به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عاشورا » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عاشورا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کریم خان محمدی*

    حادثه عاشورا از مهم ترین حوادث جهان اسلام، به ویژه حوزه تشیع است که تاثیرات زیادی به جای گذاشته است. هیچ حادثه ای به اندازه عاشورا در جغرافیای ذهنی مسلمان ها، به ویژه شیعه ها وسعت قلمرو ندارد. باوجود وسعت قلمرو، حادثه عاشورا به روز عاشورا تقلیل یافته و کمتر به زمینه ها، علل پیدایش و پیامدهای آن توجه شده است. ازاین رو، توجه به جنبه های گوناگون حادثه عاشورا اهمیت دارد. هرچند عاشورا از سوی متفکران زیادی بررسی و تحلیل شده است، اما تحقیقات علمی بیشتر با رویکرد «نقد بیرونی» به آسیب شناسی حادثه می پردازند و کمتر با رویکرد «نقد درونی» و از منظر امام حسین (علیه السلام) آن را تحلیل می کنند. بدین روی، نگارنده با الهام از الگوی تحلیلی «نقد درونی» مکتب فرانکفورت، وضعیت مطلوب، وضعیت موجود، علل تنزل و راهکار ارتقاء را از منظر امام حسین (علیه السلام) بررسی نموده و با واکاوی واژگان کلیدی بر اساس «تحلیل همنشینی» در چهار حوزه «سیاسی»، «اقتصادی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» به مقایسه پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که امام حسین (علیه السلام) به نظام سیاسی «محوریت» قایل است. با تغییر حاکمیت قانونمند نبوی به حاکمیت استبدادی اموی، به علت کم کاری نخبگان مذهبی، در سایر حوزه ها نیز دگرگونی رخ داد. مفهوم «پدر مهربان» در برابر «زورگوی کینه توز»، «بیت المال همگانی» در برابر «ویژه خواری حاکمان»، «برابری مردم» در برابر «بردگی مردم»، و «کتاب محوری» در برابر «امیال حاکمان» نشان دهنده دگردیسی حاکمیت نبوی به حاکمیت اموی در چهار خرده نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. راهکار رشد و هدایت نثار خون از سوی نخبگانی، همچون امام حسین (علیه السلام) است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی, عاشورا, امام حسین (علیه السلام), نقد درونی}
    Karim Khan Mohammadi *

    Ashura incident is one of the most important events in the Islamic world, especially in the Shiite sphere, which has left many effects. No event has such a widespread realm in the mental geography of Muslims, especially the Shiites. Despite its broad realm, Ashura incident has been reduced to 10th day of Muharram and less attention has been paid to its backgrounds, causes for origination and consequences. Therefore, paying attention to the various aspects of Ashura incident is important. Although many thinkers have studied and analyzed Ashura, the scientific studies deal with the pathology of the event with an ‘external critique’ approach, less analyzing it with an ‘internal critique’ approach from Imam Hussein’s viewpoint. Therefore, here, the writer – inspired by the analytical model of ‘internal critique’ of Frankfort school – has investigated the desired situation, the existing situation, the reasons for degradation, and the ways for promotion from Imam Hussein’s viewpoint, and has explored the key words based on ‘collocation analysis’ to compare the four political, economic, social and cultural spheres. The results of the study show that Imam Hussein believes in ‘centrality’ of political system. With the change of rule-governed prophetic government into Umayyad despotic government, due to laxity of the religious elites, there came about changes in other spheres as well. The concept of “kind father” as opposed to “spiteful tyrant”, “public treasury” opposed to “rulers’ privileges”, “people’s equality” opposed to “people’s slavery”, and “Book-centrality” opposed to “rulers’ desires” show the transformation of the prophetic government into Umayyad government in the four political, economic, social and cultural sub-systems. The way to growth and guidance was granting blood by the elites such as Imam Hussein.

    Keywords: Sociology, Ashura, Imam Hussein, internal critique}
  • مژده کیانی*

    در ایران، عشق به امام حسین با ابعاد عاطفی و احساسی خاصی گره خورده است. مهم ترین هدف این مقاله، مطالعه تفسیر درک معنایی زایران زن کربلا از امام حسین (ع) و واقعه عاشورا است. مشارکت کنندگان این پژوهش، زنان زایر استان اصفهان که در خرداد تا شهریور 1401 به کربلا اعزام شده اند، است. این پژوهش در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و هتل های کربلا و نجف به مطالعه تفسیر زایران امام حسین (ع) با روش کیفی پدیدار شناسانه در سال 1401 با شرکت 25 نفر از زایران زن با تکنیک بحث گروهی متمرکز و مصاحبه های اکتشافی و عمیق انجام شده است. روش نمونه گیری هدفمند بود. در فرایند تحلیل داده ها با روش تحلیل تماتیک از 8 زیر مضمون عشق، برانگیختگی همدلی، درک سنتی، درک هژمونی، درک فرهنگی، عدم درک عقلانی، عدم درک اقتدار و عدم بازاندیشی و اندیشه ورزی سه تم و مضمون اصلی گفتمان عاطفی، ناتوانی در درک عاملیت و هنجارهای فرهنگی درک امام حسین (ع) شکل گرفت. نتایج تحلیل کیفی مصاحبه ها نشان داد که درک معنایی زنان زایر از امام حسین (ع) و قیام عاشورا، گفتمان سنتی و عاطفی است. با تحلیل داده ها، فرضیه «ماندگاری زنان در بازتولید گفتمان سنتی - عاطفی امام حسین (ع) و واقعه عاشورا" شکل گرفت.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), عاشورا, کربلا, گفتمان عاطفی, درک معنایی زنان زائر}
    Mojdeh Kiani *

    In Iran, love for Imam Hossein is tied to certain emotional dimensions. The most important goal of the article is to study the interpretation of the interpretation of the meaning understanding of the female pilgrims of Karbala about Imam Husayn (a.s.) and the uprising of Ashura. This research was conducted in Shahid Beheshti Airport of Isfahan, Karbala and Najaf to study the interpretation of the pilgrims of Imam Hussein (AS) with the phenomenological qualitative method in 1401 with the participation of 25 female pilgrims with the technique of focused group discussion and exploratory and in-depth interviews. The sampling method was purposive. In the process of data analysis, using the thematic analysis method, 8 sub-themes, three themes and the main theme of the emotional discourse, inability to understand the agency and cultural norms of understanding Imam Hussein (AS) was formed. Women's understanding of the meaning of Imam Hussain (AS) is traditional and emotional. By analyzing the data, the hypothesis of "women's traditional permanence in the emotional discourse of Imam Hussein (a.s.) and the Ashura uprising" was formed and became dominant as a discourse.

    Keywords: Imam Hussain (AS), Ashura, Karbala, the young pilgrims}
  • اصغر منتظر القائم*، هدی سلیمی، مصطفی پیرمرادیان
    معنویت به عنوان نیاز فطری و مسیله مورد توجه بشر، یکی از کارکردهای شریعت است که به زندگی انسان معنا می بخشد، اما اگر این معنویت از منبع و مستند اصلی اش دور بیفتد، یافتن پیوندی استوار بین آن و دین دشوار خواهد بود. واقعه عاشورا تبلور یک الگوی راهبردی برای احیای ارزش های معنوی اسلام است اما با ظهور شبه ‏معنویت ها، اشاعه فرهنگ تحریف و تقابل با عقلانیت در بسیاری مقاتل پس از قرن هشتم هجری، بالاخص در دوره قاجار؛ مقتل نگاری به یکی از عوامل بحران ساز در حوزه معنویت شیعی دوران معاصر مبدل شده است. تبدیل گفتمان عقلانی عاشورا به گفتمان اسطوره ای و احساسی، و رهیافت گزارش های غیر معتبر به مقتل نگاری ها که با فلسفه قیام کربلا متعارض می باشند، عزاداری سیدالشهداء7 را از اهداف اساسی خود دور نموده است، و از رهگذر سازه هایی نظیر اتهام غیر عقلانی بودن به تشیع، معنویت شیعی را در نشیب بحران قرار داده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر سعی شده با روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر پژوهش کتابخانه ای به این پرسش پاسخ داده شود که مقاتل معاصر، بالاخص مقتل تذکرهالشهداء نگاشته ملا حبیب الله کاشانی، چه تاثیری بر مقوله بحران معنویت شیعی در جهان معاصر داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد قرایت تاریخی از عاشورا، دستخوش احساسات، داستان سرایی ها و اسطوره پردازی ها شده، و فرهنگ عاشورا به صورت غیرمردمی و غیرمعتدل؛ نمود یافته است. برآیند این امر، ناکارآمدی مولفه الگوسازی و الگودهی نهضت عاشورا و در نتیجه، اختلال در جریان پیشرفت گفتمان شیعی با محوریت ولایت، که از رهگذر قیام عاشورا صورت می پذیرد، شده است.
    کلید واژگان: معنویت شیعی, تحریف ها, مقتل نگاری, عاشورا, «تذکره الشهداء»}
    Asghar Montazer Alghaem *, Hoda Salimi, Mostafa Pirmoradian
    Spirituality as a natural human need has always been one of the issues of human interest and in fact as an esoteric and spiritual aspect of religion, is part of the function of the law that gives meaning to human life. But if this spirituality strays from its original source and document, it will be difficult to find a strong connection between it and religion. The event of Ashura is a crystallization of a strategic model for reviving the spiritual values ​​of Islam, but with the spread of the culture of distortion and confrontation with rationality in many opponents after the eighth century AH, especially in the Qajar period; Murder has become one of the critical factors in the field of contemporary Shiite spirituality.The purpose of this study is to conceptualize the distortions of Ashura as one of the most important causes of the crisis of Shiite spirituality in the contemporary era. In the present study, a descriptive-analytical method based on library research has been answered to answer the question of what effect the contemporary opponent, especially the murder of Tazkereh al-Shuhada written by Mullah Habibullah Kashani as one of the contemporary murderers, has on the crisis of Shiite spirituality. In the contemporary world? The research findings show that quasi-spiritual ideas, such as distortions, incorrect analyzes and the prevalence of untrue and undocumented material in the events related to Ashura, have led to the weakness and decline of Shiite spirituality in the contemporary world.
    Keywords: Shiite spirituality, distortions, Murder, Ashura, Tazkereh al-Shuhada}
  • ناهید همتی، رضا فهیمی*، محمدتقی قندی

    ادبیات عرفانی بخشی از میراث ادبی است که شاعران عارف تحت تاثیر مشرب تصوف به وجود آورده اندومضامین عرفانی ازگذشته های دور با ادبیات پایداری پیوندی عمیق داشته و بعد از دفاع مقدس پیوندش عمیق تر شده است .مضامین عرفانی نه تنها در اشعار شاعر ان برجسته عرفانگرا گذشته، بلکه در شعر شاعران پایداری معاصر نیز به ویزه عزیزی و قزوه از جایگاه ویژه ای بر خوردار است. ادبیات پایداری  که با رخدادتاریخی عاشورا گره خورده ورزمندگان ،با الگو قرار دادن امام حسین (ع) درراه پاسداری از شرف و غیرت وطن و مقاومت در برابر ظلم؛ شهادت را که مرگی سرخ و عارفانه و  نیل به تعالی و کمال است ،بر گزیده و قزوه و عزیزی  در دوران دفاع مقدس با بهره مندی از مضامین عارفانه؛ ادبیات پایداری را با درون مایه ها عرفانی آراسته وبا اشعاری در راستای اهمیت ندادن به تعلقات نفسانی و دنیوی،مضامینی مانند عشق، وحدت وجود، فنا و بقا، تجلی، حیرت و رموز عرفانی چون ساقی، می، میکده، خرابات، ادبیات معاصر را مزین نمودند. در این جستار که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده ؛ضمن ارایه شواهد مثال شاعران مورد نظر به تحلیل مفاهیم عرفانی با استناد بر اشعارشان اشاره شده  و سپس در نتیجه گیری به بهرمندی دو شاعر از مفاهیم عارفانه بخصوص مرگ اختیاری شهیدان پرداخته شده است.

    کلید واژگان: مضامین عرفانی, قزوه, عزیزی, عاشورا, مرگ سرخ, ادبیات پایداری}
    Nahid Hemmati, Reza Fahimi *, MohammadTaghi Ghandi

    Mystical literature is part of the literary heritage created by mystic poets under the influence of Sufism.Mystical themes have been deeply connected with the literature of stability since ancient times, and after the holy defense, its connection has become deeper.Mystical themes not only have a special place in the poems of the prominent mystical poet of the past, but also in the poetry of contemporary poets of stability, especially Azizi and Qazveh.Sustainable literature that is tied to the historical event of Ashura And warriors, by setting an example of Imam Hussein (AS) in protecting the honor and zeal of the homeland and resisting oppression; He chose martyrdom, which is a red and mystical death and the attainment of excellence and perfectionAnd Qazveh and Azizi in the era of holy defense with the benefit of mystical themes; The literature of sustainability is adorned with mystical themesAnd with poems in order not to care about carnal and worldly belongings, they decorated themes such as love, unity of existence, annihilation and survival, manifestation, astonishment and mystical mysteries such as butler, may, makdeh, ruin, contemporary literature.In this research, which has been done by descriptive-analytical method, while presenting the evidence of the example of the poets in question, the analysis of mystical concepts based on their poems is mentioned.And then in conclusion, two poets have benefited from mystical concepts, especially the voluntary death of martyrs.

    Keywords: Mystical Themes, Qazveh, Azizi, Ashura, Red Death, Sustainability Literature}
  • صدیقه نیک طبع*

    بررسی واژه عزت در لسان وحی و اطلاق آن بر خدا و رسول (ص) و مومنان، از جمله موضوعاتی است که در تعیین و جهت دهی خط مشی زندگی شخصی و اجتماعی اهمیت دارد. در این مقاله، با موضوع «تجلی عزت الهی در حماسه حسینی»، در صددیم تا ضمن ترسیم مواردی از عزت آفرینی های امام حسین (ع) در مسیر حرکت از مدینه تا کربلا و تا عصر عاشورا - در مقابل روایت گری کسانی که حرکت امام را دور از شان ایشان تفسیر می کنند - تجلی عزت الهی در حماسه حسینی و تحقق مفهوم عزت و استیلای واقعی افراد عزیزالنفس را به اثبات برسانیم و نشان دهیم چه فاصله عظیمی است بین عزت و استیلای واقعی و استیلا با حربه زور و قلدری؛ و هم درسی را از درس های عاشورا متذکر شود تا آویزه گوش قرار دهیم.

    کلید واژگان: حماسه حسینی, عاشورا, عزت خدای, عزتمندی امام حسین(ع)}
    Ṣiddīqa Nīkṭab *

    The examination of the word “‘izza” (honor) in the divine discourse and its attribution to God, the Prophet (s), and the believers is important in determining and directing the personal and social life policies. In this article (which is on the manifestation of the divine honor in Imām Ḥusayn’s heroic act), we aim to illustrate some of the honorable deeds of Imām Ḥusayn on his way from Medina to Karbala up until the ‘Āshūrā evening. These will prove wrong the tales of some people who interpret Imām’s movement in ways far from his high status. We also aim to prove the manifestation of the divine honor in Imām Ḥusayn’s heroic act and the fulfillment of the concept of true honor and the victory of the honorable people and to show the great difference that exists between the true honor and victory and the victory attained by force and brutality. We also aim at reminding a lesson from among the ‘Āshūrā lessons.

    Keywords: Imām Ḥusayn’s heroic act, ‘Āshūrā, Divine honor, Imām Ḥusayn’s (a) honorableness}
  • عزیز الله سالاری، نصرت الله حدادی
    حماسه عاشورا در سال 61 هجری قمری، برشی فاخر، مانا، مقدس و رهایی بخش بوده که هیچ رخدادی در تاریخ انسان از زوایای گوناگون قابل قیاس با آن نیست. مظلومیت، پاکی و پیراستگی، حقانیت، خدایی بودن، اخلاص، آزادگی، دلیری، فداکاری، شوریدگی و شرایط عطش و آتش و قحط آب و محرومیت کودکان و اندک بودن یاران امام حسین7 از سویی و وارونه این ویژگی ها در جبهه مقابل از دیگر سو، نمایه ای زیبا و پرجاذبه از عاشورا نمایان ساخته که بنا به گفتار سالار شهیدانش، یارانی وفاپیشه تر و بهتر از آنان سراغ نداشته و به گزارش قافله سالار اسیرانش: «به خدا جز زیبایی ندیدم». این حماسه بشکوه به نمادهایی ارزشمند شهره گردیده که هنر و ادب جوامع مسلمان و مومنان و آزادگان غیرمسلمان را زینت می بخشد. نمادهای عاشورا به سه گونه تقسیم می شوند: نمادهای مادی و طبیعی مانند: آیینه، خورشید، آب، شیر، گل های سرخ (شقایق، لاله، ارغوان) و… نمادهای دینی و آیینی چونان: ثار الله ، ذبیح، ذبح عظیم، سربه داری و اناالحق، مظلومیت و پیروزی خون بر شمشیر و… و نماد اسطوره ای همانند سیاوش، ققنوس، عنقا، مجنون و لیلی، قیصر، یوسف، گرگ و…. در مقاله حاضر از نمادهای طبیعی یادشده سخن رفته است، صفا، نورانیت و سترگی، عطش و ایثار، دلیری و شهادت پیشگی و خلاصه، جلوه های معنوی، حماسی و ارزشی در حماسه جاوید کربلا از نگاه شعر معاصر پارسی و عربی، به گونه ای تطبیقی بیان شده است.
    کلید واژگان: نماد, عاشورا, شعر پارسی معاصر, شعر عربی معاصر}
  • لیلا هوشنگی، ریحانه غلامیان
    با توجه به اهمیت جلوه های هنر دینی در سنت های دینی بزرگ جهان و نقش آنها در تقویت باورهای دینی مومنان، در این باره از زوایای مختلفی از جمله چگونگی ارتباط این مظاهر دینی با کلام الهی و حضور الهی، ارتباط این آثار دینی با اعمال و شعائر دینی، ابعاد زیبایی شناختی و مباحث بسیاری طرح شده است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و نظری تلاش می کند، ضمن بررسی اجمالی مبانی نظری هنر دینی در سنت شیعیان امامیه و مسیحیان ارتدوکس، به مطالعه جایگاه روایات تصویری، نمادها و نگاره های دینی و نقش آنها در انتقال باورها به پیروان این دو سنت دینی کهن و غنی بپردازد. البته با توجه به گستره آثار هنری دینی، در شیعه امامیه، بر تصویرگری واقعه عاشورا و در مسیحیت ارتدوکس، بر شمایل ها تاکید شده است. در بررسی پیشینه تاریخی، هریک از این مصادیق، به دیدگاه کلی سنت دینی آنها نیز پرداخته شده است.
    کلید واژگان: نگارگری, شمایل نگاری, شیعیان, عاشورا, مسیحیان ارتدوکس, هنر دینی}
    Leila Hoshangi, Assistant Professor Of Alzahra University
    Considering the importance of the manifestations of religious art in the great religious traditions of the world and their role in strengthening the religious beliefs of the faithful, the paper examines the subject from different aspects including the manner of relationship of religions manifestations with Divine theology and Divine presence, the relationship of these religious works with religious acts and rituals, aesthetic aspects and many issues. Using an analytical-theoretical approach, the paper conducts a brief investigation into the theoretical principles on the religious art in the Imamite tradition and Orthodox Christians to study the position of figurative narrations, religious symbols and icons and their role in the preaching of beliefs to the followers of the two ancient and wealthy traditions. Of course, owing to the wide range of religious artworks, emphasis is put in Imamites on presenting a vivid picture of the Event to Ashura and in Orthodox Christians of Crucifix. In the historical investigation of each of these instances, the general view of each religious tradition has been expounded.
    Keywords: Portraiture, Iconography, The Shiah, Ashura, Orthodox Christians, Religious art}
  • حسن تلاشان، حسن احمدی، محمد دهقانی
    وقوع انقلاب اسلامی ایران، آثار عمیق، گسترده و متفاوتی بر نظریه پردازان غربی گذاشت و در عصری که حضور دین در جامعه پایان یافته تلقی می شد، چالش های فراوانی را برای دنیای غرب ایجاد کرد و در پی آن، موجی از نظریه پردازان غرب توجه خود را به انقلاب ایران معطوف ساختند. از آنجا که مذهبی بودن انقلاب اسلامی، یکی از ویژگی های آن به شمار می رود، و با توجه به پیروی اکثریت مردم ایران از مذهب تشیع، برخی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی، این پدیده را با چنین دیدگاهی مطالعه کرده اند. مستشرقان پس از یک غفلت طولانی، به نقش و اهمیت مکتب تشیع و کارایی آن در رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران پی بردند و اعتراف کردند که چه پتانسیلی در مذهب تشیع و اعتقادات شیعیان نهفته است. اندیشمندان غربی در مورد انقلاب ایران، نقش مذهب را بسیار چشمگیر می دانند که توانسته است گروه های غیرمذهبی یا شبه مذهبی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. مکتب تشیع با معارف عمیقی چون اعتقاد به مهدویت، وجود روحانیون و مراجع و رهبری دینی، عاشورا، شهادت، وحدت و اتحاد توانسته است بزرگ ترین انقلاب قرن را رقم بزند که درک این انقلاب برای بسیاری از اندیشمندان دشوار است.
    کلید واژگان: انقلاب ایران, شیعه, عاشورا, مستشرقان, مهدویت}
    Hassan Talashan, Hassan Ahmadi, Muhammad Dehqani
    The Islamic revolution of Iran had a great, deep and different impact on western theoreticians, and created ample challenges for western world in an age when the presence of religion in the society was considered null. This caused a lot of theoreticians to pay special attention to Islamic revolution. Because of the religious nature of Islamic revolution as well as the Shiite beliefs of most Iranians, some of the theoreticians have studied this phenomenon from the religious viewpoint. After a long time of negligence, the orientalists noticed the role and importance of Shiism and Shiite beliefs and their efficacy in political and social events in Iran, and acknowledged the great potential of Shiism and Shiite beliefs. Western thinkers regard the role of religion a great one in the revolution of Iran, because it has been able to affect even the non-religious or quasi-religious groups. The Shiite school, with its deep teachings and beliefs such as Mahdawiyyat, the clergies, the religious scholars and leadership, Ashura, martyrdom and unity, has been able to establish the greatest revolution of the century, a revolution that is difficult to be fully appreciated by many thinkers.
    Keywords: revolution of Iran, Shiism, Ashura, orientalists, Mahdawiyyat}
  • سید حسین اطهری، لیلا دستغیب
    با رسمی شدن مذهب شیعه اثناعشری در دوره صفویه، رویه ای دوسویه در قبال قدرت در دستگاه دینی نمودار شد. هم زمان با آنکه مشروعیت بخشی به حکومت در زمره اختیارات علما قرار گرفت، با گسترش مناسک و شعایر، نقد و نفی قدرت در زمره نماد های محوری شعایر اصلی شیعه، یعنی عاشورا و محرم درآمد.
    نویسندگان مقاله حاضر بر اساس رهیافت کارکردگرایی دینی، این ادعا را مطرح می سازند که به نظر می رسد در یک فراگشت تاریخی، با گسترش مناسک و شعایر، مذهب شیعه از مشروعیت بخشی حکومت، به نفی آن میل کرده است. بخش عمده ای از این فراگشت، متاثر از گسترش نمادین نفی قدرت سیاسی در مناسک و شعایر دینی بوده است. پادشاهان ایرانی در طول دوره صفویه و قاجاریه در جهت افزایش قدرت خود، به گسترش مناسک شیعی روی آوردند؛ اما با اقبال مردم به این مناسک، به تدریج نقد و نفی قدرت مطلقه پادشاهی، به مثابه مهم ترین نماد شعایر شیعی درآمد.
    کلید واژگان: نقد قدرت, مذهب شیعه, مناسک, عاشورا, قدرت مستقر, علما, صفویه, قاجار}
    Dr. Sayyid Hussein Athari, Leyla Dastghayb
    With the establishment of Twlever Shiism under Safawids, there emerged a dual procedure as for the power in religious system. As soon as legitimizing the government went under the scholars, and with the diffusion of rites and rituals, criticism and negation of power came under the main symbols of Shiite rites in Āshūrā and Muharram.The writers of the present article claim, based on the approach of religious functionalism, that it seems that in a historical change, with diffusion of rites and rituals, Shiism has shifted from legitimizing the government into negating it. A great part of this change has been affected by the symbolic diffusion of negating political power in religious rites and rituals.Iranian kings in Safawid and Qajar periods would help to diffuse Shiite rites to enhance their own power. However, with the people’s attention to these rites, criticism and negation of the king’s absolute power turned into the most important symbol of Shiite rites.
    Keywords: criticizing the power, Shiism, rites, Ashura, established power, scholars, Safawids, Qajars}
  • علی غلامی دهقی، زهرا سادات کشاورز
    پژوهش حاضر با رویکرد اسنادی، ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی، به ویژه تاریخ عاشورا و اهمیت موضوع آن، عواملی را بررسی می کند که در جامعه آن روز موجب شد بنیان های دین باورانه جامعه بکلی سست و روند گرایش به سمت سنت تشدید شود و در گستره تغییرات و تحولات اجتماعی، تنها پنجاه سال پس از ارتحال پیامبر حادثه ای با آن ابعاد به وقوع بپیوندد؟ برای این منظور، از میان آثار عاشورا پژوهی، کتاب پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین، اثر سید جعفر شهیدی بررسی گردید تا ابعاد جامعه شناختی «چرایی» حادثه و قیام عاشورا مشخص گردد.
    بررسی ها نشان می دهد قیام عاشورا حادثه ای محصول و معلول شرایط طبیعی زمانش بود؛ زیرا اولا، عاشورا کوششی بی مانند برای تعیین تکلیف تقابل دین و سنت بود و هنر امام حسین این بود که توانست پس از قریب پنجاه سال میان داری سنت، بار دیگر شرایط را برای ورود دین به صحنه حیات معرفتی، اجتماعی و سیاسی جامعه فراهم آورد. ایشان در این اصلاح، تنها به دنبال این نبود که با تغییر ساختار، کارکردها دگرگون شود، بلکه افراد به مثابه کنشگر و چگونگی روابط میان آنها نیز در این فرایند مهم بود؛ چراکه با تغییر در آنان، می توان به کارکردها دست یافت. ثانیا، اقدام بر اساس روش مزبور، در نظام سیاسی و اقتصادی، چشمگیر و غالب است؛ اما در نظام شخصیتی، ارزشی و روابط اجتماعی از اهمیت آن کاسته می شود؛ زیرا جنبه فرهنگی این سه نظام غالب است و تاکید بیشتر بر تغییر مستقیم مردم به وسیله آگاهی دادن به آنهاست.
    کلید واژگان: دین, سنت, تغییرات اجتماعی, ساختار اجتماعی, امام حسین, عاشورا}
  • حشمت قیصری
    ماجرای کربلا تراژدی سهمگینی است که همه صحنه های آن لبریز از احساس و عاطفه و ایثار و عشق است. درباره حادثه بزرگ عاشورا، از جهات مختلف سخن گفته شده، اما بسیاری از اسرار بنیادی این قیام و شهادت، همچنان نیازمند تامل و دقت است. یکی از ابعاد متنوع و مهم این حادثه، بعد عرفانی آن است، که هرگاه چنین ماجرایی در منظر تیزبین و لطیف عارف قرار گیرد و بر مفاهیم بلند عرفانی منطبق گردد و با زبان رمز و تمثیل و بهره گیری از قدرت تصاویر شاعرانه، عرضه شود، زوایای تازه ای از آن آشکار می شود. مقاله حاضر کوششی است در راه دست یابی به زبده اندیشه های دو تن از نام آوران ادبیات عرفانی ایران در خصوص عرفان عاشورایی: مولانا جلال الدین محمد بلخی و عمان سامانی. نویسنده کوشیده است نخست با استفاده از آثار مشهور این دو شاعر و نیز با یاری جستن از شرح و تفسیرها و کتاب های تحلیلی برجسته ترین جنبه های عرفان عاشورایی را در اندیشه آنان مطرح نماید و آن گاه با استناد به ابیاتی از آثار برجسته این دو شاعر، عرفان عاشورایی را در اشعارشان بررسی نماید و در نهایت با مقایسه تطبیقی نقاط اشتراک و اختلاف اندیشه این دو شاعر بزرگ را باز نماید.
    کلید واژگان: عرفان, شهادت, عاشورا, شعر مولانا, شعر عمان سامانی}
    Heshmat Gheisari
    How horrible tragedy of Karbala is that all the scenes of angry feelings، and sacrifice and love. About the great event of Ashura، has spoken in many different ways، but many of the fundamental mysteries of this uprising and martyrdom، the need to pause and carefully. One of the varied and important aspects of this incident، then it is mystical، that whenever such a sharp and subtle mystic adventure in perspective is And long-mystical concepts are consistent with your language and poetic imagery allegory and take advantage of the power supply، it is evident from new angles. This paper is an effort to achieve the elite Iranian mystical literature of the ideas of two warriors in Sufism Ashoura Mohammad Balkhi Rumi and aman Samani. The author has tried first with the famous works of two poets And bounce with the help of the description and analytical interpretations and books The most prominent aspect of their thoughts to the mysticism Ashoura And then citing verses from the works of these two poets، Ashoura mysticism in the poetry review. And finally with the common points and differences in comparison to the ideas of these two great poets.
    Keywords: Mysticism, martyrdom, Ashura, poetry of Rumi, poetry of aman Samani}
  • محمود تقی زاده داوری، کریم خانمحمدی
    در این مقاله موضوع جاری شدن خون از درختی در زرآباد قزوین، معروف به «چنار خونبار» در روز عاشورا مورد بررسی انسان شناختی قرار گرفته است. نگارنده با تلقی موضوع به عنوان یک «پدیده اجتماعی تام» و با بهره گیری از تکنیک های مختلف، تلاش می کند از جنبه های مختلف، ابهامات را شفاف نماید. یافته های پژوهش چنین است: بر اساس آزمایش انجام گرفته، ماده مترشحه از چنار ماهیت خونی ندارد، بلکه صمغ ویژه ای است که بر خلاف سایر صمغ ها پس از جریان یافتن، خشک می شود. رابطه علی میان عاشورا و جریان صمغ اثبات نمی شود; حداکثر یک رابطه تقارن است; زیرا جریان صمغ در سایر ایام نیز قابل مشاهده است. آنچه بر مردم پدیدار می شود، حاصل نگرش آنها به موضوع بوده است و هیچ گونه تصنعی در بین نیست; از این رو هر آنچه مردم احساس می کنند، بیشتر از واقعیت به ذهنیت شان نزدیک است.
    کلید واژگان: انسان شناسی, چنار خونبار, زرآباد, پدیدارشناسی, عاشورا}
    Kareem Khān Mohammadi
    In this paper, the issue of a plane tree in the village of Zar-Abad, located in the Alamoot of Qazveen (Iran), known as "the bleeding plane" is examined, from an anthropological perspective. The author regards the issue as a "totally social phenomenon", and tries to look at it from different angles, exploiting various techniques. It is found that the plane's secretion is not blood, but is a type of resin that, unlike others, dries out. No link was also established between the secretion and the day of 'Āshoora, as it can be noticed in other times during the year. There is, however, no deception, because what people conceive is the result of their attitude towards the phenomenon, and what they feel counts more than the reality per se.Keywords: anthropology, the bleeding plane tree, phenomenology, 'Āshoora.British Colonialism and the Indian Shiite State of Awad (1722-1856 AD)Dr Mohammad Hossein Manzoor al-Ajdād and Mansoor TrafdāriThe shiite state of Awad was established by Mir Mohammad Amin, an Iranian known as Sa'ādat Khān, in the Awad region of India, in 1722. His successors regarded themselves as the agents of the Mughal Empire based in Delhi, and were called nawabs. In 1819, the British encouraged them to use the title of shah, indicating their independence. In the famous Buxar battle, nawab Shoja' ud-Dowla, the Awad ruler, trying to help Mir Qāsim, the former ruler of Bengal, fought the British East India Company, which spearheaded British colonialism. His defeat led to the Benares treaty, in 1765, which provided the British with many concessions. They were allowed to have a representative at the Awad court, who had a significant role in encouraging Awad's high ranking officials to work for the British. In the early nineteenth century, the Awad state, which was very important for the Shia in India, became a British protectorate. Eventually, in 1857, Awad was annexed by the British, and became part of British India.
  • حسین مفتخری، محسن رنجبر
    واقعه عاشورا به سبب جایگاه ویژه آن در تاریخ اسلام، به‎ویژه تاریخ تشیع، در طول تاریخ مورد عنایت بسیاری از مورخان تاریخ اسلام و مقتل‎نویسان بوده است؛ اما با گذشت زمان و گسترش مراسم عزاداری و سوگواری، به‎ویژه از دوره حاکمیت فراگیر دولت شیعی صفویه، به دلایل گوناگون، برداشت های گوناگونی از این واقعه شده و یا بر برخی از برداشت‎ها تاکید بسیار شده است؛ بر این اساس پژوهش حاضر به مطالعه و جریان‎شناسی تاریخی مهم ترین و مشهورترین قرائت از واقعه عاشورا، یعنی قرائت سوگوارانه و احساسی عاطفی از دوران صفویه تا مشروطه پرداخته و پس از ارائه پیشینه این قرائت، به مهم ترین ویژگی های آن می پردازد. در ادامه، زمینه ها و عوامل ترویج این برداشت، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), عاشورا, تاریخ نگاری, مقاتل, عزاداری, صفویه, روضه الشهدا}
  • محمد جواد نجفی، حمید رهبر
    در این اثر، به طور خلاصه چهار نظریه تحلیلی (تعبد، انقلاب، دفاع، اصلاح) درباره قیام عاشورا ارائه می شود و از پرداختن به جزئیات واقعه پرهیز می شود.
    در تحلیل کلیت حرکت آن امام، موضوعاتی چون امکان پیدایی، زمینه های اجتماعی و فرهنگی و به طور عام، عقلانیت پنهان در واقعه کربلا مورد بررسی قرار می گیرد.
    اهمیت بحث حاضر در این است که از یک جهت با توجه به گستردگی ای که در مباحث کلامی و اعتقادی حال حاضر پدید آمده، به واقعه عاشورا نیز از جنبه استدلالی توجه نموده است و از سوی دیگر، از میان انگیزه های مختلفی که در آثار پیشروان و متاخرین وجود داشته، مهم ترین آنها استخراج شده، طبق شیوه کلامی، مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: عاشورا, امام حسین (ع), قیام, علم امام, تعبد, انقلاب, دفاع, اصلاح}
    Dr Mohammad Javād Najafi, Hamid Rahbar
    In this article, the authors provide an analytical assessment of the 'Ashura event, without focusing on the details. For this purpose, four elements of devotion to God, revolution, defense, and reform are considered, while the attention has been paid to the social and cultural background of Imam's uprising and the rationality behind it. A rationalistic approach to the 'Ashura uprising has been followed in this paper, emphasizing doctrinal and kalami viewpoints.
  • سیدعلی رضا حجازی، مرضیه محمدزاده
    ادبیات در قلمرو شعر و شاعری در میان شیعیان از آغاز، مرتبتی بلند داشته است. شاید مهارت و توانمندی امامان شیعه در سرودن شعر و همچنین تشویق و تکریم آنها نسبت به شاعران متعهد و بااخلاص، انگیزه ای شد تا ابیات و سوگ سروده ها، برای کسب منافع مادی نباشد، بل برای رضایت خدا و دفاع از آل الله بر زبان آید: «لکل بیت بیت فی الجنه» (مجلسی، 1403 ق، ج 44، ص 289); از سوی دیگر، جدال های سیاسی و شورشگری های انقلابی شیعیان در عصر اموی و عباسی، در گسترش و توسعه ادب شیعه مخصوصا در حوزه شعر و شاعری، نقش مهمی ایفا کرده است; بهویژه پس از حادثه عاشورا در کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(علیه السلام) و شماری از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله) روح حماسی شیعه در قالب نثر و نظم پرشور تجلی یافت; افزون بر آنکه مسئله «غدیر» نیز در این میان جایگاه بلندی در ادب شیعه دارد و غدیریه های فراوانی در قرون اولیه اسلامی سروده شده است. در این مقاله، به نام چند تن از مرثیه سرایان پیشتاز و نمونه ای از شعرشان بسنده می شود.
    کلید واژگان: عاشورا, شیعه, شاعران عرب زبان, اهل بیت, منقبت و مرثیت}
    Dr Sayyed Ali Redhā Hijāzi, Mardhiyya Mohammad-Zādeh
    Poetry and literature have been valued very highly among the Shia. It may be said that the Shiite Imam's skill in poetry and their encouraging of true-hearted poets persuaded them to compose for the sake of God, rather than for their own material wishes. On the other hand, the Shiite revolutionary movements of the Umayyad and Abbasid periods provided a rich context for the development of Shiite poetry and literature. This has been so particularly after the event of Ashura and the martyrdom of Imam Hossein (PBUH) and his companions. Another important event that has inspired Shiite poetry and prose during centuries is the event of Ghadeer, when Prophet Mohammad appointed Imam Ali as his successor. Some Shiite elegist and their laments are examined in this paper.
  • دکترمحمدرضا فخر روحانی
    زبان انگلیسی به سبب بین المللی بودن و دارا بودن کتاب های مرجع و مورد اعتماد علمی، از موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد برخوردار است. در این مقاله سعی شده به بررسی مدخل «عاشورا» در شماری از کتاب های مرجع انگلیسی پرداخته شود. دستاورد کلی این پژوهش نشان می دهد مفهوم «عاشورا» بیشتر از زاویه دید اهل سنت و به عنوان روز «روزه مستحبی» معرفی شده است و تنها برخی از این منابع، روز «عاشورا» را با تکیه بر نقطه نظر و دیدگاه شیعه تعریف کرده اند.
    کلید واژگان: عاشورا, شیعه, کتاب های مرجع انگلیسی, شرق شناسی, محرم}
    Dr. Muhammad Reza Fakhr Rohani
    Being an international language used in reliable scholarly reference books, English enjoys a unique status among the world languages. The present article is an attempt to study “ashura” in a number of English reference books. The study shows that ashura is looked at more from a Sunnite perspective introducing it as a day of “recommended fast” rather that a Shiite one. Only few of these sources have handled the matter from a Shiite point of view.
  • سیدعلی رضا حجازی
    در آغاز به این سؤال که چرا قدیمی ترین مرثیه فارسی در قرن چهارم به امام حسین(علیه السلام)اختصاص یافته است، پاسخ گفته شده و عواملی را که باعث شده اند از زمان زندگانی و شهادت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) تا قرن چهارم اثری به دست ما نرسد، بیان داشته ایم; سپس مشکلات شیعیان و پیدایش زمینه های مناسب و تحولات سیاسی شیعیان را در این قرن، بررسی نموده ایم و دریافته ایم قدیمی ترین مرثیه فارسی در رثای حسین بن علی(علیه السلام) از کسایی مروزی (قرن چهارم) بوده است. در بخش دوم، شعر شاعران از آغاز تاکنون آمده که اولین شاعر حسینی، کسایی مروزی در قرن چهارم بوده، سپس ناصر خسرو و سنایی و قوامی و انوری و ظهیر و همین طور تا پایان قرن سیزدهم بیش از 72 شاعر که در رثای ابی عبدالله(علیه السلام) شعری سروده اند، ذکر شده و تاثیر فرهنگ عاشورا بر اشعارشان به خوبی پیداست. رشد و شکوفایی و غنای ادبیات فارسی دست کم در بخش مرثیه سرایی، مدیون تاثیر فرهنگ عاشورا می باشد و این مهم در اشعار شعرا محسوس و آشکار می باشد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, عاشورا, شیعه, حسین بن علی, مرثیه}
    Dr Seyed Alireza Hejazi
    At first this article answers to the question why the oldest Persian elegy in the 4th century A.H. allocated to Imam Husayn (peace be upon him), and spoke of the factors that caused any works from the time of the Master of the Martyrs (peace be upon him) not to be available for us; then it examines the Shia difficulties and the emergence of proper fields and political developments of the Shiites in this century. It results that the oldest Persian elegy for the martyrdom of Husayn b. 'Ali (p.b.u.h) was that of Kasai Marwazi (4th century A.H).At the second part, it mentions the poems of the poets from the beginning until now so that the first Husayni poets were Kasai Marwazi (4th century A.H), Naser Khusraw, Kawami, Anwari, Zahir, as well as more than 72 poets to the end of 13th century that composed some poems at the threnody of Abi Abd il-llah (p.b.u.h.) and the effects of 'Ashura culture on their poems are well apparent.Growth, richness and florescence of Persian literature, at least in threnody part, are in debt of 'Ashura culture and this is sensible and apparent in the poems.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال