به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "attributes of god" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «attributes of god» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی attributes of god در مقالات مجلات علمی
  • طاهر کریم زاده*، ابراهیم نوئی، عباس میرزایی

     پژوهش پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی به مقایسه دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره آموزه بداء پرداخته است. ملاصدرا از طریق اشاره به نفوس سماویه و ملایک عماله، حقیقت بداء را تبیین و نحوه اسناد حقیقی آن به خداوند را تحلیل می کند؛ اما علامه طباطبایی توانسته است، بدون اشاره به افلاک و با استفاده از آیات قرآن کریم، رابطه بداء با صفات و تقدیر الهی را تبیین کند. علامه با استفاده از آیه 39 سوره رعد، هم حقیقت بداء را تبیین می کند و هم دایره شمول آن را به تمام موجودات دارای اجل، تعمیم داده و همیشگی بودن آن را اثبات می نماید. همچنین وی بر خلاف ملاصدرا که حقیقت نسخ و بداء را متفاوت می داند، حقیقت آن دو را یکی دانسته و تفاوت آنها را در شمولشان نسبت به عالم تکوین و تشریع بر می شمرد. ملاصدرا وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) را جایز دانسته، ولی از دیدگاه علامه طباطبایی، وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) جایز نیست.

    کلید واژگان: بداء, صفات خداوند, تقدیر الهی, علم و عصمت معصومان, ملاصدرا, علامه طباطبایی
    Taher Karimzadeh *, Ebrahim Noei, Abbas Mirzaei

    The following research compares the viewpoint of Mulla Sadra and Muhammad Husayn Tabataba’i about the concept of Badā’ in descriptive and analytical approach.Mulla Sadra clarifies the reality of Badā' by referring to celestial population and analyzes the true course of it’s attribution to God; while Allameh Tabataba’i was able to explain the relation of Badā' with the traits and foreordination of the Almighty through the verses of the Holy Quran without mentioning the cosmos.Allameh Tabataba’i explains the truth of Badā' using the 39th verse of the Sura Rad and also extends it’s inclusion to all creatures who have a fate, and proves it's eternality.Unlike Mulla Sadra who believes that the truth of abrogation and Badā' are different, Allameh Tabataba’i considers them of the same reality, and counts their difference in their inclusion regarding the worlds of Creation and Legislation.Mulla Sadra approves the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin [pbut] (the Innocents), meanwhile from the viewpoint of Allameh Tabataba’i the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin is not allowed.Obtaining the viewpoint of Allameh about the truth of Badā’ and everything related to it from his publications, and comparison analysis of the viewpoints of Mulla Sadra and Allameh Tabataba’i are the innovations of the present research.

    Keywords: : Bada, Attributes of God, Divine Destiny, Knowledge, Infallibility of the Infallibles (a), Mulla Sadra, Allameh Tabataba', i
  • علی ابوالحسنی*
    دیدگاه مولانا جلال الدین بلخی درباره مسئله امکان و چگونگی شناخت خدا به دلیل برخورداری وی از میراث متنوع مشرب های کلامی، فلسفی و عرفانی پیشینیان، اهمیت دارد. مولانا معتقد است که در پس همه پدیده های این عالم، وجودی است کامل، آگاه، نامتناهی و دارای همه صفات و اسمای حسنی. مولوی این وجود را خدا می نامد. خداوند منشا و سرچشمه لایزال هستی و زندگی است. خداوند خالقی است که همه کاینات را از «عدم» و فقط به اراده خویش آفریده است. کانون و محور اندیشه مولانا، خداوند «فعال ما یشاء» و قادر مطلق است. انسان مورد نظر مولوی، موحد و یگانه پرست است. او محو در صفات و اسمای خداوند است. این انسان برای پیروزی بر تعارضات درونی و تمایلات حیوانی، همواره در جهاد و مبارزه با خود است. سلوک عرفانی، عبادت عاشقانه و خودسازی، توشه راه اوست. او به عشق و محبت الهی همه مخاطرات «سفر الی الله» را پذیرفته، دم به دم خود را به حوزه جاذبه ربوبی نزدیک می سازد. بدین ترتیب مولانا با استفاده از زبان بلند عرفان و هنر، صنعت شعر و نثر روح نواز، دیدگاه خود درباره خدا، جهان و انسان و رابطه آن ها را بیان می کند. در این پژوهش تلاش گردیده است تا با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای به بررسی موضوع انواع معرفت و مفهوم خدا از دیدگاه عرفانی مولوی، پرداخته شود و نویسنده در این نوشتار، به تحلیل بیشتر شیوه های معرفت و شناخت خدا پرداخته است.
    کلید واژگان: خداشناسی, صفات خدا, عرفان, مولانا, معرفت
    Ali Abolhassani *
    Maulana Jalaluddin Balkhi's view on the issue of the possibility and how to know God is important because of his diverse theological, philosophical and mystical heritage of his predecessors. Rumi believes that behind all the phenomena of this world, there is a complete, conscious, infinite existence with all the attributes and names of goodness. Rumi calls this existence God. God is the eternal source of existence and life. God is the Creator who created the whole universe from "nothingness" and only by His will. The center of Rumi's thought is God, "our active Isha" and the Almighty. Rumi is the monotheistic and monotheistic man. He disappears in the attributes and names of God. This man is always in jihad and fighting against himself to overcome internal conflicts and animal desires. Mystical conduct, romantic worship and self-improvement are his baggage. By divine love and affection, he has accepted all the dangers of the "journey to God" and is gradually approaching the realm of divine attraction. In this way, Rumi uses the long language of mysticism and art, the poetry industry and spiritual prose to express his views on God, the world and man and their relationship. In this research, an attempt has been made to study the subject of different types of knowledge and the concept of God from Rumi's mystical point of view by descriptive-analytical method and by using documentary and library sources. Is.
    Keywords: theology, Attributes of God, mysticism, Rumi, knowledge
  • رویا موسوی گرمارودی، محمد اسدی گرمارودی، محمد تقی فعالی
    در این مقاله سعی شده به مراتب سلوک عرفان اسلامی با تاکید ویژه بر اسماء الهی نگاه شود. به این معنا که با توجه به اسماء به شناسایی و تبیین مراتبی چند از سلوک پرداخته می شود. برای این کار ابتدا مراتب مرادف و همسویی را که عرفا در طول قرون ذکر کرده اند در کنار هم نهاده و سپس به اسماء مشترکی رسیدیم که گاه آشکارا و گاه به طور ضمنی بیان شده بودند. به عبارت روشن تر، با تکیه بر باور تاثیر و تاثر اسماء بر هم و به ویژه نقش اسماء و صفات سبعه در مراتب تجلی در پی آنیم که مراتب تعلق و تحقق و تخلق به اسماء الهی یا همان مرتبه های سلوکی توصیف کنیم؛ چرا که به باور عرفا اسماء الهی کلیدهای سلوک عرفانی هستند که می توان با تخلق به آنها قفل بسته دروازه های وادی سلوک پارسایانه را یک به یک گشود.
    کلید واژگان: اسم و اسم الاسم الهی, تعلق و تحقق و تخلق اسمائی و صفاتی, اسماء سبعه, آثار و احکام ااسماء الهی
    R. Mosavi, M. Asadi, Mt Faali
    This article tries to look at the path toward God in Islamic mysticism with the emphasis on Devine Names. In other words, through Devine Names we try to recognize and define the states of mystical path. For this purpose, we collect different views about the mystical journey from Sufi works, then we extract the common Devine Names parallel to each state of the journey. Since, as Sufis mentioned, Devine Names have an effect on each other, especially the Seven Names of God are the bases for Divine manifestation, so they are the principal elements for the God realization and assuming the Divine character. Therefore, as the mystics say, the Devine Names are the keys for the locked gates of the mystical path.
    Keywords: The Devine Names, the Names of The Devine Names, God cleaving, realization, assuming the Divine character, The Seven Names, Attributes of God, effects, precepts of The Devine Names
  • قربان علمی*، حسین امیدی
    این تحقیق با روش تحلیلی و نظری به توصیف، تحلیل و نقد داده های مربوط به دین نوئر در حوزه خداشناسی می پردازد. هدف این است که با استفاده از مطالعات انسان شناختی اوانس پریچارد، ضمن بررسی مفهوم، کارکرد و صفات خدا، اعتقاد به خدای فطری و ذاتی را در دین ابتدایی نوئر اثبات کند. در گذشته، بسیاری مفهوم خدا را در ادیان اندیشه ای خرافی، وهم آور و از روی ترس دانسته اند. اما پریچارد، با طرح الهیات فطری در دین نوئر و مقایسه آن با ادیان متمدن، نشان داد که مفهوم «الهیات» در ادیان امری موهوم نیست. براساس یافته های پریچارد، الهیات نوئر الهیاتی پیچیده، منحصر به فرد و همسان با ادیان متکامل و متمدن است که با زندگی دینی نوئرها گره خورده است. بر این اساس، خدای نوئر، خدایی اخلاقی است که دارای صفاتی به مانند دلسوز، آفریننده، خالق سنت ها و رسوم، بینا، شنوا، حافظ، دوست و پدر انسان ها، قادر مطلق، همه جاحاضر، عطابخش و گیرنده حیات است که وجود آن در عرش آسمان و در قالب روحی آسمانی با نام «کئوث» است.
    کلید واژگان: دین نوئر, مفهوم خدا, صفات خدا, کارکرد خدا
    Qorban Elmi*, Hossein Omidi
    Using a theoretical- analytical method, this study describes, analysis and criticizes the ideas relating to the religion of Nuer presented in the field of theology. Referring to Evans-Pritchard’s anthropological studies and investigating the concept, function and attributes of God, this paper tries to prove that initial Nuer believed in an innate God. In the past, many considered the notion of God as something superstitious and imaginary and ascribed its development to man’s fear. Proposing the idea of innate theology in the religion of Nuer, Pritchard compares it with civilized religions and shows that the religious concept of "theology" is not imaginary. According to Pritchard’s research findings, the theology of Nuer is complex, unique, it is identical to organized and civilized religions and it is tangled in the religious life of those who follow Nuer. Accordingly, Nuer considers God is as a moral god with such attributes like being compassionate, creative, originating of traditions, seeing, hearing, protective, the father and friend of mankind, omnipotent, omnipresent, as well as being life-giving and life-taking. He resides in a throne in heavens having the form of a heavenly spirit called "Ke’uth".
    Keywords: religion of Nuer, concept of God, attributes of God, function of God
  • مریم محمودی، طاهره حاج ابراهیمی
    الاهیات سلبی به نظام الاهیاتی گفته می شود که در بیان معرفت ما از خداوند، از عبارات سلبی استفاده می کند. در مقابل آن الاهیات ایجابی قرار دارد که برای توصیف خداوند بر عبارات ایجابی و مثبت تاکید می کند. الاهیات سلبی بر مبنای موضوعاتی همچون دسترس ناپذیری و تنزیه و تعالی خداوند، تنزیه و دسترس ناپذیری و نیز عدم امکان شناخت پروردگار، قرار دارد. براساس این دیدگاه، خداوند از همه کیفیات و صفاتی که درباره بشر به کار می رود و یا آنچه بشر به او نسبت می دهد، متعالی است. بنابراین انسان جز با زبان سلبی نمی تواند درباره خداوند سخن بگوید. ابن میمون بزرگ ترین فیلسوف یهودی قرون وسطی و یکی از معروف ترین شخصیت های تاریخ یهودیت، از مهم ترین نمایندگان تفکر سلبی به شمار می آید. از نظر او هیچ شباهتی میان خالق و مخلوق نیست، بنابراین هیچ راهی برای معرفت خداوند جز ازطریق صفات سلبی وجود ندارد و با هیچ زبانی جز زبان سلبی نمی توان خداوند را توصیف نمود.
    کلید واژگان: ابن میمون, دلاله الحائرین, الاهیات سلبی, صفات الاهی
    M. Mahmoudi, T. Hajebrahimi
    Negative Theology is a type of theological thinking that attempts to describe God by negation, in contrast to Positive Theology that uses "positive" terminology to describe the Divine. Negative Theology, based on the idea of inaccessibility and transcendence of God, claims that He is imperceptible and ineffable. According to this viewpoint God is beyond all personal and anthropomorphic descriptions. Thus we cannot speak of Him except by negation. Maimonides is one of the greatest Jewish philosophers of medieval period. He is a famous representative of this kind of theology. For him there is no similarity between God and man, so there is no way to describe God, i.e. we can speak only in terms of what may not be said about Him.
    Keywords: Maimonides, Guide for the Perplexed, Negative Theology, attributes of God
  • Abbas Ahmadi Sadi
    The sophisticated issues on theism, due to God's glory, have made the Muslim philosophers confess the weakness of intellect and rationality. These scholars, particularly from the time of Mollasadra untill now, are greatly indebted to Imam Ali for his exalted words and sayings in Nahj-al- Balaghe concerning theism. Among the theistical issues enlightened in Nahjal- Balaghe are: the levels of pure monotheism, the possibility of knowing God, the levels of the human's knowledge of God, the manner of scribing God to perfection attributes, God's way of talking, God's fate and destiny, etc. It seems that the divine and intellectual sage's efforts together with taking advantage of Imam Ali's ideas and beliefs within the framework of hermeneutics have led to many logically plausible findings. These findings have been in line with the Qurnic verses and the Islamic mystic's views.
    Keywords: Nahj, al, Balaghe, Intellectual Theism, Monotheism, Attributes of God
  • عبدالله موحدی محب
    از واژگان پربسامد درمحاورات عرفی و ادبیات کلاسیک و متون مرتبط با عرفان و تصوف، که چه بسا موجب کژتابی در بهره جویی از آن شده واژه لاابالی است. این عنوان از زبان عربی به فارسی آمده و از معنای ترکیبی و اسنادی به معنای جامد و افرادی گراییده است. با عنایت به ریشه داری اصطلاحات و عناوین رایج تصوف و عرفان اسلامی در آموزه های دینی، جست وجو از خاستگاه اصلی عنوان یاد شده و کاربرد آن درباره خداوند از سویی، و نسبت به سالکان راه از دیگر سو، نیز لزوم تلاش معناشناختی در چگونگی تحول مفهوم آن در ادبیات و عرفان اسلامی، و توجیه خردپذیر صدق آن بر ذات اقدس ربوبی، زمینه ها و موضوعات اصلی نوشته حاضر را تشکیل داده است.
    کلید واژگان: لاابالی, بهشت, دوزخ, حدیث قدسی, خداوند
    A. Movahhedi Moheb
    One of the frequent words in common conversations, classic literature, and mystical texts is considered to be the word “Lā obāli”(originally means impulsive) which has recently been applied inappropriately. This word is taken from Arabic into Persian. Through the years, it has changed from a synthetic word to a single word with a specific meaning. Regarding etymology of mystical words in religious teachings, this study has attempted to find out the main origin of the aforementioned word. It has also examined the application of this word when describing God and truth-seekers. Besides, necessity of semantic study of the word “Lā obāli”, history of its’ semantic change in mystical literature, and justification of its reference to God are investigated in the present research.
    Keywords: Lā obāli, Pradise, Hell, Hadith Qodsi, Attributes of God
  • This research is about the comparison between Orthodox mysticism and Kubrawiyid Sufism on the concept of vision، both of which have common origin. The eastern Orthodoxy has esoteric and spiritual epigrams more than other Christian sects، and considering geographical and political conditions، has close relationship with the east، specifically Islamic world. An important issue of Semitic religions is possibility of vision of God. In Orthodox Christian mysticism and Kobrawiyids، what is visible is God''s powers and attributes. By purifying the heart، man can see them، and essence of God remain invisible and indescribable. But Christians describe the vision as vision of Trinity، especially vision of Christ، but because of the absolute transcendence of God in Islam، Kobrāwīyid mystics don’t speak of the vision of God، rather، they describe the vision as vision of attributes and His manifestations. Also some of the mystics of both ways have used black light symbol to describe his and her mystical vision and some of them have used symbol of light.
    Keywords: attributes of God, Kobrawiyids., essence of God, vision, Orthodoxy
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال