به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "medina" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «medina» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زینب کریمی*، شکر الله خاکرند، فضل الله فولادی

    عوامل متعدد اجتماعی، مذهبی، سیاسی در روند شکست مکیان در مقابل مدنیان در پذیرش دین اسلام و تشکیل دولت اسلامی تاثیر داشته است. این پژوهش، دو متغیر شرایط اقلیمی و سیاست گذاری های اقتصادی را به دلیل تاثیر مستقیم بر شکست مکیان بررسی کرده و با رویکردی تاریخی و با استفاده از داده های برگرفته از منابع جغرافیایی و تاریخی و با روش توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخ گویی به این سوال است که شرایط و وضعیت اقتصادی و امور تجاری بر شکست مکیان در مقابل اندیشه اسلام و از سوی دیگر همین دو متغیر در گرایش مدنیان به اسلام چه تاثیری داشته است؟
    نتایج بررسی ها حاکی از آن است که شرایط محیطی و اقلیمی مکه از عوامل اصلی رونق تجارت در مکه بود، ولی در همین اقلیم و محیط شاخصه هایی چون محیط بیابانی، اتکا بر تجارت و عدم گسترش کشاورزی سبب تقویت روحیه سوداگری و عدم تفکر مذهبی یا عدم توجه به بعد معنوی زندگی مکیان شد و از طرف دیگر شیوه ها و اصول نادرست و ناکارآمد اقتصادی، چون رباخواری، جابه جا کردن ماه های حرام و...  موجب انحطاط در اخلاق تجاری و بازرگانی مکیان شده و آنان را در مقابل مدنیان، که اقلیم کشاورزی و باغداری و تجارت محدود منجر به انباشت ثروت در جامعه مدینه نشده بود، تضعیف کرد. همچنین عدم سیاست گذاری های نادرست اقتصادی و تجاری در مدینه سبب تقویت تفکر در امور دینی و منعطف بودن اخلاق مردمان مدنی در مقابل مکی شد. نتایج بررسی این دو متغیر از علل اصلی شکست مکه در مقابل مدینه در پذیرش اسلام شد.

    کلید واژگان: مکیان, مدنیان, وضعیت اقتصادی, شکست, پیروزی
    Zeinab Karimi, Shokrallah Khakrand, Fazlullah Fouladi

    Numerous social, religious and political factors in the process of defeat of Mecca against Medina have influenced the acceptance of Islam.  This study examines the variables of climatic conditions and economic policies due to the direct impact on the failure of Mecca and with a historical approach and using data taken from geographical and historical sources and with an analytical-explanatory method, seeks to respond. The question is what effect the environmental and climatic conditions and the type of economic and trade policy-making on the defeat of Mecca against Islamic thought and on the other hand these two variables in the tendency of Medina to Islam?  The results indicate that the environmental and climatic conditions of Mecca were the main factors for the prosperity of trade in Mecca, but the same climate and environment such as desert environment, reliance on trade, lack of agricultural development strengthens the spirit of business and lack of religious thinking or lack of Attention was paid to the spiritual dimension of Mecca life, and on the other hand, incorrect and inefficient economic policies, such as usury, shifting forbidden months, etc., caused a decline in Mecca's trade ethics and put them in front of Medina, which is in the climate. It weakened agriculture and horticulture and limited trade, which did not lead to the accumulation of wealth in Medina society. Also, the lack of incorrect economic and trade policies in Medina. It strengthened the thinking in religious affairs, making the morality of the civilized people flexible

    Keywords: Mecca, Medina, Climatic, Environmental Situation, economic policies
  • احمد خامه یار

    دو شهر مکه و مدینه، به علت تقدس و اهمیت معنوی آنان نزد مسلمانان، موضوع نگارش تواریخ محلی متعددی در طول دوران اسلامی بوده اند. در میان نگاشته های فراوان موجود در این زمینه، تواریخ محلی مهمی به قلم عالمان و نویسندگان مغربی الاصل نگاشته شده است. در نوشتار پیش رو، در آغاز سیری اجمالی از تاریخ نگاری محلی مکه و مدینه به دست داده شده و در ادامه، تواریخ محلی نگاشته شده به قلم علمای مغربی الاصل معرفی تفصیلی شده است. این بررسی، نقش و جایگاه دانشوران حوزه مغرب اسلامی را در خلق تواریخ محلی مهم و تاثیرگذار برای مکه و مدینه و به طور خاص کتاب های العقد الثمین فاسی، به عنوان مهم ترین متن تراجم نگارانه برای مکه، شفاء الغرام فاسی، به عنوان اثر خطط نگارانه مهمی برای مکه و کتاب نصیحه المشاور ابن فرحون، به عنوان متن تراجم نگارانه ارزشمندی برای مدینه نشان می دهد.

    کلید واژگان: تواریخ محلی, تاریخ نگاری اسلامی, مغرب اسلامی, مکه, مدینه, حرمین شریفین, عربستان سعودی
    Ahmad Khamehyar

    The two cities of Mecca and Medina, due to their sanctity and importance to Muslims, are the subjects of many local histories during the Islamic period. Among the many works produced in this field, one can find significant local histories written by the scholars and authors originally from the Islamic Maghreb. With a brief review of the historical course of the local historiographies of Mecca and Medina, this article tries to introduce in detail the local histories written by the originally Maghreb historians such as Al-ʻIqd al-thamīn and Shifāʼ al-gharām by Taqi al-Din Fasi (from the local histories of Mecca), Nasihat al-Mushavir by Ibn Farhun, and Bahjat al-nufūs wa al-asrār by Marjani (from the local histories of Medina) to show the role and place of the scholars of the Islamic Maghreb in writing the local histories of these two holy cities of Muslims.

    Keywords: The Place of the Islamic Maghre b Scholars in Writing the Local Histories of Mecca, Medina
  • مسعود بهرامیان*، عباسعلی محبی فر

    مالک بن انس (179-93/ 95r) یکی از امامان اهل سنت و جماعت، با روحیه ای علمی و آزادمنشی در مدینه به «امام دارالهجره» معروف بود. وی بر خلاف روحیه محافظه کارانه ای که داشت از پند و اندرز حاکمان اجتناب نمی کرد و آنان را به رعایت عدالت و سنت پیامبر9 توصیه می کرد. یکی از نقاط عطف زندگی او حمایت غیر مستقیم او از قیام محمد نفس زکیه است. با رویکردی توصیفی تحلیلی و با روش جمع آوری اسناد کتابخانه ای به این پرسش پاسخ می گوید که مبانی و اندیشه سیاسی مالک بن انس چه تاثیری در حمایت او از قیام نفس زکیه داشته است؟ بعد از بررسی منابع، نتایج پژوهش نشان می دهد که مبانی اندیشه سیاسی مالک مانند جمهور اهل سنت حجاز بر محافظه کاری است. شالوده های عقد امامت که نظر مالک نسبت به عثمان قابل توجه است، عدم سب صحابه، مشروعیت حکومت را در قرآن، سنت و عدالت می داند، و به دلایل حضور برخی اساتید وی در قیام نفس زکیه و روحیه عدالت گرای مالک از این قیام حمایت کرد.

    کلید واژگان: مالک بن انس, نفس زکیه, مدینه, قیام
    Masoud Bahramian*, Abbasali Mohebifar

    Enjoying a knowledge-seeking and liberal personality, Mālik ibn Anas (r. 93/95-179), one of the Sunnis’ Imams, was known as the “Imam of Dār al -Hijra” in Medina. Contrary to his conservative personality, he did not avoid advising the rulers and asked them to observe justice and tradition of the Prophet (S). One of the milestones of his life was his indirect support of the uprising of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya. Collecting library documents and following a descriptive-analytical approach, this article explains the effects of the political principles and thoughts of Mālik ibn Anas on his support of Zakiyya’s uprising. Reviewing the sources shows that the foundations of Malik’s political thought, like the Sunnis of Hejaz, are based on conservation. The foundations of Imamate that one can find in Malik’s views about ‘Uthman’s caliphate is to avoid cursing the Companions which he believed in based on the Qur’an and legitimacy of governance in it, Sunnah, and justice. Accordingly, some scholars believe that it was Malik’s justice-seeking personality that led him to support the uprising of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya.

    Keywords: Mālik ibn Anas, Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya, Medina, uprising
  • علی احمدی*، فریده امیرفرهنگی

    تاریخ حج، با توجه به برگزاری همه ساله آن توسط مسلمانان جهان، از اهمیت ویژه ای برخوردار و کانون توجه نویسندگان جهان بوده که مستشرقان نیز از این قاعده، مستثنی نیستند. جذابیت حج باعث شده که آنان نیز در این حوزه، قلم فرسایی کنند و درباره حج و تاریخ آن بنویسند و یا خود بدانجا سفر کنند و خاطرات خود از آن سرزمین را بنگارند. یکی از آثار جذاب و حجیم و قابل توجهی که در باره تاریخ حج نگاشته شده، کتاب Records of the Hajj با نام عربی سجلات الحج می باشد که در ده جلد به نگارش درآمده و در لندن به چاپ رسیده است. با توجه به اهمیت این نگاشته در موضوع حج و حرمین شریفین توسط مستشرقان، این مقاله بر آن است تا این کتاب مهم و حجیم را معرفی، توصیف و بررسی نماید.

    کلید واژگان: Records of the Hajj, سجلات الحج, حج, مکه, مدینه, مکان های مقدس
    Ali Ahmady *, Farideh Amirfarhangi

    The history of Hajj, due to its annual holding by the Muslims of the world, is of special importance and attracts the attention of writers around the world; Orientalists are no exception to this rule. The fascination of Hajj causes them to be active in this field, write about Hajj and its history, or travel to Mecca and write down their memories of that land. One of the most interesting, voluminous, and remarkable works on the history of Hajj is the book Records of the Hajj, called Sijilat al-Hajj in Arabic, written in ten volumes and published in London. Considering the importance of this book on Hajj and haramain al-Sharifain by Orientalists, this article aims to introduce, describe, and review this important and voluminous work.

    Keywords: Records of the Hajj, Sijilat al-Hajj, Hajj, Mecca, Medina, Holy places
  • حسین علی بیگی*

    با تشکیل دولت شهر مدینه از سوی پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم مهم ترین مسئله فراروی دولت ایشان، یهودیان مدینه بودند. آنان بیشتر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر را در اختیار داشتند؛ بنابراین پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم در گام نخست با آنان پیمان نامه ای منعقد کرد، که در آن مهم ترین شاخصه های آزادی های فردی و حقوق مدنی منعکس شده است؛ تا جایی که مفاد این پیمان نامه نخستین و اساسی ترین سند حقوقی فرادینی و فراملیتی قلمداد می شود. بر این اساس، پژوهش پیش روی به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که یهودیان در دولت پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم از چه موقعیت اجتماعی برخوردار بودند و حقوق اجتماعی و آزادی های مدنی آنان تا چه میزان محترم شمرده شده است؟ یافته های این پژوهش که با رویکرد توصیفی تحلیلی به تبیین موضوع پرداخته، بیانگر این است که یهودیان تا هنگامی که به مفاد پیمان نامه پایبند بودند، حقوق سیاسی و اجتماعی آنان محترم شمرده می شد و پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم ضمن رعایت حقوق شهروندی یهودیان، آنان را مجبور به تغییر و ترک دین خودشان نکردند و یهودیان در جامعه اسلامی برای انجام فعالیت های اجتماعی، دینی و مذهبی خود از آزادی عمل برخوردار بودند؛ اما به دنبال نقض پیمان نامه، توطیه های مکرر، تحریک و همکاری با مشرکین مکه، پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم با یهودیان پیمان شکن به مقابله برخاستند.

    کلید واژگان: پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم, یهود, مدینه, حقوق مدنی, آزادی های مدنی
    HosseinAli Beigi*

    With the formation of the state in Medina by the Prophet the Jews in Medina represented a serious challenge to his government. Most of the city's economic, social, and cultural structures were under their control, so the Prophet first entered into a treaty with them, establishing the most significant measures of individual freedom and civil rights, to the extent that the provisions of this treaty are considered the first and basic trans- religious and trans-national legal document. Accordingly, this study seeks to answer the question as to what social status the Jews had in the Prophet's government and to what extent their social rights and civil freedom were respected. Using a descriptive-analytical approach, this study expounds this issue and concludes that their political and social rights were respected as long as they adhered to the treaty, and the Prophet, respecting their civil rights, did not force them to change their religion and so they had the freedom to practice their social and religious activities in the Muslims community. But due to the Jews, violation of the treaty, their repeated conspiracies and their arousing and cooperating with the pagans of Mecca, the prophet stood against them.

    Keywords: The Prophet, the Jews, Medina, civil rights, civil freedom
  • احمد خامه یار *

    زیارتگاه ایمه بقیع7 که قبور مطهر چهار تن از امامان معصوم شیعه (شامل امام حسن مجتبی، امام زین العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر صادق:) را در بر دارد، از مهم ترین مقاصد زیارتی عموم مسلمانان در مدینه منوره به شمار می آید. تا کمتر از یکصد سال پیش، روی این قبور ساختمان و گنبد بزرگی وجود داشته که از بناهای معماری شاخص در مدینه بوده است. در این نوشتار، با استناد به منابع تاریخی و جغرافیایی اصیل  و دست اول، تاریخچه اجمالی گنبد ایمه بقیع:، شامل تعیین زمان ساخت و تحولات  و بازسازی های آن در دوره های بعدی، بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد قبور ایمه بقیع: تا قرن پنجم هجری فاقد ساختمان بوده و نخستین گنبد روی این قبور، در اواخر این قرن، به دستور مجدالملک براوستانی قمی (د 492ق) ساخته شده است. مهم ترین تحولات معماری این بنا در دوره های بعدی نیز تخریب اول و دوم آن به دست وهابی ها و بازسازی آن در دوره عثمانی پس از تخریب اول بوده است.

    کلید واژگان: قبرستان بقیع, گنبد ائمه بقیع:, مدینه منوره, حرمین شریفین, زیارتگاه های اسلامی, تاریخ معماری
    Ahmad Khamehyar *

    The shrine of the Imams (AS) buried in the Baqī Cemetery, which includes the holy graves of the four infallible Shiite Imams (including Imam Hassan Mujtaba, Imam Zayn al-Abedin, Imam Muhammad Baqir, and Imam Ja'far Sadiq (AS)), is one of the most important pilgrimage destinations for Muslims in Medina. Until less than a hundred years ago, there was a large building and a dome on these tombs which was among the most prominent architectural structures in Medina. Based on original and first-hand historical and geographical references, a brief history of the dome of the graves of the Imams buried in the Baqī Cemetery, including the determination of the date of the construction and its developments and reconstructions in later periods, is provided in this article. The results of this research indicate that the tombs of the Imams buried in Baqī did not have a building until the 5th century AH and the first dome on these tombs was built at the end of this century by the order of Majd al-Mulk Baravestani Qomi (d. 492 AH). The most important architectural developments of this building in the following periods were its first and second destruction by the Wahhabis and its reconstruction in the Ottoman period after the first destruction.

    Keywords: Baqī Cemete ry, Dome of the Imams’ Graves in Baqī, Medina, Holy Shrines, Islamic Shrines, History of Architecture
  • علی احمدی*

    ابن علان مکی (1057980ق.) از عالمان بزرگ شافعی و صوفی مکه، نگارنده بیش از 180 اثر در حوزه های مختلف اسلامی که بیش از 30 اثر آن، درباره مکه و مدینه است. بنابراین، او نقش مهمی در تدوین آثار تاریخی درباره این دو مکان مقدس داشته و در آثارش، به تفصیل درباره مکان ها و وقایع مهم مدینه و مکه، سخن رانده است. یکی از حوادثی که منجر به تخریب کعبه و مسجدالحرام شد، جاری شدن سیل در سال 1039ق. است که وی در چندین اثر، به جزییات بازسازی آن مکان مقدس اقدام کرده است. با توجه به حضور وی در مکه و مشاهده مستقیم بازسازی و شرح تمام وقایع آن، گزارش بسیار مهمی از آن رخ داده است.

    کلید واژگان: ابن علان مکی, مکه, مدینه, مکان های مقدس, بازسازی و نوسازی
    Ali Ahmady*

    Ibn ‘Allan Makki (980-1057AH), a great Shafi'i and Sufi scholar of Mecca, authored more than 180 works in various Islamic fields, more than thirty of which were written about Mecca and Medina. Therefore, he played an important role in the compilation of historical works on these two sacred sites and in his works, he described in details about the important places and events of both Mecca and Medina. One of the events that led to the destruction of the Ka'ba and Masjid al-Haram was the flood of 1039 AD. In several works, he explained details of the reconstruction of that sacred site. Given his presence in Mecca and direct observation of the reconstruction and description of all its events, his report is a very important account of that event

    Keywords: Ibn 'Allan Makki, Mecca, Medina, sacred places, Reconstruction, Renovation
  • نادر کریمیان سردشتی *
    عبدالکریم کشمیری، فرزند عاقبت محمود، فرزند خواجه محمد بولاقی،  فرزند خواجه محمدرضا (1198ق)، تاریخ نگار فارسی نویس شبه قاره بود. درباره زندگی وی ظاهرا جزآنچه از کتاب وی (بیان واقع) به دست می آید، آگاهی هایی در دست نیست.
    وی از مردم کشمیر بود و در شاه جهان آباد دهلی می زیست. در سالهایی که در دهلی سکونت داشت، نادرشاه افشار (1160 1148ق)، بدان شهر تاخت و آنجا را گرفت (1151ق).
    عبدالکریم آنگاه که عزم کرد به زیارت کعبه و دیگر جاهای مقدس اسلامی برود، با میرزا علی اکبر خراسانی، داروغه دفترخانه دیدار کرد و میرزا علی اکبر وی را به «ملازمت سلطان رسانیده به وعده رخصت حج و زیارت، در سلک متصدیان حضور منسلک گردانید.» عبدالکریم همراه سیدعلوی خان حکیم باشی در رکاب نادرشاه افشار رهسپار ایران شد. هنگامی که نادرشاه پس از جنگ های پی درپی در پنجاب، سند، افغانستان، خراسان، ورارود، خوارزم و جاهای دیگر به قزوین رسید (1154ق). عبدالکریم که با وعده سفر حج از جانب میرزا علی اکبر داروغه باشی به دربار نادر پیوسته بود، سرانجام در قزوین اجازه سفر حج گرفت و عازم حجاز گشت و در راه از جاهایی مانند کربلا و حلب نیز دیدن کرد. پس از گزاردن حج (1155ق)، از راه بندر جده با کشتی به هند بازگشت و در جمادی الثانی (1156ق)، به دهلی رسید (ظهورالدین احمد، بی تا، ج3، صص 617 609 ؛ اختر راهی، 1406ق، ص382 ؛ سیدفیاض محمود، 1972م، ج3، صص146 145).
    وی نویسنده بیان واقع است که به زبان فارسی است و درباره زندگی و حکومت نادرشاه افشار نوشته شده و تنها بخشی از آن، شامل گزارشی از سفر کشمیری به سرزمین حجاز است. اکنون به بررسی و تحلیل این سفرنامه می پردازیم:
    کلید واژگان: عبدالکریم کشمیری, نادرشاه, مکه, مدینه, سفرنامه حج, بیان واقع
    Nader Karimiyan Sardashti *
    Abdul Karim Kashmiri, the son of Aqebat Mahmud, the son of Khajeh Muhammad Bolaqhi, the son of Khajeh Muhammad Ridha (1198 A.H.), was a Persian writer and historian in Indian Subcontinent. Little is known apparently about his life except what one can find out in his book, Bayān-e vāqeʿ. He was from Kashmir and was living in Shahjahanabad in Delhi. During the years he was living in Delhi, Nadir Shah Afshar (1148-1160 A.H.) invaded and occupied the city (1151 A.H.). When he intended to visit the Ka'bah and other holy places of Islam, Abdul Karim met Mirza Ali Akbar Khorasani, the master of the registry office and Mirza Ali Akbar joined him to the service of the sultan as a clerk (motaṣaddī) with the promise of pilgrimage and Hajj journey. Along with Sayyid Alawi khan Hakim Bashi, Abdul Karim accompanied Nader Shah Afshar on his return journey to Iran. When Nader Shah finally arrived in Qazvin in (1154 A.H.), after successive battles in Panjab, Sind, Afghanistan, Khorasan, Transoxania, Kharazm, and elsewhere, Abd-al-Karim eventually was permitted in Qajzān to go the Hajj; on his way to Hejaz, he also visited places such as Karbala and Aleppo. After the Hajj (1155 A.H.), he returned to India through the port of Jeddah by a ship and arrived in Delhi in Jumada al-Thani (1156 A.H.). He is the author of the book Bayān-e vāqeʿ written in Persian and about Nader Shah Afshar’s life and reign, only a part of this work includes Kashmiri’s report of his journey to the land of Hejaz. Here is the analysis of this travelogue.
    Keywords: Abdul Karim Kashmiri, Nader Shah, Mecca, Medina, Hajj Travelogue, Bayān-e vāqe
  • علی احمدی
    مسلمانان از ابتدای دعوت پیامبرخدا9 و با تشویق آن حضرت، اهتمام ویژه ای به نگارش داشتند و همچنین شیعیان با توجه به تاکید پیامبر و اهل بیت: ، به نوشتن در حوزه های مختلف اسلامی روی آوردند که باعث تشکیل میراث مکتوب شیعه شد و بخشی از این میراث، درباره حج و اماکن زیارتی سرزمین وحی است.
    با توجه به اهمیت حج و عمره، این مقاله، آثار اصحاب ائمه: درباره حج، عمره و اماکن مقدس حجاز را با رویکرد تاریخی و با روش کتابخانه ای، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که اصحاب ائمه: ، همچون دیگر موضوعات مهم فقهی، به حج نیز توجه داشته و به نگارش آثاری در این زمینه همت گماشته اند و از آنجا که مستقیم از اهل بیت : روایت می کردند، در واقع این آثار متعلق به آنان است؛ به عبارت دیگر، روایاتی درباره حج و عمره وجود دارد که توسط راویان، از اهل بیت: روایت شده است.
    کلید واژگان: اصحاب ائمه:, میراث مکتوب, حج و عمره, مکه و مدینه
    Ali Ahmadi
    From the beginning of the Prophet’s Da’wah, and through his encouragements, Muslims paid special attention to writing and the Shiites, in light of the emphasis of the Prophet and Ahlulbayt (a.s), turned to writing in various Islamic areas that paved the way for the formation of Shiite written legacy, and part of this legacy is about Hajj and places of pilgrimage in the land of revelation. Considering the importance of Hajj and Umrah, this paper examines the works of the companions of the Imams: about Hajj, Umrah, and holy places of Hejaz with a historical approach and library method, and reaches the conclusion that the companions of the Imams took notice of the important issues of jurisprudence as well as Hajj and they have written works in this field and since they narrated them directly from the Ahlulbayt (a.s), in fact these works belong to them; in other words, there are narrations about Hajj and Umrah that have been related by narrators, from the Ahlulbayt (a.s). ‡›™‘”†•
    Keywords: Companions of the Imams, Written Legacy, Hajj, Umrah, Mecca, Medina
  • رسول جعفریان
    مدینه منوره از اواخر قرن دوم و به طور رسمی از قرن چهارم، در اختیار سادات بود که اصطلاحا به آنان «شرفا» می گفتند. این گروه از سادات غالبا تمایلات شیعی داشتند، اما به دلیل تسلط عباسیان، گاهی به تقیه روی آورده وگاه مذهب سنی را اختیار می کردند اما به دلیل وابستگی های خانوادگی، تمایلات شیعی داشتند.
    در دوره تسلط فاطمیان، آنها به طور آشکار مذهب شیعی داشتند. با سقوط فاطمیان و روی کار آمدن ایوبیان و سپس ممالیک، فشار بر روی اشراف بیشتر شد. این زمان، شهر دو گروه «مقیم» و «مجاور» داشت؛ مجاوران از بیرون می آمدند و غالبا سنی بودند، افراد مقیم شیعه بوده و از اشراف حمایت می کردند. مجادله میان این دو گروه ادامه یافت. در نیمه اول قرن هشتم هجری، همین منازعه وجود داشت که کتاب «نصحی هالمشاور و تعزیه المجاور» آینه تمام نمای این نزاع بین دو گروه مزبور است.
    کلید واژگان: مدینه منوره, نصیحه المشاور, شرفا, عباسیان, فاطمیان, گروه مقیم, گروه مجاور
    Rasoul Jafarian
    Madinah was place to Sadat by the end of the second century and, officially, from the fourth century, who were known as "Shurafa". This group of Sadat often had Shiite tendencies, but because of the Abbasid's domination, they sometimes turned to Taqiyyah, and sometimes chose Sunni religion, but because of family affiliations, they had Shiite tendencies. In the era of the Fatimid rule, they clearly had a Shiite religion. With the fall of the Fatimids and the rise of Ayyubid dynasty and then Mamaalik, pressure increased on the aristocrats. At this time, the city had two groups called "Muqim" and "Mujawir"; Mujawiris had come from outside and were often Sunnis, but Muqims were Shiite and supported the aristocrats and noble class. The controversy continued between the two groups. In the first half of the th century A.H., there was the same dispute that the book, "Nasihah al-Mushawir Wa Taziyah al-Mujawir", is a complete representation of the conflict between the aforementioned groups. ‡›™‘”†•
    Keywords: Medina, Nasihah al-Mushawir, Shurafa, Abbasids, Fatimids, Muqim Group, Mujawir group
  • صلاح الدین شکر، مرتضی حسنی نسب
    شهر مدینه به جهت جایگاه و اهمیتش، از دیرباز کانونی برای مورخان؛ از جمله محمد بن محمود، معروف به ابن نجار (متوفای 643ق.)، نگارنده کتاب «الدره الثمینه فی اخبار المدینه» بوده است. ابن نجار این اثر را در قرن هفتم هجری نگاشت که در نوع خود ممتاز و توصیفی دقیق از شهر مدینه است. «الدره الثمینه»، به شیوه ای جالب و خاص تنظیم گردیده که وسعت اطلاعات، منابع متنوع، سفرهای فراوان و گستردگی نظر و وثاقت نویسنده، از مهم ترین شاخصه های آن است.
    پژوهش حاضر پس از بررسی جوانب زندگی ابن نجار، به معرفی کتاب و نسخه های مختلف آن پرداخته است. ابن نجار کتاب خود را به هجده باب تقسیم بندی کرده، با اسم مدینه آغاز می کند. سپس از فتح و هجرت پیامبر شروع کرده، به بیان فضیلت های آن و حدود حرم و آثار تاریخی از مسجد پیامبر تا مسجد قبا و بقیه مساجد می پردازد. بعد از آن، از چاه ها و آبادی های اطراف یاد نموده، با سخنی از صحابه بزرگ و تابعین و افراد تابع آنها بحث را خاتمه می دهد. در هر بخش، با آیه هایی از قرآن و احادیث پیامبر و اخبار و سخنان صحابه و تابعین و تابعان آنان اسناد داده است. معرفی چهار نسخه مختلف کتاب و همچنین روش بررسی آن، از دیگر نکات این تحقیق است.
    کلید واژگان: ابن نجار, الدره الثمینه, مدینه, معرفی کتاب, نسخه شناسی
    Dr. Salah Al-Din Shokr, Morteza Hasani Nasab
    The city of Medina, due to its position and importance, has long been a focal point for historians; including Mohammad b. Mahmud, known as Ibn Najjar (d. 643 AH), who wrote the book "Al-Dorra al-Thamina fi Akhbar Al-Madina". Ibn Najjar wrote this work in the 7th century AH which is unique in its kind and a precise description of the city of Medina. "Al-Dorra al-Thamina" is arranged in a very interesting and special way which the breadth of information, diverse sources, numerous travels, and the breadth of author's opinion and credibility are among its most important indices.
    The present study, after exploring the aspects of Ibn Najjar’s life, introduces the book and its various versions. Ibn Najjar divided his book into eighteen chapters, starting with the name of Medina. Then he begins with the conquest and migration of the Prophet, expressing his virtues and the limits of the shrine and historical works from the Prophet's mosque to the Quba mosque and the rest of the mosques. Afterwards, it names the wells and surrounding villages, ending the discussion with the words of the great companions and affiliates and their followers. In each section, they have cited verses from the Quran and the Hadiths of the Prophet, and the news and words of the Companions and their followers. Introducing four different versions of the book, as well as a method for investigating it, is another aspect of this research.
    Keywords: Ibn Najjar, Al, Dorra al Thamina, Medina, Book introduction, Typology
  • Ahmad Khame Yar
    Jamal al-Din Wazir Isfahani known as Jawad is from ministers of Zangi dynasty of Mosul in the mid-six century that made abundant Construction services in the two holy shrines (Haramain Sharifain) during his ministry period. In the first part of this article, his brief biography will be stated and a survey on his traits, outstanding features of his life including social services and his praise by contemporary poets and the biography of his son Jalal al-Din Ali will be mentioned. Also in this section the details of his corpse transfer from Mosul to Haramain and his burial in his tomb in Medina is described in detail. In the second part of the paper, citing reliable historical sources, his Construction services in the two cities of Mecca, and Medina, and Mina and Arafat has been described thus his role in the reconstruction of the Two Holy Shrines, as one of the official Iranian figures to be explained and analyzed.
    Keywords: Jawad Isfahani, the holy cities, Mecca, Medina, Arafat, construction, social services
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال