به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلجوقیان » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سلجوقیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • لیدا مودت*

    بعد از شهادت امام رضا ، حرم مطهر رضوی در کانون توجه حکومت های سنی مذهب مستقر در خراسان قرار گرفت. در دوران حکومت سامانی و غزنوی، کارگزاران این دو حکومت نسبت به حرم مطهر رضوی احترام و ارادت داشتند. رفتار تساهل آمیز سامانیان و غزنویان نسبت به حرم مطهر رضوی، زمینه و بستری را برای اقدامات بعدی در دوران حکومت سلجوقیان فراهم ساخت. پژوهش حاضر به تحلیلی بر اقدامات عمرانی در حرم مطهر رضوی در دوره حکومت سلجوقیان با روش «توصیفی - تحلیلی» پرداخته است. این پژوهش کوشیده است با بهره گیری از منابع تاریخی و آثار برجای مانده در حرم مطهر رضوی و در موزه آستان قدس، تحقیقی تاریخی، باستان شناسانه، معمارانه و اجتماعی ارائه دهد. هدف مقاله پاسخ به این پرسش اصلی است که رفتار سلاطین سلجوقی و وابستگان آنان نسبت به حرم مطهر رضوی چگونه بوده است؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که بستری که حکومت های سامانیان و غزنویان ایجاد نمودند، موجب شد سلاطین بزرگ سلجوقی نیز احترام و ارادت قلبی نسبت به حرم مطهر رضوی داشته باشند. علاوه بر این، در زمان سلطان سنجر بیشترین اقدامات عمرانی در این مکان مقدس صورت گرفت. رفتار تساهل آمیز سلطان سنجر نسبت به اقدامات عمرانی وزیر شیعی اش، ابوطاهر قمی و خاندان کاکویه شیعی، منجر به گسترش تشیع محبتی و عاطفی در میان زنان خاندان سلجوقی گردید. از این رو زنان خاندان سلجوقی با توجه به بسترهای فرهنگی ایجاد شده، توجه ویژه ای به حرم مطهر رضوی داشتند.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), حرم مطهررضوی, سلجوقیان, زنان, ترکان زمردملک}
    Lida Mavadat *

    After Imam Reza’s martyrdom, his shrine was in the center of attention of the Sunnite governments established in Khorasan. Under the rule of Samanid and Ghaznavid dynasties, the agents of these two governments paid homage and sincerity to Imam Reza’s shrine. The tolerating behavior of Samanids and Ghaznavids towards Imam Reza’s shrine prepared the ground for the next measures under Saljuqids. The present study deals with an analysis of constructive measures in Imam Reza’s shrine through a descriptive-analytical method. This study has attempted to make use of historical sources and the remnants in Imam Reza’s shrine and in Astan Quds’s museum to present a historical, archeological, architectural and social study. This article aims at answering the following main question: “How was the behavior of Saljuqid kings and their associates towards Imam Reza’s shrine?” The results of the study suggest that the ground and milieu created by Samanid and Ghaznavid rulers caused Saljuqid great kings to have heartfelt sincerity towards Imam Reza's shrine. Besides, under Sultan Sanjar, the greatest numbers of constructions were done in that sacred place. Sultan Sanjar’s tolerating behavior towards the constructive measures of his Shiite vizier, Abu Taher Qomi, and the Shiite dynasty Kakuya led to the spread of affectionate and emotional Shiism among the women of the Saljuqid dynasty. Thus, these women, considering the cultural ground prepared paid special attention to Imam Reza’s shrine.

    Keywords: Imam Reza, Imam Reza’S Shrine, Saljuqids, Women, Tarkan Zomorrod Malek}
  • مجتبی ذهابی، اکرم کرم علی*
    حج، از فروع اسلام و از مهمترین عرصه های دینی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان بوده است. در دوران سلجوقی تغییر و تحولاتی در این عرصه ایجاد شد. از آن جاکه حج ایرانیان پیش از سلجوقیان با مشکلات زیادی رو به رو بوده است؛ تا آن جا که کاروان های ایران از اوایل سده پنجم هجری، کمتر موفق به حج گزاری می شدند. سلجوقیان در راستای مشروعیت دینی و سیاسی  حکومت خود به حمایت از خلافت عباسی و حرمین شریفین و انجام دادن اقدامات سیاسی، نظامی و عمرانی، جهت گسیل داشتن همه ساله کاروان های حج و فراهم کردن امنیت و رفاه حاجیان بسیار کوشیدند. اگرچه مشکلاتی بر سفر حج تاثیر می گذاشت و سبب اختلال آن می شد؛ اما حج ایرانیان از اوایل نیمه دوم سده پنجم هجری تا پیش از حمله مغولان، کم وبیش همه ساله پابرجا و استوار بود. این مقاله در صدد است با روش  تاریخی بر اساس منابع به بررسی نقش سلجوقیان در رقابت سیاسی در مورد حج میان خلافت عباسی و فاطمیان و  اقداماتی که در دوران سلجوقیان برای فریضه حج صورت گرفته است، بپردازد.
    کلید واژگان: سلجوقیان, حج, فاطمیان, عباسیان, ملکشاه}
    Mojtaba Zahabi, Akram Karamali*
    Hajj is one of the forts of Islam and has been one of the most important religious, political and cultural arenas of Muslims. During the Seljuk period, changes were made in this field. Because Hajj before the Seljuqs has faced a lot of problems, until the caravans of Iran from the early fifth century AH were less successful in Hajj. In accordance with the religious and political legitimacy of their government to support the Abbasid caliphate and the Holy Shrines and to carry out political, military and civilian measures, the Seljukis made great efforts to deliver Hajj caravans annually and to provide the security and well-being of the Hajjis. Though there were problems affecting Hajj's journey, it caused disruption, but Hajj Iranians remained firmly established over the course of the second half of the fifth century until the Mongol invasion. This article tries to study the role of the Seljuk in the political competition on Hajj between the Abbasid caliphate and the Fatimids and the actions taken during the Seljuk period for the Hajj hypothesis based on the sources.
    Keywords: Seljuk, Hajj, Fatimid, Abbasian, Maleshah}
  • فهیمه مخبر دزفولی
    پیدایش طریقت علوی- بکتاشی در آناتولی حاصل تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده ای بود که در دوران سلجوقیان روم رخ داد. عوامل متعددی چون گرایش های مذهبی ترکان در ماوراءالنهر، حضور شیوخ و سرسلسله های صوفی در آناتولی و حضور فرهنگ یونانی و دین مسیحیت در منطقه به همراه سیاست های فرهنگی شاهان سلجوقی، در شکل گیری طریقت علوی-بکتاشی نقش داشتند. باتوجه به کثرت شعائر شیعی در مراسم علوی- بکتاشی این پرسش مطرح می گردد که تشیع در آغاز پیدایش طریقت علوی بکتاشی چه نقش و سهمی داشته است. در این مقاله با نگاهی به اوضاع سیاسی آناتولی، احتمال ارتباط رهبران اولیه علوی- بکتاشی چون باباالیاس، بابااسحاق و حاج بکتاش ولی با جریان های شیعه در این دوره بررسی می شود؛ سپس به جست وجوی عقائد و شعائر شیعی در آثار اولیه بکتاشی چون مقالات حاج بکتاش ولی، الفوائد، مناقب نامه های بکتاشی، نفس ها و آثاری چون مناقب القدسیه و مناصب الانسیه، تاریخ عاشق پاشازاده و شقایق النعمانیه پرداخته و سرانجام، اعتقادات اصلی تشیع چون حدیث غدیر، چهارده معصوم، فروع دین و… با عقاید کنونی پیروان طریقت علوی-بکتاشی مقایسه می گردد.
    کلید واژگان: علوی, بکتاشی, آناتولی, تشیع, سلجوقیان}
    F. Mokhber
    The emergence of Alevi-Bektashi order of dervishes was the result of political, social, economic and cultural developments that occurred widely in Anatolia under Seljuk dynasty. There are many factors involved in the formation of Alevi-Bektashi order of dervishes such as ancient religions of Turks which were brought from Transoxiana, the presence of the great Mystic Sheikhs in Anatolia, the presence of Christianity and Greek culture throughout the region and the cultural policies of the Seljuks kings. In this paper, the impact of Shiite doctrine on Alevi-Bektashi order in their early history will be considered. Concerning to many Shi‘a slogan in Alevi Bekatashi ritual ceremonies, the assumption is that the Shi‘a was associated with Alevi -Bektashis in 7th C.E. In this paper, firstly, we have a look at the political situation of Anatolia in 7th C.E., then, looking for the effects of shi’a doctorine on their early sources such as Maqalat by Haj Bektash Veli, Al-Fava’id, Manaqib al-qudsiyah fi Manasib al-Ensiyah, the collection of Bektashis Nafas and so on.Finally, the main Shiite beliefs such as Ghadir event, fourteen innocence and etc. will be compared with the beliefs of the Alevi –Bektashis.
    Keywords: Alevi, Bektashi, Anatolia, Seljuk, Shiite}
  • محمد علی چلونگر، آرمان فروهی*، هادی بیاتی

    در دوره سلجوقی تا پایان فرمانروایی سلطان ملک شاه (485 ه.ق)، سیاست مذهبی این حکومت بر پشتیبانی همه جانبه از مذهب تسنن استوار بود. لذا فرقه های مختلف شیعه وضعیت اجتماعی و سیاسی مناسبی نداشتند. این اوضاع نامطلوب چندان پایدار نماند؛ زیرا سلجوقیان در سال 483 ه.ق. با معضل شکل گیری حکومت اسماعیلیان نزاری به رهبری حسن صباح مواجه شدند که هدف غایی آن، برچیدن بساط حکومت سلجوقی بود. این خطر توجه آنان را به مقابله با اسماعیلیان معطوف کرد. در چنین وضعی، حکومت سلجوقی جز مماشات و برقراری روابط مسالمت آمیز با شیعیان امامیه چاره ای نداشت. این پژوهش ابتدا مناسبات شیعیان امامیه و اسماعیلیان نزاری با حکومت سلجوقیان را بررسی می کند و به دنبال آن، واکنش شیعیان امامیه در برابر اسماعیلیان نزاری را تبیین خواهد کرد. روش انجام پژوهش تاریخی حاضر، توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتاب خانه ای است.

    کلید واژگان: سلجوقیان, فرق شیعه, شیعیان امامیه, اسماعیلیان نزاری}
    Mohammad Ali Chelongar, Arman Forouhi, Hadi Bayati

    In the period of Seljuq dynasty to the end of Sultan Malek Shah's reign, the government's religious policy was based on comprehensive support the Sunnis. According to this, various Shiite sects did not have proper social and political situation. This adverse situation was not very stable; because The Seljuqs were faced with a dilemma since the formation of the Nizari Ismailis led by Hassan Sabbah. Hence they planned to overcome the Ismailis that their ultimate goal was to dismantle the rule of the Seljuq. In that atmosphere, The Seljuqs did not have any choices but to have peaceful relations with Shiites. This paper attempts to study relations of followers of Imamiyya and Nizari Ismailis with the Seljuk dynasty. The method in this article is descriptive - analytical, and method of data collection is librarical.

    Keywords: Seljuq dynasty, Shiite sects, Imamiyya, Nizari Ismailis}
  • سید حسن قریشی کرین
    سلجوقیان پس از تسلط بر ایران، برای اداره قلمرو وسیع خود، از وزرای ایرانی برای کسب مشروعیت، مقبولیت و اداره کشور بهره بردند. رقابت های سیاسی در بین وزرا و خاندان سلطنتی، موجب شد تا راه برای ورود پیروان مذهب رقیب به ویژه شیعیان امامی به دربار گشوده شود. البته سیاست تسامح مذهبی ملکشاه و نفوذ ترکان خاتون و نزدیکان شیعه او، به نفوذ شیعیان امامی کمک کرد. مجدالملک قمی یکی از وزرای معروف این دوره بود که عوامل فوق در قدرت یابی او نقش زیادی داشت. او از وزیران معروف دوره میانی امپراتوری سلجوقی بود که حدود دو سال وزارت برکیارق را برعهده داشت؛ مجدالملک در مدت وزارت، اقدامات ارزنده ای در زمینه نفوذ تشیع در دربار سلجوقی و بازسازی و رونق دادن قبور ائمه و بزرگان شیعه انجام داد. این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانه ای، ضمن بررسی زندگی و اقدامات مجدالملک، به نقش او در پیشبرد تفکر شیعی و ترویج اندیشه امامیه و بنای اماکن متبرکه پرداخته و فرجام او را تبیین نموده است.
    کلید واژگان: سلجوقیان, مجدالملک قمی, تشیع, قبور ائمه, قم, بقیع}
    Dr. Sayyid Hassan Qurayshi Karin
    After their dominion in Iran, the Saljuqids used Iranian viziers for administration of their vast territory and gaining legitimacy, acceptance, and authority. Political rivalries among the viziers and royal dynasty opened the way for the rival religion, especially the Imami Shiites, to enter the court. Of course, Malek Shah’s policy of religious toleration and the influence of Turkan Khatun and his Shiite associates helped Imami Shiites to infiltrate and dominate the court. Majd al-Mulk Qomi was one of the well-known viziers of the era that the abovementioned factors helped him greatly to gain power. He was one of the famous viziers of the middle period of Saljuqid emperor who was a vizier to Barkyareq for about two years. He took valuable measures in helping the Shiites to gain dominance and penetrate in Saljuqids’ court as well as rebuilding and boosting the people’s attention to the tombs of Imams and great Shiite scholars. The present study uses a descriptive-analytical method and library sources to investigate Majd al-Mulk’s life and measures and his role in furthering the Shiite thought and promoting Imamiyya’s ideas as well as rebuilding the holy shrines and his destiny.
    Keywords: Saljuqids, Majd al-Mulk Qomi, Shiism, Imam's tombs, Qom, Baqi'}
  • لیدا مودت، جواد موسوی دالینی
    قبیله بنی عقیل، در دوران ضعف و انحطاط حمدانیان، موفق گردیدند حکومت خود را با غلبه بر شهرهای موصل و نصیبین و با پرداخت خراج و اظهار تابعیت نسبت به امرای بویهی بنیان گذارند. با توجه به این که حکومت بنی عقیل در منطقه ای سوق الجیشی و راهبردی مستقر بود، حکومت آنان برای حکومت های هم جوار اهمیت بسیاری داشت.
    حکومت بنی عقیل شیعی، از سویی با اعلام استقلال از آل بویه و از سوی دیگر با اظهار تابعیت نسبت به فاطمیان، قدرت خود را تثبیت کردند. پیمان های سست و نیم بند این حکومت با فاطمیان و سلجوقیان، دوره گذاری در طول حکومت بنی عقیل بود؛ اما با استقرار و تثبیت سلجوقیان در عراق، حکومت بنی عقیل تحت تابعیت سلجوقیان قرار گرفت. با اظهار تابعیت بنی عقیل از سلجوقیان، این حکومت قدرت خود را در شمال شام گسترش داد؛ از این رو، با بسط و نفوذ بنی عقیل در منطقه یادشده به کشمکش با سلاجقه روم و سلاجقه شام منجر گردید که طی این منازعات، قدرت بنی عقیل رو به افول نهاد. گفتنی است، سیاست بنی عقیل در قبال هر کدام از حکومت ها، بر اصل حفظ موجودیت سیاسی استوار بوده است.
    کلید واژگان: بنی عقیل, آل بویه, فاطمیان, سلجوقیان, حمدانیان}
    Dr. Lida Mawaddat, Dr. Jawad Musawi Dalini
    Bani Aqil clan succeeded, in the period of the weakness and decline of Hamdanids, to found their government by conquering the cities of Musel and Nasibin and paying tribute to and following Buwayhid emirs. In view of the fact that Bani Aqil government settled in a strategic region, their government was much important for the neighboring governments. The Shiite government of Bani Aqil established its power by proclaiming independence from Āl Buya and following Fatimids. The unstable and weak bonds of this government with Fatimids and Saljuqids were a transient period in their government. With the establishment of Saljuqids in Iraq, Bani Aqil’s government became subordinate to Saljuqids. With proclaiming this subordination, this government spread its domination in northern Syria. Accordingly, the spread and penetration of Bani Aqil in that region led to struggle with Saljuqids of Rome and Syria. During those struggles, Bani Aqil’s power declined. It is worth noting that Bani Aqil’s policy against each of the governments was based on the principle of preserving their political existence.
    Keywords: Bani Aqil, Āl Buya, Fatimids, Saljuqids, Hamdanids}
  • مهدی خلیلی، ملیحه مهرابی دلشاد، سید مهدی احمدی فر
    با ضعف دولت سلجوقی، حکمرانان محلی که غالبا از اتابکان بودند، قدرت را در دست داشتند که از جمله آنان در منطقه شمال غرب ایران، می توان به اتابکان آذربایجان و مراغه اشاره کرد. این دوره هم زمان با قدرت گیری خوارزمشاهیان، احیای قدرت خلافت عباسی و سپس حرکت مغولان به سمت غرب است. بدیهی است که در این عصر، اسماعیلیان نزاری از این فرصت ایجاد شده در جهت اهداف خود که همانا بسط قدرت و توسعه جغرافیای سیاسی بود، استفاده بهینه ای کردند. اتابکان مراغه در دوران حکومت سلطان محمد سلجوقی قرار داشتند که در برخورد با نزاریان زبانزد بودند، بنابراین نتوانستند روابط دوستانه ای با نزاریان برقرار سازند و مناسبات آنان سراسر خصمانه بود. اما اتحاد مذهبی و سیاسی نزاریان با اتابکان آذربایجان با تغییر رویکرد مذهبی جلال الدین حسن سوم؛ پیشوای اسماعیلی الموت تحقق یافت. لازم به ذکر است مواجهه اسماعیلیان الموت با حکومتهای محلی اتابکان آذربایجان و مراغه بعضا در بستر تحولات سیاسی دولت سلاجقه اتفاق افتاده که بر این اساس به برخی از فاکتهای تاریخی این دولت جهت تبیین موضوع این پژوهش اشاره شده است.
    کلید واژگان: اسماعیلیان الموت, مواجهه مذهبی و سیاسی, اتابکان آذربایجان, اتابکان مراغه, سلجوقیان}
    Mahdi Khalili, Malihe Mehrabi Delshad, Seyed Mahdi Ahmadifar
    By defect of Seljuq government local governors who mostly were from Atabakan had the power which we could point to Atabakan of Azerbaijan and Maraqe. This age was contemporaneous with strength of Seljuq, revival power of Abbasid Caliphate and movement of Mongols to East. Obviously in this era Ismailia of Nazari use this opportunity for their purpose that was expanding their political geography. Atabakan of Maraqeh were exist in the time of Soltan Mohammad Seljuq government that were famous for encountering with Nazarian and for this reason they couldn’t reach to a friendly relationship with Nazarian and their relation was inimical. Nevertheless religious and political unity between Nazarian and Atabakan of Maraqe were happen with changing of religious process of Jalaldin Hasan the third, the leader of Ismaili of Alamoot. Moreover some encountering of Ismaili of Alamoot with local governments of Atabakan of Maraqe and Azerbaijan was happen in political evaluations of Seljuk government that this article for illustrating them point out to some of historical facts.
    Keywords: Ismaili of Alamoot, religious, political encounter, Atabakan of Azerbaijan, Atabakan of Maraqe, Seljuk}
  • پروین ترکمنی آذر
    اولین نمود فعالیت های سیاسی - مذهبی ایرانیان متشیع، شرکت آنان در مبارزاتی با شعار «الرضا من آل محمد (ص)» بود که از سوی گروهی از عرب های مهاجر ناراضی مطرح شد. در دوران تسلط استبداد فکری و سیاسی امویان و عباسیان بر جامعه اسلامی، و نیز تسلط ترکان غزنوی و سلجوقی بر ایران، شیعیان به حکم مذهبی «تقیه» گردن نهادند و در خفا به فعالیت های فرهنگی روی آوردند. این فعالیت ها در اواخر دوره ملکشاه سلجوقی گسترش چشمگیری یافت. با تسلط مغولان بر ایران و بغداد، برتری سیاسی اهل تسنن از بین رفت و حتی برای مدتی کوتاه مذهب تشیع در ایران رسمیت یافت.
    کلید واژگان: تاریخ تشیع, تاریخ شیعه اثناعشری, امویان, عباسیان, آل بویه, غزنویان, سلجوقیان, ایلخانان, تیموریان, خاندان صفوی}
    Parvin Turkmani Azar
    The first example of the socio-political activities of the Iranian Shica was their participation in struggles initiated by Arab dissident immigrants with the slogan that al-Reza was from the progeny of the Holy Prophet (peace be upon him). During the Umayyad and Abbasid tyranny as well as during the dominance of Ghaznavid and Saljuqid Turks over Iran, the Shica followed quietist policies based on religious ruling, carrying out secret cultural activities which culminated at the end of the reign of Malikshah, a Saljuqid.With the Mongol dominance over Iran and Baghdad the political supremacy of Sunnis disappeared and even for a while Shi’ism was recognized in Iran. During Tymorid reign Shi’ism and Sunnism were going to reconcile their differences though a tendency existed towards Shi’ism.The ceaseless and vigorous efforts made by the Shica in a variety of ways succeeded after nine centuries, with the recognition of Shiism as the religion of the country by Safavid Shah Ismail.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال