به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جانشینی پیامبر (ص) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جانشینی پیامبر (ص)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید جواد موسوی، سید حسین سید موسوی*، ایوب اکرمی

    امامت و جانشینی پیامبر9 از دیرباز محل منازعه کلامی بین شیعه و سنی بوده است. در این میان، سکوت امیرالمومنین7در مواجهه با ابوبکر و پرهیز ایشان از قیام مسلحانه از دلیل هایی است که اهل سنت به نفع خود به کار می گیرند. حکیم ترمذی در قرن سوم هجری قمری با تکیه بر همین دلیل، ردیه ای بر دیدگاه شیعه نگاشته است. او سکوت امیرالمومنین7 در برابر ابوبکر را نشانه رضایت ایشان می داند و قیام نکردن ایشان در عین برخورداری از قدرت و شجاعت را دلیل مشروع دانستن خلافت ابوبکر می داند. پس از او سید حیدر آملی در قرن هشتم هجری قمری، دلیل حکیم ترمذی را در رساله ای به نقد کشیده است. او با رویکرد کلامی، به معناشناسی شجاعت و قدرت می پردازد و اثبات می کند که سکوت امیرالمومنین7 از روی رضایت نبوده است. نگارنده در این مقاله، مدعای حکیم ترمذی را نقد و بررسی کرده و پاسخ سید حیدر آملی درباره معناشناسی شجاعت، تهور، جبن، قدرت و عجز را تقریر نموده؛ و به نقد استدلال حکیم ترمذی در رساله «الرد علی الرافضه» پرداخته و در نتیجه روشن ساخته است که سکوت امام منافاتی با اصل قدرت و اصل شجاعت امام ندارد.

    کلید واژگان: امامت, جانشینی پیامبر (ص), شجاعت, قدرت, عجز, الرد علی الرافضه, سکوت امیرالمومنین (ع)}
    Seyed javad Mosavi, Sayyed Hossain Sayyed Mosavi *, Ayyob Akrami

    Imamate and successorship to the Prophet has been the subject of theological disputes among the Shiites and Sunnites since long ago. Meanwhile, Imam Ali's silence in facing with Abu Bakr and his avoiding armed uprising are among reasons adduced to by the Sunnites in their arguments. In the third century AH, Hakim Termezi used the same reasoning to write a rejection to the Shiite view. He considered Imam Ali's silence as a sign for his consent and regarded his avoiding uprising – while enjoying power and bravery – as a sign for his legitimizing Abu Bakr's caliphate. After him, Sayyid Heydar Amoli, in the eight century, criticized Hakim Termezi's reasoning in a treatise. He used a theological approach to semantically investigate bravery and power and proved that Imam Ali' silence was not out of his consent. In the present article, the author reviews and investigates Hakim Termezi's claim and explains Sayyid Haydar's answer regarding the semantic study of bravery, valor, cowardice, power and inability. He reviews Hakim Termezi's argument in his treatise entitled al-Radd Ala-l-Rafiza, clarifying that Imam Ali's silence was not inconsistent with the principle of bravery and power.

    Keywords: Imamate, successorship to the Prophet, bravery, power, inability, al-Radd Ala-l-Rafiza, Imam Ali's silence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال