به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یارسان » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یارسان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اردشیر منظمی*
    یارسانیان را در ایران به نام اهل حق دانسته و دیده اند و دیگران، علوی، نصیری، شاملو، صارلی، غلات، بکتاشی و... خوانده اند. آنین (در حالی) که نام اهل حق گویای پندار، پنداشت و انگاشت پشمینه پوشان، درویشان و هر آن کس است که داشتار شور و شیدای فرزان (عرفان) بر دل و دیده باشد. نوشتارهای کهن یارسانی، آیین ویژه برخی از لران و کردان را از دیرباز یارسان نامیده اند و چنین برمی آید که نام اهل حق، نامی جدید بر اینان باشد نه نامی خودخوانده از سوی خودشان. از دیگر سوی، بی هیچ روی نمی توان مانندگی های فراوان آیین یارسان را با اسلام و به ویژه شیعه از دیده دور داشت. بسیاری از بزرگان و برزشمندان (قدیسان) آیین یاری پس از پدیداری اسلام در سرزمین های اسلامی و با آموزه های آن به پیدایی آمده اند. گفتمان سپیده دم آفرینش، پیامبران آسمانی، جهان بینی یکتاپرستانه، جایگاه ویژه امام علی و پردگیان پاک پیامبر و بسیاری باورها نشان از رنگ و انگ اسلام و شیعه دارد. پن (اما) داستان دین برداری یارسانیان بسی از آنچه بسیاری پنداشته اند ژرف تر و نیازمند پژوهش های نغزتر است. تلاش یاریان برای زنده ساختن «آیین ایران» و «آیین کردان»، ورجاوندی (تقدس) دفتر «سرانجام»، پیامبرگونگی شاه سهاک و باورهایی همچون خداانسان انگاری، دونادون، بیا و بس و فراوان باورهای دیگر، نشان از دیگردینی یارسان دارد. در این جستار می کوشیم تا به شیوه گزارشی پردازشی و به روش پدیدارشناسانه از نگاه دینان پژوهی (رشته ادیان)، دین گونگی و دین بودگی یارسان را بنمایانیم.
    کلید واژگان: یارسان, یاری, اهل حق, سرانجام, دین}
    Ardeshir Monazzami *
    Yarsanians have been known and seen in Iran as Ahl-e-Haq, and others have called them Alavi, Nusayri, Shamloo, Sarali, Gholat, Baktashi, and so on. Anin (while) Ahl-e-Haq expresses the ideas of ​​the woolen people, dervishes and anyone who has the passion and mania of Farzan (mysticism) in his heart and eyes. The ancient writings of Yarsanis have long called the special religion of some Lors and Kurds Yarsan, and it seems that the name of Ahl-e-Haq is a new name for them and not a self-proclaimed name by themselves. On the other hand, the many similarities of the Yarsanism with Islam, especially the Shiites, cannot be overlooked. Many luminaries and saints of Yari rituals came to be known after the emergence of Islam in Islamic lands and with its teachings. The discourse of the dawn of creation, the heavenly prophets, the monotheistic worldview, the special place of Imam Ali, the pure veils of the Prophet and many other beliefs are signs of Islam and Shiism. Pan (Ama) the story of the Yarsanian religiosity is much deeper than many think and requires more careful research. Yaryan's efforts to revive the Iranian religion, the Kurdish religion, the sanctity of the book "End", the prophethood of Shah Sahak and beliefs such as anthropomorphism, Donadon and many other beliefs, show that the Yarsanism is a different religion. In this article, we try to show the religiosity of Yarsan, by using the report-processing method and adopting a phenomenological approach from the perspective of religious researchers (field of religions).
    Keywords: Yarsan, Yari, Ahl-e-Haq, End, religion}
  • علیرضا پارسا، محمدابراهیم مالمیر، رضا رسولی شربیانی، منصور رستمی*

    تجلی خداوند مبنای بنیادین و پایه اساسی جهان بینی و هستی شناسی آیین یارسان (اهل حق) است که با فلسفه ای خاص به آن پرداخته اند. در این نگرش، انسان های برجسته، یا متجلی از ذات حق اند یا جلوه گاه صفت او. تبیین نکردن و تمییز ندادن بین «تجلی ذات» حق با «ذات» و تعینات و صور آن منشا اساسی تفسیرها و تاویل های نارسا یا نادرست بوده است. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی، به دنبال بررسی و ریشه یابی باورمندی های آیینی اهل حق با تکیه بر متون اصلی آن ها است و مساله «تجلی ذات» حق را تحلیل کرده است. نگارندگان به این نتیجه کلی دست یافته اند که نظر به تنوع معنایی «ذات» در متون کلامی آیین یاری، «تجلی ذات» در مراتب «یایی» و «دری» و «خاوندکاری» متفاوت اند؛ در نتیجه کیفیت «تجلی ذات» در انسان و نظام «مظهریت» در بطن متون آیینی، علی رغم تحریف هایی ناشی از کم اطلاعی گویندگان دوره های کلامی اهل حق، تقریبا هم سو و شبیه به مبانی عرفان نظری مکتب ابن عربی است و با باور شفاهی مردم و کلام دانان یارسان متفاوت است. همچنین نشان می دهد که کنه مبانی متون معرفتی این آیین برای پیروان آن به خوبی معلوم نیست!

    کلید واژگان: ذات, تجلی, مظهریت, یارسان, اهل حق, سلطان اسحاق, عرفان اسلامی}
    AliRaza Parsa, MohamadAbrahim Malmir, Reza Rasoli, Mansour Rostami *

    God’s manifestation is the fundamental basic ground of Yarsanist (People of Ḥaqq) worldview and ontology, which is dealt with in terms of a peculiar philosophy. On this outlook, outstanding people are either manifestations of the divine essence or manifestations of divine attributes. The failure to discriminate the manifestation of the divine essence from its determinations and forms has been the main source of Yarsanist misinterpretations. Drawing on a descriptive-analytic method, in this paper we examine and diagnose Yarsanist beliefs through their main texts, analyzing the problem of the manifestation of the divine essence. We conclude that given the semantic variety of “essence” in theological texts of Yarsanism, the manifestation of the essence differs at the stages of Yāyī, Durrī, and Khwāwandkārī. Thus, the quality of the manifestation of the essence in humans and the system of manifestation in ritual texts is, despite distortions throughout Yarsanist theological periods, all but consistent with the foundation of Ibn ‘Arabī’s school of theoretical mysticism and different from oral beliefs of Yarsanist laypeople and theologians. It also shows that the depth of epistemic texts is not known to their followers.

    Keywords: Essence, manifestation, Yarsan, People of Ḥaqq, Sulṭān Isḥāq, Islamic mysticism}
  • مهری رحیمی، امیر اسماعیل آذر
    فرقه «اهل حق» یا «یارسان» که در قرن هفتم هجری به وسیله سلطان اسحاق (صحاک) بنیان نهاده شد، از کهن ترین فرقه های تصوف است که از لحاظ تخلیط مذاهب اساطیری و گنوسی کهن نظیر بودایی، برهمایی، مانوی، یزیدی، زروانی، مزدکی، زردشتی، خرمدینی و...با آیین ترسایی و داستان های اسراییلی و صوفیگری و درویشی و عرفان و فتوت و تعالیم باطنی فاطمی و صباحی و فرهنگ دروزی و حروفیگری و نقطویان و بکتاشی و نصیری و غالیگری شیعی، آیینی التقاطی به شمار می رود. تفکر غالب و مشترک آن ها با مذاهب اساطیری و باطنی آن است که در مورد خداوند، قایل به حلول و تجسد هستند و سیر تکامل صعودی و نزولی روح بشر را بعد از مرگ به صورت گردش های متوالی (تناسخی) و هزار و یک گانه در اجساد مختلف انسان و حیوان می دانند که اصطلاحا به آن دونادون می گویند. این فرقه به «علی اللهی» نیز مشهورند چون به الوهیت امام علی(ع) معتقدند و در مراکزی به اسم «جم خانه» طی آداب و رسوم خاصی تشکیل جم می دهند و وجه مشخصه ظاهری آن ها داشتن «شارب» (سبیل) های پرپشت و آویخته روی لب است. مقاله حاضر تلاش دارد فهرستی از کلام ها و کتاب های چاپ و منشر شده اهل حق را به پژوهشگران معرفی نماید.
    کلید واژگان: اهل حق, یارسان, سروده, کتاب, کلام, دفتر, سرانجام, نسخه خطی, متون}
    Mehri Rahimi, Amir Esmail Azar
    Ahle Hagh" sect, "Yarsan", in the seventh century by Sultan Isaac (Sshhak) was founded, is the oldest Sufi sects in ancient Gnostic mythological and religious combine such as Buddhist, Brahmin, Manichaean, Yazidi, Zarvani, MAZDAK, Zoroastrian, Christian rituals and stories Khorramdin and ... the Israelis and Sufism and mysticism and Sufism and the esoteric teachings of the Fatimid and Sabahi and culture of generosity and Druze and Shiite Hrufygary and Noqtavyan and Bektashi and Nasiri and overblown, is eclectic ritual .
    human and animal Mygvynd.ayn Donadoni knows that the so-called cult "Ali Allah," also known as the divinity of Imam Ali (aS) said in centers called "house Jam" jam formed during certain rituals, and characteristic appearance they have a "whisker" (mustache) thick and hung on the lips. The congregation instead of thirty days, only three days, fasting during the fall and instead have specific prayer needs Mydhnd.bkhsh the first study to explore and introduce the cult manuscripts devoted a large collection of "words" and "office" old line of discourse their great Gorani Kurdish language is the most important letter "eventually" or "the word of the treasury" is called. This paper attempts to print a list of words and books published by researchers from the right to introduce.
    Keywords: AhleHaghSaying, Notes, ManuscriptGuraniKurdish, Scripts}
  • اهل حق (یارسان) / مطالعه مردم شناسانه گروهی از شیعیان غالی استان کرمانشاه
    سیدجواد امام جمعه زاده، سارا ویسی
    علیرغم اختلاف نظرهای فراوان درباره هویت و ماهیت آئین اهل حق (یارسان)، به وضوح می-توان بنیان های شیعی را در اصول اعتقادات و باورهای معتقدان این آئین مشاهده کرد؛ هرچند بهتر آنست که به سبب پاره ای اضافات و افراط ها، از جمله قائل شدن مقام الوهیت برای بسیاری از پیشوایان دینی بویژه حضرت علی(ع)، آنان را تحت عنوان «غلاه شیعه» مطالعه کرد. امروزه آئین اهل حق که معتقدانش غالبا در مناطق باختری کشور، بخصوص استان کرمانشاه سکونت دارند، با ایده هایی چون قداست، مظهریت، الوهیت، دون-به دون شدن، اجرای مراسمات مذهبی و ذکر اوراد و ادعیه های روحانی در جمخانه، برپاداری رسومی چون رسم سرسپردن و جوز سرشکستن، ادای شکل خاصی از روزه، قربانی و نذر، گرایش به موسیقی های عرفانی و رقص سماع، نگهداری کتب مقدس در منازل، شارب دست نخورده مردان و... پیوند دارد.
    کلید واژگان: اهل حق, یارسان, غلات شیعه, حضرت علی (ع), سلطان اسحاق}
    Dr. Sayyid Jawad Imam Joma, Zada, Sara Weysi
    In spite of numerous disagreements regarding the identity and nature of Ahl Ḥaqq, we may clearly see the Shiite foundations in creeds and beliefs of the believers of Ahl Ḥaqq. However, they may be studied as extremist Shiites due to some excesses such as divinity of many religious leaders, especially Imam Ali. Today, Ahl Ḥaqq's creed – whose followers mostly settle in western parts of Iran, especially Kermanshah province – is linked to ideas such as sacredness, embodiment, divinity, certain religious rites, certain formulas and spiritual prayers in Jam-Khānas, holding rites such as sar-sepurdan and jowz sar-shekastan, a certain form of fasting, sacrifice and vow, mystic music and samā' dance, keeping scriptures in houses, and unshaved moustaches of men.
    Keywords: Ahl Ḥaqq, Yarsan, extremist Shiites, Imam Ali, Sultan Isḥaq}
  • پیمان ابوالبشری*، هادی وکیلی
    در سده هشتم هجری، فرقه ای موسوم به «اهل حق» توسط سلطان اسحاق (سحاک) در کردستان تاسیس شد. وی سنگ بنای ایدئولوژی خود را دن به دن (تناسخ) قرار داد. وی این نظریه را از ادیان هندو و بودایی اخذ کرده بود. سلطان اسحاق از این طریق توانست مشهورترین داستان ها، اساطیر ادیان کهن ایرانی و غیرایرانی و تا حدودی مناسک ایشان را در فرقه تازه تاسیس خود جذب کند. هدف این مقاله، نشان دادن شباهت های ساختاری تناسخ و تا حد ممکن، تعیین تاثیرپذیری اهل حق از ادیان هندو و بودایی از طریق کشف مضامین پنهان در متون اهل حق است. روش پژوهش، رویکرد اسنادی و تاریخی است.
    کلید واژگان: اهل حق, دن به دن, بودایی گری, تناسخ, یارسان}
    Payman Abulbashari*, Hadi Wakili
    In the eighth century (‘AH’), Sultan Ishaq (Sohak) founded a sect called “Ahl-e-Haqq” in Kurdistan. He developed his ideology on the concept of Don be Don (incarnation) and took this theory from Hindu-Buddhist religions. Then, he had the most famous ancient Iranian and non-Iranian stories and myths and, to some extent, their rituals assimilated into the new sect he had founded. The present paper seeks to show the structural similarities of incarnation and attempt to make explicit the effect of Hindu-Buddhist religions on Ahl-e-Haqq sect by exploring the hidden themes in the texts of Ahl-e-Haqq. A documentary-historical approach is used in this paper.
    Keywords: Ahl, e, Haqq, Don be Don, Buddhism, incarnation, Yarsan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال