به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « intersubjectivity » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «intersubjectivity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شمس الملوک مصطفوی، سعیده گل محمدی *

    در فلسفه امروز، امکان موانست، نزدیکی و درهم آمیزی حوزه های مختلف، از جمله حوزه ادبیات و فلسفه فراهم شده است. هدف از تقریر این مقاله، بررسی زیباشناسی پدیدارشناسانه آثار سیمون دوبووار، فیلسوف و نویسنده مشهور قرن بیستم و تبیین پیامدهای مثبت این نگرش خلاق است. در واقع دوبووار فیلسوفانه می نویسد و در قالب نوشتن رمان متافیزیکی، حوزه ادبیات و فلسفه را به یکدیگر نزدیک می کند. وی بیش از آنکه نویسنده باشد هنرمندی است که از طریق متون اندیشمندانه و آثار داستانی اش، به پرورش اندیشه ها درباره هنر و ادبیات می پردازد. سیمون دوبووار پدیدارشناس نیست اما اندیشه هایش استعداد خوانش پدیدارشناسانه را دارد چنانکه توجه وی به قصدیت، رابطه بیناسوژگی، فرد، تجربه، دیگری و خود-تنها انگاری، آثار او را درخور بررسی و پژوهش پدیدارشناسانه کرده است. مقاله حاضر برآن است که با مرور اجمالی مفاهیم مطرح شده در آثار دوبووار، امکان چنین خوانشی از آثار وی را فراهم آورد.

    کلید واژگان: سیمون دوبووار, زیباشناسی پدیدارشناسانه, خود-تنها-انگاری, رابطه بینا سوژگی, دیگری}
    Shamsul-Muluk Mustafavi, Saeide Golmohammadi *

    In today's philosophy, the possibility of harmony, closeness and mixing of different fields, including the field of literature and philosophy, has been provided. The purpose of this article is to examine the phenomenological aesthetics of the works of Simon de Beauvoir, a famous philosopher and writer of the 20th century, and to explain the positive consequences of this creative attitude. In fact, de Beauvoir writes philosophically and in the form of writing a metaphysical novel, he brings literature and philosophy closer to each other. More than a writer, he is an artist who cultivates ideas about art and literature through his thoughtful texts and fiction works. Simon de Beauvoir is not a phenomenologist, but his thoughts have the talent of phenomenological reading, as his attention to intentionality, inter-subjective relationship, individual, experience, other and self-loneliness, has made his works worthy of phenomenological study and research. The present article aims to provide the possibility of such a reading of his works by briefly reviewing the concepts raised in de Beauvoir's works.

    Keywords: Simon de Beauvoir, phenomenological aesthetics, Solipsism, Intersubjectivity, Other}
  • نسرین شجاعی، محمد مشکات*
    هگل دریافت که نقدهای جدی به فلسفه کانتی، فلسفه را چنان در موقعیت دشواری قرار داده است که تنها راه برای نجات شناخت آدمی از آن ها تحول در مبنای کانت است. از نظر کانت برای تامین اعتبار شناخت، ابژکتیویته باید سوبژکتیو می شد؛ اما ناقدان او معتقد بودند که چنین چیزی عملا منجر به گرفتاری سوژه درون سپهر خود می شود. ما معتقدیم هگل با تحول در مبنای سوبژکتیویته از رهگذر تغییر من به روح و ابژکتیو کردن سوبژکتیویته توانست تا ضمن غلبه بر شکاف ها و بحران های فلسفه کانتی، از متافیزیکی غیرجزمی، تاریخی و انضمامی سخن بگوید. این مقاله تلاش کرده تا نشان دهد که تحول بنیادین در مبنای متافیزیک در اصل معادل ظهور بیناسوبژکتیویته نزد هگل است. ازاین رو ادعای اصلی ما در این مقاله آن است که میان بیناسوبژکتیو شدن فلسفه و ابژکتیو شدن سوبژکتیویته نسبت کاملا مستقیمی برقرار است؛ به طوری که میزان موفقیت و رضایت بخشی تلاش های پساکانتی در سنت ایدیالیسم آلمانی را از این زاویه می توان ارزیابی کرد
    کلید واژگان: سوژه, دیگری, مابعدالطبیعه, بیناسوبژکتیویته}
    Nasrin Shojaei, Mohammad Meshkat *
    Kant argued that in order to bring about validity for knowledge we have to make a paradigm shift. The paradigm shift which was well known as copernican revolution was based on this assumption that the one who observing could be able to determinate objects. For Kant subject as observer has the ability to determine the world transcendentally. For Hegel the Kantian paradigm shift count as subjetivising the objectivity. He blames Kant for not seeing this basic fact that, subject himself become in the objectivity and the relation could not be as Kant was assuming. Hegel by replacing the transcendental I with Giest attempts to instead of making objectivity, subjective, do the reverse. In this article we argue that by objectivizing the subjectivity, Hegel not inly became able to overcome the problems posed by Kantian philosophy but also assumes subjectivity as intrinsically intersubjective
    Keywords: subject, other, Metaphysics, Intersubjectivity}
  • زهرا یاوری عادل، محمد رعایت جهرمی*

    تمرکز بر مقولات معیار صدق و کذب و چیستی آن به عنوان یکی از کلیدی ترین مباحث در حوزه معرفت شناسی، همواره مطرح بوده و است. تطابق (Correspondence)، انسجام (Coherence)، عمل گرایی (Pragmatism)، نسبیت (Relativism) و نظریه حشو اظهاری (Assertively Redundancy)، اصلی ترین نظریه های صدق در تاریخ تفکراند. در تلقی تطابقی، معناداری در گرو تطابق با واقع است. فراروی از انسجام منطقی و تمرکز بر انسجام سازمانی و دستگاهی، محور رویکرد دوم است. عمل گرایان نیز فایده انگارانه، کارکرد را معیار ارزیابی گزاره ها می انگارند. تنوع تلقی نسبی انگاران نیز مولود تمرکز بر تفاوت ساختارهای ادراکی در انفعال از متعلق بیرونی است. در نهایت، نظریه حشو اظهاری برای صدق، استقلالی قایل نیست. ریشه تنوع و تفاوت نظریات مذکور را باید در کیفیت تبیین نسبت میان فاعل و متعلق شناخت جست. نوشتار حاضر بر آن است تا با تمرکز بر برخی جریان ها و اندیشمندان تاثیرگذار دو جریان قاره ای و تحلیلی، به تحلیل و بررسی مفاهیم و شاخصه هایی بپردازد که در تطور نظریات صدق تاثیرگذار بوده و بیشترین نقش را در تحول مفاهیم Subjectivity و جهان به Inter-subjectivity و زیست جهان داشته اند و این که چگونه نسبت میان فاعل و متعلق شناخت از رابطه به ترابط دگرگون شده است.

    کلید واژگان: صدق, فاعل شناسا, متعلق شناخت, Subjectivity, Inter-subjectivity}
    Zahra Yavari Adel, Mohammad Raayat Jahromi*

    Focusing on the criteria of truth and falsity and what it is as one of the most key topics in the field of epistemology has always been discussed. Correspondence, coherence, pragmatism, relativism and assertively redundancy are the main theories of truth in the history of thought. In matching perception, meaning depends on matching with reality. Avoiding logical coherence and focusing on organizational and institutional coherence is the focus of the second approach. Pragmatists also think that function is the criterion for evaluating propositions. The diversity of relativists' perception is also the result of focusing on the difference of perceptual structures in passivity from external belonging. Finally, assertively redundancy's theory of statement does not give independence to truth. The root of the diversity and difference of the mentioned theories should be found in the quality of explanation of the relationship between the subject and object. The present article aims to analyze and examine the concepts that have been influential in the development of the theories of truth and have played the greatest role in the transformation of the concepts of subjectivity and the world into intersubjectivity and lifeworld by focusing on some influential currents in both continental and analytical currents. And how the relationship between the subject and the object has changed from relationship to inter relation.

    Keywords: Truth, World, Lifeworld, Subjectivity, Intersubjectivity}
  • سید مجید صابری فتحی*

    برای واقعیت همواره در فیزیک کلاسیک مفهومی واقع گرایانه وجود داشته است. از این منظر، گزاره واقعیت فیزیکی وجود خواهد داشت حتی اگر هیچ ناظری وجود نداشته باشد؛ گزاره ای صحیح و با معنی بوده است. یکی از انقلاب های مکانیک کوانتومی به چالش کشیدن مفهوم «واقعیت» است. به گونه ای که در تعبیر مرسوم مکانیک کوانتومی توسط مکتب کپنهاگ «خواص اجسام میکروسکوپی» وابسته به ناظر است و وجود «واقعیت» مستقل از ادراکات حسی انسان رد می شود. ازاین رو، این نوع دیدگاه ها، دیدگاه هایی انسان محور هستند و واقعیت در آنها امری بیناذهنی است. از طرف دیگر، طبق نظر سرل واقعیت اعتباری امری بیناذهنی است و بدون فکت های فیزیکی محض نمی توان فکت های نهادی داشت. ازاین رو، در این مقاله پس از مطالعه و نقد دیدگاه های مکتب کپنهاگ و همچنین پوزیتیویسم علمی، نشان داده می شود که واقعیت اعتباری متاثر از واقعیت در فیزیک است. به عبارت دیگر، در این مقاله تاثیر فیزیک مدرن (مکانیک کوانتومی) بر ذهن عامه نشان داده می شود که یکی از تاثیرات آن به وجود آمدن «فراواقعیت» است.

    کلید واژگان: واقعیت, مکانیک کوانتومی, عینیت, واقع گرایی, فراواقعیت, ذهن}
    Seyed Majid Saberi Fathi*
    Introduction

    The concept of reality is one of the challenges we are concerned about nowadays in the philosophy of physics. In fact, this challenge has risen with the advent of quantum mechanics, a challenge that frustrated Einstein with quantum mechanics, of which he was a co-founder, and led him to consider it incomplete (EPR, 1935). According to Einstein, due to this "incompleteness", quantum mechanics -in addition to the standard variables- needs complementary variables that are hidden. These kinds of hidden variables theories are not discussed here. The purpose of this paper is to study the concept of reality in standard quantum mechanics that considers its dominant interpretation, i.e. the Copenhagen interpretation with the principal contribution of Bohr and Heisenberg. This interpretation is very close to logical positivism and the Vienna circle; but it is not. Therefore, in this article, we will examine the views of Bohr and Heisenberg and scientific positivism and their interpretation of "reality." There are elements of reality that are not affected by our knowledge, they have been criticized by empiricist and positivist philosophers, who believe that in any case "physical reality" cannot be more than what we know about it and we are talking about it. This interpretation of "reality" which is based on intersubjectivity, in the second half of the twentieth century, has been influential in other sciences from chemistry to literature and has become a paradigm, also it has affected the human mind. In modern social science "construction of social reality" can be made by something that everyone knows or a "collective intentionality". In reality, this criterion leads humans to the creation of "hyperreality" -a valid forgery or a copy without origin- instead of "reality". "hyperreality" is defined as the conscious inability to distinguish between "simulation" and "reality", especially in advanced postmodern industrial societies, where reality and imagination are entangled and indistinguishable (Baofu, 2009).

    Method of Study: 

    A comparative method has been used between physics and social science to show how the concepts and paradigms in physics could affect the human mind.

    Findings

    As a result of this research, base of some misconceptions in the modern era have been extracted and also shown their effects, for example, bliss is misunderstood, and a high rate of suicide in modern countries is a consequence of it.

    Conclusion

    Although quantum mechanics has had experimental successes, its interpretations have fundamental and unanswered problems, and these two (experimental successes of quantum mechanics and interpretations) are two completely independent and separate things that it is wrong to equate them. This mistake has led to the authenticity of anti-realist philosophies. Thus, "weak objectivity" has become the criterion of all reality. The requirement of weak objectivity is communicable", that is, the reality is intersubjective. Hence, in science, "communicability" is the measure of existing scientific reality. Regarding this definition of scientific reality, for example, the media can construct a "social reality" in what is made as "collective intentionality" which is not real, it is a "hyperreality".

    Keywords: Reality, Quantum Mechanics, Objectivity, Intersubjectivity, Social Reality, Mind, Hyperreality, CollectiveIntentionality}
  • محمدمهدی مقدس*، سید مسعود سیف
    این مقاله قصد دارد تا رهیافت هوسرل در تقویم دیگری، به مثابه اگوی دیگر را، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. آنچه از بیان هوسرل در تامل پنجم تاملات دکارتی برمی آید، تقویم دیگری به عنوان آغازی برای پی ریزی جهانی است که در آن، عینیت و ابژکتیویته، برای همه در دسترس باشد. هوسرل این جهان را بیناسوبژکتیو نام می نهد. روایت هوسرل از این تقویم، شامل دو گام اساسی است: در گام نخست، تقلیل دوم به اجرا گذارده می شود که به واسطه آن، از تمامی قصدیت ها، انگیزه ها، معانی و جز آن، معطوف به دیگران غیر از من، قطع نظر می شود. سپس با بیان مشخصه ادراک دیگری به مثابه یک حضور غیر مستقیم، معنای دیگری در یک ادراک غیرمستقیم شبیه ساز و به واسطه یک انتقال معنایی در فرآیند جفت وجورسازی، از بدن من به بدن دیگری منتقل می شود. دست کم می توان سه نقد جدی بر این توصیف وارد ساخت: 1. اپوخه دوم، تمامی معناهای معطوف به دیگری را از اگو سلب می کند و بنابراین، هرگونه ارجاعی به دیگری که بناست معنایش را از اگو دریافت کند، منتفی است؛ 2. توصیف هوسرل از بدن، بسیاری از جوانب درباره آن را مغفول می گذارد؛ و حتی در نقطه آغاز، تفاوت ادراکی میان ادراک بدن من وبدن دیگری را مورد ملاحظه قرار نمی دهد؛ 3. بیان هوسرل برای تمیز میان ارگانیسم و شبه ارگانیسم، نا روشن، مبهم و نابسنده است. بیان عباراتی مبهم مانند رفتار متغیر اما هماهنگ، و نیز عدم ارایه معیاری برای تشخیص رفتار هماهنگ یک ارگانیسم، از مواردی است که توصیف هوسرل را دچار دشواری می کند.
    کلید واژگان: اگوی دیگر, دیگری, پدیدارشناسی استعلایی, ادموند هوسرل, تقویم, قصدیت, بیناسوبژکتیو}
    Mohamadmehdi Moghadas *, Masood Seif
    This article proposes of analyzing and investigating Husserl's approach to other’s constitutions, as alter ego. What emerges from Husserl's statement in the fifth meditation of Cartesian meditations is the other’s constitution as a commencement for the foundation of a world in which objectivity is available to all. Husserl calls this world intersubjective. Husserl's account of this constitution includes two basic steps: In the first step, the second reduction implements, by which all intentions, motivations, meanings, etc., aimed at others other than me, are neglected. Then, by expressing the character of the other’s perception as an indirect presence, the meaning of the other is transferred from my body to the other’s body, through an assimilative apperception and by a meaning transfer in the pairing process. At least three serious criticisms can make of this description: (1) The second epoché removes all the meanings directed at the other from the ego. Therefore, any reference to the other that is supposed to acquire its meaning from the ego excludes. In the transcendental sphere, the second epoché takes place by abstracting from everything gives to me as something other than myself; therefore, what remains after the execution of this epoché is only "I." In the second epoché, everything that concerns explicitly I leaves me in what Husserl calls "the special sphere of ownness." This reduction includes the decision only to consider what belongs to me; therefore, to find how "I" gives meaning to the subjects who are bodies as perceptual objects belonging to this reduced sphere of "ownness" and also to discover those capacities that transcended as subjects, this reduction implements. (2) Husserl's description of the body leaves out many aspects of it, And even at the starting point, it does not consider the perceptual difference between the perception of my body and the body of others. He emphasizes the claim that a person's own body is uniquely separated from other animal and human bodies. A person may be supposed to experience this body as an organism when he attributes to its feelings, perceptions, and meaningful actions. Husserl's description of a person's experience of his own body seems to be a particularly limited experience, because Husserl fails to explain the vast part of physical experiences that are known as experiences beyond one's control. Such descriptions of the body seem to be more suitable for mechanical beings that rely on the governance and control of the body.(3) Husserl's statement to distinguish between organism and pseudo-organism is unclear, obscure, and unsatisfactory. Expressing ambiguous terms such as variable but harmonious behavior, as well as not providing a criterion to recognize the harmonious behavior of an organism, are among the things that make Husserl's description difficult. First, in this type of reasoning, it is usually not clear how much improvisation - that is, how many observers apart from the revealed other - is needed to ensure a sufficient number of cases of harmonious behavior. Second, it is also unclear what one should do when faced with another person without having the opportunity to observe their behavior several times. That is, it is unclear to what extent single behaviors or limited behaviors can demonstrate the criterion of behavior harmony.As a conclusion, regarding (1), (2) and (3), despite Husserl's remarkable insights, suggest that the constitution of alter ego appears to have problems that are far from being resolved.
    Keywords: Alter ego, other, Transcendental phenomenology, Edmund Husserl, Constitution, intentionality, intersubjectivity}
  • رزیتا راشدی، محمد شکری*، علی مرادخانی
    در این مقاله می کوشیم به دو پرسش اصلی در خصوص نظریه ذوق کانت پاسخ دهیم: نخست این که، با توجه به وجود توامان عناصر سوبژکتیو و بین الاذهانی در نظریه ذوق کانت، او چه نسبتی میان حیث سوبژکتیو و حیث بین الاذهانی حکم ذوقی برقرار می کند؟ برای پاسخ به این پرسش، در بخش اول، ضمن بررسی ویژگی های منطقی حکم ذوقی نشان می دهیم که این حکم، از نظر کانت، از سویی، نوعی حکم زیباشناختی است که صدور آن در آزادی و خودآیینی کامل سوژه صورت می گیرد و از سوی دیگر، نوع خاصی از اعتبار کلی را در محتوای خود دارد. این نوع خاص از اعتبار کلی، از آن جا که صرفا بر ساختارهای استعلایی و مشترک میان تمام سوژه های حکم کننده استوار است، حیثی بین الاذهانی نیز دارد که کانت آن را به نام های کلیت سوبژکتیو، کلیت زیباشناختی و اعتبار همگانی می خواند. دوم این که کانت چگونه میان حیث سوبژکتیو و حیث بین الاذهانی حکم ذوقی نسبت برقرار می کند؟ برای پاسخ به این پرسش، در بخش دوم مدلل می کنیم که کانت، اگرچه قایل به سوبژکتیو بودن حکم ذوقی است اما این سوبژکتیویته را از نوعی خاص می داند که بین الاذهانی ، وجه دیگر آن است. برای این منظور ابتدا سعی می کنیم معنای سوبژکتیویته خاص حکم ذوقی را شرح دهیم و سپس وجه بین الاذهانی این معنای خاص را روشن کنیم. در آخر نیز نشان می دهیم که کانت بر مبنای اعتبار بین الاذهانی که در احکام ذوقی می یابد، قوه ذوق را قابلیتی برای همدلی میان سوژه ها و بیرون کشیدن آن ها از انزوا می داند.
    کلید واژگان: سوبژکتیویته, بین الاذهانی, کانت, ذوق, نظریه ذوق کانت}
    Rozita Rashedi, Mohammad Shokry *, Ali Moradkhani
    Kant considers the nature of rules of the taste to be interested, but at the same time believes that an objective basis can be found for the totality of these rulings in the power of judgment. First, given the coexistence of subjective and intersubjective elements in Kant's theory of interest, what relation does he establish between the subjective and the intersubjective judgments of taste? To answer this question, in the first part, while examining the logical features of the aesthetical sentence, we show that this sentence, in his view, is an aesthetic sentence that is issued in complete freedom and autonomy of the subject and by the other has a certain kind of general validity in its content. This kind of general validity, since it is purely based on transcendental structures which are common among all judgmental subjects, also has an intersubjective aspect, which Kant calls the names of subjective generality, aesthetic generality, and universal validity.  Second, how does Kant strike a relation between the subjective and the intersubjective? To answer this question, in the second part, we argue that Kant, although he believes in the subjectivity of the judgment of taste, considers this subjectivity to be of a special kind, which is the other aspect of intersubjectivity. For this purpose, we first try to explain the meaning of the subjectivity of the judgment of interest, and then to clarify the intersubjective aspect of this meaning. Finally, we show that Kant, based on the intersubjective validity he finds in the judgment of interest, considers the faculty of interest as a capacity for empathy between subjects and to bring them out of isolation.
    Keywords: subjectivity, Intersubjectivity, Kant, taste, Kant's Theory of interest}
  • سمانه فیضی، مهدی حسن زاده*، بهزاد حمیدیه

    زیست جهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که در پی ایجاد پایه های نظری برای جامعه شناسی تفسیری بود این مفهوم را برای بررسی ساختارهای ذهنی در زندگی روزمره به کار گرفت و از آن در جامعه شناسی استفاده کرد. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که زیست جهان چه تحولاتی در اندیشه شوتز از سر گذارند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد شوتز میان آگاهی فرد و زیست جهان رابطه ای دیالکتیکی برقرار می کند، به طوری که هر یک دیگری را می سازد و بر آن اثر می گذارد. بر خلاف هوسرل که زیست جهان را تنها واقعیت قابل درک دانسته، او به لایه های متعدد واقعیت اشاره کرده و اصطلاح فراروی (استعلا) هوسرل را برای چرخش میان این لایه ها مناسب می داند، در حالی که هوسرل استعلا را فقط در راستای آگاهی از تجربه دیگری به کار گرفته بود. به علاوه پدیدارشناسی استعلایی را مبنای مناسبی برای علوم اجتماعی ندانسته و به جای اگوی استعلایی از اگوی این جهانی برای طرح خویش بهره می برد.

    کلید واژگان: زیست جهان, پدیدارشناسی, بیناذهنیت, هوسرل, شوتز}
    Samaneh Feyzi, Mahdi Hassanzadeh *, Behzad Hamidiyeh

    Life-world, means the world as it is experienced and lived, is a concept that was first born in Husserl's phenomenology and later used in various fields. Alfred Schutz, the founder of phenomenological sociology, who sought to establish a theoretical basis for interpretive sociology, applied the concept to study of mental structures in everyday life and used it in sociology. The present article seeks to answer the question, what changes did life-world undergo in Schutz's thought. The result of this study shows that Schutz establishes a dialectical relationship between individual consciousness and life-world, in such a way that each constructs and influences the other. Unlike Husserl, who saw life-world as the only comprehensible reality, he referred to the multiple layers of reality and considered Husserl's term transcendence appropriate for rotation between these layers, while Husserl used “transcendence” only to awareness of another experience. In addition, Schutz does not consider transcendental phenomenology as a proper basis for the social sciences, and instead of the transcendental ego, he uses the mundane ego for his plan.

    Keywords: life-world, Phenomenology, intersubjectivity, Husserl, Schutz}
  • امیر صمصامی*

    هگل در فلسفه مدرن، بحرانی را تشخیص می داد که به باور او، ناشی از تناهی و جزییت رویکرد سوبژکتیو به آگاهی، و شکاکیت و بیگانگی آگاهی با واقعیت به عنوان نتیجه آن بود؛ ازاین رو، یکی از اموری که هگل به خصوص در دوره اقامت در ینا، آن را مسئله ای اساسی برای فلسفه قلمداد می کرد، حل این بحران بود. این مقاله در صدد است تا با تمرکز بر فصل خودآگاهی از کتاب پدیدارشناسی روح، یکی از مواقف مهم تلاش هگل برای برون رفت از بحران یادشده را که در نظریه بازشناسی متقابل و رویکرد اینترسوبژکتیو به آگاهی به میان می آید، بررسی و تحلیل کند. در این نوشتار نشان داده خواهد شد که چگونه اتخاذ دیدگاه فردگرایانه در آگاهی و تصدیق بی واسطگی خودآگاهی استعلایی به منزله شرط امکان آگاهی، همواره شناخت را دچار تعارضاتی اساسی می کند. همچنین، نشان داده خواهد شد برای غلبه بر تعارضات یادشده به وساطتی نیاز است که بازشناسی مفروض در تعاملات اینترسوبژکتیو آن را تامین می کند. درنهایت، این ادعا که سوبژکتیویته نه در نوعی رابطه درونی با خود، بلکه با پذیرش و بازشناسی دیگری خود امکان کلیتی را می یابد که در آن شکاف میان آگاهی و واقعیت از میان می رود، به عنوان بینش مهم هگل در پدیدارشناسی برای حل بحران یادشده معرفی می شود.

    کلید واژگان: هگل, اینترسوبژکتیویته, بازشناسی, دیگری, آگاهی, سوبژکتیویته}
    Amir Samsami *

    In modern philosophy, Hegel recognized the crisis which he believed arose from the finitude and particularity of the subjective approach to consciousness, and the skepticism and alienation of consciousness from reality as a result. Thus, one of the things that Hegel considered a fundamental issue for philosophy, especially in the Jena period of his thought, was the resolution of this crisis. By focusing on the chapter of self-consciousness in Phenomenology of the Spirit, this article examines and analyzes one of the most important aspects of Hegel's attempt to eliminate this crisis that emerged in the theory of mutual recognition and intersubjective approach to consciousness. This paper will show how adopting an individualistic view of consciousness and acknowledging the immediacy of transcendental consciousness as a condition for the possibility of consciousness always causes fundamental conflicts in cognition. I will also show that mediation provided by the supposed recognition of intersubjective interactions is needed to overcome these conflicts. Finally, the claim that subjectivity finds the possibility of universality in which the gap between consciousness and reality is disappeared, not in some kind of internal relationship with itself, but through its acceptance and recognition, is introduced as Hegel's important vision in phenomenology for resolving this crisis.

    Keywords: Hegel, intersubjectivity, recognition, The Other, Subjectivity, consciousness}
  • زهرا رمضانلو، حسن فتح زاده*، شمس الملوک مصطفوی
    فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تاسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفه ای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره جهان را توضیح می داد. هوسرل در کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی، معنای مدنظر خود از فلسفه و وظیفه فیلسوف را در زمینه نقد علم و فلسفه مدرن و در ارتباط با بحران های فرهنگ معاصر اروپایی مطرح کرده و مفهوم بدیع زیست جهان را به عنوان ایده ای نو برای فلسفه به مثابه علم کلی معرفی می کند. این نوشتار در پی آن است که دیدگاه هوسرل درباره نسبت فلسفه با بحران های فرهنگ معاصر اروپایی را مورد ملاحظه قرار داده و به این پرسش توجه کند که آیا ایده زیست جهان قادر است پدیدارشناسی استعلایی هوسرل را به عنوان فلسفه ای بنیادین و علمی کلی معرفی کند یا نه. در این جهت مسئله امکان ابژکتیویته جهان یا به عبارت دقیق تر یک جهان بیناسوژه ای مورد توجه قرار می گیرد که در فلسفه متاخر هوسرل به صورتی مبسوط تر و نوآورانه تر مطرح شده است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, ایده آلیسم استعلایی, بحران, زیست جهان, بیناسوژگی و هوسرل}
    Zahra Ramezanlu, Hassan Fatzade *, Shamsolmoluk Mostafavi
    Husserl thinks of philosophy as a general, fundamental and apodictic science of world. He set out to found transcendental phenomenology as general philosophy or apodictic science, but he ought to explain the possibility of objective knowledge of world as to reach to this point. Concerning about crisis in modern western culture, Crisis projects his view of philosophy and of duty of philosopher in context of a critics of modern philosophy and science concerns about crisis in modern western culture. So he introduces the original concept life-world that is a novel idea for the philosophy as general science. The paper is to consider the Husserl's point of view on relation between philosophy and crisis of modern culture and to review the question if life-world can introduce Husserl's transcendental phenomenology as a fundamental philosophy and general science. We consider the problem of possibility of objectivity of world, a problem that proposed in late philosophy of Husserl in more extensive and innovative form.
    Keywords: Phenomenology, transcendental idealism, Crisis, life-world, intersubjectivity, Husserl}
  • آرین کاوش*، فراز گل افشان، نازنین سلیمانی، سیده پرنیان حسینی کازرونی
    در این مقاله ابتدا تلاش می کنیم با مروری بر سیر تاریخی پزشکی، دلیل مطرح شدن و کاربرد مفهوم همدلی بالینی در پزشکی را یافته و سپس ایرادات نظری این مفهوم که مانع رسیدن به بیناذهنیت و درک صحیح شده اند را ذکرکنیم؛ این ایرادات موارد پیش رو را شامل می شوند: عدم توجه به ذهنیت های پزشک و بیمار، عدم توجه به پویایی مفهوم همدلی و عدم توجه به وابستگی مفهوم همدلی به بافتار. سپس پیامدهای بالقوه نامطلوب کاربرد آن، یعنی کمک به تقویت قیم مآبی، اثرات نامطلوب برای طبابت و ابزاری جایگزین برای کمبود بودجه و حفظ قدرت سیاسی دولت ها را مطرح خواهیم کرد. بعد از آن با بهره گیری از نظرات فیلسوفان (به خصوص متفکران سنت پدیدارشناختی) و سیر علوم انسانی پزشکی، با استفاده از رویکردی بینارشته ای استدلال خواهیم کرد که چرا مفهوم همدلی در پزشکی نیازمند بازنگری است و لازم است هم راستا با موج دوم علوم انسانی پزشکی حرکت کند و با محور قرار دادن فلسفه موجب گردد تا درک صحیح از بیمار بار دیگر در مفهوم پزشکی تنیده شود.
    کلید واژگان: همدلی, پزشکی, پدیدارشناسی, بیناذهنیت, علوم انسانی پزشکی}
    Aryan Kavosh *, Faraz Golafshan, Nazanin Soleimani, Seyedeh Parnian Hosseini Kazerouni
    From a phenomenological perspective, we review the concept of empathy in medicine to identify the theoretical obstacles which have prevented reaching intersubjectivity and proper understanding. Where medicine has failed are: attending to subjectivities of patient and physician, recognizing the dynamic nature of empathy and acknowledging context-dependency of empathy. We also review the problematic practical consequences of this theoretical failure including serving medical paternalism, hindering medical practice, and being used as a tool for counterbalancing inadequate health budget and serving political power. Thus, using and interdisciplinary approach, we argue why the concept of empathy in medicine needs to be reviewed under the light of phenomenology and progress in line with second wave of medical humanities; put philosophy at its core to once again integrate proper understanding of the patient with the concept of medicine .
    Keywords: Empathy, Medicine, Phenomenology, intersubjectivity, medical humanities}
  • محسن باقرزاده مشکی باف*، محمود صوفیانی
    فیشته در کتاب بنیادهای حق طبیعی در دیالکتیکی دو سویه نه تنها مفهوم و اصل حق را از اصطلاحاتی در آغاز انتزاعی چون موجود متعقل، کنش گری، آزادی، آگاهی، دیگری و مفهوم بیناسوژه ای استنباط می کند بلکه در عین حال انضمامی شدن تمامی آن اصطلاحات را بر اساس مفهوم و اصل حق تحقق می بخشد. بنابراین در نظام فکری فیشته تمامی این مفاهیم مجموعه ی پیچیده ای را تشکیل می دهند که تنها با یکدیگر فهمیده می شوند چرا که به صورت دیالکتیکی از درون یکدیگر به وجود می آیند و تنها با یکدیگر امکان تحقق دارند. اما در پایان راه به دلیل استنباط قانون حق و تمامی نسبت های آن از طریق عقل، موجود متعقل آزاد را زمانا و منطقا در راس هرم اصطلاحات بنیادین فلسفه ی حق و سیاست فیشته نشان خواهیم داد. در ادامه فیشته در صدد متحقق کردن قانون حق و ضمانت آن برای افراد در جهان خارج، به استنتاج حکومت (در مقام اراده‎ ی عمومی همگان) و سیاست به عنوان علم دولت گام برمی دارد و این علم جدید را همچون خدمتگزار حقی در نظر می گیرد که اساس ماهیت خود را به طور پیشینی از موجود متعقل آزاد کسب کرده است.
    کلید واژگان: فیشته, حق, سیاست, موجود متعقل, آزادی, دیگری, بیناسوژه ای}
    Mohsen Bagherzadeh Meskibaf *, Mahmoud Sufiani
    Fichte, In the book of the foundations of the natural right, in a Double-sided dialectic, not only deduces the concept of the right in beginning from abstract terms such as rational being, activity, freedom, consciousness, another, and the concept of intersubjectivity, but, at the same time the inclusion of all those terms is realized on the basis of the concept and principle of the right. Therefore, in the intellectual system of Fichte, all these concepts form a complex set understood only with each other, because they are created dialectically from each other and can only be realized with each other. But at the end of the way, due to the inference of the law of right and all its proportions through reason, we will show the free rational being Timely and logically as the head of the pyramid of the strategic terms of the philosophy of right and politics of Fichte. In the following, to realize its law of right and guarantee it to people in the outside world, Fichte deduce the commonwealth (as the will of the public) and politics as the state science, and consider this new science as a servant of right that The basis of its essence has a priori been derived from free rational being.
    Keywords: Fichte, Right, Politics, rational being, Freedom, intersubjectivity}
  • Iso Kern *

    In this paper I discuss some significant aspects of Husserl’s phenomenology which could not be adequately known without studying the manuscripts, unpublished during his lifetime and then published gradually since 1950 by Husserl Archives in Leuven founded by Father van Breda in 1939. The aspects I discuss here are listed under 6 subjects: Husserl’s phenomenological analyses of the constituting corporeal subjectivity, Husserl’s phenomenological analysis of the conditions of possibility of representifications, concept of I-consciousness, conception of transcendental subjectivity as intersubjectivity, the development of Husserl’s conception of phenomenological philosophy, and Husserl’s metaphysics. This paper is drawn from, and an extension of, a lecture given at the Catholic University of Louvain in the occasion of 80th anniversary of the foundation of the Husserl Archives.

    Keywords: Phenomenology, Husserl’s metaphysics, representification, Iconsciousness, intersubjectivity}
  • محمدرضا اسم خانی*
    در این مقاله، ابتدا می کوشم توصیف مختصری از مسئله کانونی فلسفه مدرن؛ یعنی نسبت سوژه-ابژه و راه حل های ممکن برای آن ارائه دهم. سپس می کوشم با رهیافت مقایسه ای به توضیح نقاط مشترک راه حل دو فیلسوف معاصر، یعنی دیویدسن و هابرماس، به این مسئله بپردازم. این راه حل که بر ایده اینترسوبژکتیویته تکیه دارد در این حکم خلاصه می شود که رابطه سوژه و ابژه در بستری اینترسوبژکتیو قوام می یابد. نکته مورد تاکید این مقاله این است که هرچند این دو فیلسوف از چارچوب های فلسفی متفاوتی تغذیه می کنند، ولی عملا از جهت نحوه مواجهه اشان با این مسئله همگرایی های زیادی دارند. بدین منظور، هدف این است که وجوه مشترک کار ایشان در چند بعد تحلیل و بررسی می شوند: چرخش زبانی؛ ایده مثلث بندی در برابر جهان های سه گانه؛ «مفاهمه/ارتباط» به منزله بنیاد زبان؛ «عقلانیت مشترک» سوژه های زبانی معرفتی: اصل همدلی در برابر ادعاهای اعتبار؛ و درنهایت ظرفیت «گفتگوی بیناشخصی» برای برقراری ارتباط بین اندیشه ها یا چارچوب های فکری متفاوت.
    کلید واژگان: اینترسوبژکتیویته, چرخش زبانی, مفاهمه و ارتباط زبانی, عقلانیت, گفتگوی بیناشخصی}
    Mohammadreza Esmkhani *
    One of the main issues in explaining the phenomenon of diversity of religions in the world is the issue of religions ranking; i.e. the question of whether religions are essentially comparable or not! And if it is comparable, what is the criterion and criterion of this comparison? It seems that the border between two different positions in explaining the phenomenon of religious plurality, namely relativism and religious pluralism, comes from the accuracy of the issue of religions ranking. In this article, we will speak of two main representatives of these two trends by proposing and examining this problem and among the religious relativists we refer to Ernest Troeltsch and to John Hick from religious pluralism. This article seeks to put these two theories together and remind them of their similarities and reveal their fundamental differences. Briefly, it can be noted that the major similarity between Troeltsch and Hick is to rely on cultural categories in the consistency of religious awareness, while the fundamental difference between them is the observation of objectivity or subjectivity in their grading criteria. In the end, Hick claims that although religions are comparable in principle, but practically the result of this comparing is the equivalence of religion’s Truth-claims, while Troeltsch says it's basically impossible to compare religions, اowever, in his original statements, he clearly states that in practice, Christianity is superior to other religions. Of course, in his later remarks, he reviews this result and claims that religions are only relative in absolute terms and he claims absolute religions are relative only.
    Keywords: intersubjectivity, Linguistic Turn, Communication, Rationality, Interpersonal Dialogue}
  • مهدی ذاکری*، الهام عباسی
    مسئله «اذهان دیگر» به عنوان یکی از جدی ترین مشکلات معرفت شناسی در فلسفه، ریشه در دوگانه انگاری دکارت دارد. از آن زمان، راه حل های متعددی برای این مسئله مطرح شده است، اما این راه حل ها هر یک با مشکلاتی مواجه هستند. در مقابل فلسفه کلاسیک و سنت فلسفه تحلیلی، هایدگر در خاستگاه این مسئله و راه حل هایی را که برای پاسخ به آن مطرح شده است، همچون بسیاری از مسائل معرفت شناختی دیگر، تحلیل نادرستی از انسان، جهان و رابطه میان این دو می داند. هایدگر مسئله اذهان دیگر را از حیطه معرفت شناسی به حیطه هستی شناسی منتقل و منحل می کند. رویکرد او نشان می دهد که چطور یک مسئله غیر واقعی و نامشروع که برخاسته از تحلیل نادرست انسان و جهان و رابطه این دو است، تبدیل به یک معضل معرفتی دامنه دار و غیرقابل حل شده است. هایدگر نشان می دهد نه تنها این مسئله، بلکه هر نوع مسئله معرفت شناسانه دیگری، تنها در نوع هستی شناسی خاصی مجال بروز می یابد. سوژه خودتنهاانگار تنها در فلسفه سنتی است که در تعیین تکلیفش با جهان و دیگران سرگردان می ماند. بر اساس تحلیل او، هر انسانی همبود با دیگران است و در زندگی عملی با دیگران مواجه می شود و این مواجهه جایی برای تردید معرفتی در وجود دیگران باقی نمی گذارد.
    کلید واژگان: هایدگر, اذهان دیگر, دازاین, بین الاذهانیت, در جهان بودن}
    mehdi zakeri*, Ilham Abbasi
    The problem of "other minds" as one of the most serious epistemological problems in philosophy derives from Descartes' dualism. Since then, several solutions have been proposed for this issue. But each of these solutions faced with some problems. In contrast to the classical philosophy and the tradition of analytic philosophy, Heidegger describes the origin of this problem and the solutions, to which it has been addressed, Heidegger's inaccurate analysis of man, the world, and the relation between the two, as well as many other epistemological issues. Heidegger transmits and dissolves the problem of other minds from the scope of epistemology to the ontological domain. His approach shows how an unrealistic and illegitimate problem arising from the inaccurate analysis of man and the world, and the relationship between the two, has become an epistemic and undisputed problem. Heidegger shows that not only this issue, but any other epistemological problem, can only be found in a particular kind of ontology. Self-disciplined subject is only in traditional philosophy that wanders in determining its mission to the world and others. According to her analysis, every human being is with others and he faces others in practical life. This encounter does not leave an epistemic controversy in others.
    Keywords: Heidegger, Other Minds, Dasien, intersubjectivity, Being in the world}
  • علیرضا آزادی، اشرف فرهادی
    هوسرل، علاوه بر دیلتای و هیدگر، یکی از کسانی است که گادامر در «حقیقت و روش» بارها به وی اشاره نموده و از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته است. مواجهه گادامر با هوسرل، علی رغم عظمت او در نزد گادامر و تاثرش از وی، همواره مواجهه ای هرمنوتیکی بوده است. گادامر با نقد و بررسی عناصر پدیدارشناسی هوسرل در صدد انکشاف ناگفته های اوست. شمار اندکی از فلسفه ورزان و اهل تتبع در عالم به نسبت و رابطه این دو فیلسوف پرداخته اند و در بین این شمار کم، آنچه بیشتر مد نظر بوده تاثرات گادامر از هوسرل بوده است و نه دیدگاه های انتقادی گادامر نسبت به هوسرل. در عوض، هدف این مقاله آشکار کردن و برجسته نمودن اندیشه های انتقادی گادامر نسبت به مفاهیم کلیدی پدیدارشناسی هوسرل است؛ مفاهیمی همچون ذهنیت استعلایی، ادراک صرف، اندرهم ذهنی، شکاف بین ماهیات و واقعیات، و اگوی دیگر. ضمن نشان دادن وجوه انتقادهای گادامر بر این مفاهیم، به عیان خواهیم دید که وی با وفاداری به سلوک هرمنوتیکی خود صرفا در صدد بازگویی اندیشه های هوسرل نیست بلکه به پشت اندیشه های او رفته و با نقد آنها ناگفته ها را بیان نموده و افق جدیدی را گشوده است.
    کلید واژگان: هوسرل, گادامر, ادراک صرف, اندرهم ذهنی, اگوی استعلایی, اگوی دیگر}
    Alireza Azadi, Ashraf Farhadi
    Husserl، besides Dilthey and Heidegger، is one of the most important philosophers who had big influence on Gadamer and is the philosopher who is frequently referred to in his works. Gadamer’s encounter with Husserl، in spite of his greatness in the eyes of Gadamer، was always a hermeneutical one. Considering and criticizing Husselr’s phenomenology، Gadamer tries to discover his unspoken thoughts. Few scholars have even considered Gadamer and Husserl’s relationships، which among them much more are people who tried to trace the influence of Husserl in Gadamer’s philosophical hermeneutics. Instead، here، we will reveal and highlight the Gadamer’s critical views of the key concepts of Husserl''s phenomenology such as subjectivity، pure perception، intersubjectivity، transcendental ego، and alter ego. We believe Gadamer practically remained loyal to his hermeneutical approach. Instead of just repeating the thoughts، he goes behind them and opens new horizons.
    Keywords: Husserl, Gadamer, pure perception, intersubjectivity, transcendental ego, alter ego}
  • محمدرضا قائمی نیک*، مجتبی زروانی
    پدیدارشناسی دین، بالاخص در قرن بیستم، به عنوان روش یا رهیافتی در دین پژوهی، همچون یک روش تکمیلی برای تاریخ ادیان به کار گرفته شد تا در ورای پدیدارهای متکثر تاریخی ادیان، «ذات»ی واحد را صورت بندی و کشف نماید. از سوی دیگر، به اقتضاء پایندی به «مبانی» روشی که عمدتا از پدیدارشناسی ادموند هوسرل متاثر بوده است، «واقعیت» دین را نوعی واقعیت بین الاذهانی قلمداد می کند که شباهت این واقعیت، با «واقعیت» دین که الاهیات یا کلام سنتی بدان قائل است، صرفا اشتراک لفظ بوده و لذا تمایز ماهوی دارند. در این مقاله با بررسی پدیدارشناسی هوسرل و بیان تمایزات و تشابهات آن با پدیدارشناسی دین، کوشیده ایم تا اولا تمایز میان «ذات» و «واقعیت» دین در پدیدارشناسی دین و ثانیا تمایز «واقعیت» دین در پدیدارشناسی و «واقعیت» دین در الاهیات سنتی را تبیین نماییم. در بخش نتیجه گیری به این نکته اشاره شده است که عدم توجه به این تمایز مهم، سبب ناکامی در پژوهش های دینی، از جمله پژوهش های پدیدارشناختی خواهد شد.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, دین, الاهیات سنتی, ذات, واقعیت, بین الاذهانی}
    Mohammadreza Ghaeminik *, Dr Mojtaba Zarvani
    Phenomenology of religion، especially in 20th century، as a method or an approach in study of religion، was applied like a Supplementary method for history of religion to discover a unit “essence” from plural phenomena. On the other hand، for commitment to methodology basics is required _ which is mostly influenced by Edmund Husserl`s phenomenology _ “reality” of religion is considered as an intersubjective reality that is substantively different from theological reality. In this essay، it is attempted to explain the distinction between firstly “essence” and “reality” of religion in phenomenology of religion and secondly phenomenological and theological reality of religion by expressing distinctions and similarities of phenomenology of religion and phenomenology of Husserl. In Conclusion، it is pointed that paying no attention to this important distinction leads to failure in religious studies، including phenomenological studies.
    Keywords: Phenomenology, religion, theology, essence, reality, intersubjectivity}
  • Mojtaba Derayati
    Donald Davidson seriously criticizes the Cartesian conception of the dichotomy of the subjective and the objective and treats it as the root of some significant problems of modern philosophy. This dualism, he thinks, is based on a certain conception of the relation of man and the world which pictures an essential divergence and disconnection between them; a divergence the clear presence of which is in the abyss between objectivity and subjectivity. Davidson argues for a firm and intrinsic connection between man and the world. In this paper I refer to the idea backs this argumentation with the title of "the worldlihood of man" and try to explore the roots of this idea in Davidson's philosophy. I concentrate specially on three basic characteristics of human beings by analysis of which Davidson takes us directly into the world: having mind, rationality and agency. I will argue that in Davidson's view the constitutive characteristics of human beings develop only in the world, and a human being only in the world can be a human being.
    Keywords: human being, worldlihood, rationality, dichotomy of subjective, objective, intersubjectivity}
  • سعیده کوکب
    در مقاله حاضر راهکار هوسرل در خصوص حل مسئله شناخت مورد بررسی قرار می گیرد. درونمایه اصلی پدیده شناسی هوسرل، به ویژه در بحث تقویم اعیان، نقد شناخت است. هوسرل با الهام از شک دکارتی به حوزه آگاهی مطلق یا اگوی محض می رسد و به توصیف پدیده شناسانه داده های آگاهی می پردازد و مراحل ساخته شدن و تقویم پدیده ها را نشان می دهد. در این مقاله سعی بر این است که تقویم طبیعت مادی، طبیعت حیوانی و جهان روحی در مراتب مختلف آن مطرح شده و نتایج این بحث در خصوص معیار حقیقت و عینیت مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: تقویم پدیده شناختی, اشتراک بین الاذهانی, سولیپسیسم, عینیت, حقیقت}
    Saeideh Kowkab
    The present article studies Husserl’s solution about the possibility of knowledge. This solution expresses itself in the constitutive analyses that he has made. By using Decartes’methodic doubt، Husserl establishes pure consciousness. Then he describes phenomenologically its data and shows how to be constituted phenomena in consciousness. After explaining the process of the constitution of material nature and of animal nature and of spiritual world، I argue about the criterion of truth and objectivity
    Keywords: phenomenological constitution, intersubjectivity, objectivity, truth, solipsism}
  • فهد حیاوی*

    آگاهی استعلایی اصل نخستینی است که بنای فلسفه ورزی فیلسوف بزرگی هم چون هوسرل بر آنبنیاد گشته است. وی با پژوهش در ساختار التفاتی این آگاهی، آ نرا چنان بنیادین اصل فلسفه ورزیمی پذیرد و اصلا خود را نودکارتی دیگری م یخواند. در این پژوهش تلاش م یشود، با قرایت مستقیمتاملات دکارتی هوسرل، از سولیپسیم دکارتی به سوی فلسفه ای استعلایی گذر کنیم و سپس بهتقوم ارتباط میان ذهنی و تقرر آن در زیست جهان و مراتب مختلف آن (ارتباط میان ذهنی و نسبتسوژه و ابژه ها) بپردازیم. موضوع محوری در چنین رهیافتی ساختاری پدیدارشناسانه است؛ یعنیعملکردی روشمند که ما را به سوی اصل نخستین امور که همان آگاهی است رهنمون می کند؛همان روش و یقین ریاضی واری که در متن پدیدارشناسی هوسرلی به گونه ای جدی دنبال می شود.این همان راهی است که موجب تقوم چیزها و گذر به سوی من استعلایی و ایجاد ارتباطیمیان ذهنی بین چیزهاست. در چنین طریقی می توان نتایج پدیدارشناسانه ی تحلیل تجربه ی آگاهی(من استعلایی) را در بر گرفت.

    کلید واژگان: ذهن, ارتباط میان ذهنی, زیست جهان, پدیدارشناسی استعلایی}

    Transcendental Ego is the principle of principles that philosophizationof great philosophers such as Husserl has been based upon it. Husserl,too, as a follower of Descartes meditations and philosophy withattemption in intentionality of transcendental ego accepts it as the baseof principles of philosophization and declares himself as a NewCartesian. In this study, the author develops an original reading of theCartesian Meditation. This text, far from giving rise to a“Transcendental solipsism”, leads to a constitution of intersubjectivityon various levels (“primordial”, “Intersubjective” et “Objective”). In itscenter, a “Phenomenological Construction” operates, i.e. amethodological piece that masters the genetic approach ofintersubjectivity. Closely following the “almost mathematical” rigourof this crucial text of Husserl’s phenomenology, in this way equallytackles the issue of the constitution of the experience of the other andthe truly intersubjective structure of transcendental subjectivity. Thisstudy concludes with the metaphysical results of the analysis of theexperience of the other.

    Keywords: Mind, Intersubjectivity, Life World, transcendentalphenomenology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال