جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "خاورشناسان" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «خاورشناسان» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از مهم ترین مستندات خاورشناسان برای تردید در اصالت قرآن و نبوت پیامبر (ص) و ادعای وام گیری قرآن از عهدین، شباهت محتوای قصص پیامبران در قرآن با عهدین بوده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-تطبیقی و با استنادات درون دینی (اعم از قرآن، تفسیر، کتب لغت و...) و برون دینی (عهدین، آراء خاورشناسان و داده های تاریخی)، به تحلیل و ارزیابی آراء خاورشناسان حول سه محور «خاستگاه و منابع داستان ها»، «نحوه دست یابی پیامبر (ص) به منابع» و «تغییرات قصه ها به هنگام انتقال» پرداخته است. طبق یافته های پژوهش، غلبه رویکرد تاریخی به ادیان و عدم توجه به وحدت منبع الهی ادیان توحیدی، همچنین نوع نگرش خاورشناسان به مقوله وحی و تلقی آن به مثابه تجربه شخصی، مهم ترین عوامل موثر در طرح ادعای اقتباس داستان های قرآن از عهدین است. نتایج تحقیق نشان می دهد که آشنایی خاورشناسان با زبان عربی، همراه با کاستی هایی است که به نوبه خود بر تحقیقات شان موثر بوده است؛ اطلاعات آن ها برگرفته از منابع عربی است که بعضا جزئی و ناقص هستند، اما در کنار آن ،کینه توزی و انگیزه های خصمانه محققان نیز بی تاثیر نبوده است.
کلید واژگان: خاورشناسان, محتوای قصه های قرآن, عهدین, مفسران, وحیJournal of Interreligious Studies on the Qur'an and the Bible, Volume:1 Issue: 1, Spring and Summer 2024, PP 160 -180One of the most important documents that Orientalists use to doubt the authenticity of the Quran and the prophethood of the Prophet Muhammad (PBUH), as well as to claim that the Quran has borrowed from the two Testaments, is the similarity in the content of the stories of the prophets in the Quran with those in the Testaments. This research employs an analytical-comparative method and draws on both intra-religious (including the Quran, interpretations, dictionaries, etc.) and extra-religious references (the two Testaments, opinions of Orientalists, and historical data) to analyze and evaluate the perspectives of Orientalists around three main axes: the "origins and sources of the stories," the "way the Prophet (PBUH) accessed these sources," and the "changes to the stories during transmission." According to the findings of the study, the predominance of a historical approach to religions and the lack of attention to the unity of the divine source of monotheistic religions, as well as the Orientalists' perspective on the concept of revelation, which they perceive as a personal experience, are the most significant factors influencing the claim that the stories in the Quran were adapted from the Testaments. The results of the research indicate that the familiarity of Orientalists with the Arabic language is accompanied by deficiencies that have affected their investigations; their information is derived from Arabic sources that are sometimes partial and incomplete. Additionally, the animosity and hostile motivations of the researchers have also played a role in this regard.
Keywords: Orientalists, Content Of Quranic Stories, Bible, Interpreters, Revelation -
برخی از خاورپژوهان با استناد به تشابهات میان قرآن و تورات، به فرضیه اقتباس روی آورده اند و با طرح این فرضیه، درصدد اثبات منشایی غیر وحیانی برای قرآن و عدم پیامبری حضرت محمد(ص) هستند. این پژوهش با رویکرد توصیفی، تحلیلی و انتقادی، به بررسی و نقد فرضیه اقتباس در بعد شریعت، در بخش عبادات و به شکل خاص به زکات می پردازد و با بررسی تطبیقی زکات در قرآن کریم و تورات، علت وجود درون مایه های مشترک میان ادیان الهی در عبادات را ناشی از وحدت منشا الهی آن ها می داند نه به دلیل اقتباس آن ها از یک دیگر. افزون بر آن، به تبیین سازوکار دقیق و جامع زکات در قرآن پرداخته و به نقش اصلاحی و تکمیلی قرآن کریم نسبت به شرایع سابق اشاره کرده؛ از جمله: تشریع حکم زکات برای ریشه کن کردن فقر در جامعه، خروج زکات از یک مساله اخلاقی صرف به یک واجب شرعی همراه با ضمانت اجرایی دولت اسلامی، دایم بودن پرداخت زکات و خروج از چرخه هفت ساله، هدف گذاری های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در پس موارد مصارف زکات و... . این تفاوت های اساسی، حاکی از عدم اقتباس حکم زکات از تورات است.کلید واژگان: قرآن, زکات, تورات, اقتباس, خاورشناسانReferring to some similarities between Qur’ān and Torah, some Orientalists have taken the adoption hypothesis. Proposing this hypothesis, they attempt to prove that the origin for Qur’ān is not revelation and that Muḥammad (s) is not a prophet. Adopting a descriptive, analytical, and critical approach, this study probes and criticizes the adoption hypothesis in the aspect of sacred law and in the part of rites, in particular the alms tax. Through a comparative investigation of alms tax in noble Qur’ān and Torah, this research sees the existence of common motifs among divine religions in their rites due to their divine union, not due to their adoption from each other. Moreover, it discusses the exact and comprehensive mechanism of alms tax in Qur’ān and alludes to the reforming and completing role of noble Qur’ān for the former religions including legislating the decree of alms tax to uproot poverty in the society, changing alms tax from a merely ethical issue to a legitimate obligation along with the Islamic government’s sanctions, making the payment of alms tax perpetual and canceling the seven-year cycle, setting political, social, and ethical aims for whereabouts of spending alms tax, and so on. These major differences indicate that the decree of alms tax has not been adopted fromKeywords: Qur’ān, Alms tax, Torah, adoption, Orientalists
-
از جمله حوزه های تخصصی حدیثی در مطالعات اخیر خاورشناسان، برکاوی علل و عوامل پدیداری و ظهور حدیث شیعه و چرایی اقبال و توجه شیعیان و عالمان آنان به یادگیری، ثبت و ضبط روایات و شکل گیری «حافظه ی فرهنگی شیعی» در سالیان پسین و در نتیجه ظهور «جوامع متاخر روایی» بوده است. این که آنان در مطالعه و تحلیل این حافظه ی فرهنگی چه نکات و مسایلی را مورد نظر قرار داده و چه اهدافی بر آن متصورند، نخستین پرسش این نوشتار است و استدلال خواهد شد که این توجه مصون از آسیب ها و نتایج نادرست نبوده، در برخی موارد اصل و اعتبار حدیث را در میان شیعیان به چالش کشیده است. هم چنین، از میان مهم ترین حافظه های فرهنگی حدیثی شیعه، بیش ترین سهم مطالعات خاورشناسی به بحارالانوار معطوف شده است؛ این که چرا تنها به این اثر توجه ویژه شده و چه نقدی بر این توجه وارد است، دیگر پرسش این مقاله خواهد بود. نوشتار پیش رو، تلاش دارد تا با طرح و تقریر اهم نظرات مطرح شده در هر دو پرسش پیش گفته از سوی خاورشناسان و با تاکید ویژه بر مقاله ی «نقش حدیث به عنوان حافظه ی فرهنگی شیعه» از رینر برونر، نقاط افتراق و اشتراک اندیشه ای آنان را شناسایی کرده، به ارزیابی و تحلیل نشیند.کلید واژگان: حافظه ی فرهنگی, حدیث شیعه, خاورشناسان, جوامع متاخر روایی, رینر برونرOne of the specialized Ḥadīth domains in the recent orientalist studies is the investigation of the reasons and factors of the appearance and advent of the Shī‘a Ḥadīths and the reason behind the Shī‘a followers and scholars in the learning and recording of the narrations and formation of "The Shī‘a cultural memory" in the later years and so, the advent of the "later narration collections". The first question of the study at hand regards the points and issues considered by them in studying and analyzing this cultural memory as well as the goals they pursued. In this regard, it is argued that this consideration has not been away from harms and incorrect conclusions, and so, in some cases it has challenged the origin and authenticity of Ḥadīth among the Shī‘a. Moreover, from among the main Ḥadīth cultural memories of the Shī‘a, the orientalist studies have mostly paid attention to Biḥār al-anwār. The extensive consideration of this work along with a criticism of it is the other question of this article. The article at hand presents and describes the main suggested orientalists' opinions regarding the two foregoing questions through an emphasis on Rainer Brunner's "The role of Ḥadīth as cultural memory in Shi'i history" so as to identify and analyze the discrepancies and commonalities of their thoughts.Keywords: Cultural memory, The Shī‘a Ḥadīth, Orientalists, Later narration collections, Rainer Brunner.
-
مهم ترین، مشهورترین و پذیرفته ترین نظریه مصادر قرآن در میان خاورشناسان، نظریه اقتباس قرآن از منابع یهودی و مسیحی، به ویژه عهدین است. بر اساس این دیدگاه که وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر اسلام را نفی می کند، آن حضرت بسیاری از آموزه های یهودی و مسیحی را از طریق برخی افراد و گروه های یهودی و مسیحی فراگرفته و در قالب قرآن سامان دهی کرده است. خاورشناسان از این افراد و گروه ها با عنوان تعلیم دهندگان پیامبر یاد می کنند. هدف این پژوهش نقد نسبتا جامع و کامل این دیدگاه و دفاع از وحیانی بودن قرآن است و نگارنده تلاش کرده با بیان چالش های دیدگاه خاورشناسان، آن را نقد و رد کند. نخستین اشکال، استوار بودن دیدگاه خاورشناسان بر پیش داوری و پیش فرض مخدوش بشری بودن قرآن است. اشکال دوم و مهم تر، روش غیرعلمی آنان در استفاده از داده های تاریخی است. خاورشناسان کاملا همسو با پیش فرض خود، داده های تاریخی را کاملا به صورت گزینشی، جانبدارانه و یک جانبه مورد تاکید، تحلیل و نتیجه گیری قرار داده اند. فقدان هرگونه گزارشی درباره تعلیم پیامبر به وسیله دیگران، کوتاه و غیرمستمر بودن دیدار با تعلیم دهندگان ادعائی، بشارت و تایید آنان درباره پیامبر، مسلمان شدن گروهی از آنها، ناسازگاری فراگیری قرآن از دیگران و نسبت آن به خدا با شخصیت اخلاقی پیامبر، انتقاد شدید قرآن از رفتارها و عقاید دینی اهل کتاب، قطع، تاخیر و انتظار نزول وحی، هماوردطلبی قرآن و تاکید آن بر وحیانی بودن خویش، ویژگی های فرابشری آن و امی بودن پیامبر، دلایل دیگری هستند که در نقد نظریه خاورشناسان به آنها استدلال شده است.کلید واژگان: تعلیم دهندگان پیامبر, قرآن, عهدین, اقتباس, خاورشناسان, ورقه بن نوفل, بحیرای راهب, عداس, صهیب رومیThe most important and famous and adopted theory that is commonly held by the Orientalists about the sources of the Qur'an is the theory of adaptation of Qur'an based on Jewish and Christian sources, especially the two Testaments. According to this point of view, which denies the revelatory nature of the Qur'an and the prophethood of the Prophet of Islam (P.B.U.H.), his holiness has learned many Jewish and Christian teachings through some Jewish and Christian groups and presented in the form of the Qur'an. These individuals and groups are considered by the Orientalists as the Prophet's instructors. This paper seeks to analyze this view fairly comprehensive, and defends the revelatory nature of the Qur'an, by reviewing and criticizing the challenges of Orientalists' points of view. Considering the Qur'an as a human work is the first problem, which is based on a wrong prejudice of the Orientalists. The second and more important problem is their unscientific method in dealing with the historical data. Following their assumptions, the historical data have emphasized and analyzed selectively, fanatically and unilaterally by the Orientalists. But lacking of such reports about the training of the Prophet (P.B.U.H.) by others, non-continuing and limiting meetings of the Prophet (P.B.U.H.) with the alleged instructors, giving glad tidings and confirming the Prophet (P.B.U.H.), the conversion of some of them to Islam, the inconsistency of this story with the moral character of the Prophet (P.B.U.H.), the critical approaches of the Qur'an towards the People of the Book, interrupting, delaying and waiting for revelation, the challenge of the Qur'an or Tahaddi, emphasizing on the revelatory and supernaturally nature of the Qur'an and illiteracy of the Prophet are the other reasons that have been argued in the critique of Orientalist's theory.Keywords: : instructors of the Prophet (P.B.U.H.), the Qur'an, Testaments, adapt, Orientalists, Waraka ibn Nawfal, Buhira the monk, Addas, Suhayb al-Rumi
-
اقتباس قرآن از عهدین، مهم ترین نظریه مصادر قرآن و دارای شهرت و پذیرش زیادی در میان خاورشناسان است. مهم ترین مستند آن، آموزه های مشترک دو کتاب است. براین اساس، که وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر اسلام را نفی می کند، آن حضرت بسیاری از آموزه های عهدین را از طریق برخی افراد و گروه های یهودی و مسیحی فراگرفته است. هدف این پژوهش، نقد نسبتا جامع نظریه اقتباس و دفاع از وحیانی بودن قرآن است. نگارنده تلاش دارد با بررسی تطبیقی و تاکید بر برخی تفاوت های مهم محتوایی و زبانی میان آموزه های مشترک قرآن و عهدین، اقتباسی بودن قرآن را رد کند. وجود گزارش های سه گانه متضاد، متناقض و متباین جزئی، در روایت های تاریخی مشترک، وجود گزارش های متغایر و نیز تفاوت جوهری در سبک و ساختار بیانی آن دو، فقدان تناقض های درونی عهدین در قرآن، از جمله این تفاوت های مهم است. وجود منبع مشترک وحیانی برای دو کتاب، سکوت یا مسلمان شدن گروهی از علمای یهود و نصارا، انتقاد شدید قرآن از یهودیان و مسیحیان، ناسازگاری اقتباس کردن با شخصیت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم، تحدی و مبارزه طلبی قرآن و تاکید بر وحیانی بودن خویش و وجود شان نزول های متعدد برای آیات قرآن، دلایل دیگر نقد نظریه اقتباس قرآن می باشد.کلید واژگان: قرآن, عهدین, اقتباس, خاورشناسان, آموزه های مشترک, یهودیت, مسیحیتThe adaptation of the Quran's from the New and Old Testaments is the most important theory about the sources of the Quran and is commonly held by Orientalists. It is mainly based on the teachings of these two scriptures. Rejecting the idea of the revelation of the Quran and prophecy of the prophet of Islam, this theory holds that the prophet had learned many teachings of the Testaments from some Jewish and Christian people and groups. This research aims to provide a relatively comprehensive critique of the theory of adaptation and to confirm the revelation of the Quran. Focusing on a number of important content and linguistic differences between the common teachings of the Quran and the Testaments, the researcher seeks to prove the unsoundness of the claim that the Quran has been adapted from the New and Old Testaments. The existence of the triple opposite, contradictory and slightly different accounts among the common historical narrations, the existence of different reports and the essential difference in the style and explanatory structure of the two and the lack of internal contradictions of the Testaments in the Quran are among the important differences already mentioned. The existence of a common source of revelation for the two books, the silence of a group of Jewish and Christian scholars or their converting to Islam, the severe criticism leveled by the Quran at the Jews and Christians, the inconsistency of adaptation with the Prophet's character, the challenge posed by the Quran and its emphasis on its being reveled and the association of many Quranic verses with occasions of Revelation are among the arguments against the theory of the adaptation of the Quran from the Testaments.Keywords: the Quran, the Bible, adaptation, orientalists, common teachings, Judaism, Christianity
-
بسیاری از خاورشناسان با نگاه برون دینی به قرآن کریم و آموزه های آن، بر پیش فرض «غیر وحیانی و غیر الهی بودن قرآن» تاکید کرد و بسیاری از تحقیقات خود را بر یافتن مصدر قرآن و قصص آن متمرکز کرده اند. ایشان قرآن را کتابی بشری تصور کرده، آن را متاثر از سایر کتب آسمانی، به ویژه تورات و انجیل دانسته و قصص آن را برگرفته از کتب مقدس پیشین می دانند. ازجمله دلایل آنان، شباهت قصه های عهدین با قصه های قرآن کریم است. از آنجاکه پاسخ منطقی و مستدل به این شبهات، وحیانی بودن قرآن کریم را به اثبات می رساند، این مقاله برآن است با استناد به شواهد درون دینی محتوای گزاره های تاریخی قرآن و عهدین و تمایز جلوه های هنری در قصه های قرآن با عهدین، و دلایل معتبر برون دینی یافته های باستان شناسان در تایید محتوای قصص قرآن و انکار برخی عبارات عهدین، انگاره اقتباس قصه های قرآن از عهدین را مردود اعلام کند.
کلید واژگان: قرآن, قصه, خاورشناسان, تورات, انجیلThrough a non-religious approach to the Holy Quran and its teachings, many orientalists have highlighted the presupposition of”the non-divine nature of the Qur’an” and carried out a lot of research on finding the origin of the Quran and its stories. They regard the Quran as a human book influenced by the other holy books especially the Torah and the Bible. They also believe that the Quranic stories are adapted from the previous holy books. Among their reasons is the similarity of stories in the Quran and the Testaments, a logical and well-reasoned answer to these doubts proves the divinity of the Holy Qur’an. By virtue of the religious evidence, the content of the historical propositions of the Qur’an and the Testaments and differentiating the artistic effects of the Quranic stories and those of the testaments, and also the valid non-religious reasons, the archeologists’ findings that confirm the Quranic stories and reject some of the statements of the testament. This paper, seeks to reject and repudiate the supposition that the Quranic stories are adapted from the Testaments.Keywords: the Quran, story, orientalists, the Torah, the Bible -
بخشی از مطالعات خاورشناسان معطوف به حوزه شیعه شناسی است. آنها با استفاده از روش های گوناگون به کنکاش درباره سیر تحول و تفکر شیعه پرداخته اند. بعضی از این روش ها در نوع خود بدیع بوده، افق جدیدی را پیش روی محققان مسلمان گشوده است، اما در مواردی هم، به دلایل مختلف، دستاوردهای حاصل از این مطالعات با واقعیت انطباق نداشته، نتایج نادرستی بر پایه این روش ها حاصل شده است. یکی از مهم ترین شخصیت های مطرح در حوزه مطالعات شیعی در غرب ویلیام مونتگمری وات است. پژوهه حاضر بررسی و نقد دیدگاه شیعه شناسانه این شیعه شناس غربی با تاکید بر مقاله وی با عنوان «شیعه در دوران بنی امیه» است. بدین منظور ضمن جمع آوری شواهد متعدد از کتاب های معتبر و تحلیل مختصر هر یک و نتیجه گیری از آنها بر دو مبنای روشی و محتوایی به نقد دیدگاه های وات می پردازیم.کلید واژگان: شیعه, شیعه شناسان, خاورشناسان, تحلیل تاریخی, مونتگمری واتPart of orientalists, studies focuses on Shiism. Using various methods, they have studied the development of Shiite Thought. Some of these methods have been typically unique, opening a new horizon before the Muslem scholars, while in some cases, due to different reasons, their results have ended in incorrect findings, not being compatible with the reality. One of the most important figures in the realm of Shiite studies in the west is William Montgomery Watt. Referring to his article, "The Shiites in the era of Umayyids" the present article critically surveys this western scholar's ideas on Shiism. To do this, we criticize his viewpoints by collecting evidences through valid books, analyzing each of them in brief and concluding from them based on methodology and content.Keywords: Shiite, experts on Shiism, Orientalists, Historical Analysis, Montgomery Watt
-
یکی از جدیدترین آثاری که خاورشناسان و قرآن پژوهان غیرمسلمان درباره قرآن و معارف والای آن در سال های اخیر تدوین نموده اند، دائره المعارف قرآن لیدن است. این دائره المعارف طبق بیان سرویراستار آن، خانم جین دمن مک اولیف دارای هزار مدخل بوده و از سال 2000 میلادی تاکنون پنج جلد آن انتشار یافته است.
نویسندگان قرآن پژوه این دائره المعارف، نظرات و دیدگاه های متفاوتی درباره موضوعات قرآنی نظیر مصدر قرآن، تاریخ جمع و تدوین آیات، ادبیات و ساختار قرآن، تحریف قرآن و معارف و محتوای قرآن کریم ابراز کرده اند که در برخی موارد، اصول و مبانی شیعه را مورد هجمه قرار داده، اظهار نظرهای بی پایه و اساس و غیر عالمانه ای را بیان داشته اند.
لذا این مقاله بر آن است با رعایت اصل انصاف و واقع نگری، به نقد علمی و محققانه دیدگاه های خاورشناسان و نویسندگان دائره المعارف قرآن لیدن بر اساس آرا و مبانی شیعه بپردازد تا سهمی در تبدیل فضای تاریک اتهام ها به فضای روش واقع نگری جامعه بشری به این کتاب آسمانی داشته باشد.
کلید واژگان: دائره المعارف قرآن لیدن, مبانی شیعه, عالمان شیعه, تفاسیر شیعه, خاورشناسانOne of more recent works on the Quran by non-Muslims and Orientalists is the Encyclopaedia of the Quran edited by Jane Dammen McAuliffe, and published in Leiden (the Netherlands). Since 2000, five volumes of the Encyclopaedia has been published, comprising one thousands entries. The authors of the Encyclopaedia have stated a variety of accounts on Quranic topics such as its literary style, content, history and the like, and sometimes have challenged Shiite views, without having sufficient knowledge of the subject. In this paper, the views of the authors have been examined on the basis of Shiite account, from a scholarly perspective.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.