به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرینه گرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قرینه گرایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • نیکلاس ولترستورف، مهدی اخوان، سعید انواری*
    این مقاله ترجمه بخش دوم مقاله ولترستورف از نمایندگان معروف معرفت شناسی اصلاح شده است. وی در این مقاله کوشیده است تا پاسخ جدیدی به چالش قرینه گرایی در زمینه باور خداباورانه ارائه نماید. در این قسمت 8 فقره از 14 فقره مقاله به شرح زیر ارائه شده است: فقره 7: پیشنهاد ارائه معیاری برای استفاده صحیح از باور معقول؛ معیار اعتمادگرایی پیشنهاد طرح معیار جدید توسط ولترستورف؛ اصل بایستن متضمن توانستن است؛ اصل برائت باورها؛ صورت بندی نخست معیار؛ صورت بندی دوم معیار. فقره 8: صورت بندی سوم معیار؛ صورت بندی چهارم معیار؛ صورت بندی پنجم و نهایی معیار. فقره 9: هنجاری بودن معیار مطرح شده؛ آیا معیار ارائه شده دوری است؟ فقره 10: چهار ویژگی معیار ارائه شده. بخش 11: اعتراضی به معیار ارائه شده. فقره 12: بررسی رابطه دلیل داشتن و استدلال کردن. فقره 13: بررسی اشکال قرینه گرایان و حل آن به کمک معیار مطرح شده؛ رابطه عقلانیت و موقعیت. فقره 14: لاک و فرد شیفته. فقره پیوست، شامل: توضیحی در مورد بخش نهم مقاله. یکی از نتیجه گیری های مهم وی در این مقاله این است که به دلیل آن که باور به وجود خداوند برای شخصی معقول نیست، وی ملزم به دست کشیدن از باور خود نیست. به نظر ولترستورف، عقلانیت تنها در ظاهر، دلیلی موجه برای حفظ یک باور است و نبود آن تنها در ظاهر ناموجه است. همچنین، وی معتقد است که چالش ایجاد شده از سوی قرینه گرایی لاک معتبر نیست.
    کلید واژگان: ولترستورف, معرفت شناسی اصلاح شده, فلسفه دین, قرینه گرایی, خداباوری}
  • غلامحسین جوادپور*
    بنابر قرینه گرایی، ارزش معرفتی گزاره ها به داشتن قرائن و شواهد است. گاه ادعا می شود برخی رویکردها بی نیاز از پشتیبانی شواهد یا دلیل اند و تا زمانی که رویکردهای رقیب در اثبات خود ناکام باشند، آنها به قوت خود باقی هستند. این حالت که از آن به «پیش فرض معرفتی» تعبیر می شود، گاه تنها درحد نقطه آغاز بحث است (پیش فرض روشی) و گاه ارزش صدق دارد (پیش فرض حقیقی). در گفتگو حول وجود خدا، برخی باور به خدا، عده ای باور به عدم خدا و شماری هم بی باوری را پیش فرض می دانند. برای نمونه، آنتونی فلو با مقایسه مسئله وجود خدا با قواعد حقوقی، نقطه آغاز را آن می داند که هیچ چیز درباره اصل، مفهوم و امکان خدا (تصوری) و نیز وجود یا عدم وجود او (تصدیقی) نمی دانیم و تا زمانی که خداباور یا خداناباور دلیلی به سود مدعای خود اقامه نکند، این پیش فرض به قوت خود باقی است. بخش نخست این مدعا قابل پذیرش و مقتضای روشمندی در گفتگو است؛ اما در بخش تصدیق، هر سه رویکرد ایجابی، سلبی و توقفی نیازمند اقامه دلیل هستند و شان یکسانی دارند. هر یک از خداباور و خداناباور درحقیقت ادعایی ایجابی را مطرح می کنند که در چارچوب قرینه گرایانه، نیازمند ارائه شواهد است. لاادری گرا نیز ادعای نادرستی موضع هر دو را دارد که آن نیز نیازمند ارائه دلیل است. بنابراین وظیفه اثبات برعهده هر سه خواهد بود.
    کلید واژگان: قرینه گرایی, وظیفه اثبات, پیش فرض معرفتی, فلو, لاادری گرایی, خداناباوری سلبی}
    Gholamhossein Javadpoor *
    Evidentialism posits that the epistemic value of propositions lies in their evidence. However, alternative approaches, independent of evidential support, have emerged to maintain validity when competing viewpoints falter. This phenomenon, often termed "epistemic presumption," serves as both a procedural starting point and occasionally holds substantive truth-value. In discussions surrounding the existence of God, differing presumptions—whether theism, atheism, or non-belief—are contentious. Theists and atheists assert positive claims necessitating evidence, while agnostics posit that both positions lack support, contingent upon evidence provision. Thus, the burden of proof rests upon all three perspectives.
    Keywords: Burden Of Proof, Epistemic Presumption, Agnosticism, Negative Atheism}
  • زهرا رمضانلو *

    باورهای دینی و معقولیت آن مسئله ای است که با مدعیات فیلسوفان مدرن به مسئله ای جدی در فلسفه دین بدل شد. یکی از مناقشه برانگیزترین مواضع در این مورد قرینه گرایی است که تاکید دارد اعتقادات ما باید همراه با شواهد و قرائن باشد. در دوران معاصر کلیفورد با مطرح کردن ایده اخلاق باور قرینه گرایی را به افراطی ترین شکل خود مطرح کرد. ویلیام جیمز با مطرح کردن نقش اراده و عواطف در شکل گیری باور نظریه کلیفورد را نقد کرده و سعی در دفاع از عقلانیت باور دینی دارد. در این نوشتار سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود که جیمز چگونه با همان مبانی تجربه گرایانه قرینه گرایان به نقد کلیفورد می پردازد و آیا دیدگاه او توان پاسخ به نقدهای مطرح شده را دارد یا نه. تلاش می شود با روش تحلیلی و براساس داده-های کتابخانه ای نحوه مواجهه جیمز با قرینه گرایی از موضعی غیراز ایمان گرایی بررسی و ارزیابی شود. با توجه به دیدگاه های جیمز به ویژه در مقاله اراده معطوف به باور می توان دریافت موضع او در دفاع از عقلانیت باور دینی در مقابل قرینه گرایی نسبتا منسجم است. از نظر ویلیام جیمز موضع قرینه گرایی کلیفوردی برخلاف ادعا غیرعقلانی و جزم گرایانه است و میل و اراده منطقا نقشی ضروری در حقیقت جویی بازی می کنند.

    کلید واژگان: ویلیام جیمز, معقولیت باور دینی, اخلاق باور, قرینه گرایی, اراده به باور}
    Zahra Ramezanlu *

    The question of religious belief and its rationality has become a serious issue in the philosophy of religion due to the claims of modern philosophers. One of the most controversial positions in this regard is evidentialism, which emphasizes that our beliefs should be accompanied by evidence and reasons. In modern times, Clifford, by introducing the idea of "the ethics of belief," advocated evidentialism in its most extreme form. William James, by emphasizing the role of will and emotions in the formation of belief, criticizes Clifford's theory and tries to defend the rationality of religious belief. This paper attempts to answer the question of how James, based on the same evidentialist principles of the evidentialists, criticizes Clifford. It also examines whether his view can respond to the criticisms raised. The aim is to analyze and evaluate James's approach to evidentialism from a non-fideistic perspective using a library-based research method. Considering James's views, especially in his essay "The Will to Believe," it can be concluded that his position in defending the rationality of religious belief against evidentialism is relatively coherent. According to William James, Clifford's evidentialist position is, contrary to its claim, irrational and dogmatic, and desire and will logically play a necessary role in truth-seeking.

    Keywords: William James, Rationality Of Religious Beliefs, Ethics Of Belief, Evidentialism, Will To Believe}
  • نیکلاس ولترستورف، مهدی اخوان، سعید انواری*
    ولترستورف که از نمایندگان معروف معرفت شناسی اصلاح شده است در این مقاله کوشیده است تا پاسخ جدیدی به چالش قرینه گرایی در زمینه باور به خدا ارائه نماید. ترجمه این مقاله در دو شماره پیاپی منتشر می شود. در این قسمت 6 فقره از 14 فقره مقاله به شرح زیر ارائه شده است: فقره 1: قرینه گرایی لاک؛ نقش عقل در شکل گیری ایمان از نظر لاک؛ دلیل قابل بودن وجود خداوند از نظر لاک. فقره 2: شامل: قرینه گرایی و الاهیات طبیعی. فقره 3: رابطه قرینه گرایی و مبناگرایی از نظر پلنتینگا؛ پیشنهاد طرح معیار جدیدی برای باور عقلانی؛ معنای باور عقلانی؛ رابطه نامعقول بودن و الزام به عدم اعتقاد؛ الزمات مختلف نسبت به باورها. فقره 4: صورت بندی چیزوم از وظایف عقلانی؛ نقد و بررسی صورت بندی چیزوم؛ تاثیرات محیطی بر شکل گیری باورها. فقره 5: سازوکارهای باورساز و میزان ضبط و مهار آنها؛ نظریه رید و انواع گرایش های باورساز؛ گرایش به استدلال؛ اصل استقرا؛ شرطی سازی عامل یا کنش نگر؛ نحوه ضبط و مهار سازوکارهای باورساز؛ موقعیتی بودن عقلانیت. فقره 6: بررسی موجه بودن در اعتقاد؛ تفاوت موجه بودن و توجیه کردن. این مقاله از مقالات مهم در حیطه معرفت شناسی اصلاح شده است که تاکنون در سه اثر مختلف به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.
    کلید واژگان: ولترستورف, معرفت شناسی اصلاح شده, فلسفه دین, قرینه گرایی, خداباوری}
  • فائزه برزگر تبریزی*، حسن قنبری، منصور نصیری
    این نوشتار، تلاشی است برای نشان دادن این نکته که قرینه گرایی مبتنی بر عقل گرایی حداکثری، در طول تاریخ فلسفه چه در حوزه معرفت شناسی و چه در حوزه اخلاق باور، سازوکار حقیقی شکل گیری ایمان به خدا را، به شکل مبالغه آمیزی تحت تاثیر قرار داده و در سایه نوعی جزم اندیشی، نقش عوامل دیگری مانند عواطف، امیال و به خصوص اراده را که در چارچوب فهم عرفی به شکل گیری ایمان در خداباوران منجر می شود، نادیده گرفته است. در میان متفکران معاصر، ویلیام جیمز و پلنتینگا تلاش کرده اند این رویکرد جزم گرایانه را تعدیل کرده و آن دسته از جنبه های عملی شکل گیری ایمان را که همواره از نظر دور مانده اند، احیا کنند. مهم ترین نقطه اشتراک در نظریه پردازی این دو، توجه به جنبه های عملی ایمان در چارچوب فهم عرفی و تاکید بر نقش مهم اراده در کنار عقل در شکل گیری ایمان است. به این ترتیب می توان نشان داد که آرای ویلیام جیمز و پلنتینگا مکمل یکدیگر در زمینه نحوه شکل گیری سازوکار ایمان به خداوند است.
    کلید واژگان: ایمان, اراده گرایی, پلنتینگا, قرینه گرایی, ویلیام جیمز}
    Faezeh Barzegar Tabrizi *, Hassan Ghanbari, Mansour Nasiri
    This article is an effort to show that during the history of philosophy – both in the epistemology and ethics domains – evidentialism based on extreme rationalism has tremendously influenced the true mechanism of the formation of faith in God. In the light of a kind of determinism, it has averted attentions from the role of other functions such as emotions, passions, and especially volition in the formation of faith in theists within the common understanding framework. Among the contemporary thinkers, William James and Plantinga have tried to modify this deterministic approach and revive those practical aspects of the formation of faith that are always forgotten. The salient common point in the theories of these two thinkers are the attention to the practical aspects of faith within the common understanding framework and the emphasis on the significant role of volition – in line with reason – in the formation of faith. This way, it can be observed that the opinions of William James and Plantinga about the way the mechanism of faith in God is formed complete each other.
    Keywords: Faith, evidentialism, Volitionalism, Plantinga, William James}
  • مسعود خوش طینت، امیر محبیان*، مهدی نجفی افرا

    از زمانه روشنگری تا به امروز انسان مدرن به دنبال واکاوی باورهای دینی، به شیوه های نوین معرفت شناختی بوده است. بر همین بنیاد، بررسی باور به خداوند به عنوان مهم ترین باور دینی، با بررسی قراین و ادله خداباوری، در میان اندیشمندان غربی نمود و بروز ویژه ای داشته است. آنتونی فلو، فیلسوف قرینه گرای امروزین، از دسته متفکرینی است که توجه ویژه ای به واکاوی خداباوری و رد آن بر پایه قراین داشته؛ تا جایی که او را پدر آتییسم نو نامیدند. بررسی و واکاوی دیدگاه ابشان در روزگار نخست زندگی علمی او که به عنوان یک خداناباور نمود و بروز داشت، موضوع این نوشتار است. آنتونی فلو در آثار خداناباورانه خود چند مطلب ریشه ای در رد خداباوری بیان می کند که برگزیده های بنیادی تر آن ها در این نوشتار مورد واکاوی قرار می گیرد. برای همین خواسته، دیدگاه های برجسته آنتونی فلو درزمینه خداناباوری، یعنی بی معنایی زبان دین، ناسازگاری مفهوم خدا و اصل خداناباوری مورد بررسی قرارگرفته و سپس قوت و ضعف های هر یک از آن ها مورد واکاوی قرار می گیرد. بنابراین آشکار خواهد شد که اگرچه فلو، اشکالات جدی و قابل تاملی درزمینه خداباوری ارایه داده است ولی بسیاری از این موارد درگذشته نیز به گونه دیگری پیشنهادشده و البته قابل نقد و دارای اشکالات و سستی هایی است که مورد توجه قرار می گیرند.

    کلید واژگان: خداباوری, خداناباوری, قرینه گرایی, آنتونی فلو}
    Masood Khoshtinat, Amir Mohebian*, Mahdi Najafiafra

    From the Age of Enlightenment to the present day, modern man has sought to analyze religious beliefs in new epistemological ways. Accordingly, the study of belief in God as the most important religious belief has emerged by examining the evidence of theism and has had a special occurrence among Western thinkers. Antony Flew, a contemporary philosopher based on evidence, is one of the thinkers who paid special attention to the analysis of theism and its rejection based on evidence. So much so that he was called the father of neo-atheism. The subject of this article is the study and analysis of his views in the first period of his scientific life, which he emerged as an atheist. In his atheistic works, Antony Flew states some basic points in rejecting theism, the more basic of which are discussed in this article. To this end, Antony Flew's prominent views on atheism, namely the meaninglessness of the language of religion, the incompatibility of the concept of God, and the principle of atheism, are examined, and then the strengths and weaknesses of each are examined. Thus, it will be revealed that although Flew has presented serious and thought-provoking problems in the field of theism, But many of these cases in the past have been suggested in other ways and of course can be criticized and have drawbacks and weaknesses that are considered.

    Keywords: theism, atheism, evidentialism, Antony Flew}
  • فرامرز محمدی پویا*، سعید ضرغامی همراه، سید مهدی سجادی، یحیی قائدی، علیرضا محمودنیا
    هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گرایی معرفتی اخلاق باور می باشد. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی برای تحلیل وظیفه-گرایی معرفتی، تفکر انتقادی و همچنین تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گرایی معرفتی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که به منظور عقلانیت بخشی به باورها و رعایت اخلاق باور، باید دلایل و قرائن لازم و کافی برای باور فراهم آید(قرینه گرایی). نائل آمدن به این دلایل و قرائن، مستلزم تحقیق و تفحص درباره ی باور مورد نظر است(وظیفه گرایی معرفتی). برای انجام تحقیق و بررسی اصولی، باید قواعدی را تبیین کرد که با کاربرد آنها فرایند وظیفه گرایی معرفتی بهنحو احسن صورت پذیرد. تفکر انتقادی متشکل از مهارت هایی است که هر کدام میتوانند به عنوان یک قاعده در فرایند تحقیق و بررسی در مورد باور بهکار روند. این قواعد عبارتند از «قضاوت با معیار روشن و پرهیز از قضاوت عجولانه»، «پرسش گری»، «خود اصلاحی»، «تمییز دلیل قوی از دلیل ضعیف»، «عدم پیروی از اکثریت و حقیقت جویی»، «تحلیل کردن»، «استقصاء»، «بداهت و پرهیز از ابهام»، «اجتناب از جمود و تعصب»، «جامعیت نگری»، «انعطاف پذیری»، «پیگیری تردیدها»، «استماع نظرات مخالف»، «تفکیک باور از صاحب باور»، «بررسی پیش فرضها» که با ورود به فرایند اخلاق باور، مسیر وظیفه گرایی معرفتی را قاعده مندانه به پیش خواهد برد.
    کلید واژگان: اخلاق باور, وظیفه گرایی معرفتی, قرینه گرایی, تفکر انتقادی}
    Faramarz Mohammadi Poya, Saeed Zarghami Hamrah, Sayyed Mahdi Sajadi, Yahya Ghaedi, Alireza Mahmudniya*
    The aim of this study is explain the position of critical thinking in epistemic deontology of ethic of belief. So¡ used from conceptual analysis method for analyzing epistemic deontology and critical thinking and explain the position of critical thinking in epistemic deontology. The findings show that for rationality to the beliefs and regard of ethic of Belief¡ should provide the necessary and sufficient reasons for belief (Evidentialism). Achieving to this reasons and evidences needed to investigate about the belief (Epistemic Deontology). For to conduct the research¡ should have rules that their application cause done efficiently epistemic deontology process. Critical thinking consists of skills that each can be as a rule and will use in the process of investigation a belief. These rules include "judge with clear criteria and avoid hasty judgments"¡
    "questioning"¡ "self-correction"¡ "to distinguish strong from weak reason"¡ "Failure to follow the majority and truth-seeking"¡
    "analyzing"¡ "perfect review"¡ "obvious and avoid ambiguity"¡
    "avoid prejudice"¡ "comprehensive review"¡ " flexibility"¡ " follow up doubts"¡ "listening to opposite opinions"¡ "separate belief from the owner belief"¡ "review defaults" that with use in process of ethic of belief¡ cause epistemic deontology be lawful.
    Keywords: Ethic of Belief, Epistemic Deontology, Evidentialism, Critical Thinking}
  • حسن قنبری
    در این مقاله عقلانیت خداباوری را در سه اثر مهم پلانتینگا دنبال کرده ایم؛ سه اثری که نویسنده در آنها توانسته است ضمن پاسخ دادن به ایراد های منتقدان، دیدگاه خود را بیان کند. ما در این نوشتار سیر بحث پلانتینگا در این کتاب ها را دنبال کرده و پس از تبیین دیدگاه وی، به نقد و بررسی آن پرداخته ایم. بر این اساس ابتدا به نقد و بررسی برهان تمثیلی وی پرداخته می شود و در ادامه بیان خواهد شد که در نقد های وی به قرینه گرایی و مبناگرایی نوعی تهافت دیده می شود. در پایان نیز گفته خواهد شد که این دیدگاه وی که باور به خدا نیازی به قرینه ندارد، به نوعی ایمان گرایی نزدیک است.
    کلید واژگان: ایمان گرایی, پلانتینگا, تضمین, عقلانیت, قرینه گرایی}
    Hasan Ghanbari
    In this article the rationality of faith in Plantinga's three major works is studied – the three works in which the author, while responding to the critiques, presents his viewpoints. In this contribution, Plantinga's line of argumentation in these books is sought and then, having explained his views, they are being analyzed. Hence, first his analogical argument is criticized and then it will be discussed that there is incoherence in his critiques of the evidentialism and foundationalism. It will be mentioned also, in the end, that his idea that the belief in God needs no evidence is a kind of fideism.
    Keywords: Rationality, Plantinga, warrant, evidentialism, foundationalism, fideism}
  • محمدرضا بیات، مهدی طهماسبی
    در یک نگاه کلی، اراده گرایی و قرینه گرایی دو رویکرد رقیب درباره اخلاق باور بوده است. لوئیس پویمن فیلسوف آمریکایی معاصر با انتقاد از این دو رویکرد، نظریه اراده گرایی غیر مستقیم تجویزی را ارائه نموده است. در این نظریه برای تحلیل شکل گیری باور، هم به نقش «ادله» و «عوامل زمینه ای» بطور توامان توجه شده و هم، «عقلانیت» مبنای داوری بین قرائن و ادله متعارض قرار گرفته است. پویمن با تکیه به این تحلیل، کوشیده است تا با تعیین شرایط خاصی، از اراده گرایی غیرمستقیم در کسب و حفظ باور، با وجود قرائن کافی بر خلاف، دفاع اخلاقی نماید.
    در این مقاله ضمن ارائه توصیفی دقیق از نظریه پویمن درباره اخلاق باور، به تحلیل و بررسی این نظریه و شرایط ذکر شده برای جواز اخلاقی اراده گرایی می پردازیم.
    کلید واژگان: اخلاق باور, قرینه گرایی, اراده گرایی, عقلانیت, پویمن}
    Mohammad Reza Bayat*, Mehdi Tahmasbi
    Voluntarism and Evidentialism are two competing approaches to Ethics of Belief. Louis P. Pojman, the American contemporary philosopher, has taken a critical view toward these two approaches and proposed the theory of indirect prescriptive volunteerism.  Based on this theory, in belief formation, arguments are considered as important as background and contextual factors and rationality is considered the best criterion in evaluation of insufficient or conflicting evidence. Based on this sort of volunteerism, under specific conditions, it is morally permissible or even obligatory to defend a belief in spite of evidence pointing against it. In this article, an attempt is made to provide an accurate description of Pojman’s viewpoint concerning the ethics of belief, and an analysis of the theory and the conditions to be satisfied for a belief to be morally permissible based on volunteerism.
    Keywords: ethics of belief, contextual evidence, volunteerism, rationalism, Pojman}
  • جلال پیکانی
    آلوین پلانیتنگا از مهم ترین چهره های معرفت شناسی اصلاح شده است. مطابق دیدگاه وی، باورهای دینی نیز همچون باورهای حاصل از ادراک حسی، پایه به شمار می آیند؛ درنتیجه، نیازی به توجیه ندارند. اما این دیدگاه لوازمی دارد، ازجمله اینکه می تواند به بنیادگرایی دینی منجر شود. زیرا نظریه پلانتینگا هیچ معیاری درباب محتوای باورهای پایه تعیین نمی کند و شروطی که برای مشروعیت آن تعیین می کند، امکان داخل شدن باورهای بنیادگرایانه را نیز فراهم می سازد. بنابراین، درحالی که غربیان عموما مسلمانان را مروج بنیادگرایی دینی معرفی می کنند، در این مقاله نشان داده شده است که معرفت شناسی اصلاح شده، که برآمده از مسیحیت است، می تواند توجیه کننده بنیادگرایی دینی باشد. بنابراین، جهت اجتناب از اتهام جا بازکردن برای بنیادگرایی دینی، لازم است که معرفت شناسی دینی همچنان جانب قرینه گرایی را فرو نگذارد.
    کلید واژگان: آلوین پلانتینگا, معرفت شناسی اصلاح شده, مبناگرایی, قرینه گرایی, بنیادگرایی دینی}
    Jalal Peykani
    Alvin Plantingais is one of the most outstanding figures in the field of reformed epistemology. According to him, like the beliefs derived from perception, religious beliefs are considered to be fundamental; therefore, they need no justification. However, this viewpoint applies some tools that may be led to religious fundamentalism. Since Plantingas theory does not determine any criteria regarding the content of the fundamental beliefs and the conditions he defines for its legitimization, it also makes the entrance of the fundamental beliefs possible. Therefore, as the western people believe that Muslims are the promoters of religious fundamentalism, this study has indicated that the reformed epistemology which is derived from Christianity can justify the religious fundamentalism. Hence, in order to avoid accusation of expanding the religious fundamentalism, it is necessary for religious epistemology to continue not to abandon evidentialism Keywords: Alvin Plantinga, Reformed Epistemology, Fundamentalism, evidentialism, Religious Fundamentalism.
  • یحیی کبیر، میثم مولایی*

    مسئله رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبه رو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. از جمله پاسخ هایی که به حل این نزاع داده شده است، پاسخ قرینه گرایان است. به اعتقاد گروهی از ایشان، باورهای دینی که خاستگاه شان ایمان است، نامعقول اند و در نتیجه، ایمان ورزی امری خطاست.
    در میان نظریه پردازان معاصر اقبال زیادی به رویکرد قرینه گرایانه کلیفورد شده است. مقاله وی با عنوان «اخلاق باور» تاکنون و با گذشت زمان بسیاری از انتشار آن، همچنان دارای نفوذ در محافل فلسفی بوده و تا امروز دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری را در این زمینه برانگیخته است. بنابراین، همراه با تشریح قرینه گرایی به تقریر کلیفوردی از این رویکرد خواهیم پرداخت. در این نوشتار می کوشیم تا پس از بررسی ماهیت باورهای دینی،

    کلید واژگان: باورهای دینی, _ کلیفورد, معقولیت باور, اخلاق باور, قرینه گرایی}
    Yahya Kabir, Meysam Molaei

    Rational explanation of the doctrine of IMAMAT (spiritual leadership of the Shi`ites) is one of the most important and efficient instruments that can prepare the ground for extension and propagation of this view in all over the world. So, in this article I want to study one of the first rational explanation of this view in Islamic world which proposed by AL- FARABI. In the world of Islam, FARABI is one of the first philosophers who toke into consideration the necessity of existence of first ruler and his successor (IMAM) in his Utopia (Madina al-fazila), and proposed a rational argument for it. His view is here to some extent in accordance with Shiites attitude. But for understanding whether his ideas is in complete agreement with Shiites works or not, I study this view point in two stages: First of all.

    Keywords: Prophet, Ideal ruler, Successor of ideal ruler, Imam, Madina al fazila}
  • رضا اکبری
    در دوران معاصر، می توان سه کلان الگوی خداباوری را دنبال کرد. این سه کلان الگو عبارت اند از ایمان گرایی، قرینه گرایی، عمل گرایی. هر یک از این سه کلان الگو متضمن الگوهایی است. ایمان گروی سه نظریه عمده را شامل می شود که بر اساس آن ها، ایمان در تعارض با استدلال عقلانی، بی ارتباط با استدلال عقلانی یا بی نیاز از استدلال عقلانی است. قرینه گرایی دو نظریه عمده قرینه گرایی برهانی و قرینه گرایی استقرایی (احتمالاتی) را در بر می گیرد. عمل گرایی نیز مشتمل بر دو نظریه عمل گرایی آخرت محور و عمل گرایی دنیا محور است. مراجعه به آرای فیلسوفان مسلمان و باز سازی آن ها به زبان جدید هم سخنی با نظریات معاصر را برای ما ممکن می کند؛ مثلا با تامل در اندیشه های ابن سینا می توان به باز سازی دیدگاه او در قالب قرینه گرایی برهانی و با تامل در اندیشه های ملاصدرا می توان به بازسازی دیدگاه او در قالب ایمان گرایی از نوع سوم اقدام کرد. همچنین توجه به آرای غزالی امکان بازسازی آن ها را در قالب عمل گرایی به ما می دهد. فهم دقیق الگوهای خداباوری در دوران معاصر و تلاش برای بازسازی نظریات فیلسوفان مسلمان این امکان را به ما می دهد که در مواجهه با الحاد و الگوهای مختلف آن نیز به خوبی عمل کنیم.
    کلید واژگان: خدا باوری, قرینه گرایی, ایمان گرایی, عمل گرایی, فلسفه اسلامی}
    Reza Akbari
    Fideism, evidentialism and pragmatism are three major models of theism in contemporary religious epistemology. Each of these major models includes minor models. In Fideism we find three models according to them faith is in contrast with intellectual reasoning, without any relation to intellectual reasoning or without any need to intellectual reasoning. Evidentialism covers syllogistic and probabilistic evidentialism and pragmatism can be world-centered or hereafter-centered. Surveying Muslim philosopher's thoughts and reconstructing their theories in a new way allows us to have dialog with contemporary theories in the realm of religious epistemology. For example with contemplating on Avicenna's philosophy we can reconstruct his theory in the frame of syllogistic evidentialism and studying Sadra's philosophy permits us to remodel his theory in the frame of the third model of fideism. We also can rebuild Ghazali's theory in the frame of pragmatism. Understanding models of theism in contemporary era and endeavoring for reconstructing Muslim philosopher's thoughts let us act well when we encounter atheism and its different models.
    Keywords: theism, evidentialism, Fideism, pragmatism, Islamic philosophy}
  • A. Khosravi Farsani, Reza Akbari
    Pascal’s Wager is one of the most important and challenging arguments for the existence of God and the rationality of religious believes. According to this argument, where the rational and theoretical arguments for the existence of God are not satisfying, still in practice and decision-making, living on the basis of belief in God and other religious doctrines like life after death, is the most prudential and rational option and the best bet; although these believes are not rationally and certainly provable; Avoiding the probable loss of atheism, namely eternal and infinite damnation in afterlife – that is more important than certain utility and restricted and finite pleasure of life in this world, is the ground of rationality of this decisionmaking.The psychological use of this argument is very effective, butthe justificatory use of ithave many difficulties; This article is concerned with the most important criticisms of thisargument in terms of plurality of religions, rationalism, evidentialism, ethics of belief,voluntarism and probabilities calculus.
  • ولی الله عباسی
    اتوجیه و عقلانیت باور دینی یکی از مباحث مهم معرفت شناسی دینی است که امروزه در فلسفه دین جایگاه خاصی دارد. در پاسخ به موجه سازی باور دینی رویکردهای مختلفی اتخاذ شده است که معرفت شناسی اصلاح شده آنهاست و در چند سال اخیر از سوی فیلسوفان مشهوری مانند آلوین، پلانتینگا، نیکولاس ولترستورف و... مطرح شده است.
    نوشتار حاضر بر آن است که با توجه به مهمترین نمایندگان این مکتب (پلانتینگا و ولترستورف) ادعاهای برخی از دیدگاه های آن را به تصویر بکشد. معرفت شناسان اصلاحی اندیش به طور قوی مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد می کنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین، مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد می کنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی، اشکالات آنها طرح می شود.
    کلید واژگان: عقلانیت باور دینی, معرفت شناسی اصلاح شده, پلانتینگا, ولترستورف, مبناگرایی کلاسیک, قرینه گرایی, اخلاق باور}
  • محمدعلی مبینی
    دفاع از عقلانیت باور دینی در طول تاریخ، بسته به نوع رویکردهای فلسفی و معرفتی حاکم بر اندیشه ی بشر، رنگ‎های مختلفی به خود گرفته و انواع گوناگونی پیدا کرده است. بسط و توسعه ی برون‎گرایی در معرفت‎شناسی معاصر، سبب شده است تا عده‎ای از اندیشمندان دینی، که در باب معرفت، دیدگاهی برون‎گرایانه اتخاذ کرده‎اند، نگاهی جدید به باورهای دینی بیندازند و عقلانیت آن را از نگاهی برون‎گرایانه به اثبات رسانند. در این نگاه برون‎گرایانه، نقش استدلال در توجیه باور دینی تضعیف می‎شود و استدلال‎مداری حاکم در الهیات طبیعی و قرینه‎گرایی کسانی مانند لاک و دکارت انکار می‎شود. باور دینی در این نگاه می‎تواند بدون ابتنا بر هر گونه استدلالی، عقلانی و موجه باشد. به بیان دیگر، باور دینی در زمره ی باورهای پایه قرار می‎گیرد. تجربه‎گرایی آلستون و ادعای واقعا پایه بودن باور دینی از سوی پلنتینگا هر دو ناشی از برون‎گرایی آن ها در مساله ی معرفت است. به طور کلی می‎توان گفت ظهور مکتب معرفت‎شناسی اصلاح‎شده در اندیشه ی دینی، هم زمان با ظهور یا احیاء برون‎گرایی در معرفت‎شناسی معاصر بوده است و از آن بسیار مایه می‎گیرد.
    کلید واژگان: عقلانیت, باور دینی, معرفت, معرفت شناسی اصلاح شده, درون گرایی, برون گرایی, وظیفه گرایی, قرینه گرایی, مبنا گرایی}
    Mohammad Ali Mobini
    Over history, defending from rationality of religious belief has had different types, regarding to the kind of ruling philosophical and epistemic approach over human thought. Externalism expression in contemporary epistemology has caused some religious thinkers having externalist view to religious believes in a new way and prove its rationality through externalist perspective. In this externalist perspective, argument's role in justification of religious belief is weakened and argument-oriented ruling over natural theology and Locke and Descarte's evidentialism are refused. In this view, religious belief could be rational and justified without any argument. In other word, religious belief is included in basic believes. Both Alston's empiricism and Plantinga's claim that religious belief is properly basic stems from their externalist view on knowledge problem. Generally speaking, emergence of the school of reformed epistemology in religious thought is concurrent with emergence or revival of externalism in contemporary epistemology and profoundly owes that.
  • مرتضی فحتی زاده
    در این مقاله ضمن پذیرش عدم لزوم دلیل برای توجیه باور دینی، به نقد دیدگاه پلانتینگا درباره جواز معرفتی پرداخته شده است. مولف از یک دیدگاه درون گرایانه ای درباره جواز معرفتی دفاع می کند. باور مسیحی به اعتقاد وی جواز معرفتی ندارد، ولی چون توجیه اخلاقی دارد جای ایراد ندارد. برای توجیه اخلاقی برخلاف پلانتینگا باید برخی از آگاهی های ما اعم از قرینه گزاره ای یا چیز دیگر در تایید باور مورد بحث باشند.
    کلید واژگان: قرینه گرایی, ایمان و عقل, برون گرایی, درون گرایی, باور دینی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال