به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "علامه مجلسی" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه مجلسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی علامه مجلسی در مقالات مجلات علمی
  • مسلم ناصری

    قصه بلوهر و بوذاسف از شهرت قابل توجهی در جهان برخوردار است. محتوای عالی آن سبب شده که به اکثر زبان های دنیا ترجمه شود و از زمان پیدایش تاکنون مورد توجه اقوام، ادیان و مذاهب مختلف و علمای شیعه قرار گیرد. مسئله این مقاله، بررسی نظام های گفتمانی موجود در بلوهر و بوذاسف است تا معلوم شود چه ارتباط و نسبتی با گفتمان های فرهنگی و مذهبی و باورهای شیعی دارد. ممکن است روایت این قصه از سوی علمای شیعه، توجه به نمونه ای بارز از کهن الگوی عقیدتی شیعه یعنی اعتقاد به منجی باشد که به گفته یونگ ریشه آن در کهن الگو (ARCHETYPE) بشری و داتی وی است؛ کهن الگویی که روز نخست در نهاد انسان اولیه قرار داده شده است. با بهره مندی از نظریه لاکلا و موف که مناسب تحلیل آثار ادبی و داستانی است و روش نشانه شناسی سه مرحله ای (سلطانی، 1393) می توان لایه های پنهان این اثر را بازنمایی و با ارایه الگوی مناسبی با تحلیل محتوای آن، خرده گفتمان های فرهنگی شیعی آن را تبیین کرد. این نوشتار بر آن است گفتمان های این قصه را، مبتنی بر کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق (م 381 ق) و روایت مجلسی (م1110ق) در کتاب عین الحیوه با کمک منابع کتابخانه ای توصیف، تفسیر و تبیین کند.

    کلید واژگان: بلوهر و بوذاسف, نشانه شناسی گفتمانی, اعتقادات شیعی, شیخ صدوق, علامه مجلسی
    Muslim Naseri

    The story of is Barlaam and Josaphat very famous in the world. Its excellent content has caused it to be translated into most languages of the world and has attracted the attention of different ethnic groups, religions and sects and Shiite scholars since its inception. The purpose of this article is to examine the existing discourse systems in Barlaam and Josapha to find out what their relationship is with cultural and religious discourses and Shiite beliefs. The narration of this story by Shiite scholars may be due to the obvious example of the Shiite ideological archetype, that is, the belief in a savior, which according to Jung is rooted in the human archetype and his inherent; The archetype that its placed in the nature of early man on the first day. Using Laclau and Moff theory, which is suitable for analyzing literary and fictional works, and the three-stage semiotic method (Soltani, 2014), the hidden layers of this work can be represented and by presenting a suitable model by analyzing its content, Shiite cultural sub-discourses can be represented. Explained. This article intends to interpret the discourses of this story based on the book "Kamal al-din wa tamam al-ni'ma" by Sheikh Saduq (d. 381 AH) and the Majlisi narration (d. 1110 AH) in the book "Ain al- hayaat" with the help of library sources To explain.

    Keywords: Barlaam, Josaphat, discourse semiotics, Shiite Beliefs, -Shaykh Saduq, Allamah Majlesi
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد

    علامه مجلسی از پرکارترین اندیشمندان شیعه در دوره مهم صفویه به شمار می آید. در این عصر جریان های مختلف علمی فعال هستند که فلاسفه، عرفا و اخباریان از مهم ترین آنها می باشند. علامه مجلسی در آثار خویش به مناسبت نظر خویش را نسبت به این جریانات فکری ابراز کرده است. وی به شدت با فلسفه رایج آن روز یعنی مشاء و اشراق مخالفت کرده و فلاسفه را تکفیر نموده است. عرفان و تصوف رایج زمان خویش را نیز قبول ندارد و ابن عربی را تکفیر کرده و بر خی از آموزه های عرفانی را کفر می داند. در عین حال از نوع خاصی از عرفان دفاع می کند. بسیاری از ایرادات وی بر فلاسفه و عرفان از عدم تخصص کافی وی بر این دو دانش نشات گرفته و وارد نیست. هم چنین مبانی فکری و آرای فقهی و کلامی وی بیشتر به سمت اصولیان و متکلمان عقل گرا تمایل داشته و از اخباریان فاصله بسیاری دارد. 

    کلید واژگان: علامه مجلسی, فلسفه, عرفان, اخباری, اصول
    Mohammad Azimi *, Mohammad Ghafoorinejad

    Allameh Majlisi is one of the most prolific Shiite thinkers in the important Safavid period. In this age, various scientific currents are active, the most important of which are philosophers, mystics and akhbarians. In his works, Allameh Majlisi has expressed his opinion about these currents of thought. He strongly opposed the common philosophy of that day, namely Peripatetic and Enlightenment, and excommunicated philosophers. He also does not accept the common mysticism and Sufism of his time and excommunicates Ibn Arabi and considers some of the mystical teachings as infidels. At the same time, it defends a certain kind of mysticism. Also, his intellectual foundations and jurisprudential and theological views are more inclined towards rationalist theologians and theologians and are far from Akhbarians. News-oriented principles are the most appropriate title that can be applied to him.

    Keywords: Allameh Majlisi, Principlesof Jurisprudence, Philosophy, Mysticism, Akhbari, Principles
  • محمود هدایت افزا*، یحیی کبیر

    از دیرباز، برخی اندیشه وران مسلمان بر سر کاربرد واژه «عشق» در نصوص دینی با یک دیگر اختلاف‏نظر داشته‏اند. مدعای اصلی منع‏کنندگان از کاربرد این واژه در باب متعلقات مقدس، هم چون خدا، پیامبر و امامان، آن است که مفهوم این واژه صرفا با امور مادی و نفسانی تناسب دارد و به همین دلیل، در نصوص دینی از آن استفاده نشده و در برخی احادیث نیز مفهوم آن مذمت شده است؛ اما فلاسفه و متصوفه، از روی ناآگاهی یا به قصد تخریب شریعت محمدی، آن را در قالب نظم و نثر در میان مسلمانان ترویج کرده اند. در مقابل، برخی اهل تحقیق به اعتبار معنای لغوی واژه «عشق» و برخی احادیث، آن را از اسمای دایم الاضافه هم چون حب و بغض دانسته اند که به‏خودی‏خود، نه مشمول ذم هستند و نه مشمول مدح، بلکه حسن و قبح آن ها به اعتبار متعلقشان تبیین می شود. از این ‏رو، در نصوص دینی نیز شاهدیم که در هر دو معنا استعمال گردیده و از قضا در باب امور ممدوح بیش تر به کار رفته است. نوشتار پیش رو، دیدگاه اخیر را تقویت می کند. این غایت در چهار گام سامان یافته است: الف) ریشه و معنای لغوی واژه عشق؛ ب) نقل و شرح احادیث مثبت استعمال «عشق» در باب متعلقات دینی؛ ج) نقل احادیث ناظر به مذمت عشق و تحلیل برداشت های نادرست از این گونه احادیث؛ د) بررسی و تحلیل نهایی دیدگاه‏های گوناگون درباره متعلقات واژه عشق.

    کلید واژگان: اصول کافی, شیخ إحسائی, علامه مجلسی, متعلق عشق, مشتقات واژه عشق
    Maḥmūd Hidāyatafzā *, Yaḥyā Kabīr

    Some Muslim thinkers have had disagreements over the use of the word “‘ishq” in religious texts since many years ago. The main claim made by those who prohibit the use of this word for the sacred associations such as God, the Prophet (s), and Imāms is that the meaning of this word is appropriate only to the material and carnal issues and so, it has not been used in religious texts and its concept has even been blamed in some traditions, but the philosophers and Sufis have promoted it in the form of poem and prose among Muslims inadvertently or in order to subvert the Muḥammadan Law. On the contrary, some researchers have relied on the literal meaning of the word “‘ishq” and some traditions to consider this term a constant added-nouns similar to ḥubb and bughḍ, which are not blameworthy or praiseworthy per se and are rather praised or blamed due to their associations. Therefore, we observe in the religious texts that the term “‘ishq” has been used in both meanings and it has been actually used more in a praiseworthy manner. The study at hand aims at strengthening the latter viewpoint. To this end, this article is divided into four parts: expressing the root and literal meaning of the word “‘ishq”, narrating and explaining the traditions that approve the use of “‘ishq” about the religious associations, narrating the traditions that blame “‘ishq” and analyzing the incorrect understandings made about suchlike traditions, and investigating and providing the final analysis about the various viewpoints to the associations of the word “‘ishq”.

    Keywords: Ūṣūl Kāfī, Shaykh Iḥsā’ī, ‘Allāma Majlisī, Associations of the word “‘ishq”, Derivations of the word “‘ishq”
  • هادی وکیلی*، قاسم قریب
    عرفان اسلامی برخلاف دیگر شاخه های علوم اسلامی، تنها درمیان قشر اندیشمند و عالم باقی نماند و با مخاطب قرار دادن عموم مردم، جریانی باعنوان تصوف را در جامعه اسلامی ایجاد کرد. بحث بر سر شرعی بودن یا نبودن عرفان اسلامی، عالمان متشرع را در دو گروه مخالفان و موافقان عرفان نظری قرار داد. در دوره صفوی اندیشه های ضد تصوف در آثار عالمان متشرع و فقی هان، بیشتر نمایان می شد که با انگیزه های مذهبی و روشن گری پیوند داشت. درحالی که گروهی مانند محمدطاهر قمی و میرلوحی از اساس با اندیشه های عرفا مخالف بودند، عالمانی چون ملا محسن فیض کاشانی و ملاصدرا با تمایز نهادن میان اندیشه های عرفان نظری و عملکرد صوفیان بازاری و عوام به دنبال استفاده از نظریه های عرفانی در تفسیر متون دینی بودند. علامه محمدباقر مجلسی دیدگاه و موضعی میان دو گروه عالمان پیش گفته اتخاذ نمود. وی با تمایز نهادن میان اندیشه های عرفان نظری و مناسک صوفیان عوام، رسوم و اعتقادات گروه دوم را مطلقا باطل و غیرشرعی و عقلی اعلام کرد؛ ازسوی دیگر، در برخورد با بزرگان عرفان و اندیشه های آنان، اصل تفسیر عرفانی برمبنای مکتب امامان شیعه (ع) را پذیرفت. تقسیم جریان تصوف به شیعه و اهل سنت و تبیین آموزه های پذیرفته شده مشترک میان تشیع و تصوف، دو محور اصلی بومی کردن عرفان نظری توسط علامه مجلسی است.
    کلید واژگان: علامه مجلسی, عرفان نظری, تصوف عامیانه, تفسیر عرفانی
  • محمدعلی اکبری، نفیسه فیاض ‏بخش*
    این پژوهش به بررسی آراء دو اندیشمند مسلمان، آیت الله جوادی آملی و علامه مجلسی در خصوص «بهشت حضرت آدم×» پرداخته است. پژوهش از نوع استنادی و روش آن تحلیل و تبیین محتوا از نوع مقایسه‏ای است. طی بررسی‏های به عمل آمده از آثار علامه مجلسی، دو گونه اظهار نظر در این خصوص نمایان است. ابتدا با استناد به ظاهر ادله نقلی، بهشت حضرت آدم× را باغی از باغ های دنیا در زمین و کاملا مادی می‏داند، وی هر گونه تفسیری غیر از این را، تاویل در آیات و روایات دانسته است .در بیانی دیگر وی با نقل اقوال مختلف متکلمان و مفسران و با توجه به تنوع روایات در این خصوص، اظهار نظر در خصوص بهشت اولیه را غیرممکن می‏داند. از دیگرسو، آیت الله جوادی آملی معتقد است بهشت آدم می تواند ناظر به جنت برزخی مثالی باشد که میان طبیعت و تجرد تام عقلی قرار دارد ؛ این مرتبه که مرتبه‏ای از مراتب نفس است برای تمام انسان‏ها قبل از ورود به دنیا با سیر از وحدت به کثرت قابل تصور است. لذا از منظر آیت الله جوادی بهشت برزخی، تفصیل مقامات معنوی حضرت آدم بوده و در واقع ایشان ملکوت خود را دیده است. نکته مهم در این بحث نه مکان مادی بلکه مکانت بهشت است که آن چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست؛ طبق این تفسیر بسیاری از ابهامات موجود در این داستان مانند ورود شیطان به بهشت، هبوط به دنیا و... بر طرف می‏گردد.
    کلید واژگان: بهشت حضرت آدم, بهشت اولیه, بهشت برزخی, علامه مجلسی, جوادی آملی
    Mohammad Ali Akbari, Nafiseh Fayyazbakhsh *
    This research studies the views of two Muslim scholars, Javadi Amoli and Majlesi concerning the "Paradise of Adam (AS)".This was of citation type and the method of research is based on analysis and so the explanation of the content is comparative. During the investigations carried out by Allameh Majlesi, he has made two commentaries in this regard. First, based on the apparent evidence, Adam's Paradise (AS) is considered a garden of gardens of the world on the earth that is completely material. He regards any interpretation other than this attention to the inner meaning in verses and narratives. In another statement, he quotes the commentary on the first paradise as impossible with the various quotations of theologians and commentators, and given the diversity of narratives in this regard. On the other hand, Javadi Amoli, according to the New Sadra School, believes that Adam’s paradise can be Paradise Barefoot. This is a degree of self-awareness for all human beings before entering the world with garlic from unity to plurality. From the perspective of Javadi Adam’s paradise, the explanation of the spiritual authorities of Adam, and in fact, he has seen his spiritual position. The important point in this discussion is not the material place, but the paradise itself, which is nothing but an interpretation of the humanity's position. According to this statement, many of the ambiguities in this story, such as the arrival of Satan in paradise, the fall into the world, and so on, will be resolved.
    Keywords: Adam’s paradise, Javadi Amoli, Allameh Majlisi, first Paradise, Paradise Barefoot
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال