به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hazrat mahdi (as) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hazrat mahdi (as)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالواحد بامری، منصور نیک پناه*
    موضوع آخرالزمان و ظهور منجی یکی از فراگیرترین اندیشه ها در جهان است که هر روز مباحث جدید تری در باب آن مطرح می شود. در بین مسلمانان نیز معرفت و نگرش عمیق به نشانه های مصلح جهانی حضرت ولی عصر می تواند نقش موثری در تحکیم آموزه مهدویت و انتظار در سبک زندگی مومنانه و خنثی سازی ادعای نادرست مدعیان دروغین داشته باشد. مکتب بریلوی از فرق مذهب حنفی با گرایش صوفیانه است که در آثار مطالعاتی آنان به نشانه های ظهور امام عصر توجه شده است. از منظر پیروان مکتب بریلوی، آن امام دارای خلافت ظاهری و باطنی می باشد که با جهانی شدن حکومت آن حضرت، بسترهای مطلوب جهت اصلاح و تحول گرایی جوامع دینی پدید می آید و قانون الهی حاکم خواهد شد و حیات انسان ها در مسیر تعالی و تکامل ساماندهی می شود. در جستار حاضر به برخی از نشانه های قطب عالم امکان از منظر بریلویه مانند فراگیر شدن فساد و تباهی، خروج دجال و سفیانی و فراوانی مفاسد اخلاقی به عنوان مهم ترین علایم ظهور آن عدالت گستر جهان هستی اشاره گردیده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه ای و مراجعه به اسناد معتبر به انجام رسیده است.
    کلید واژگان: نشانه های ظهور, بریلوی, حضرت مهدی, اهل سنت
    Abdulwahid Bameri, Mansour Nik Panah *
    The topic of the apocalypse and the appearance of a savior is one of the most comprehensive ideas in the world, and new topics are raised every day. Among Muslims, knowledge and a deep attitude towards the signs of the universal reformer of Hazrat Wali Asr (PBUH) can play an effective role in consolidating the doctrine of Mahdism and waiting for a faithful lifestyle and neutralizing the false claims of false claimants. The Barilavi school is a sect of the Hanafi school with a Sufi orientation, and in their studies, attention has been paid to the signs of the emergence of Imam Asr (a.s.). From the point of view of the followers of the Barilavi school, that imam has an external and internal caliphate, and with the universalization of his rule, favorable conditions for the reformation and transformation of religious societies will emerge, and the divine law will prevail, and human life will be organized in the path of excellence and evolution. In the present essay, some of the signs of the world of possibility from Brillouye's point of view, such as the spread of corruption and destruction, the emergence of Dajjal and Sufiani, and the abundance of moral corruption, have been pointed out as the most important signs of the emergence of that universal justice. This research is descriptive and analytical and has been done with the library method and referring to authentic documents.
    Keywords: Signs of emergence, Barilavi, Hazrat Mahdi (pbuh), Sunnis
  • منصور نیک پناه

    ادبیات داستانی بهترین محمل برای بیان و انتقال ارزش های جامعه است. از این رو برای رصد نمودن میزان ساری و جاری بودن یک اندیشه فرهنگی در بین آحاد مردم بهترین دستاویز، مطالعه و بررسی ادبیات داستانی آن قوم است. توجه به آخرالزمان و اتقاقاتی که در آن دوران رقم می خورد، از قبیل: ظهور و قیام امام زمان(ع) و شخصیت هایی همچون دجال، یمانی، نفس زکیه، و حوادثی که در عصر ظهور پیش می آید، می تواند بیانگر رواج تفکر انتظار و بسترسازی برای ظهور منجی باشد. در این مقاله، نویسنده به بررسی این مفاهیم در ادبیات داستانی معاصر پرداخته است. این بررسی برش تاریخی بعد از مشروطه تا دوران جنگ را در بر گرفته است. این پژوهش که به امهات آثار ادبیات داستانی دوران معاصر پرداخته است، با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی به نقد و بررسی موضوعات مدنظر پرداخته است. نتایج تحلیل و بررسی این آثار بیانگر خاموشی و فراموشی داستان نویسان از بسترسازی جامعه جهت ظهور ولی عصر (عج) است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, حضرت مهدی (عج), ظهور, دجال
    Mansoor Nik Panah

    Fiction is the best medium for expressing and transmitting the values of society. Therefore, in order to observe the extent of Sari and the current of a cultural thought among individuals, the best excuse is to study and study the fictional literature of that people. Attention to the apocalypse and the events that take place in that period, such as: the emergence and uprising of the Imam of the time and personalities such as the Antichrist, Yemeni, Nafs Zakia, ... and events that occur in the age of emergence, can indicate the prevalence of waiting and bedding To be the savior. In this article, the author examines these concepts in contemporary fiction. This study covers the historical section from the post-constitutional period to the time of the war. This research, which deals with the works of contemporary fiction literature, has critiqued and examined the issues by means of descriptive content analysis. The results of analysis and study of these works indicate the silence and forgetfulness of storytellers from the bedrock of society for the emergence of the Guardian of the Age.

    Keywords: Fiction, Hazrat Mahdi (as), Advent, antichrist
  • مهدیه علوی فر

    شاخص های «مدینه فاضله» همان اهداف عقلانی، پویا و واقعی اند که در صورت پایداری، نسبت به دو مسیله «ارایه الگوی وضع مطلوب» و «عدم مقبولیت وضع موجود» بشریت را به حیات در آرمان شهر رهنمون می سازند. این سوال مطرح است که چگونه می توان با پایداری و استقامت در سه گستره معنویت، روح و روانی و سیاست زمینه های تعجیل حکومت آرمانی مهدوی را فراهم کرد؟ در این مقاله با روش تحلیلی _ توصیفی راهکارهای پایداری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی اسلامی در بعد معنوی از منظر مقام معظم رهبری بررسی شده که عبارت از: یاد خدا (اقامه نماز)، ایمان به وعده الهی و اعتقاد به مهدی موعود؟عج؟ می باشد. معرفت افزایی جهانیان به موعود عدل گستر، ایستادگی بازدارنده از طریق حذف مدیریت دیکتاتوری و تشکیل کمپین ضد استکباری علیه آمریکا و اسراییل، اعتلای اقتدار ایرانیان مشروط به روش دمکراسی اسلامی، تشکیلات نظامی و امنیتی، پیشرفت در بعد نرم افزاری و سخت افزاری راهکارهای پایداری علیه ظلم و بی عدالتی است. در آخر، سر کامیابی پایداری در دو گستره قبلی، مزین شدن انقلابیون با روحیاتی چون برخورداری از عزت ملی، امید و قوت قلب است که با این شاخص ها باید آرمان ها را از اهداف فردی به اهداف جمعی با رویکردی جهانی مبدل سازند.

    کلید واژگان: پایداری, استقامت, مقاومت, حضرت مهدی, عدالت, امام خامنه ای
    Mahdieh Alavifar

    Ideals of utopia are the same logical, real and dynamic objectives that in case of stability towards to problems of providing pattern of optimal status and unacceptability of the existing status, guide the man to liv in utopia. This question is posed that how we may provide grounds of acceleration of Mahdavi ideal government by stability in three domains of spirituality, policy and spirit? In this article, with descriptive- analytical method, stability approaches for creating Islamic modern civilization and readiness for rise of Islamic great warden in the virtual dimension has been investigated from great leader viewpoint which includes God memory (saying prayers), belief in divine promise, belief in behest Mahdi. Increasing knowledge of the world people on righteous behest, dissuasive resistance through omission of dictatorship management and formation of anti-dictatorship against USA and Israeli, are among stability approaches against tyranny and injustice in world arena. In the internal scope, promotion of Iranian power is conditional to Islamic democracy method, military and security organizations, progress in software and hardware dimensions, justice oriented strategies in social and political dimensions and finally, the stability success secret in the two previous scopes is being furnished with spirits of revolutionists such as having national honor, hope and oriflamme that whit these indicators, the ideals should be turned to collective objectives to individual objectives with a world approach.

    Keywords: Stability, Endurance, Resistance, Hazrat Mahdi (as), Justice, Imam Khamenei
  • مصطفی لعل شاطری

    از جمله موضوعات مطرح در واکاوی حیات هنری دوره قاجار، بهره گیری از تصاویر چاپ سنگی در کتاب های دارای درون مایه مذهبی است، چنان که این جریان را می توان در دیوان مرثیه اسرارالشهاده، اثر اسماعیل بروجردی، شاهد بود. مجالس ده گانه این اثر به وسیله میرزا علی قلی خویی (دوره فعالیت هنری 1272-1263ق)، برای نخستین بار در نسخه 1268ق مصور گردید. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی _ تحلیلی و رویکردی هنری _ تاریخی (به دور از رویکرد حدیث شناسانه)، در پی پاسخ به این پرسش است که میزان آگاهی خویی از روایات اسلامی، به عنوان زمینه ای فکری برای خلق آخرین تصویر در اسرارالشهاده (سفر حضرت مهدی4 با جبرییل به عرش) تا چه میزان بوده است؟ یافته ها مبنی بر دیدگاه تطبیقی و رهیافت تاویلی _ که به مسئله معنا و چگونگی خلق محتوای یک اثر نظر دارد _ حاکی از آن است که هم راستا با سایر عوامل همچون تاثیرگذاری متن اصلی (اسرارالشهاده، شامل توضیحات مقدماتی و اشعار)، هنجارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم و سایر موضوعات، دانش روایی خویی، نقشی بسیار بااهمیت و موثر در نگرش او در راستای تصویرسازی این مجلس داشته است. متعاقبا فارغ از مطالعات جزیره ای و بر اساس ژرف نگری بینارشته ای، دریافت می گردد که این اثر را نمی توان صرفا منبعث از خیالی پردازی دانست؛ چنان که انطباق روایات اسلامی (پیش متن) به عنوان بن مایه مورد الهام تصویرساز در خلق تصویر (متن) این نظر را تا حد گسترده ای اثبات می نماید.

    کلید واژگان: میرزا علی قلی خویی, چاپ سنگی, تصویرسازی, اسرارالشهاده, حضرت مهدی, جبرئیل
    Mostafa La’L Shateri

    One of the topics in the analysis of the artistic life of the Qajar period is the use of lithographic images in books with religious themes. As observed in Asrar Al-Shahadahby Ismaeil Boroujerdi. The Ten Meetings of this work were illustrated for the first time by Mirza Ali-Qoli Xu’i in 1889 version (Artistic activity period 1884-1893). The present descriptive and analytical study based on artistic-historical approach aims to see to what extent has Xu’i been aware of Islamic traditions as an intellectual background for creating the last image (the journey of Mahdi (pbuh) with Gabriel to the Throne). Based on the results, Xu’i's narrative knowledge has played a very important and effective role in his attitude towards the depiction of this parliament, along with other factors such as the effectiveness of the original text (Asrar Al-Shahadah, including introductory explanations and poems), political, social and cultural norms and other issues. Based on interdisciplinary insight, it is realized that this work cannot be considered merely a source of imagination. The adaptation of Islamic traditions (preface) as the theme inspired by the illustrator in the creation of the image (text) proves this view to a large extent.

    Keywords: Mirza Ali-Qoli Xu’i, lithography, Illustration, Asrar al-Shahadah, Hazrat Mahdi (pbuh), Gabriel
  • حسن ستاری ساربانقلی، مهدی کاظم پور*

    در دوران معاصر تصویر و تصویرسازی، نقش مهمی در آشنایی مردم جهان با آموزه های مهدوی می تواند داشته باشد. از سوی دیگر، چگونگی نمود های بصری تصویرسازی ایمه معصومین:، در هنر اسلامی همواره از بخش های پر مناقشه بوده است. این مناقشه از یکسو به دلیل حرمت صورتگری انسانی و از سوی دیگر حرمت و تحریم تصویرگری معصومین: در تعالیم فقهی بوده است. علیرغم این تحریم، مصادیق گوناگونی از برخوردهای خاص هنری، با شیوه های خاص در تصویرسازی ایمه معصمومین: در هنر اسلامی موجود می باشد. هدف پژوهش حاضر بیان امکانات تصویرسازی حضرت مهدی موعود4 بوده است. روش تحقیق به صورت توصیفی _ تحلیلی و با تحلیل محتوای تصویرسازی های ایمه معصومین: در هنر اسلامی مشتمل بر نگارگری، تصاویر چاپ سنگی، تصاویر سایت پینترست [1] و با جمع آوری اسناد کتابخانه ای، صورت گرفته است. در پژوهش حاضر سعی شده است به یک سوال پاسخ داده شود که چگونگی تصویرسازی حضرت مهدی موعود4، براساس تصویرسازی های حضرات معصومین: در بستر تمدنی اسلامی و با رعایت شیونات اسلامی چگونه می تواند صورت گیرد؟ نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر امکان تصویرسازی حضرت مهدی موعود4 با بهره گیری شاخصه های توجه به بحث عدم هتک حرمت، بهره گیری از مفاهیم غایب شخص، پرهیز از نمایش مستقیم، بهره گیری از تصویرسازی های مبتنی بر ادعیه مهدوی معتبر، بهره گیری و تکرار هوشمندانه شاخصه های تصویرسازی معصومین در هنر اسلامی، تصویرگری شخصیت بدون نمایش صورت، استفاده از معانی و مفاهیم و تعابیر خاص مهدوی، استفاده از زبان رمز و تمثیل و نمادهای خاص مهدوی می باشد. بهره گیری از این شیوه ها می تواند ضمن رفع محدودیت ها و آسیب های تصویرسازی بصری مهدوی، سبب تصویرسازی ابعاد وجودی آن حضرت نیز با رعایت تقدس اسلامی آن، گردد. دستاوردهای حاصل از پژوهش در امر تصویرسازی بصری، مضامین مربوط با حضرت ولی عصر4 و تبلیغ بصری مهدویت در جهان معاصر می تواند به کار برده شود.

    کلید واژگان: حضرت مهدی موعود, هنر اسلامی, تصویرسازی, نگارگری, چاپ سنگی, ادعیه مهدوی, تصویرسازی حضرات معصومین, تمدن اسلامی
    Hassan Sattari Sarbangholi, Mehdi Kazempour *

    In the contemporary era, the image and illustration can play an important role in acquainting the people of the world with Mahdavi teachings. On the other hand, the visual manifestations of the illustration of imams (as) have always been a controversial part of Islamic art. This conflict has been on the one hand due to the sanctity of human painting and on the other hand due to the sanctity and prohibition of the depiction of the infallibles in the teachings of jurisprudence. Despite this prohibition, there are various examples of special artistic approaches, with special methods in depicting the infallible Imams in Islamic art. The purpose of this study was to express the possibilities of illustration of Hazrat Mahdi (pbuh).  The research method is descriptive-analytical by analyzing the content of the illustrations of the Imams in Islamic art, including painting, lithographic images, images of the Pinterest site, and by collecting library documents. In the present study, an attempt has been made to answer a question: how can the depiction of Hazrat Mahdi (pbuh) be illustrated based on the illustrations of the Infallibles in the context of Islamic civilization and in accordance with Islamic customs? The results of the research indicate the possibility of depicting Hazrat Mahdi (pbuh) by using the characteristics of paying attention to the discussion of not insulting, using the concepts of absenteeism, avoiding direct representation, using images based on supplication. Intelligent use and repetition of the characteristics of depicting the infallibles in Islamic art, depicting personality without showing the face, using Mahdavi specific meanings and concepts, using the language of code and allegories and special Mahdavi symbols. Utilizing these methods, while removing the limitations and damages of Mahdavi's visual imagery, can also cause the imagery of the existential dimensions of that Imam by observing its Islamic sanctity. The achievements of research can be used in the field of visual illustration, themes related to the Imam of the Age and visual propaganda of Mahdism in the contemporary world.

    Keywords: Hazrat Mahdi (pbuh), Islamic art, Illustration, Painting, lithography, Mahdavi supplication, illustration of the Infallibles, Islamic Civilization
  • محمد امیری قوام*، فتح الله نجارزادگان

    از جمله مهم ترین معارف مهدویت که مورد توجه اندیشمندان بسیاری در سراسر دنیا است، تداوم حیات موعود مورد انتظار مسیحیان و یهودیان حضرت مسیح7 و نزول ایشان در زمان ظهور حضرت مهدی4 و اقتدا به آن حضرت به نشانه اعلان حقانیت دین اسلام است. از جمله آیاتی که در این باره مورد بحث و استناد محققین عرصه مهدویت و مفسرین بزرگ قرار گرفته و یکی از ابعاد این مبحث یعنی تایید تداوم حیات و نزول مسیح7 در آخرالزمان و ایمان آوردن همه اهل کتاب به ایشان و در نتیجه پذیرش حقانیت اسلام را تبیین می کند، آیه شریفه 159 سوره مبارکه نساء است. نگارنده کوشیده است به روش توصیفی تحلیلی مهم ترین تفاسیر موجود در بین فریقین را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد و میزان دلالت آیه مذکور بر ادعای فوق را از دیدگاه صاحبان این تفاسیر ارزشمند ارزیابی نماید و در این مسیر به این نتیجه دست یافته است که با وجود دیدگاه های متعدد و گاه متضاد، اما بسیاری از مفسرین بزرگ شیعه و اهل سنت، دلالت آیه بر معنای فوق را یا به عنوان معنای ظاهر آیه و یا به عنوان یکی از احتمالات برتر یا لااقل موجه پذیرفته اند؛ علاوه بر این که ارزیابی دلایل مطرح در این دیدگاه ها، نشان می دهد که تنها یک دیدگاه توانسته همه اشکالات مطرح را پاسخ گوید و حتی راه حلی برای جمع عرفی معقول و مقبول در بین روایات وارده و نیز اقوال مختلف مطرح نماید.

    کلید واژگان: حضرت عیسی (ع), نزول, ظهور, اهل کتاب, حضرت مهدی
    Mohammad Amiri Qavam *, Fathollah Najjarzadegan

    One of the most important teachings of Mahdaviat that has attracted the attention of many thinkers around the world,  is the duration of  Jesus Christ life from the perspective of Christians and Jews and his descent  at the time of Imam Mahdi (aj) advent and following him  to declare the legitimacy of Islam.  Verse 159 of Surah An-Nisa 'is one of the verses that has been discussed and cited by scholars on the subject of Mahdaviat and the great commentators of the Holy Quran to prove the truth of this claim according to it all the people of the Book following the Jesus Christ will believe in Islam. The author has tried to study and evaluate the most important interpretations among the two major Schools in a descriptive-analytical method and to evaluate the extent of mentioned verse implication on the above claim from the  viewpoint of  holy Quran interpreters and has  concluded that in spite of numerous and sometimes contradictory views, many great Shiite and Sunni commentators have accepted the implication of the above verse either as the literary meaning  or as a stronger probability  or at least   as a reasonable possibility. In addition, the evaluation of the reasons given in these views shows that only one viewpoint has been able to respond to all the criticisms and even provide a solution for a reasonable and acceptable combination of views derived from narrations with  other different opinions.

    Keywords: Jesus (pbuh), revelation, Advent, People of the Book, Hazrat Mahdi (pbuh)
  • یدالله حاجی زاده*
    واکاوی تاثیرات سخنان رسول خدا(ص) و امامان شیعه(ع) درباره حضرت مهدی(عج) در جامعه و سوء استفاده ای که از این پیشگویی ها در طول تاریخ اسلام شده، از اهمیت خاصی برخوردار است. این امر می تواند موجبات هوشیاری هرچه بیشتر مسلمانان را سبب شود و از فریب خوردن آنان و فرو افتادن ایشان در دام مدعیان مهدویت و غالیان جلوگیری کند. بررسی منابع تاریخی، حدیثی و فرقه شناسی نشان می دهد در عصر امامان(ع)برخی از فرقه های غالی با سوء استفاده از سخنان رسول خدا(ص)، و امامان معصوم (ع)، ضمن معرفی خویش و یا رهبران منحرفشان به عنوان مهدی، موجبات شکل گیری و یا تقویت برخی از نحله های فکری غالیانه را سبب شده اند. در این نوشتار به معرفی این نحله های انحرافی که شامل سبائیه، کیسانیه، هاشمیه، مغیریه، بیانیه، منصوریه، باقریه، حربیه، جناحیه و ناووسیه هستند پرداخته شده و تلاش شده این نظریه اثبات شود که این نحله های انحرافی در اثبات مهدویت و غیبت رهبران خویش، از پیشگویی های پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم سوء استفاده کرده اند و به تقویت باورهای انحرافی و غالیانه خویش پرداخته اند.
    کلید واژگان: پیامبر اکرم(ص), حضرت مهدی(عج), امامان(ع), غالیان, پیشگویی, مهدویت, غیبت
    Dr. Yadullah Hajizadeh*
    Analysis of the influence of the Messenger of Allah (pbuh) and the imams (AS) and Imam Mahdi (AS) in the community and the misuse of this prophecy is of great importance in the history of Islam.
    This type of analysis can cause more awareness and prevent more Muslims being cheated and they fall into the trap of false claimants and extremists.
    Study of historical sources as well as sources from tradition and cult studies shows that in the era of Imams (as), some extremist and sects exploited the words of the Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS), and then by introducing themselves or perverse leaders as the Mahdi, shaped or strengthen some schools of thought that have been extremist .
    This paper introduces the deviant sects that include Sabayyieh, Kaysanites, Hashemite, Mogheyriyeh, Bayanieh, Mansouriyah, Baqeryeh Harbyeh, Janahyeh and Navoosiyeh. And attempts to prove the theory that the deviant sects have exploited the prophecies of the Holy Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS) about the Absence period of their leaders and their messianism and to strengthen the distorted beliefs and perpetuated their extremism.
    Keywords: The Prophet (PBUH), Hazrat Mahdi (as), Imam (AS), Extremist, Prophecy, Messianic, Absence period of Mahdi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال