به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « human being » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «human being» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد علیزاده*، محمود صوفیانی
    زبان از بنیادی ترین ساحت هایی است که می تواند موضوع تفکر انسان قرار گیرد. فلسفه زبان و زبان شناسی با پرسش هایی اساسی مواجهند. اینکه چه رابطه ای میان ذهن و زبان برقرار است، اینکه آیا زبان ابزاری صرف برای مکالمه و مفاهمه است یا قوه ای دارای قدرت تاثیرگذاری بر درک انسان از واقعیت، و اینکه زبان یک جامعه چه تاثیری بر زیست افراد آن دارد، همگی مسائلی هستند که باید مورد پژوهش قرار گیرند. مقاله حاضر بر آنست تا با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، رابطه زبان با زیست انسانی را بر مبنای آراء زبان شناختی سوسور مورد پژوهش قرار دهد. در این مقاله خواهیم دید که می توان زبان را، به عنوان نظامی که واجد قدرت تاثیرگذاری بر اذهان است، به مثابه یکی از عوامل پیشینی شکل گیری اندیشه های کاربران زبانی در نظر آورد و ساختارهای موجود در نظام یک زبان را، نه به عنوان عوامل محدودکننده اندیشه و اراده، بلکه به عنوان اموری مورد خوانش قرار داد که می توان از آن ها به منظور رشد آگاهی و ناخودآگاه فردی و جمعی افراد بهره جست. از این منظر، زبان مطلوب زبانی خواهد بود که مفاهیم و تمایزات معنایی کارآمدی را توسط واژه های خود قاب بندی کرده، موضوعیت بخشیده، و به ذهن کاربر خود منتقل سازد.
    کلید واژگان: زبان, ذهن, ناخودآگاه, سوسور, زیست انسانی}
    Javad Alizadeh *, Mahmud Sufiani
    Language is among the most important subject matters of human thought. Philosophy of language and linguistics, both are concerned with fundamental questions, such as: How thought and language are related to one another? Is language solely an instrument through which humans can converse with each other and understand one another, or is it a mental faculty, affecting, articulating, and shaping our understanding of reality? How language can affect human existence? These are some of the major questions that linguistic studies have to deal with. The present article aims to probe the relation between language and mind, hence the relation between language and human life, based on Saussure’s linguistic theory. In this article, we will analyze the idea that language can affect human mind and can be considered as one of the a priori factors in the formation of human psyche, but this does not necessarily mean that we should have a deterministic reading of this fact and oppose human will and liberty. We will also claim that the ideal language would have to shape human consciousnesses and unconscious in an ideal manner, using its signs, signifieds, and nuances. This article uses descriptive and content analysis method.
    Keywords: Language, Mind, Unconscious, Saussure, Human Life}
  • Ali Hasannia *, Khadijeh Ahmad-Khanbeigi
    The rapid development of biotechnology and its presence in the various spheres of human social life brings new issues every day to different fields of science. Using a descriptive-analytical method, this research aims to answer the questions, “How is the embryonic life and when is the beginning of the soul, regarding the Qur’ān and Shiite Hadith?” and "Is determining the exact time of breathing soul in the fetus an intentional obligation or is it associated with symptoms that can be seen with the development of the fetus?" According to the Qur’ān and narratives, the embryo, a few days before the implantation stage, has vegetative life, not plant and human life. The embryonic cell, during the period when the physical creation of the fetus in the womb is not complete, does not have a human life. So it is not an actual human being. Then, the state in which the spirit is blown into the fetus starts with the movement of the fetus into the mother's body and is considered alive human. This honored soul (al-nafs al-muhtaramah) refers to a stage of embryonic development in which the human soul is blown up (wulūj). Additionally, acceptance of a specific time for breathing the soul is not an intentional obligation (ta'abbudῑ) and is an unchangeable matter, but the birth of the soul does not have a specific and definite time, such as the end of four months, etc. Also, the diagnosis of this natural phenomenon will be based on its natural symptoms, which may be before or after the age of four months or may be realized at different times in different cases and living conditions.
    Keywords: Embryo, Human Life, Shiite Hadith, The Qur’Ān, Wulūj (Blowing Up)}
  • Mahdi Imanimoghadam *, Reza Jamali
    This study aimed to explain the truth of the throne and its logical and narrative devices. In this regard, the truth of the Throne was studied using the Quranic verses and the narrations of the Shiite Imams in library research and theoretical analysis method. The "truth of the Throne" is one of the most controversial issues for Islamic scholars. Some theologians such as Moshabbahe and Mojassame consider the Throne purely material and physical, like sitting on the throne, and others consider it transcendental, abstract, equivalent to knowledge, or the center of divine providence. The materialistic and superficial interpretation of the truth of the Throne, in addition to being contrary to the rational and philosophical understanding, conflicts with some narrations of the Shiite Imams, just as the virtual and metaphorical interpretation of the Throne is incompatible with the texts of verses and hadiths. In conclusion, the Divine Throne is an independent truth and is of the kind of unseen truths and in the rank of abstract worlds. The Throne refers to the place of divine providence and lordship, and all divine commands lead to it, and accordingly, the "Throne" is also the place of God Almighty’s knowledge of the creatures.
    Keywords: Throne, Quranic Ontology, Bearers Of The Throne, World Of Abstractions, Human Heart, Divine Providence, Divine Knowledge}
  • نرگس جاهدخانشیر، مهدی نجفی افرا *، جمشید جلالی شیجانی

    در این تحقیق با ابتنا بر آراء افلوطین و ابن سینا درباره عشق در انسان، تلازم عشق و معرفت در آراء ایشان بر اساس تفاوت ها و شباهت ها بررسی و تطبیق داده می شوند. در بحث تلازم عشق و معرفت تاثیر عشق برای شوق به معرفت برای نیل خیر و زیبایی، نائل شدن به ملکات اخلاقی و اتحاد با صورت های کلی و خداوند مدنظر است. مهمترین مسئله تحقیق، آزمون این فرضیه بود که آیا ابن سینا در مبانی و نتایج تلازم عشق و معرفت در انسان تحت تاثیر مبانی فلسفی افلوطین ضمن این مباحث بوده است؟ این مقاله با اتکاء به روش تحلیلی-توصیفی در نهایت به این نتیجه می رسد که در نگرش معرفت شناسانه ای که از آراء افلوطین درباره عشق دریافت می شود، عشق برخلاف راه دانش، مسیر نائل شدن و اتحاد با احد است. عشق قادر است به چیزی که حد و اندازه ندارد و دارای هیچ صورتی نیست، نائل شود. اما این نگرش نزد ابن سینا امری وجودی است زیرا کمال نفوس بشری همان تشبه به ذات خیر مطلق و صدور افعال متعادل و متوازن از قبیل فضایل بشری و تحریک نفوس ملکی نسبت به جواهر علوی است که به سبب تشبه به خیر مطلق هستند و غایت این تشبه تقربی است که به واسطه فیضان کمال و فضیلت از خیر مطلق است. ابن سینا در پرتو اثرپذیری از سرمایه های غنی دینی، از افلوطین هم اثرپذیرفته و جریان تفکر اسلامی را به سوی اشراق و عرفان سوق داده است. 

    کلید واژگان: عشق, معرفت, انسان, ابن سینا, افلوطین, اتحاد}
    Narges Jahed Khanshir, Mahdi Najafiafra*, Jamshid Jalali Shijani

    In this research, based on the views of Plotinus and Ibn Sina about The correlation of love and knowledge in human, their views are examined and analysis these differences and similarities. In The correlation of love and knowledge in human discussed the effect of love for the desire for knowledge for the attainment of goodness and beauty, the attainment of moral properties, and the union with the general forms and God is considered. The most important issue of the research was to test the hypothesis whether Ibn Sina in the foundations and the correlation of love and knowledge in human was influenced by Plotinus's philosophical foundations while discussing the love of knowledge? Relying on a descriptive analytical method, this article finally concludes that in the epistemological view received from Plotinus's views on love, love is the opposite of the path of knowledge, the path to achievement and union with one. Love is able to achieve something that has no limits and no form. But this view is ontological for Ibn Sina because the perfection of the human`s souls is the same as the essence of absolute goodness and the issuance of moderate actions such as human virtues and stimulating the heavenly souls towards the heavenly substances which are due to the likeness of absolute good and the end of this similarity. It is an approximation of absolute goodness through virtue of perfection and virtue. In addition to being influenced by religious views, Ibn Sina was also influenced by Plotinus and directed the flow of Islamic thought towards illumination and mysticism.

    Keywords: Love, Episteme, Human Being, Ibn Sina, Plotinus, Unity}
  • علی کریمیان صیقلانی*
    یکی از مشهورترین مبانی فکری اهل طریقت و عرفان نظری، «حدیث صورت» است. عرفای اسلامی، این حدیث را پایه و اساس بسیاری از دعاوی خویش، از جمله «اشرفیت انسان بر سایر مخلوقات» قرار می دهند. هدف مقاله حاضر که به روش تحلیل محتوایی انجام می گیرد، این است که در گام نخست، حدیث مذکور را مورد ارزیابی سندی قرار داده و احتمال صدور آن را از شخص معصوم بررسی کند و در گام دوم، دلالت آن بر مدعای مذکور را واکاوی نماید. یافته های پژوهش پیش رو نشان می دهند که «حدیث صورت» نه تنها از حیث سند نمی تواند منسوب به معصوم باشد و بیشتر در کتب اهل کتاب، در منابع اهل سنت و نیز در منابع تصوف تکرار شده است، بلکه به نظر می رسد از حیث دلالت نیز نمی تواند دعاوی مبتنی بر آن را اثبات کند. ظاهرا اهل تصوف تاویل های متعددی را برای این حدیث قائل شده اند تا بتوانند آن را پایه ادله خود قرار دهند. براین اساس، با اینکه اشرفیت انسان بر سایر موجودات، ممکن است بر مبنای شواهد درون دینی دیگری به دست آید، اما «حدیث صورت» نمی تواند مبنای آن قرار گیرد و بیش از هر چیز، به مشهورات متعلق به یک گفتمان دینی شباهت دارد که از ادیان دیگر وارد تفکر جهان اسلام شده است.
    کلید واژگان: اسرائیلیات, اشرفیت انسان, تاویلات عرفانی, حدیث صورت}
    Ali Karimiyan *
    One of the most famous intellectual foundations of the Sufis and theoretical mysticism is the “hadith of Surat”. Islamic mystics have used it as the basis for their claims, including “superiority of human being over other creatures”. Being organized by the method of content analysis, this article first aims to examine the hadith documentation to find out if it has been issued by infallible Imams and in the second step, scrutinize its implications for the claim. The research findings indicate that not only the “hadith of Surat” is not authentic and cannot be attributed to an infallible Imam and it has just been appeared in Holy Scriptured of Judaism, Christianity as well as the hadith texts of the Sunnis and Sufis, but also it seems that the hadith cannot prove the claims based on it. Apparanty Sufis has interpreted it in a different ways, so they can considere it as the basis of their arguments. Therefore, although the idea of “superiority of human being over other creatures” could be deduced and obtained from other theological evidences, but the 'Hadith of Surat' cannot be a basis to it; and it is more similar to celebiries in a religious discours that entered to Islamic World from other religions.
    Keywords: hadith of Surat, Israelite, mystical interpretations, human superiority, documentary criticism, Content Criticism}
  • فرشته ارجمندی، احمدرضا کیخای فرزانه*، مصطفی سالاری

    زن در اشعار مولانا از سویی نماد عشق الهی، روح، جان، زمین و رویش است و از سوی دیگر، نماد جسم، نفس، دنیا و حرص است؛ سیمای دوگانه زن، نمودی از دوگانگی روح و جسم انسان است که بیانگر ابعاد نورانی و ظلمانی هستی است. زن نماد تجلی حق است و همزمان نماد نفس و شیطان و زمین. نمادها بازگوکننده عقاید نمادپردازان است. ازآنجاکه عقاید اجتماعی و نیز نگرش مولانا به زن، دارای دو جنبه منفی و مثبت است و از سوی دیگر، زن نیز دارای ویژگی ها و ابعاد مختلف است، نماد وی در اشعار مولانا، مدلول های متعدد و گاه مخالف پیدامی‏کند که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

    کلید واژگان: مولوی, مثنوی معنوی, زن, ابعاد وجودی انسان, نماد, تمثیل}
    Fereshteh Arjmandi, Ahmadreza Keikhafarzane *, Mostafa Salari

    In Rumi's poetry, woman is a symbol of divine love, soul, life, earth, and growth, and it also symbolizes body, soul, world, and greed; the dualistic image of woman is a manifestation of the duality of the human spirit and body that expresses luminous and oppressive dimensions of existence. The woman is the symbol of righteousness and at the same time the symbol of the soul, the devil and the earth.Symbols reflect the beliefs of symbolists. Since Rumi's social beliefs and attitudes toward woman have both negative and positive aspects and the woman has different characteristics and dimensions in his works. This symbol appears in Rumi's poems, numerously. In this article we will point out these aspects.

    Keywords: Rumi, Mathnawi, woman, Human Dimensions, symbol, allegory}
  • سید اکبر حسینی قلعه بهمن

    هنگام سخن گفتن از مبنای یک پدیده، مراد و منظور آن بنیان ها و پایه هایی است که آن رخداد بر آن استوار گردیده و به اقتضای آن بنیان شکل خاصی یافته است. حکومت به طور عام و حکومت دینی نیز پدیده ای است که بر یک دسته بنیان ساخته شده و به اقتضای آن مبناها، شکل و صورت خاصی به خود گرفته است. برای ساخته شدن یک حکومت و نوع خاصی از آن که حکومت دینی است، بنیان های متعددی مورد نیاز است. دسته ای از این بنیان ها، بنیان های نظری بوده که اشاره به باورهای اصیل و اساسی مردمان دارند و در ذیل مهم ترین آنها بنیان های هستی شناختی، معرفت شناختی، الهیاتی، ارزش شناختی و انسان شناختی واقع شده اند. بنابراین، مبانی انسان شناختی حکومت و حکومت دینی، آن دسته از باورهای اصیل و اساسی هستند که در حوزه شناخت انسان قرار گرفته و باورهای حکومت دینی راجع به انسان را شکل داده اند. در این نوشتار، با مراجعه به منابع دارای حجیت در دین، به مهم ترین پایه های انسان شناختی حکومت دینی رسیده ایم و تلاش کرده ایم در یک نظم منطقی آنها را عرضه داریم.

    کلید واژگان: حکومت, حکومت دینی, انسان شناسی, طبیعت انسان, تجرد روح, هدف آفرینش انسان, کمال انسان}
    Seyed Akbar Hosseini Qale Bahman

    When talking about the basis of a phenomenon, it means the foundations on which that phenomenon is based and according to the necessity of that foundation, it has taken a special shape. Government in general and religious government is also a phenomenon that is built on a set of foundations and has taken a special shape and form according to the requirements of those foundations. In order to build a government and a special type of it, which is a religious government, several foundations are needed. Some of these foundations are theoretical foundations that refer to the original and basic beliefs of people, and under the most important of them are the ontological, epistemological, theological, value-based and anthropological foundations. Therefore, the anthropological foundations of government and religious government are those original and basic beliefs that are in the domain of human knowledge and have formed religious government's beliefs about humans. In this article, by referring to authoritative sources in religion, we have reached the most important anthropological bases of religious government and we have tried to present them in a logical order.

    Keywords: Government, religious government, Anthropology, Human Nature, celibacy of soul, purpose of human creation, human perfection}
  • الهه احمدی*، سعید شفیعی
    قاعده زرین اخلاق، که اغلب با عبارت «آن چه برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بپسند» شناخته می شود، از دیرباز در ادیان و فرهنگ های مختلف مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. از میان تعاریف ارایه شده در فرهنگ های مختلف و به زبان های گوناگون، تعریفی که هری ج. گنسلر در کتابش، اخلاق و قاعده زرین، ارایه کرده است، جامع تر و مقبول تر می نماید: «با دیگران فقط به-گونه ای رفتار کنید که رضایت دارید با شما در شرایط مشابه، همان گونه رفتار شود». مساله مطالعه پیش رو، این است که خاستگاه این قاعده اخلاقی چیست و چه خصوصیتی در این قاعده وجود دارد که سبب شده است، صرف نظر از نوع دین، فرهنگ و دوران زندگی، مورد توجه مخاطبان و موافقان بسیاری قرار بگیرد. در این مقاله، به روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی منابع اسلامی، روایات موجود در این حوزه و دسته بندی آن ها، در می یابیم که علت پویایی و بقای این قاعده اخلاقی در ادیان و مکاتب گوناگون، تمایل عقل و فطرت به مفاهیمی مانند عدالت، تواضع و انصاف است که طبق روایات اسلامی، این مفاهیم، خاستگاه رعایت قاعده زرین اخلاق هستند و در نهایت نتیجه گرفته می شود که خاستگاه قاعده زرین اخلاق طبق روایات، فطرت انسان و پذیرش عقلی این قاعده است و از میان گزاره های طرح شده توسط جاناتان هایت در مورد ریشه مسایل اخلاقی، این مطالعه بر رویکرد ذات گرا تاکید می کند.
    کلید واژگان: ادیان, روایات اسلامی, عقل, فطرت, قاعده زرین اخلاق}
    Elahe Ahmadi *, Saeid Shafiei
    The golden rule of ethics, often expressed as "Do unto others as you would have them do unto you," has been a prominent principle in various religions and cultures throughout history. Among the definitions offered in different cultures and languages, the one presented by Harry J. Gensler in his book, ethics and the golden rule, appears to be more comprehensive and widely accepted: "treat others only as you consent to being treated in the same situation." This study aims to explore the origin of this ethical rule and identify the distinctive feature that has made it widely recognized and accepted regardless of the type of religion, culture, or era of human life. Through a descriptive-analytical approach and an examination of Islamic sources and related traditions, this article concludes that the dynamic and enduring nature of this ethical rule in various religions and philosophies can be attributed to the inherent inclination of reason and human nature toward concepts such as justice, humility, and fairness. According to Islamic traditions, these concepts form the foundation for observing the golden rule of ethics. Ultimately, the origin of the golden rule of ethics, according to Islamic traditions, lies in human nature and its rational acceptance of this principle and this study emphasizes a nativist approach in line with Jonathan Haidt's propositions regarding the roots of ethical matters.
    Keywords: Human nature, Islamic traditions, reason, Religions, the golden rule of ethics}
  • روح الله بهادری جهرمی

    قاعده لطف در علم کلام برای اثبات ضرورت امامت مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس آن، نصب امام از سوی خداوند برای هدایت بشریت مصداق لطف خواهد بود و از آنجا که لطف بر خداوند ضروری و واجب است، نصب و تعیین امام بر خداوند واجب خواهد بود. صحت استدلال به این قاعده مشروط به آن است که نصب و تعیین امام از سوی خداوند، لطفی جایگزین ناپذیر و انحصاری باشد تا ضرورت آن بر خداوند متعال اثبات شود؛ اما تقریرهای موجود در کتاب های رایج کلام، توان لازم را برای اثبات این مطلب به عنوان صغرای قاعده لطف ندارند. در این پژوهش، دو تقریر جدید از قاعده لطف ارایه می شود تا اشکال مطرح در صغرای این قاعده بر طرف شود. در تقریر اول روایات متواتر معصومین مبنی بر منحصربه فرد و جایگزین ناپذیر بودن مقام امام معصوم به این قاعده ضمیمه می شود که البته در این صورت، قاعده لطف اگرچه از اشکال دور مصون می ماند اما قاعده ای درون مذهبی به شمار خواهد آمد که در رتبه بعد از اثبات امامت معصومین قرار می گیرد، نه در عرض ادله اثبات امامت. تقریر دوم، علم حضوری انسان به استعدادهای عظیم خود و ضرورت وجود امامی الهی را برای تعلیم روش زیستن در زندگی نامتناهی، دلیلی بر جایگزین ناپذیر بودن مقام امامت و ضرورت این لطف مطرح می کند. تقریر دوم افزون بر این که در کنار ادله اثبات امامت قرار می گیرد، بعد عقلی بودن این استدلال و عدم انضمام دلیل نقلی را حفظ می کند.

    کلید واژگان: قاعده لطف, حجت خدا, امام, استعداد انسان}
    Ruhollah Bahadori Jahromi

    The rule of grace is used in the science of theology to prove the necessity of Imamate, based on which, the appointment of an imam by God to guide humanity will be an example of grace And since God's favor is necessary and obligatory, installing and appointing an imam will be obligatory on God. The correctness of the argument based on this rule is conditional on the fact that the installation and appointment of the Imam by God is an irreplaceable and exclusive favor, so that its necessity is proven to God Almighty. But the interpretations available in the popular books of Theology do not have the necessary power to prove this matter as the minimum of the rule of grace. In this article, two new interpretations of Lotf rule are presented in order to eliminate the problems raised in the minor aspects of this rule. In the first interpretation, the frequent traditions of the infallibles regarding the uniqueness and irreplaceability of the position of the infallible imam are added to this rule. which is placed after the proof of the Imamate of the innocents, not among the proofs of proving the Imamate The second interpretation presents the human knowledge of his great talents and the necessity of the existence of a divine imam to teach how to live in an infinite life, a proof of the irreplaceability of the position of imam and the necessity of this grace. The second interpretation, in addition to being placed next to the proofs of the Imamate, preserves the rationality of this argument and the non-integration of the narrative proof.

    Keywords: Rule of Grace, God's authority, Imam, human talent}
  • امیررضا حبیبی، صمد قائم پناه*، حسن شمسینی غیاثوند، سید اسدالله اطهری

    ازآنجاکه لیبرالیسم متکی بر آزادی فردی و معتقد به کرامت ذاتی انسان است از عصر روشنگری راه را برای معنویت هایی گشود که اصالت را به کرامت ذاتی انسان می داند و عرفان از آن جمله بود، از طرف دیگر مهم ترین ایدیولوژی مخالف با دین و معنویت که با عرفان نیز همخوانی نداشت کمونیست بود که علی رغم درخشش سریع خود با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران جنگ سرد به سرعت کم نور شد و بزرگ ترین مکتب مادی مخالفت با معنویت از صحنه جهانی کناررفت و با عبور این ابر تاریک، زمینه برای گرایش به عرفان هموارگردید و اندیشه لیبرالیسم که با مبانی معنویت منافاتی نداشت بلکه احیای دین و معنویت و عرفان را سرعت بخشید و در عصر فرا تجددگرایی (پست مدرنیسم) شاخه های متعدد عرفان گسترش یافت و عرفان اسلامی نیز در این میان با استقبال در سراسر جهان مواجه گردید و انسان شناسی جهانی با محوریت اصالت انسان و حاکمیت عشق و محبت عرفانی در جامعه مطلوب جهانی و اهداف جامعه بین الملل خودنمایی کرد و جهانی شدن با گرایش به معنویت همسوگردید.

    کلید واژگان: عرفان و معنویت, کرامت انسان, فرا تجددگرایی, جهانی شدن, لیبرالیسم, عرفان اسلامی}
    Amirreza Habibi, Samad Ghaempanah *, Hasan Shamsini Ghiasvand, Seyyed Assadollah Athari

    Since the Age of Enlightenment which is based on giving value to the inherent dignity and individual freedom, has paved the way for many schools of spirituality e.g Mysticism and improved the authenticity of human dignity. On the other hand, Communism was the most significant ideology in contrast with Mysticism as well as religion and spirituality. By Collapse of the Soviet Union and ending the Cold War, Communism started declining and Mysticism began to grow and expand over the world. In fact, Liberalism wasn’t basically against the spirituality so it helped to regenerate the religion and Mysticism especially Islamic Mysticism in Postmodernism Era. As a result, the global anthropology gave a special concentration on the spirituality, love, and lindness. It means that the process of globalization aligned well with the concept of spirituality in human life.

    Keywords: mysticism, Postmodernism, human dignity, Liberalism, Globalization}
  • سید علاالدین شاهرخی*
    امام علی در دوران خلافت خود با طرح «حقوق متقابل حاکم و مردم»، گفتمان نوینی در خصوص حقوق مردم مطرح ساختند که هرچند پس از دوران کوتاه خلافتشان استمرار نیافت، اما الگوی جدیدی در تاریخ بشریت و اسلام ارایه نمود. این پژوهش می کوشد تا با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی» به این پرسش پاسخ دهد که طرح گفتمان «حقوق متقابل حاکم و مردم» توسط امام علی ع چگونه اجرا گردید؟ و چه تاثیری بر اوضاع حقوقی نابسامان موالی ایرانی، به ویژه در کوفه و نواحی اطرافش نهاد؟ یافته های این پژوهش بیانگر آن است که جامعه قبایلی متاثر از نفوذ رهبران خود بود و اهمیت این اندیشه امام علی ع را درک نکرد، در خصوص اجرای این نظریه نسبت به موالی، اشراف عرب با شدت به مقابله علنی با امام برخاستند و توجهی به ارشادهای قرآنی ایشان در این رابطه ننمودند. با این حال در درازمدت امکان تفکیک میان الگوی مطلوب حقوق مردم در قرآن و سنت با روش های انجام پذیرفته برای همگان و به ویژه موالی ایرانی فراهم گردید. همچنین اهمیت اجرای عدالت حقوقی، شیوه صحیح گفتمان حاکمیت با همه مردم (از جمله، با گروه های اقلیت قومی و مذهبی) و روش تحقق آن مشخص گردید.
    کلید واژگان: امام علی, نظریه «حقوق متقابل», خلافت اسلامی, ایرانیان, حقوق انسانی}
    The rapid spread of Islamic conquests after the demise of the Holy Prophet (PBUH) in the field of human rights, a serious challenge is formed between the existing method in the caliphate with Islamic social values. During his caliphate, Imam Ali (AS) proposed a new discourse on the rights of the people by proposing the reciprocal rights of the ruler and the people.This study tries to use a descriptive-analytical method to answer the question of how the project of the discourse of mutual rights between the ruler and the people was implemented by Imam Ali (AS). And what effect did it have on the unhealthy legal situation of the Iranian Mawalis, especially in Kufa and the surrounding areas? The findings of this study indicate that the tribal community was influenced by the influence of its leaders and did not understand the importance of this idea of Imam Ali (AS). Regarding the implementation of this theory towards the Mawalis, the Arab aristocracy strongly opposed the Imam and did not pay attention to his Qur'anic instructions in this regard; However, in the long run, it was possible to for everyone, especially for the Mawalis to distinguish between the desired model of people's rights in the Qur'an and Sunnah and in the methods used. Also, the importance of administering legal justice, the correct way of governing discourse with all people, including ethnic and religious minority groups, and the method of achieving it were determined.
    Keywords: 'Imam Ali (AS), 'Theory of Mutual Rights, Islamic Caliphate, Iranians, human rights}
  • علی احمدپور*

    نظریه تابعیت مطلق اندیشه از شرایط عینی (اجتماعی) و ذهنی (فردی) یکی از مهم ترین مسایلی است که برخی مکاتب مانند سوفسطاییان، اومانیست ها و اگزیستانسیالیست ها و... آن را مطرح کرده اند و اندیشه و ذهن آدمی را معیار حقیقت پنداشته اند و هر اندیشه‏ و فکری را تابع شرایط عینی (اجتماعی) و ذهنی (فردی) خودش تلقی می کنند. لذا به خاطر اهمیت این مسیله، هدف از نگارش این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و انتقادی انجام شده است، تحلیل و نقد این نظریه با توجه به آثار و آرای شهید مطهری است و به این پرسش پاسخ می دهد که: آیا هر فکر و اندیشه ای تابع مطلقی از شرایط ذهنی و عینی خودش است یا خیر؟ یافته ها و نتایج نشان داد که این نظریه درباره انسان های مادی گرای محض مصداق دارد که فکر و منطق آنان، منطق منفعت طلبی است، اما درباره کسانی که منطقشان، منطق فطرت است و تربیت یافته مکتب الهی هستند صادق نیست. همچنین این نظریه، وجود حقیقیت را انکار و اندیشه انسان را محصول و تابع مطلق شرایط ذهنی و عینی خودش تلقی می کند و هیچ استقلال و آزادی ای برای انسان در اندیشه و تفکر قایل نیست؛ در حالی که انسان با اراده، اختیار و آگاهی قادر است خودش را از تاثیر شرایط ذهنی و عینی دور نگهدارد. بنابراین این نظریه که بر مبنای مادی گرایی، شکاکیت (نسبی گرایی) و تعمیم اصل تاثیر متقابل اشیا به اصول و افکار شکل گرفته، ایراداتی به آن وارد است از جمله: نسبیت حقیقت، پذیرش عدم امکان خطا در افکار انسان، متزلزل شدن اندیشه و بی اعتباری همه فلسفه ها و اندیشه های عالم (چه مادی و چه الهی).

    کلید واژگان: اندیشه انسان, شرایط عینی, شرایط ذهنی, استاد مطهری}
    Ali Ahmadpoor *

    The problem of total susceptibility of thoughts to objective (social) and subjective (individual) circumstances is a major issue propounded by some schools of thought, such as Sophism, humanism, and existentialism. On these accounts, the human thought or mind is the criterion of the truth, and any thought is susceptible to objective (social) and subjective (individual) circumstances. This article draws on the descriptive-analytical and critical method to analyze and criticize this theory in accordance with Shahid Motahhari’s works and views. It answers the following question: Is any thought fully susceptible to its subjective and objective circumstances? The results show that the theory is true of purely materialistic people whose logic or rationale is that of self-interest, and not true of those whose logic is that of innate nature (fiţra) and are trained in the divine school. Furthermore, this theory denies the existence of a reality, holding that the human thought is a product of, and susceptible to, its subjective and objective circumstances, without assigning any autonomy or freedom to human thinking, while humans have the freewill and awareness to avoid the impacts of their subjective and objective circumstances. This theory is based on materialism, skepticism (relativism), and a generalization of the principle of interaction of things and thoughts. It is subject to several objections, including the relativity of truth, denial of the possibility of error in human thoughts, invalidity of all philosophies and thoughts (both divine and material).

    Keywords: Human Thought, objective circumstances, subjective circumstances, Ayatollah Motahhari}
  • هادی جعفری*، علی ارشد ریاحی
    اگرچه در عرفان ابن عربی وجه ملکوتی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و غالب عرفا به تبیین و تشریح این وجه انسان می پردازند، منتهی در آثار ابن عربی اهمیت و نقش وجه جسمانی انسان نیز قابل توجه است. در راستای اهمیت وجه جسمانی انسان در عرفان نظری این سوال به ذهن می آید که آیا بعد جسمانی انسان به عنوان واقعیتی مهم، از منظر ابن عربی تاثیری در واقعیات پیرامونی خود دارد؟ و اساسا آیا نسبتی میان این بعد با واقعیات پیرامونی وجود دارد؟ این مقاله که بر اساس روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا نگارش یافته به دنبال پاسخ به این نوع سوالات است و در نهایت این نتیجه به دست آمده است که بعد جسمانی انسان براساس مبانی مهم عرفان نظری ابن عربی، نقش مهمی در عالم هستی از جمله تحقق نظام احسن، کمال عالم، کمال آخرت، امتیاز بخشی نور الهی در عالم، ظهور افعال و مخلوقات، نمایان ساختن صورت حق تعالی، انطباق عالم صغیر با عالم کبیر، غایت و مقصد طبیعت، کامل ترین ظهور و پوشاندن حقیقت حق تعالی جهت بقاء عالم دارد. این نوشتار نشان می دهد نقش و کارکرد بعد جسمانی انسان دارای ابعاد گسترده ای است که شامل همه مراتب هستی می شود.
    کلید واژگان: ابن عربی, هستی, بعد جسمانی, انسان, نظام احسن, عالم صغیر}
    Hadi Jafari *, Ali Arshad Ryahi
    Although in the mysticism of Ibn Arabi, the aspect of super-sensible world of man has of special importance, and most of the mystics explain this aspect of man, but in the works of Ibn Arabi, the importance and role of the bodily aspect of man is also significant. About the importance of the bodily aspect of man in theoretical mysticism, this question appears in the mind: Does the physical dimension of man as an important reality have an effect on the surrounding realities from Ibn Arabi's point of view? And basically, is there a relationship between this dimension and the surrounding realities? This article, which is written based on the library and content analysis method, seeks to answer these types of questions, and finally it is concluded that the bodily  aspect of man, based on the important principles of Ibn Arabi's theoretical mysticism, plays an important role in the world of existence; such as, the realization of the best design, the perfection of the world, the perfection of the hereafter, giving distinction by divine light in the world, the appearance of actions and creatures, the manifestation of the face of the Allah the Exalted, the adaptation of the microcosm to the macrocosm, the goal and destination of nature, the most complete manifestation and hiding the truth of the Allah the Most High for surviving the world. This article shows that the role and function of the human bodily aspect has wide aspects that include all levels of existence.
    Keywords: Ibn Arabi, Existence, bodily aspect, human being, the best design, Microcosm}
  • فیروزه ابراهیمی، فرج الله براتی*، مریم بختیار، علی اکبر افراسیاب پور
    فطرت و عرفان از مباحثی است که دارای سازه های گوناگونی هستند و می توان آن را با صورت بندی های متفاوت مورد مداقه قرارداد. در این پژوهش می کوشیم آراء تحلیلی فطرت و سلوک عرفانی را در منظومه های فکری و معرفتی امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) مورد واکاوی قرار دهیم. به منظور شناسایی منظومه فکری و معرفتی آنان بایستی ابتدا، مبانی عرفانی هستی شناسانه و انسان شناسانه فطرت را شناسایی کرده و سپس، شاخصه های فطرت و سیر و سلوک عرفانی، ابعاد فطرت، رابطه معرفت فکری با معرفت شهودی (سلوک عرفانی) و فطرت و عشق از منظر امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) را مورد تحلیل قراردادیم و در نهایت مبانی فکری معرفتی آن ها مقایسه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله شاه آبادی (ره)، نقطه عطفی در سیر تطورات تاریخی نظریه فطرت است. نوآوری شگرف ایشان در ارتباط با فطرت نشان از برجستگی کار ایشان است زیرا نظریه فطرت را به مباحث نفس شناسی و حکمت عملی پیوند زد و برای تجرد نفس و ارایه راهکار عملی برای سیر و سلوک، به مقتضیات فطرت تمسک کرده است. امام خمینی (ره) درخصوص فطرت و سلوک عرفانی نظریه نظام مند را صورت بندی کرد. ایشان فطرت را با مقام ولایت مطلقه پیوند زده است. روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی است.
    کلید واژگان: فطرت, سلوک عرفانی, آراء, امام خمینی (ره), آیت الله شاه آبادی (ره)}
    Firuzeh Ebrahimi, Farajollah Barati *, Maryam Bakhtyar, Ali Akbar Afrasiabpour
    Nature and mysticism are two topics that have different structures and can be studied with different formulations. In this research, we try to analyze the analytical views about mystical nature and behavior in the intellectual and epistemological systems of Imam Khomeini (RA) and Ayatollah Shah’abadi (RA). In order to identify their intellectual and epistemological attitudes, we must first identify the ontological and anthropological mystical foundations of human nature and then, the characteristics of natur and mystical path, dimensions of nature, the relationship between intellectual knowledge and intuitive knowledge (mystical behavior), love and human nature. We analyzed Imam Khomeini’s and Ayatollah Shah’abadi’s perspectives and finally compared their epistemological intellectual foundations. The results of the research indicate that Ayatollah Shaha’abadi (RA) is a turning point in the historical evolution of the theory of human nature. His remarkable innovation in relation to human nature shows the prominence of his work because he linked the theory of human nature to the topics of psychology and practical wisdom, and has relied on the requirements of human nature to abstract the soul and provide a practical solution for life. Imam Khomeini formulated a systematic theory regarding mystical nature and behavior. He has linked human nature to the position of absolute governor. The research method is descriptive-analytical.
    Keywords: human nature, mystical conduct, Opinions, Imam Khomeini, Ayatollah Shah’abadi}
  • مجید تندر، سمیه ذاکری*

    مرگ به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه صدرا به حساب می آید. در اندیشه صدرا مرگ به عنوان تعالی نفس از بدن معرفی شده است. از منظر وی مرگ تنها به ضرورت متافیزیکی واقع نمی شود بلکه آدمی می تواند بر حسب تلاش خود میان نفس و بدنش جدایی بیندازد. مساله این مقاله این است که مرگ چگونه از ضرورتی متعالی به امری انسانی تبدیل شده و چگونه با اراده آدمی نسبت برقرار می نماید. این مقاله تلاشی است بر اینکه صدرا چگونه میان مرگ با فلسفه از یک سو و مرگ و اراده اخلاقی و تهذیب از سوی دیگر اراتباط ایجاد می-نماید. برای این کار نگارنده ابتدا تلاش می نماید نسبت نفس و بدن را در اندیشه صدرا توضیح دهد و سپس با ارایه مفهوم مرگ و اقسام آن در اندیشه او نسبت موجود میان مرگ با اراده را از طریق ارتباط مرگ با مسیله معرفت، اراده اخلاقی، تهذیب و پارادوکس حیات و جاودانگی در مرگ ارادی و... توضیح دهد.

    کلید واژگان: مرگ ارادی, معرفت, حیات, تهذیب, اراده انسانی, صدرا}
    Majid Tondar, Somaye Zakeri *

    Death is a key concept in şadrā’s view. He believes that death is the soul’s transcendence over the body. In his view, death does not just occur as a metaphysical necessity; rather, one can separate their own soul and body with their efforts. The question is: How does death turn from a transcendental necessity to a human phenomenon and how it comes to have a relation with the human will. This article draws on the descriptive-analytic method to show how şadrā establishes a relation between death and philosophy, on the one hand, and death and moral will and purification, on the other hand. A reference to şadrā’s works reveals that voluntary death, moral will, and philosophy all require detachment from bodily belongings and lead to the soul’s existential perfection toward the intellectual degree. This shared fundamental characteristic paves the path for establishment of a relation among the three concepts and transition from one to the others in şadrā’s view.

    Keywords: voluntary death, Knowledge, life, purification, human will, şadrā}
  • ابوالفضل خوش منش*
    «هبوط» یا «اخراج» انسان از بهشت، حیاتی را برای بشر در کره خاکی رقم زده است، که ظاهر و باطن آن آمیخته با انواع ناآرامی هاست؛ ناآرامی هایی که همواره به انسان گوشزد می کنند که ماوا و مثوای نهایی وی بر روی کره خاکی نیست و بر اوست که در اندیشه تدارک راه امنی برای بازگشت خود به سوی معاد و دارالسلام سکینه و رحمت الهی باشد. خدایی که برای انسان، آن هبوط و نزول را رقم زده، راه بازگشتی را نیز برای همو ترسیم کرده است که به صورت های مختلف در زبان ادیان الهی بیان شده است. امن و امان، سلم و سلام و سکینه و رحمت، کلیدواژه هایی برای مفاهیم و موضوعات گمشده بشر، و «اورشلیم و مکه و در نهایت، مدینه النبی» با مرکزیت پیامبر رحمت(ص) -که «رحمه للعالمین» و منبع امن و اسلام و تزکیه و تطهیر از عوامل آلودگی و ناآرامی است و در بیان پیامبران پیشین نیز به وی بشارت داده شده است - مواضع و رموز بارزی در این باب اند. مقاله به صورت توصیفی و تطبیقی موضوعات مورد اشاره را تحلیل و نقش بارز پیامبر اکرم(ص) را در ترسیم راه سکینه و آرامش در قالب های مختلف روحی، جسمی، فرهنگی و معنوی واکاوی می کند.
    کلید واژگان: ام القری و مدینه النبی, اورشلیم, سکینه و امن و سلام, هبوط و بازگشت انسان}
    Abolfazl Khoshmanesh *
    “The Hobout” or “expulsion” of human from heaven has been vital to mankind in earth, whose appearance is mixed with a variety of unrest; The unrest that always reminders who is not his ultimate and his final example on the earth's butter and it is on the thought of providing a safe way to return to resurrection and Dar al-Salam Sakineh and God's mercy. The god who has been drawn for humans, that surrender and descent, it has also been recovered for homework, which is expressed in the language of divine religions. Safe and Aman, Selm and Salam and Sakineh and Mercy, Keywords For Missing Human Concepts and Issues, and “Jerusalem and Mecca, and Ultimately, Medina-to-Nabi (The city of Prophet)” with the center of the Mercy's Prophet (PBUH), which is the “Rahmat-ton-lel-Alamin” and a The source of security and Islam and the purity and cleansing of pollution and unrest agents are given to him in the expression of previous prophets. Stances and rumudes are evident in this regard. The paper analyzed as a descriptive and adaptive topics and analyzes the prominent role of the Worthy Prophet in plotting the path of Sakineh and relaxation in various mental, physical, cultural and spiritual formats.
    Keywords: The Hobout, Human return, Sakineh, Safe, Salam, Jerusalem, Om-ol-Qura, Medina-to-Nabi}
  • قاسم ترخان*
    تعریف علامه طباطبایی از علوم انسانی چیست؟ ادعا شده است که وی علوم انسانی را همان علوم اعتباری و عملی می داند. نوشتار حاضر ضمن بررسی معانی اعتباری، با استفاده از روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی-تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ادعای یادشده را در قالب سه پرسش مورد بررسی قرار داده است. نگارنده بر این باور است که نظر علامه در تعریف علوم انسانی صریح نیست. آنچه علامه در نظریه اعتباریات آورده است ناظر به علوم به معنای آگاهی های نظام مند نیست. در عین حال تلاش شده است دیدگاه ایشان درباره حقیقی یا اعتباری بودن رشته های علمی و همچنین گزاره های علوم انسانی بر اساس دو معنای اعتباری بالمعنی الاعم و بالمعنی الاخص مورد واکاوی قرار گیرد. تدقیق در سخنان علامه طباطبایی از آن حکایت دارد که استناد دادن اموری مانند اعتباری دانستن همه علوم غربی، علم شدگی همه علوم به تصالح خبرگان، اعتباری نبودن علوم عملی و منحصردانستن آن در علوم قراردادی و اعتباری دانستن علومی مانند اخلاق و حقوق به علامه با چالش جدی مواجه است.
    کلید واژگان: علوم انسانی, علوم اعتباری, ادراکات حقیقی, نظریه اعتباریات, علامه طباطبایی}
    Ghasem Tarkhan *
    How does ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī define human sciences? It has been claimed that he treated human sciences as constructed (iʿtibārī) and practical sciences. In this article, I examine constructed meanings, and deploying the library method in collecting data and adopting the descriptive-analytic method in inferences, I scrutinize the above claim. I believe that ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī does not put forward an explicit definition of human sciences. What he says in his theory of constructions (iʿtibāriyyāt) does not have to do with sciences as systematic pieces of knowledge. Nevertheless, I seek to examine his view of whether fields of study and propositions of human sciences are real or constructed in terms of two senses of construction: the general and specific senses. A scrutiny of ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī’s remarks suggests that there are serious challenges before any attribution of the following views to ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī: the construction of all Western sciences, treatment of each science as a science through a compromise or agreement by experts, practical sciences not being constructed and their restriction to conventional sciences, and treatment of sciences such as ethics and law as constructed.
    Keywords: human sciences, constructed sciences, genuine perceptions, theory of constructions, ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī}
  • Rahim Dehghan Simakani, Maryam Khoshdel Rohani *
    A controversial question in medical ethics is whether or not organ sale amounts to a violation of human dignity. To answer the question, we need to analyze various approaches to the problem of human dignity. In this paper, I focus on Islamic-Quranic and Kantian approaches to the problem, and examine the challenge of human dignity concerning kidney sale with a descriptive-analytic method. I show that, on both approaches, kidney sale per se does not compromise human dignity. Rather, it may as well protect human dignity and esteem. The key difference between the two approaches is with respect to conditions to be met in order for kidney sale to accord with human dignity. According to the Quranic account of human dignity, kidney sale will be compatible with human dignity and will thus be morally permissible if it is done for the sake of divine consent or satisfaction. However, on Kant’s view, kidney sale will be permissible when it is done out of respect for the law of reason, without involving any instrumentalization of a human being and his body organs. Other differences between the two approaches consist in the origin of human dignity, instrumental or non-instrumental view of the reason, and the extent of responsibility towards others.
    Keywords: Human dignity, kidney sale, ethics, Kant, the Quran, Islam}
  • Malek Shojaei Jeshvaghani *

    Serious considerations of the relationship between religion and human sciences, and the formulation of human sciences as adapted to the cultural context of Islamic Iran, should be traced back to the intellectual context prior to the Islamic Revolution (1979) and in the thoughts of intellectuals such as ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī, Muṭahharī, ʿAlī Sharīʿatī, and others. In the Seminary of Qom, efforts have been made in 1960s and 1970s to confront the ideas in modern Western philosophy and human sciences from the perspective of the Islamic culture and philosophy. In the post-revolutionary strands, however, there is no consensus on the possibility and necessity as well as methodology of indigenization (or Islamization) of human sciences. Even those who advocate the Islamization of sciences do not agree over the grounds, the method, and the strategy. The relationship between religion and human sciences can be studied at three levels: 1. The epistemological level: considering human sciences as epistemic fields—this can be referred to as an epistemological-propositional conception of human sciences.‌2. The institutional level: The institutional level is concerned with sociological studies of the institution of science as a major and crucial institution of a society. Émile Durkheim (1858-1917), as a key intellectual in human sciences, refers to sociology as a “science of institutions, their genesis and their functioning” (Durkheim 1964, 45). This level can be referred to as the academic conception of human sciences. 3. The discursive level: how human sciences have been experienced and understood by intellectual, cultural, social, religious and even political currents, what actions and reactions it has provoked, and how effective it has been in the field of policy-making and development plans. This level can be referred to as the discursive‌ conception of human science. The main issues in contemporary Iran have been epistemic and conceptual, whereas institutionalization and discourse were not equally appreciated. In recent years, there have been attempts, particularly by the Council for Transformation in Human Sciences, to tie the epistemic level to both institutional and discursive levels. This article provides an analytical-critical review of this experience and concludes with suggestions for improving the experience.

    Keywords: religion, Human Sciences, contemporary Iran, Council for Transformation in Human Sciences, the epistemic level, the institutional level, the discursive level}
  • حسن رضایی هفتادر*، کوثر یوسفی نجف آبادی، زهرا مولا
    رسیدن به بهزیستی، هدفی است که مکاتب گوناگون بشری را برای رسیدن به آن به تکاپو واداشته است. در این میان، اسلام با داعیه بهزیستی، دستورهایی به جامعه بشری داده و قرآن کریم به شکل های گوناگون، راهکارهایی در این زمینه مطرح ساخته است. یاد آوری نعمت های الهی در قرآن کریم، از جمله مواردی است که در جهت رسیدن به بهزیستی به آن بسیار تاکید شده است. واکاوی آثار تربیتی این یاد آوری با تاکید بر آیه 20 سوره لقمان، رسالت این پژوهش است تا در پرتو یافته های آن، مسیولان آموزشی و تربیتی و معلمان و مشاوران و محققان، راه کارهایی عملی را در کتاب های درسی و شیوه های مشاوره ای در زمینه ایجاد بهزیستی فردی و اجتماعی به اجتماع مطرح کنند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به آثار تربیتی فردی و اجتماعی یادآوری نعمت های الهی پرداخته است. نعمت هایی در این نوشتار بررسی شده که تمام مکاتب دینی و غیر دینی به آن باور دارند. از این روی، یافته های قرآنی حاصل، قابل انکار برای هیچ مکتب بشری و غیر بشری نیست و هر انسانی در پوشش عقیدتی و غیر عقیدتی، می تواند از این یافته ها استفاده کند. آثاری هم چون: احساس خود ارزشمندی، هدف داری در زندگی، بهبود روابط عاطفی و...، از مهم ترین آثار تربیتی فردی و اجتماعی یادآوری نعمت های الهی به شمار می آید.
    کلید واژگان: یادآوری نعمت, تربیت انسان, آثار فردی, آثار اجتماعی, آیه 20 سوره لقمان}
    ῌasan Riḍā‘Ī Haftādur *, Kawthar Yūsifī Najafābādī, Zahrā Mawlā
    The attainment of welfare is a goal that has motivated different human schools of thought. In the meantime, Islam with a claim for welfare has given instructions to the human society, and the noble Qur’ān is teemed with verses that offer in various forms approaches as to this goal. Remembering divine boons in noble Qur’ān is of the items which is being emphasized greatly for the attainment of welfare. This study attempts to probe the training effects of this remembering with an emphasis on the verse 20 of Luqmān chapter (Qur’ān 31:20) so that education and training officials, teachers, advisors, and researchers could provide the society, in the light of the findings of this study, with practical solutions in educational books and advisory methods for generating personal and social welfare. With a descriptive-analytical approach, this study has looked at the personal and social, training effects of remembering divine boons. The boons investigated in this study are those ones that are recognized by all religious and non-religious schools of thought. Therefore, it is not possible for any human and non-human school to deny the achieved Qur’ānic findings, and every human can use these findings, whether to have belief in them or not. Of the most important personal and social, training effects of remembering divine boons are the feeling of self-worth, purposefulness in life, improvement of emotional relations, and so one.
    Keywords: Remembering boons, Human training, Personal effects, social effects, Verse 20 of Luqmān chapter}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال