به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "christ" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «christ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ارسطو میرانی، محمدحسن برزگر*

    یکی از مسایل اساسی دوران مدرن بحران معنا بود. کازانتزاکیس نویسنده مشهور یونانی در قرن بیستم، آثار خود را به تعبیر خود، آفریدن اندیشه ای بزرگ برای دادن معنایی نو به زندگی و تسلایی برای انسان نوشت. این نوشتار بر آن است که: معنویت برای کازانتزاکیس از چه اهمیتی برخوردار است؟ نگرش معنوی او چه مفاهیمی را در بر می گیرد؟ رویکرد معنوی او را در کدامیک از انواع معنویت می توان جای داد؟ و مفاهیم مورد نظر کدامیک سنتی و کدام جدید اند؟ بررسی موضوع ما را به این نتیجه می رساند که شش مفهوم خدا، مسیح، جسم، روح، طبیعت، و شریعت را در راستای نگرش معنوی او می توان یافت. خدا برای او معراج معنویت است که پیوسته در اندیشه او تحول می یافت. طبیعت برای او نمودی از حضور خداست. مسیح برای او الگوی عشق و ایثار و مبارزه و عدالت جویی، و شریعت او نیز عشق مکتوب در قلب انسانها است. جسم و روح و رابطه بین آندو نیز یکی از مهمترین مولفه ها در نگرش معنوی اوست، که تلاش همه عمر خود را هماهنگی و یگانگی بین آندو می دانست. معنویت او را می توان از نوع فعال- عملی و پیامبرگونه- انتقادی دانست. این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی بر روی آثار کازانتزاکیس انجام پذیرفته است.

    کلید واژگان: معراج معنویت, مسیح, جسم, روح, کازانتزاکیس
    Arastoo Mirani, MohammadHasan Barzegar*

    of the basic issues of the modern era was the crisis of meaning. Kazantzakis (1883 -1957),wrote his works in his own interpretation, creating a great idea to give a new meaning to life and comfort for man.This article aims to find out; What is the importance of spirituality for Kazantzakis? Wha tconcepts does his spiritual attitude include? His spiritual approach can be placed in which of the types of spirituality? And which concepts are traditional and which are new? Examining the subject leads us to the conclusion that the six concepts of God, Christ, body, spirit, nature, and law can be found in line with his spiritual attitude. For him, God is the ascension of spirituality, which was constantly evolving in his thoughts. For him, nature is a manifestation of God's presence. For him, Christ is a model of love, sacrifice, struggle and seeking justice, and his law is written love in the hearts of people. The body and the souland there lationship between them are also one of the most important components in his spiritual attitude,which he considered his lifelong effort to be harmony and unity between the two. His spirituality can be seen as active -practical and prophetic -critical.This research has been carried out in a descriptive - analytical way on the works of Kazantzakis.

    Keywords: Ascension of spirituality, Christ, body, soul, Nikos Kazantzakis
  • نیلوفر سلمانی*، قربان علمی
    مسیح شناسی پایول ساموساتا یکی از مسیح شناسی هایی است که در قرن سوم میلادی توسط سینود انطاکیه به دلیل تاکید بر انسانیت صرف عیسی و نفی الوهیت جوهری و ازلی بودن مسیح، محکوم به بدعت شد. این مسیح شناسی حول سه محور مسیح تاریخی، انسان خداگونه و پیامبر نجات بخش قرار دارد و بیانگر این مهم است که عیسی که همانند انسان های دیگر متشکل از روح و بدن است، لیکن متعالی تر، و در نقطه ای از تاریخ از مریم متولد شد، با تکامل و پرورش اخلاقی خود، شایستگی فیض فرزندی خدا را پیدا کرد و به مقام یک پیامبر و مسیحای موعود که از پیش در نقشه نجات خدا طراحی شده بود، دست یافت و با مرگ خویش برای نجات انسان ها و تسخیر گناه اولیه آدم با اراده خدا وحدت یافت. نگارنده بر آنست که با نگاهی به مسیحیت سال های اولیه، از یک سو می توان این تیوری را مطرح ساخت که مسیح شناسی پایول ساموساتا که بیشترین قرابت را با مسیحیت اولیه دارد، احیاگر سنت فکری عیسی و اندیشه  مسیحیان اولیه که عیسی را انسانی صرف می دانستند، می باشد و از سوی دیگر در تقابل با مسیح شناسی لوگوسی-کیهانی کاتولیکی است که قایل به الوهیت و انسانیت توامان عیسی است.
    کلید واژگان: انطاکیه, دیدگاه ابیونی, دیدگاه پائولی, مسیح شناسی
    Niloofar Salmani *, Ghorban Elmi
    Christology of Paul of Samosata was condemned to heresy in the 3rd century AD by the Synod of Antioch for its emphasis on the mere humanity of Jesus and the denial of the substantive divinity and preexistence of Christ. This Christology revolves around the three axes of the historical Christ, the God-like man, and the saving prophet, and shows that Jesus that like other human beings, is composed of soul and body but more transcendent, and was born of Mary at a point in history; With his moral development, he became worthy of the grace of the Son of God and attained the position of a prophet and the promised Messiah, who had already been designed in the plan of God's salvation. He was united with the will of God by his death to save human beings and to conquer the original sin of man. By looking at early Christianity, the author argues that the Christology of Paul Samosata, which is most closely related to early Christianity, revived the intellectual tradition of Jesus Christ and the thought of the early Christians, who considered Jesus to be a mere human. on the other hand, it is in opposition to the Catholic logos-cosmology Christology, which believes in the divinity and humanity of Jesus.
    Keywords: Christ, Paul of Samosata, Christology, Antioch, Ebionite’s View
  • محمدصادق احمدی، احمدرضا مفتاح

    کامل ترین مجموعه پژوهشی که به بررسی روابط مکتوب فیمابین جهان اسلام و مسیحیت پرداخته است، پروژه روابط مسیحیت_ اسلام با عنوان اختصاری CMR می باشد که توسط دانشگاه بیرمنگام و با مشارکت محققانی از سرتاسر جهان انجام شده است. در نوشته پیش رو با روش متن پژوهی با رویکرد هرمنوتیک تاریخی، الگوهای حاکم بر این مکتوبات با تاکید بر تفاسیر آخرالزمانی ناظر به ظهور اسلام مورد توجه قرار گرفته و با تحلیل محتوای کیفی بیش از سیصد نوشته طی چهار قرن اولیه بررسی شده است. در این نوشته جات آخرالزمانی، اسلام یا به عنوان دسیسه یهود، یا به عنوان دینی منجی در نظر گرفته شده که جهت رهایی مسیحیان از ستم کلیساهای رسمی ظهور کرده است و یا دینی مهاجم که مطابق با نبوت ها جهت تنبیه مسیحیان که تحت تاثیر فرهنگ رومی به دین خود مقید نیستند، صاحب قدرت شده است. در یک گونه دیگر اسلام نه دینی منجی است و نه به عنوان برنامه مجازات است، بلکه مطابق پیشگویی ها جهت فراهم نمودن مقدمات نجات نهایی و ظهور مسیح در نظر گرفته می شود.

    کلید واژگان: روابط کلامی, پروژه CMR, مکاشفات آخرالزمانی, مسیح
    Mohammad Sadegh Ahmadi, Ahmad Reza Meftah

    The most comprehensive research series that examines the written relationships between the Muslim world and Christianity is the Christian-Islam Relations Project, abbreviated as CMR, conducted by the University of Birmingham with the participation of scholars from around the world. In this essay with a historical hermeneutic approach, the patterns of these writings have been emphasized by emphasizing apocalyptic interpretations of the emergence of Islam and analyzed by analyzing the qualitative content of over three hundred writings over the first four centuries. In these apocalyptic writings, Islam is regarded either as a Jewish conspiracy, or as a savior that has emerged to rid Christians of official churches, or an aggressive religion that, according to prophecies, punishes Christians who are influenced by Roman culture. In another variant, Islam is neither a savior nor a program of punishment, but is prophesied to provide the basis for the final salvation and resurrection of Christ.

    Keywords: polemic Relations, CMR Project, Apocalypse, Christ
  • فاطمه خداجویان*

    از دیرباز، تحقق حکومت جهانی عاری از هرگونه ظلم و خشونت به همراه آینده ای روشن برای زندگی، از آرزوهای بشر بوده است. پیامبران و ادیان الهی بشارت داده اند که سرانجام، حکومت واحد جهانی مبتنی بر قسط و عدل شکل خواهد گرفت و این آینده به دست مصلح کل و منجی جهانی تحقق خواهد یافت. از این رو، پیامبران و اولیا برای تحقق حکومت الهی جهانی، انسان ها را به انتظار دعوت می کنند؛ انتظاری سازنده و پویا. در اسلام، حکومت جهانی توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و در مسیحیت، ملکوت خداوند به واسطه حضرت مسیح علیه السلام تحقق می یابد. این حکومت ویژگی هایی دارد که آن را از دیگر حکومت ها متمایز می سازد؛ از جمله: خلافت پاکان و صالحان؛ برپایی احکام الهی؛ حکومت عدالت محور؛ رفاه اقتصادی؛ و... . مومنان به این دو دین، بر مبنای متون معتبر، خود را برای چنین روزی آماده و مهیا می کنند و در انتظار به سر می برند. در مقاله پیش رو، نگارنده بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی به مقایسه چرایی انتظار برای حکومت جهانی در دو دین مسیحیت و اسلام بپردازد؛ در اولی بر مبنای عهد جدید و در دومی بر مبنای آیات و روایات.

    کلید واژگان: انتظار, حکومت, قرآن, کتاب مقدس, مسیح, مهدی
    Fatemeh Khodajouyan *

    For a long time, the realization of a world government free from all oppression and violence with a bright future for life has been one of human aspirations. The prophets and divine religions have given the good news that in the end, the rule of a single universal world based on justice will be formed and that the future will be realized by universal peacemaker and savior. Therefore, the prophets and the authorities invite people to wait for the realization of the divine world-a constructive and dynamic expectation. In Islam, world government is realized by the Prophet Mahdi, and in Christianity, the kingdom of God is realized through the Prophet Jesus. This government has characteristics that distinguish it from other governments, including: the caliphate of the righteous; the establishment of divine judgments; the rule of justice; economic prosperity, etc. Believers of these two religions, on the basis of authentic texts, prepare themselves for that day and wait. In the article, the author is going to make a descriptive-analytical comparison of the reasons for expectation of a world government in the two religions of Christianity and Islam; the first is based on the New Testament and the second is based on verses and narrations.

    Keywords: Waiting, Government, the Quran, Bible, Christ, Mahdi
  • علیرضا فرهنگ قهفرخی، سعید بینای مطلق

    در اسلام و مسیحیت، مفاهیم و اصطلاحات کتاب مقدسی و الهیاتی مشابهی وجود دارد که انطباق معنایی آنها نیازمند بررسی است. اصطلاح لوگوس در مسیحیت و تعبیر کلمه در قرآن، از جمله اصطلاحاتی اند که با توجه به پیشینه فلسفی و کاربرد الهیاتی لوگوس، در ابتدا به نظر می رسد معنای مشترکی ندارند؛ در حالی که با رجوع به متون اولیه هر دو دین می توان نشان داد قرابت معنایی دارند؛ هرچند ممکن است دقیقا بر هم منطبق نباشند. این بررسی تطبیقی به ما کمک خواهد کرد به فهم بیشتری از متون مقدس هر دو دین دست پیدا کنیم. هم در قرآن و هم در عهد جدید، ارتباط وثیقی بین «الکلمه» و «روح القدس» یا «الروح» وجود دارد. «روح القدس» رابطه ای دوسویه بین عالم امر الهی و عالم خلق برقرار می کند. کلیه مقدرات خلقت، در عالم امر الهی مدون می شوند که همگی در قالب «الکلمه» هستند و «الروح» قادر است که از یک حوزه کی هانی گذر کند و در حوزه کی هانی دیگر به واسطه کارگزاران (فرشتگان و سایر وسایط) عمل نماید.

    کلید واژگان: لوگوس, کلمه, قرآن, مسیح, روح القدس
    Alireza Farhang Qahfarkhi, Saeed Binaee Motlagh

    There are similar Biblical and theological concepts and terms in Islam and Christianity, whose semantic coincidence needs an in-depth analysis. Logos in Christianity and the Word in the Quran are among these terms that considering the philosophical background and theological application of Logos, appear to have no common meaning, while the original texts of both religions reveal a semantic relationship, although they may not be exactly the same. This comparative study provides a deeper understanding of the sacred texts of both religions. Both in the Quran and in the New Testament, there is a tangible relationship between the Word and the "Holy Spirit" or the "Sprirt". The Holy Spirit establishes an interconnected relationship between the world of Divine Command and the world of creation. All the destinies of creation are documented in the Divine world, all of which are in the form of the Word, and the "Sprirt" is able to pass through a cosmic domain and act in the other cosmic dominion through the heavenly brokers (angels and other means).

    Keywords: Logos, Word, Quran, Christ, Holy Spirit
  • اسماعیل علی خانی
    مسیحیت، هرچند تا قرن چهارم امکان حضور نظری و عملی در سیاست و اجتماع را نداشت، اما بر اثر عواملی وارد عرصه اجتماع و حاکمیت شد و این حاکمیت تجربه ناخوشایندی برای جوامع مسیحی به بار آورد. در نهایت، موجب طرد کلیسا از اجتماع شد. این نوشتار، به بررسی علل و عوامل حضور ناگهانی و این طرد ناخوشایند می پردازد. به نظر می رسد، علت اصلی این امر ناشی از عدم برخورداری مسیحیت از بنیان های نظری سیاسی اجتماعی است. هرچند همه پیامبران، در صورت وجود زمینه، برای حکومت گام برمی داشتند، اما چنین زمینه ای برای حضرت عیسی علیه السلام به وجود نیامد. نظام دوگانه دنیوی و اخروی موجود در الهیات مسیحیت، نظیر آنچه در کتاب شهر خدای آگوستین شاهدیم و این رویکرد آکوئیناس، که باید میان دو حوزه تدبیر امور سیاسی و رستگاری و سعادت اخروی تمایز نهاد، شاهدی بر این مدعاست. بنابراین، هرچند مسیحیان، علاوه بر ورود به اجتماع و سیاست، به نظریه پردازی سیاسی نیز پرداختند، اما ازآنجا که این ورود، به صورت عارضی و ناگهانی رخ داد و نیز از آن سوءاستفاده کردند، به همان اصل خود، یعنی کنج کلیسا و معلم صرف اخلاق بودن بازگشتند.
    کلید واژگان: مسیح, مسیح شبان, مسیحیت, پاپ, سیاست, اجتماع
    Ismail Alikhani
    Although Christianity did not have the ability to play a theoretical and practical role in politics and social activities until the fourth century, it -for some purposes - entered the social arena and took part in government activity. This brought about undesirable effects to Christian societies, which ended in the exclusion of the church from social life. This paper studies the causes and factors behind this sudden rise and exclusion. It seems that this end is ascribed to the fact that Christianity lacks political and social foundations. All prophets (as) took measures to establish a government when they found that the conditions were favorable, but no such conditions were prevailing in the time of Christ (as). The system which rests on two aspects - worldly and spiritual – in Christian theology, the similar example which is contained in Augustine's book "The City of God" and Aquina's belief that a distinction should be drawn between political affairs, salvation and happiness all support this claim. Thus, although Christians entered the social and political arenas in theory and action, they returned to the standing point. They got themselves into a corner in the church and played the role of teachers of ethics because their entrance was accidental.
    Keywords: Christ, Christ the shepherd, Christianity, politics, social life
  • اسماعیل علی خانی*
    از مهم ترین موضوعات در ادیان و جوامع دینی، مناسبات دین و دولت و نحوه مواجهه و تعامل این دو با یکدیگر است. این مناسبات در طول تاریخ مسیحیت دارای فراز و فرود است. بر اساس مبانی نظری و عملی مسیحیت، که برگرفته از کتاب مقدس و نظر و عمل شخص عیسی (ع) و رسولان است، مسیحیت برنامه کلان اجتماعی و سیاسی ندارد، دین از سیاست جداست، مسیحیان ملزم به اطاعت از حکومت ها هستند و مسیحیت اولیه دارای سکوت‏ گرایی سیاسی و انزواگزینی اجتماعی است؛ اما پس از رسمی شدن مسیحیت در قرن چهارم، این قاعده به هم ریخت و مسیحیان، به رغم مبانی خود، به صورت جدی وارد اجتماع و سیاست شدند و تا آنجا پیش رفتند که بر سر حق حاکمیت با پادشاهان به نزاع و جنگ پرداختند و آیین «دو شمشیر» را به وجود آوردند. این نوشتار به شیوه مطالعه منابع و تاریخ مسیحیت و با هدف آگاهی بخشی درباره مناسبات میان مسیحیت و سیاست، از آغاز تا پایان قرون میانه، مناسبات دین و دولت در این آیین را به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: اجتماع, دولت, سیاست, کلیسا, مسیح, مسیحیت
    Ismail Alikhani*
    One of the most important issues in religions and religious communities is relation between religion and state. This relationship in Christianity, throughout its history had ups and downs. Based on the theoretical and practical principles of Christianity, which is derived from the Bible and the views and actions of Jesus Christ and the apostles, Christianity does not have a social and political program. In Christianity, religion is distinct from politics and people are obliged to obey the government. In its initial approach, Christianity had political silence and social isolation. But after the official formation in the fourth century, this rule changed and Christians, despite their foundations, entered society and politics seriously, and went so far as they quarreled and fought with kings on sovereignty and created "Doctrine of the two swords". In any way, by studying the sources and history of Christianity and in order to raise awareness about the relation between Church and state from the beginning to the end of the Middle Ages, the article illustrated this relationship.
    Keywords: Christ, Christianity, Church, state, politics, society
  • مریم خوشدل روحانی، رقیه بیگدلی، حسین اترک
    ایرنائوس، یکی از آباء کلیسا است که تفسیری خاص از گناه نخستین دارد. وی به دو مرحله ای بودن خلقت انسان معتقد است. به اعتقاد وی، انسان در ابتدای خلقت دارای طبیعتی ضعیف و ناتوان و در ابتدای رشد و تکامل قرار داشته است. با وجود تعالیم کلمه خدا، آدم در بهشت هنوز کامل نبوده و شیطان با آگاهی از این طبیعت ضعیف، موجب نافرمانی آدم و حوا از دستور الهی شد. خوردن از درخت ممنوعه، عاملی برای ورود به این جهان و رسیدن به تکامل و شباهت به خداوند گردید. رسیدن به شباهت خداوند، شق ثانوی خلقت است. مرگ در این دنیا، نتیجه گناه و نافرمانی است تا به خطا و سرپیچی ابدی پایان دهد. البته گناه آدم بدترین نوع گناه نبوده؛ زیرا ندامت و توبه را به دنبال داشت که رحمت خدا را شامل حال آنان کرد. ایرنائوس، وجود مسیح را دلیلی برای ایجاد هستی می داند، نه اینکه پاسخی برای گناه آدم باشد. در واقع، وی مسیح را کانون جهان هستی و آدم را هموارکننده مسیر مسیح تلقی کرده است. اتحاد مسیح با خداوند، سبب بازگرداندن صمیمیت ازدست رفته ای است که توسط آدم صورت گرفته بود.
    کلید واژگان: گناه, گناه نخستین, آدم, مسیح, ایرنائوس
    Maryam Khoshdel Rohani, Roghayeh Bigdeli, Hossein Atrak
    Irenaeus is a church father who introduced a special interpretation of original sin. He believes that creation passes through two stages and man, at the beginning of creation had a weak nature and was at the initial stages of growth and perfection. Despite the teachings of the Word of God, Adam was not perfect when he was in heaven, and the Devil, who was aware of man's weak nature, urged Adam and Eve to disobey God's command. Their eating from the forbidden tree was behind their coming to this world, their attainment of perfection and their similarity to God. Being similar to God is the minor aspect of creation. Death this world is the ascribed to sinfulness and disobedience, the outcome of which is eternal, sinfulness and disobedience. Of course, Adam's sin is the worst kind of sin because it was followed by remorse and repentance. Thus man is favored with God's mercy. Irenaeus considers Christ’s existence as the reason for creation, not as a response to the sin of Adam. In fact, he regards Jesus Christ as the center of universe and the role of Adam is to pave the way for Christ. The unity between Christ and God has restored the friendship which was lost by Adam.
    Keywords: sin, original sin, Adam, Christ, Irenaeus
  • انسیه شیرخدایی، فاطمه لاجوردی
    ظهور دجال یا ضد مسیح که در همه چیز با مسیح مخالف است، در مسیحیت از نشانه های ویژه آخرالزمان به شمار می آید. باور به دجال در قرون اولیه مسیحی با الهام از کتب مکاشفه ای عهد عتیق توسط پدران کلیسا مورد توجه قرار گرفت، در قرون وسطی بسط یافت و از قرن شانزدهم میلادی به بعد مصادیق زیادی برای آن در نظر گرفته شد. در کتاب مقدس آیاتی چند به دجال اشاره دارد. حاکمیت او اهریمنی و جهانی است و براساس مکاشفه یوحنا، دنیا شیطان را در قالب این رهبر حیوان منش جهانی پرستش خواهد کرد. دجال دشمن نهایی نیکی ها است و تعالیم مسیحی بر این امر تاکید دارد که او از هم اکنون در کار است. او و لشکریانش با خدا و نقشه های او مخالفت می کنند. برخی او را شخصی شرور، عده ای آن را یک نظام و جریان جهانی می دانند، و عده ای دیگر نیز برخی از رهبران مذهبی و سیاسی دنیا را به عنوان ضد مسیح یا دجال در نظر می گیرند. به نظر می رسد که اعتقاد به ظهور دجال ریشه در یهودیت داشته باشد. بازتاب اسلامی این پدیده را می توان در شخصیت «الدجال» یافت، که تاثیر آشکاری در الهیات، هنر، ادبیات و سیاست دارد. در این جستار کوشش بر آن بوده است که برخی ابعاد مختلف ضد مسیح مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: دجال, ضد مسیح, آخرالزمان, بلیعال, مکاشفه یوحنا, مسیح
    The rise of Antichrist who is opposed to Christ in every aspect, is considered as a characteristic sign of the end of time. The concept of Antichrist, based on the apocalyptic books of the Old Testament was pondered over by the church fathers and developed during the middle Ages. From the 16th century onward many persons were considered as his instances. A number of verses in the Bible refer to Antichrist. It is said that his dominance is universal and satanic and according to the book of revelation, the world will worship Satan in the person of this beastly world leader. Antichrist is the foremost enemy of the good and christian teachings emphasize that he is at work even now. He and his army are opposed to the God’s plans. Some consider him as an evil person, others see him as a world system or trend, and still others identify some religious or political leaders with him. It seem that the origins of this concept are to be found in Judaism. In Islam, the concept of Antichrist is reflected in the person of dajjāl, which has exerted a great influence in theology, art and politics. In this paper various aspects of this concept is studied.
    Keywords: Antichrist, end of time, dajjāl, satan, Christ
  • جعفر فلاحی، قربان علمی، مجتبی زروانی
    هر بخش از الهیات کارل رانر ارتباطی ناگسستنی با خوانش او از وضعیت انسان دارد؛ او معتقد است که خداوند سهمی از وجود خودش را با آدمی به اشتراک نهاده است. این عطیه ی خداوند منتظر پاسخ مثبت از سوی انسان است. چنین مولفه ی وجودیی در حیات عینی و ملموس آدمی آثاری دارد و تحقق راستین و غایی خود را خواستار است. این نگرش به انسان، راه به مسیح شناسی استعلایی می برد. مسیح پاسخ قطعی به این پیشنهاد وجودی خداوند است. بدین سان، او منتهای امکانی است که همگی انسان ها از آن برخوردارند بله گفتن به خداوند. رانر به واسطه ی سیر تکاملیی که در هستی می بیند، اهمیت کی هان شناختی مسیح را نشان می دهد و او را افزون بر انسان، برای کل عالم نیز دارای اهمیت می داند. این نگرش به مسیح دارای انطباق کامل با نگرش سنتی است که مسیح را تجسد کلمه ی خداوند می داند که در او اتحادی بین بشر و خداوند رخ داده است. این را نه تنها در بررسی مسیح شناسی استعلایی رانر و سیر تکاملیش، بلکه در اشاره ی او به اعتقادنامه ی کالسدون نیز مورد اشاره قرار داده ایم.
    کلید واژگان: انسان شناسی الهیاتی, مسیح, سیر تکاملی, اعتقادنامه ی کالسدون, تجسد, مسیح شناسی استعلایی, کارل رانر, فیض
    Each part of Karl Rahner’s theology is in deep relation to his understanding of human situation. He believes that God has communicated Himself with man. This self-offering of God to human needs a response from man. Such an existential part has certain effects on the concrete human life and seeks its true and ultimate realization. This attitude to human leads to transcendental Christology. Christ is the definite response to the self-offering of God. So He is the pinnacle of the possibility that all people enjoy; saying yes to God. Through emphasizing on an evolution in the world, Rahner indicates the Christ’s cosmological importance. In addition to his importance for man, he maintains Christ is so important for the entire world. Such an attitude to Christ is in conformity with the traditional one, saying Christ is the incarnation of the word of God, a real unification between God and man has occurred in him. In the present essay this is indicated, not only in surveying the transcendental Christology and Rahner’s belief in evolution, but in his paying attention to Chalcedon Creed.
    Keywords: Christ, theological anthropology, Chalcedon, Grace, incarnation, Karl Rahner, evolution, transcendental Christology
  • مالک شعاعی
    لغت عیسی، یسوع؛ به معنی نجات دهنده است. برای این نام معانی دیگری چون پادشاه و مبارک بیان کرده اند. نصاری، حضرت عیسی را خدا، یکی از سه خدا و پسر خدا یا تجسد خدا می دانستند و بر این باورند تنها از طریق عیسی می توان با خدا ارتباط برقرار نمود. لقب روح الله به خاطر تولد عیسی بدون مقدمات طبیعی و به موجب «از روح خویش در او دمیدیم» (21/91) است.
    حضرت عیسی دارای معجزاتی از قبیل: بر روی آب رفتن، خط خوانی بدون رفتن به مکتب، گویایی در گهواره، دمیدن در پرنده، علاج بخشی اکمه و ابرص، آوردن ماده از آسمان، عروج و... است چون مبنای این پژوهش بر معرفی عیسی از دیدگاه قرآن و غزلیات شمس تبریزی است لذا از پرداختن به معجزات و امور دیگری از زندگی عیسی؛ چون داستان زنده کردن عازر (ایلعازر) و... که در قرآن یا غزلیات شمس مذکور نیست، پرهیز شده است.
    کلید واژگان: عیسی, معجزه, پسر خدا, علاج بخشی, عروج
    Malek Shoayee
    The word Christ means savior. There are other meanings attributed to the word such as king and auspice. Nazarene deems Jesus Christ as God itself, one of the three gods, and son of God or embodiment of God, believing that it is only through Christ that one can get in touch with God. The title God's Spirit is because of Christ's birth without any natural procedures and out of the verse "We blew our spirit into his body"(91:21).Christ owns some miracles such as walking on the surface of water, reading a text without any schooling, talking while in cradle, resurrecting a bird, healing Achme and Abras, Taking victuals from the heaven, Ascension, etc. Since the basis of this research is on introduction of Christ through the Koran and Sham's lyric poems, therefore, dealing with other kinds of Christ's miracles and other issues is avoided simply because the story of resurrecting Arez and the rest in the Koran and Sham's lyric poems is not mentioned.
    Keywords: Christ, miracle, son of God, healing power, Ascension
  • محمدحسن یعقوبیان
    شیطان پرستی مدرن فرقه ای است که در سال 1966 در سانفرانسیسکو آمریکا توسط شخصی به نام آنتوان لاوی تاسیس شده است .شیطان پرستی مدرن در بستر تاریخی خود دیرینه ای در تاریخ جادوگری و ارتباط باشیاطین دارد .به ویژه جادوی سیاه که در رنسانس شکل می گیرد و هدفش مبارزه با مقدسات ادیان به ویژه مسیحیت است .آئین های انحرافی نظیر میترائیزم و عملکرد ناصحیح کلیسا در قرون وسطی و فضای فکری دوران رنسانس و مدرن، بستر های حاصلخیز پیدایش این فرقه هستند .اما در نگاهی عمیق تر، طرح شیطان پرستی به عنوان یکی از نشانه های ظهور مسیح ، مهره ای در بازی شطرنج بزرگتر به نام اپوکالیپس یا آخر الزمان است که امروزه در آمریکا ، توسط ایوانجلیست ها تبلیغ می شود.همچنین استفاده های سیاسی و فرهنگی از این فرقه ضاله ، از جمله اهداف طراحان این فرقه است .
    کلید واژگان: شیطان پرستی, شیطان پرستی مدرن, آخر الزمان, مسیح, کلیسا
    Mohammad Hasan Yaghubian
    The modern Satanism is a sect that has been established in 1966 in San Francisco by Anton La Vey. It has the previous record in the history of sorcery and communication with devils. In particular, the black magic that it has been formed in renaissance and its aim is a struggle with sacred things of religions specially Christianity. The deviational sects as Mithraism and incorrect operation of church in the middle age and mental space in the age of renaissance and modern are fertile grounds for genesis of this sect. but in more profound attention, Satanism as one of the signs for the appearance of Christ is a piece in a bigger chess plate by the name of Apocalypse or End of Time that is propagandized nowadays in America by Evangelists; in the meantime, political and cultural uses from this sect is one of the aims of its designers.
    Keywords: Satanism, Modern Satanism, End of Time, Christ, Church
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال