به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تصرف" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «تصرف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی تصرف در مقالات مجلات علمی
  • مهدی صفائی اصل*

    رابطه تکوینی اعمال انسان با عقوبت اخروی که از آن به «تجسم اعمال» یاد می شود، اهمیت ویژه ای نزد دانشمندان مسلمان، خصوصا عرفا داشته است. ابن عربی با طرح مسایل انسان شناسی و خصوصیات انسان کامل، گام بزرگی در تبیین مباحث تجسم اعمال برداشت و شارحان وی نیز برای تثبیت این دیدگاه، تلاش وافری کردند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-تبیینی و تاکید بر آراء ابن عربی و تا حدودی شارحان و عارفان پس از او درصدد پاسخ به این سوال است که مبحث انسان کامل و مسایل پیرامون آن، چه تاثیری در شکل گیری آموزه تجسم اعمال داشته است؟ و در این خصوص، به بررسی پنج مورد از خصوصیات انسان کامل پرداخته است، شاخصه هایی مانند خلافت، تصرف، همت، جامعیت و علم. جامعیت انسان کامل سبب حضور تمامی عوالم نزد او و پیدایش علم حضوری وی به حضرات مذکور و آشکار شدن باطن امور نزد او می گردد. علاوه بر اینکه انسان کامل با دو خصوصیت همت و تصرف، قادر به ایجاد اعیان خارجی بوده و خلق باطن اعمال توسط نفس در عوالم اخروی را اثبات پذیر می کند.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, انسان کامل, همت, جامعیت, خلافت, تصرف
    Mahdi Safaei Asl*

    Ontological relationship of human actions with afterlife punishment which it is referred to "the embodiment of actions", has been particular importance to Muslim scholars, especially the mystics. Ibn 'Arabi, by introducing topics of anthropology and Perfect Man, takes a great step in explaining the subjects of the embodiment of actions and his commentators tried to proof this view. The present paper examines five attributes of Perfect Man, indicators such as the caliphate, disposition, ambition, comprehensiveness and knowledge. The comprehensiveness of Perfect Man causes the presence of all the worlds to him and the emergence of his intuitive knowledge to those worlds and revealing the inward entities to him. In addition that, Perfect Man with two attributes; disposition and ambition, is capable of creating external objects and proves the creation of inner actions by the soul in the afterlife.

    Keywords: the embodiment of actions, Perfect Man, ambition, comprehensiveness, caliphate, tenure
  • سلام الله کاظم خانی، خسرو ظفرنوایی *

    بر اساس بینش عرفانی انسان کامل آیینه تام و تمام خداوندی و مبین یک موجود کامل است که اراده شهود ذاتی، صفاتی و افعالی خداوند را جلوه گری می‌کند و در واقع تجلی اسما و صفات الهی است. از این روست که می‌توان از انسان کامل به تعبیری به خداگونگی تمثیلی نام برد به این معنا و مفهوم که اگرچه او خدا نیست و شانیت و فعلیت رب العالمین را ندارد، ولی به سبب استخلاف الهی و خلیفه ویژه بودن خداوند در جهان هستی دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌های نابی است که به حق می‌توان او را جانشین شایسته پروردگار عالم در جهان دید. این مقاله بر این فرض استوار است که از منظرحضرت امام خمینی(س) می‌توان یک خداگونگی تمثیلی برای انسان کامل در جهان استنباط و استخراج کرد که از مجرای آن انسان کامل می‌تواند در امور عالم دخل و تصرفی نماید. از این رو برای رسیدن به این موضوع در ابتدا لازم است که این مقوله به صورت اجمال از منظر عرفاو اندیشمندان عرفان اسلامی به بحث و بررسی گذارده شود و سپس به بیان و بررسی اندیشه امام خمینی (س) در این زمینه پرداخته شود.

    کلید واژگان: اراده, امام خمینی (س), انسان کامل, تصرف, مشیت
    Salamullah Kazemkhani, Khosrow Zafarnavae*

    According to the mystical attitude, a perfect man is the overall reflection of the Almighty and is an evidence for a perfect creature who manifests the willing of the inner, attributive, and active intuition of God, and in fact it manifests the divine attributes and qualities. That is why it implies that a perfect man is literally analogous to the divinity of God, in a sense and concept that though it is not God and lacks the dignity and power of God, due to the divine role as a substitution of God on earth, he possesses pure outstanding positions that makes him entitled to be called the decent substitution of God in the universe. This paper is based on the assumption that from Imam Khomeini’s standpoint, one can comprehend and extract an allegorical divinity for a perfect man in the world through which the perfect man can deal with the worldly affairs. Accordingly, to arrive at this point, it is necessary at first to have a discussion of the matter briefly from the standpoints of mystics and Islamic intellectuals and then present and explain Imam Khomeini’s thoughts respectively.

    Keywords: Will, Imam Khomeini, perfect man, involvement, God’s grace
  • عبدالرضا مظاهری
    عارفی که به مقام «جمعیت» رسیده به کمک نیروی «همت» در حالت فنا به تسخیر در عالم می پردازد و فعل او، فعل حق می گردد.
    تسخیری که از بالا به پایین است. «تسخیر بالرضا» است. مثل تسخیر بنده از سوی مولایش. و تسخیری که از پایین به بالاست «تسخیر بالوسیله» است. مانند «قوابل» که حق را مجبور می کنند تا برابر صورت های آنان تجلی کند.
    عارف به نسبت جامعیت او در برخی از حضرات با همت خویش، سبب خلق هر صورتی در هر یک از آن حضرت در جهان خارج می شود. انتقال تخت بلقیس(ع) مصداق خلق جدید و خلق به همت است که البته در همه عالم نیز جریان دارد. و ولی کاملی که بهره ای از اسم اعظم الهی را دارا باشد تمام عالم منقاد اوست.
    و هر کس مثل داود یا سلیمان و... که به او خلافت عطا شده، این تسخیر در عالم نیز عطا شده است. اما تحقق عارف به مقام عبودیت و ندیدن غیری جز حق در جهان، مانع تصرف او در طبیعت می گردد و تصرف را به خداوند که قدرت بالاصاله است واگذار می نماید.
    کلید واژگان: فنا, تسخیر, تصرف, همت, خلق جدید, قابل, ولی
    Dr. Abdurreza Mazaheri
    A mystic who has been promoted to the rank of “composure” tries to conquer the universe through the annihilating “ambition” and his deed becomes justified.His conquest is top down. A self-willing conquest. Just like the conquest of a slave by his master. And a bottom up conquest that is a conquest through a vehicle. Just like recipients that force the Almighty to manifest Himself before them.The mystic, in proportion to His comprehensiveness in some Excellencies, with his ambition causes creation of any face of Lord in any one of those Excellencies in the outside universe. Transferring the throne of Queen of Sheba is an evidence of a new creation and creation through ambition that of course is flowing all over the universe. A perfect saint who owns a total utility of the attributes of God will obtain the overall obedience of the universe.And anyone who like David or Solomon is assigned as caliph is also awarded the universe conquest, but the devotion of mystic to God and visiting nothing else but God in the universe prevents him from possessing the nature, leaving the possession to the Almighty God as the original power.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال