به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Critical Edition » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Critical Edition» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حامد هاشمی*، محمدجواد اسماعیلی

    المبدا والمعاد یکی از کتاب های فلسفی ابن سینا است که بسیاری از مسایل مهم الهیات و طبیعیات در آن تبیین شده و اندیشمندان بعدی نظیر فخرالدین رازی، شهاب الدین سهروردی و نصیرالدین طوسی به این کتاب استناد کرده اند. با آنکه این کتاب، مشابهت هایی با سایر آثار ابن سینا به ویژه کتاب النجاه دارد، دارای مطالب متفاوت در مباحثی مانند ادراک معقولات، حرکت، افلاک و نفس است که از نظر تطور مسایل فلسفی اهمیت دارد. از سال 1332 تا 1400 چهار اثر در خصوص این کتاب منتشر شده که دو اثر، شامل متن اصلی و دو اثر دیگر، ترجمه فارسی و فرانسوی متن است. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی این کتاب و ارزیابی پژوهش های انجام گرفته درباره آن، با بررسی دقیق فهرست های ارایه شده از نسخه های این اثر و همچنین تهیه و ملاحظه پنجاه نسخه خطی از آن، فهرست کامل تری ارایه شده که شامل هفتاد و یک نسخه خطی از این اثر است. با توجه به اطلاعات جدید نسخه شناسی و همچنین وجود اشکالات روشی و محتوایی و نیز نقصان فراوان از جهت نسخه شناسی در پژوهش های پیشین، به نظر می رسد تصحیح انتقادی این کتاب برای ارایه متنی منقح و مورد اعتماد از آن با رعایت اصول و قواعد علمی، امری ضروری است.

    کلید واژگان: المبدا والمعاد, ابن سینا, تصحیح انتقادی, مابعدالطبیعه, طبیعیات}
    Sayyed Hamed Hashemi *, Mohammadjavad Esmaeili

    Al-Mabda 'wa Al-Ma'ad is one of Ibn Sina's philosophical works in which many significant issues of Metaphysics and Natural philosophy are explained. It is noteworthy to say that later thinkers such as Fakhr al-Dīn al-Rāzī, Shahāb al-Dīn Suhrawardī and Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī have referred to this book. However this book has similarities with other Ibn Sina's works, especially Salvation (al-Najat), it contains different contents such as the perception of intelligibles, motion, the spheres and soul. These topics are definitely invaluable for further development in the history of Ibn Sina's reception. Since 1332/1953 to 1400/2021, four works were published on this books, two works included the text and the other two are Persian and French translations. In this article, having briefly introduced the book and evaluated the studies on it, it is meticulously examined the list of the MS copies of the as well as close look at fifty copies of them. Furthermore, the new detailed updated list of the work including seventy one copies has been reported in the appendix. On the basis of the current study, it’s essential to establish a critical edition of the work as well as avoiding the previous errors both in content and in methodology.

    Keywords: The Origin, Resurrection, Ibn Sina, Critical Edition, Metaphysics, Natural Philosophy}
  • سینا مشایخی*، محمدجواد اسماعیلی

    در این نوشتار تصحیح ها و پژوهش هایی درباره رسالهفی العشق با رویکردی انتقادی ارزیابی شده است. اهمیت این رساله به سبب تبیین عشق از منظر فلسفی و بر مبنای فکر ارسطویی است. پیش از این اثر، رساله هایی درباره عشق به شیوه فلسفی از افلاطون و فلوطین و إخوان الصفاء نیز نشر یافته که از لحاظ محتوایی با تعاریف و تقسیم بندی های ابن سینا از عشق متفاوت است. پس از ارزیابی تصحیح ها، نسخه هایی که مبنای هر تصحیح بود، بررسی شد. نقصان های هر پژوهشی که درباره این رساله بود، بدین صورت ارزیابی شد: الف) عبارات نخستین پنج تصحیح و ضبط مقبول مصححان که در فهم ما از رساله تاثیری به سزا دارد: واژه های الحیه، المغذیه، المدبره و المنبعث، به جای واژه های الحسیه، المعدنیه، المدبره و المنیله؛ ب) بررسی شمار گوناگون نسخه های موجود در کتابخانه های ایران(بر اساس گزارش فنخا 45؛ و دنا ویراست دوم 54 نسخه) و کتابخانه های خارج از ایران(37 نسخه) در تصحیح علمی اهمیت دارد، درحالی که مصححان در روزگار خود به نسخه هایی که صرفا در ناحیه جغرافیایی آنها نزدیک بدانها بوده است(تنها 11 نسخه خارج از کتابخانه های ایران) استناد کرده اند؛ ج) انتخاب نسخه اصل و طبقه بندی نسخه های هم خانواده در تصحیح علمی رساله مهم است. منظور از شیوه ارزیابی با رویکردی انتقادی، بررسی جنبه های صوری و محتوایی تصحیح های چاپی است که در تحلیل فلسفی رساله نقشی تعیین کننده دارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, تصحیح انتقادی, رساله فی العشق, نسخه شناسی}
    Sina Mashayekhi *, Mohammadjavad Esmaeili

    This paper evaluates editions and studies Ibn Sina's Risālah fī al-'ishq. The significance of the treatise resulted in the explanation of love from a philosophical approach on the basis of Aristotelian thought. Before Ibn Sina, there were treatises on love in a philosophical way by Plato, Plotinus, and the Ikhwân al-Safâ’ (the Brethren of Purity) which are conceptually different from what Ibn Sina discussed in his work. In this paper, the editions have been evaluated and then the quantity and quality of the manuscripts in each edition have been analyzed. The charchtristics of each study have been analyzed as follows: A) The analysis of the beginning sentences of the five editions permit us an comprehensive reading of the treatise: the words "Al-Hayyah"(Live), "Al-Muqziyyah" (Feeder), "Al-Mudabberah" (Aforethought) and "Al-Munba'eth" (Emitted), instead of the words "Al-Hessiah" (Sensual), "Al-Ma'dniyah", (Inorganic) "Al-Mudabberah" (designer) and "Al-Monilah" (Destiner), B) Analysis of the eighty copies of the manuscripts preserved in the various libraries in the world which is essential in any critical edition is an entirely new and different task that the editors of the treatise in our time relied on very few copies of the manuscripts that were locally accessible to them. C) How to select the exemplar as well as stemma codicum which is important in critical edition of the treatise. Moreover, the editorial aspects based on form and content of each edition have been evaluated – the aspects which have been regarded as a decisive role in philosophical analysis of the treatise.

    Keywords: IbnSina, Critical edition, Risālah fī al'ishq, Codicology}
  • جمشید جلالی شیجانی *
    سیدمحمد نوربخش، اهل قائن خراسان، از عرفای سده نهم هجری در دوره تیموری است. وی از شاگردان میرسید شریف جرجانی و عالم بزرگ شیعی، ابن فهد حلی و در طریقت مرید خواجه اسحاق ختلانی(مقتول826) است. از جمله شاگردان معروف وی شمس الدین محمد لاهیجی صاحب مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز است. نوربخش و پیروان وی در رواج تشیع و زمینه سازی ظهور صفویه در ایران نقش مهمی را ایفا نمودند. از وی آثار متعددی برجای مانده است که برخی از آن ها تاکنون تصحیح انتقادی نشده است. یکی از این آثار، رساله معاش السالکین است که بر اساس چهار نسخه خطی، توسط نگارنده تصحیح انتقادی و تنقیح شده است. این رساله در برابر پرسش یک از مریدان نوربخش درباره حلال و حرام و چگونگی تفاوت گفته علمای اسلام در این زمینه، شکل گرفته است. او سعی کرده است به شیوه ای اخلاقی و عرفانی، با بیان آیات قرآن و احادیث نبوی، و ذکر اقوال و اشعار و حکایات از عرفایی همچون سید علی همدانی، خواجه اسحاق ختلانی، مولوی و دیگران، مساله شرعی حلال و حرام را به شکلی زیبا و هنرمندانه به تصویر بکشد. تاکید عمده در این رساله، بر اصل ظاهر شریعت مصطفوی(ص) و باطن شریعت مرتضوی(ع)، جمع میان ظاهر و باطن و شریعت و طریقت و فقه و عرفان است.
    کلید واژگان: معاش السالکین, سیدمحمد نوربخش, تصحیح انتقادی, فقه, عرفان}
    Jamshid Jalali Sheyjani *
    Seyed Mohammad Nourbakhsh from Khorasan Qaen mystics of the ninth century AD, the Timurid period. He was a disciple of the noble and great scholar of Shia Jarjani, Fahd Ibn Ishaq solution and Khwaja Sufi disciple Khotalânî (killed 826), respectively. Including his famous disciples Muhammad Lahiji the Mafatih al-Ijaz fi Sharh Golshan Raz. Nourbakhsh and his followers spread of Shiism in the context of the rise of the Safavids in Iran played a role. He left several works, some of which has been critical edition. One of thesis Alsalkyn livelihood is based on four manuscripts and expurgate is critical edition by the author. This thesis is the question of the disciples Nourbakhsh about the difference between lawful and unlawful, and how Muslim scholars in this field, is formed. He has tried to moral and spiritual manner, with verses of the Quran and the traditions of the Prophet, and listed as Sayyid Ali Hamadani sayings and poems and anecdotes from Mystics, Khwaja Ishâq Khotalânî, Rumi and others, lawful and unlawful legal issue to aesthetics and artistically portray. The main emphasis in this paper, based on the appearance of Sharia Mostafavi and backend Sharia Mortazavi, the sum of the apparent and the hidden and the law and Path and Jurisprudence and Mysticism.
    Keywords: Maash al-Salikin, Seyed Mohammad Nourbakhsh, Critical Edition, Jurisprudence, Mysticism}
  • کرامت ورزدار، زینب برخورداری
    در میان آثار منسوب به ابن سینا رساله‫ای با نام عیون‫الحکمه، متفاوت با عیون معروف وی که فخررازی بر آن شرح نوشته، وجود دارد که تنها در باب منطق و به سبک منطق دو بخشی نگاشته شده است. در تحلیل این رساله، موارد فراوانی دیده می شود که می‫توان به واسطه آنها صحت انتساب این رساله به شیخ را مورد انکار قرار داد. مجازی انگاری، دلالت تضمن و التزام، موصوف و صفت خواندن موضوع و محمول، تعریف قضیه به صورت «قول محتمل للتصدیق و التکذیب»، استفاده مکرر از واژه عرفیه و مشروطه، تقسیم قضایای موجهه با در نظرگرفتن جهت امکان خاص به عنوان کیفیت بالقوه نسبت میان موضوع و محمول، تقسیم قضایای موجهه مرکبه به دو قسم تک سلبی و دوسلبی و همچنین بررسی شکل چهارم قیاس اقترانی و مختلطات آن، از جمله این موارد است‫. هرچند تقسیم قضیه، به شیوه‫ آثار قبل از قرن هفتم است و قضیه طبیعیه در آن لحاظ نشده؛ اما شواهد دیگر، زمان نگارش رساله را در حدود قرن هفتم تایید می کند.
    کلید واژگان: ابن سینا, عیون‫الحکمه, منطق, تصحیح اجتهادی‬‬‬‬‬}
    Keramat Varzdar, Zeinab Barkhordari
    Among the works attributed to Ibn Sinā there is a treatise exclusively on logic which is composed in accordance with the two-fold logical works; this work is called 'Uyūn al-Ḥikmah which is different from Ibn Sinā's celebrated 'Uyūn al-Ḥikmah commented upon by Fakhr al-Razī. In the analysis of this work, there are diversity of instances based on which we could most probably deny its attribution to Ibn Sinā, e.g. metaphorization, signification by partial accord, signification by association, calling the subject and the predicate as the quality and the qualified, defining a proposition as "a statement capable of affirmation and denial", frequent usage of the words "conventional" and "conditional", dividing the modal propositions with considering the mode of specific possibility as the potential quality between the subject and the predicate, dividing the compound, modal propositions into uninegative and binegative, and also inspection of the fourth figure of syllogistics and its combinations. Notwithstanding the division of the propositions which is presented in a similar vein as the works composed before the seventh century, and also the natural proposition which is not included, the other evidence we have highlighted confirms the time of the composition as around the seventh century.
    One of the Authors of Maqālāt al-Falsafīyyah li-Mashāhīr al-Muslimīn wa al-Naṣārā claims that this work belongs to Ibn 'Assal, but with research carried out among the encyclopedias, no such work attributed to this author is found.
    Keywords: Ibn Sina, Uyun al Ḥikmah, Logic, Critical edition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال