به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "وحدت ادیان" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «وحدت ادیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی وحدت ادیان در مقالات مجلات علمی
  • محمدرضا موحدی*، زهره رحیمی زارع

    فیضی از فارسی سرایان بزرگ هندوستان است. او که ملک الشعرای دربار اکبر شاه گورکانی در قرن دهم هجری بود، تاثیری شگرف بر رواج اندیشهکثرت گرایی دینی داشته است. دوران حکومت اکبرشاه، سومین فرمانروای تیموری هند، به دلیل دیدگاه‏های خاص سیاسی و دینی وی، یکی از مهم ترین و برجسته ترین دولت‏ها در تاریخ هند شناخته شده است. اعتقاد به صلح کل و برقراری فضای آشتی و مدارای دینی بین پیروان ادیان و مذاهب از مهمترین اعتقادات اکبرشاه است. شکل‏گیری نظریه" صلح کل "و اصلاحات سنت شکنانه دوره اکبرشاه همزمان با خدمت فیضی در دربار را می توان اساس گسترش آرا انتقادی و بدبینانه نسبت به فیضی به شمار آورد. عقیده غالب آن است که فیضی برانگیزاننده اندیشه صلح کل و اغواکننده اکبر شاه برای تغییر دین حاکم بوده است. هرچند عوامل دیگری همچون تساهل‏گرایی اکبرشاه و شرایط اجتماعی هند در روند شکل گیری صلح کل نقش بنیادی تری داشتند. در این پژوهش تلاش شده خط مشی فکری و باورهای ایدئولوژیک این سخنور بنام، با مضمون صلح کل و وسعت مشرب در دیوان اشعارش بررسی شود. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که در بینش وحدت وجودی که وحدت ادیان می تواند از آن استنباط شود، مومن و هندو، یک خدا را می‏خوانند و فیضی هم بر همین باورست. شعرش آغشته به مضامین وحدت وجودی و یکسانی ادیان است. برخلاف دیدگاه کسانی که او را ملحد و دیوانش را سرشار از کفریات دانسته‏اند، او درباره دین نگاهی ژرف دارد و با آموزه های عرفانی آشنایی بسیار داشته، و در عین حال از تنگ نظری و تعصب به دور بوده است.

    کلید واژگان: وحدت ادیان, صلح کل, فیضی دکنی, اشعار فیضی, وحدت وجود
    Mohammadreza Movahedi *, Zohre Rahimizare

    Akbar Shah, peace of the whole, Faizi Deccani, Faizi's poems, unity of existence. Faizi is one of the great Persian poets of India and the famous poet of the court of Akbar Shah Gorkani in the 10th century Hijri. Belief in total peace and establishing an atmosphere of reconciliation and religious tolerance between the followers of religions and religions is one of the most important beliefs of Akbar Shah. The formation of the theory of "total peace" and the radical reforms of Akbar Shah's period, simultaneously with Faizi's service in the court, can be considered as the basis of the spread of critical and pessimistic opinions towards Faizi. , with the theme of total peace and the vastness of Mashreb, should be examined in the divan of his poems. The result of the research: the view of the unity of existence from which the unity of religions can be deduced, believers and Hindus call God. Faizi believes in this and his poetry is full of themes of existential unity and the sameness of religions. Contrary to the view of those who considered him an atheist and his religion full of blasphemy, he has a deep view of religion and was very familiar with mystical teach.

    Keywords: Unity Of Religions, Total Peace, Faizi Decani, Faizi's Poems, Unity Of Existence
  • زهرا حسین آبادی، مسعود رحیمی صادق

    پژوهش حاضر به تحلیل جهان بینی حاکم بر دین الهی و تاثیر آن بر نقاشی هند در دوره اکبرشاه می پردازد. اکبرشاه با هدف تسامح و یکپارچگی جامعه ی هند «دین الهی» را بنیاد نهاد. این رویکرد اکبر شاه به همبستگی و اتحاد سیاسی و عقیدتی شبه قاره انجامید و به موازات این تحولات، تعریفی نو از مفهوم فرهنگ و هنر در سرزمین هند شکل گرفت. با توجه به شرایط حاکم بر این دوره، فضای آزاد برای تاثیرپذیری مکتبهای مختلف نقاشی از یکدیگر به وجود آمد و نقطه ی عطفی در نقاشی و تصویرگری هند پدیدار گشت؛ لذا از آثار مصور شده در این دوره به عنوان یک مکتب مستقل هنری در تاریخ هنر هند یاد می شود. این پژوهش برآن است تا به این پرسش پاسخ دهد: دین الهی چه بازتابی بر عناصر دیداری و محتوایی نقاشی هند در دوره اکبرشاه گذاشت؟ از این رو هدف این پژوهش بررسی بازتاب اندیشه ی حاکم بر دین الهی در عناصر دیداری و محتوای نقاشی هند در دورهی اکبرشاه گورکانی است. با عنایت به نتایج بدست آمده در تحلیل آثار مصور شده در این دوره، ویژگی های بومی نقاشی هند به همراه خصوصیات ایرانی- اسلامی و عناصر غربی به شکلی مانوس و هماهنگ با یکدیگر آمیخته گشت، به طوری که درونمایه های فرهنگ ایرانی، نمادگرایی هندی و ژرفنمایی و طبیعت پردازی غربی، یکپارچگی قابل قبولی را در نگاره ها به منصه ی ظهور رساند و مکتب منحصر بفرد و هویتمندی را شکل داد. ضرورت انجام چنین پژوهشی بدین سبب است که هنر به عنوان زبان جهانی میتواند رابطی باشد تا همبستگی جهان را در شکلهای مختلف آشکار سازد، همانطور که اکبرشاه نیز در جهت نیل به یکپارچگی و همبستگی شبه قاره از ظرفیت هنر به بهترین شکل بهره برد. روش این پژوهش مبتنی بر رویکرد توصیفی - تحلیلی میباشد و تحلیل خصوصیات دیداری و محتوایی و بررسی فرضیه ی پژوهش به روش کیفی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: دین الهی, وحدت ادیان, نقاشی هند, نقاشی ایرانی, نقاشی اروپایی, اکبرشاه, گورکانی
    Zahra Hossein Abadi, Masoud Rahimi Sadeq

    The current study analyzes the worldview of the Din-i-Ilahi and its effect on Indian painting over Akbar Shah era. Akbar Shah founded “Din-i-Ilahi” aiming at the toleration and integration of Indian society. This approach of Akbar Shah resulted in the solidarity as well as the political and ideological unity of the (Indian) subcontinent and a new definition of the concept of culture and art was established in the land of India parallel to these developments. Given the conditions governing this era, a free space was provided for various schools of painting to be influenced by each other, besides the emergence of a turning point in Indian painting and illustration; hence, the works illustrated in this era are mentioned as an independent school of art in the history of Indian art. The present research is aimed at answering the question: What was the reflection of the Din-i-Ilahi on Indian painting during Akbar Shah era? This research takes the advantage of a descriptive-analytical method and the analysis of the visual and content characteristics besides the investigation of the research hypothesis is performed by qualitative method. Based on the results of the analysis of this period’s illustrated works, the Indian painting’s indigenous characteristics along with Iranian-Islamic features, as well as the western elements were harmoniously mixed together in a familiar way. Accordingly, the themes of Iranian culture, Indian symbolism, and Western perspective and naturalism led to the emergence of an acceptable unity in the paintings, resulting in the emergence of a unique and original school. Thus, as a universal language, art may be an interface to reveal the world’s solidarity in different forms, just as Akbar Shah who used the art capacity in the best way to make the subcontinent integrated and cohesive.

    Keywords: Din, Ilahi.Unity of Religions.Indian Painting.Iranian Painting.European Painting.Akbar Shah .Mughal
  • محمد صادق بهشتی*
    اسلام دین صلح است. صلح عادلانه و پایدار، خیر مطلق و جنگ، شر است. صلح ناعادلانه و ناپایدار، خیر نسبی است. از نظر مسیحیت ارتدکس نیز اصالت با صلح است. مبنای صلح پایدار، صلح با خداست. روح ادیان الهی همین است. کسی که با خدای خود آشتی کند، با خویشتن و با کل بشریت و با جهان هستی در صلح مطلق و آشتی همیشگی است و حتی با دشمنان خود نیز سر جنگ ندارد، و می کوشد که در پرتو حکمت و موعظه نیکو و جدال احسن عداوت را به محبت تبدیل کند و زندگی همگان را بر پایه عدل و احسان استوار سازد. در این نوشتار، ملاک ما جنگ افروزی هایی که برخی از دینداران به نام دین مرتکب شده اند، نیست؛ بلکه ملاک، متون اصلی دینی اعم از قرآن و انجیل و اعتقادات مسلمانان مخلص و مسیحیت ارتدکس است. مقتضای عقلانیت نیز همین است.
    کلید واژگان: قرآن, انجیل, وحدت ادیان, اسلام ناب, مسیحیت ارتدکس, صلح پایدار, جنگ, عقلانیت
    Mohammad Sadegh Beheshti*
    Islam is the religion of peace. Just and sustainable peace is regarded as the
    absolute goodness, and war as the evil. Unjust and unsustainable peace is considered
    as relative goodness. Orthodox Christianity has assigned a priority to peace, too.
    Making peace with God is the basis of sustainable peace, and this is the spirit of
    divine religions. When a person makes peace with his God, he is in true lasting
    peace with himself, the whole of mankind, and the universe. He even avoids bitter
    conflict with his enemies, and tries to turn hostility into tenderness in the light of
    wisdom, pleasant preaching, and disputation in the best manner. He also tries to
    establish human’s life on the basis of justice and beneficence. In this paper, our
    criterion is not wars that some religious people have waged in the name of religion,
    but is original religious texts – including Quran and Bible – and beliefs of sincere
    Muslims and orthodox Christianity, which are the requisite for rationality.
    Keywords: Quran, Bible, unity of religions, genuine Islam, Orthodox Christianity, sustainable peace, war, rationality
  • Seyyed Ahmad Tabatabai Sotodeh, Hossein Naghavi
    Considering the belief that first, there is no god other than God and secondly, man’s reality and nature are subject to no change, religion can be defined as a way shown by God to provide man with guidance, and its constitution and even most of its details must be constant. It is possible to assume that all heavenly religions have common and fixed realities in three realms; beliefs, morality and precepts, in order to foster relationship with their common nature and invariable aspects. Resting on this argument, this paper investigates these realities and their role, and gives examples to illustrate this point, to sum up, although we cannot affirm the legitimacy of religion by merely relying on the existence of such common features in religion, lacking in them can result in the falsity and deviation of that religion. In other words, the common realities in the three realms; namely beliefs, morality and precepts characterize all heavenly religions. Making an investigation into these realms not only has noticeable effects on the question of the legitimacy of religion, but also on the definition of religion and the dialogues between religions.
    Keywords: religions, legitimacy, unity among religions, disagreement among religions common ground among religions, true, untrue religions
  • محمد سرگل زایی
    مهاتما گاندی رهبر فرهمند استقلال هند، که در نیمه اول قرن بیستم نقش عظیمی را در بیداری دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هندوان ایفا نمود، به شدت تحت تاثیر انگیزه های دینی ، اخلاقی و عرفانی قرار داشت و به همین سبب نیز از سوی جامعه هندو به «مهاتما» یعنی روح بزرگ، که عنوانی دینی و عرفانی محسوب م یشد، ملقب گشت. در بینش وی، دین جایگاهی اساسی داشت و از همین رو، دیدگاه های نقادانه علیه دین در جهان جدید، دغدغه های فراوانی برای او فراهم ساخت که منجر به شکل گیری اندیشه های اصلاحی دینی و اجتماعی وی گردید. دین در نگاه او بیشتر در عرصه عمل و تجربه قابل فهم بود و از همین رو، از نظر او آدمی می بایست با عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از سطح دین عبور کرده و به ژرفای آن دست یابد و حقیقت را رو در رو تجربه نماید. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تبیین برخی ابعاد مهم شخصیت دینی او، مهمترین آراء و اندیشه های وی در حوزه دین به ویژه دین هندوئی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: خدا, دین, دین هندوئی, دهرمه, ستیاگرهه, برهمه چریه, اهیمسا, اصلاح دینی, وحدت ادیان
    M. Sargolzai*
    Mahatma Gandhi, the charismatic leader of India’s independence movement, who played a great role in religious, moral, social and political awakening of Indians in the early twentieth century, was extremely impressed by religious, moral and mystical motivations. Therefore, he was entitled Mahatma (The Great Soul) by Indian society, which is considered a mystical and religious award. In his point of view, religion had a fundamental status. Consequently, the critical viewpoints against religion in the modern world greatly concerned him and later on, brought about his religious and social reformative thoughts. In his opinion, religion was more comprehensible in practice and experience; hence, he thought that man must pass through superficial aspects of religion by practicing all religious and moral instructions, then penetrates into its depths, so that he would experience the Truth face to face. In this article, we have tried to clarify the religious dimensions of his personality, and also scrutinize simultaneously his most significant ideas and reflections on religious realm, specially on Hinduism and some subjects such as God, faith, Brahmacharya, Ahimsā, satyāgraha, unity of religions and religious reformations.
    Keywords: Gandhi, Hinduism, Religion, ahimsā reformations
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال