به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جایگاه عقل" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «جایگاه عقل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی جایگاه عقل در مقالات مجلات علمی
  • مهدی بهشتی
    عقل، دل و حواس، سه وسیله ای هستند که آدمی برای شناخت و کسب معرفت از آن ها بهره می گیرد. حال این پرسش مطرح است که این سه، در عرض یکدیگرند یا در طول هم؟ و هر یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد؟ دیگر این که خطاهایی که در آن ها راه می یابند چگونه قابل شناسایی و اصلاحند؟ در این نوشتار با تبیین دقیق جایگاه عقل به این پرسش ها پاسخ داده می شود.
    سپس در ادامه، اهمیت و منزلت عقل در آیات و روایات مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز درباره نکات ذیل به تفصیل بحث می شود:1- عقل و استدلال عقلی، محدودیت زمانی و مکانی ندارد و احکام عقلی، ابدی و جاویدانند.
    2- رابطه عقل و دین، رابطه تعاون و تعاضد است و هر دو نیازمند یکدیگرند.
    3- عقل هم نقاد است و هم نقدپذیر. در حالی که سایر قوای ادراکی، تنها نقدپذیرند و نقاد نیستند.
    4- عقل هم در میدان گسترده نظر فعال است و هم در میدان گسترده عمل. البته عقل عملی نمی تواند بدون استمداد از عقل نظری به صدور احکام باید و نباید بپردازد.
    کلید واژگان: عقل, دل, حواس, جایگاه عقل, عقل عملی, عقل نظری, نقاد, نقدپذیر
    Mehdi Beheshti
    Reason, heart and senses are three instruments that human use them for knowledge. Now, we can ask, are these of the same rank or in the vertical hierarchy? And what preference dose each of them has than others? And how do we recognize and remedy errors that take place in them? In the writing, these questions answered by exact explaining of place of reason.
    Then, the significance and esteem of reason is studied in the Quran verses and traditions. In the end, is argued extensively about the following points:Rational reasoning has not temporal and local limitation, and rational judgments are eternal.
    Reason and religion are coordinated and harmonious together and both of them need each other.
    Reason both criticizes and is criticized, but other perceptual faculties only are criticized and do not criticize.
    Reason is active both in the extensive field of theory and in the extensive field of function, but functional intellect can’t issues practical orders without seeking help from conceptual intellect.
    Keywords: Reason, Heart, Senses, place of reason, functional intellect, conceptual intellect, criticizer, be criticized
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال