به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علی (ع) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علی (ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدهادی فلاح زاده، راضیه علی اکبری
    مهم ترین دغدغه امامان شیعه (ع) در طول تاریخ دین اسلام، حفظ این دین بوده است. آنها در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکردند. از جمله حضرت علی (ع) که تمام تلاش خود را برای حفظ اسلام به کار بست و در این راه، حتی از حق مسلم حکومت خویش گذشت؛ تا آنجا که حتی پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، با وجود اینکه خلفا حکومت جامعه را بر عهده گرفتند، علی (ع) به جای انزواطلبی، گوشه نشینی و واگذاری امور به دست آنها، غیرمستقیم در مدیریت جامعه اسلامی مشارکت می کرد؛ چراکه مدیریت، از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند جوامع را به اهداف مطلوبشان برساند. از این رو علی (ع) با به کارگیری کارکردهای مدیریتی «برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازمان دهی، هماهنگی و نظارت» جامعه را هدایت می کرد. مقاله حاضر به روش تحلیلی- توصیفی و با هدف الگوسازی سیره حضرت علی (ع) برای شیعیان، به بررسی شیوه های مدیریتی ایشان در جامعه اسلامی در عصر خلفا می پردازد. علی (ع) در زمان خلافت خلفا، علی رغم اعتراض به حق غصب شده خود، با آنها قطع ارتباط نکرد و غیرمستقیم جامعه را در تمامی عرصه های علمی، اعتقادی، قضایی و نظامی مدیریت می کرد و خلفا نیز در بسیاری از امور حکومتی با وی مشورت می کردند .
    کلید واژگان: علی (ع), خلفا, مدیریت اسلامی, جامعه اسلامی, نظارت, کنترل}
    Mohammadhadi Fallahzade, Razieh Aliakbari
    Management is one of the most important factors that can cause societies to achieve their goals. Therefore it is all Muslims’ especially Shiite’s duties to help Islam and manage their relations toward other Muslims in order to preserve and defend Islam. So we can say that the best way out of the current difficulties is to maintain the solidarity of the Islamic Ummah, and the followers of Islamic sects should try to preserve Islam without any prejudice. Some radical Shiites believe any connection with them is unpleasant because the Sunni Caliphate has usurped Imamate of Imam. Therefore the present paper addresses to study this topic that some people’s viewpoint about Imam Ali’s 25 year seclusion to be wrong. Because Imam while protesting against the caliphs about his usurped right, he not only did not cut ties with them but also took the management of the Muslim community after the Prophet's death and while caliphs, were in the community, but in many matters had consulted with him.
    Keywords: Imam Ali (AS), Caliphs, Islamic management, Islamic society}
  • سیدعلی اصغر موسوی*
    معرفت شناسی ولایی در شعر فارسی در پی یافتن حقایقی از ادبیات دینی است که در آن به شناخت جایگاه و مقام ولایی حضرات معصومین(ع) توجه شده است؛ جایگاهی که خود، نشان دهنده منزلت ماورایی و قدسی است و توصیف ممدوحان ولایی نیز ناشی از عظمت همان جایگاه است.
    هنر و ادب دینی باید همیشه دو جنبه قدسی را در نظر داشته باشد که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین به آن ها سفارش کرده است: کتاب الهی و عترت اهل بیت(ع). در این نوشتار، دیدگاه ادبی سنایی غزنوی و بیدل دهلوی درباره معرفت شناسی ولایی بررسی شده است؛ دیدگاهی که هر دو عارف بزرگ عرفان اسلامی، ارادت خود را در مثنوی های «حدیقه الحقیقه» و «محیط اعظم» به پیشگاه مقام ولایی حضرت علی(ع) بیان کرده اند.
    سنایی در حدیقه الحقیقه به موضوع غدیر و بیدل دهلوی به موضوع ولایت توجه داشته است که با توجه به مذهبشان، نوع دیدگاه آنان بررسی می شود.
    کلید واژگان: ولایت, غدیر, علی(ع), جام, وحدت, کثرت, سنایی, بیدل, نبوت}
    Seyyed Ali Asghar Moosavi*
    Welai epistemology in Persian poem seeks to find some realities about religious literature in which recognition of the Infallible's welai position is considered, the status that has the sign of a supernatural and sacred rank, and the description of the Welai lauded is due to the same great status as well. Religious art and literature should always consider two holy dimensions that are recommended in hadith al-thaqalayn ("two weighty things hadith"): the holy Quran and the Prophet's family. This article investigates Sanayi Gaznavi and Bidel Dehlavi's literary viewpoints on the Welai epistemology. In their works, these two great Muslim mystic demonstrate their respect toward imam Ali's Welai status in Hadiqat ol-Haqiqah and Mohit-e Azam.
    Sanayi in Hadiqat ol-Haqiqah has considered the issue of Ghadir and Bidel Dehlavi in Mohit-e Azam the issue of Walayat ("guardianship"); the present article examines each one's viewpoint in terms of their own religious thought.
    Keywords: Welayat (guardianship), Ghadir, unity, multiplicity, Sanayi, Bidel, Welai (guardianship-based) epistemology}
  • عفت خوشنودی، اصغر منتظرالقائم
    «وقف» که به معنای «حفظ اصل مال و استفاده از منافع آن برای تامین نیازهای دیگران» است، یکی از روش های پسندیده جوامع برای کمک به مردم، به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه انسانی است. این کار انسان دوستانه در جوامع انسانی از دیرباز، به شکل های گوناگون وجود داشته؛ اما با ظهور اسلام، با راهنمایی های گفتاری و رفتاری رسول خدا(ص) به خوبی در رفتار مسلمانان جای گرفته است. با مطالعه منابع تاریخی و کتب متعدد حدیثی به جایگاه سنت حسنه وقف در کلام و سیره عملی پیامبر عظیم الشان(ص) و همچنین صحابیان ایشان و ائمه معصوم(ع)، به ویژه موقعیت ممتاز و بی نظیر امام علی(ع) پی می بریم.
    حضرت علی(ع)، در طول عمر بابرکت خویش، بخصوص در مدت 25 سال سکوت ایشان، به حفر چاه، احداث نخلستان و ایجاد مزارع و کشتزارهای متعدد مشغول بودند و سپس تمامی این اموال و دارایی ها را که به برکت بازوان پرتوان خود ایجاد کرده بودند، وقف نیازمندان نمودند و در حالی به ملاقات پروردگار شتافتند که از اموال دنیا، چیزی جز 700 درهمی که از سهم بیت المال خویش برای مایحتاج خانواده کنار گذاشته بودند، چیزی نداشتند. بر اساس اسناد موجود، به طور کلی، موقوفات آن حضرت شامل وقف بیش از 100 (یا 170) حلقه چاه در منطقه ینبع و چاه ها و چشمه های بی شمار دیگر در مناطق گوناگون، به ویژه در شهر مدینه و نواحی اطراف آن، وقف نخلستان ها و کشتزارهای متعدد، وقف خانه، وقف مسجد و مانند آن است.
    این مقاله در پی پاسخ به سه سوال کلیدی است: 1. میزان و تعداد موقوفات حضرت علی چقدر بوده است؟ 2. موقوفات حضرت علی شامل چه چیزهایی بوده است؟ 3. علت وقف این موقوفات چه بوده است؟
    کلید واژگان: علی (ع), وقف, موقوفات, چاه}
    Effat Khoshnudi, Dr. Asghar Muntazer Al Qaem
    Waqf (meaning 'endowment') refers to "preserving the property itself and using its benefits for fulfilling the needs of others". This humanitarian task has been present in human societies in various forms since long ago. With the advent of Islam, however, it found its place among Muslims with the Prophet's verbal or practical guidance. By studying the historical sources and numerous traditional books, we will find out the special status of the good tradition of endowment in the Prophet's way of life as well as his companions and the infallible Imams, especially Imam Ali.Imam Ali, during his beatific lifetime, especially during 25 years of his silence and retirement, was busy digging wells, planting palm trees, creating numerous pastures and farms, which then he would appropriate as endowments for needy persons. Based on existing documents, his endowments, in general, included more than 100 (or 170) wells in a region called Yanbu', and numerous other wells and springs in different regions, especially in Medina and the surroundings, numerous farms and palm trees, houses, mosques and the like. The present article is seeking to answer three key questions: a) what was the number of Imam Ali's endowments? b) What did Imam Ali's endowments include? c) Why did he endow them?
    Keywords: Ali, waqf, endowments, Yanbu', well}
  • سید مرتضی حسینی
    غدیر خم، بر اساس مستندات تاریخی، بی شک یکی از مهم ترین و مسلم ترین حوادث تاریخ صدر اسلام و دوران رسالت پیامبر اکرم(ص)، و روز اکمال دین و اتمام نعمت است. طی سالیان متمادی، اندیشمندان جهان اسلام به ذکر، بررسی و واکاوی زوایا و ابعاد متعدد این واقعه عظیم پرداخته اند. بزرگان شیعه، بر قطعیت وقوع و دلالت آن بر امامت و خلافت بلافصل علی(ع) تاکید کرده اند؛ اما نویسندگان اهل سنت مواضع متفاوتی گرفته اند.
    آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده، بیان دیدگاه ها و موضع گیری های مورخان برجسته اهل سنت در قبال این رویداد قطعی و سرنوشت-ساز تاریخی، و بررسی و نقد آن است. با مراجعه به منابع معتبر تاریخی عامه، به رویکردهای متفاوت آنها در قبال موضوع غدیر خم برمی خوریم: برخی واقعه غدیر را پذیرفته، اما با عقیده شیعه در دلالت آن بر خلافت و امامت حضرت علی مخالف اند؛ عده ای فقط به ذکر حدیث غدیر یا احتجاج و مناشده مولا علی(ع) با تنی چند از صحابه که در غدیر حضور داشتند، بسنده کرده و درباره چگونگی و کیفیت وقوع آن، مطلبی نگفته اند؛ گروه دیگر، یا کاملا سکوت اختیار کرده و از غدیر سخنی به میان نیاورده اند، یا حتی صراحتا آن را انکار کرده اند.
    کلید واژگان: غدیر خم, منابع تاریخی اهل سنت, علی (ع), ولایت و امامت}
    Dr. Sayyid Murteza Husseini
    Based on the historical evidences, Ghadir is undoubtedly one of the most important and the most definite events in the early Islam and under the Prophet. It is the day of the perfection of religion and completion of God's blessings. For long years, the Muslim thinkers have mentioned, investigated and explored different angles of that great event. The great Shiite scholars have stressed the definiteness of that event and its denoting Imam Ali's immediate imamate and caliphate after the Prophet. The Sunnite authors, however, have taken various positions. Here we have mentioned the views and positions of the Prominent Sunnite historians about the decisive historical event of Ghadir to study and review them. By referring to the authentic historical sources, we find their various approaches to Ghadir. Some have accepted that event, but disagree with the Shiites about its denoting Imam Ali's imamate and caliphate. Some others have only mentioned the hadith of Ghadir and Imam Ali's referring to it in arguing with his companions; they have not referred to how Ghadir incident happened. Still another group has just been silent or even has frankly denied it.
    Keywords: Ghadir Khom, The Sunnite's historical sources, Imam Ali, authority, imamate}
  • احمد بهشتی
    از آن جایی که صحابت پیامبر| برای آن هایی که منحرف نشده اند، فضیلت محسوب می شود، و از آن جایی که همه صحابه در فضیلت یکسان نیستند، این نوشتار در پی این است که به دور از تعصب و جمود، افضل صحابه را شناسائی کند. با توجه به این که برخی به افضلیت ابوبکر رای داده، و احیانا عمر را هم بعد از ابوبکر افضل شمرده اند، در این نوشتار، با استناد به مناظره امیرالمومنین× با ابوبکر و ملاکات مستند و مستدلی که آن حضرت برشمرده، ثابت کرده ایم که آن حضرت بر همه صحابه برتری دارد. به دلایل و ملاکات خواجه طوسی هم اشاره کرده ایم.
    کلید واژگان: پیامبر|, علی(ع), ابوبکر, صحابه, افضل, قرآن, سنت, تاریخ}
    Ahmad Beheshti
    Since companionship with the prophet is superiority for people have not deviated, and since all of the companions don’t have the same superiority, this writing wants to recognize the most excellent of the companions in prejudice and solidity ages. According to some people have voted to Abubakr’s superiority and probably have included Omar as the most excellent of the companions after him, in this writing, on the strength of debate between Amir-al momenin and Abubakr and on the basis of documentary and proved criterions that Imam Ali has enumerated, we demonstrate that he has superiority on all of the companions. Also we have indicated to Khaje Tusi’s reasons and criterions.
    Keywords: Prophet, Ali(a), Abubakr, Companions, The most excellent, Quran, Prophet's Sunna, History}
  • زهرا امرایی*، محمد جواد رضایی ره
    آیه شصت و یکم سوره آل عمران که در جریان مباهله پیامبر با مسیحیان نجران نازل شده و مشهور به آیه «مباهله» است، از روشن ترین دلایل قرآنی بر فضیلت اهل بیت عصمت و به ویژه امیر مومنان (ع) است. در این آیه آمده است: «... فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم‏ و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکذبین». علمای شیعه، به اتفاق، با استناد به قرائن درون متنی و برون متنی مصداق «انفسنا» را علی (ع) به تنهایی یا محمد (ص) و علی (ع) می دانند. اما دانشمندان سنی در این باره اختلاف نظر دارند. بخش اعظم آنها با توجه به روایات مربوط به شان نزول آیه هماهنگ با دانشمندان شیعه، مصداق آن را علی (ع) به تنهایی یا پیامبر (ص) و علی (ع) شمرده اند. شیعیان به موجب این آیه علی (ع) را برترین انسان پس از پیامبر اکرم (ص) دانسته و به همین دلیل با حضور او احدی را شایسته رهبری امت اسلام نمی دانند، همان طور که با حضور شخص پیامبر کسی را شایسته رهبری نمی دانند. پاره ای از دانشمندان سنی با این استدلال مخالفت کرده و شبهاتی درافکنده اند. در این مقاله این دیدگاه ها به تفصیل طرح شده و پاسخ شبهات مخالفان عرضه شده است
    کلید واژگان: آیه مباهله, امامت, علی (ع), اهل سنت, شیعه}
    Zahra Amraei, * Mohammad Javad Rezai Rah
    In the Holy Quran, addressing His Messenger, God states: "say," Come! Let us call our sons and your sons, our women and your women, our souls and your souls, then let us pray earnestly and call down Allah's curse upon the liars." (3:61), this verse, which has been given the name 'Mubahalah', has been sent down in the course of a dispute between the Prophet Muhammad (PBUH) and the Christian people of Najran. It has always been, and will continue to be, one of the clearest Quranic evidences of the virtues of the Prophet's household (Ahl al-Bayt) and especially Ali (PBUH). On the strength of the content of the verse and trusted historical sources, Shia theologians and interpreters and The majority of Sunni scholars have reached a general consensus that in the verse, 'our soul's points to the Prophet and Ali, together or to Ali alone. However, whether Ali alone is the referent or both the Prophet and Ali, it shows his high position with the Prophet and that in the conflict between truth and falsehood, Ali is the complete manifestation of the Prophet. Shia theologians use the Verse of Mubahalah to prove Ali's superiority over all except the Prophet. Since the Prophet is God's best creature and Ali, according to the verse is as his soul, then, except for prophethood Ali is similar to the Prophet. As a result, Ali is superior to all except Muhammad himself. Shia theologians use this verse to prove Ali's rightfulness for caliphate after the Prophet and believe that choosing others for caliphate while Ali was present was wrong, for God never approves that the superior becomes the follower while the inferior is the leader. Despite believing in Ali's superiority over all or at least over some companions of the Prophet, Sunnis reject Shia reasons for Ali's rightfulness for caliphate and try to oppose in different ways. In this article while analyzing the different attitudes towards the verse, we offer replies to the objectors
    Keywords: Verse of Mubahalah, Imamat, Ali, Ahl al Bayt}
  • احمد رضایی
    توجه به مدح، منقبت و زندگی حضرت علی(علیه السلام) از جمله بخش های نخستین اکثر مثنوی های فارسی، بهویژه مثنوی های حکمی و عرفانی است. شاعر در این بخش ضمن برشمردن صفات و ویژگی های ایشان، بسیاری از حوادث مهم زندگی حضرت را به صورت موجز بیان می کند.
    پژوهش حاضر، بررسی این موضوع در چهار مثنوی اسرارنامه، الهی نامه، مصیبت نامه و منطق الطیر عطار نیشابوری است. در این تحقیق، ابتدا صفات و ویژگی های حضرت امیر(علیه السلام) دسته بندی و تحلیل شده است; سپس مسائل و حوادث مربوط به ایشان با عنوان اشارات استخراج شده، بر اساس مستندات تاریخی و تفسیری بررسی گشته است. در بخش سوم نیز آیات و احادیثی که در شان علی(علیه السلام) آمده، یا احادیثی که از ایشان نقل شده و عطار بدان ها پرداخته است، بررسی شده است.
    کلید واژگان: مدح و منقبت, علی (ع), مثنوی های عطار}
    Dr. Ahmad Rezaee
    In the first parts of many Persian Masnavis (Books of poetry), mostly mystic ones, a special attention has been paid to the life and virtue of Hazrat-e Ali (Peace Be Upon Him). In these parts, the poets mostly talk about the most important events that have happened during the life of Hazrat-e Ali (Peace Be Upon Him), and his virtues. This research, studies this subject in the four Masnvis of Attar of Neishabour; Asrar Name, Elahi Name, Mosibat Name, and Mentegh-o Tair. The writer, first classifies and analyzes the virtues of Hazrat-e Ali (Peace Be Upon Him) and then studies the most important events that have happened during the life of this Imam. In the last part of the paper, he studies the Ahaadith that have been mentioned by Attar.
  • قاسم بستانی، محمد جعفرنژاد
    حضرت علی(علیه السلام) شخصیتی فرامذهبی است که به مذهب و فرقه ای خاص اختصاص ندارد و این امر ناشی از اخلاق والا و کمال شخصیتی است که در وجود آن حضرت نهفته است; لذا عمده مذاهب و فرق اسلامی از شیعه و اهل سنت نسبت به ایشان ارادت خاصی نشان داده، در منابع حدیثی و کتب مذهبی خود از جایگاه ویژه و فضایل نامبرده بسیار یاد می کنند.
    این مقاله، به قصد آشنایی مختصر خوانندگان بر گوشه ای از این امر، به روش کتابخانه ای، سعی دارد جایگاه و مقام حضرت(علیه السلام) نزد اهل تسنن را با اتکا به منابع مختلف حدیثی، تفسیری و تاریخی معتبر نشان دهد.
    مقاله حاضر در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول: آیاتی که در شان علی(علیه السلام) نازل شده است; بخش دوم: فضایلی که در شان علی(علیه السلام) وارد شده است; بخش سوم: امتیازات عملی علی(علیه السلام)، یعنی کارهایی که آن امام همام انجام داده اند.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), علی (ع), اهل سنت, فضایل}
    Dr Qāsim Bostāni, Mohammad Jaafar-Nijād
    Imam 'Ali's personality, virtues and piety has been acknowledged by all Muslim denominations, as his attributes have been mentioned in most hadith collection by various Muslim schools. This paper is an attempt to shed a light on Imam 'Ali's virtues on the basis of Sunni authorities of hadith. This article consists of three parts in each different aspects of Iman ‘Ali’s personality have be considered; first, the Quranic sura on 'Ali; second, virtues attributed to him; and finally, his deeds.
  • رضا اسدپور
    «خطبه البیان» نام یکی از خطبه های منسوب به مولا علی (ع) است که درباره صحت انتساب آن به امام در طول تاریخ دیدگاه های مختلفی وجود داشته است. در این خطبه کلمات آغاز می شود و به شرح حال ایشان به «انا» مسجعی بر زبان حضرت جاری شده که با ضمیر عنوان ولی و انسان کامل در حالت فنای فی الله اشاره دارد. از این رو، این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه های شیعه و باطنیه، و از سوی دیگر، مورد مخالفت مخالفان تصوف بوده است ، که صحت انتساب آن را رد کرده اند. در این مقاله ابتدا کتاب شناسی خطبه با تقسیم بندی نوع شناسانه آن معرفی می شود و سپس نسخه شناسی شروح آن از نظر می گذرد. پس از آن، تحلیل تاریخی و نسبت آن با شطحیان اهل تصوف مورد کنکاش قرار می گیرد. برای تحقق این امر، معانی مختلف شطح از م نظر تصوف، و پیشینه شطح گویی در اسلام بررسی شده و دیدگاه روزبهان بقلی و برخی از شارحان این خطبه، نظیر میرشریف نقطوی، دهدارشیرازی، عبدالصمد همدانی، راز ذهبی، میرزای قمی و… نیز آمده است. در پایان با استناد به نظرات افراد یاد شده خبطه البیان به مثابه شطح شمرده می شود.
    کلید واژگان: علی (ع), خبطه البیان, شطح, فنا, تصوف, محو, سکر}
    "Khutbah al-Bayān" is a sermon ascribed to Imam Alī which consists of a group of rhythmical sentences which begin with the pronoun "I". It describes Imam Alī as a Perfect Man, who is ready to annihilate in God (fanā’). Since "Khutbah al-Bayān" is similar to the Sufi's ecstatic utterances (shaths), it has been welcomed by the followers of the esoteric sects of Islam, some groups of Shi‘ites and Sufis. On the other hand, there are some other Muslims, specially the opponents of the Sufis, who do not recognize in the originality and authority of this sermon. Therefore, there have been diverse viewpoints about "Khutbah al-Bayān" in the Muslim world. This essay begins with a bibliographical account of the "Khutbah al-Bayān" in accordance with typological divisions; it then, surveys the different versions of the sermon and finally deals with the history of the "Khutbah" and its relation with the shaths. In doing so, this essay tries to explain the multiple meanings of the shaths and observe the background of this concept in Sufism. Therefore the viewpoints of Rūzbihān Baqlī other of the exegetes of the "Khutbah" such as Mīrsharīf Nuqtawī, Dihdār Shīrāzī, ‘Abd al-Samad Hamadānī, Rāz Dhahabī and Mīrzā Qumī are mentioned. Finally, this essay comes to this conclusion that "Khutbah al-Bayān" could be treated as a shath.
    Keywords: Ali, Khutbah al Bayan, shath, fana, Sufism, intoxication (sukr)}
  • حامد پوررستمی
    قرآن کریم کلام منزل ربوبی و علی(علیه السلام) پرورش یافته مکتب نبوی قلمداد می گردد و آنچه از کلام ربوبی بر قلب مطهر نبوی نازل گشت، تمام آن به شاگرد بی بدیل و وصی پیامبر(صلی الله علیه وآله) تعلیم داده شد و آن بزرگوار از حقایق و اسرار قرآن آگاه گردید; از این رو می توان کتاب علی(علیه السلام)، یعنی نهج البلاغه را برترین کتاب ها پس از قرآن و شخصیت او را برترین شخصیت ها پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله) دانست.
    موضوع ارتباط علی(علیه السلام) با قرآن همواره مطمح نظر اصناف گوناگون اصحاب علم و معرفت بوده و می باشد و در این میان اهل انصاف و بصیرت، اذعان دارند که قرآن شناسی از منظر علوی در واقع همان قرآن شناسی از منظر قرآن است; چرا که علی(علیه السلام) را به حق، قرآن ناطق می دانند; همچنان که حضرت خود به این حقیقت اشاره نموده است (نهج البلاغه، خطبه 158).
    در هر صورت بررسی هماهنگی و همرنگی میان قرآن ناطق و صامت، می تواند کاشف برخی از حقایق و اسرار پیرامون شخصیت والای امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (علیه السلام) و جایگاه رفیع شیعیان و پیروان او باشد. موضوعاتی از قبیل شهادت بر رسالت نبوی، پذیرش حقیقت، ثقلین اکمال دین ربوبی، عصمت از خطا و لغزش، شفاعت و رحمت و هدایت فراگیر، از جمله هماهنگی های میان قرآن و علی(علیه السلام) می باشد که در این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: قرآن, علی (ع), هماهنگی, همراهی, حقیقت, کتاب, تجلی}
    Hāmed Poor-Rostami
    The Qorān is a divine revelation, and Imam 'Ali was the best of Prophet Mohammad's disciples, who was taught the secrets and truth of the Book. Hence, the Imam's collection of teachings in Nahj-ol-Balagha is the second most important book, after the Qorān, for Muslims, as Imam 'Ali is the second Muslim figure, after Prophet Mohammad. Many scholars believe that 'Ali's account of the Qorān is, in fact, the Qorān's account of itself, as the Imam was regarded as the talking Qorān, described as such by the Imam himself. A study of harmony between the truth in the Qorān and Nahj-ol-Balagha reveals Imam 'Ali's high place in Islam.
  • علی کریمی
    دین اسلام به عنوان یکی از مهم ترین ادیان الهی که با تلاش های مخلصانه حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) تحقق یافته است، به تایید علمای اسلامی و اکثر محققان غربی از دو بعد مذهبی و سیاسی تشکیل شده است و هدف اساسی پیامبر اعظم جدا از تعلیم مفاهیم دینی، تشکیل حکومتی برای اجرای برنامه هایش بوده است; از سوی دیگر شیوه حکومت اسلامی که مشروط و مقید به شریعت است، حدود فعالیت های حاکم اسلامی را معین کرده است و اسلام در بعد سیاسی خود، برای کنترل دستگاه حاکمیت، اصل مهم «نقد و نظارت قدرت» را پذیرفته است. در اندیشه شیعی این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است که نوشته حاضر در قالب اصولی به بررسی چگونگی تحقق این امر در خلافت علی(علیه السلام) می پردازد.
    کلید واژگان: قدرت, آزادی, حکومت, اسلام, علی (ع)}
    'Ali Karimi
    Islam as one of the most important divine religions, brought to us by Prophet Mohammad, consists of both religious and political dimensions, according to Muslim as well as western scholars. Apart from his religious teachings, the Prophet aimed at establishing a state to achieve his divine goals. The power of the Islamic government, however, is restricted by the rules of the Sharia, which determines the scope of the authority and functions of such a government. Hence, check and balance of political power, and holing it to account, are accepted by the Shia, as they were performed during the Imam 'Ali's government.
  • قاسم بستانی
    حدیث غدیر، که از مستندات معتبر شیعیان در اثبات حقانیت جانشینی بلافصل علی(علیه السلام)پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله) است، توسط شماری از اهل سنت، به طرق مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و گاهی تفسیری از آن ارائه شده که مستلزم عدم نصب جانشینی آن حضرت و گاهی مردود دانسته شده است. در این مقاله، به روش کتابخانه ای، اسنادی و تحلیلی، یکی از دلایل رد این حدیث، یعنی عدم تواتر این حدیث یا حداقل استفاضه آن نزد مسلمانان در حالی که طبیعت حال بایستی آن را متواتر یا مستفیض کند (که به صورت یک معیار نقد حدیث مطرح است) نقد و به این پرسش ها پاسخ داده می شود: این معیار و اشکال دیگر آن چیست؟ محدوده کاربرد معیار مورد بحث چیست؟ آیا انطباق این معیار بر خبری، همیشه مستلزم عدم صحت آن خبر است؟ آیا حدیث غدیر، متواتر یا حداقل مستفیض نیست؟ مؤیدات حدیث الغدیر کدامند؟ برخلاف ادعای برخی، حدیث الغدیر، نزد اهل سنت اگر متواتر نباشد، به طور قطع مستفیض است و علی رغم موانع در جهت طرح این حدیث، معیار مذکور بر این حدیث منطبق نیست.
    کلید واژگان: الغدیر, معیار, نقد حدیث, حدیث, علی (ع)}
    Qasem Bostani
    The al-Ghadir hadith is one of the documented hadiths referred to by the Shi’a to prove that Imam ‘Ali (PBUH) was appointed by the Prophet Mohammad (PBUH) to succeed him. Hence, Sunni scholar have examined the hadith, and sometimes questioned its authenticity, or interpreted it in such a way that does not imply the appointment of Imam ‘Ali by the Prophet. Using library research methods, and analyzing the documents, the author examines a reason for denying the hadith by Sunni scholars, that is, the insufficient frequency of its sources (tawator or estefadhe, in Arabic). He, then, poses questions such as what the sufficiency of frequency of historical sources as a criterion for assessing the authenticity of a hadith means, where the criterion can be applied, whether noncompliance with the criterion undermines the authenticity of a hadith, whether the al-Ghadir hadith passes the minimum requirements, according to the criterion, and what are the documents confirming the hadith. Answering the above questions, the author concludes that the al-Ghadir hadith certainly meets the requirement of minimum frequency of sources required by Muslim scholars.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال