به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ذات خداوند » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ذات خداوند» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا فارسی نژاد*
    در خصوص سازگاری یا ناسازگاری آموزه های حکمت متعالیه با آموزه های قرآنی و وحیانی همواره اختلاف نظر وجود داشته است. مقاله ی حاضر با هدف بررسی میزان هماهنگی آموزه های حکمت متعالیه با آموزه های قرآنی، یکی از مهم ترین مسائل فلسفی-کلامی یعنی مساله یهدف داری آفرینش را با روش تحلیلی-تطبیقی، در سه محور اصل غایت مندی، علت غایی و غایت افعال الهی، از دیدگاه قرآن کریم و حکمت متعالیه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که از دیدگاه قرآن کریم و حکمت متعالیه، آفرینش کاملا غایت مند است؛ علت غایی آفرینش جهان، انسان، و علت غایی آفرینش انسان، ذات خداوند است؛ غایت و هدف فعلی مخلوقات و افعال الهی نیز همان ذات خداوند است، پس به طور کلی می توان گفت علت غایی و غایت افعال الهی، ذات بی همتای اوست. بنابراین، دیدگاه حکمت متعالیه در زمینه ی غایت مندی افعال الهی با قرآن کریم هماهنگ بوده و هیچ گونه تعارض و حتی اختلافی در این زمینه وجود ندارد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, حکمت متعالیه, هدف داری, افعال الهی, ذات خداوند}
    Ali Reza Farsinezhad*
    There has been controversy on compatibility or incompatibility of transcendent Philosophy teachings with the teachings of the Quran and revealed. This paper aims to investigate the coordination of transcendent Philosophy teachings with the teachings of the Quran, examined the purposefulness from the perspective of the Holy Quran and the transcendent Philosophy, in three domain; the principle of finality, ultimate cause and goal of acts of God, with the analytical comparative method, and came to the conclusion that the creation is purely teleological from the perspective of the Holy Quran and the transcendent Philosophy; the ultimate cause of the creation of the world is human and The ultimate cause of the creation of the human is Essence of God; the purpose of The Divine Acts is the same Essence of God. so it can be said in general, the ultimate cause and purpose of God's actions, is The Unique nature of God. Therefore the viewpoint of the transcendent Philosophy is Coordinated with the teachings of the Holy Quran and there is no conflict even differences in this field.
    Keywords: Holy Quran, transcendent Philosophy, Purposefulness, The Divine Acts, Essence of God}
  • This research is about the comparison between Orthodox mysticism and Kubrawiyid Sufism on the concept of vision، both of which have common origin. The eastern Orthodoxy has esoteric and spiritual epigrams more than other Christian sects، and considering geographical and political conditions، has close relationship with the east، specifically Islamic world. An important issue of Semitic religions is possibility of vision of God. In Orthodox Christian mysticism and Kobrawiyids، what is visible is God''s powers and attributes. By purifying the heart، man can see them، and essence of God remain invisible and indescribable. But Christians describe the vision as vision of Trinity، especially vision of Christ، but because of the absolute transcendence of God in Islam، Kobrāwīyid mystics don’t speak of the vision of God، rather، they describe the vision as vision of attributes and His manifestations. Also some of the mystics of both ways have used black light symbol to describe his and her mystical vision and some of them have used symbol of light.
    Keywords: attributes of God, Kobrawiyids., essence of God, vision, Orthodoxy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال