به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic university » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic university» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ژاله ابراهیمی، یونس واحد یاریجان*، مریم ابن تراب

    مساله دانش و فرهنگ و چگونگی نهادینه کردن آن ها در نظام اجتماعی از قبل نظام آموزشی، از جمله رویکردهای دوران متاخر در نظام دانشگاهی بوده. مراکز آکادمیک در پویش تغییر کارکرد خود، امروزه در فراگیری جریان سازی نظام دانش و فرهنگ، رسالتی بنیادین داشته اند. و فرهنگ دینی در بازخوران نظام آموزشی، مورد توجه پیشرانان جریان فکری قرار گرفته است. وقف، به عنوان سرچشمه فیاض نظام اندیشه ای توانسته است در این کنشگری ایفاگر بسیاری از تعهدات مدنی باشد.

    هدف

    هدف این پژوهش، ارایه یک فراترکیب از مصادیق و مضامین اصلی فرهنگ دینی در دانشگاه اسلام بر اساس مطالعات صورت گرفته است. بر همین مبنا، مطالعه حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و روش .روش پژوهش، کیفی بوده. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش های صورت گرفته در حوزه فرهنگ دینی بوده که مجموعا95 مقاله چاپ شده به صورت فیزیکی و یا الکترونیکی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به ملاک-های پژوهش، تعداد 14 مقاله به صورت هدفمند گزینش گردیده بود و مورد تحلیل واقع شده. توجه عمیق به مساله فرهنگ و سازواره های بنیادین آن به عنوان یکی از کارویژه های وقف، موضوع محوری و تم اصلی این مقالات بوده که ضرورت ترویج موقوفات در حوزه نظام دانشگاهی را مورد تاکید قرار داده است. در عین حال ارایه راهکار اثربخش علمی در چگونگی چترگونگی مولفه فرهنگ ازقبل وقف،درنظام دانشگاهی مساله مغفول این پژوهش ها بوده.

    یافته ها

     یافته های این مقاله نشان داده است که فرهنگ دینی از حیث ملاک های اقتصادی12مصداق و به لحاظ ملاک های اجتماعی19و از لحاظ مقولات فرهنگی17مصداق را در خود جای داده است.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهشی نشان داده که در مقالات تحلیل شده، بررسی تطبیقی چندانی با مولفه های فرهنگ از ابعاد مختلف صورت نگرفته است. از سوی دیگر بیشتر نویسندگان، به دلیل عدم اشرافیت کامل بر مبانی دینی و آثار وقف، در تبیین و تطبیق مساله و چگونگی تحقق فرهنگ دینی، چندان موفق نبوده اند، ضمن این که چندان روشن و مشخص نشده که در حقیقت کدام بخش از سیستم های دانشگاهی از این نوع تحقیقات بهره برده اند. حتی احتمال قویی مطرح بوده که چندان مراجعه و استنادی به این نوع تحقیقات در حوزه سیاست گذاری های کلان جامعه رخ نداده است. این عیب و ایراد بزرگی بوده  که متاسفانه در تحقیقات علمی به آن چندان توجه نشده . دلیل این امر هم آن بوده که رابطه محققان حوزه های مختلف علمی با واقعیات نهادها و سازمان های موجود، یک رابطه یک طرفه بوده است.

    کلید واژگان: :«سنتزپژوهی», «وقف», «فرهنگ دینی», «دانشگاه اسلامی», «نظام اندیشه ای»}
    Z.Ebrahimi, Y.Vahed Yarijan, M.Ebn Turab
    Objectives

    The issue of knowledge and culture and how to institutionalize them in the social system is already one of the approaches of the late period in the university system. Academic centers in the dynamics of changing their function, today has a fundamental mission in learning the flow of the system of knowledge and culture, and religious culture in the feedback of the educational system, is the focus of the drivers of thought. Waqf, as the source of the grace of the system of thought, can fulfill many civic obligations in this activity.

    Aim

    The purpose of this study is to present a meta-combination of the main examples and themes of religious culture in the Islamic University based on studies.

    Method

      Accordingly, the present study is qualitative in terms of the purpose of the applied type and research approach. The statistical population of the study includes researches in the field of religious culture in which a total of 95 published articles were selected and examined physically or electronically. According to the research criteria, 14 articles were purposefully selected and the analysis took place.

    Results

      Deep attention to the issue of culture and its basic structures as one of the characteristics of the endowment is the central theme and the main theme of these articles that emphasize the need to promote endowments in the field of the university system. At the same time, providing an effective scientific solution on how to umbrella the component of culture before the endowment in the academic system is a neglected issue of this research.

    Conclusion

    Findings of the article show that religious culture has 12 examples in terms of economic criteria, 19 in terms of social criteria and 17 examples in terms of culture.

    Keywords: synthesis research, waqf, religious culture, islamic university, thought system}
  • فاطمه سیفعلی ئی*، سهراب مروتی، سید محمدرضا حسینی نیا

    انضباط فکری ترکیبی نو و بدیع، ناظر بر نظم و انضباط در حوزه تفکر است و به اندیشه کنترل شده و سنجیده نظر دارد.

    هدف

    هدف از نگارش این مقاله، تبیین ساختار نظام مند انضباط فکری در قرآن بود.

    روش

    پژوهش حاضر به شیوه تحلیل محتوا و با استناد به آیات قرآن نگاشته شده است. یافته ها: گزاره های مرتبط با انضباط فکری در قرآن، در چهار بخش مبانی (لزوم شکرگزاری منعم، تمایز از سایر موجودات، ممانعت از ورود به دوزخ‏، مسیولیت اعضا، برتری اهل تفکر، پلیدی بی خردان، سقوط به جایگاه بدترین موجود)، مقدمات (ایجابی: تقوا، حلم و بردباری؛ سلبی: پیروی از امیال، کثرت گرایی، شخصیت گرایی، تقلید کورکورانه)؛ الزامات (آزادی اندیشه، احترام به آرا و اندیشه ها، پرسشگری، حقیقت جویی، علم) و موانع(تهدید، ترس، عجله و شتابزدگی، حب و بغض، خشم و غضب) تشریح و تبیین شده است.

    نتیجه

    فکر صحیح در قرآن دارای ساختاری نظام مند شامل هر چهار رکن اساسی یک شبکه نظام مند است. کاربست این پژوهش در تربیت دینی دانشجویان، به خصوص در سالهای ابتدایی ورود به دانشگاه، می تواند تحولی عظیم در روش تفکر آنان ایجاد کند و آنان را به سمت رشد و تعالی فکری سوق دهد.

    کلید واژگان: نظام, انضباط فکری, قرآن کریم, دانشگاه اسلامی}
    F.Seifali, S.Morovvati, S.M.R.Hosseini nia
    Objectives

    Intellectual discipline is a new and innovative combination of discipline in the field of thinking and looks at controlled and measured thought.

    Aim

    The purpose of this article is to explain the systematic structure of intellectual discipline in the Qur'an.

    Method

    The present study has been written by content analysis method and with reference to Quranic verses.

    Results

    Statements related to intellectual discipline in the Qur'an are explained in four parts: Basics (necessity of thankfulness, distinction from other beings, prevention of entering hell, responsibility of members, superiority of thinkers, foolish filthiness, falling into the position of the worst being); Prerequisites (positive: piety, forbearance, and negative: following desires, pluralism, personality, blind imitation); Requirements (freedom of thought, respect for opinions and ideas, questioning, truth-seeking, science); And the obstacles (threat, fear, haste, love and hate, anger and rage).

    Conclusion

    Correct thinking in the Qur'an has a systematic structure that includes all four basic elements of a systematic and systematic network. The application of this research in the religious education of students, especially in the early years of entering the university, can create a great change in their way of thinking and lead them to intellectual growth and excellence.

    Keywords: system, intellectual discipline, holy quran, islamic university}
  • سمانه کشوردوست*، فاطمه حاجی احمدی
    هدف

    پژوهش حاضر به شناسایی تیپ های انگیزشی دانشجویان دانشگاه تهران در درس انقلاب اسلامی پرداخته است. بررسی تیپ های انگیزشی می تواند نشان دهنده تمایل دانشجویان به این درس باشد و سیاستگذار را در راستای ارزیابی و تغییر سیاست خود در دروس عمومی یاری دهد.

    روش

    جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بوده که طی نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 درس انقلاب اسلامی را اخذ کرده اند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان، 198 نفر برآورد شد. برای تشخیص تیپ های انگیزشی، از پرسشنامه استاندارد جهت گیری انگیزشی استفاده شد و نتایج بر اساس مدل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد.

    یافته ها

    بر اساس نتایج این پژوهش، مدل برازش شده شامل نظم دهی بیرونی، نظم دهی درون فکنی شده و نظم دهی تشخیص داده شده بودکه هر سه در قالب طیف انگیزش بیرونی قرار گرفته اند. چنین تمایلی نشان می دهد خواسته سیاستگذار در درس انقلاب اسلامی تا حد زیادی مرتفع نمی شود و نیاز به مداخله و تغییر سیاست ضروری است.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد اولویت اول اساتید درس انقلاب اسلامی در مواجهه با دانشجویان این درس باید تلاش برای ایجاد انگیزه باشد.

    کلید واژگان: تیپ های انگیزشی, درس انقلاب اسلامی, نظریه خودتعیین گری, دانشگاه تهران, دانشگاه اسلامی}
    Keshvardoost S*, Haji Ahmadi F
    Objectives

     The purpose of this study is to investigate the results of higher education policy in the Islamic Revolution course to identify the motivational types of the students of the University of Tehran. Studying the types of motivations can be a reflection of the students' desire for this course and help policymakers to evaluate and change their policies in public curriculum.

    Method

    The statistical population consisted of 1,300students at the University of Tehran that during the first semester of 1397-98 had received Islamic revolution course. The sample was estimated based on Morgan table 198. To identify the type of incentive was used a standardized questionnaire and results-based motivational orientation, Multivariate regression models were used.

    Results

    The results of this research model include external regulation, interjected regulation, and identified regulation that all three are in the form of external motivation. Such an inclination shows that the demands of the policymaker in the Islamic Revolution course are not largely overcome and the need for intervention and policy change is necessary.

    Conclusion

    the author of the survey conclude  that the first priority of the professors of the Islamic Revolution course in facing the students of this course should be to try to motivate the students.

    Keywords: the motivational types, islamic revolution course, self-determination theory, university of tehran, islamic university}
  • محمود ابوالقاسمی، سیف الله فضل الهی قمشی، مرجان جوانبخش*

    هدف بررسی چالش های پیش رو و راه کارهای تحقق دانشگاه اسلامی به عنوان دانشگاه تمدن ساز اسلامی است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و اسنادی براساس دیدگاه ها و نقطه نظرات اندیشمندان حوزه آموزش عالی، دانشگاه اسلامی و تمدن سازی است. نتایج نشان داد: دانشگاه ها امروز به عنوان ستون های نگه دارنده تمدن ها تلقی می شوند، آنها مستقیم و غیرمستقیم بر کلیه مسایل جامعه تاثیر دارند و دانشگاه محل انباشت علم برای تمدن سازی است. برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز اسلامی راه برون رفت از چالش های موجود، رسیدن به فهمی مشترک در خصوص دانشگاه تمدن ساز اسلامی است و بهترین مسیر رسیدن به دانشگاه تمدن ساز اسلامی، بالا بردن آگاهی های قرآنی و معرفتی برای تمامی دست اندرکاران حوزه دانشگاه هاست. برنامه ریزی، سیاست گذاری، تدوین استراتژی مناسب و تدارک زیرساخت های لازم در یک فرایند طولی مستمر، زمان بندی شده، واقعی، مستقل، غیرشعاری، خدامحور، با رویکردی آینده نگر و داشتن آموزش های کاربردی برای ارتقای شناخت رهبران و مدیران آموزش عالی از لوازم تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی است.

    کلید واژگان: دانشگاه, دانشگاه اسلامی, دانشگاه تمدن ساز, دانشگاه تمدن ساز اسلامی}
    Marjan Javanbakhsh *, Saifullah Fazlullahi Ghomshi, Mahmoud Abolghasemi

    Using a descriptive-analytical and documentary method and focusing on the views and opinions of higher education thinkers, this paper studies the challenges and strategies for the realization of the Islamic university as an Islamic civilizer university. The findings indicate that, universities today are considered the pillars of civilization, which directly or indirectly affect the society. The university is a place for the production of science required for the Islamic civilization. Achieving a common understanding about the university of Islamic civilization, raising the Quranic and epistemological awareness of all academic activists, planning, policy making, developing the right strategy, providing the necessary infrastructures in a continuous, timely, real, independent, actual, God-centered and practical process through a futuristic approach are among the means for the realization of the Islamic civilization university.

    Keywords: university, Islamic university, civilizer university, Islamic civilizer university}
  • مهدی عباسی شاهکوه، شهروز شریعتی*
    هدف

    هدف از نگارش مقاله حاضر، ارائه مهم‏ترین الزامات برای ایجاد دانشگاه اسلامی و بیان وظایف دانشگاه اسلامی در شرایط حاکمیت جهالت مدرن بر جهان بود.

    روش

    این مقاله با روش شناسی تفسیری بر مبنای آموزه های نظری تاویل متن و روش تحلیل گفتمان، ابتدا به تبیین نظری پدیده جاهلیت در کلام و اندیشه علمای اسلامی پرداخته، سپس با بررسی گفتارها و متون مکتوب امام خمینی و آیت الله خامنه ای، ضرورت پردازش مفهوم جاهلیت مدرن را برای صورتبندی و بازسازی گفتمان دانشگاه اسلامی نشان داده است.

    یافته ها

    دانشگاه اسلامی بر مبنای تکلیف تمدنی و رسالت الهی باید حساسیت زیادی را برای ترویج باورهای خود به صورت عمیق و نه سطحی قائل باشد و ضمن توجه به پیچیدگی و ظرافتهای خاص در جهان معاصر باید بتواند افزون بر تبیین بیان مسئله، گامهای عملی برای نفی جهالت مدرن بردارد. دانشگاه اسلامی همچنین باید خود را مکلف به تدارک و تهیه نقشه راهی کند که متناسب با پیچیدگی های مناسبات بین المللی الگویی اثربخش در میان‏‏مدت و بلندمدت محسوب شود.

    نتیجه گیری

    نسخه موفق دانشگاه اسلامی را در مواجهه با «دگر» غربی، باید دانشگاهی توصیف کرد که بتواند با اتکا به عقل بومی، آموزه های حکمت متعالیه و نفی جهل مدرن، منشا و مقصدی الهی داشته و غایتش هدایت جامعه به سمت نزدیکی و تقرب به ساحت الهی و زندگی و زیست مومنانه باشد. در حقیقت؛ دانشگاه اسلامی باید نقشی را برای دانشجویان به عهده گیرد که پیش‏تر پیامبران الهی ایفا می کردند.

    کلید واژگان: ایران, انقلاب اسلامی, فرهنگ سیاسی, جاهلیت مدرن, دانشگاه اسلامی}
    Objectives

    The main purpose of this article is to show the implications of the establishment of Islamic University with an emphasis on the issue of the modern ignorance concept.

    Method

    In present study, this essay is written using an interpretive method based on the theoretical doctrine of text interpretation and discourse analysis.

    Result

    The concepts, culture and university are closely related, from this point of view Islamic university as a semantic system based on the principle of divine spirituality and monotheism, must save contemporary man from neglect and ignorance because the thought of modernity and modernism, like the Arab community, before the advent of Islam, is "ignorance.", And this modern ignorance, which is based on the survival struggle, will bring the world to ruin and must be harnessed.

    Conclusion

    The author of the survey concludes in paying attention to the variables such as the role of modern ignorance for understanding the reconstruction of Islamic University.

    Keywords: iran, islamic revolution, political culture, modern ignorance, islamic university}
  • محمد امینی*، وجه الله قربانی زاده
    هدف
    با توجه به اینکه شناخت یک موضوع، مقدم بر تلاش برای تحقق آن موضوع است،این پژوهش درصدد شناسایی و معرفی برخی از مولفه های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب است.
    روش
    در پژوهش حاضر، داده های متون و سخنرانی های رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،تجزیهو تحلیل شده و تلاش بر این بوده که چارچوب موضوع تدین و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی استخراج و تدوین شود.
    یافته ها
    دستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدین و تعالی معنوی» یکی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مولفه فرعی ذیلاست: خداجویی دین مدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار.
    نتیجه گیری
    دانشجو و دانشمند اسلامی در پی علم اند و علم، حقیقتی بی منتهاست که خالق متعال، عالی ترین مرتبه و نیز مبدء آناست. براین اساس و مبتنی برتحلیل بیانات رهبری، همه فعالیتهای جوینده علم، در مسیر تدین به طور هم سو و هم افزا رو به سوی مبدء متعال دارند.این اساسی ترین مولفه معنوی در دانشگاه اسلامی است که «تدین و تعالی معنوی» ناظر به توضیح این مهم است
    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, رهبر انقلاب, تحلیل محتوای کیفی, تدین, معنویت, خداجویی}
    Mohammad Amini *, Vajhollah Ghorbanizadeh
    Objectives
    To understand an issue well and thoroughly is superior to an attempt to investigate that. The present study is to describe the fundamental variables in Islamic University according to Supreme leader.
    Method
    The present study is a qualitative one since the data is qualitative in nature. And also the study is a primary research.
    Results
    The finding s of the study point out that spiritual perfection is one of the Islamic universities traits which consist of 12 components: religion-orientated God seeking, believing in God oneness, leading role of clergies, to want help of God, the holy book-the Koran- reading and interpretation, commitment to the principles. Prayers, avoiding materialism, Hejab, believing in Ghaza and Gadar( destiny and providence), promotion of good and prevention of evil , Entezar (waiting for Imam Mahdi).
    Conclusion
    The authors of the research conclude Islamic students and scientists long for knowledge, and science is an endless fact that the great creator is the highest level and the origin of that fact. Therefore, according to the Leader all the students and scientists activities should be in accordance with the origin of perfection, and this is the most important spiritual components of an Islamic university
    Keywords: islamic university, supreme leader, qualitative content analysis, religiosity, spirituality, god seeking}
  • سید مجید مطهری نژاد *، محمدهادی همایون، محمدرضا حاتمی
    هدف
    شناسایی علل و فرایندهای مانع روند اسلامی شدن دانشگاه ها در بعد از انقلاب اسلامی، هدف اصلی این تحقیق بوده است.
    روش
    در این نوشتار، مبتنی بر روش تبارشناسی، به مطالعه سیر تاریخی شکل گیری دانشگاه در جامعه ایران مبادرت شده است.
    یافته ها
    گفتمان دانشگاه اسلامی، از حیث سویه های سیاستی و محتوایی، در پیوستاری از «اسلامی کردن» تا «اسلامی شدن» با زیر عنوانهای یازنمادگرایی و ظاهرگرایی، گزینش گری و انضباط محوری، برنامه زدگی و نظارت گری تا آزادی گرایی، رها سازی و... به بالا و پایین می رود. از حیث تغییر و تحول علمی نیز در پیوستاری از ثابت بودن علم در تمامی هستی شناسی ها تا بومی گرایی و سپس تا بدیل سازی جزءنگر و فراتر از آن، بدیل سازی کل نگر، بحثهای مختلفی جاری می باشد.
    نتیجه گیری
    مبتنی بر نگرش تبارشناسانه به موانع اسلامی شدن دانشگاه ها، شناسایی اولین صورت بندی صحیح برای مطالعه این پدیده، نه در انقلاب فرهنگی، که در ورود تاریخی مدرنیته به گردونه ارزشهای دینی جامعه ایرانی مستقر است. براین اساس، انقلاب فرهنگی و طرح مسئله دانشگاه اسلامی، ماهیتی عارضی بر اصلیت دانشگاه تلقی نشده و بلکه ماهیتی از گشتی به اصالت دینی و فرهنگی جامعه ایران را در مواجهه با عارضه مدرنیته، مورد توجه قرار می دهد
    کلید واژگان: تبارشناسی, دانشگاه مدرن, دانشگاه اسلامی}
    Majid Motaharinezhad*, Mohammad Hadi Homayoun, Mohammad Reza Hatami
    Objectives
    This paper targets at recognition of the causes and processes which have hindered the process of universities to become Islamic after the islamic revolution.
    Method
    The historical process of university formation in Iran’s society has been studied using a genealogical method.
    Results
    The discourse of islamic university rises and falls across a spectrum from “making islamic” to “becoming islamic” in political and social terms, under subtitles from symbol orientation and surface orientation, selectivity and discipline-baseness, overscheduledness, and supervisoryness to freedom orientation and releasing. Different debates are also existent in terms of scientific and content-based change and revolution across a spectrum from stability of knowledge in all kinds of ontology to local orientation and then to the detail-viewer alternative making and beyond that, whole-viewer alternative making. Nevertheless, the mentioned trend has always been far away from the [islamic] revolution leaders’ definitions of Islamic university.
    Conclusion
    From a genealogical viewpoint of the obstacles to universities to become islamic, the recognition of the first correct structuring for studying this phenomenon is settled in the historical entrance of modernity to the arena of religious values in the Iranian society rather than the incident of the cultural revolution after the victory of the islamic revolution. Based on this, the cultural revolution and proposal of islamic university are not regarded as extrinsic identity; rather, we have considered the identity [of] returning to the religious and cultural genuineness of iran’s society in confrontation with the incident of modernity. In summary, the main obstacles to universities to become islamic are defined based on the identification dyes remaining from the iranian period of modernity and the neglect thereof in the incompatibility of the divine ontology and teleology required for islamic university with the ontology and genealogy of the modern university and also the inefficiencies of policies and methods sticking these two contexts to each other.
    Keywords: genealogy, modern university, islamic university}
  • سید حمیدرضا حسنی*، محمد درگاه زاده
    «محمدنقیب العطاس» یکی از موافقان و نظریه پردازان اسلامی سازی معرفت است. وی در تبیین فرایند تحقق علوم اسلامی، آن را تنها شامل تهذیب و تکمیل علوم موجود نمی داند؛ بلکه مرحله تولید علوم جدید براساس مبانی اسلامی را نیز بر آن می افزاید. این مقاله با تبیین فرایند تحقق علوم اسلامی از دیدگاه عطاس، برخی از اشکالات مطرح شده بر دیدگاه وی، همچون عدم تبیین واقع نمایی گزاره های دینی، برنتافتن علوم اسلامی شده از سوی جامعه علمی، ناهمسازی معارف تولیدشده و دوگانگی دانش را بررسی کرده است. همچنین به نظر نگارندگان، ضعف روش شناختی، گام برداشتن درون روش شناسی پارادایم رقیب و ناکارآمدی، برخی از کاستی های این نظریه است.
    کلید واژگان: نقیب عطاس, اسلامی سازی دانش, علوم دینی, جامعه علمی, آموزش و پرورش, دانشگاه اسلامی}
    Seyyed Hamidreza Hasani*, Mohammad Dargahzad
    “Mohammad Naquib al-Ataas” is one of the proponents and theorists in Islamization of knowledge. For him، explicating the realization process of Islamic sciences does not merely include refinement and completion of the existing sciences، but a phase of producing new sciences based on Islamic principles needs to be added، too. Illustrating on the realization process of Islamic sciences from Ataas’ viewpoint، the paper has studied some problems raised on his viewpoint including lack of explanation on reality of religious propositions، unacceptance of the Islamized sciences by the scientific communities، incompatibility of the produced sciences، and dichotomy of science. To the authors، methodological weaknesses، taking steps within the rival’s paradigm methodology، and inefficiency are some shortcomings of this theory.
    Keywords: Naquib al Ataas, Islamization of Sciences, Religious Sciences, Scientific Society, Education, Islamic University}
  • Khosro Baqeri*
    This article tries to criticize and investigate the beliefs supporting “geometry of religious knowledge” on the subjects of religion, science and the relation between religion and reason; in such scope, the tenet of religious science according to this attitude will be critically analyzed. The article is to discuss the following concerns: the In the study of beliefs related to religion issues such as the confusion between religious and existential affairs, contradiction of broad and expanded definition for religion and the encyclopedic characteristic of religion; in the study of beliefs related to science issues such as raw realism and its prerequisites; in the study of beliefs related to the relation between religion and reason issues such as making reason as to be obedient, the confusion between religious and existential affairs, the confusion between potential and actual reason, neglecting executive judgment of reason and the undisciplined geometry in which reason didn’t reach its appropriate position. On the issue of religious science the idea derived from the theory of “geometry of religious knowledge” has been criticized from the following aspects: passive feature and accepting the existing theories; suspension manner for specifying the exploration of reality; the danger of religious dogmatism in opposing scientific discoveries; tendency toward Fiqh and mixing the logic of Mukallaf (the one who is responsible and accountable for Islamic obligations) with the realistic logic of scientific atmosphere; and simplifying the islamization of university and teaching resources. According to the problems in “geometry of religious knowledge”, a substitution is proposed: instead of regarding reason and narrated tradition 3Vol. 15 - no. 69- winter 2014 as two wings for flying religion and religious knowledge, it must be considered that reason and religion, with relative independence, are two wings of human being for flying which have Interference in the root and interaction in margins.
    Keywords: Javadi, Amoli, religion, reason, religious science, Islamic university, divine legislation, genesis}
  • وجه الله قربانی زاده، محمد امینی *
    هدف

    پیشرفت تعالی بخش با کاربست علومی حاصل می شود که در دانشگاه حقیقتا اسلامی تولید شده است؛ زیرا دانشگاه بدون علم، محکوم به عقب ماندگی و بدون تعالی معنوی نیز محکوم به گمراهی است. شناخت ماهیت دانشگاه اسلامی مسئله ای است که هرگونه اقدام اسلامی سازی متوقف بر آن است. پژوهش حاضر درصدد است یکی از عناصر اصلی دانشگاه اسلامی را از نگاه رهبر معظم، طرح و تبیین کند.

    روش

    پژوهش از نظر هدف، بنیادین؛ از نظر ماهیت داده، کیفی و از نظر نوع، تحلیل محتوای کیفی با رهیافت عرفی است. جامعه رسانه ای مورد مطالعه، کلیه سخنان رهبری از ابتدای تصدی تا سال 1392 می باشد. نمونه از نوع هدفمند و عبارت است از کلیه بیانات، نامه ها و پیامهایی که رهبری خطاب به اقشار ذی ربط ایراد فرموده اند.

    یافته ها

    یکی از عناصر اساسی دانشگاه اسلامی «آرمان گرایی و حرکت» است که زیرمقوله های آن به ترتیب اولویت عبارتند از: شوق و امید به آینده مطلوب، روحیه باطراوت انقلابی و انگیزه پرنشاط ایمانی، آرمان خواهی و طلبیدن قله ها، هدفگذاری والا و مقدس، خواستن مصرانه اصلاح و پیشرفت، باور به امکان تغییر آینده، قانع نبودن به پیشرفتها و داشته ها، سلامت جسم و روان، تفریح و فراغت مفید، باور به تاثیر حرکتهای کوچک.

    نتیجه گیری

    اسلامی سازی دانشگاه بدون درک حقیقی آن، حصول نتایج عکس را محتمل می سازد. دانشگاه اسلامی حقیقتی جذاب، زیبا، تعالی بخش و پیش برنده است، نه آن گونه که برخی ها محدود و تنگ نظرانه دریافته اند. آگاهی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی می تواند در اقدامات اسلامی سازی راه گشا باشد.

    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, آرمان گرایی, امید, تحقیق کیفی, تحلیل محتوای کیفی}
    Ghorbani Zadeh V., Amini M
    Objectives

    The present research aims at analyzing the entity, essence and ipseity of Islamic university from view point of supreme leader of Islamic revolution.

    Method

    The method of the article is fundamental and qualitative. the media community of the research included all speeches made by supreme leader before 1392.

    Results

    The results of the research indicate" Idealism and movement" as one of the basic elements in Islamic university. The subdivisions of the mentioned element are as follow: enthusiasm and hopefulness toward ideal future, revolutionary and cheerful spirituality and morality, idealism, holly intentions and aims, development and reform, to be hopeful to future changes, soul and body health, constructive entertainments.

    Conclusion

    The author of the survey concludes islamicization of universities is not actualized unless it is really understood. Islamic university is a sort of attractive, fruitful and progressive university. To be aware of the major components of the Islamic university will help to develop islamicization measures.

    Keywords: islamic university, idealism, hopes, qualitative research, quality content analysis}
  • رضا مهدی
    هدف
    امروزه، بخشهای مهمی از آموزش عالی و نهاد دانشگاه نسبت به قدرت و فرهنگ به طور عام و نسبت به دولت و صنعت به طور خاص، تقریبا ایستا باقی مانده و اعتبار دانشگاه ها در مقایسه با دهه های 60 و 70 میلادی رو به کاهش است. در عصر حاضر، با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آینده پژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری، گسترش یافته و همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آینده مطلوب و سیاستگذاری و برنامه ریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آینده پژوهی در آموزش عالی، ضرورت پیدا کرده است. هدف این پژوهش، مطالعه ابعاد و مفاهیم تحولات آموزش عالی و اکتشاف یک الگوی مفهومی برای آینده پژوهی آن و تبیین دانشگاه اسلامی با این الگوست.
    روش
    در این مقاله، برای استخراج الگوی مفهومی آینده پژوهی در آموزش عالی، از روش نظریه مبنایی با رویکرد اکتشافی استفاده شده است.
    یافته ها
    الگوی مفهومی شامل مقوله کانونی دانشگاه سازگار با محیط و زمینه، هفت مقوله عوامل علی، 15 مقوله ویژگی های زمینه ای، 13 مقوله شرایط محیطی، 11 مقوله راهبردها و چهار مقوله پیامدهاست.
    نتیجه گیری
    با استناد به آینده پژوهی در آموزش عالی و سند دانشگاه اسلامی، یکی از ویژگی های کلیدی ایده دانشگاه اسلامی، سازگاری با محیط و زمینه است. از این رو، ضروری است دانشگاه اسلامی با محیط و زمینه محلی، بومی و ملی با رعایت هنجارهای جهانی علم، سازگار شده و کارآفرین شود.
    کلید واژگان: آموزش عالی, آینده پژوهی, دانشگاه سازگارشونده, دانشگاه اسلامی, دانشگاه کارآفرین}
    Mahdi, R.
    Objectives
    The present research aims at investigating different aspects and definitions of supreme education and exploring a conceptual pattern for future research and Islamic university.
    Method
    The method of the article is exploring approach in order to gain a conceptual pattern for future research in supreme education.
    Results
    Conceptual pattern included adjustable university with environment, seven casual factors, 15 basic features, 13 environmental circumstances, 11 strategic items and 4 consequences.
    Conclusion
    Based on Future research in supreme education and Islamic university criteria, adjustability with environment is a key idea of Islamic university. Therefore it is necessary to adjust Islamic university with environmental and local features and circumstances.
    Keywords: future research, supreme education, islamic university, adjustable university, entrepreneur university}
  • علیرضا سمیعی اصفهانی، حافظ ثابت، کامبیز سوری
    آزاداندیشی دینی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حاصل پیروزی گفتمان اسلام سیاسی پس از انقلاب و به حاشیه رفتن گفتمان غرب گراست. اما مسئله اینجاست که رقابت غرب گرایی با گفتمان اسلام سیاسی بعد از سه دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، در عرصه فرهنگی ادامه یافته و محیط دانشگاه مرکز این فعالیت هاست. از همین رو، مقام معظم رهبری در برهه های زمانی مختلف با درایت و آینده نگری در فرامین خود، بر ضرورت ترویج آزاداندیشی دینی و برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه تاکید فرموده اند.
    هدف
    هدف اصلی نوشتار حاضر این بود که ضمن بررسی دیدگاه های گفتمانهای رقیب در خصوص مفهوم آزاداندیشی در محیط دانشگاهی پس از انقلاب، نقش و موضع نهاد رهبری در زمینه آزاداندیشی در دانشگاه را تبیین کند.
    روش
    روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه است.
    یافته ها
    یافته هاگویای آن است که نهاد رهبری در دانشگاه، «نشانه» آزاداندیشی را در کنار نشانه های اسلام، عدالت، علم، معرفت، پیشرفت فنی و فناورانه و ارزشهای دینی مفصل بندی کرده و از آزاداندیشی در دانشگاه، تعریف مورد توافق گفتمان اسلام سیاسی را ارائه می دهد که سازگار با فرهنگ اسلامی- ایرانی است.
    نتیجه گیری
    نتیجه پژوهش این است که مرزبندی های گفتمانی که به وسیله نهاد با برگزاری کرسی های آزاداندیشی دینی در دانشگاه دنبال می شود، منجر به زمینه ساز آن است تا دانشجویان و اساتید، محور بحث های گفتمانی و اهداف گفتمان های رقیب را در ترویج آزاداندیشی غربی شناخته و در برابر آن موضع گیری مناسب داشته باشند.
    کلید واژگان: آزاداندیشی, نهاد رهبری, دانشگاه اسلامی, فرهنگ اسلامی, ایرانی, گفتمان}
    Samiei Esfahani, A.R., Sabeth., Souri, K
    Objectives
    Religious free thinking and supreme leader's institute in university is the fruit of Islamic political discourse triumph over the western discourse after the victory of Islamic revolution. The main theme of the present article is to clarify the role and place of supreme leader's institute on religious free thinking in university and the views of other discourses. The main question of the survey: what is the role and function of supreme leader's institute in developing religious free thinking among discourse competition inside universities?
    Method
    The method of the present research is qualitative and discourse analyzes based on laclau and mouffe, s discourse theory.
    Results
    The results of the research indicate that supreme leader's institute concentrates on free thinking in universities as a sign beside other sighs of Islamic views such as justice, science, knowledge, technical development and religious values.
    Conclusion
    The author of the paper concludes free thinking in universities has to be in accordance with Islamic political discourse and Iranian –Islamic culture.
    Keywords: free thinking, supreme leader's institute, Islamic university, Iranian Islamic culture, discourse}
  • رضا مهدی*
    هدف
    پس از گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی و درخشش نظام آموزش عالی و دانشگاه ها با محوریت توسعه کمی، هنوز مباحث زیادی در مورد ماهیت، چرایی و چگونگی دانشگاه اسلامی وجود دارد. فقر مبانی نظری دانشگاه اسلامی و تقلیدی بودن مفهوم و کارکردهای دانشگاه، یکی از دلایل اصلی پیچیدگی فرایند اسلامی شدن دانشگاه هاست. هدف این مقاله، ارائه یک الگوی فرهنگی برای نظریه دانشگاه اسلامی با رویکرد اکتشافی است.
    روش
    در این پژوهش از روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی با استفاده از تحلیل نظام مند داده های جمع آوری شده است.
    یافته ها
    در الگوی ارائه شده در این مقاله، پدیده، عوامل علی، زمینه ها، شرایط محیطی، راهبردها و پیامدهای دانشگاه اسلامی شناسایی شده است.
    نتیجه گیری
    احیا و تعمیق باور دانشجویان به ارزشهای اسلامی- ایرانی، مقوله کانونی الگوی فرهنگی نظریه دانشگاه اسلامی است. مواجهه با موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها باید یک مواجهه فرایندی و فرهنگی باشد. تجلی اصلی دانشگاه اسلامی، نفی تقلید و تاثیرپذیری ماشینی از الگوهای فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ عمومی غرب است. بر اساس الگوی حکومتی جمهوری اسلامی، دانشگاه اسلامی باید همزمان حاوی ارزشهای اسلامی و ایرانی باشد.
    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, نظریه مبنایی, الگوی فرهنگی, آموزش عالی}
    Mahdi, R.*
    Objectives
    After three decades of Islamic revolution and developing the higher education system and universities with quantitative-oriented growth, there are still many debates in the nature, why and how of the Islamic university. Weakness of theoretical fundamentals of Islamic university and imitative structure of concept and functions of Iranian university is one of the main reasons of complexity of islamicization of universities process. The present paper is extracted -with Explorative Approach- a cultural model for Islamic university theory.
    Method
    Grounded theory with systematic using collected data.
    Results
    The results of the present survey indicate that in the model, core category is explained and causal factors, context, environmental conditions, strategies and outcomes are recognized.
    Conclusion
    Reclamation and deepening student belief in Islamic-Iranian values is core category in Islamic university theory. Islamicization of universities must be based on process and cultural subject. Islamic university is based on Islamic and Iranian values concurrently.
    Keywords: Islamic university, grounded theory, cultural model, higher education}
  • محمدحسین سیاح طاهری*
    هدف
    هدف از این پژوهش، جمع آوری، دسته بندی و نقد و بررسی تعاریف متداول از دانشگاه اسلامی و ارائه یک الگوی پیشنهادی بوده است.
    روش
    روش مورد استفاده در این پژوهش، فراتحلیل بوده که به شیوه ای کیفی و اسنادی انجام شده است.
    یافته ها
    در این مقاله تعاریف ذکرشده توسط صاحب نظران در رابطه با دانشگاه اسلامی، گردآوری و دسته بندی شده است؛ این تعاریف در شش دسته کلی اسلامی شدن به منزله یک اقدام سیاسی، دانشگاه دارای رفتار و شعائر اسلامی، دانشگاهی با اخلاق و تربیت اسلامی، دانشگاه علم محور، دانشگاه مبتنی بر علم اسلامی و تعاریف چندبعدی تقسیم شده اند که در هر قسمت با ذکر شاخصه های اصلی هر تعریف، نقدی هم بر آن وارد می شود. در ادامه با معرفی الگوی پیشنهادی برای تعریف دانشگاه، رابطه دانشگاه را با سایر ارکان فرهنگ ساز در جامعه نشان داده شده و با تقسیم کارکردهای دانشگاه از بعد بیرون و درون، سه کارکرد آموزش، پرورش و پژوهش شناسایی شده است.
    نتیجه گیری
    در نهایت با تقسیم دانشگاه به چهار رکن اساسی محتوا، نرم افزار، سخت افزار و نیروی انسانی، تعریف خود را برای دانشگاه اسلامی مطرح و راهبردهای نیل به این دانشگاه را در قالب یک نمونه خاص (کارکرد آموزشی) به صورت کاربردی ارائه نمودیم.
    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, ارکان دانشگاه, کارکرد, محتوای آموزشی}
    Sayyah Taheri, M.H.*
    Objectives
    The goal of this study is to analyze the common definitions of Islamic university and suggesting a new pattern.
    Method
    the method of the survey is qualitative and documentary.
    Results
    the results of the present study indicate 6 categorized definitions for Islamic university: islamicization as a political measure, university based on Islamic attitude and disciplines, university based on Islamic training and ethics, knowledge-oriented university, university based on Islamic knowledge and multi dimensional definitions. The article then besides describing the main indexes, criticizes each definition separately. Then introduces a suggestive pattern and indicate the relationship between university and other bases of cultural points in community. The author then indicates three functions for university including education, training and research.
    Conclusion
    the authors of the article conclude the approval of the mentioned model and define university in four categories: content-hardware-software and human resources.
    Keywords: islamic university, university bases, function, educational content}
  • محمد شریفانی، محسن قمی
    هدف
    هدف این تحقیق، بررسی نقطه آغاز و فرجام تربیت انسان به عنوان موضوع اصلی تربیت و پرورش است؛ زیرا دانشگاه اسلامی، به عنوان یکی از اصلی ترین جایگاه ها برای پرورش نسلهای آینده، نیازمند الگویی جامع و مبتنی بر پیش فرضها، نظریه ها و گزاره های دینی در تربیت انسان است تا خروجی آن، دانش آموخته ای مطابق با معیارهای دین باشد.
    روش
    روش تحلیلی توصیفی با تکیه بر متون فلسفی تربیتی اسلامی و نیز منابع دینی (کتاب و سنت) است.
    یافته ها
    تربیت انسان یک مصداق روشن از «حرکت» است؛ یعنی سیر تدریجی از قوه به فعل. این حرکت، واجد لوازمی است که آغاز و انجام حرکت، از جمله آنهاست. توجه به این ابتدا و انتها؛ یعنی نحوه ورود و خروج در امر تربیت، از مهم ترین ارکان تربیت انسان است که علاوه بر انگیزش بخشی، راه را می نمایاند و لازمه های مسیر را بیان می کند.
    نتیجه گیری
    نقطه شروع این حرکت، شناخت انسان از راه های سه گانه شناخت علت، شناخت عناصر و شناخت آثار اوست که با چهار ابزار وحی، فطرت، حس و عقل به دست می آید. نهایت حرکت تربیتی نیز در دو دسته اهداف متوسط (نظری و عملی) و غایی (قرب) خلاصه می شود.
    کلید واژگان: تربیت, دانشگاه اسلامی, مبدء, منتها, حرکت, انسان شناسی, قرب الهی}
    Mohammad Sharifani, Mohsen Ghomi
    Aim
    The present study aims to analyze the source and ideal of human beings training as the fundamental theme in education and teaching programs. Religious and educated students are those who are well trained in Islamic university.
    Method
    The method of the study is descriptive- analytical based on Islamic training and philosophical texts and religious resources (Holly Koran and tradition)
    Results
    Human beings training is considered as a significant example of "movement". A gradual movement from potentiality to practice. The main necessities of such movement are to know the source and ideal of the movement.
    Conclusion
    The beginning point or source of the movement is to know the human being through three knowing ways: knowledge of cause, knowledge of elements, and knowledge of indications, which are obtained by divine revelation, innate disposition, sensation and intelligence. The paper summarizes the training movement in two groups: intermediate goals (theory and practice) and ultimate goals (nearness to god)
    Keywords: training, islamic university, source, ideal, movement, anthropology, proximity to Allah}
  • رمضان مهدوی آزادبنی
    هدف
    هدف این تحقیق، بیان ضرورت یکی از انواع تحولی است که باید در علوم انسانی شاهد وقوع آن بود. دغدغه در خصوص دانشگاه اسلامی و اسلامی شدن دانشگاه ها یکی از دل مشغولی های صاحب نظران و مسئولان امر بوده است. همچنین در سالهای اخیر شاهد هستیم که توجه به علوم انسانی و ضرورت تحول آن، یکی دیگر از دغدغه های جاری اندیشمندان جامعه اسلامی شده است. میان این دو نوع دل مشغولی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ زیرا اسلامی شدن دانشگاه ها، مستلزم وقوع تحول در علوم انسانی موجود در دانشگاه هاست.
    روش
    روش تحلیل اسنادی نشان خواهد داد که چگونه علم زدگی به عنوان یک روش انحصاری، می تواند محتوی و غایت علوم انسانی را تحت تاثیر قرار دهد.
    یافته ها
    یکی از گامهای مهم در مسیر اسلامی شدن دانشگاه ها، متحول ساختن علوم انسانی به معنای تطهیر آن از تفکر انحرافی علم زدگی است. قطعا آن نوع علوم انسانی رایج در دانشگاه که بر علم زدگی محدود است، نمی تواند جزیی از یک دانشگاه اسلامی به حساب آید؛ زیرا در قالب این نظام فکری، تنها سازوکارهای محدود به عوامل مادی به رسمیت شناخته می شوند و بسیاری از ارزشهای مورد تاکید در دین اسلام، قابل دفاع و تبیین نخواهد بود. اسلام ضمن اینکه به فراگیری دانش تجربی دعوت و تشویق می کند، هیچگاه حد و مرز نظام فکری انسان را محدود به دانش تجربی نمی کند و در تمام حوزه هایی که موسوم به علوم انسانی است، به علل و سازوکار های فراتر از دانش تجربی توجه و توصیه می کند.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان می دهد که علم زدگی یکی از آسیبهای عمده برای علوم انسانی اسلامی است و تطهیر آن از این آسیب، یکی از گامهای مهم در اسلامی شدن دانشگاه ها محسوب می شود.
    کلید واژگان: علم زدگی, دانشگاه اسلامی, علوم انسانی, ارزش, انقلاب}
    Ramezan Mahdavi Azadboni
    Aim
    The author of the article aims to focus on a basic evolution in human sciences: Islamic university and islamicization of universities is one of the expert's preoccupations in this way. In resent years, humanities and the necessity of revolutionary perspective toward humanities became as the central agenda for those who follow to actualize the purposes of Islamic revolution. There is an interconnected relationship between islamicization of universities and basic evolution in human sciences.
    Method
    The present study in a critical and analytical approach indicates scientism as an exclusive method, which influences the aims and contents of human sciences'.
    Results
    A basic step toward islamicization of universities is to evaluate the human sciences and to remove the distorted thinking as Scientism. The author of the article confirms that a Scientism-based university is not considered as an Islamic university, since in this system of thought, only materialistic mechanisms are identified and most of Islamic values are ignored. Although Islamic system encourages and invites people to learn empirical knowledge but on the other hand does not limit the human system of thoughts to empirical knowledge and considers more mechanisms.
    Conclusion
    The paper concludes that one of the major damages in Islamic human sciences is scientism and revising the matter is considered as one of the important steps in islamicization of universities. Therefore, whenever we achieve Islamic goals in humanities in universities we can consider such university as Islamic university.
    Keywords: scientism, islamic university, human sciences, value, revolution}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال