به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « beliefs » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «beliefs» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Hamid Rezania Shirazi *, Davoud Rahimi Sojasi
    The world today accommodates many communities, consisting of diverse cultures with their distinct and similar characteristics. There are different conceptions of the nature of humans and the world, and the necessity of a comprehensive revision of various intellectual and cultural foundations for purposes of preventing the ever-growing conflicts makes itself felt more and more. Finding the roots and providing theoretical philosophical analyses of such tensions, as well as social repercussions of the philosophical views, will present us with a context in which the problem is illuminated. The social approach to the Darwinian theory of transformism is one such theory that provides philosophical and social contexts for aversion of the other. In this paper, we draw upon the analytic-descriptive method to collect data and documents to examine the philosophical and theological aspects, and then the social aspects, of this approach. We conclude that social Darwinism is not only a threat to cultural interrelations and peaceful coexistence of ethnicities, religions, and races, but also a threat to the world by encouraging racism, radical nationalism, and ethnical and religious supremacy, providing scientific justifications for such manners and habits.
    Keywords: Social Darwinism, beliefs, culture, the other, repercussions}
  • عبدالواحد بامری*، سید زین العابدین سجادی، سید اکبر حسینی قلعه بهمن
    فرقه باطنی گرای «ذکریه»، که در قرن دهم هجری در منطقه ای به نام «تربت» در بلوچستان پاکستان پا به عرصه حیات نهاده است، از فرقه هایی است که باورهای دینی آن اقتباس از برخی فرقه های مطرح در جهان اسلام می باشد. پیروان فرقه ذکریه در اعمال عبادی و مناسک دینی بدعت هایی را پدید آورده اند که اعتقادات آنان نیازمند به واکاوی علمی و ارزیابی است در همین راستای از باورهای مذهبی این فرقه، اعتقاد به خاتمیت به شمار می رود که در این عرصه دو رویکرد در منابع علمی آنان گزارش شده است. در نوشتار حاضر به نقد و تحلیل دیدگاه این فرقه در مورد خاتمیت اشاره می شود. از نتایج جستار حاضر آن است که دیدگاه ذکری ها پیرامون خاتمیت با معارف قرآن و عترت نبوی واگرایی دارد و ادعای آنان موجب تحریف در تعالیم حیات بخش دین اسلام و با آموزه های دینی در تعارض است.
    کلید واژگان: ذکریه, بلوچستان, خاتمیت, محمد اتکی, عقائد}
    Abdolvahed Bameri *, Sayyed Zeinolabedin Sajjadi, Seyyed Akbar Hosseyni Ghale Bahman
    The esoteric sect of "Zhikriya" which started in the 10th century of Hijri in an area called "Torbat" in Baluchistan, Pakistan, is a sect whose religious beliefs have been taken from some prominent sects in the Islamic world. The followers of the Zhikriya sect have created heresies in their acts of worship and religious rituals, whose beliefs require scientific analysis and evaluation. One of the religious beliefs of this sect is the belief in the end of prophethood, in which two approaches have been reported in their religious sources. In this article, the criticism and analysis of its point of view about the end of prophethood is discussed. One of the results of the present research is that the views of the Zhikriya regarding the end of prophethood with the teachings of the Quran and Prophetic progeny are divergent. Their claim has caused a distortion in the resuscitative teachings of Islam and is in conflict with religious teachings.
    Keywords: Zhikriya, Baluchistan, End of Prophethood, Mohammad Atka, beliefs}
  • محمود ملکی راد*، مرتضی عبدی چاری

    سبک زندگی (Life style)  شیوه زندگی یا سبک زیستن است که برخواسته از عقاید و ارزش های یک فرد یا جامعه است و مجموعه ای از طرز تلقی ها، عادت ها، نگرش ها، سلیقه ها، معیارهای اخلاقی و سطح اقتصادی، در کنار یکدیگر طرز زندگی کردن فرد یا گروهی را می سازند. سبک زندگی اسلامی از جمله واژگانی است که اولین بار توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی وارد ادبیات جامعه ما شد و به سرعت به موضوع مهم و کلیدی تبدیل گردید. مراد از آن هنجارهای رفتاری برآمده از بینش ها، باورها، جهان بینی و نوع نگاه ما به جهان هستی، ارزش ها و گرایش های برگرفته از دین اسلام است و همه ابعاد زندگی را در بر می گیرد. از آن جایی که باور به مهدویت یکی از کلیدی ترین آموزه های اسلامی است و همه ظرفیت های اسلام به صورت کامل در آن ظهور و بروز دارد؛ می تواند در مبانی اعتقادی و باوری سبک زندگی اسلامی، تاثیرگذار باشد و در ارایه الگو برای سبک زندگی اسلامی، سهم و نقش داشته باشد. برخی از مهم ترین این امتیازات عبارتند از: الف) مهدویت و باور به هدفمندی تاریخ و الگوی سبک زندگی براساس آن؛ ب) مهدویت و باور به آینده روشن و الگوی سبک زندگی براساس آن؛ ج) مهدویت و التزام بینشی نسبت به امامت و الگوی سبک زندگی براساس آن؛ د) مهدویت و باور به رهبری نواب عام در عصر غیبت و الگوی سبک زندگی براساس آن؛ ه) مهدویت و تحکیم باور به امامت و الگوی سبک زندگی مصون از انحراف. در نوشته پیش رو با این نگاه، از باورها و بینش های بر آمده از اعتقاد به مهدویت که در ارایه الگو برای سبک زندگی اسلامی موثرند گفت وگو شده است. از نوآوری های این تحقیق، تبیین الگویی نقش باورهای مهدوی در ارایه مدل و الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

    کلید واژگان: سبک زندگی, مهدویت, باورها, بینش ها, الگو}
    Mahmoud Maleki Rad *, Morteza Abdi Chari

    A lifestyle is a way of life or lifestyle that is based on the ideas and values ​​of an individual or society and a set of attitudes, habits, attitudes, tastes, moral standards and economic level, the way of life of an individual or group. They are building. The Islamic way of life is one of the words that first entered the literature of our society by the wise leader of the Islamic Revolution and quickly became an important and key subject. It refers to those behavioral norms derived from insights, beliefs, worldviews and the way we look at the universe, values ​​and tendencies derived from Islam and encompass all aspects of life. Whereas the belief in Mahdaviiat is one of the key teachings of Islam and all the capacities of Islam are fully manifested in it; It can be effective in the doctrinal foundations of the Islamic lifestyle and play a role in providing a model for the Islamic lifestyle. Some of the most important of these advantages are: A) Mahdaviiat and belief in the purposefulness of history and the pattern of life based on it; B) Mahdaviiat and belief in a bright future and a lifestyle pattern based on it; C) Mahdaviiat and commitment to a vision towards the Imamate and the lifestyle model based on it; D) Mahdaviiat and belief in the leadership of Nawab Aam in the age of absence and the lifestyle model based on it; E) Mahdaviiat and strengthening the belief in Imamate and a deviant lifestyle pattern: In the leading article, with this view, the beliefs and insights derived from the belief in Mahdaviiat that are effective in providing a model for the Islamic way of life are discussed. One of the innovations of this research is the model explanation of the role of Mahdavi loads in providing a model for the Islamic way of life.

    Keywords: Lifestyle, Mahdaviiat, beliefs, Insights, pattern}
  • فرزانه قرائتی جهرمی، حمیدرضا شریف*
    استفاده از الگوها، به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های معماری، به منظور خلق معماری ماندگار، اهمیت دارد. یکی از اجزای الگوها در معماری، هنر گره چینی است که در هندسه اش، اعداد مهم ترین مولفه و مبنای نام گذاری است. به نظر می رسد با آگاهی از معانی اعداد و به کارگیری صحیح آنها در مکان های متفاوت، بتوان در تمدن های دینی و به دور از مسایل اعتقادی تمدن های غیردینی، الگوهایی کاربردی، ماندگار و جاودانه برای استفاده از گره چینی مطرح کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی الگوهای معنایی اعداد را به عنوان متغیر میانجی، میان گره چینی و اعتقادات تمدن بشری، بررسی کرده و از مقایسه تطبیقی معنای اعداد در تمدن ها، کاربرد گره چینی در مکان های مختلف را بیان می کند. نتایج نشان می دهد با آگاهی از جنبه های معنایی اعداد می توان گره های دوازده را در بیشتر تمدن ها کهن الگو دانست و از گره های هشت به عنوان الگوی خاص و غالب ادیان نام برد، اما شواهدی برای نسبت دادن گره های خاص به تمدن های غیردینی وجود ندارد.
    کلید واژگان: باورها و اعتقادات, گره چینی, معانی اعداد, معماری مقدس, هندسه در معماری, متغیر میانجی}
    Farzaneh Gharaati Jahromi, Hamidreza Sharif *
    It is important to use patterns as one of the most important components of architecture in order to create sustainable architecture. One of the components of patterns in architecture is the art of Chinese knotting, in the geometry of which numbers are the most important factor and basis of naming. It seems that by knowing the meanings of numbers and their correct use in different places, and far from the doctrinal issues of secular civilizations, it is possible to introduce practical, lasting and eternal patterns for the use of Chinese knotting in religious civilizations. Using the descriptive-analytical method, this study examines the semantic patterns of numbers as a mediating variable between Chinese knotting and the beliefs of human civilization, and through a comparative examination of the meaning of numbers in civilizations, expresses the use of Girih in different places. The results show that by knowing the semantic aspects of numbers, twelve knots can be considered as an ancient model in most civilizations and eight knots can be named as a special and dominant pattern of religions, but there is no evidence to attribute special knots to secular civilizations.
    Keywords: beliefs, Girih, Meanings of Numbers, Sacred Architecture, Geometry in Architecture, Mediating Variable}
  • نصرت الله آیتی *

    تعداد قابل توجهی از عالمان شیعه، دین را به سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام تقسیم کرده اند و این خود به نوعی طرح کلی دین است. مستند این طرح روایت معروفی از پیامبر اکرم؟ص؟ است که علم را منحصر در آیه محکمه، فریضه عادله و سنه قایمه کرده است. حال پرسش اساسی این است که آیا سه گانه اعتقاد اخلاق و احکام می تواند طرح کلی دین باشد و آیا روایت یاد شده در مقام بیان طرح کلی دین بوده است در نوشتار پیش رو که با روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته است در بخش نخست پس از اثبات اعتبار سندی حدیث و انعکاس دیدگاه عالمان شیعه در این باره اثبات شده است که حدیث یاد شده نمی تواند ناظر به طرح کلی دین باشد و در گام بعد به تبیین و تحلیل مفاد روایت از منظر اندیشمندان شیعه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: طرح کلی دین, آیه محکمه, فریضه عادله, سنه قائمه}
    Nusratullah Ayati*

    A significant number of Shiite scholars have divided religion into three sections: beliefs, ethics, and rulings and this is, in turn, an outline of religion. The reason for this claim is a famous narration of the Holy Prophet (SA) which has limited knowledge to beliefs, ethics and rules. Now the main problem is whether the trinity of beliefs, ethics and rules can be the outline of religion and whether the above narration has been in the position of expressing the outline of religion? In this article, which has been compiled by descriptive and analytical method, in the first part, after proving the documentary authenticity of the hadith and reflecting the views of Shiite scholars in this regard, it has been proved that the mentioned hadith cannot refer to the outline of religion and in the next step it has been explained and analyzed the contents of the narration from the perspective of Shiite thinkers

    Keywords: beliefs, ethics, rules, Outline of Religion}
  • رضا خانجانی *

    ارایه طرح کلی دین از ضروریات فهم نسبتا جامع از مبانی و اصول و امتداد های دین در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان محسوب می شود. از منظر آیت الله جوادی آملی، دین مجموعه عقاید و باورها، اخلاق و نظام ارزشی، و احکام و نظام رفتاری می باشد. بر این اساس الهیات توحیدی ایشان در قالب شناخت مبدا و توحید در عرصه نظر و عمل و نیز تربیت موحد، دسته بندی می شود و در مسئله قلمرو دین نیز ایشان قایل به بسط قلمرو دین در عرصه های اجتماعی و سیاسی و تشکیل حکومت با همه ابعاد و حیثیات آن می باشند. نقش مردم در این نظام سیاسی بسیار تعیین کننده و قوام بخش حرکت توحیدی اسلام به سمت اهداف عالیه آن می باشد.

    کلید واژگان: دین, عقاید, اخلاق, فقه, توحید, اجتماع, سیاست و حکومت}
    Reza Khanjani *

    Presenting an outline  for a  religion is a necessity for a relatively comprehensive understanding of  its bases,  principles and scope  in the field of individual and social life .In Ayatollah Javadi Amoli viewpoint, a religion like Islam is a set of beliefs, ethics and value system, and rules and behavioral systems. Accordingly,  his monotheistic theology is categorized in the framework of knowing the origin of existence  and monotheism in both fields of thought and action, as well as educating monotheists. And in the issue of the realm of religion, he believes in its expansion to  the social and political arenas and the formation of a government with all its dimensions.The role of the people in this political system is very decisive ; so that they strengthen the monotheistic movement of Islam towards its lofty goals.

    Keywords: Outline of Religion, beliefs, ethics, Jurisprudence, Monotheism, Society, Politics, Government}
  • حمید ایماندار*، محمد مولوی
    سلفیه مکتبی مبتنی بر تلقی خاص در حوزه مبانی و روش ها، به ویژه مباحث اعتقادی و کلامی، است که ابن تیمیه حرانی آن را پایه گذاری کرد. در عصر حاضر با ظهور جریان نوسلفیه، برخی از باورهای قطعی سلفیان سنتی با چالش هایی عمیق مواجه شده است. نوسلفیان در مواجهه با اندیشه های کلامی و اعتقادی سلفیه سنتی و نیز بنا بر مقتضات دوران معاصر، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفته اند. برخی از این راهبردها عبارتند از تاویل صفات خبریه در حوزه توحید صفاتی  از سوی سید قطب؛ بی ثمر خواندن تعمق سلفیه سنتی در مسئله صفات؛ عنایت نداشتن بزرگان نوسلفیه، مانند محمد قطب و العوده، به طرح توحید صفاتی؛ رد تقسیم ثلاثی توحید که عموما سلفیه سنتی بر آن اعتقاد دارند؛ تبیین و تفسیر جدید از توحید ربوبی و الوهی؛ قایم مقام قرار دادن فعل جوارحی به جای اعتقاد و استحلال قلبی از سوی نوسلفیانی چون سید قطب و مسعری؛ گسترش رویکرد تکفیری در تفسیر و تبیین برخی مفاهیم دینی، مانند تعریف ایمان و کفر و برخی مسایل مربوط به توحید، حاکمیت و تشریع؛ طرح مسئله جواز خروج بر حاکم یا مشروعیت بخشی به تظاهرات مسالمت آمیز از سوی برخی مانند العوده و القرنی؛ اعتقاد به فتح باب اجتهاد و اختلاف درباره حجیت خبر واحد.
    کلید واژگان: سلفیه سنتی, نوسلفیه, توحید, کلام, عقاید}
    Hamid Imandar *, Muhammad Mowlavi
    Salafism as a school is based on a particular conception of foundations and methods of kalām. It was founded by Ibn Taymiyya al-Ḥarrānī. In our time, the advent of neo-Salafism has presented profound challenges to certain traditional Salafi beliefs. Neo-Salafists have adopted different strategies as a consequence of their encounters with traditional Salafi theology and the requirements of the modern world. Some of these strategies include: interpreting away the transmitted attributes as far as attribute-monotheism is concerned (Sayyid Qutb); taking the traditional Salafi reflection on attributes as fruitless; negligence of attribute monotheism on part of prominent traditional Salafists such as Muhammad Qutb and al-‘Awda; rejection of the tripartite division of monotheism to which traditional Salafists generally adhered; providing a reinterpretation of lordly and divine monotheism; replacing inner beliefs and inner permissivism with bodily actions (neo-Salafists such as Sayyid Qutb and Mas‘ari); pervasiveness of excommunications in their interpretations and explanations of certain religious concepts, such as the definition of faith and disbelief as well as some problems of monotheism, government, and legislation; propounding the permissibility of rise against the ruler or legitimacy of peaceful protests by people such as al-‘Awda and al-Qarani; permitting the practice of ijtihad and disputes over the reliability of khabar al-wāḥid (a hadith transmitted by one person).
    Keywords: traditional Salafists, neo-Salafists, Monotheism, Kalām, beliefs}
  • رحمت رزاقی، محسن نورایی*، زینب سادات حسینی، محسن موسوی، حسن باقرزاده خجسته

    جوامع اسلامی دچار التقاط شدید فکری و رفتاری هستند. پس از چند سده پیشرفت تمدنی در جوامع اسلامی، هجوم دشمنان مختلف و جنگ های پیاپی و درگیری های داخلی و نیز تکفیر مسلمانان از سوی برخی از مذاهب اسلامی، جامعه اسلامی عقب گردی به سمت و سوی جاهلیتی جدید داشت. این عقب گرد همراه با پذیرش فرهنگ های مسلطی بود که در سده های اخیر توان علمی خود را در فن آوری های مادی نشان داده و در این عرصه ها پیشرفت های چشم گیری داشته اند. این گونه است که نوعی سبک زندگی التقاط در فکر و رفتار در جوامع اسلامی شکل گرفت که نه تنها عامل پیشرفت نشد، بلکه موجبات افزایش عقب افتادگی جوامع اسلامی و تسلط دشمنان دین و ملت شد. نویسنده در این مطلب بر آن است تا با بررسی سبک زیستی در جوامع اسلامی و علل مشکلات کنونی جهان اسلام، راه کار برونرفت را تبیین کرده و اثبات نماید که تنها راه همانا بازگشت به سبک زندگی اسلامی با بازخوانی و به کارگیری آموزه های قرآنی، اسلامی و عرفانی است. چرا که فرازمندترین و جامع ترین سبک زندگی، برنامه ای است که از تعالیم الهی و آموزه های وحیانی استخراج شده باشد. در این راستا دانشوران مسلمان نیزمتناسب با رویکرد علمی- فلسفی و آموخته های خود از اسلام و یافته های خود به ارائه برنامه زندگی اقدام کرده اند. در این میان عرفا نیز طبق آموخته های خود از اسلام و یافته های شهودی و باطنی، دستورالعمل هایی را برای رسیدن به حیات معنوی و زندگی مطلوب بیان کرده اند.

    کلید واژگان: سبک زندگی, زندگی اجتماعی, آموزه های اسلامی, آموزه های عرفانی, اندیشه ها, باور ها و ارزش ها, 192}
    Rahmat Razaghi, Mohsen Nouraii *, Zeinabolsadat Hosseini, Mohsen Mousavi, Hasan Bagherzadeh Khojasteh

    Islamic communities are infected with severe combination of mind and behavior. After a few centuries of development in civilization of Islamic communities, invasion of various enemies and outbreak of successive wars, and internal clashes as well as excommunication of Muslims by some Islamic faiths, the Islamic community went through a regression toward barbarism. This regression came along with acceptance of dominating cultures that revealed its scientific potentiality in material technology during recent centuries and had a remarkable advancement in these arenas. This is how the life style of mind and behavior combination took shape so that not only didn't it bring about development, but it also caused the regression of Islamic communities and domination of enemies of religion and nations. By the study of life style in Islamic communities and the cause of recent problems in the Islamic world, the writer endeavors to account for a solution and try to prove that the only way left is turning back toward Islamic life style via application of the Koranic, Islamic, and mystical teachings. Because the loftiest and most comprehensive life style is a program that is extracted from divine knowledge and revelation teachings. To this end, the educated Muslims have presented their careers in proportion to the philosophical scientific approach and their learnings from Islam and their findings. Amidst these, mystics have also expressed some instructions on achieving spiritual life and optimal living according to their learnings from Islam and their own intuitive and internal findings. It is obvious that life style mostly deals with behavior; however, determining behavior is overshadowed with ideas, beliefs, and findings.

    Keywords: Life Styles, Social Life, Islamic Teachings, Mystical Teachings, Ideas, Beliefs, Values}
  • ابراهیم رایگانی
    پروکوپیوس وقایع نگار رومی، مشاور قضایی بلیزاریوس افسر و فرمانده مقطعی ارتش روم در زمان امپراتوری ژوستینین بود. وی تاریخ فرهنگی و اجتماعی زمان پادشاهانی همچون پیروز اول، قباد اول و همچنین خسرو اول را آن گونه که بوده، به رشته تحریر درآورده است. از خلال نوشته های پروکوپیوس اوضاع مذهبی و همچنین اعتقادی پادشاهان مذکور نیز قابل برداشت است. برخی از منابع درجه یک به زبان پهلوی و همچنین نوشته های سده های اولیه اسلامی در زمینه تاریخ ساسانی، بخش زیادی از گفته های پروکوپیوس را تایید می کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مذهبی و نحوه نگرش پادشاهان ساسانی به مذهب زرتشت در واپسین دوره شاهنشاهی ساسانی است. براین اساس، مهم ترین پرسش پژوهش حاضر تاثیر نگاه پادشاهان ساسانی به مذهب زرتشت و تاثیر این نگرش بر سیاست های داخلی و خارجی آنها به شمار می رود. نگارنده در پژوهش پیش رو کوشیده است تا به کمک «تحلیل محتوا» به بررسی موضوع پژوهش بپردازد. نتیجه آنکه براساس نوشته های پروکوپیوس، راست دینی پادشاهان مذهبی بیشتر تابع شرایط و اوضاع سیاسی داخلی و خارجی وقت بوده که مهم ترین مولفه در این زمینه، جنگ های میان ساسانیان و روم شرقی بوده است. گاهی عدول از قوانین مذهبی زرتشتی توسط پادشاهان ساسانی، به علل ذکر شده در بالا و همچنین ویژگی های شخصیتی و روانی پادشاه بوده است. بنابراین، پادشاه هرجا لازم بود، قوانین مذهبی را به نفع خود تعدیل می نمود.
    کلید واژگان: پروکوپیوس, پادشاهان میانی ساسانی, اوضاع مذهبی, اعتقادات}
    Ebrahim Raighani
    Procopius was the Roman annalist, the judicial advisor to Belisarius, an officer and commander of the Roman army during the time of the Justinian Empire. He has written the cultural and social history of the times of the kings such as Peroz I, Kavad I and Khosrow I. Through the writings of Procopius, the religious situation as well as the beliefs of the kings can be deduced. Some of the first class sources in Pahlavi, as well as the writings of the early Islamic centuries on the history of Sassanid history, confirm a large part of Procopius's words. Analyzing the religious status and the attitude of the Sassanid kings towards Zoroastrian in the last Sassanid era is the purpose of this research. Accordingly, the most important question of this research is the effects of the attitude of the Sassanid kings on the Zoroastrian and the impact of this attitude on their domestic and foreign policies. Using a descriptive-analytical method this paper has analyzed the issue. As a result, according to Procopius's writings, the orthodoxy of the religious kings was more subject to the domestic and foreign political conditions, which the most important component in this regard was the war between the Sassanid and the Eastern Roman Empire. Sometimes the disregard for Zoroastrian laws by the Sassanid kings has been due to the above reasons or to the personality and psychological characteristics of the king. Therefore, sometimes the king would modify the rules of religion in his favor.
    Keywords: Procopius, Middle Ages Kings of the Sassanid, religious situation, beliefs}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال