به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « efficient cause » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «efficient cause» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طیبه خسروی*
    پس از نظریه داروین، برهان نظم غایت شناختی دچار چالش ها و تحولات بسیاری شد به طوری که نمی توانست نظم را مطابق با علم جدید تبیین کند؛ چراکه علت غایی قادر به تبیین نظریه داروین نبود. درواقع نیاز به یک برهان طبیعت شناختی بود تا بتواند همگام با تحول در طبیعیات ارسطویی، در علوم تجربی وجود نظم و ارتباط آن را با خالق نظم تبیین کند؛ زیرا غایت مندی در برهان نظم آکوئیناس با ابتناء بر علت غایی حاکی از اراده فاعل هوشمندی در پس پرده جهان بود که در ظاهر به نظر می رسید نظریه تکامل با فهم طبیعت براساس «علت فاعلی»، جهان را بی نیاز از این هوش ماورائی می کند. بدین سان برهان نظم غایت شناختی توان همسو شدن با علم جدید را پیدا نکرد و کم کم تطبیق آن بر وجود خدا امری غیر علمی و غیر ضروری محسوب شد. لذا لازم است نظم را به گونه تبیین کرد و به نحو دیگری از آن در الهیات و دفاع از خداباوری بهره جست تا هم چنان نظم تجربی جهان نیازمند به ضرورت وجود خدا باشد. در واقع می توان نشان داد که نظم فاعلی طبیعت شناختی تنها نقطه مشترک توحید و الحاد است که در استناد به وجود و عدم وجود خدا نمی تواند کارآمد باشد و نیاز است تا این نظم طبیعی در دفاع از خداباوری تتمیم شود. بر این اساس برهان نظم غایت شناختی همچنان در جایگاه خود اهمیت دارد.
    کلید واژگان: برهان نظم, اثبات خدا, علوم تجربی, علت غایی, علت فاعلی, غایت مندی, برهان صدیقین}
    Taebe Khosravi *
    After Darwin's theory, the teleological argument from design faced numerous challenges and transformations to the extent that it could no longer explain order according to modern science, as the final cause was unable to account for Darwin's theory. In fact, there was a need for an argument from nature that could, in line with the transformation of Aristotelian natural philosophy, explain the existence of order and its connection to the creator of order within empirical sciences. This is because the teleological intent in Aquinas's argument from design, based on the final cause, suggested the will of an intelligent agent behind the world. But it seemed, the theory of evolution - understanding nature through the "efficient cause" – has rendered this transcendental intelligence unnecessary. Thus, the teleological argument from design failed to align with modern science and gradually, its application to the existence of God was deemed unscientific and unnecessary. Therefore, it is necessary to articulate order in such a manner and utilize it differently in theology and in the defense of theism, so that the empirical order of the world continues to necessitate the existence of God. In reality, it can be shown that the efficient naturalistic order is the only common point between monotheism and atheism that cannot be effective in attributing to the existence or non-existence of God. It is necessary to refine and complete this natural order in defense of theism. Based on this, the teleological argument from design remains significant in its own right.
    Keywords: Argument From Design, Proof Of God, Empirical Sciences, Final Cause, Efficient Cause, Teleology, Argument Of The Truthful (Burhān Al-Ṣiddīqīn)}
  • محمدعلی افضلی*

    شیخ احمد احسایی به عنوان رهبر شیخیه، ادعای علت فاعلی بودن ایمه^ در نظام آفرینش را به گونه استقلالی بیان کرده و نقش‏های فاعلی مهمی را به عنوان نتایج علت فاعلی دانستن آنان ترسیم کرده است که از جمله این نقش‏ها آفریدن موجودات، روزی دادن، زنده کردن، میراندن آن‏ها و حسابرسی بندگان در قیامت است؛ همچنین احسایی اطاعت و عبادت را از طریق معصومین^ و برای ایشان ممکن دانسته و آنان را مصداق عبادات برشمرده است؛ که تحلیل و راستی آزمایی این ادعاهای رهبر شیخیه، مسیله این پژوهش بوده است و در این تحقیق به روش تحلیلی انتقادی به واکاوی و نقد دیدگاه احسایی پرداخته شد و آشکار گردید که ادعای احسایی سند معتبری ندارد و برداشت‏های او از آیات و روایات، ذوقی و استحسانی بوده و از طرفی مخالف باورهای بزرگان امامیه است.

    کلید واژگان: شیخیه, احسائی, امامت, فاعلیت امام, علت فاعلی}
    MohammadAli Afzali*

    Sheikh Ahmad Ahsaei, as the leader of the sheikhiyah, has independently stated the claim of imams as the active cause in the creation system and has drawn important active roles as the results of considering them as the active cause, among these roles is the creation of beings, feeding creatures, reviving the death, causing people to die, and auditing the servants in the Day of Judgment; Also, Ahsaei considered obedience and worship possible through and for the innocent, and listed them as examples of worship. The analysis and verification of the claims of the leader of sheikhiyah has been the problem of this research and in this research, his points of view have been analyzed and it was revealed that his claims do not have a valid document and his perceptions of the verses and traditions are based on his own taste, and on the other hand, it is against the beliefs of Imami great scholars.

    Keywords: Shaykhiyah, Ehsaei, Imamate, Imam's Being Efficient Cause, Efficient Cause}
  • مزدک رجبی*
    یکی از اساسی ترین مباحث فلسفه از روزگار نخست پیدایش آن در یونان، بحث صناعت یا حدوث عالم بوده است. این موضوع نزد پرکلوس، فیلسوف بزرگ سده ی پنجم میلادی نیز از مهم ترین مباحث هستی شناسی و جهان شناسی به شمار می رفته است. مهم ترین مفهوم پرکلوس در باب صناعت عالم این است که جهان ساخته صانعی است که همان دمیورگوس است. در این مقاله نویسنده کوشیده است تا با تحلیل برجسته ترین مفاهیم پرکلوس، از جمله تفسیر وی در باب و نیز چگونگی صناعت عالم مادی، دیدگاه وی را در این باره آشکار کند.
    کلید واژگان: صانع, ضرورت, علت فاعلی, مشیت الهی, علت مثالی, جاودانگی}
    Mazdak Rajabi *
    The issue of cosmos occurrence has always been one of the most essential philosophical topics. This topic was so many important for Proclus as well as the other philosophers. This paper has tried to make clear his special point of view about this topic by analyzing his fundamental ideas. The most important platonic cosmological concept is The Demieurgous, and this paper has analyzed Proclus' comment of Demieurgous and creation of material world.
    Keywords: Demieurgous, Necessity, efficient cause, eidos, divine providence, Eternity}
  • صدیقه ریاحی مدوار، محمد اکوان*، مهدی نجفی افرا

    از آنجا که ابن سینا تحت تاثیر منابع دینی به خلق و ایجاد قایل است و علت ها را علت های ایجادی و وجودی اشیاء می داند؛ بنابراین بحث از علت ایجادی، مختص ابن سیناست و در رتبه نخست مسایل مهم فلسفی و عقلی قرار دارد. ابن سینا نیز، به عنوان فیلسوف عقل گرا به ابتکارات جدیدی از جمله اینکه علیت بر مدار وجود است، پرداخته است. در همین راستا، وی با اثبات تمایز وجود از ماهیت، مدل جدیدی از رابطه خدا و جهان را مطرح ساخته است. او معتقد است از طریق کشف رابطه علیت می توان ارتباط خالق و مخلوق را مطرح نمود. وی، از میان علل، علت فاعلی را که کارش هست کردن از نیستی است، برتر از علل چهارگانه معرفی نموده است. ابن سینا در تبیین رابطه خدا و جهان معتقد است، خداوند به عنوان علت العلل بر جهان هستی حاکم است. به طوری که هستی به عنوان معلول و ممکن، هم در وجود و هم در عدم، نیازمند به یک مرجح بیرونی است که علل العلل نام دارد. ابن سینا بر این باور است که در جهان هستی واجب الوجود بالذات، ضروری الوجود است. او نه تنها مناط احتیاج معلول به علت را وجوب بالغیر یا همان امکان وجودی در تعبیر صدرا می داند، بلکه به ارتباط وجودی علت با معلول تاکید ورزیده است، به طوری که علاوه بر فیلسوفان مسلمان، فیلسوفان غرب نظیر آکویناس نیز، معتقد به وجود فاعل ایجادی هستند، که از طریق اصل علیت با جهان ارتباط دارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, علیت, علت فاعلی, خدا, جهان}
    Sedigheh Riyahi, Mohamad Akvan*, Mehdi Najafi Ara

    Causality as an existential cause serves as a basis for Avicenna’s philosophy and is one of the vital principles of philosophical and rational problems. As a rationalist philosopher, Avicenna has proposed some new insights including the idea that causality is based on existence. Proposing the distinction between existence and essence, he has provided a new model for the God-world relationship. He believes that the relationship between the creator and the created can be explained by examining the causality relationship. Among different causes, he prioritizes the efficient cause (Agent) which makes things exist out of nothing. As to the God-world relationship explanation, he argues that God governs the world of beings as the cause of causes. As for its existence and non-existence, the Being as the effect and the possible (non-aseity) needs a preponderance (Murajjih) that is the cause of causes. Avicenna believes that God’s essential aseity entails God’s necessitated existence. Not only he defines the dependency of the caused on the cause as “the necessity by virtue of another” (Wujub Bilghair) or existential possibility in Sadra’s words, but he emphasizes the existential relationship between the caused and the cause. Then he opens a clearer horizon towards the primacy of being which had a great impact on Islamic philosophers as well as Western philosophers like Thomas Aquinas.

    Keywords: Avicenna, Cause, Efficient Cause, God, the World}
  • احمد شه گلی*، فردین جمشیدی مهر
    علت به دو قسم ایجادی و اعدادی تقسیم می شود. در فلسفه اسلامی، بر اساس تعریف و معیار علت، علت اعدادی مجازا علت نامیده می شود. در این مقاله با روشی فلسفی و با هدف تبیین جایگاه واقعی علت اعدادی در بین علل و بازخوانی برخی از مسایل فلسفی بحث علیت، اثبات می شود که علیت امری تشکیکی است که دارای طیفی وسیعی از مراتب قوی و ضعیف است. وزان علت به وزان وجود است. علت و معلول از احکام وجود به شمار می روند و وجود نیز مشکک است. مراتب قوی، علل ایجادی و مراتب ضعیف آن علل اعدادی هستند. بنابراین، علت اعدادی نیز به طور حقیقی علت اما در مرتبه ضعیف آن است. بر اساس معیارها، «معیت» یا «ابداعی بودن» شرط علت نیست و قرار دادن این دو در معیارهای علیت ناشی از تسری حکم جزء به کل است. روش این پژوهش، تحلیلی-عقلی است و هدف آن نیز تبیین جایگاه واقعی علت اعدادی در بین علل حقیقی است.
    کلید واژگان: علت, علت اعدادی, علت ایجادی, علت معد}
    Ahmad Shahgoli *, Fardin Jamshidi Mehr
    In Islamic philosophy, cause is divided into efficient cause (‘llat-e ījādī) that bestows existence, and occasional or preparatory cause (‘llat-e i‘dādī). Based on the definition and criteria of cause proposed by Muslim philosophers, preparatory cause is only metaphorically called a cause. In this article, with a philosophical method and with the aim of explaining the real position of the preparatory cause among the causes and rereading some philosophical issues concerning causality, it is proved that causality is a graded reality that enjoys a wide range of intense and weak levels. Causality is consistent and harmonious with existence in this sense; cause and effect are among the modes of existence, and existence is graded. High levels are efficient causes and weak grades are preparatory causes. Therefore, though possessing a weak and low level, the occasional cause is also a real cause. According to the criteria of a cause, “co-existence” (ma‘iyyat) and/or “being directly and originally created” (ibdā‘) are not conditions of being a cause, and considering these two as the criteria of causation is due to the part-to-whole fallacy. The method of this research is analytical-rational and its purpose is to explain the true position of the preparatory cause among the real causes.
    Keywords: cause, efficient cause, occasional cause, preparatory cause}
  • سعید معصومی*
    در این مقاله مفهوم علیت نزد ملا صدرا بررسی می گردد. با بیان برخی از عناصر مهم فلسفه صدرایی، از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، اقسام وجود، امکان فقری و حرکت، اصلاحی در تعریف ملا صدرا از علیت ارایه می شود که بر اساس مفهوم تشکیک است. هچنین مدلی از تشکیک بیان می شود که ابزار مناسبی برای تحلیل های دقیق تر فرآهم می آورد. نهایتا با استفاده از مفاهیم فاعل طبیعی و حرکت، قرایتی از علت اعدادی معرفی می گردد که تبیینی یکسان از علیت، هم در حوزه امور مجرد و هم در قلمرو امور مادی، فراهم می آورد. در این رویکرد حرکت نوعی وجود تلقی شده است که در غایت ضعف وجودی است؛ یعنی وجودی رابط است. این تلقی در مقابل رویکردهایی است که صرفا وجود داشتن را وجود داشتن در حال تلقی می کنند، بنابراین تلقی وجود داشتن امری است که صرفا به حال حاضر محدود نمی شود.
    کلید واژگان: علیت, اصالت وجود, تشکیک وجود, فاعل طبیعی, حرکت, علت اعدادی}
    Saeed Masoumi *
    In this paper, the concept of causality in Mulla Sadra’s philosophy is considered. Having explaining of some crucial ingredients of his philosophy, such as genuineness of being, gradation of being, kinds of being, contingency of poverty and motion, an amended definition is represented, which is based on the concept of gradation. In this vein, then, we construct a model of the gradation in Mulla Sadra’s philosophy that seems it is a good apparatus for scrutiny analyses in his philosophy. Eventually, by the natural, efficient cause and the motion concepts, a reading of adjuvant cause is put, which supply a unitary approach to causation in both the abstract and the material realms. In this approach, motion is in the extreme weakness in the hierarchy of being. This is in contrast to approaches that merely consider existence to be existing in the present, so the notion of existence is not limited to the present.
    Keywords: Causation, Genuineness of being, Gradation of being, Natural, Efficient cause, motion, Adjuvant cause}
  • مستانه کاکائی، حسین کلباسی اشتری *

    در سیر فلسفه و اندیشه فیلسوفان، از خدا در جایگاه هایی مختلف، بعنوان محرک لایتحرک، فکر فکر، علت العلل و علت نخستین بحث شده است. یکی از فیلسوفان تاثیرگذار بر نهضتهای اصلاحی کلیسا در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، فرانسیسکو سوآرز است. کتاب مباحثات مابعدالطبیعی او با پنجاه وچهار مباحثه و بحث وجودشناسی عام و علل، وجودشناسی خاص و انواع وجود، جایگاهی والا در تاریخ فلسفه دارد. پرسش مقاله حاضر اینست که سوآرز چه جایگاهی به بحث خدا داده و با چه رویکردی از او بحث کرده است؟ آیا میتوان اسامی مختلفی که بنا بر مبانی فلسفی خود برای خداوند برشمرده را از حیث مفهومی به یک مفهوم تقلیل داد؟ پژوهش پیش رو نشان میدهد که سه جایگاه برای خدا نزد سوآرز میتوان یافت: خدا بعنوان علت فاعلی؛ خدا بعنوان علت غایی (در جلد نخست مباحثات مابعدالطبیعی) و خدا بعنوان وجود (در جلد دوم کتاب). بر حسب تعریفی که او از هر یک از این عناوین ارایه داده است، میتوان همه را با مفهوم و معنای وجودی تبیین کرد. او در هر سه جایگاه رویکرد فلسفی دارد اما در جایگاه سوم با رویکرد کلامی نیز به مسئله خدا پرداخته و بحث خدا را با متن کتاب مقدس گره میزند.

    کلید واژگان: خدا, وجود, علت فاعلی, علت غایی, مباحثات مابعدالطبیعی}
    Hossein Kalbasi Ashtari*

    In the history of philosophy and philosophers’ thoughts, God has been discussed differently as the unmoved mover, thought of thought, cause of causes, and the first cause. One of the philosophers who greatly influenced the reformist movements of the church in the 16 and 17 centuries was Fancisco Suarez. His book of Metaphysical Disputations, which comprises 54 disputations on some topics such as general ontology and causes and particular ontology and types of cause, holds a supreme place in the history of philosophy. The present study aims to provide an answer to the questions of what place Suarez has allocated to the discussion of God, and which approach he follows in discussing Him. Another question here is whether one can conceptually reduce all the various names that he has chosen for God based on his own philosophy to a single concept. The findings of the study reveal that Suarez considered three places for God: God as the Efficient Cause, God as the Final Cause (in the first volume of Metaphysical Disputations), and God as Being (in the second volume of the same book). Given Suarez’s definition and explanation for each of these titles, all of them can be explained in terms of an ontological concept and meaning. He follows a philosophical approach to all three stations; however, he also adopts a theological approach to discussing God in the third one and connects the discussion of God to the text of the Holy Book.

    Keywords: God, being, Efficient Cause, Final Cause, Metaphysical Disputations}
  • غزاله حجتی*

    برهان نظم از گذشته های بسیار دور مورد توجه همه ی ادیان و مبلغان دینی بوده است. این بذل توجه به دلیل خاصیت اقناعی این برهان برای عامه ی مردم است. در قرن هجدهم، انتقادات بسیاری از سوی هیوم و برخی دیگر از فیلسوفان جدید به این برهان وارد شد و نیز ظهور دیدگاه تکاملی این انتقادات را بسیار قوت بخشید. در نتیجه، برهان تضعیف و خاصیت اقناعی آن گرفته شد. در سال های اخیر، برخی از فیلسوفان درصدد ارایه ی تقریر نوینی از برهان نظم برآمده اند و با فرض قبول و صحت دیدگاه تکاملی تبیین سازواری از نگرش خداباورانه و قبول نظریه ی تکامل ارایه کرده اند. این دست کوشش ها نمونه هایی در فیلسوفان مسیحی و مسلمان دارد. ریچارد سویین برن از فیلسوفان مسیحی است که با کمک دانش فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی و براساس محاسبات احتمالاتی برهانی استقرایی را صورت بندی کرده است که مدعی است سازگاری فرضیه وجود خدا را با دیدگاه تکاملی نشان می دهد. مرتضی مطهری نیز از متفکران مسلمانی است که کوشیده است تا این سازگاری را اثبات کند. او نه تنها این دو نگرش را با هم سازگار می داند، بلکه دیدگاه تکاملی را بهترین تفسیر ممکن از غایتمندی الهی در جهان نیز برمی شمارد. اگرچه مقام، شکل و سطح بحث این دو متفکر با هم متفاوت است، محتوا و نتیجه ی حاصل از این بحث در آثار هر دوی ایشان یکسان به نظر می رسد.

    کلید واژگان: غایتمندی, نظم زمانی, نظم مکانی, علیت فاعلی, علیت غایی, احتمال, اصل آسان باوری, اصل سادگی, برهان تنظیم دقیق, تنظیم دقیق}

    The argument from design for the existence of God has been considered by almost all religions and religious preachers. This is because of the persuasive power of this kind of argument. In the 18th century, Hume and some modern philosophers severely criticized the argument and the emergence of evolutionary views reinforced these criticisms. Recently, there has been a new version of the argument which presupposes the validity of evolutionary view and gives a consistent account of theism and theory of evolution. There are instances of this new effort among Christian and Muslim philosophers. Using physics, mathematics, biology, and complex probabilistic calculations, Richard Swinburne formed an inductive argument which claims that theism is consistent with the evolutionary viewpoint. Among Muslims, Murtiza Mutahhari not only believes in this consistency, but also maintains that the evolutionary viewpoint is the best interpretation of God’s purposefulness in the world. These two thinkers are different in respect of the level and form of their discussions, though the content and the results of their arguments seem akin.

    Keywords: : purposiveness, temporal order, spatial order, sufficient reason, efficient cause, final cause, probability, principle of credulity, principle of simplicity, fine-tuning argument, fine-tuning}
  • امیر دیوانی
    مقصود از این نوشتار ارائه «تبیین علیتی» در شناخت جامع (محض تجربی) فاعلیت انسان در عمل و رفتار است. تبیین علیتی درباره رفتار و عمل انسان، از آن جهت که او موجودی کم نظیر یا بی نظیر در جهان طبیعت است، در تبیین های علیتی ناظر به رفتار قانون مند موجودات دیگر طبیعت خلاصه نمی شود. در اینجا می کوشیم تا نشان دهیم هر رفتار و کردار انسان در تحلیل به چند قلمرو وجودی طولی و عرضی تعلق دارد که هر یک زیر پوشش نوعی از رابطه علی و معلولی اند. در ترکیب ارکان علی و معلولی این قلمروها رفتار آدمی به صورت مرتبط، متصل و در نهایت متحد سامان می یابد. ملاک تمایز علوم طبیعی از علوم انسانی و دشواری تبیین علیتی در علوم انسانی، چه فردی و چه اجتماعی، در ترکیب رفتاری انسان از روابط علیتی متعدد و متدرج وجودی و در عین حال متصل و متحد است. راه حل این دشواری نه تاویل یک قلمرو به قلمروی دیگر است و نه صرف نظر کردن از یک قلمرو و عطف توجه به قلمروی دیگر؛ بلکه با اذعان به دشواری تبیین علیتی رفتار آدمی باید به جستجوی تبیین علیتی همه جانبه طولی و عرضی بر پایه طبیعت مشترک میان انسان ها بود.
    کلید واژگان: تبیین علیتی, علت فاعلی, رفتار انسان, طبیعت, ذهن, عقل}
    Amir Diwani
    This article aims at giving a 'causal explanation' of empirical understanding of human agency in his deeds and behaviors. Causal explanation cannot be restricted to explaining other creature's deeds which are in accordance with certain rules. The author tries to show that each one of man's behavior belongs to specific longitudinal and latitudinal spheres each of which lies under a specific causal relationship. In the causal relationship existing in these spheres, man's behavior emerges as an integrated entity. The distinction between natural sciences and humanities are the difficulties one faces when one attempts to present a causal explanation of human behavior, social or individual, depicting it as an effect of multiple but gradual existential causes. The solution to this problem is not to reduce to sphere to another nor is the solution to neglect one sphere for the sake of another. The solution to this problem is to carry out investigation for longitudinal and latitudinal causes on the basis of human being's common nature.
    Keywords: causal explanation, efficient cause, human behavior, nature, mind, intellect}
  • نفیسه تحریرچی، علیرضا کهنسال
    یکی از براهین اثبات خدا که تا پیش از صدرالمتالهین معتبر شمرده می شد، دلیلی مبتنی بر مفهوم مجموعه ممکنات و نیاز آن به علتی ورای خود بود. ابن سینا این برهان را بیان کرده بود و شیخ اشراق آن را بی نیاز از ابطال تسلسل می دانست. بی نیازی این برهان از ابطال تسلسل، به آن اهمیت فراوان می داد؛ ولی ملاصدرا این دلیل را بدون ابطال تسلسل باطل پنداشت و به ضمیمه ابطال تسلسل، آن را برهان مستقلی ندانست. مقاله کنونی به تحقیق در باب این برهان و پاسخ به نقدهای صدرالمتالهین می پردازد؛ و در نهایت، این برهان را با نگرش مجموع به عنوان آینه سرایت حکم، معتبر می داند اگرچه نقدهای ملاصدرا بر کسانی وارد است که برای مجموع، وجودی ورای آحاد می پندارند.
    کلید واژگان: جمله, اجزا, علت فاعلی, علت مادی, تقدم شیء به نفس, عنوان مشیر به افراد}
    Nafiseh Tahrirchi, Alireza Kohansal
    One of the arguments made for proving the existence of Allah which was considered to be a valid argument before Mulla Sadra، was an argument which was based on the concept of the set of possibilities and their need of a cause beyond themselves. Avicenna had put forth this argument and Sheik Shahabeddin Suhrawardi considered it needless of the refutation of infinite regress. The fact that this argument was not in need of the refutation of infinite regress made it very significant، but Mulla Sadra considered this argument، without the refutation of infinite regress، a void argument and، even with the addition of the refutation of infinite regress، he did not consider it an independent argument. The present paper seeks to investigate this argument and answer the critiques leveled against it by Mulla Sadra and، ultimately، it considers this argument to be valid with an aggregate perspective taking it as a mirror of the contagion of command، though Mulla Sadra’s critiques of those، who consider an existence for the aggregate beyond the beings، seems to be valid.
    Keywords: proposition, parts, efficient cause, material cause, thing being prior to itself, calling individuals referents}
  • زین العابدین شوندی*
    مسئله علت فاعلی از مباحث مهمی است که در فلسفه یونان باستان قابل بررسی است. ما این موضوع را ابتدا در فلسفه پیش سقراطیان، و سپس در فلسفه افلاطون و ارسطو پی خواهیم گرفت. برخی از فلاسفه یونان فقط به علت طبیعی یا همان ماده المواد معتقدند و برخی دیگر به علت فاعلی غیرطبیعی غیرایجادی معتقدند. بر اساس مبنای فکری آنها، وجود از لاوجود به وجود نمی آید، در نتیجه این جهان قدیم است و نمی تواند ایجاد کننده ای داشته باشد. پس خلق از عدم در اندیشه فلاسفه یونان باستان برخلاف مبنای آنهاست. با توجه به ظاهر آثار این فلاسفه، آنها به خلقتی که در ادیان ابراهیمی مطرح شده، معتقد نیستند. از این رو، «خدا» در اندیشه این فلاسفه با «خدا» در ادیان الاهی متفاوت است.
    کلید واژگان: علت فاعلی, علت مادی, علت فاعلی ایجادی, پیش سقراطیان, خدا}
    Zaynolabadin Shavandi*
    The issue of efficient cause is one of the important discussions which can be studied in ancient Greek philosophy. The present paper first examines the issue in the pre-Socrates philosophy and then in the philosophy of Plato and Aristotle. A number of the Greek philosophers believe only in the natural cause، that is، the matter of matters، whereas others are convinced of the existence of the unnatural non-life-giving efficient cause. They think that being does not come from non-being، so the universe is eternal and cannot have a life-giver. So، ancient Greek philosophers'' belief in being coming from non-being is contrary to the foundation of their thinking. Given the external aspect of their works، they do not believe in the mode of creation forwarded by the Abrahamic religions. Their god is، therefore، different from God in divine faiths.
    Keywords: efficient cause, material cause, life, giving efficient cause, pre, Socrates ancient Greek philosophers, God}
  • حسین حبیبی تبار، منیژه عاملی
    اصل علیت یک رابطه وجودی است که همواره میان دو وجود برقرار می شود به گونه ای که در آن یک وجود نیازمند به وجود دیگری است. فیلسوفان مسلمان برای «علت» تعاریف مختلفی ارائه داده اند. در فلسفه مشاء علت بر چهار قسم مادی، صوری، فاعلی و غایی تقسیم می شود که مشهور هم این قول را پذیرفته اند.
    اما علت غایی به عنوان یکی از علل وجود، از جهتی غایت و از جهت دیگر علت غایی نامیده می شود. کلمه «غایت» در لغت به معنای نتیجه، اثر، هدف و فایده آمده است و از نظر مفهوم فلسفی عبارت از چیزی است که فعل به خاطر آن انجام می شود.
    اما بین علت غایی و علت فاعلی در برخی موارد فاعل به منزله ی ماده غایت و نیز به منزله صورت فاعل است، پس علت غایی مکمل و متمم علت فاعلی است.
    لذا علت غایی برحسب ماهیت، علت علت فاعلی است و به حسب وجود، معلول وی است. از نظر حکمای الهی هر فعلی برای غایت و هدفی به وجود می آید و هر فاعلی کار خود را برای هدف و غایتی انجام می دهدکه معنای نخستین آن حاکی ازحب ذات الهی به ذاتش است ومعنای دوم آن بیانگر عشق وحب همه خلایق به او می باشد، در این راستا با ارائه پژوهش حاضر اشکالات و شبهات مطرح شده، توسط حکمای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و شبهات مطروحه در این خصوص پاسخ داده شده است.
    کلید واژگان: علیت, علت فاعلی, علت غایی, غایت, علت تامه}
    Hossian Habibitabar, Manigeh Amoli
    The causality principle is a existential relation between two existences that one of them needs to another.The Islamic philosophers had defined the cause in different form. In the view of peripatetics "cause" is divisible to four parts:Material cause, formal cause, efficient cause and final cause that the well-known philosophers accepted this division.The final cause on the one hand was named "end" and the other hand "final cause". And this word was meaned "effect", "purpose" and "profit". In the view of philosophy it is thing that the act was accomplished for it.But sometimesthe efficient cause is as matter of purpose and some times is as form of efficient. In fact final cause is complementary of efficient cause.So the final cause is according to Quiddity cause of efficient cause and according to existence is effect it. And every act is for purpose and every efficien is for end that the first meaning indicates Gods’ self-love to his substance and the scond is stating love of all created bings to him.
    Keywords: Causiality, efficient cause, final cause, purpose, end, complet cause}
  • رضا اکبریان، سید احمد حسینی

    در این مقاله نظریات ارسطو و ابن سینا در باب معنای وجود مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر ارسطو موجود دارای معانی متفاوتی است، اما نه به طریق اشتراک لفظی. ارسطو بین اشتراک لفظی و اشتراک معنوی موجود، نظریه سومی را ارائه می کند که خود، آن را رابطه «نسبت به» می نامد ابن سینا، در مقابل، موجود را به نحو مشترک معنوی می داند؛ با این حال معتقد است موجودات در یک رابطه تشکیکی دارای شدت و ضعف و اولویت و عدم اولویت هستند، به طوری که مثلا جواهر نسبت به اعراض در موجود بودن اولویت دارند.
    بحث معنای وجود در مباحث وجودشناختی و مخصوصا نظریه علیت هر یک از این دو فیلسوف قابل پی جویی است. ارسطو وجود را به عنوان یک عنصر متافیزیکی متمایز در نظر نمی گیرد بلکه برای او، وجود بلافاصله در مقولات تقسیم می شود؛ اما برای ابن سینا، وجود واقعیتی متمایز از ماهیت است که در همه موجودات به عنوان یک عنصر فلسفی وجود دارد. به همین ترتیب، ارسطو علیت خدا را از نوع علیت غایی می داند به طوری که هر موجودی در مسیری مستقل به سمت محرک اولی در حرکت است، در حالی که ابن سینا خداوند را علت فاعلی ایجادی می داند که به همه موجودات یک عنصر مشترک یعنی وجود را افاضه می کند.

    کلید واژگان: مفهوم وجود, تشابه, تشکیک مفهومی موجود, علت غایی, علت فاعلی, ارسطو, ابن سینا}
    Seyed Ahmad Houssini

    In this paper the views of Aristotle and Ibn Sina has been investigated. For Aristotle, existent has different meanings, but not by way of homonymy. Besides homonymy and univocity, Aristotle presents a third view which he calls it a relation “in regard to”. By contrast, Ibn Sina regards existent by homonymy; however he believes that the existents are in a gradational relation that have intensity and weakness and priority and non – priority. Discussion about the meaning of existence in ontological debates and especially in theory of causality in each of these two is worth considering. Aristotle does not regard existence as a distinct metaphisical element but for him existence immediately divides into categories, yet for Ibn Sina existence is a distinct reality from quiddity that is inherent in all existents as a philosophical element. In the same way, Aristotle considers the causality of God of the kind of theological causality, so that every existent in an independent direction is moving towards the first mover, where as Ibn Sina regards God as the efficient and generative cause who confers a common element, that is, existence to all existents. In this paper the views of Aristotle and Ibn Sina has been investigated.For Aristotle, existent has different meanings, but not by way ofhomonymy.Besides homonymy and univocity, Aristotle presents a third viewwhich he calls it a relation “in regard to”. By contrast, Ibn Sina regardsexistent by homonymy; however he believes that the existents are in agradational relation that have intensity and weakness and priority andnon – priority.Discussion about the meaning of existence in ontological debates andespecially in theory of causality in each of these two is worthconsidering. Aristotle does not regard existence as a distinct metaphisicalelement but for him existence immediately divides into categories, yet forIbn Sina existence is a distinct reality from quiddity that is inherent in allexistents as a philosophical element. In the same way, Aristotle considersthe causality of God of the kind of theological causality, so that everyexistent in an independent direction is moving towards the first mover,where as Ibn Sina regards God as the efficient and generative cause whoconfers a common element, that is, existence to all existents.

    Keywords: Concept of existence, similarity, conceptional gradation of existent, teological cause, efficient cause, Aristotle, Ibn Sina}
  • مریم سالم، رضا اکبریان

    دکتر رضا اکبریاندانشیار دانشگاه تربیت مدرسچکیدهدر میان اقوال کسانی که وجود تمام عالم را ناشی از اتفاق میدانند و قانون علیت را نادیده میگیرند، برخی فقط پیدایش موجودات جزئی را به اتفاق نسبت میدهند و معتقدند در پیدایش طبایع جزئی مادی، نمیتوان اتفاق را نادیده گرفت و ضرورت علی را جاری ساخت.
    ارسطو ضمن اعتقاد به قانون علیت در عالم، بخت و اتفاق را از جمله علل میداند، ولی به همسویی و سازگاری بخت و اتفاق با ضرورت معتقد نیست و اتفاق را در مقابل ضرورت قرار میدهد. ابن سینا نیز به تبع رئیس مشائیان، به بحث پیرامون بخت و اتفاق میپردازد و آن را ناقض قانون علیت نمیداند. اما در چار چوب جهانشناسی خاص خود و برداشت متفاوتی که از علیت وجودی دارد، به تبیین آنها میپردازد و آنها را علل حقیقی و موجبه امور نمیداند و تا حدودی موفقتر از ارسطو بحث را پیش میگیرد، به طوری که ضرورت علی و معلولی دچار خدشه نمیشود. اما در نهایت امر این مطلب جای بحث دارد که کدام مشکل فلسفی، ارسطو و ابن سینا را وادار به اتخاذ چنین موضعی در باب بخت و اتفاق میکند. این مطلب در ابن سینا نیاز بیشتری به تفحص دارد. چرا که با قبول نظام احسن، وجود و حاکمیت ضرورت علی در عالم و علم عنایی حق تعالی به موجودات، برای نظریاتی چون بخت و اتفاق که ناشی از جهل انسان به علل حقیقی است و بیشتر جنبه عامیانه دارد تا علمی و فلسفی، جایی باقی نمیماند.

    کلید واژگان: علت, علت فاعلی, علت غایی, بخت, اتفاق, عبث}
    Maryam Salem, Reza Akbarian

    Among those people who regard the existence of whole world as deriving from accident and disregard the law of causality, some only attribute the emergence of individual beings to accident and maintain that in the genesis of material individual entities we can not disregard accident and defend the concept of causal necessity.
    Aristotle besides believing in the law of causality throughout the universe, understands chance ad accident among causes.
    But he does not believe in the conformity and affinity of chance and accident with necessity and considers accident and necessity as two opposite poles. Also Ibn Sina following the head of Peripatetics deals with the problem of chance and accident and thinks it does not contradict the law of causality. But in the framework of his specific cosmology and a different perception of existential causality explains them and does not consider them the real and positive causes of things and somewhat proceeds the discussion more successfully than Aristotle. But finally it is worth discussing which philosophical problem makes Aristotle and Ibn Sina to adopt such a position as regards chance and accident. This subject needs more investigation in the case of Ibn Sina. Because by accepting the best possible world, existence and sovereignty of causal necessity in the world and fore knowledge of Most High to creatures, there remains no place for such theories as chance and accident which has a more vulgar rather than a philosophical aspect and is deriving from man's ignorance with true causes.

    Keywords: Cause, efficient cause, final cause, chance, accident, absurdity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال