به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسرائیلیات" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسرائیلیات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی کریمیان صیقلانی*
    یکی از مشهورترین مبانی فکری اهل طریقت و عرفان نظری، «حدیث صورت» است. عرفای اسلامی، این حدیث را پایه و اساس بسیاری از دعاوی خویش، از جمله «اشرفیت انسان بر سایر مخلوقات» قرار می دهند. هدف مقاله حاضر که به روش تحلیل محتوایی انجام می گیرد، این است که در گام نخست، حدیث مذکور را مورد ارزیابی سندی قرار داده و احتمال صدور آن را از شخص معصوم بررسی کند و در گام دوم، دلالت آن بر مدعای مذکور را واکاوی نماید. یافته های پژوهش پیش رو نشان می دهند که «حدیث صورت» نه تنها از حیث سند نمی تواند منسوب به معصوم باشد و بیشتر در کتب اهل کتاب، در منابع اهل سنت و نیز در منابع تصوف تکرار شده است، بلکه به نظر می رسد از حیث دلالت نیز نمی تواند دعاوی مبتنی بر آن را اثبات کند. ظاهرا اهل تصوف تاویل های متعددی را برای این حدیث قائل شده اند تا بتوانند آن را پایه ادله خود قرار دهند. براین اساس، با اینکه اشرفیت انسان بر سایر موجودات، ممکن است بر مبنای شواهد درون دینی دیگری به دست آید، اما «حدیث صورت» نمی تواند مبنای آن قرار گیرد و بیش از هر چیز، به مشهورات متعلق به یک گفتمان دینی شباهت دارد که از ادیان دیگر وارد تفکر جهان اسلام شده است.
    کلید واژگان: اسرائیلیات, اشرفیت انسان, تاویلات عرفانی, حدیث صورت
    Ali Karimiyan *
    One of the most famous intellectual foundations of the Sufis and theoretical mysticism is the “hadith of Surat”. Islamic mystics have used it as the basis for their claims, including “superiority of human being over other creatures”. Being organized by the method of content analysis, this article first aims to examine the hadith documentation to find out if it has been issued by infallible Imams and in the second step, scrutinize its implications for the claim. The research findings indicate that not only the “hadith of Surat” is not authentic and cannot be attributed to an infallible Imam and it has just been appeared in Holy Scriptured of Judaism, Christianity as well as the hadith texts of the Sunnis and Sufis, but also it seems that the hadith cannot prove the claims based on it. Apparanty Sufis has interpreted it in a different ways, so they can considere it as the basis of their arguments. Therefore, although the idea of “superiority of human being over other creatures” could be deduced and obtained from other theological evidences, but the 'Hadith of Surat' cannot be a basis to it; and it is more similar to celebiries in a religious discours that entered to Islamic World from other religions.
    Keywords: hadith of Surat, Israelite, mystical interpretations, human superiority, documentary criticism, Content Criticism
  • مرتضی قاسمی حامد*

    در منابع روایی و تفسیری فریقین روایاتی وجود دارد که بر صدور گناه از حضرت یوسف(ع) دلالت دارند: روایات برهان پروردگار، روایات اعتراف به گناه و روایات نسبت دزدی به برادران. در این روایات عقوبتهایی نیز برای یوسف (ع) بیان شده است. نگارنده به روش توصیفی تحلیلی آنها را مورد نقد قرار می دهد. روش نقد این روایات از این قرار است: بررسی سند، بررسی متن، توجه به روایات یک مجموعه در کنار هم، توجه به روایات معارض در جوامع روایی، عرضه روایات بر قرآن، ریشه یابی این روایات در کتاب مقدس، و توجه به راویان اسراییلی. از بررسی منابع روایی و تفسیری فریقین پی می بریم که در رابطه با این روایات باید به روایات متعارض توجه داشت؛ روایات چندی وجود دارند که روایات فوق را مردود اعلام می دارند. توجه به روایات متعارض، نقش والای ایمه(ع) را در رفع شبهه ها و دفاع از ساحت حضرت یوسف (ع) آشکار می نماید. البته در رابطه با همه این روایات، روایت متعارض وجود ندارد که در این صورت باید به راه های دیگر برای نقد آنها پرداخت. برخورد مفسران نیز با این روایات گاه با نقد همراه بوده است. از مفسران تاویلهای بسیاری در جهت رد این روایات وجود دارد، به خصوص در مقابل آن روایاتی که روایت متعارض در رابطه با آنها وجود ندارد. پس با بررسی این روایات، ضعف و سقوط آنها از درجه اعتبار آشکار می شود؛ زیرا با آیات قرآن در تعارض هستند، اسناد آنها ضعیف است و اختلافهای بسیار زیاد و غیر قابل جمع در آنها وجود دارد. همچنین نقش راویان اسراییلی را در نشر اکاذیب نشان می دهند؛ زیرا آنچه در این روایات بیان شده، با آنچه در کتاب مقدس آمده، نیز در تعارض است. بنابراین این روایات جزء اسراییلیاتی هستند که ریشه ای در کتاب مقدس ندارند.

    کلید واژگان: قرآن, یوسف(ع), لغزشهای یوسف(ع), تفسیر اثری, کتاب مقدس, اسرائیلیات
    Morteza Ghasemi Hamed *

    In the narrative and exegetical sources of the parties, there are narrations that indicate the commission of a sin from Prophet Yusuf (PBUH): the narrations of the Lord's proof, the narrations of the confession of sin, and the narrations of the theft to the brothers. In these hadiths, some punishments have also been mentioned for Yusuf (PBUH). The author criticizes them in a descriptive-analytical way. The method of criticism of these narrations is as follows: examining the document, examining the text, paying attention to the narrations of a collection together, and paying attention to the conflicting narrations in the narration communities, presenting the narrations on the Qur'an, finding the roots of these narrations in the Holy Bible, and paying attention to the Israeli narrators. . From the analysis of the sources of narratives and interpretations of the parties, we realize that in relation to these traditions, we should pay attention to conflicting traditions. There are several traditions that reject the above traditions. Paying attention to conflicting traditions reveals the high role of imams in clearing doubts and defending the authority of Prophet Yusuf (PBUH). Of course, in relation to all these narrations, there are no conflicting narrations, in which case we should look for other ways to criticize them. Commentators' dealings with these narrations have sometimes been accompanied by criticism. There are many interpretations from the commentators to reject these hadiths, especially in front of those hadiths that do not have conflicting narrations in relation to them. So by examining these narrations, their weakness and fall from the level of credibility is revealed; because they are in conflict with the verses of the Qur'an, their documents are weak, and there are many and irreconcilable differences in them. They also show the role of Israeli narrators in spreading lies; because what is stated in these traditions is also in conflict with what is stated in the Bible. Therefore, these traditions are part of the Israelites that do not have roots in the Bible.

    Keywords: Qur'an, Yusuf (PBUH), Yusuf (PBUH) slips, Tafsir Al-’Athari, Bible, Israelite
  • سید جعفر صادقی*، مجید معارف

    دجال از مفاهیم مشهور آخرالزمانی در روایات اسلامی است. مضامین این روایات گاه تنها به اصل خروج موجودی به نام دجال در آستانه رستاخیز تاکید دارند، اما در بخشی از آنها ماجراهای تفصیلی و ویژگی های شگفت انگیزی وجود دارد که موجب طرح دیدگاه های مختلف در این باره و توجیه روایات با هدف پذیرش آنها شده است. از یک سو روایات تفصیلی غالبا در منابع سنی ذکر شده و منابع شیعی تنها حاوی روایات اصل خروج دجال است و از سوی دیگر موضوع دجال به منابع دینی اهل کتاب و راویان اسراییلیات پیوند می یابد. این امر بررسی دیدگاه ها و تحلیل اجمالی وضعیت دلالی و سندی روایات خروج دجال را ضروری می نماید. طبق این تحقیق اصل خروج دجال از مفاهیم اصیل اسلامی است و حتی فراوانی روایاتی که از جزییات و تفصیل ماجراهای آن سخن گفته اند، علیرغم لزوم توقف بر آنها، شهرت و استفاضه این موضوع را نشان می دهد.

    کلید واژگان: حدیث, مهدویت, اسرائیلیات, آخرالزمان, دجال
    Seyyed Jaafar Sadeghi *, Majid Maaref

    One of the issues in Islamic traditions related to the end of time is the emersion of Dajjāl (Antichrist), which are many of its traditions in Shiite and Sunni sources.Evaluation the traditions related to Dajjāl represent that they are two types; So that the topic of some of them is the subject matter of Dajjāl and its emersion and in some cases the manner of his death, briefly and without mentioning details; these traditions cited often in Shia sources, although some of them cited in Sunni sources. There is no specific problems in their context and for this it is not necessary to deny them. However, a large number of Sunni traditions have spoken about characteristics, features and Odd abilities of Dajjāl which many of them disagree with the Quran, rational criteria and conflict with each other. In addition, a large number of narrators of this traditions are the Israelites known propagators. Although some of them be found in the old sources of Shia but it seems they entered in this resource for affidavit from Sunni sources for strengthen faith in the Mahdaviat.Assuming the accuracy of all accounts of narratives about Dajjāl, some accept them but some people explain Them. it is necessary Do not deny the brief narrative about emersion of Dajjāl and stop on its details.

    Keywords: Hadith, Mahdaviat, Israeliat, the end of time, Dajjal
  • زهره نریمانی*، جعفر فیروزمندی بندپی، زینب شهسواری

    ساره همسر حضرت ابراهیم (ع)، از جمله زنانی است که به‌شهادت آیات قرآنی مورد رحمت الهی قرار گرفته و حتی به درجه‌ای از کمال رسیده‌ است که شایسته سخن گفتن با فرشتگان الهی می‌شود. جایگاه این بانو، در کتب مقدس و روایات متعددی بحث شده است. در کتاب مقدس و قرآن و برخی روایات اسلامی تفاوت فاحشی در بیان شخصیت‌ها دیده می‌شود. کتاب مقدس نه‌تنها نتوانسته است مقام و منزلت ساره را آن‌گونه‌که هست نمایان سازد، بلکه با جعل داستان‌هایی مانند عبور از مصر، حسادت و تندخویی، آزار حضرت ابراهیم (ع) و...، شخصیت ساره و ابراهیم (ع) را خدشه‌دار ساخته است. این نگرش به ایشان در برخی از روایات اسلامی هم نفوذ یافته است. در این پژوهش، با تکیه بر روش تطبیق تورات با قرآن و روایات و بررسی سندی و متنی روایات، نه روایت ارزیابی شده است که عموم آنها با قرآن در تناقض بوده و در عوض تطابق عجیبی با تورات داشته‌اند. اسناد این روایات نیز ارزیابی شدند که همه آنها دچار ضعف رجال و اتصال بوده‌اند.

    کلید واژگان: ساره, روایات, سند, قرآن, تورات, اسرائیلیات
    Zohreh Narimani *, Ja'far Firuzmandi Bandpei, Zeinab Shahsavari

    According to the verses of the Qur'an, Sarah, the wife of Prophet Ibrahim, is a woman who has been blessed with God's divine mercy and has even reached a level of perfection that has made her worthy of speaking to the divine angels. The position of this lady has been discussed in many holy books and narrations. In the Bible and the Qur'an and some Islamic traditions, there is a huge difference in the expression of the characters. The Bible has not been able to portray Sarah's status as it is; moreover, it has tarnished the character of Sarah and Ibrahim by fabricating stories such as the crossing Egypt, jealousy and harshness, the persecution of Ibrahim, and so on. This attitude towards her has also penetrated in some Islamic traditions. In this study, nine narrations have been reviewed and evaluated, most of which contradict the Qur'an and are strangely consistent with the Torah. Based on evaluations, the documents of these narrations are all weak and unreliable in terms of narrations and authentication.

    Keywords: Sarah, narrations, document, the Qur'an, Torah, Israelites
  • علی دلشاد نداف، شهرام پازوکی*

    عرفا بر این باورند که حدیث نیز مانند کتاب الله دارای ظاهر و باطن است و تاکید آن ها بر درک و فهم حدیث به جای توجه به سلسله راویان می باشد. نکته بسیار مهم نگرش فراتاریخی و تاویلی آن ها در مواجهه با احادیث حکمی و عرفانی است که ناشی از نوع نگاه آن ها می باشد. آنان معتقدند روش محدثین که بیشتر بر سند حدیث تکیه می کنند، چه بسا حدیث را از درک محتوایش باز دارد. به عنوان مثال روایت آفرینش آدم بر صورت خداوند، نخستین بار در سفر پیدایش مطرح می شود و از جمله مستندات صوفیه و عرفا است که اکثر فقها و محدثین با توجه به این که این آموزه نخستین بار در کتاب مقدس یهودیان آمده، آن را اقتباسی از مواریث یهودی دانسته، عنوان «اسراییلیات» به آن داده و جزء احادیث موضوعه و مجعول و لذا مردود به شمار می آورند؛ در حالی که از دید عرفا در همه ادیان اعتقاد به این که خداوند آدم را به صورت یا حقیقت خویش آفریده، یک اصل و حقیقت معنوی است و این که در یکی (یهودیت) به صراحت در تورات آمده و در دیگری (اسلام) در قرآن به همان عبارت نیامده ولی در روایات آمده، نمی تواند دلیلی بر بی اساس و موضوعه بودن آن باشد.

    کلید واژگان: احادیث حکمی, عرفان, اسرائیلیات, صورت خدا, ادیان ابراهیمی
    A .Delshad, Sh. Pazooki *

    Mystics and Sufis believe that the hadith, as the book of Allah, has an appearance and a reality. A very important point is the meta-historical and hermeneutic view of the mystics in confrontation of mystical and Sufi hadiths which is due to their kind of view. They believe that the way of the hadith narrators, which noted more on the hadith evidence, excludes hadith from perception its contents. For example, the narrative of Adam’s creation on God’s image which the first time mentioned in Genesis, is one of the documentation of Sufis, Considering that this teaching was first mentioned in Bible, jurists and hadith narrators, consider it as an adaptation from Jewish heritage, giving it the title of the Isra'iliyyat (attributing to Israil), and consider it spurious hadiths. While from the sight of Mystics, in all Abrahamic religions, this belief that God created Adam in his Image or truth, is a principle and spiritual truth and the fact that in one (Judaism) it is explicitly mentioned in the old testament, and in another (Islam), the same phrase is not mentioned in the Qur'an but in narrative was seen, cannot be a reason for its spurious.

    Keywords: Sufi Hadiths, mysticism, Isra'iliyyat, Image of God, Abrahamic Religions
  • داود قاسم نیا *، حسن سلطانی کوهبنانی
    ماجرای آفرینش حضرت آدم (ع)، یکی از موضوعات مهم کتاب مقدس، قرآن و روایات اسلامی است. عارفان مسلمان، به تبع قرآن و روایات اسلامی در این باره، مباحث فراوانی طرح کرده اند. خلقت حضرت آدم (ع)، حوادث قبل از دمیدن روح و ذکر جزئیات آفرینش قالب او از مباحث مهم متون عرفانی است. عارفان اولیه هنگام بحث از این موضوع، به اتکای عرفان زاهدانه خویش سعی کرده اند تا مطابق آیات قرآن بدان بپردازند؛ اما برخی از عارفان متاخر، از شکل قرآنی بحث فاصله گرفته و هنگام توضیح و تفسیر بیشتر این ماجرا، دیدگاه های آمیخته به ذوقیات خویش را، در قالب قصه ای اسطوره ای- تخیلی ابراز کرده اند. در واقع، قصص قرانی که با اسرائیلیات در هم آمیخته، از طریق متون تفسیری عربی و ترجمه های فارسی، وارد متون عرفانی شده و عرفا نیز برای تبیین اندیشه های خود از آن ها سود جسته اند. در این مقاله، کوشیده ایم با بررسی متون منثور عرفانی قرن های پنجم تا هفتم و جست وجو در متون مقدس، ریشه ها و عناصر این قصه اسطوره ای را معرفی کنیم، از مجموع مباحث، چنین بر می آید که قصه پردازی اسطوره ای از ماجرای خلقت، ریشه در اسرائیلیات دارد؛ اما عارفان ایرانی مسلمان از آن به عنوان وسیله ای برای ابراز مباحث عرفانی، از جمله: عشق ازلی و امانت الهی، نور محمدی، اهمیت خاک، فروتنی و تقرب خاک به درگاه الهی، غیرت حق و... بهره گرفته اند.
    کلید واژگان: آفرینش, عرفان اسلامی, قصه آدم, اسرائیلیات
  • محمدتقی دیاری، محسن دلیر*
    تشخیص جنسیت افراد دوجنسه با شمارش تعداد دنده ها از جمله مسائلی است که در فقه اسلامی مورد مناقشه بوده و طرفداران آن به روایات آفرینش زن از دنده مرد و آفرینش حواء از دنده آدم استناد کرده اند که معتبرترین آنها روایت شریح قاضی است. این روایت همچنین می تواند مستند فتواهای دیگری نیز باشد که از جمله آنها امکان تغییر جنسیت حقیقی است. با بررسی سندی و تاریخی روایات مزبور و سیر تحول آنها، آثار جعل در آنها روشن می شود. بررسی اختصاصی روایت شریح نیز اشکالات مختلف سندی و متنی آن را ظاهر ساخته و وجود روایات معارض و قراین جعل، به ویژه مخالفت روایت شریح با مسلمات علمی، جعلی بودن آن را مرجح می سازد. بنابر این، ممکن نیست به این روایت برای معتبر بودن معیار شمار دنده ها در تشخیص جنسیت استناد کرد.
    کلید واژگان: آفرینش آدم و حواء, دوجنسه(خنثی), روایت شریح قاضی, اسرائیلیات, جعل حدیث
    Mohammad Taqi Diari Bidgoli, Mohsen Deleer*
    Identification of Androgynous sex by counting the number of ribs is a contradictory issue in the Islamic jurisprudence, advocates of which rely on the narratives about the creation of woman from man’s ribs and the creation of Eve from Adam's ribs. The most authentic one is a narrative by Shurayḥ Qāḍī which also rely. By studying the history and the chain of narrations, as well as their changing trend, the fabricated narratives will be identified. Exclusive study of Shurayḥ Qāḍī,s narrative has also unveiled its different problems both relating to the the sanad, the chain of narration, and the matn, the text of the narrative. The contradictory narratives and evidences of forgery, specially disagreement of Shurayḥ Qāḍī,s narrative with scientific accepted premises, increase the possibility of its fabrication. Therefore, it is not possible to rely on the narrative to prove the validity of the number of ribs as a criterion for the identification of gender.
    Keywords: Creation of Adam, Eve, Androgynous, Shurayḥ Qāḍī, s Narrative, Islamic Jurisprudence, Israiliyyat, Hadith Forgery
  • محمد مولوی، نبی الله صدری فر، مرضیه مهری ثابت چماچایی
    یکی از انواع علوم قرآنی، تعیین مبهمات آن است. منظور از مبهمات قرآن‏، افراد، مکانها، زمانها، اقوام و اشیایی است که در آیات قرآن به شکل مبهم از آنها سخن به میان آمده است و مصداق آنها به روشنی معین نیست. همچنین برخی جزئیات قصص قرآن و امور غیبی مانند حقیقت فرشتگان، ابلیس، جن و بهشت نیز از جمله مبهمات محسوب می شود. برخی مفسران برای تبیین آنها، به آنچه از متن قرآن فهمیده می شود، اکتفا می کنند، گروهی دیگر به روایات متوسل شده و تا جایی پیش می روند که از هر روایت اسرائیلی نیز روی گردان نیستند و با اشتیاق فراوان به نقل آنها می پردازند، البته یکی از بسترهای نقل روایات اسرائیلی نیز مبهمات است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی تطبیقی دو تفسیر المنار و الفرقان درباره جایگاه و نقش روایات در تبیین مبهمات قرآن سامان یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که این تفاسیر جزء گروه اول بوده و به شدت از روایات و به خصوص اسرائیلیات در تبیین مبهمات پرهیز نموده ، و به آنچه از قرآن فهمیده می شود، بسنده کرده اند. برخی از مهم ترین دلایل روی گردانی آنان از روایات در تبیین مبهمات، عبارتند از: سکوت خداوند در بیان جزئیات بیشتر در این آیات، ضعف در روایات تفسیری، وجود اسرائیلیات در روایات و مشکل نقل به معنا در روایات.
    کلید واژگان: المنار, الفرقان, مبهمات, روایات تفسیری, اسرائیلیات
    Mohammad Molavi, Nabi Allah Sadrifar, Marziye Mehri Sabet Chamachaei
    One of branches of Qur’anic science is to determining Mobhamat. The intended purpose of Mobhamat of Qur’an are places, people, ethics and objects that in Qur’an speaks about them ambiguously and their meaning is not clearly. Moreover, a part of Qur’anic details such as Qur’anic stories and unseen matters like the truth of Angels, Satan, Jinn and heaven also are including in Mobhamat. A number of interpreters for explaining Mobhamat only confine to things that understand from verses of Qur’an but a group of them resort to Hadith and so far that even utilize from Israeeli Hadiths and willingly narrated them, of course one of contexts of Israeeli Hadiths are Mobhamat. Thus this research with comparative-analytic method and with aim of comparative examination of two interpretative books of Al Menar and Al Forqan explains place and role of Hadiths in illustration of Qur’an’s Mobhamat. The findings of this study shows that these interpretations were from first group and severely abstain from Hadiths especially Israeeli Hadiths and suffice to their understanding from Holy Qur’an. Some of their important reasons for abstaining from Hadiths are: the silence of God in mentioning more details in these verses, weakness in interpretative Hadiths, existence of Israeeli in Hadiths and the problem of narrating the meaning in Hadiths.
    Keywords: Al Menar, Al Forqan, Mobhamat, interpretive Hadiths, Israeeliyat
  • مهدی ایزدی، مرتضی قاسمی حامد
    در جوامع روایی و تفسیری، 10 روایت درباره مواجهه حضرت یوسف(ع) با پدر وجود دارد که در آنها از بی احترامی حضرت یوسف(ع) به پدر، سخن به میان آمده است. پنج روایت در منابع امامیه و پنج روایت در منابع اهل سنت نقل شده اند. روایات امامیه با اهل سنت تفاوت ماهوی دارند، هرچند یکی از روایات اهل سنت مشابه روایات شیعه است، اما همگی حکایت از این دارند که حضرت یوسف(ع) به پدرش احترام نکرد. در این نوشتار، اسناد و متون این روایات براساس معیارهای نقد حدیث، مورد نقد و بررسی تفصیلی قرار می گیرند و به ریشه یابی آنها پرداخته می شود. از بررسی این روایات، پی می بریم که هیچ کدام قابل استناد نیستند؛ زیرا: 1. همگی دچار ضعف سند بوده و از اقسام روایات ضعیف به شمار می روند. 2. در متن این روایات اختلافها، تناقضها و ابهامهایی وجود دارد. 3. در آنها مطالب شاذ و متضاد با قرآن بیان شده است. 4. روایتی متعارض در مقابل آنها وجود دارد که با متن قرآن سازگار است. به نظر می رسد ریشه این روایات به تلمود می رسد؛ زیرا در آنجا یوسف(ع) متهم شده که حالت ریاست و فرمانروایی به خود می گرفته است. بنابراین علت رواج این روایات، این تفکر موجود در تلمود بوده است که برخی از روایان، با قبول این تفکر، در صدد اتهام زنی به یوسف(ع) برآمده اند. البته در قرآن و تورات، از این اتهام خبری نیست. قدیمی ترین منابع این روایت: تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم، جامع البیان طبری و تفسیر ابن ابی حاتم است که به نظر می رسد، از طریق آنها رواج پیدا کرده است.
    کلید واژگان: یوسف(ع), عصمت انبیا, اسرائیلیات, تفسیر قمی, جامع البیان طبری, تفسیر ابن ابی حاتم
    Mahdi Izadi, Morteza Ghasemi Hamed
    In Hadith and interpretational fields there are 10 Hadiths about encountering of Joseph (PUH) with his father which in them spoke about dishonor of Joseph through his father. Five Hadiths in Imamiyah’s sources and five Hadith in Soni’s sources have quoted this issue. Imamiyah Hadiths have identical difference with Soni sources, though one Soni Hadith is same with Shi’a Hadiths, but all of them narrated that Joseph (PUH) didn’t respect to his father. This text base on principals of criticizing Hadith would critic and examines documents and sources of these Hadiths and paid to their roots. With examining these Hadiths we realized that none of them are not reliable, because: 1. All of them have weak sources and are kind of weak narrations. 2. There are differences, paradoxes and ambiguities in text of these Hadiths. 3. In them, there are Shaz issues and are against the text of Qur’an. 4. There are conflicting Hadiths against them which is adapted with Qur’an. It seems that these Hadiths rooted in Talmud, because in there Joseph was accusing to take the position of presidency and ruling. Thus the reason for generalizing these Hadiths is this thinking in Talmud which some narrators with accepting that try to accuse Joseph (PUH). Of course there is no sign of this accuse in Qur’an and Torah. The oldest sources of this Hadith are interpretations attributed to Ali ebn Ibrahim, Jame’ al- Bayan Tabari and the interpretation of Ebn Abi Hatam which seems from them this Hadith was generalize.
    Keywords: Joseph (PUH), infallibleness of prophets, Israeeliyat, Qomi's interpretation, Jame al Bayan Tabari, Ebn Abi Hatam's interpretation
  • حسین حیدری*، فاطمه حاجی اکبری
    مزامیر یا زبور حضرت داود (1015- 1085 ق.م.) مجموعه ای از شعر و سرود با مضمون نیایش، پرستش و توکل بر خداوند است. بسیاری از مفاهیم یکصد و پنجاه باب آن، قابل انطباق با مضامین قرآن و احادیث است. در برخی احادیث اسلامی، حضرت داود علیه السلام مورد خطاب مستقیم پروردگار قرار گرفته است.
    این تحقیق برای رسیدن به آموزه های مشترک ادیان ابراهیمی، صرف نظر از طرح حجیت آنها، به بررسی درون مایه های مشترک میان مزامیر و احادیث خطابی به حضرت داود می پردازد. «ستایش»، «حمد و تسبیح»، «توکل»، «امید»، «توبه»، «شکرگزاری»، «رحمت خداوند»، «عدم تلبس به لباس دشمنان»، «دوری از تکبر» و «کمک به نیازمندان»، ازجمله آموزه های مشترک در مزامیر و احادیث خطابی به حضرت داود است. در بسیاری از موارد، بجز جهت گیری کلی و اشتراکات مضمونی، در عبارات، ترکیبات، استدلال ها نیز توارد و همانندی وجود دارد. این امر، فی الجمله می تواند گواه اصالت آسمانی مزامیر باشد.
    کلید واژگان: کتاب مزامیر, حضرت داود, احادیث اسلامی, اسرائیلیات
    Hussein Heidari*, Fatimah Haji Akbari
    The Psalms of Prophet David (1085-1015 BC) contain a collection of poems and sacred songs which are centred on invocation, worship and confidence in God. Most of the issues of the 150 chapters of the mentioned Psalms are compatible with the contents of the Quran and hadiths. Some Islamic hadiths state that Prophet David (peace be upon him) has been directly addressed by God. The present paper reviews the common issues contained in David's Psalms and in the hadiths relating to God's address to him in order to point out the common teachings of Abrahamic religions, without considering their authenticity. “Worship”, “praising and glorifying God”, “confidence in God”, “hope”, “repentance”, “thanksgiving”, “God’s mercy”, “refrain from being clothed in enemies’ clothes”, “refraining from arrogance” and “helping the needy “are among the common teachings of the in Psalms and the hadiths relating to God's address to Prophet David. Apart from the overall orientation and thematic common grounds, in most cases, similarity is detected in phrases, structures and arguments. On the whole, this bears testimony to the celestial authenticity of Psalms.
    Keywords: Psalms, Prophet David, Islamic hadiths(traditions), Israelite accounts
  • فرهاد کاکه رش*
    در پژوهش حاضرتلاش شده از منظری دیگر برآفرینش های ادبی وفکری درنظم عرفانی پرتو افکنده شود و جلوه های اسرائیلیات در اشعار عطار باز نموده شود. در این مقال کوتاه به آن بخش از اسرائیلیات مطرح و اثبات شده از طرف محققان و محدثان بزرگ پیرامون روایات مجعول و اسرائیلیات داستان آدم و سلیمان و نکات مهم تفسیری آن اشاره کرده و بازتاب آن در منطق الطیرعطار به عنوان مهم ترین اثرمنظوم عرفانی قرن ششم، نشان داده می شود. این مکتوب با روش پژوهشی توصیفی– تحلیلی بوده و هدف آن بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات به عنوان اندیشه های غیراسلامی به طور عام و میزان اثرپذیری آثار عطار به طور خاص می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ورود روایات مجعول به شعر شاعرانی چون عطار دلایلی داشته است؛ مهم ترین علل آن برداشت های شاعرانه آن ها ازتفاسیروروایات نادرست بوده وگاه ناآگاهانه از منابع ضعیف استفاده کرده و صرف نظر از نوع منبع و بدون توجه به اصالت حکایت و داستان، جهت تعلیم، تاویل و تفسیر آموزه های عرفانی از هر موضوعی سود جسته اند.
    کلید واژگان: عطار, اسرائیلیات, منطق الطیر, آدم, سلیمان
    Farhad Kakarash*
    A lot of mystical poetry works especially during the sixth century have come up with various approaches. This study tries to shed light on literary and mental works in mystical order from a different view so that the manifestation of Israelites could be reflected in their works. In this short paper, that section approved by researchers and great hadith relators who commented on the forged relation of Israelites in the stories of Adam and Solomon and their echoes on Manteghul Tair, as the most important mystical poetry of the six century. This paper has used a descriptive analytic research with the purpose of studying the forged relations and Israelites as the non-Islamic beliefs in general and the level of affectedness of Attar’s works in particular. The founding of the study demonstrates that entry of forged relations into the poetry of those such as Attar comes from some evidences. The most important reason is their poetic implications on the commentaries and incorrect relations and sometimes some weak resources have been used unconsciously. Regardless of the kind of resources and the originality of relation and story, reflection and commentaries of mystical teachings on any issues have been utilized.
    Keywords: Attar, Israelites, Manteghul Tair, Adam, Solomon
  • حسین رزی فام*، عزیز حجاجی
    در قرآن، داستان نوح(ع)، موجز بیان شده است و این ایجاز، اعجاز قرآن را ثابت می کند زیرا خداوند خواهان قصه گویی نمی باشد و هدف حضرت، عبرت آیندگان است وبس. ولی به دلیل بسنده کردن به کلیات، در این زندگی نامه، علمایی که تورات، انجیل و دیگر علوم دینی را می دانستند دست به کار شده، درصدد پر نمودن خلاء ها، به وسیله داستان های دینی ادیان مختلف برآمدند. این امر باعث خیالی گشتن داستان انبیاء شده، در نتیجه از قداست آن کاسته، امروزه اثرات مخربی بر پیکره اسلام و نیز شان پیامبران وارد ساخته است. وآنگهی کتب تفسیری به بسط و گسترش اسرائیلیات یا داستان های یهودی و نصرانی کمک نموده اند که از این ظلمات می توان آب حیاتی چون کشف الاسرار را نام برد که با پیرایش، راح روح خوانندگان خواهد بود. میبدی در این کتاب بی بدیل تفسیری عرفانی، خواسته نخواسته به ریشه، تیشه رسانیده، هرچند در مقایسه با دیگر کتب تفسیری بسیار خویشتنداری کرده است. شناسایی و جداسازی اسرائیلیات وارده بر داستان حضرت نوح(ع) که بر عرفان و تصوف نیز موثرند، از این تفسیر عرفانی، هدف اصلی مقاله می باشد.
    کلید واژگان: اسرائیلیات, تفسیر کشف الاسرار, نوح, طوفان
    Hossein Razifam*, Aziz Hajjaji
    The story of Noah (peace be upon him) in the Koran has set forth very laconic. And this brevity proves the Koran's miracle. Because God doesn’t wish only to tell story. But his aim is posterity's lesson and nothing else. But for the reason that in this biography, God content's to generality, the scientists that knew Torah, the gospel and the other sciences of religions, they started on a work and intended to fill this vacuums by religious stories of different religions. This affair has caused that prophet's story to become fanciful. And has lessened from its holiness aspect. And now a days, that produce a destructive effects to framework of Islam and prophet's dignity. Furthermore, the commentarial books have aid to expansion of Israiliat or stories of Jewish and Christian, that from this darkness can name a water of life like Kashfolasrar, that with expurgation, that book would become the joy of soul of readers. Meibody has begin the composing of his book in the year 184 Hejira. In this matchless commentarial and mystical book, willy-nilly he adzes to the root. If legendary stories expurgate from commentary's of the Koran, essence of religious will take place without of any lateral accidents. To make known and to separate of Israiliat that produce effects on story of Noah in Kashfolasrar commentary, is essential aim of this essay.
    Keywords: Israiliat, Kasfolasrar commentary, Noah, deluge
  • فرهاد کاکه رش
    اسرائیلیات به مجموعه تاثیری گفته می شود که فرهنگ یهودی و مسیحی بر تفسیر قرآن داشته است و از آنجا که روایات و تفاسیر قرآنی در ادبیات فارسی تاثیر زیادی داشته به تناسب موضوع از طریق شاعران و نویسندگان همان مسائل فرهنگ یهودی و مسیحی در ادبیات فارسی (نظم ونثر) وارد شده است.
    بی تردید آن تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم موجب غنا و زیبایی ادبیات به ویژه در متون عرفانی شده اند تحقیق این امر که آیا درافزوده های داستان ها و حکایت های منقول در متون ادبی به ویژه متون صوفیه با اصل حکایات و قصص قرآنی تطبیق دارد یانه؛ در بررسی هر یک از قصص مولانا، عطار، نجم رازی و... و حاشیه ها و لابلای روایات، چنین هنرمندی ها و شگفت کاری ها به کرات مشاهده می شود که اگر همه آثار مثبت، هنر آفرینی، تعالیم عرفانی آن ها را قدر بدانیم رسالت علمی اقتضا می کند حقیقت های قرآنی را متمایز کنیم و حداقل شاخ و رگ های اضافی و برافزوده های قصص اسلامی را بازشناسی کنیم. تحقیق حاضربا هدف دست یابی به معیارها و موازینی برای تحلیل صحیح اسرائیلیات، درمتون عرفانی فارسی از دیدگاه دینی وقرآنی شکل گرفته است.
    کلید واژگان: اسرائیلیات, ادبیات, عرفان, تفسیر, قصص, آدم (ع)
    Farhad Kakarash
    Israelites are a set of effects made by the Jewish and Christian upon the interpretation of the Koran, and since the Koranic relation and interpretations have a large impact on Persian Literature, the subject has fitfully been inserted into the prose and poetry of Persian Literature by the poets and writers of the same Jewish and Christian cultural issues.Undoubtedly, those direct and indirect impacts have caused the richness and beauties of literature, especially in mystical literature. This fact is investigated that whether the added quoted stories and narrations in literary texts, especially Sufi's texts, match with the original Koranic narrations and stories or not. Upon investigating every story by Rumi, Attar, Najm Razi, and others, as well as the marginal notes and relations, frequently such artistic and remarkable notes are seen so that if the positive, artistic works, are mystical teachings are appreciated, one's scientific mission demands that the Koranic realities should be differentiated from one another and at least the extra branches and veins added to Islamic stories are recognized.The present paper is aimed at achieving criteria and principles to accurately analyze Israelites in Persian mystical texts being formed out of a Koranic and religious viewpoint.
    Keywords: Israelites, literature, mysticism, interpretation, stories, Adam
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال