به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سجده" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سجده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی سجده در مقالات مجلات علمی
  • هادی ولی پور، محمد شکری فومشی

    نماز به همان معنای عبادتی ویژه و پراهمیت همراه با قیام، رکوع، سجود و آدابی کمابیش مشابه در ادیان مختلف، در کیش مانوی نیز وجود داشته است. از آنجا که نماز خواندن مصداق ستایش بزرگترین ایزد یا ایزدان دینی با اذکار و اعمالی از پیش تعریف شده، بازه های زمانی خاص، شماری معین و تکراری شبانه روزی در میان تمام گروه های دینی است بالطبع حتا پس از گذشت مدتی مدید، کمتر دچار تغییر می گردد و چهره سنتی آن محفوظ می ماند اما با این وجود مسایلی مانند تعداد نمازهای نیوشایان و برگزیدگان مانوی، شمار سجده ها، زمان برگزاری، و فحوا و شیوه خوانش نمازها ابهامات فراوانی را با خود به همراه آورده است. تنها راه پیش رو برای حل این ابهام ها، مقایسه و دقت دوباره در منابع گوناگون مرتبط با مانویت است تا موجب اندکی نوآوری و پیشرفت در پژوهش های پیشین گردد. در این پژوهش ، برای نخستین بار تعدادی از لغزش های نویسندگان متون کهن و مانوی پژوهان معاصر در خصوص شمار، زمان و محتوای نمازهای مانویان تصحیح گردیده، و زمان بندی جدیدی برای نمازهای نیوشایان و برگزیدگان و تعداد سجده های ایشان با استناد به منابع کهنی که تاکنون مغفول مانده بود طرح شده است.

    کلید واژگان: نماز, مانویان, نیوشایان, برگزیدگان, سجده
    Hadi Valipour, Mohammad Shokri Foumeshi

    Prayer in the same meaning of special and important worship along with uprising, bowing, prostration and more or less similar rituals in different religions, has also existed in Manichaean religion. Praying is an example of praising the greatest god or religious deities with pre-defined recitation and deeds, specific time periods, a definite number and recurrence of the day and night among all religious groups. Of course, even after a long time, the rites of prayer is less changed and its traditional face is preserved but  issues such as the number of prayers of the Manichaean hearers and elites, the number of prostrations, the time of holding, and the content and manner of reciting the prayers have brought many ambiguities. The only progressive way to resolve these ambiguities is to re-compare and refine the various Manichaean-related sources in order to bring some innovation and progress to previous research. In this study, for the first time, a number of slips of the authors of ancient texts and contemporary Manichaean researchers regarding the number, time and content of Manichaean prayers are corrected, and a new schedule based on ancient sources for the prayers of hearers and elites and the number of their prostrations is cited.

    Keywords: Prayer, Manichaens, Hearers, Elites prostration
  • محمد امامی*، سیدمهدی نقیبی، محمد مهدی یزدانی
    یکی از واجبات نماز، قرائت است که به اتفاق تمام مذاهب اسلامی، خواندن سوره حمد واجب است. بعد از قرائت فاتحه، قرائت سوره ای دیگر از قرآن لازم است که این مطلب از چند جهت مورد اختلاف فقها است. یکی لزوم قرائت سوره ای کامل یا امکان اکتفا به چند آیه و دیگر جواز قرائت سوره دارای سجده واجب. این جستار بر اساس روایات پیامبر اکرم(ص) و روایات اهل بیت)ع) به مطالعه مسئله دوم یعنی جواز قرائت سوره سجده دار (عزیمه) در نماز واجب پرداخته است. در این مقاله پس از مفهوم شناسی سوره و عزیمه،  به شیوه کتابخانه ای اقوال مختلف در زمینه جواز قرائت سوره عزیمه در نماز مطرح و تحلیل وبررسی می شود و در پایان دیدگاه نویسندگان، که حرام نبودن قرائت سور عزیمه در نمازهای واجب است، با توجه به روایات و دیگر دلایل مطرح خواهد شد.
    کلید واژگان: قرائت, سوره, عزیمه, سجده
    Muhammad Imami *, Sayyid Mahdi Naghibi, Muhammadmahdi Yazdanee
    One of the obligatory acts of prayers is recitation of Sura al-Ḥamd or al-Fātiḥa, over which all Islamic sects have consensus. After reciting Sura al-Fātiḥa, it is obligatory to recite another sura of the Qur'an, which is a matter of disagreement among jurists in several ways. One is the necessity of reciting a complete sura or the possibility of resting content with the recitation of a few verses, and the other is the permissibility of reciting the suras containing obligatory prostrations. This study based on the hadiths from the Prophet (s) and the Ahl al-Bayt (a) examines the latter issue, namely, the permissibility of reciting the suras containing obligatory prostrations (‘azīma) in obligatory prayers. In this paper, we begin by introducing the concepts of sura and ‘azima, and then discuss and analyze different issues regarding the permissibility of reciting the ‘azīma suras in prayers, using library method. In the end, we conclude that the recitation of the ‘azīma suras is permissible based on certain hadiths and other arguments.
    Keywords: Recitation, Sura, ‘Azīma, Prostration
  • محمدرضا آرام، فاطمه رحمانی سیدشکری
    پژوهش حاضر، تبیین معنای تاویل عرفانی واژه «خلیفه» در سوره بقره می باشد.نظر به اهمیت بررسی واژگان و اصطلاحات قرآنی،این پژوهش پس از بررسی معنای لغوی این واژهبا تدبردرآیات30 الی 39سوره بقره به دریافت مفهوم عرفانی «خلیفه الهی» اقدام نموده و با استفاده از مفاهیم واژگان و عبارات کلیدی موجود در آیات مذکور،به نظر می رسد به معنای عرفانی این لقب در انسان دست یافته است.در همین راستا، ساختار وجودی «آدم»و رسالتش نیز مفهوم یابی شده است. در این تحقیق،تاثیر تعلیم حقیقی «الاسماء کلها»در ساختار انسان مورد بررسی قرار گرفته است.نتیجه به دست آمده این است که:تجلی کامل اسماء الهی در وجود نوع انسان،شاید عامل اصلی برای تحقق صفت «خلیفه الهی» در او باشد. وقوع این امر، فرمانبرداری قوای همه عالم را از انسان در پی خواهد داشت که در قالب سجده ملائکه بر آدم در قرآن از آن تعبیر شده است. در حقیقت ائمه علیهم السلام کسانی هستند که اسما و صفات «رب العالمین» در معنای اتم و اکمل خود، در آنها از قوه به فعل در آمده است و این معنای تاویل عرفانی «علم الاسماء کلها» است.
    کلید واژگان: تاویل عرفانی, خلیفه, ارض, آدم, علم اسماء, سجده, هبوط
    Mohammadreza Aram, Fatemeh Rahmani Seyed Shokri
    This research is a paraphrased explanation of the word "Caliph" (Khalifeh) in Sura Baghareh. Keeping in mind the importance of investigation in Quranic words and phrases, the writer has come to perceive the true meaning of "Divine Caliph" after studying Lexical meaning of the word through prudence and thinking over Verses 30-39 of Sura Baghareh in the Quran. It is done by using true meaning of existing key words and phrases in the above mentioned verses and it looks like that she has reached the true meaning of this title in human being. To this end, existential structure of "Adam" and his mission has also been purported. In this study the effect of real teaching of "Al-Asma kolloha" in humans structure has been studied. The result is perfect manifestation of God's names (attributes) in human being. The main factor in proving the attribute of "Divine Caliph" to be true is the perfect manifestation of Gods attributes in human being accordance of which will be followed by the obedience of all the world forces to human being. That is shown in the form of angels bowing to Adam as stated in Quran.. In fact Imams (P.b.u.t) are whom that names and attributes of " Lord of all the world"(Rab-ol -Alamin) have been put in practice in them in full sense and this is the conceptual meaning of " Then he gave Adam knowledge of the nature and reality of all things and everything."
    Keywords: Caliph, World (Earth), Adam, the Knowledge of Allahs Name, Bowing Down, Descent
  • علی اشرف امامی
    در سوره قلم، آیات 42-43 یکی از ویژگ ی های قیامت با تعبیر «یوم یکشف عن ساق» به تصویرکشیده شده، که کنایه از رفع حجاب عزت است و در پی آن ذلت بندگان با فرمان عمومی برای سجده به نمایش گذاشته میشود. در این جستار با بهره گیری از مبانی عرفانی و تفاسیر روایی شیعه به چهار پرسش مطرح شده درباره این فراخوان پاسخ داده شده است: عمومی بودن این فراخوان، فایده و حکمت سجده در قیامت، عدم استطاعت مشرکان، و سجده در پیشگاه چه کسی؟ نگارنده با ابن عربی بر مبنای آن پرداخته شده است و نیز «اله المعتقد» که نظریه - «حدیث تحول» استفاده از را با تجلی حق در صورت «کشف عن ساق» احادیثی که فریقین ذیل این آیه ذکر کرده اند- تعبیرانسان کامل مرتبط دانسته است. بر طبق حدیث تحول، خداوند در قیامت متناسب با صور اعتقادی تجلی میکند و در قیامت همگان حق را با صورت معهود در دنیاشان می شناسند. اما قیامت عرصهجداسازی اهل توحید از غیر است. از اینرو، تجلی خاصی لازم است که با آن اهل توحید به سجده در روایات شیعه محل اجتماع «ساق العرش» میافتند و دیگران نمیتوانند. با توجه به اینکه تعبیر نور توحید و نور محمدی دانسته شده و برخی روایات کشف ساق را به ولایت امامان (ع) تاویل را که در حدیث صحیح بخاری آمده «یکشف ربنا عن ساقه» کردهاند با این ملاک میتوان تعبیر متشابه دانست و به ظهور ولایت کلیه تاویل کرد و در نهایت سجده در برابر این حقیقت در قیامت مشابه سجده ملائکه در برابر آدم خواهد شد.
    کلید واژگان: آدم, انسان کامل, حدیث تحول, ساق, سجده, عرش, ولایت, قیامت
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال