جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عقل نظری" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل نظری» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی عقل نظری در مقالات مجلات علمی
-
یکی از مسائل مطرح در جهان اندیشه، جایگاه گزاره های برآمده از عقل عملی در قیاس است. آیا این گزاره ها می توانند در مقدمات قیاس قرار گیرند، به طوری که منتج باشند؟ دیدگاه های متفاوتی، درباره ارتباط عقل نظری و عقل عملی (هست ها و بایدها) از حیث انتاج منطقی، پای بر عرصه اندیشه ها گذاشته اند. برخی بر این باورند که این ارتباط ناممکن است و برخی، در پی اثبات ارتباط تولیدی میان آنها برآمدند و باورمندان این عقیده نیز در تبیین آن راه های جداگانه ای پیمودند. یکی از دیدگاه های با اهمیت در این باره، امکان کبرای قیاس قرار گرفتن الزامات ارزشی است. این مقاله، درپی آن است که نشان دهد مدرکات عقل عملی از الزامات و انشائات نیستند، بلکه از جملات توصیفی اند و به همین سبب، میان عقل نظری و عقل عملی، ارتباط تولیدی برقرار است؛ هر چند در واقع رویش الزامات که از جعلیات نفس اند، بر دامن مدرکات عقل است.کلید واژگان: عقل عملی, عقل نظری, ارتباط تولیدی, انشائات, مدرکات عقل
-
این نوشتار، نخست توضیحی کوتاه دارد دربارهٔ خلق و خلق و قانون، و مدعی است که اگر قانون به طور صحیح و دقیق اجرا شود، عدالت اجتماعی و نظم برقرار می شود. عدالت اجتماعی معلول قانونمندی است، ولی عدالت اخلاقی معلول تعادل و توازن قوای نفسانی شهویه و غضبیه و نطقیه است . اگر عدالت اخلاقی تحقق یابد، عدالت اجتماعی به طور عمقی و ریشه ای تحقق می یابد ؛ ولی عدالت اجتماعی لزرما همراه با عدالت اخلاقی نیست. عدالت اخلاقی مستلزم تحقق مکارم و معالی اخلاق است، و مکارم اخلاق که برخاسته از کرامت نفس است، از محاسن اخلاق که برخاسته از مصلحت اندیشی هاست، برتر است؛ از این رو معلوم می شود که گستره عقل عملی در حوزه قانون، محدود و در حوزه اخلاق، نامحدود است.کلید واژگان: قانون, اخلاق, عدالت, مکارم اخلاقی, محاسن اخلاقی, عقل عملی, عقل نظریAghl va Deen, Volume:7 Issue: 12, 2015, PP 47 -64This writing explains first briefly about creation, temperament and law and it claims that if law is executed correctly and exactly, will be established social justice and order. Social justice is effect of respect to law, but moral justice is effect of equilibrium and rational faculties. If moral justice is fulfilled, social justice will be fulfilled deeply and fundamental, but necessarily it is not in company with moral justice. Moral justice requires achievement of Nobel and eminences dispositions, and the Nobel dispositions that is caused by soul greatness is superior than morality virtues that is caused based on convenience. There for its obvious that functional intellect expanse is limited in the domain of law and it is unlimited in the morality one.Keywords: law, Morality, Justice, Nobel disposition, Morality virtues, Functional intellect, Theoretical intellect
-
یکی از مهم ترین مباحث مطرح در طول تاریخ تفکر بشری، مقوله دین و یکی از و تاثیرگذارترین فیلسوفان در تفکر غرب ایمانوئل کانت است. کانت در بسیاری از حوزه های دانش بشری، از جمله حوزه دین تاثیرگذار بوده است. پس از وی از آرای دینی ایشان تفسیرهای گوناگونی شده است که برخی از این برداشت ها با سوء فهم هایی نیز همراه بوده است. نویسنده در این مقاله با بررسی دقیق نظام فکری- فلسفی کانت بر آن است که تفکر دینی وی در مجموع دارای دو مرحله سلبی و ایجابی است. او در نقد اول و تمهیدات که دیدگاه معرفت شناسانه خود را ارائه می دهد و در پی محدود کردن عقل است تا به زعم خویش جایی برای دین باز کرده باشد، دیدگاه سلبی خود را عرضه کرده و مفاهیم اساسی خدا، نفس و اراده را در حوزه عقل نظری اثبات ناپذیر می داند، اما در نقد دوم با گرایش به سمت اخلاق و اولویت بخشی به آن، با ارائه دیدگاه ایجابی خود، دین را تابع اخلاق قرار می دهد؛ اندیشه ای که راه را به سمت سکولاریسم گشوده و تعطیلی عقل و خردورزی را در پی داشته است. از این رو، نویسنده کوشیده است ضمن نشان دادن مبانی نادرست فکری که ایشان را به نقد دین واداشته است، ضعف های نظریه دینی کانت را نیز بررسی کند.
کلید واژگان: دین, اخلاق, عقل نظری, عقل عملی, الهیات و خداOne of the most important issues throughout the history of human thought is religion, and one of the most influential philosophers in the Western tradition is Imanuel Kant. Kant has been influential in many fields, including religion. His religious views have been interpreted in ways that have sometimes been surrounded with misunderstandings. In this paper I will review Kant's philosophical system, showing that his religious thought has two stages: negative and positive. In the First Critique and Prolegomena, Kant presents his epistemological view and seeks to limit the scope of reason in order to find room for religion—this is the negative stage at which he takes the basic notions of God, soul and will to be unprovable by reason, but in the Second Critique, Kant concerns himself with morality—this is the second stage at which he subjects religion to morality. This approach, in my view, has led him to secularism and the suspension of reason in religious matters. Thus, I seek to undermine the principles on which he criticized religion.Keywords: Religion, Morality, Theoretical Reason, Practical Reason, Theology, God. -
عقل، دل و حواس، سه وسیله ای هستند که آدمی برای شناخت و کسب معرفت از آن ها بهره می گیرد. حال این پرسش مطرح است که این سه، در عرض یکدیگرند یا در طول هم؟ و هر یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد؟ دیگر این که خطاهایی که در آن ها راه می یابند چگونه قابل شناسایی و اصلاحند؟ در این نوشتار با تبیین دقیق جایگاه عقل به این پرسش ها پاسخ داده می شود.
سپس در ادامه، اهمیت و منزلت عقل در آیات و روایات مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز درباره نکات ذیل به تفصیل بحث می شود:1- عقل و استدلال عقلی، محدودیت زمانی و مکانی ندارد و احکام عقلی، ابدی و جاویدانند.
2- رابطه عقل و دین، رابطه تعاون و تعاضد است و هر دو نیازمند یکدیگرند.
3- عقل هم نقاد است و هم نقدپذیر. در حالی که سایر قوای ادراکی، تنها نقدپذیرند و نقاد نیستند.
4- عقل هم در میدان گسترده نظر فعال است و هم در میدان گسترده عمل. البته عقل عملی نمی تواند بدون استمداد از عقل نظری به صدور احکام باید و نباید بپردازد.کلید واژگان: عقل, دل, حواس, جایگاه عقل, عقل عملی, عقل نظری, نقاد, نقدپذیرReason, heart and senses are three instruments that human use them for knowledge. Now, we can ask, are these of the same rank or in the vertical hierarchy? And what preference dose each of them has than others? And how do we recognize and remedy errors that take place in them? In the writing, these questions answered by exact explaining of place of reason.
Then, the significance and esteem of reason is studied in the Quran verses and traditions. In the end, is argued extensively about the following points:Rational reasoning has not temporal and local limitation, and rational judgments are eternal.
Reason and religion are coordinated and harmonious together and both of them need each other.
Reason both criticizes and is criticized, but other perceptual faculties only are criticized and do not criticize.
Reason is active both in the extensive field of theory and in the extensive field of function, but functional intellect cant issues practical orders without seeking help from conceptual intellect.Keywords: Reason, Heart, Senses, place of reason, functional intellect, conceptual intellect, criticizer, be criticized -
عقل نظری در ترازوی عرفان بررسی دیدگاه قونویانتقاد از عقل نظری در دو مکتب ذوقی خراسانی و عرفان نظری مکتب ابن عربی دو صورت مختلف یافته است. در عرفان خراسانی بیشتر بر تقابل آن با عشق و ناتوانی اش از همراهی با عشق در طی طریق سلوک تاکید شده است. این تلقی بیشتر بر ناتوانی عقل در تحریض بر عمل و ورود در حیطه عرفان عملی متکی است. در عرفان نظری بر ناتوانی های عقل در حوزه ادراک و توجه به محدودیت های عقل نظری در درک حقایق تاکید می شود. ساحت هایی از حقیقت، ورای ادراک عقل وجود دارند که باید به طریق دیگری از حقایق مرتبط با آن ساحات آگاه شد. صدرالدین قونوی از برجستگان مکتب عرفان نظری است که بر اثبات ناتوانی های عقل نظری با استفاده از براهینی که مقدمات آن ها متخذ از فلسفه و برخی متخذ از عرفان است، در این راه تلاش کرده است. براهین او را حمزه فناری جمع و تلخیص کرده است، براهین یادشده از قوت و ضعف یکسانی برخوردار نیستند و ازاین جهت تقدم و تاخر دارند. در این نوشته با بررسی و تبیین ادله مذکور میزان توفیق آن ها در اثبات مدعا، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کلید واژگان: عقل, عقل نظری, عرفان ذوقی, عرفان نظری, صدرالدین قونویTheoretical Reason in the Balance of Mysticism A Study of Qunavi s ViewpointsCriticism of theoretical reason in the history of Islamic mysticism and in the schools of thought of Khorasani and Ibn Arabi are reflected in two different ways. In Khorasani mysticism emphasis has been laid on its incapability to accompany love in the course of wayfaring. This approach is mainly based on incapability of reason to encouragepractice and involvement in the realm of practical mysticism. In theoretical mysticism emphasis is laid on incapability of reason in the field of understanding and attention to the limitations of theoretical reason in understanding the truths. There are arenas of the truthbeyond the understanding of reason which should be understood through other ways related to those truths. Sadruddin Qunavi، a renowned figure in the field of theoretical mysticism، through relying on arguments based on philosophy and mysticism has tried to prove the incapability of theoretical reason. His arguments have been collected by Hamzeh Fanari. Attempts have been made in the present paper to review and assess the said arguments to find out their capability for proving this hypothesis. -
رابطه اخلاق کاربردی و عرفان عملیمباحث و گفتمان مربوط به اخلاق بالمعنی الاعم به دو بخش عمده تقسیم می گردد. اخلاق نظری و اخلاق کاربردی و عملی. اخلاق نظری و مباحث پیرامون آن در علم اخلاق و فلسفه اخلاق مورد مطالعه و مداقه قرار می گیرد. تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی اخلاق در فلسفه اخلاق و چیستی رفتار خوب و بد و علل و آثار آن در علم اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد. البته علم اخلاق تحلیل فضیلت ها و باید ها و نباید ها را معطوف به رفتار مورد مطالعه قرار می دهد. به عبارت دیگر هدف و غایت تحلیل باید ها و نبایدها در علم اخلاق ناظر به آثار آن در افکار، کردار و رفتار آدمی است. عرفان ملهم از آموزه های دینی و اسلامی نیز به دوشاخه نظری و عملی قابل تقسیم است. آموزه های عرفان نظری به تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی آدمی با خالق بی همتا و تحلیل مفاهیم مرتبط با آن مانند شوق، جذبه، وصل، فنا و مراتب سیر الی الحق با رهیافت های گوناگون می پردازد و عرفان عملی ناظر به آموزه های است که پس از تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی عرفان و تبیین مفاهیم عرفانی در رفتار و سلوک آدمی، به حوزه اخلاق و رفتار عملی معطوف می گردد. اخلاق کاربردی و عرفان عملی صرف نظر از تحلیل گفتمانی نظری متفاوت در حوزه عمل و رفتار، دارای وجوه اشتراک و قرابت قابل مداقه است. این نوشتار به اختصار با تشریح ابعاد اخلاق کاربردی در آموزه های اسلامی در تلاش است تا پیوند آموزه های مربوط به اخلاق عملی را با آموزه های عرفانی عملی مستظهر به شریعت، تا حدودی تبیین نماید.
کلید واژگان: اخلاق, اخلاق کاربردی, عرفان عملی, عقل نظری, عقل عملیConnection between Applied Ethics and Practical MysticismThe discourse of ethics is divided into two parts: theoretical ethics and applied ethics. Theoretical ethics and its related issues are discussed in ethics and philosophy of ethics; the analysis of perceptional principles of ethics are discussed in philosophy of ethics and the nature of good and bad behavior and its causes and consequences are discussed in ethics. A mysticism inspired by religious and Islamic teachings is also divided into two branches: theoretical and practical. The doctrines of theoretical mysticism deal with analysis of perceptional principles، while practical mysticism deal with doctrines that are related to the field of ethics and practical behavior. Applied ethics and practical mysticism،regardless of their different theoretical discursive analysis in the field of practice and behavior، enjoy certain commonalities and affinities. The present paper is an attempt to illustrate different aspects of applied ethics in Islamic teachings and also to explain the connections between doctrines of practical ethics and practical mystical doctrines based on Shaia.
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.