به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کهن الگو » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « کهن الگو » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عباس حیدری(نوروزی)، امیدوار عالی محمودی *، امیدوار مالملی

    اسطوره و عرفان پیوندهای ریشه ای و قابل مطالعه دارند. نظریه یونگ درباره کهن الگوها و نظریه عرفان درباره انسان کامل نمونه جالبی از این پیوند است که در این مقاله به آن پرداخته می شود. در داستان زال، کهن الگوی پرواز به شیوه ای کامل پیوند اسطوره و عرفان را بروز می دهد. انسان کامل چون زال و رستم باید هفت خان شهر عشق را با جدال دشوار پشت سر بگذارد تا به نور برسد. در این مقاله به شیوه کتابخانه ای و با استناد به منابع دست اول به تحلیل مقایسه کهن الگوهای اساطیری داستان زال و انسان کامل در عرفان رفته و نشان داده می شود که ارتباط معنایی در بین آن ها بسیار فراوان است و آنچه در شاهنامه برای معرفی یک قهرمان مانند زال به چشم می خورد از ویژگی های مشترک اسطوره و عرفان است که در قالب کهن الگوهای یونگ قابل جمع آوری می باشد. نتیجه این تطبیق به ریشه واحد فرهنگ بشری در صورت های مثالی اولیه است که اگرچه در حوزه های متفاوتی در فرهنگ های مختلف یا ادیان در ظاهر جداگانه مطرح گردیده است در اساس از منبعی واحد سرچشمه می گیرد که مثالی برای سرچشمه واحد ادیان و عرفان و اساطیر نیز می باشد. 

    کلید واژگان: عرفان, اسطوره, کهن الگو, انسان کامل, شاهنامه, پیر خردمند}
    Abbas Heydari, Omidvar Aali Mahmudi*, Omidvar Malmoli

    Mythology and mysticism have deep and studyable links. Jung's theory about archetypes and the theory of mysticism about the perfect human being is an interesting example of this connection, which is discussed in this article. In Zal's story, the archetype of flight perfectly reveals the link between myth and mysticism. A perfect human being like Zal and Rostam must overcome the seven khans of the city of love with a difficult struggle to reach the light. In this article, in a library manner and citing first-hand sources, the comparison of the mythological archetypes of the story of Zal and the perfect human in mysticism is analyzed and it is shown that the semantic connection between them is very abundant and what is seen in the Shahnameh to introduce a hero like Zal is one of the common features of myth and mysticism, which can be collected in the form of Jungian archetypes. The result of this adaptation is the root of the unity of human culture in the primary examples which, although it has been presented in different fields in different cultures or religions in appearance, it originates from a single source, which is also an example for the origin of the unity of religions, mysticism and mythology.

    Keywords: Mysticism, Myth, Archetype, Perfect Human Being, Shahnameh, Old Man}
  • الهام پرویزی*، زهرا السادات اردستانی

    گرچه این مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در دوره های مختلفی ساخته شده ؛ اما در کتب تاریخی آمده، که طرح این مجموعه در رویا، از سوی صدرالدین موسی - فرزند شیخ -به معمار بنا، الهام شده است. با توجه به اعتقادات حاکم در دوره تاریخی ایلخانی و صفوی، می توان این مجموعه را تجلی ناخودآگاه تصوف دانست. از طرفی، در روانشناسی تحلیلی یونگ کهن الگوی«فرایند فردیت» مطرح شده است، که مرتبط با پرسش های معنوی از جمله معنای زندگی و هدف هستی است. که این کهن الگو را می توان با سلوک عرفانی در مکتب اسلام تطبیق و مقایسه نمود. هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که آیا با بررسی کهن الگوی فردیت می توان به درک مفهوم و نحوه عینیت یافتن آن در این مجموعه رسید؟ در این مقاله به روش تفسیری تاریخی، از رویکرد  ادراک نشانه ها نیز استفاده شده است. و سعی خواهد شد تا کیفیت و ارتباط بین این نشانه ها و کهن الگوهای مطرح در این زمینه بررسی گردد. نتیجه آن که، ساختار کالبدی این مجموعه بر اساس مراتب عرفان و همچنین مراحل چهارگانهکهن الگوی فردیت شکل گرفته، و در پایان این مجموعه نشانه های کالبدی نشان دهنده به ظهور رسیدن کهن الگوی کامل فردیت هستند. می توان گفت همانگونه که با سازگاری خودآگاه و ناخودآگاه (دایره و چرخه) نشانه کالبدی ماندلا شکل می گیرد. در معماری نیز دایره، علامت وحدت اصیل و آسمان می باشد و در مرکز همه چیز با همزیستی به وحدت می رسند. عدد هفت نیز که مراحل عرفان بر این اساس می باشد نیز سازمان دهنده فضاهای حرکتی معماری این مجموعه است.

    کلید واژگان: شیخ صفی الدین اردبیلی, کهن الگو, یونگ, عرفان, فرایند فردیت}
    Elham Parvizi*, Zahra sadat Ardestani

    Although this collection was made by Sheikh Safi al-Din Ardabili in different periods; But it is stated in historical books that the design of this collection in the dream was inspired by Sadr al-Din Musa, the sheikh's son, to the architect of the building. According to the prevailing beliefs in the patriarchal and Safavid historical period, this collection can be considered as an unconscious manifestation of Sufism. On the other hand, in Jung Kohan analytical psychology, the model of "individuality process" has been proposed, which is related to spiritual questions such as the meaning of life and the purpose of existence. This archetype can be compared with mystical behavior in the school of Islam. The purpose of this article is to answer the question whether by examining the archetype of individuality, it is possible to understand the concept and how to find its objectivity in this collection? In this article, the historical perception approach has been used in the method of historical interpretation. And we will try to examine the quality and relationship between these signs and the archetypes in this field. As a result, the physical structure of this complex is based on the levels of mysticism as well as the four stages of the archetype of individuality, and at the end of this set, the physical signs indicate the emergence of the complete archetype of individuality. It can be said that as with the conscious and unconscious adaptation (circle and cycle), Mandela's physical sign is formed. In architecture, the circle is the symbol of the original unity and the sky, and in the center of everything, they come together in coexistence. The number seven, which is the basis of mysticism, is also the organizer of the architectural movement spaces of this complex.

    Keywords: Sheikh Safi al-Din Ardabili, Archetype, Jung, Mysticism, The Process of Individuality}
  • فرانک کریمی توچائی، تورج عقدایی*، حیدر حسن لو، نزهت نوحی
    کهن الگو، یکی از اصطلاحات بنیادی روان شناسی یونگ است که شامل تصاویر کهن و افکار غریزی موجود در ناخودآگاه جمعی مشترک انسان ها است و به عنوان میراث مشترک بشری در ناخودآگاه فردی و گروهی تمامی انسان ها جای دارد. یکی از نمودگاه های اصلی ناخودآگاه بشری و به تبع آن، کهن الگوها، هنر و ادبیات است؛ از این رو، امروزه نظریه کهن الگو در نقد روان شناسانه متون ادبی و صاحبان اثر، کاربرد فراوانی دارد. عارفان، به دلیل گام برداشتن در راه سیر و سلوک و طی کردن مراحل عرفانی و رسیدن به کمال، مستعد ارتباط با ناخودآگاه خویش هستند؛ از این رو، می توان با خوانشی متفاوت از خوانش های معمول در متون عرفانی، از نقد کهن الگویی، در بررسی و تحلیل شخصیت آفرینندگان ادبی بهره برد. در مقاله حاضر، کهن الگوهای سایه، نقاب، آنیما و خود و همچنین چگونگی تبلور هر یک از آن ها در شخصیت نجم الدین رازی، با توجه به اثر عرفانی مرصادالعباد، به روش تحلیلی_ توصیفی و به شیوه کتابخانه ای مورد نقد و بررسی قرارگرفته است. یافته ها، بیانگر این مطلب است که رازی با گذر از خودآگاهی به سوی ناخودآگاهی، با جنبه های منفی و مثبت روان خویش روبه رو می شود و با پشت سر گذاشتن ابعاد منفی روان، سایه های درون، برافکندن نقاب و دشواری های فراوانی که در مسیر خودشناسی و خودسازی داشته، سرانجام به تعادل و تکامل روانی و وحدت همه ابعاد وجود و فردانیت دست می یابد.
    کلید واژگان: کهن الگو, یونگ, نجم الدین رازی, مرصادالعباد}
    Faranak Karimi Tuchaei, Touraj Aghdaeie *, Heydar Hasanlu, Nozhat Noohi
    Archetype is one of the fundamental terms of Jungian psychology, that includes ancient images and Instinctual thoughts in the collective subconscious, and as a common human heritage is embedded in the Individual and group subconscious of all human beings. One of the main manifestations of the human subconscious and archetypes is art and literature. Hence, archetypal theory has many applications in the Psychological critique of literary texts and authors that can be used to achieve the subconscious mind of literary characters and the influence of the components of the author's personality structure in shaping the Texture of the text. Mystics are prone to communicate with their subconscious because they take a step in the path of conduct and go through mystical stages and reach perfection. Hence, with a different reading from the usual readings in mystical texts, archetypal critique can be used to study and analyze the Personality of literary creators. in this article, archetypes: shadow, persona, anima and self, as well as how Each of them crystallizes in the character of Najm al-Din Rᾱzi, with regard to the mystical work of Mersad al-Ebad in an analytical-descriptive method of library be reviewed. The findings indicate that Razi, by Moving from self-awareness to unconsciousness, faces negative and positive aspects of his personality by leaving behind the negative dimensions of the psyche, inner shadows, removing the mask and many difficulties he has had in the path of self-knowledge. Finally achieves balance and psychological development and unity of all dimensions of existence and individuality.
    Keywords: Archetype, Jung, Najm Al-Din Rᾱzi, Mersad Al-Ebᾱd}
  • پیمان ابوالبشری*، الهام موقر مقدم

    در گستره مطالعات بیناادیانی، مفهوم قدمگاه با فلسفه‌ها و کارکردهای گوناگونش، بخش مهمی از آثار مربوط به مناسک مشترک ادیان را به خود اختصاص داده است. غالبا معناکاوی و باستان‌شناسی مفهوم قدمگاه، از سوی مستشرقان و به‌ویژه محققان حوزه بودیسم انجام شده که نتیجه آن، سوگیری‌های کژاندیشانه در حوزه قدمت و تاثیر بودیسم در تحمیل مفهوم قدمگاه بر ادیان دیگر است. نوشتار پیش‌رو بر آن است با تکیه بر روش تحلیل تاریخی روشن سازد که با وجود نظریات تعدادی از شرق‌شناسان، قدمگاه‌ها در تاریخ ادیان ابراهیمی ‌ریشه‌ای بودایی ندارند و درواقع نمایشی از باورهای مشترک جهانی انسان‌ها با ریشه‌ و مبنایی توحیدی‌‌اند که در سطحی از ناخودآگاه جمعی به آداب و رسوم تبدیل شده‌اند و در این مسیر، منابع قرآنی و روایی دلیلی بر این مدعاست. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قدمگاه در هر دین، معنای الهیاتی خاص خود را پیموده و با توجه به قدمت مقام ابراهیم در مکه مکرمه، می‌توان اذعان کرد که ادیان توحیدی بر مبنای آیات قرآنی در ابداع مفهوم و فلسفه قدمگاه، پیشگام بوده‌ و آیین بودا به‌صرف تکثر قدمگاه‌ها، موسس این‌گونه از زیارتگاه‌های دینی در تاریخ ادیان محسوب نمی‌شود.

    کلید واژگان: اسلام, بودیسم, بوداپده, قدمگاه, کهن الگو, مقام ابراهیم (ع)}
  • مینا جانی، تورج عقدایی*، مهری تلخابی، نزهت نوحی

    با ظهور نقد ادبی جدید و رویکردهای آن، خوانش متون ادبی از دیدگاه های گوناگون امکان پذیر شد و دریافت معنای متن گستره بیشتری پیداکرد که به کمک آن می توان به شباهت های معنی دار متون مختلف پی برد. آنچه یونگ با عنوان نقد کهن الگویی و مضامین ناخودآگاه جمعی یاد می کند؛ در روان آدمی نهادینه شده و به خصوص در آثار ادبی مختلف تجلی یافته است. مفاهیم ابداعی یونگ؛ ازجمله کهن الگوهای باستانی مانند نقاب، پیر خرد، سایه...وطبیعت هدفمند روان انسان، به سوی تفرد پیش می روند. در عصر حاضر، با پیوند هرچه بیشتر ادبیات و روان شناسی، مطالعه آثار ادبی با رهیافت نظریات یونگ رونق بیشتری یافته است. یکی از نظریاتی که در این آثار کاربرد دارد، نظریه فرآیند فردیت است؛ که مراحل تکامل فرد را به صورت علمی مرور می کند. یونگ و مولانا درصدد هستند تا راه دستیابی انسان به سوی کمال را ترسیم نمایند. پژوهش حاضر با این رهیافت سعی دارد؛ با تحلیل محتوا، کهن الگوهای متن داستان شخص خیال بین وعمر را استخراج نماید و با فهم آن ها و قراردادن برابرنهاد کهن الگوی مناسب، داستان را بازشناسی نماید؛ و متن را براساس مولفه های فردیت یونگ تحلیل نماید. این پژوهش به روش کتابخانه ای، با رویکرد تحلیلی توصیفی انجام گرفته است.

    کلید واژگان: یونگ, مثنوی, کهن الگو, فردیت, ناخودآگاه, خیال}
    Mina Jaani, Touraj Aghdaeie *, Mehri Talkhabi, Nozhat Noohi

    With the advent of new literary criticism and its approaches, reading literary texts based on various worldviews became possible and the range of interpretations became wider which in turn helped readers to understand the meaningful similarities between different texts. According to Jung, archetypal criticism and elements of social unconscious have been embedded in human psyche and reflected in human mind and language. The concepts created by Jung, including ancient archetypes like persona, the wise old man, the shadow… and purposeful nature of human psyche leads to the process of individuation. One of the theories that is useful in analysis of these texts is the process of individuation by Carl Jung which examines stages of individual's evolution through scientific method.. Rumi and Jung are both trying to paint the human's path to reach perfection. The present study tries to extract archetypes from "The story of the Caliph Omar and the man who thought he saw the new moon" using data analysis and reorganize it by contraposition of elements from story by archetypes and then analyzing it using the process of individuation by Jung. This study was done as a library research with analytic-descriptive approach.

    Keywords: Jung, Mathnavi, Archetype, Individuation, unconscious, Imagination}
  • رحمان فلاحی مقدم، یوسف نیک روز*، محمود حیدری
    به نظرمی رسد اسطوره و عرفان در نگاه نخست دو مقوله  جدا و متفاوت در حیطه علوم انسانی می باشند؛ درحالی که با بررسی آن ها از منظری که در این مقاله فراروی خواننده باز می شود، این دو نه تنها از هم جدا نیستند؛ بلکه می توان گفت عرفان دنباله و تکمله اسطوره است. در این پژوهش نویسنده درصدد است تا به شیوه توصیفی - تحلیلی و روش کتابخانه ای به بررسی عناصر اسطوره ای و شخصیت ها و نمادهایی که صبغه و نمودی عرفانی در شعر اخوان دارند، بپردازد. همچنین علاوه بر شخصیت ها و نمادهای اسطوره ای ملی، شخصیت های اسطوره ای دینی و عرفانی نیز که اخوان آن ها را درجهت بیان مفاهیم خود آورده، موردبررسی قرارگیرد. نتیجه حاصل از پژوهش این است که اخوان در اشعار خود، برای بیان هرچه بهتر مضامین و مفاهیم شعری خود، از عناصر اسطوره و حماسه استفاده کرده است، این عناصر اسطوره ای از یک سو با اساطیر ایرانی و از سوی دیگر با عرفان ایرانی - اسلامی در هم آمیخته است.
    کلید واژگان: اخوان, کهن الگو, مجموعه اشعار, اسطوره, شخصیت, مضامین عرفانی}
    Rahman Fallahi Moghaddam, Yousef Nikrooz *, Mahmoud Heydari
    Myth and mysticism at first glance seem to be two separate and different categories in the field of humanities; While examining the two from the perspective that opens up to the reader in this article, the two are not only inseparable; Rather, it can be said that mysticism is a continuation and completion of myth. In this research, the author tries to study the mythical elements and characters, and the symbols that have a mystical character and appearance in the poetry of the Brotherhood in a descriptive-analytical and library method. In addition to the characters and symbols of national myths, the characters of religious and mystical myths that the Brotherhood brought to express their concepts should also be examined. The result of the research is that the Brotherhood in its poems, in order to better express its poetic themes and concepts, has used elements of myth and epic, these mythical elements on the one hand with Iranian mythology and on the other with Iranian mysticism - Islam is intertwined.
    Keywords: Brotherhood, Archetype, collection of poems, Myths, Characters, mystical theme}
  • خلیل حکیمی فر*، ولی الله نصیری
    در طول تاریخ بشری، برخی از گره ها ارزش قدسی فراوانی داشته اند. از قرن نوزدهم، این مساله، مورد توجه مورخان ادیان قرار گرفت. این مطالعات، از فریزر تا الیاده، بیشتر بر مبنای اعمال و اعتقادات جادویی و به ویژه با رویکرد نمادگرایی انجام و در سال های اخیر، در آن ها بر ارزش نمادین گره ها و کارکردهای شان در متن زندگی روزمره تمرکز شده است. هدف در این پژوهش، بررسی گره های مقدس، از منظر گستردگی جغرافیایی و فرهنگی، از عقاید اسطوره ای تا دینی و معنی نمادین آن هاست تا به وجه مشترک و قالب کلی آن ها در زمینه های متفاوت دست یافته شود. به نظر می رسد گره های مقدس که حاصل فعالیت انسان ها برای تاثیرگذاری بر عوامل ماورای طبیعی هستند، در چارچوب کلی پیوندها و پیمان های مقدس درک شدنی اند. گره، هم چون میثاق در ادیان ابراهیمی، نشانی از یک پیوند به همراه پیمانی رسمی، حیاتی و خطیر که تاثیری تعیین کننده بر حیات انسان داشته است. این تحقیق، از نوع تحقیقات کیفی و با استفاده از منابع مکتوب نگاشته شده است.
    کلید واژگان: نماد, گره, کهن الگو, پیوند مقدس}
    Khalil Hakimifar *, Valiyollah Nasiri
    Throughout human history, some nodes have had a lot of sacred value. This has been the focus of religious historians since the nineteenth century. These studies, from Fraser to Eliade, have been largely based on magical practices and beliefs, especially with a symbolic approach, and in recent years have focused on the symbolic value of nodes and their function in the context of everyday life. In this study, sacred nodes, from the perspective of geographical and cultural breadth, from mythological to religious beliefs and their symbolic meaning, which imply a complexity, connection and hidden secrets, are considered and its purpose, Achieving common ground and general format in different areas. It seems that sacred knots, which are the result of human activity to influence supernatural factors, are within the general framework of sacred bonds and covenants. The knot, like the covenant in the Abrahamic religions, is a sign of a bond with a formal, vital, and serious covenant that has had a decisive effect on human life. This research is a qualitative research and has been written using written sources.
    Keywords: Symbol, knot, archetype, sacred connection}
  • شهرام احمدی*، مرضیه حقیقی

    هدف روان شناسییونگ، بررسی فردیت یا خویشتن یابی در روان انسان است. فردیت، سفری روانی است که با یک جدال درونی در فرد آغاز می شود و به کشف و بازشناسی جنبه های ناشناخته ی روان آدمی و رسیدن به خودآگاهی رهنمون می گردد. فرد، در این سفر، جنبه های مثبت و منفی روان ناخودآگاه خویش را کشف کرده و درنهایت به خودآگاهی می رسد. این خودآگاهی، بنا بر ماهیت کهن الگویی اش، در آثار هنری با نمادهایی که بر مضمون تکامل و فردیت دلالت می کنند،نشان داده می شود.منظومه ی الهی نامه ، گفتگوی پدری با شش پسرش است که آنان را به سفری نمادین به درون خویش فرامی خواند. در این پژوهش سعی شده است تا با روشی توصیفی-تحلیلی، این سفر روانی با استفاده از نظریه ی یونگ بررسی شده و جنبه های نمادین فردیت در آن رمزگشایی شود. دستاورد پژوهش نشان می دهدکه این پدر با فراخواندن شش پسر به عنوان نمادهایی از شش لایه ی درونی خویش، مسیر فردیت و تکامل را سپری می کند.

    کلید واژگان: کارل گوستاو یونگ, کهن الگو, فرآیند فردیت, الهی نامه, عطار}

    The purpose of Jungian psychology is to investigate the individuality or personality process within the human psyche. Individuality is a psychological journey which commences with a personal conflict and entails the discovery of unrealized psychological aspects of the human psyche. On this route, the person unveils the positive and negative sides of his/her unconscious and finally attains self-consciousness. Based on its archetypal nature, this self-consciousness is represented by conceptions of evolution and individuality in the works of art.The collection of Elahi-Nmaeh is a conversation between a father with his six sons who encourages them to a symbolic journey to their within. This research intends to investigate this psychological journey through an analytical-descriptive method based on Jung theory; and accordingly the symbolic aspects of individuality are decoded. The results of this study indicate that the father character takes the evolution and individuality journey by invoking his six sons as six symbolic layers of his own psyche.

    Keywords: Carl Gustav Jung, Archetype, Individuality Process, Elahi-Nameh, Attar}
  • زیبا اسماعیلی، خدیجه بهرامی رهنما

    نظریه های یونگ،تاثیر بسزایی در علوم روان شناسی و متون ادبی داشته و او را در زمره یکی از اندیشمندان بزرگ قرن20م، قرار داده است، این پژوهش، از میان نظریه های متفاوت یونگ، به بررسی نظریه کهن الگوها و تطبیق آن با عناصر داستان دقوقی در مثنوی پرداخته است، کهن الگوها، در عمیق ترین لایه های ناخودآگاه جمعی انسان قرار گرفته است که بیان گر تصاویر ذهنی جهان شمولی است که در تعادل روانی شخص اهمیت بسیاری دارد، این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، مساله انواع کهن الگوها را در این داستان مورد بررسی قرار داده است، نتایج تحقیق بیان گر آن است که دقوقی، کهن الگوی قهرمان و سمبل «خودآگاهی من» است و تلاش او در سراسر داستان، نشان گر تکامل و رشد روانی او است، کهن الگوی سفر، شامل 3 مرحله؛ جست وجو، پاگشایی و بلاگردانی است که دقوقی توانست با موفقیت مراحل صعب و دشوار گذار را طی سازد،شکوفایی نفس او، در گرو شناخت سایه یا منبع عظیم نیروی غرایز است؛ مردم داخل کشتی، وجه منفی ضمیر دقوقی هستند که او توانست، بر سایه خویش تسلط بیابد، قرار گرفتن کشتی بر روی آب، تجدید حیات یا نوزایی را برای او به همراه دارد، دیدار با مادینه منفی، در قالب شب که با اصل زنانه مرتبط است، بر او فرافکنی شده،دیدار با پیران خردمند، در سیر صعودی او موثر واقع گشته وسیر آفاقی و انفسی او، در 3 ماندالا قابل ترسیم است، بدین ترتیب او توانست، از مرحله جهل و کودکی گسسته شود و به بلوغ و انکشاف خویشتن نایل گردد

    کلید واژگان: کهن الگو, دقوقی, قهرمان, سایه, آنیما, ماندالا, خویشتن}
  • جواد فیروزی، زینت حسینی دانشوز
    تجربه دینی یعنی مواجهه با موجود مقدس یا ماورایی و به بیان دیگر درک حضور و وجود او. این بعد از دین به صورت فردی و گاه جمعی و غالبا در درون افراد تجلی می کند، و با عقاید و مناسک خاص هر دین مرتبط است. این تجربه، در روان شناسی نوعی گرایش درونی به شمار می رود برای گریز از شرایط دشوار زندگی و همین درون گرایی است که به انسان دیندار توان ایستادگی می بخشد، زیرا دستگاه شناختی در سنگری نفوذناپذیر قرار می گیرد. ویلیام جیمز، نخستین کسی است که واژه تجربه دینی را به کار برده است. گفت وگو درباره پیشینه تجربه دینی و تعریف آن و آشنایی با ماهیت و انواع تجربه دینی از نظر یونگ از مسائل مورد بحث در این نوشتار است. یونگ بر این نکته پا می فشارد که دین در بنیاد خود مبتنی بر تجربه قدسی یا نومینوس و به معنای تسلیم شدن در برابر نیرو یا نیروهای برتر است. این نوع از تجربه در ضمیر ناخودآگاه و عمدتا در ضمیر ناخودآگاه جمعی ریشه دارد و همین بخش از ناخودآگاه جمعی است که کهن الگوها را در خود جای می دهد. تجربه دینی نمودی بیرونی نیز دارد. این نمود بیرونی همان عقاید جزمی است که متناسب با هر دین خاصی از دل تجربه بیرون کشیده می شود.
    کلید واژگان: یونگ, تجربه دینی, ناخود آگاه جمعی, کهن الگو, نومینوس}
    J. Firoozi, Z. Hosseini Daneshvar
    Religious Experience simply means to encounter with the Holy or with a transcendent being. Manifested within individuals, this aspect of religion(s) related to the specific rituals of a certain religion. This kind of experience helps man release from suffering and difficulties and enables him to resist unwilling situations. One’s cognitive system, thus, may survive inside a secure shelter. William James is the first scholar to use the term, while Yung furthered the inherited concept in the 20th century. According to Yung, religion is based on the sacred experience or Numinous and means surrender to a higher power. Rooted in the collective unconscious which in turn contains archetypes, religious beliefs and dogmas are believed to be the outer manifestation of the inner part of our psyche, derived from within the experience of any certain religion.
    Keywords: Yung, religious experience, collective unconscious, archetype, numinous}
  • مریم اسمعلی پور *، علی محمدی
    از دیدگاه کارل گوستاو یونگ، انسان ها علاوه بر ضمیر ناخودآگاه شخصی یا فردی، بخش مشترک دیگری به نام ناخودآگاه جمعی یا فرافردی دارند. محتویات این بخش از روح و ذهن را کهن الگو ها تشکیل می دهند. یکی از این کهن الگو ها که نزدیک ترین چهره به ناخودآگاه شخصی و خودآگاهی ست، «سایه» نام دارد. کهن الگوی سایه، قسمت منفی و حیوانی، غریزی، زشت، نفرت انگیز و ناپسند آدمی ست. چیزی است که همه انسان ها مایل اند آن را از دیگران مخفی کنند. در این مقاله، پس از نگاهی کوتاه به مکتب روانکاوی یونگ، به تحلیل و تشریح کهن الگوی سایه پرداخته شده است و با در نظر گرفتن دو نقش مثبت و منفی برای سایه، چنانکه یونگ در نظریاتش تحلیل کرده است، در آغاز واژگان و در مرحله بعد مفاهیم و مفردات مربوط به این شاخصه در زبان مولانا و سرانجام، رمزهایی که در غزلیات شمس آمده و با این کهن الگو قابل تطبیق است، بررسی شده است. با توجه به شواهد و نتایج حاضر در متن، جنبه منفی سایه با واژگانی چون گرگ، روح حیوانی و...، مفاهیمی مانند «وجود نداشتن جان بی سایه»، «جان کژ اندیشه و یا بد اندیشه» و رمزهایی همچون نفس، دزد، فرعون، سگ، اشتر کین دار و غول نمایان شده است. در پایان، بخش کوتاهی به وجه مثبتی که شناخت این کهن الگو به دنبال دارد، در غزلیات، اختصاص داده شده است. بارزترین ویژگی سایه در این مورد، خودشناسی و خداشناسی است.
    کلید واژگان: کهن الگو, سایه, غزلیات شمس, یونگ و مولانا}
    As sight of Carl Gustav Jung، humans thereto having individual unconsciousness، have other common site which is called meta-individual or communal unconscious. Consist of this mentality is archetype of shadow one of the closest face to individual unconscious and awareness too. Archetype of shadow is negative، non-human، instinctive and human being’s، which mankind attempt to conceal is. This essay analyzed by archetype of shadow As Jung has analyzed his opinions and After a brief look at the psychoanalysis of Jung، it is considered with both positive and negative role for the shadow، Then at the beginning of words and concepts and terms related to the characteristics of the language of Rumi، and finally the codes that come with that archetype -the applicable، have been investigated. According to the evidence and present the results in context، the negative aspects of the shadow of words Has been detected such as wolves، spirit animal، concepts such as «the absence of the shadow of death،» «dead wrong idea or bad idea» and codes of thief، Pharaoh، dog، and giant and etc. Finally، the brief part is dedicated to recognize the positive aspects of this archetype، the most striking feature of the shadows in this case، is self-knowledge and Theology.
  • سیدرضی موسوی گیلانی، مریم مولوی *

    این نوشتار، «اعتقاد به منجی» را با بررسی سیر تحولی اسطوره کهن سیمرغ (منجی) در مشرق زمین (ایران) و پیوند آن را با اسطوره مدرن بشقاب پرنده (منجی) در مغرب زمین (ایالات متحده امریکا) به واسطه مفهوم ناخودآگاه جمعی یونگ و در قالب کهن الگوی رستگاری تبیین می کند.
    در بخش نخست، ابتدا به بررسی بحث ناخودآگاه جمعی، مفاهیم اسطوره، کهن الگو و غریزه از دیدگاه یونگ پرداخته و سپس در بخش دوم، به بررسی پیشینه اسطوره کهن سیمرغ و سیر تحولات آن در ایران می پردازیم و ارتباط آن را با ناخودآگاه جمعی بر مبنای روان شناسی تحلیلی یونگ بیان می داریم. سومین بخش این نوشتار درباره پرداخت به اسطوره مدرن بشقاب پرنده به واسطه دیدگاه یونگی و تبیین آن با مفهوم ناخودآگاه جمعی است و در پایان، نحوه پیوند اسطوره کهن سیمرغ و اسطوره مدرن بشقاب پرنده را با بیان برخی اشتراکات و تعریف ناخودآگاه جمعی یونگ برای نیل به رستگاری در قالب اعتقاد به منجی بیان خواهیم نمود.

    کلید واژگان: یونگ, ناخودآگاه جمعی, اسطوره, کهن الگو, غریزه, نماد و رویا, سیمرغ, بشقاب پرنده, منجی}
    Dr. Seyed Razi Moosavi Gilani, Maryam Molavi

    This article, compares "Belief in a saviour" with the old Phoenix epic (as Saviour) in the East (Iran) and links it with the modern epic of flying saucers (as Saviour) in the West (United states of America) through the concept of the collective unconscious of Jung and explains it based on old pattern of redemption. At first, we survey collective unconscious of Jung, meaning of epic, old patterns and instinct from Jung's point of view. Secondly, we study the history of the epic of Ancient Phoenix and its evolution in the East (Iran) and its relation with collective unconscious on the basis on anlytical psychology of Jung and finally, we ensure the link and commonalities between Ancient Phoenix and flying saucers and commonalities with the concept of collective unconscious. This all will lead us to the redemption issue that will be expressed in the form of believing in a Saviour.

نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال