به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « iran » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «iran» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد جاوید*

    حاز الإیمان والإیدلوجیه بعد الثورتین، سلبا او إیجابا، مکانه تاثرت بهما الجوانب المختلفه. والمفروض فی هذا البحث، ان المجال السیاسی - القانونی فی جمهوریه إیران الإسلامیه وجمهوریه فرنسا العلمانیه، تکون وتستقطبه المعرفه الدینیه. والفرضیه فی هذا المکتوب، ان الثورتین اللتین تمتا فی عامی 1789م و1979م، واللتین کان احدهما مخالفا للدین وآخرهما موائما له، اوقعا اثرا مشابها وهاما علی القانون العام. وفی هذا المجال، یعد الالتفات إلی الدور الاستقطابی لالتزام الحکومه القانونی  فی تعزیز او تقلیل کلفه المواطن الوفی، توضیحا فی حدود هذا الاثر.

    کلید واژگان: إیران, فرنسا, الدین, الحکومه, الکنیسه, القانون الدستوری, علم الاجتماع}
    Mohammadjavad Javid *

    After the two revolutions, faith and ideology assumed positions, whether negative or positive, influenced by various factors. This research posits that the political-legal landscapes in the Islamic Republic of Iran and the secular French Republic are shaped and polarized by religious knowledge. The hypothesis advanced in this study is that the two revolutions, occurring in 1789 and 1979 respectively, one contrary to religion and the other compatible with it, had a significant and comparable impact on public law. Within this realm, understanding the polarizing role of governmental legal obligations in either reinforcing or diminishing the burden on a loyal citizen helps elucidate the boundaries of this effect.

    Keywords: Iran, France, Religion, Government, Church, Constitutional Law, Sociology}
  • Hamid Kavyani Pooya *, Tayebeh Khajeh

    one of the basic issues in the Hindu and ancient Iranian religions is that what are territory, power and function of evil forces with prominent names such as demons and Asuras depicted in Iran and India against the divine forces (gods) and their followers? Also, what are the differences and similarities in terms of the power, territory and function of the Indian Asuras and the Iranian demons against forces of daevas and Ahura? Based on these questions, by analyzing important Indian and Iranian and valid references, the results indicate that evil forces in Iran always appear destructive and are in conflict with the function and interest of the Ahura forces. So, finally due to the superiority of gods' nature over the demonic forces, success will be with the good (Ahura) forces. But in India, with all the evils of the Indian Asuras, which in some cases make them resemble the Iranian demons, sometimes the Indian Asuras are consistent with the forces of good, and in many cases Asuras have some privileges and features similar to the Gods. Thus, in Indian mythology; we are witnessing the relative equality of the power of the gods and demons.

    Keywords: Iran, India, Demon, Asuras, Daevas, Ahuramazda}
  • اسماعیل سپهوند*
    مانی پیامبری باستانی در سرزمین بابل بود که در قلمرو دولت های ایرانی اشکانی و ساسانی می زیست و از جانب مادر نسب از پادشاهان اشکانی داشت وی در اواخر سلطنت اشکانیان متولد شده و دوره کودکی تا مرگ در عصر ساسانیان را در این گیتی تجربه نمود. مانی در مکانی به دنیا آمد که برای آوردن یک دین جامع و جهان شمول شرایط و زمینه های مناسبی داشت و بعد از مطالعات و سفرهایی که به سرزمین ها و مناطق مختلف داشت مدعی شد که به وی الهام شده و چنین وانمود کرد که به عنوان پیامبر آخر الزمان برگزیده شده است. مانی به عنوان یک پیامبر ایرانی دینی آورد که برگرفته از ادیان و مذاهب و فرق قبل از وی مانند زروان، مهر، زرتشت، مسیح، بودا، صابیی و چند نمونه دیگر بود و با بررسی آیین ها، ادیان، مذاهب و فرق ذکر شده این حقیقت بر ما آشکار می شود که دین مانی یک دین اتقاطی و تلفیقی است که موسس آن در هر دینی که به منطقه پیروان آن مانند هندوستان، آسیای صغیر و سایر نقاط سفر می کرد و یا هواداران و مبلغان او به قلمرو آن قدم می گذاشتند و قصد داشتند تا پیروان آن را به آیین خود جذب کند، اصول یا فروعی را بر می گرفت. تحقیق مورد نظر نیز با تکیه بر شواهد و شباهت های موجود مانویت با آیین ها، مذاهب و فرق توحیدی و غیر توحیدی قبل از خود صورت گرفته است.
    کلید واژگان: مانی, مانویت, ایران, دین}
    Esmaeil Sepahvand *
    Mani was an ancient prophet in the land of Babylon who lived in the territory of the Parthian and Sassanid Iranian states and was descended from the Parthian kings on his mother's side. He was born at the end of the Parthian dynasty and experienced his childhood until his death in the Sassanid era in this city. Mani was born in a place that had the right conditions and contexts to bring a comprehensive and universal religion, and after his studies and travels to different lands and regions, he claimed that he was inspired and pretended that he was a prophet. The end of time has been chosen. Mani brought a religion that was derived from the religions and sects before him such as Zarvan, Mehr, Zoroastrian, Christ, Buddha, Sabai and some other examples and by examining these religions, this truth is revealed to us that Mani's religion is a religious religion and It is a compilation that the founder of any religion that traveled to the region of its followers such as India, Asia Minor and other places, or his supporters and missionaries stepped into its territory and intended to attract its followers to their religion, the principles or included a subsidiary. The intended research is also based on the existing evidences and similarities of Manoism with religions, religions and monotheistic and non-monotheistic differences before it.
    Keywords: Mani, Manism, Iran, religion}
  • مجید احمدی کچایی

    واکاوی نقش استقلال در حکومت های معاصر ایران حاکی از آن است که رویکرد حکومت های سه گانه قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی تفاوت آشکاری با یکدیگر داشته است. گرچه حفظ کرامت سرزمینی در بیان دولت ها مورد توجه بوده است، اما در رخدادهای بیرونی بخش های فراوانی از سرزمین ایران در مناقشات نظامی و سیاسی از دست رفت. در این پژوهش حفظ قلمرو سرزمینی با نگاه استقلال حاکمیت ها مورد توجه قرار گرفته شد و این مهم تبیین شد که حکومت های سه گانه مذکور چه مقدار توانستند از عنصر استقلال در حفظ و یکپارچگی سرزمینی بهره مند شوند و سرانجام تبیین شد که حکومت دینی کنونی(جمهوری اسلامی) توانست با استفاده از عنصر استقلال و با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به ملت ایران استقلال کشور را از گزندهای فراوان در امان نگه دارد.

    کلید واژگان: ایران, استقلال, حفظ قلمرو سرزمینی, حکومت دینی}
    Majid Ahmadi Kachaei

    Analyzing the role of independence in the contemporary governments of Iran indicates that the approach of the three governments of Qajar, Pahlavi and Islamic Republic was clearly different from each other. Although preserving territorial dignity has been considered in the statements of governments, many parts of Iran's territory were lost in military and political conflicts in external events. In this research, the preservation of the territorial territory was taken into consideration from the point of view of the independence of the sovereigns, and it was explained how much the aforementioned three governments were able to benefit from the element of independence in the preservation and integrity of the territory, and finally it was explained that the current religious government ( The Islamic Republic of Iran was able to protect the country's independence from many threats by using the element of independence and relying on internal power and trust in the Iranian nation.

    Keywords: Iran, Independence, preservation of territorial territory, theocracy}
  • ابراهیم احدی قورتولمش*، محمد سپهری
    تکاپوی جریان تشیع تا قرن چهارم با روندی نسبتا رو به اقبال در جغرافیای شرق خلافت اسلامی (ایران) مواجه شد. تداوم مهاجرت سادات علوی به نواحی گوناگون این سرزمین و حضور توده های جمعیتی شیعه، علما و شخصیت های تاثیرگذار در این جامعه، مقدمه نفوذ سیاسی - اجتماعی شیعه را فراهم ساخت و تحرکات آنها به تدریج در اشکال گوناگونی از کنش ها، مانند جنگ، قیام، دعوت و تشکیل دولت ظهور یافت. بررسی این موضوع که مهاجرت به مثابه یک عامل مهم در گسترش و تغییر جمعیت، چه تاثیر و تاثراتی در بافت جمعیت مقصد ایجاد کرده، مسیله ای پژوهش است. مهاجرت هویت جدیدی با همسازگاری فرهنگی به وجود آورد که یکی از دستاوردهای بدیع آن تشکیل اولین دولت - شهر شیعی در قم، در قرون اولیه هجری به منزله یک واحد مستقل از دیوان و مذهب غالب خلافت عباسی بود. این تحقیق کارکرد اجتماعی مهاجرت را یک متغیر مستقل و موثر در گسترش ایدیولوژی مهاجران در نظر گرفته و با بررسی نتیجه گرفته که در چهارچوب نظریه آنتونی گیدنز و در قالب الگوی «کوره ذوب»، این پدیده (مهاجرت) در ایجاد هویت جدید شهر قم تاثیر اجتماعی شگرفی گذاشته است. در نهایت غلبه شیعیان در این شهر به واسطه کنش های اجتماعی متقابل ناشی از تعامل و فرهنگ پذیری اولیه، استیلای سیاسی را برای سه سده حاکمیت در این منطقه تثبیت کرد.
    کلید واژگان: تشیع, گسترش, اشعریان, ایران, قم}
    Ebrahim Ahadi Qurtulmush *, Mohamad Sepehri
    The efforts of the Shiite movement up to the fourth century faced a relatively welcomed trend in the eastern geography of the Islamic caliphate (i.e. Iran). Continuation of the emigration of Alawid Sayyids to various regions of that land and the presence of the Shiite masses, scholars and influential figures prepared the ground for the Shiite political-social infiltration, and their movement gradually emerged in various forms of actions such as wars, riots, invitations and formation of the state. The subject of this study is investigating the effect of emigration as an important factor in spreading and alteration of the destination’s population. The emigration generated a new identity with cultural compatibility, and one of its innovative achievements was formation of the first Shiite city-state of Qom in the early centuries AH as a unit independent from the dominant Abbasid court and denomination. This study considers the social function of emigration as an independent variable effective in spread of the emigrants’ ideology, and concludes – with some investigation – that within the framework of Anthony Giddens’ theory and in the framework of ‘melting furnace’ model, the phenomenon of emigration had an amazing social effect in creating the new identity of Qom city. Finally, the Shiites’ dominance in that city fixed, due to the mutual social actions resulted from the early interaction and acculturation, the political dominance for three decades of governance in that region.
    Keywords: Shiism, spread, Ash‘arites, Iran, Qom}
  • اکرم گلی، هادی وکیلی*
    در فاصله دوره مشروطه تا پهلوی، تجدد و مدرنیسم مهم ترین دغدغه حکومت و دین مداران بوده است. صوفیان نیز در حوزه عینی اجتماعی مانند آموزش نوین، موسیقی، نوع پوشش، احزاب و انجمن ها؛ و در حوزه نظری و مبانی تفکر نوین، مانند ناسیونالیسم و اومانیسم واکنش نشان داده اند. صفی علیشاهی و سلطان علیشاهی مهم ترین شاخه های طریقت نعمت اللهیه بودند که هر یک دیدگاه و عملکرد متفاوتی داشتند. پرسش این است که آنان با تکیه بر مبانی اعتقادی خود چه رویکردی در مواجهه با موج مدرنیسم در عصر مشروطه و سپس دوره پهلوی داشتند؟ فرض بر این است که صوفیان ضمن پرهیز از اقدامات انقلابی دوره مشروطه، از موج مدرن گرایی آن کاملا منفک نشدند و در دوره پهلوی موافقتها و مخالفتها با مسایل عمدتا فرهنگی آنان را به بازبینی مبانی اعتقادی واداشت. دستاورد این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، نشان می دهد صوفیان ضمن پذیرش ظواهر نوگرایی، تغییرات ساختاری و بنیادینی را در اعتقادات دینی نپذیرفتند.
    کلید واژگان: صوفیان, تجدد, مدرنیسم, مشروطه, پهلوی, ایران}
    Akram Goli, Hadi Vakili *
    Between Constitutional Revolution and Pahlavi, modernity and modernism were important concerns of the administration and religious people. Sufis reacted in fields like modern education, clothing, and parties, as well as in theoretical areas and foundations of modern thinking like nationalism and humanism. Safi ‘Alishahi and Sultan ‘Alishahi, the main branches of Nematullahiyya Tariqat, each had different perspectives and practices. The question is that based on their religious foundations, what approach they assumed regarding the wave of modernism in constitutional revolution and Pahlavi period?  Sufis avoided revolutionary measures of constitutional revolution but were not detached from the wave of modernization; during the Pahlavi period, conformities and oppositions with mainly cultural issues forced them to revise their religious foundations. The results show that Sufis accepted the manifestations of modernization but not the structural and fundamental changes in religious beliefs.
    Keywords: Sufis, Approach, Modernity, modernism, Iran}
  • نصرت الله آیتی

    در مصادر کهن حدیثی روایات بسیاری وجود دارد که زبان به نکو داشت نژاد فارس گشوده و از نقش آفرینی او در آینده تاریخ سخن گفته است. این روایات را در دسته های متعددی می توان صورت بندی کرد؛ در نوشتار پیش رو روایات یاد شده به تفصیل بیان و علاوه بر مداقه در منابع و اسناد آن تلاش می شود محتوای آن نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. می توان حاصل بررسی های مربوط به این روایات را در این جمله خلاصه کرد که: فی الجمله درباره تکریم مردمان سرزمین پارس و نیز نقش ویژه ای که این قوم در آینده تاریخ ایفا خواهد کرد روایات معتبری در مصادر کهن شیعه و اهل سنت وجود دارد؛ روایات یاد شده هم می تواند امیدآفرین، انرژی بخش و حرکت زا باشد و انگیزه های امت مومن و انقلابی ایران را در پیمودن مسیر تعالی و پیشرفت مضاعف نماید و هم می تواند ترسیم کننده چشم انداز و تعیین کننده رسالت تاریخی او باشد.

    کلید واژگان: امام مهدی عج, ایران, نسل سلمان, آخرالزمان, ایران در آخرالزمان, قوم فارس, ایرانیان در عصر ظهور}
    Nusratullah Ayati

    In ancient hadith sources, there are many narrations in which Neko praised the Persian race and spoke about his role in the future of history. These narrations can be divided into several categories In the following article, the aforementioned narrations are described in detail, and in addition to examining its sources and documents, an attempt is made to evaluate and analyze its content. In general, there are reliable narrations in ancient Shiite and Sunni sources about honoring the people of the land of Persia and also the special role that this nation will play in the future of history. The above-mentioned narrations can be hopeful, energizing, and motivating, and can double the motivations of the faithful and revolutionary nation of Iran in walking the path of excellence and progress, and can also be a map of the vision and determination of its historical mission.

    Keywords: Imam Mahdi, Iran, Salman's generation, the end of time, Iran in the end of time, the Persian people, Iranians in the age of advent}
  • مهرداد امیری*، حسین صدیقیان، موسی سبزی
    کاشی زرین فام یکی از زیباترین و در عین حال پرهزینه ترین کاشی تولیدی ایران در دوران اسلامی است. اوج این هنر کاشی کاری در ایران به قرون 7-8 ه.ق. و بازه زمانی ای حدودا 150 ساله برمی گردد. در این زمان بسیاری از بناهای تاریخی ایران، به ویژه بناهای آرامگاهی مرتبط با شیعیان همچون حرم امام رضا j، با این کاشی ها آراسته شد. متاسفانه با گذشت زمان و به ویژه یک سده اخیر، بسیاری از تزیینات کاشی کاری این ابنیه بنا به دلایل گوناگون همچون حفاظت یا حتی سودجویی، تخریب یا از بدنه جدا شده و مستقیم یا باواسطه وارد موزه های داخلی یا خارجی شد که این روند نیز همچنان ادامه دارد. بدین سبب مطالعه و شناخت بیشتر این کاشی ها از جنبه های مختلف اهمیت دارد. یکی از جنبه هایی که تاکنون کمتر درباره این کاشی ها بدان پرداخته شده، نوشته های مذهبی موجود در برخی از آنها است؛ نوشته هایی که حتی تا حدودی بازگوکننده بخشی از اعتقادات مذهبی مردمان آن روزگار است. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تحلیلی این کتیبه ها است. با توجه به این پژوهش مشخص شد که بیشتر کتیبه های مذهبی این کاشی را برخی از آیات قرآنی تشکیل می دهد که عمدتا درباره موضوعاتی مرتبط با ستایش و پرستش پروردگار یکتا، آفرینش و روز قیامت است.
    کلید واژگان: کاشی زرین فام, کتیبه های مذهبی, قرون 7-8 ه.ق, ایران, بنای آرامگاهی}
    Mehrdad Amiri *, Hoseyn Seddighiyan, Musa Sabzi
    Luster Tile is one of the most beautiful and expensive tiles produced in Iran during the Islamic era. The peak of this kind of tiling art in Iran dates back to the 7th-8th centuries AH. and a period of about 150 years. During this time, many historical monuments in Iran, especially the tombs associated with Shiites, such as the shrine of Imam Reza (AS), were decorated with these tiles. Unfortunately, over time, and especially in the last century, many of the tile decorations of these buildings have been destroyed or removed from the body for various reasons, such as protection or even profit, and entered directly or indirectly into domestic or foreign museums, a trend that still continues. Therefore, it is of importance to study and know more about these tiles from different aspects. One of the lesser known aspects of these tiles is the religious writings in some of them, which partly reflect some of the religious beliefs of the people of that time. Therefore, the main purpose of this paper is the analytical study of these inscriptions. The findings show that the religious inscriptions of this type of tile are mostly composed of some Quranic verses, which are mainly about topics related to the worship of the One God, creation and the Day of Judgment.
    Keywords: Luster Tile, religious inscriptions, 7th-8th Century A.H, Iran, Tomb Building}
  • محمد مهدی پورسعید*، سعید ده یادگاری، مصطفی وکیلی

    هدف این پژوهش بررسی رابطه دینداری و الگوی مصرف میان پیروان سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشتی است. جامعه آماری تحقیق شامل مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان ساکن اصفهان و کرمان است که با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی، از هر دین شصت نفر (مجموعا 180 نفر) به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند. این پژوهش از بعد هدف کاربردی، و روش به کار گرفته شده در آن توصیفی همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود که پس از تایید اعتبار و اجرای آزمایشی، به منظور اطمینان از پایایی آن بر روی نمونه های تحقیق اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار  smartPLS کمک گرفته شد. با توجه به ضرایب معناداری t مشخص شد که در جامعه مسلمانان، دینداری رابطه معنادار معکوسی با متغیر فرهنگ پذیری دارد، ولی در جامعه مسیحیت و زرتشتی این رابطه به دلیل پایین بودن مقدار ضریب t رد شد و در بقیه نمونه ها با توجه به بالاتربودن مقدار ضریب t از 96/1 تمامی فرضیات تحقیق تایید شد. نتیجه گیری کلی نشان داد که بین مسلمانان میان دینداری و الگوی مصرف رابطه معکوس وجود دارد و بین دینداری و الگوی مصرف در میان زرتشتیان و مسیحیان رابطه معناداری وجود ندارد.

    کلید واژگان: دینداری, فرهنگ پذیری, الگوی مصرف, ایران, اسلام, مسیحیت, آیین زرتشت}
    Mohmmadmedi Poursaeed *, Saeed Dehyadegari, Mostafa Vakili

    The purpose of this study is to investigate the relationship between religiosity and consumption patterns among followers of the three religions of Islam, Christianity and Zoroastrianism. The statistical population of the study includes Muslims, Christians and Zoroastrians living in Isfahan and Kerman. Using snowball sampling, sixty people (180 in total) from each religion were selected as the research sample. This is an applied research with descriptive-correlation method. The data collection tool is a questionnaire that after validation and experimental implementation was performed on the research samples to ensure its reliability. SmartPLS software was used to analyze the data. According to the significance coefficients of "T", it was found that in the Muslim community, religiosity has a significant inverse relationship with the variable of cultural acceptability, but in Christian and Zoroastrian society this relationship was rejected due to low t-value and in other samples due to higher t-value of 1.96, all research hypotheses were confirmed. The general conclusion showed that there is an inverse relationship between religiosity and consumption pattern among Muslims and there is no significant relationship between religiosity and consumption pattern among Zoroastrians and Christians.

    Keywords: Religiosity, Cultural Acceptability, Consumption Pattern, Iran, Islam, Christianity, Zoroastrianism}
  • ولی الله نصیری*، خلیل حکیمی فر

    براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، اعتقاد به درختان مقدس کمابیش در سراسر جهان و با دلایل متعدد وجود دارد. در فرهنگ عامه ایرانیان نیز برای برخی از گیاهان و درختان نیرو و خواص و تقدس خاصی قایل بوده‌اند. در ایران کمتر محلی است که نمونه‌ای از درختان مورد احترام را نداشته باشد. این درختان گوناگون، در باور عامه مردم ویژگی‌هایی کم‌وبیش یکسان دارند؛ از جمله اینکه بریدن آنها و حتی شکستن شاخه‌هایشان سبب نابودی یا زیان‌های مهم برای شکننده دربرخواهد داشت. این درختان برآورنده حاجات نیازمندان بوده، در دفع برخی امراض و چشم زخم موثرند. نتایج نشان می‌دهند که به‌طورکلی، اعتقاد به درختان مقدس در ادیان خداباور و غیر خداباور متفاوت است. در میان مسلمانان، تقدس درختان خاص، بیشتر با تجلی خدا و جایگاه ارواح پاک اولیا و عرفا یا با مقبره‌های آنان یا با اعمال و وقایع زندگی پیامبران و رهبران مذهبی مرتبط است؛ اما در ادیان خداناباور، تقدس درختان به جایگاه ارواح و الهه‌ها، و در عمل به سطح جادوگری و طلسم تقلیل یافته است. جستار پیش‌رو با استفاده از منابع مکتوب و با شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: درخت, مقدس, ایران, اساطیر}
    Valiullah Nasiri*, Khalil Hakimifar

    Based on the research, belief in sacred trees can be found in various forms around the world and for a variety of reasons. In Iranian popular culture, some plants and trees have been given special power, properties and sanctity. There are few places in Iran that do not have a sample of respected trees. These different trees are generally believed to have relatively similar characteristics, including, prohibition of cutting, prohibition of breaking their branches that may cause destruction or serious damage to one who does so. According to popular belief, these trees meet the needs of the needy and are effective in repelling some diseases and evil eye. The results show that, in general, belief in sacred trees is different in theistic and atheistic religions. Among Muslims, the sanctity of certain trees is mostly related to the manifestation of God and the position of the pure souls of saints and mystics, or to their tombs, or to the deeds and life events of prophets and religious leaders, but in atheistic religions, the sanctity of trees is reduced to the status of spirits and goddesses and in practice to the level of magic and spell. Using written sources and descriptive-analytical method, this research has been done.

    Keywords: tree, sacred, Iran, mythology}
  • Younes Nourbakhsh *
    Modernity implies ways of social and organizational life that began to improve in seventeenth-century Europe and gradually developed into the rest of the world. Due to its unanimous and progressive rationality, modernity has been highly influential in social, cultural, and political spheres, both in the West and among Muslim nations. Nations’ encounters with modernity have not always followed consistent patterns, and every country has had a unique experience of its own. Iran and Turkey are countries whose modern experience bears similar characteristics but gave way to entirely different outcomes. Modernization in both countries accelerated the growth of political and philosophical opposition, including that of the Islamist movement that regarded modernity as the enemy of national culture and religious values. Iran and Turkey made different choices and formed different fronts against modernity. This article is a historical sociology of modernity in Iran and Turkey that evaluates the divergent experience in each country, applying Eisenstadt’s theory of Multiple Modernities to examine the changes and outcomes of modernity in them.
    Keywords: modernity, Turkey, Iran, Pahlavi, religion, Revolution}
  • سید محمود سامانی*، علی ورسه ای

    کعبه معظمه از عصر نبوی با آب زمزم مورد شست وشو، تنظیف و بعد ها با گلاب معطر سازی می شد و از حدود دو دهه پیش (سال 1372 شمسی)، کشور جمهوری اسلامی ایران این توفیق را یافت که با ارسال گلاب ناب قمصر کاشان به مکه مکرمه، شست وشوی کعبه و معطر سازی آن با این محصول انجام شود. این گلاب طی مراسم خاص و آیین ویژه ای همه ساله در اردیبهشت ماه گرفته شده و به مقدار لازم (حدود 80 لیتر) گلاب ناب چند آتشه توسط چند نفر از گلکاران و گلابگیران شهر قمصر تهیه شده و تحویل بعثه مقام معظم رهبری می شده است. سنت حسنه معطر سازی و شست وشوی خانه خدا با گلاب هر ساله دو بار در سال، آغاز ماه شعبان و ماه ذی حجه، صورت می گیرد. در این مراسم باشکوه و معنوی، خانه خدا پس از نماز صبح با گلاب ناب ایرانی و آب زمزم شست وشو داده می شود. نظر به اهمیت و ضرورت این موضوع که افتخاری برای ایران اسلامی است و برای آشنایی با تاریخچه ارسال گلاب از ایران به مکه مکرمه، در این مقاله پس از مباحث مقدماتی و پرداختن به تاریخچه ارسال گلاب ایرانی، به موارد زیر نیز پرداخته شده است: زمان گلابگیری، زمان فرآوری، مکان گلابگیری، گیرندگان گلاب ارسالی، مقدار گلاب ارسالی به مکه، در صد اسانس آن، دوآتشه بودن، باغات اختصاص داده شده به تهیه گلاب، اسناد ارسال گلاب، موقوفات برای تهیه گلاب ارسالی به مکه، کارخانه و دستگاه های گلابگیری، حمل کنندگان، ظروف گلاب ارسالی، زمان تنظیف با گلاب قمصر، تنظیف کنندگان کعبه و پیرامون آن، زمان تنظیف و معطر سازی و... برآیند تحقیق حاکی از آن است که شست وشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی هرچند سابقه طولانی ندارد اما این آیین در ربع قرن اخیر برای ایرانیان مایه مباهات بوده است.

    کلید واژگان: شست وشوی کعبه, گلاب قمصر, کاشان, ایران, معطرسازی, آب زمزم}
    Sayyed Mahmud Samani *, Ali Varsee

    The Ka’ba has been washed, cleaned, and later perfumed with rosewater since the Prophetic era. Since two decades ago (1993), the Islamic Republic of Iran has succeeded in sending the pure rosewater of Qamsar Kashan to Mecca, washing the Ka’ba, and making it fragrant with. This pure rosewater is produced during a special ceremony every year in May and the required amount (about 80 liters) by rosewater producers in Qamsar and handed over to the Supreme Leader’s representative. The good tradition of perfuming and washing the House of God with rosewater is conducted twice a year, at the beginning of Sha’ban and Dhu al-Hijjah. In this glorious and spiritual ceremony, the House of God is washed with the pure Iranian rosewater and water of Zamzam after morning prayers. Considering the importance and necessity of the matter as an honor for Islamic Iran and to get acquainted with the history of sending rosewater from Iran to Mecca, this descriptive-field study starts with preliminary discussions and addresses the history of sending Iranian rosewater to Mecca and other subjects such as the time and place of extracting rosewater, the time of processing the product, the extractors who send rosewater to Mecca, the amount of the rosewater sent to Mecca, the price of the sent rosewater, the essence percent of the sent rosewater, a dual-fire extraction, gardens dedicated to rosewater producing, the documents of sending rosewater to Mecca, the endowments for preparing rosewater to be sent to Mecca, the factories and machineries of producing rosewater, carriers, and containers of the sent rosewater, the time of washing the Ka’ba with Qamsar rosewater, the cleaners of the Ka’ba and its surroundings, and the time of perfuming and washing it. The results of the research indicate that although washing the Ka’ba with the pure Iranian rosewater does not enjoy a long history, this ritual is a source of pride for Iranians in the last quarter of the present century.

    Keywords: washing the Ka’ba, Qamsar rosewater, Kashan, Iran, perfuming, Zamzam water}
  • دکتر محمد بختیاری، دکتر مهدی فرجی

    در جنگ جهانی اول و دوم، نیروهای بیگانه به اعلام بی طرفی ایران توجه نکردند و کشور را به اشغال خود درآوردند. در این میان، واکنش علما و روحانیون، به عنوان رهبران مذهبی جامعه، بسیار مهم و تاثیرگذار بود. آنها در جنگ جهانی اول، با اعلام جهاد، نیروهای زیادی را برای مقابله با اشغالگران فراخواندند و حتی خودشان نیز در برخی نبردها شرکت کردند. اما در جنگ جهانی دوم، در قبال اشغال کشور واکنشی نشان ندادند. پژوهش حاضر در صدد است دلایل واکنش متفاوت علما و روحانیون را به اشغال ایران در جنگ جهانی اول و دوم مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی این موضوع از روش تطبیقی استفاده می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد عواملی همچون تضعیف موقعیت علما در اثر سیاست های ضد دینی رضاشاه، اعلام ترک مقاومت از سوی حکومت مرکزی در جنگ جهانی دوم، بی نتیجه بودن هر نوع مقاومتی در برابر قدرت های اشغالگر با توجه به تجربه جنگ جهانی اول، پایین بودن میزان خسارات در جنگ جهانی دوم و تلاش علما برای احیای موقعیت اسلام و روحانیت بعد از استعفای رضاشاه، در واکنش متفاوت علما نقش موثری داشته است.

    کلید واژگان: ایران, علما و روحانیون, جنگ جهانی, اشغال کشور, متفقین, رضاشاه}
    Dr. Muhammad Bakhtiari, Dr. Mahdi Faraji

    In the first and second World Wars, foreign forces ignored the fact that Iran proclaimed being impartial, and occupied it. Meanwhile, the reaction of the religious scholars and clerics as the religious leaders of the society was much important and influential. In the World War I, they proclaimed Jihad and inducted many forces for confronting the occupying troops. They even took part in those struggles personally. In the World War II, however, they did show no reaction towards occupation of the country. The present study seeks to investigate the reasons for different reactions of the religious scholars and clerics towards the occupation of the country in the first and second World Wars. To do so, we have used a comparative method of study. The findings of the study show that factors such as weakening of the scholars’ position through Reza Shah’s anti-religious policies, proclamation of giving up resistance by the central government in the Second World War, fruitlessness of any resistance against occupying powers considering what was experienced in the First World War, low level of damages in the Second World War, and the scholars’ attempt for reviving the status of Islam and clerics after Reza Shah’s resigning were all effective in different reaction by the religious scholars.

    Keywords: Iran, religious scholars, clerics, World War, occupation of the country, allied forces, Reza Shah}
  • حمید کاویانی پویا، طیبه خواجه
    با رویکرد بدین نکته که اساطیر مسئله ای غیرواقعی و موهوم نیستند و ریشه در واقعیت دارند، گفته می شود اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگی ها و ضعف او دربرآوردن آرزوها و ترس او از حوادث غیرمترقبه. در این بین، یکی از رخدادهای مهم جوامع کهن بشری، وقایع طبیعی هولناکی بود که گاه براندازی بنیاد زندگی را موجب می شد و صرف نظر از چگونگی مواجهه با این رخداد، چرایی و علت این وقایع ناگوار مسئله مهمی بود که نوع پاسخگویی بدان در هر تمدنی متفاوت و تحت تاثیر عواملی قرار داشت. بر این اساس و با توجه به وجود داستان طوفان بزرگ در برخی اساطیر ملل باستانی، این تحقیق بر آن است تا با شرح چگونگی روایات طوفان و ماهیت ناجیان حیات بشری، به تشابهات و تفاوت ها و حلقه اتصال دهنده روایات و باورها و نحوه شکل گیری و تکوین اسطوره نجات بخش در تمدن های ایران و میان رودان بپردازد. از این رو، با گردآوری و بررسی منابع مهم تاریخی و روایات اساطیری، با رویکرد تحلیل محور، نتایج حاصله بر آن است که مقوله نجات بخشی و رهانیدن انسان ها از بلایا و عذاب، همواره مورد توجه برخی تمدن ها و فرهنگ های کهن مانند ایران و میان رودان بوده است و با وجود تشابهات فراوان در نقل این روایات، به سبب اینکه تمدن های مزبور به نوعی بر اساس فرهنگ و شرایط اقلیمی و زیستی خویش با آن روبه رو شده و به نقل حدیث پرداخته اند، گاه تفاوت های محسوسی در این روایات (در علت رخداد و ویژگی منجیان) به چشم می خورد.

    کلید واژگان: طوفان, منجیان, ایران, میان رودان}
    Hamid Kavyani Pooya, Tayebeh Khajeh
    Given the fact that myths are not unrealistic and illusory, and are rooted in reality, the myth is said to be a response to human’s inability to cope with his frustrations; a response to his weaknesses in achieving his aspirations and his fears of unexpected accidents. Meanwhile, one of the important events in the ancient human societies was horrible natural events that sometimes led to the destruction of the foundation of life, and regardless of how it was faced, the reason and cause of these unfortunate events was an important issue that produced different reactions in different civilizations and was influenced by different factors. Therefore, given the existence of a great flood narration in some myths of ancient nations, this research seeks to explain the similarities and differences among the narratives and beliefs about the Flood and the formation and development a life-saving myth in the civilizations of Iran and Mesopotamia by investigating the narrations about the flood and nature of the saviors of human life. Therefore, using an analytical approach, important historical sources and mythological narratives were collected and reviewed. The results suggest that the issue of rescuing and delivering human beings from disasters and agony has always been considered by some ancient civilizations and cultures like Iran and Mesopotamia, and narrations about the great flood have many similarities. However, due to the fact that these civilizations have somehow dealt with these narrations based on their cultural and biological conditions, there are, in some cases, notable differences in these narratives (in the reason behind the incident and the attribute of the saviors).
    Keywords: flood, saviors, Iran, Mesopotamia}
  • زهراسادات کشاورز، محمدعلی چلونگر *، اصغر منتظرالقائم

    هدف اصلی نوشتار حاضر مطالعه اندیشه موعودگرایی و مهدویت عصر صفویه با توجه ویژه به جایگاه این اندیشه در ظرفیت و فرآیند تمدنی آن روزگار است. اهمیت این موضوع ناشی از آن است که با آغاز عصر صفویه و هم زمان با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، بحث مهدویت به عنوان رکن اصلی تشیع، با خردمندانه عمل کردن دولت مردان وارد مرحله جدیدی شد که با مراحل قبل از خود دارای تفاوت های آشکاری بود. اندیشه مهدویت در ابعاد مختلفی همانند تئوری اتصال حکومت صفویه به حکومت امام زمان؟عج؟، نیابت صاحب الزمان؟عج؟، فرهنگ انتظار منجی و نظایر آن موجب ایجاد تحولاتی بنیادین در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران شده است که تا به امروز نیز تداوم داشته است. این پژوهش درصدد است براساس الگوی نظری ماکس وبر و با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی و بر پایه منابع کتابخانه ای، سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی دولت شیعی صفویه را با تاکید بر اندیشه موعودگرایی در چشم انداز حیات تمدنی جامعه به عنوان پایه و زیربنایی برای دوره های بعد بررسی و تحلیل نماید. نتایج نشان می دهد فرهنگ تشیع با ارائه عناصر تمدن سازی هم چون رهبری عالمانه، شریعت محوری، خردگرایی و عقلانیت، پویایی بخشی و تحقق جامعه آرمانی در قالب فرهنگ انتظار، می تواند نقش بسزایی در فرایند تمدن سازی جامعه عصر صفوی ایفا کند.

    کلید واژگان: تشیع امامیه, مهدویت, فرهنگ انتظار, تمدن, تشیع, صفویه, ایران}
    Zahra Sadat Keshavarz, Dr. Mohammad Ali Chelongar, Dr. Asghar Montazerolghaem

    The main purpose of this paper is to study the thought of Mahdaviiat in Safavid era with particular attention to the position of this thought in the capacity and process of civilization of that time. The significance of this issue arises from the fact that with the advent of the Safavid era and the formalization of the Shiite religion in Iran, the discussion of Mahdaviiat as the main pillar of Shi'a, entered to a new stage with the wisdom of the administration of the state, which had obvious differences with the preceding steps. The thought of Mahdaviiat in various dimensions, such as the theory of the connection between the Safavid government and government of Imam-e-Zaman (Imam Mahdi) (A), Representation of Imam-e-Zaman (A), the culture of waiting for the Savior, etc., has caused fundamental changes in the cultural and social history of Iran, which has continued to this day. This research intends to examine "the evolution of the social and cultural developments of the Shiite government of Safavid, with emphasis on the Mahdaviiat in the perspective of the civilization life of society as the foundation and infrastructure for later periods" based on "the Max Weber theoretical model and descriptive-analytical method, considering the necessity of applying sociological approaches in the analysis of historical phenomena and based on library resources". The results show that the Shiite culture can play a significant role in the process of

    Keywords: Imamie Shiism, Mahdi, Culture of waiting, Civilization, Shiism, Safavid, Iran}
  • مریم شعبانزاده *، رضا رضایی

    اکثر رخدادهای تاریخی به واسطه گذر زمان از حافظه تاریخ حذف شده اند. اما برخی وقایع- به دلیل ماهیتی که دارند و اصول و ایده هایی که منجر به شکل گیری آنها شده است؛ علی رغم شکست ظاهری چنان زنده و پویا باقی مانده اند که خود منشا الهام برای شکل گیری و وقوع حوادث مهم تاریخی دیگر شده اند. نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) یکی ازاین وقایع پویا، زنده  و برانگیزاننده می باشد. شعر معاصر ایران و کشورهای عربی  از میراث دینی و باورهای مذهبی وسرچشمه های عقیدتی بهره مند گشته است. قیام عاشورا و نهضت کربلا و عناصر پویای آن نقش موثری را در جهت دهی  افکار و تعالی اندیشه ها  در شرایط بحرانی و جنگ در این کشورها دردوره معاصر ایفا کرده است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی به تبیین شرایطی پرداخته است که شاعران متعهد معاصر را وادار کرد به بیان عناصر این نهضت بپردازند. در ایران دفاع مقدس و انگیزه وطن دوستی و در اعراب مساله رهایی و سرزمین های اشغالی و ایحاد انگیزه برای پرهیز از کم همتی و بی عملی انگیزه سرودن شعر گشته است. یافته های پژوهش نشان می دهد نهضت عاشورا توانست با ایجاد پیوند بین گذشته و حال نقش موثری در انگیزش و پویایی نهضت های معاصر ایران و جهان عرب ایفا کند.

    کلید واژگان: ادبیات مقاومت, ادب معاصر ایرانی و عربی, نهضت عاشورا}
    maryam shabanzadeh*

    Political events that occurred in the contemporary history of both Iranian and Arab states, in the large extent, could change the political and social fate of these countries. The Iraqi eight year war caused the Iranian nation and the state to become more united against the enemy; they achieved brilliant victories. Such combat and victory was quite distinct and prominent in the literature of that time. In Arab localities, after Second World War, based on the Britain conspiracy, Israel constituted its government in Palestinian area. The aggressive behavior of the Zionists motivated people in Palestine and other Arab states to fight against Israel. The Arabic literature and poetry, in this course, was full of invitation to war and resistance against the enemy. The Karbala movement and the rising of Imam Hossain as a symbol have important role in these combats, poetry, and the literature. The purpose of this study is to investigate the positive impact of Karbala movement on the contemporary literature and poetry of these countries in order to improve the spirit of resistance against the enemies.

    Keywords: Resistance literature, Iran, Arab states, Ashuras movement}
  • اصغر منتظرالقائم، زهرا سادات کشاورز
    مراسم و مناسک عزاداری عاشورا در دوره های مختلف تاریخی، علاوه بر صورت بندی هایی مختلف، پذیرای تغییرات اجتماعی متنوعی نیز بوده است. این تغییرات، تحت تاثیر اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه شکل گرفته، امکان رشد و بازتولید نظام فکری خاص خود و تاثیر آن بر جامعه را می یابند. مساله اصلی مقاله حاضر آن است که با استفاده از مطالعه اسنادی، ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی خصوصا عزاداری عاشورا و اهمیت موضوع، نشان دهد نوع و میزان تحلیل و فهم منطق تغییرات و تطورات اجتماعی مناسک عاشورا در طی تاریخ چگونه بوده است.
    کلید واژگان: دین, مذهب تشیع, مناسک, تغییرات اجتماعی, عزاداری عاشورا, ایران}
    Dr. Asghar Muntazer Al-Qaem, Zahra Sadat Keshawarz
    The mourning ceremonies and rites of Ashura in various historical periods, in addition to various forms, have accepted a variety of social changes as well. These changes were affected by social, political and cultural conditions of the society,and found the opportunity to grow and reproduce their special intellectual system to affect the society. The main issue in the present article is to show – using a documentary study, while considering the necessity of sociological approaches in analyzing historical phenomena, Ashura mourning in particular – the type and extent of analysis and understanding the logic of the social changes and evolutions throughout history.
    Keywords: religion, Shiism, social changes, Ashura mourning, Iran}
  • ظهیر احمدی*
    اگر دین را «فراروی» از منیت، مادیت و موقعیت» تعریف کنیم و با امعان نظر به تعالیم دین مبین اسلام، بعد شریعت و مسئولیت های انسان (در برابر خود، خدا و دیگران) را به این تعریف منضم کنیم و با توجه به اینکه دین مبین اسلام، داعیه دار هدایت و مدیریت تمام ابعاد زندگی فردی(شخصی) و اجتماعی پیروان خود و نویدبخش آینده روشن برای انسان است؛ آنگاه «عرفی شدن» را می توان «ماندن در منیت، مادیت و موقعیت، دم غنیمت شمردن» و بالتبع «فروگاهی نقش هدایتی و مدیریتی دین و آموزه های آن در گستره و ابعاد زندگی فردی و اجتماعی پیروان و عدم توجه به آینده موعود و آینده روشن» قلمداد کرد. برای اینکه بدانیم آیا در جامعه ایران احتمال «عرفی شدن» از مسیر «سینما» وجود دارد یا نه؟ ناگزیر از اتخاذ تعریفی از «عرفی شدن» و از «دین» بوده و پس از آن گریزی بر مبانی هنر غرب مسیحی مدرن داریم، برای تمهید ورود به بحث «سینما» به عنوان رهاورد مدرنیته و غرب و بررسی ماهیت و خاستگاه سکولار آن شدیم. در ادامه این سیر بر اصل «تجسدگرایی»، «تجسم گرایی»، «قدسیت زدایی» و «غیب گریزی» در مبانی فلسفه هنر غرب مسیحی واقف شده، ادامه این سیر نزولی را دوره رنسانس و پس از آن در عصر جدید که بر «لذت گرایی» و «رومانتیسم» تاکید دارد؛ پی گیر شده و این روند را در راستای عرفی شدن دین، فرهنگ و جامعه می دانیم. به نظر می رسد با امعان نظر به مبانی فلسفه هنر اسلامی که بر «نفی تجسد» بلکه بر «تجلی»، «محاکات از غیب»، «تمثل» و «وعده آینده روشن» تاکید دارد؛ در جریان سینمای امروزین ایران بدون توجه به این مبانی، خواسته و ناخواسته(یا نادانسته) از آن مبانی تبعیت شده و لاجرم مسیر و جریان نه تمهید بر جامعه منتظران، نه موعودگرایی و جامعه موعود مهدویت، بلکه «عرفی شدن»حتی در سینمایی که ادعای دینی بودن دارد؛ طی می شود. این فرایند به دلایل زیر در سینمای ایران اتفاق می افتد: 1. عدم توجه به تفاوت بنیادین مبانی فلسفی اسلامی و غربی . ماهیت و خواستگاه تصویر و سینما که سکولاراست 3. تاختن بر آموزه های دینی که به نوعی پرستیژ و کلاس «روشنفکر» بودن را دارد.
    کلید واژگان: عرفی شدن, فلسفه هنر اسلامی, موعودگرایی, فلسفه هنر مسیحی, تمثل, تجسد, رسانه های ارتباط جمعی, سینما, ایران}
    Dr. Zohair Ahmadi*
    If religion be defined as " Promotion" of the ego, materialism and status, according to the Islam, the Sharia and responsibilities of human amount himself, God and others; according to that, Islam claims to direct and manage all aspects of an individual and social's life of his followers and promising a bright future for man; so that the "Secularization" can be defined as "staying in the ego, materialism and status, trice price" and thus " reducing the role of religion and its teachings in management and direction of individual and social's life of his followers and lack of attention to the promised and the bright future.
    To know whether in Iran the possibility of "Secularization" of the track 'cinema' exists or not? Have to adopt a definition of "Secularization" and "Religion" and then review the basics of the art of the Christian modern West. For arrangement to discuss about “Cinema", as a result of West and modernity, and discuss about its secular nature and origin.
    To continue, we discussed of the principles of philosophy of Christian West art such as “Incarnation oriented”, “Visualization” and the “Desacralizing”. Continuing the downward trend in the Renaissance and then in the art of the modern era that based on the "Hedonism" and "Romanticism". We emphasized this downward trend as Secularization of Religion, Culture and Society.
    It seems, according to the philosophical foundations of Islamic art that based and emphasizes on the principles: "denial of the Incarnation", but the " Epiphany", "Simulation" and the “Promised bright future", In Iranian today’s cinema regardless of that fundamentals, wanted or unwanted it complies with the principles and must not flow path and providing to the Mahdavi community, not messianic and messianic promised community, but based on "Secularization", even in the film who claim to be religious is to be over. This process occurs in Iranian cinema for the following reasons: (1) lack of attention to the fundamental philosophical differences between Islamic and Western art, (2) the secular nature and origin of the cinema, 3. attacking on religion that kind of prestige and class "Intellectual".
    Keywords: Secularization, the Philosophy of Islamic Art, Messianic, the Philosophy of Christian Art, Simulation, Embodiment, Mass Media, Cinema, Iran}
  • حسن مجیدی*، سید مرتضی کاظمی دینان
    تحولات عظیم رخ داده در برخی کشورهای خاورمیانه و افریقا با عنوان «بیداری اسلامی» طی سال های اخیر، تاثیرات عمیقی در منطقه خاورمیانه برجای گذاشته است. اما در این بین، بیداری اسلامی در کشور بحرین، از اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی برخوردار است. با عنایت به هویت ظلم ستیزانه و اسلامی شیعی اکثریت معترضان و به ویژه جمعیت «الوفاق» در این کشور و تعاملات معنوی بسیار نزدیک رهبران این جنبش با جمهوری اسلامی، به نظر می رسد بر مبنای آموزه ها و محورهای موجود در نظریه سازه انگاری بتوان راهبرد اتخاذ شده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال بیداری اسلامی در بحرین را تحلیل کرد. یافته های این مقاله، نشان می دهد بر مبنای آموزه های مطروحه در نظریه سازه انگاری، جمهوری اسلامی ایران بر اساس هویتی که از خود ، رژیم های آل سعود عربستان و آل خلیفه تعریف کرده و تحولات بحرین را مصداقی بارز از بیداری اسلامی می داند ، سیاست خارجی خود را در قبال این تحولات پی گیری می کند. حمایت کامل سیاسی و رسانه ای از گروه سیاسی غیردولتی اسلام گرای الوفاق بحرین و شخص شیخ علی سلمان دبیر کل آن ، مصداقی بارز بر این مدعاست. به بیان دیگر، به نظر می رسد ساختار بین الاذهانی شکل گرفته بین ایران و جمعیت الوفاق به نمایندگی از شیعیان بحرین (عقاید مشترک، دشمنان مشترک و اهداف همراستا )، باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران ، حمایت از این گروه سیاسی غیردولتی را تامین کننده منافع ملی و مقوم اصول و ارزش های نظام خود بداند.
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, بحرین, جمعیت الوفاق, ایران, شیعیان, سازه انگاری}
    Dr. Hassan Majidi*, Sayyid Murteza Kazemi Dinan
    The great changes in some of countries in Middle East and Africa, known as “Islamic Awakening” in the recent years, have left deep effects in that region. Islamic awakening in Bahrain, however, has had a special importance for IRI. Considering the movement against oppression and the Islamic-Shiite identity of the objectors, especially the al-Wefaq community in that country as well as the very close spiritual interactions of the leaders of that movement with IRI, it seems that one may analyze the IRI’s strategy for Islamic awakening in Bahrain on the basis of the doctrines and tenets in the theory of constructivism. The findings of this study show that, based on the doctrines of constructivism theory, the Islamic Republic of Iran, based on the identity it has defined for itself, Saudi dynasty in Arabia and Khalifa dynasty in Bahrain, and the fact that it knows the evolutions in Bahrain as a prominent instance for Islamic awakening, it pursues its foreign policy against those changes and evolutions. Complete political and media support from nongovernmental Islamic political group of al-Wefaq in Bahrain as well as Sheikh Ali Salman as its secretary general of that movement are clear instances of this fact. In other words, it seems that mental construct formed between Iran and al-Wefaq movement as the representative of the Shiites in Bahrain (common beliefs, common enemies, and common goals) have caused IRI to regard supporting that non-governmental political group as a factor for fulfilling its national interests and reinforce of the principles and values of IRI.
    Keywords: Islamic awakening, Bahrain, al-Wefaq community, Iran, Shiites, constructivism}
  • احمد بهشتی مهر*
    بیش از یک دهه از تصویب و تاسیس رشته دانشگاهی شیعه شناسی در ایران می گذرد. رشته ای که رویکرد اصلی خود را رویکردی اجتماعی معرفی کرده و در زمان نسبتا کوتاهی، به خوبی توانسته خود را به جامعه علمی کشور بشناساند و به همین جهت، مراکز و موسسات دانشگاهی فراوانی این رشته را تاسیس نمودند. اما سوال اصلی این است که چرا به رغم تعریف اولیه رویکرد اجتماعی و نیز معرفی مناسب آن به فضای دانشگاهی کشور، گرایش جامعه شناسی این رشته عملا توسعه جدی نیافته است؟ در بخش اول مقاله، معرفی اجمالی این رشته و سپس گزارشی از وضعیت آن در دانشگاه های ایران آمده است. در بخش دوم نیز تلاش شده به سوال فوق پاسخ داده شود. تحلیل ها نشان از آن دارد که دیدگاه حوزویان درباره علوم ناظر به واقع به طور عام و درباره جامعه شناسی به طور خاص، آن است که این علوم از علوم حوزوی نبوده و از «احصائیات» به شمار می آید که از درجه اول اهمیت برخوردار نیستد. دانشگاهیان نیز مجموعه شیعه شناسی را از وظایف حوزویان به شمار آورده، و از ورود در این عرصه چالش برانگیز اجتناب کرده اند. در نگارش بخش اول این مقاله، از روش مصاحبه استفاده شده و بخش دوم آن نیز با روش تحلیلی به نگارش درآمده است.
    کلید واژگان: شیعه شناسی, تشیع شناسی, مطالعات آکادمیک, ایران}
    Dr Ahmad Beheshti Mehr*
    It is more than one decade since a field entitled “study of Shiism” was enacted and established in Iran. This is a field whose main approach is a social one and has managed, in a short time, to introduce itself to the scientific society of Iran. Therefore, there are many universities and academies that began this field. However, the main question is why, despite the initial definition of social approach and introducing it to the academic society of the country, the sociological attitude of that field has not been spread seriously in practice. In the first section of the article, a brief introduction of that field as well as a report of its condition in Iranian universities has been mentioned. In the second section, we have attempted to answer the aforementioned question. The analyses show that the opinion of the seminary expert on sciences in general and sociology in particular is that they are not regarded as seminary sciences and are considered among ihsa’iyat, which are not of primary importance. The university experts regard “study of Shiism” as something related to seminary and avoid entering that challenging sphere. In writing the first section of this article, we have used interviews and in the second section, we have used analytical method.
    Keywords: study of the Shiites, study of Shiism, academic studies, scientific field of study, Iran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال