به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "evolution" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «evolution» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه شامخی امیری*

    سیرتکاملی انسان متوقف به عملکرد «عقل» او میباشد، عقلی که از منظرهای مختلف قابلیت دسته بندی و تقسیم بندی دارد؛ یکی از آنها، تقسیم عقل به «عقل معاد» و «عقل معاش» میباشد؛ «عقل معاد» متکفل راه بری ساحت معنا و «عقل معاش» متکفل راه بری ساحت ماده ی انسان می باشد؛ در این مسیر به دلایل مختلف نسبت ها و روابط گوناگونی بین آن دو نوع عقل برقرار می گردد؛ روابطی که در شرایطی منتج به سعادت و در شرایطی منتج به شقاوت انسان می گردد؛ رسالت این مقاله شناسایی انواع این روابط و دلایل به وجود آمدن آنان می باشد.این مقاله از انواع پژوهش های توصیفی بوده و از نظر هدف بنیادین می باشد و داده های مورد نیاز در آن به روش اسنادی با ابزار فیش بردازی گردآوری و پس از آن به روش کیفی اجتهادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت مشخص گردید به دلایل افعال آن دو عقل، سه رابطه و نسبت بین آنان در طی سیرتکاملی انسان برقرار می باشد؛ رابطه ای که عقل معاد بر سایر شئون انسان سلطه ی افراطی می یابد، رابطه ای که عقل معاش بر عقل معاش و حرکت انسان چیره می گردد و رابطه ای که عقول به قاعده ی خلقتشان نسبتی برابر در حرکت انسان دارند و بین آنان رابطه ی تعادل برقرار بوده که نتیجه ی دو رابطه ی اول، شقاوت انسان و رابطه ی آخر سعادت می باشد.

    کلید واژگان: انسان, تکامل, سیرتکاملی, عقل معاد, عقل معاش
    Fatemeh Shamekhi Amiri *

    The perfection of human life depends on the functioning of his "intelligence", which has the ability to categorize and divide from different perspectives; One of them is the division of intellect into "resurrection intellect" and "subsistence intellect"; "Aql Maad" is responsible for the guidance of the field of meaning, and "rational intellect" is responsible for the guidance of the field of human matter; In this path, for various reasons, various ratios and relationships are established between those two types of intellect; Relationships that lead to happiness under certain conditions and lead to misery under human conditions; The mission of this article is to identify the types of these relationships and the reasons for their emergence.This article is one of the types of descriptive research and it is fundamental in terms of its purpose, and the data required in it has been collected by documentary method with fishing tool and then analyzed by qualitative ijtihad method. Finally, it became clear that due to the actions of those two intellects, there are three relations and relationships between them during the whole life of man; A relationship in which rational reason dominates other human affairs, a relationship in which the reason for sustenance dominates the reason for sustenance and human movement, and a relationship in which minds have an equal proportion to the principle of their creation in human movement. and there is a balance relationship between them, the result of the first two relationships is human misery and the last relationshi

    Keywords: man, evolution, completeness, rationality of resurrection, rationality of living
  • یاسر ابوزاده گتابی*، سید علی حسنی آملی
    ارایه نظریه تکامل در جهان غرب با استقبال گسترده ای از سوی لیبرالهای پروتستان همراه گردید. هنری دورموند به عنوان یکی از مهمترین متفکران این مکتب ضمن پذیرش این نظریه، درصدد تبیین الهیاتی آن در مباحث کلیدی الهیات مسیحیت برآمد. او با بیان وجود ارتباط وثیق میان علم و دین، تلاش نمود تا وجود تکامل در نظام خلقت علم را به عنوان هنر خدا در جهان ماده توصیف کند. انسان نیز گرچه به لحاظ جسمانی، از کالبدی مادی که از طریق پروسه تکامل شکل گرفته، به وجود آمده، به عنوان موجودی که از دو بعد مادی و معنوی تشکیل شده است، با مداخله به یکباره خدا، از نعمت روح خدایی بهره مند شده و نعمت زندگی معنوی در کنار زندگی مادی به او عنایت شده است. این تحقیق بر مبنای رویکردی توصیفی - تحلیلی و بر پایه مستندات کتابخانه ای درصدد است تا با استناد به نظرات هنری دروموند در آثاری که به وی منتسب است، تاثیرات نظریه تکامل بر الهیات مسیحی - در موضوعات خدا، انسان، گناه، مسیح، زندگی ایمانی، و مسیله ملکوت- مورد بررسی قرار داده، تحلیل کند. از عمده نتایج این تحقیق می توان به مواردی همچون؛ هدفمندی تکامل در راستای نشان دادن محبت الهی، تبعیت از حضرت مسیح در زندگی دنیایی و شباهت زندگی معنوی به زندگی مادی اشاره نمود.
    کلید واژگان: لیبرال, تکامل, دروموند, الهیات, علم و دین
    Yaser Abuzadeh Gatabi *, Seyyed Ali Hassani Amoli
    The presentation of the theory of evolution in the Western world was widely welcomed by Protestant liberals. Henry Dormond, as one of the most important thinkers of this school, while accepting this theory, tried to explain it theologically in the key topics of Christian theology. By stating the close relationship between science and religion, he tried to describe the existence of evolution in the creation system of science as God's art in the material world. Even though in physical terms, man came into being from a material body that was formed through the process of evolution, as a being that is made up of two dimensions, material and spiritual, with the sudden intervention of God, he benefited from the blessing of the divine spirit and The blessing of spiritual life has been provided to him along with material life. This research is based on a descriptive-analytical approach and on the basis of library documents, with reference to Henry Drummond's comments in the works attributed to him, the effects of the theory of evolution on Christian theology - in the subjects of God, man, sin, Christ, life of faith , and examine and analyze the issue of the kingdom. The main results of this research include things like; He pointed out the purposefulness of evolution in order to show divine love, following Jesus Christ in worldly life and the similarity of spiritual life to material life.
    Keywords: Liberal, Evolution, Drummond, Theology, Science, Religion
  • حسین الهی نژاد

    مهدویت‌پژوهی به عنوان حوزه مطالعاتی در بستر تاریخ دچار فراز و فرود مختلف اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی شده است. جهت بررسی و تحلیل این فراز و فرود تاریخی که در قالب فرصت‌ها و چالش‌ها خودنمایی می‌کند نیاز به در افکندن بحث تطور‌شناسی و آسیب‌شناسی در قالب طرح ظرفیت‌سنجی مهدویت‌پژوهی می‌باشد. گر چه در حوزه ظرفیت‌سنجی مهدویت‌پژوهی حوزه‌های مختلفی نظیر ظرفیت‌سنجی آموزشی مهدویت‌پژوهی و ظرفیت‌سنجی پژوهشی مهدویت‌پژوهی و ظرفیت‌سنجی فرهنگی مهدویت‌پژوهی و... مطرح است ولی در این نوشتار تنها به ظرفیت‌سنجی پژوهش‌های مهدوی با رویکرد تطورشناسی و آسیب‌شناسی پرداخته می‌شود و نیز گرچه در حوزه مهدویت‌پژوهی خاستگاه و عزیمت‌های مختلف اجتماعی _ تاریخی مطرح است ولی در این‌جا تنها به دو عزیمت مهم اجتماعی _ تاریخی یعنی «عصر حضور ایمه تا پایان غیبت صغرا» و «غیبت کبرا تا پایان قرن سیزدهم، مصادف با آغاز هجرت میرزای شیرازی» توجه می‌شود و هم‌چنین با دو دلیل می‌توان ضروری بودن این بحث را مستندسازی نمود: 1. راست‌آزمایی و واقع‌نمایی مسایل مهدویت‌پژوهی، متفرع بر طرح ظرفیت‌سنجی مهدویت‌پژوهی است؛ 2. تطور‌شناسی و آسیب‌شناسی مهدویت‌پژوهی مبتنی بر ظرفیت‌سنجی مهدویت‌پژوهی است. بر این اساس در این نوشتار ابتدا به ظرفیت‌شناسی پژوهش‌های مهدوی در قالب تطور‌شناسی و بعد به کیفیت‌شناسی پژوهش‌های مهدوی در قالب آسیب‌شناسی مبادرت می‌شود.

    کلید واژگان: مهدویت پژوهی, ظرفیت سنجی, تطورشناسی, آسیب شناسی, پژوهش های مهدوی
    Dr. Hossein Elahi Nejad

    Mahdism as a field of study in the context of history has experienced various social, cultural and religious ups and downs. In order to study and analyze this historical ups and downs, which manifests itself in the form of opportunities and challenges, it is necessary to discuss evolution and pathology in the form of Mahdism research capacity measurement plan. Although in the field of capacity assessment of Mahdism research, various fields such as educational capacity assessment of Mahdism research and research capacity assessment of Mahdism research and cultural capacity assessment of Mahdism research, etc. are discussed, but in this article only the capacity assessment of Mahdavi research with evolutionary approach and Pathology is discussed and although in the field of Mahdism, the origin and various socio-historical departures are discussed, but here only two important socio-historical departures, namely, "the era of the presence of the Imams until the end of the minority" and "the absence of the cobra until the end of the century" The thirteenth coincides with the beginning of Mirza Shiraz's emigration Also, the necessity of this discussion can be documented with two reasons: 1- Verification and realism of Mahdism research issues is a branch of Mahdism research capacity assessment plan 2- Evolution and pathology of Mahdism research is based on Mahdism research capacity measurement. Accordingly, in this article, first the capacity of Mahdavi research in the form of evolution and then the quality of Mahdavi research in the form of pathology is discussed

    Keywords: Mahdism research, capacity measurement, evolution, pathology, Mahdavi research
  • جعفر عباسی، مرادعلی واعظی

    تنوع و چندگونگی صدا و اندیشه در شبکه مفهومی شعر شیعی در سه دهه اخیر، نکته‌ای قابل تامل و تدبر است. این شعر با تجربه‌ فضای دگرگون‌شده، در حال و هوایی متفاوت تنفس کرده ‌و هویتی مدرن‌تر به خود گرفته ‌است. در این پژوهش نخستین بار، نمودهای تطور و تمایز شعر آیینی در سه دهه‌ اخیر بررسی و تحلیل می‌شود. سوال پژوهش این است که چه شاخصه‌ها و نمودهای مفهومی، باعث شکل‌گیری هویت شعر شیعی امروز شدند و این تطور خود را در چه شکل‌هایی نشان می‌دهد؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای است و تلاش شده‌ تا با واکاوی اشعار شیعی امروز، نمودهای مدرن‌تر شدن این گونه‌ شعری را در حوزه مفهوم از دل متون مورد نظر کشف کند و با ذکر شاهد مثال تبیین نماید. هدف این است که هویت مدرن شعر شیعی امروز و جنبه‌های هنری آن را معرفی و تبیین نماییم که برای جامعه علمی و دانشگاهی ناشناخته مانده است. یافته‌های پژوهش، نشان می‌دهد شعر شیعی امروز موضع‌مند‌تر، عینی‌گرا و امیدآفرین‌تر شده است؛ به زندگی اجتماعی نزدیک‌تر، از بیان کلیشه‌ای گذشته دورتر و گفتمان انتظار در آن پررنگ‌تر شده است.

    کلید واژگان: شعرفارسی, شعر شیعی, مضامین تازه, نگرش های جدید, تحول و تطور
    Ja’far Abbasi, Dr. Morad Ali Wa’ezi

    Variation and plurality of voice and thought in the conceptual network of the Shi’a poetry in the last three decades is a point that is worth being scrutinized. This type of poetry has breathed in a different atmosphere by experiencing an altered climate, taking on a more modern identity. In the present study, for the first time, the manifestations of evolution and distinction of ritual poetry in the last three decades have been investigated and analyzed. The research question is as follows: “What conceptual indices and manifestations have led to formation of the identity of today’s Shi’a poetry, and how does this evolution show itself?” The research method was of descriptive-analytical type using library sources. Here, we attempted to explore today’s Shi’a poems to extract the manifestations of modernization of this type of poetry in the sphere of conception from the related texts and explain them using examples. The study aims at introducing and explaining the modern identity of today’s Shi’a poetry and its artistic aspects, which are unknown for the scientific and academic community. The findings of the study show that today’s Shi’a poetry has become more thematic, more objective, and more promising. It has become closer to the social life and far from the stereotypic expression of the past; and the discourse of Waiting has become stronger in it.

    Keywords: Farsi poetry, Shi’a poetry, new themes, modern attitudes, evolution, alteration
  • Milad Parniyani, Monira Kazemi Rashed

    Successive disasters after the invasion of Genghis and Teymur caused people to be attracted by streams that were either leaning towards seclusion or inclined towards revolution. Both were forms of objection to the existing situation, one of them offering a personal solution and the other a social solution. Shiism and Tasawwuf gradually came out of seclusion and dissimulation and found common points to approach one another. What increased inclination towards revolution was petition of right of those suppressed forces in history that made use of Shiite experiences in revolutionary movement and Tasawwuf in maximum attraction. The most important ideology of those communities was the idea of the advent of a savor that served as the device for the survival of oppressed people of that time with a hope for a vivid future. The main question is as follows: “What stages have that revolutionary changes and apocalyptic activities covered from the onset of seventh century AH to the end of ninth century AH and what motives have the leaders used for mobilizing people?” The research method in this study will be descriptive-analytical.

    Keywords: evolution, uprising, apocalyptic, Mahdi, Tasawwuf, Shiism
  • مرتضی پیروجعفری*، علی شهبازی
    جریان شناسی خداناباوری جدید و معضلات پیش روی دینداران از جمله مسائلی است که در این سال ها، الاهی دانان مسیحی را به موضع گیری واداشته است. خداناباوری جدید، خوانشی جدید از الحاد است که هجمه ای خصمانه علیه هر گونه دین باوری، به ویژه دیانت مسیحی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است. در سال های منتهی به دهه اول قرن بیست ویکم، دفاعیه های متعهدان به دین در برابر این هجمه جدید رو به فزونی گذاشته است. در این مقاله، پاره ای از استدلال های متالهان مسیحی در دو دسته کلی استدلال های مبتنی بر گزاره های علمی و استدلال های کلامی فلسفی در دفاع از دین را گزارش می کنیم و ارزیابی مختصری از آنها خواهیم داشت.
    کلید واژگان: خداناباوری جدید, الاهیات مسیحی, مسائل جدید کلامی, نظریه تکامل
    Morteza Peirojafari*, Ali Shahbazi
    Understanding the New Atheism and its challenges with religious believers in these years are the issues that involved Christian theologians in response. New Atheism is a new version of atheism that hostile has attacked against any kind of religious belief especially Christianity. In the years leading up to the first decade of the twenty-first century, religious apologetic has increased in the face of these new attacks. Some of these arguments are mentioned in this article by Christian theologians in two general categories, Arguments based on scientific propositions and philosophical- theological arguments in defense of religion and provide a brief evaluation of them
    Keywords: New atheism, Christian theology, New theological issues, evolution
  • یوسف جعفرزاده*، نصرالله امین کلیبر
    در طول تاریخ 3400 ساله یهودیان از زمان حضرت موسیj به بعد، اعتقاد به معاد و مفاهیم مرتبط با آن در خصوص آخرالزمان تحولات بسیاری داشته است. تا قبل از دوران اسارت بابلی، آموزه درخور توجهی درباره اعتقاد به معاد نزد بنی اسرائیل دیده نمی شود، اما بعد از اسارت بابلی، اعتقاد به معاد نزد ایشان پدید می آید. در دوران های بعد تحت سلطه رومیان و آوارگی بزرگ، عقیده به ظهور مسیحای منجی و مباحث آخرالزمان نزد یهودیان برجستگی بیشتری یافت. در فلسفه و عرفان قرون وسطا نیز طیفی از دیدگاه های راجع به معاد نظیر انکار معاد جسمانی، جزئیات بهشت و جهنم و تناسخ محل بحث واقع شد. در عصر حاضر، با ظهور صهیونیسم، در میان یهودیان افراطی صهیونیست، تشکیل دولت مستقل و قدرتمند یهودی در کشور اسرائیل بر توجه به آخرت و معاد غلبه پیدا کرده است. با وجود این، نزد یهودیان ارتدوکس عقیده به معاد یکی از اصول دین یهودی محسوب می شود. به نظر می رسد سیر تحول اعتقاد به معاد نزد یهودیان محصول وضعیت تاریخی آنان بوده است؛ به طوری که این عقیده در ایام مصیبت بار یهودیان محل توجه قرار گرفته و در ایام خوشی آنها نادیده انگاشته شده است. در مقاله حاضر، به روش توصیفی، سیر تحول اعتقاد به معاد در تاریخ یهودیت بررسی خواهد شد
    کلید واژگان: معاد, سیر تحول, تاریخ, یهودیت
    Yosof Jafarzadeh, * Nasrollah Amin
    During the 3400 years of Jewish history from the time of Moses to the next, believing the resurrection and the related concepts has encountered many developments. In particular, there is no significant belief in resurrection among the Jews before the Babylonian captivity in 597 BC. But after the Babylonian captivity under the influence of Zoroastrians, belief in resurrection came into being among the Jews. After the domination of Romans and Jewish Diaspora, believing in Messiah and the Apocalypse were taken into account. After this period also, especially in the Middle Ages, new viewpoints about the Resurrection such as denial of bodily resurrection, heaven and hell and reincarnation came into appearance. Nowadays with the advent of Zionism, the formation of an independent state and a powerful Jewish State of Israel has replaced the belief to afterlife and resurrection. It seems that evolution in belief of resurrection before the Jews is the product of their historical situation; So that it was during the disastrous days of the Jews, and in the days of joy was excluded. In this paper, evolution of believing in resurrection in Jewish history will be studied through descriptive method
    Keywords: Resurrection, evolution, History, Judaism
  • محمد علی شکری نیا*، محمود نوذری
    نوع نگرش و باور افراد نسبت به هستی و طبیعت که محصول مبانی و مفروضات فلسفی مورد قبول آنها می باشد، در انگیزه ی مشاهده و بررسی پدیده ها، شکل گیری مساله در ذهن، شیوه ی بررسی مسائل، گزینش ملاک های ارزیابی، نقد، تفسیر و تدوین نظریه ها و بالاخره در کاربرد نظریات علمی نقش تعیین کننده دارد. از این رو مهمترین گام در مطالعه و بررسی پدیده های طبیعی، اخذ مبانی و مفروضات متقن از منابع موثق و مورد اعتماد است. نارسایی جهان بینی های بشری و غربی از تامین چنین بنیادها و مفروضاتی، توجه برخی از اندیشمندان را متوجه مبانی و آموزه های وحیانی، به ویژه قرآن کریم نموده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با واکاوی آیات قرآن کریم و با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی سعی در تعیین و تبیین مبانی و مفروضات مطالعه و پژوهش در طبیعت از دیدگاه این کتاب آسمانی نموده است. نتایج این واکاوی روشن می سازد که از دیدگاه قرآن کریم، طبیعت نظامی هدف مند و مظهر صفات و اسماء خداوند است که تحت تربیت الهی، مسیر مشخصی را می پیماید. خداوند، طبیعت را ماده ی اولیه ی خلقت آدمی قرار داده و تمام پدیده های طبیعی را در جهت تعالی و تکامل انسان مسخر نموده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, مبانی و مفروضات, طبیعت, انسان, تکامل
    Mohammad Ali Shokrinia*, Mahmood Nowzari
    The people`s attitudes and their believes to the Universe and the Nature that has been formed by their acceptable philosophical assumptions, has an effective role in their motivation of observed phenomena, the formation of the problem in mind, consider the issues, selection criteria to evaluation, interpretation, developed of theories and finally in the application of them. Therefore, reception the certain assumptions by reliable sources is the most important stage in the study of natural phenomena. Failure humans and Western views to produce such foundations and assumptions, has caused some philosophers have paid attention to the bases and leanings of Divine revelations, especially Quran. Accordingly, the present study with a descriptive - analytical method and exploring the verses of Quran, is trying to determine and explain the foundations the assumptions in study of Nature from the view of Quran. The results of this study clear that nature is an organization with the aims and appearing the attributes and names of God. Nature is going through certain path under the divine education. The God has been put up as a substance in creation of humans and all natural phenomena has captured in direction the elevation and development of humans.
    Keywords: Quran, foundations, assumptions, Nature, Human, Evolution
  • اسماعیل علی خانی*
    از موضوعات مهم درباره انسان، سعادت و کمال است. از نگاه اسلام این سعادت چیزی جز تقرب به خدای متعال نیست؛ تقربی ارزشی، سلوکی و از راه عمل به شریعت، که با واژگان قرآنی «فوز»، «فلاح»، «عند» و «لقاء» بیان می شود. از پرسش های مطرح درباره این موضوع اینکه این نزدیکی به چه معنا و از چه سنخی است و چه رخ می دهد که به سالک الی الله مقرب می گویند؛ آیا تحولی حقیقی و کمالی در او رخ می دهد یا تشریفا او را مقرب می خوانند؟ شاخصه های این قرب چیست؟ هدف این پژوهش بیان چیستی قرب به خدا و ویژگی های آن است. در اسلام این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی حقیقی و وجودی است و با به فعلیت رسیدن استعدادهای ذاتی شخص با سیر و حرکت اختیاری برق آسا یا متوسط یا کند، در قالب هجرت به سوی خدای متعال و دگرگونی درونی، یافتن حیات طیبه و وارد شدن به عالم نور جلوه می کند و امری حقیقی، تشکیکی و اکتسابی است.
    کلید واژگان: قرب الی الله, تحول, هجرت, حیات, نور, تشکیک, اکتساب
    Esmaeil Alikhani*
    Salvation and spiritual perfection are major issues about man. In view of Islam, salvation is proximity to the Almighty God. It is an axiological proximity via spiritual journey, abiding by Sharia law, and expressed by such words as “fowz” (victory), “falah” (salvation), “Ind” (near), and “liqa” (countenance) in Arabic lexicography. The key questions in this connection are: What is the meaning and nature of proximity? What happens when those in spiritual journey become nearest to God? Do they experience a real and perfect evolution or they are only entitled to be nearest ones to God? What are the major traits of this proximity? This paper intends to clarify the nature of proximity and its qualities. In Islam, proximity is achieved through spiritual journey and perfection and in realization of proximity, the inborn traits and qualities of man tend to God at the speed of lightening, or at medium or low speed. Then, as a result of internal revolution, he gains pure life and enters the World of Light. Thus proximity is a real, skeptical and acquisitive practice.
    Keywords: Proximity to God, revolution, evolution, spiritual departure, life, light, skepticism, acquisition
  • جعفر فلاحی، قربان علمی، مجتبی زروانی
    هر بخش از الهیات کارل رانر ارتباطی ناگسستنی با خوانش او از وضعیت انسان دارد؛ او معتقد است که خداوند سهمی از وجود خودش را با آدمی به اشتراک نهاده است. این عطیه ی خداوند منتظر پاسخ مثبت از سوی انسان است. چنین مولفه ی وجودیی در حیات عینی و ملموس آدمی آثاری دارد و تحقق راستین و غایی خود را خواستار است. این نگرش به انسان، راه به مسیح شناسی استعلایی می برد. مسیح پاسخ قطعی به این پیشنهاد وجودی خداوند است. بدین سان، او منتهای امکانی است که همگی انسان ها از آن برخوردارند بله گفتن به خداوند. رانر به واسطه ی سیر تکاملیی که در هستی می بیند، اهمیت کی هان شناختی مسیح را نشان می دهد و او را افزون بر انسان، برای کل عالم نیز دارای اهمیت می داند. این نگرش به مسیح دارای انطباق کامل با نگرش سنتی است که مسیح را تجسد کلمه ی خداوند می داند که در او اتحادی بین بشر و خداوند رخ داده است. این را نه تنها در بررسی مسیح شناسی استعلایی رانر و سیر تکاملیش، بلکه در اشاره ی او به اعتقادنامه ی کالسدون نیز مورد اشاره قرار داده ایم.
    کلید واژگان: انسان شناسی الهیاتی, مسیح, سیر تکاملی, اعتقادنامه ی کالسدون, تجسد, مسیح شناسی استعلایی, کارل رانر, فیض
    Each part of Karl Rahner’s theology is in deep relation to his understanding of human situation. He believes that God has communicated Himself with man. This self-offering of God to human needs a response from man. Such an existential part has certain effects on the concrete human life and seeks its true and ultimate realization. This attitude to human leads to transcendental Christology. Christ is the definite response to the self-offering of God. So He is the pinnacle of the possibility that all people enjoy; saying yes to God. Through emphasizing on an evolution in the world, Rahner indicates the Christ’s cosmological importance. In addition to his importance for man, he maintains Christ is so important for the entire world. Such an attitude to Christ is in conformity with the traditional one, saying Christ is the incarnation of the word of God, a real unification between God and man has occurred in him. In the present essay this is indicated, not only in surveying the transcendental Christology and Rahner’s belief in evolution, but in his paying attention to Chalcedon Creed.
    Keywords: Christ, theological anthropology, Chalcedon, Grace, incarnation, Karl Rahner, evolution, transcendental Christology
  • مجید کافی، امیرمحسن عرفان
    از مهم ترین آموزه های دین مبین اسلام که در واقع جلوه گری غایت مندی تاریخ به شمار می رود، نظریه جامع و کامل «نجات گرایانه» دین، یعنی «آموزه مهدویت» است. این آموزه، آینه تمام نمای پیش گویی وحیانی دین اسلام و آینده ای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود امم است.
    این مقاله با رویکردی توصیفی _ تحلیلی می کوشد تا مبانی نظری و ابعاد تکامل را در نظام معنایی اسلام، شناسایی کند. مقاله با فرض گرفتن این نکته که اندیشه مهدویت، فرجام متعالی و شکوهمند آینده جهان و سرمنزل متعالی و متکامل تاریخ بشری از دیدگاه اسلام است، به معناشناسی تکامل در اسلام می پردازد. بررسی کارکردهای پیوند مطالعات مهدوی و فلسفه نظری تاریخ، آغازگاهی است که نویسنده برای ارائه تصویری روشن از بحث برمی گزیند. بازگرداندن هویت واقعی آموزه مهدویت به چارچوب استانداردهای برخاسته از فرهنگ دینی و گذر از رویکرد منفعل به رویکرد فعال در عرصه مطالعات مهدوی از مهم ترین فواید این پیوند برشمرده شده است.
    نگارنده ابتنای بر ربوبیت الهی، غلبه حق در فرجام ستیزش تاریخی و تاثیر اراده های انسانی در تکامل تاریخ را مهم ترین انگاره های اسلامی در تبیین اندیشه تکامل تاریخ در اسلام برمی شمارد و فضیلت محوری، عقل گرایی، آرمان گرایی، فراگیری، جامعیت و... از جمله یافته های کاوش نویسنده در ویژگی های جامعه متکامل عصر ظهور است.
    کلید واژگان: فلسفه نظری تاریخ, آموزه مهدویت, تکامل و پیشرفت
    Majid Kafi, Amir Mohsen Erfan
    One of the teachings of the enlightening religion of Islam is the prediction of happy ending of the history, which can be explained in the comprehensive theory 'saviourism' of religion, i.e 'notion of Mahdism" is. This doctrine reflects the predictive approach to future in light of the infallible revelation of Islam, which is certain, clear, comprehensive, and appropriate as has been promised to the people.This article attempts to identify the theoretical principles and dimensions of the evolution in the meaning system of Islam, with the descriptive and analytical approach. This paper works on the assumption that Mahdism thought is the glorious future destiny of the world and the sublime and perfect human history in the view of Islam with the meaning of the evolution in Islam. Review of functions of relationships between the theoretical philosophy of history, and Mahdavi studies, is the opening for the author to give a clear picture of the debate.The return of the real identity of Mahdism thought builds on the standards arisen from the religious culture and transfer from passive to active approach in the Mahdism studies are amongst the benefits of this approach. The writer build on divine right of overwhelming truth in the future of the history and influence of human will in evolution of history are the most important Islamic ideas in the explanation of the thought of evolution of history in Islam. Altruism, idealism, rationalism, comprehensiveness, integrity and. .. are among the findings of the search done by the author who explores the features of the perfect society at the age of presence.
    Keywords: Theoretical philosophy of history, Mahdism, evolution, progress
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال