prove the theory of the union between subject and object of intellection. The philosophers after Mulla Sadra studied and argued for and against it in their works. Some of them have considered it incomplete to prove the theory, and some have insisted on its completeness. Among them Mahdi Haeri seems to have accepted the above mentioned argument, and has studied and analyzed it in detail. This article studies his viewpoints on the argument in ‘Surveys of Theoretical Reason’.
    Keywords: Union between subject, object of intellection, illuminative relation, categorical relation, argument from correlation, essentially intelligible, accidentally intelligible, relational existence}
  • محمدهادی توکلی
    قدمت نظریه اتحاد عاقل و معقول به یونان باز می گردد و در آثار ارسطو و شاگردانش و نیز نو افلاطونیان به روشنی از آن یاد شده است، اما صدرالمتالهین این بحث را به کمال شکوفایی خود رساند؛ وی در اثبات اتحاد عاقل و معقول از دو برهان مدد می گیرد: در یکی از تحلیل وجود معلوم و در دیگری از طریق تحلیل وجود عالم سعی می کند مطلوب خویش را اثبات کند، که اولی به برهان تضایف و دومی به برهان نور و ظلمت نام گذاری شده اند.
    استاد مصباح در برخی از آثار فلسفی خود نقدهای دقیقی بر این دو برهان وارد کرده اند که هرچند به تقریر صحیحی از برهان کمک می کنند، به نظر می رسد هیچ کدام از آن ها وارد نباشد.
    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, موجود مجرد مثالی, موجود مجرد عقلی, علم حصولی, علم حضوری, برهان تضایف, تقابل تضایف}
    Mohammad Hadi Tavakoli
    The problem of the unification of the intellect and intelligible can be found in the philosophies of Plato and Aristotle. Indeed, it has been explained more clearly in Plotinus’ philosophy and the Neo-Platonic School and its followers. This problem has also been tackled by the thinkers of the Islamic world however it reached its culmination in the Transcendent Philosophy. To prove the unification of the intellect and the intelligible, Mulla Sadra adduced two proofs, the ‘Argument of correlation’ and the ‘argument of light and obscurity’, which in the first one, he analyzes intellect existence and in the second analyzes intelligible existence. Misbah Yazdi in some of his philosophical books criticizes the mentioned proofs. In this article, after stating each of his refutals, I will evalute and cosequentley reject them.
    Keywords: unification of the intellect, intelligible, Non, material substance, conceptual knowledge, immediate knowledge, argument of Correlation, argument of light, obscurity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال