به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "social status" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «social status» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی social status در مقالات مجلات علمی
  • مینا جهانشاهی*، یحیی بوذری نژاد

    در مواجهه با چالش ها و تغییراتی که در دنیای مدرن ایجاد شده، همواره اندیشه وران مسلمان، با رویکردهای گوناگون به مساله جایگاه زنان در اسلام پرداخته و سعی کرده اند که در پاسخ به بحران تعارض و کشاکش سنت و مدرنیته، آثاری را در این حوزه تدوین کنند. در این مقاله، به اقتضای موضوع تحقیق و با روش و رویکردی اسنادی، توصیفی و تحلیلی، جایگاه زن در جامعه از منظر سید قطب (1906-1966)، ذیل رویکرد سنتی «اصل گرای اصلاحی» و نصر حامد ابوزید (1943-2010)، ذیل رویکرد متجدد «نواعتزالی اصلاحی» تحلیل و بررسی گردیده و نشان داده شده است، در حالی که متفکران اصل گرای اصلاحی، رجوع به سنت و آموزه های فرا زمانی و فرا مکانی اسلامی را به مثابه راه حل معضلات زنان مسلمان در جوامع اسلامی معاصر در نظر گرفته و با محور قرار دادن اسلام، در صدد تطبیق تجدد با سنت برآمده اند، متفکران نواعتزالی متجدد اصلاحی، با محوریت ابوزید، با «زمینه مند» و «زمانه مند» کردن آموزه های قرآنی و تقدم بخشی به مدرنیته، در پی نوسازی سنت و تطبیق آموزه های اسلامی با تجدد هستند.

    کلید واژگان: اسلام, زن, جایگاه اجتماعی, سید قطب, نصر حامد ابوزید
    Mīnā Jahānshāhī *, Yaḥyā Būdharīnizhād

    Responding to the challenges and changes in the modern world, Muslim scholars have considered the social status of women in Islam through various approaches. They have published some works regarding the crisis deriving from the modernity-tradition struggle and conflict. This survey is done through an analytic-descriptive and documentary approach. In this article, the woman status in society is investigated through two perspectives, namely the perspective of Sayyid Quṭb based on the traditional “Amendatory Fundamentalism” approach and the perspective of Naṣr Ḥāmid Abū Zayd based on the modernized “Amendatory Neo-Separatism (neo-Mu’tazila)” approach. The results show that while the amendatory fundamentalism scholars refer to tradition as well as Islamic meta-time and meta-place precepts as a solution for the problems of the Muslim women in contemporary societies – therefore, trying to conform modernism and tradition by focusing on Islam –Abū , the neo-separatism amendatory modernized scholars (based on the perspective of Abū Zayd) seek to reconstruct the tradition and conform Islamic precepts and modernity through considering a priority for the modernism and the “contextual” and “timely” Quranic precepts.

    Keywords: Islam, woman, social status, Sayyid Quṭb, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال