به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « special way » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «special way» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طاهره فهیمی نجم، رضا اسفندیاری اسلامی*، مهدی نوروزی

    نیاز یا عدم نیاز به استاد همواره یکی از مسایل مهمی است که در سلوک مطرح است، استاد کسی است که به مسایل راه آگاه بوده و بتواند شاگرد را در طی مسیر سلوک پیش ببرد، دانستن علم فقه و شناخت دقیق شریعت الهی، درک علوم ربانی و شهود از شرایط استاد است و سالک در ابتدای راه به استاد عام و تا پایان راه به استاد خاص نیازمند است.. طریقت و رسیدن به حقیقت به جز از راه شریعت امکان پذیر نیست و مرادی که شریعت بداند مسیر طریقت را هموارتر و سرعت رسیدن مرید را بیشتر خواهد کرد.برخی به لزوم تبعیت از استاد در سلوک اعتقادی ندارند. علامه طهرانی بر نظریه بی نیازی از استاد در سلوک نقدهایی دارد وی ضرورت استاد سلوکی، فواید و راه های شناخت استاد و همچنین مشکلات و مخاطرات عدم حضور استاد را بیان می کند. علامه طهرانی عدم نیاز به راهنما را در حکم عدم سلوک و سرگردانی می داند و در مراحل مختلف سلوک خویش نیز تبعیت کامل از استاد کامل را مد نظر قرار داده است .

    کلید واژگان: استاد خاص, استاد عام, مرید, علامه طهرانی, استاد سلوکی, مراد}
    tahereh fahiminajm, reza esfandiari eslami *, mahdi noroozi

    The needing or not needing a master is one of the important issues to be considered in spiritual journey.A master is a person who is cognizant of the issues and can guide the person along the path of spiritual journey. Knowing the science of jurisprudence, having an accurate knowledge of the religious law, understanding divine sciences and intuition is necessary conditions for being a master. The wayfarer needs a general master at the beginning of the path and a special master until the end of the way.The religious way and reaching the truth is not possible except through the Sharia.The master who know Sharia will smooth the path and then will help the follower to reach his goal faster. Some do not believe in the necessity of following the master in spiritual journey. Allame Tehrani has critiques on the theory of not needing a master in spiritual journey.He declares the necessity of master, benefits and ways of knowing the master and problems and threats of the master’s absence, as well. Allame Tehrani scrutinizes not needing a master as being astray in spiritual journey and he has considered full obedience to the perfect master in diverse stages of his spiritual journey

    Keywords: general master, Key words: master of spiritual journey, follower, Master, special master, Allame Tehrani}
  • سید رضا فاطمی، عین الله خادمی*
    پرسش اصلی این پژوهش آن است که دیدگاه فخر رازی درباره ماهیت کلام الاهی چیست. برای پاسخ به این پرسش، دیدگاه فخر رازی درباره کلام به صورت مطلق، اعم از خدا و مخلوق، و کلام خدا به صورت مخصوص بررسی شد. برای درک ماهیت کلام خدا به صورت مخصوص، نشان داده ایم که درباره کلام لفظی خدا میان متفکران مسلمان اختلافی نیست، اما درباره کلام نفسی (باور فخرالدین رازی) اختلاف نظر وجود دارد. دیدگاه مشهور این است که فخر رازی به کلام نفسی قایل است، اما در آثار مختلفش دیدگاه های دیگری غیر از کلام نفسی مطرح کرده است، از جمله کلام به معنای ایجاد، علم خدا و عجایب صنع. وی معتقد است کلام لفظی، حادث، اما کلام نفسی قدیم است. او درباره کلام الاهی تا حدی تحت تاثیر ابن سینا است. نگرش او درباره کلام نفسی را متفکران پس از وی نقد کردند. برخلاف معتزله درباره قرآن معتقد است قرآن، غیرمخلوق و قدیم است.
    کلید واژگان: فخر رازی, کلام مطلق و مخصوص, کلام لفظی و نفسی, کلام حادث و قدیم, کلام مخلوق و غیرمخلوق}
    Seyyed Reza Fatemi, Eynollah Khademi *
    The main question of this research is: What is Fakhr Razi's view on the nature of divine speech? To answer this question, Fakhr Razi's view on speech in general, including the speech of God and creatures, and the speech of God in particular was examined. To understand the nature of God's speech in particular, we have shown that there is no disagreement among Muslim thinkers about the verbal speech of God, but there is disagreement about the self-speech (Fakhr al-Din Razi's belief). Fakhr Razi is known to believe in the self-speech, but in various works he has proposed other views i.e. the speech meaning creation, the knowledge of God and the wonders of creation. He believes that verbal speech is temporal, but self-speech is pre-eternal. He is somewhat influenced by Ibn Sina about the divine speech. His view of the self-speech was criticized by thinkers after him. Unlike the Mutazilites, he believes that the Quran is uncreated and pre-eternal.
    Keywords: Fakhr Razi, General, Special Words, Verbal, Inner Words, Temporal, Pre-eternal Words, Created, Non-created Words}
  • محمد میری*، حسن رمضانی خراسانی

    اهل معرفت در طول تاریخ عرفان اسلامی بر ضرورت وجود شیخ و مرشد برای سالک تاکید کرده اند. آنها برای اثبات این نگاه خود، گاهی به آیات و روایات و گاهی به سیره رسول گرامی اسلام (ص) تمسک جسته و گاهی این مساله را از باب قاعده عقلی رجوع به اهل خبره لازم دانسته اند. از دیگر استدلال های ایشان آن است که داشتن استاد موجب سرعت سیر سالک گشته و او را از انحرافات پیش رو مصونیت می بخشد. با توجه به دو معیار می توان اندازه دلالت استدلال های فوق را بر بایستگی وجود پیر و مرشد در طریق سیر و سلوک سنجید: اول: آن که استاد تقسیم می شود به استاد خاص و استاد عام. و دوم: آن که عارفان در ضرورت وجود شیخ برای سالک، میان سالک مبتدی و سالک پیشرفته تفاوت هایی قایلند. با توجه به دو معیار پیش گفته، پیروی از استاد خاص یعنی امام معصوم در همه مراحل سیر و سلوک ضروری است. و اما در مورد استاد عام حایز شرایط، دنباله روی از او در چارچوب شرع برای سالکی که در مراحل پیشرفته سلوکی است اجتناب ناپذیر می باشد. و اما ابتدای سلوک به هیچ وجه متوقف بر داشتن چنین استادی نیست.ش

    کلید واژگان: سیر و سلوک’ مرید و مراد’ استاد خاص’ استاد عام}
    Mihammad Miri*, Hasan Ramazani

    The people of spiritual knowledge, in all over the history of Islamic mysticism emphasized on the need for a devotee for a disciple who wants to pass the way of spiritual journey. To asset this claim, they, sometimes, have appealed to Quranic verses, prophetic traditions, and prophet custom, and sometimes, according to intellectual principle obligated that the disciple have to follow the people of full knowing. For this reason they say that following a master and full knowing person may make the journey speedy and save him from deviations. Taking to attention these tow principles, we can examine the arguments mentioned above for need of a devotee in passing the way of spiritual journey. So, we can say that (a) there are two kinds of devotees or masters: special master, and general; (b) mystics, also, say that there are differences between wayfarer who want to pass the way of spiritual journey: some of them are just in the begging, and some of them are in the developed degrees. In accord with these principles we might say that following to special master, e.g. innocent leader, is necessary for every degrees of passing the way of spiritual journey, but in developed degree of journey it is necessary that wayfarers must follow a master who is qualified in accord with sacred law, although the beginning of spiritual journey is not bounded to following of so full master anyway.

    Keywords: Spiritual journey, Devotee, disciple, Special master, General master}
  • مهری تاجیک کرد*، سعید رحیمیان، محمدابراهیم مالمیر، استاد الهی منش

    عارفان، راه ها و مراتب سلوک و قرب به حق تعالی را در قالب سه دسته کلی سامان داده اند: سلوک زاهدانه - عابدانه، سلوک عاشقانه - عالمانه و سلوک عارفانه - عاشقانه. پیروان مکتب ابن عربی از منظری دیگر، سیر و سلوک را به دو گونه تقسیم کرده اند: الف. سیر غیرمستقیم از طریق سلسله مراتب؛ ب. سیر مستقیم از طریق وجه خاص. سید حیدر آملی، به عنوان یکی از پیروان و شارحان مکتب عرفانی ابن عربی که رویکردی شیعی در باورهایش دارد، بر آن است که از میان طرق مذکور، «سلوک مبتنی بر جذبات الاهیه» که به عبارتی همان سیر و سلوک محبوبی است، راحت ترین و نزدیک ترین مسیر به سوی حق است. او در تصویر مقامات و منازل عرفانی از ادبیات عرفانی مکتب ابن عربی مدد جسته است. به باور او، این سیر و سلوک و مراتبش از دیدگاه او با مراتب کشف صوری و معنوی ارتباط دارد. این سیر سرانجام به مقام «او ادنی» و کشف معنوی در مقام «اخفی» که خارج از وصف است منتهی می شود. بررسی طریق سلوکی سید حیدر آملی علاوه بر آنکه می تواند تقریر دقیق تری از سلوک ابن عربی را پیش روی ما قرار دهد، یکی از طرق سلوکی موید به نصوص و باورهای شیعی را به ما معرفی خواهد کرد. در این مقاله، داده ها بر اساس شیوه کتاب خانه ای جمع آوری شده و در مسیر تحلیل اطلاعات و داده ها از روش توصیفی تحلیلی بهره برده ایم.

    کلید واژگان: سیر و سلوک, وجه خاص, سلسله مراتب, کشف صوری, کشف معنوی, لطائف سبعه, سید حیدر آملی}
    Mehri Tajik Kord *, Saeed Rahimian, MohammadEbrahim Maalmir, Reza Elahimanesh

    Mystics have organized the ways and levels of the journey and closeness to God the Almighty in the form of three general categories: ascetic-pious, romantic-scholarly, and mystical-romantic. From another point of view, the followers of Ibn Arabi School have divided the journey to God into two types: A. Indirect journey through hierarchy; B. Direct journey through a special face. Seyyed Heydar Amoli, as one of the followers and commentators of the mystical school of Ibn Arabi who has a Shiite approach, believes that among the mentioned methods, "The journey based on the divine passions", which in other words is called "beloved journey", is the easiest and closest way towards God. He has used the mystical literature of Ibn Arabi School in depicting mystical maghamat (stations) and manzel (destinations). According to him, this type of spiritual journey and its levels are related to the levels of facial and spiritual revelation. This journey eventually leads to the station of "Aw Adna" and spiritual revelation in the station of "Akhfa" which is beyond description. Examining the path of Seyyed Heydar Amoli in spiritual journey, in addition to providing us with a more accurate account of Ibn Arabi's journey path, will introduce us one of the journey paths confirmed by Shiite texts and beliefs. In this article, the data are collected based on library research and are analyzed by descriptive-analytical method.

    Keywords: Spiritual Journey to God, Special Face, Hierarchy, Facial Revelation, Spiritual Revelation, Seven Lataef, Seyyed Heydar Amoli}
  • حسین الهی نژاد
    نوشتار در پیش رو با طرح سه شبهه آغاز شده است: 1. اندیشه غیبت در عصر غیبت صغری، اندیشه ای نوپا و جدید بوده است؛ 2. شیعیان در عصر غیبت صغری نسبت به اندیشه غیبت ناآشنا بوده اند؛ 3. شیعیان در عصر غیبت به جهت ناآشنایی با اندیشه غیبت علاوه بر تحیر و سرگردانی، فاقد تئوری سیاسی نیز بوده اند. در این تحقیق ابتدا به بیان اصل شبهات، و تحلیل و بررسی آنها مبادرت شده و بعد به پاسخگویی آنها به صورت تفصیلی پرداخته می شود تا علاوه بر اثبات دیرینگی اندیشه غیبت، بی دلیل بودن تحیر و سرگردانی شیعیان نیز به اثبات برسد. بر این اساس ابتدا به تلاش مستمر حضرات معصومین؟عهم؟ در خصوص تبلیغ و تبیین مسئله غیبت با دو شیوه گفتاری و رفتاری پرداخته می شود و بعد به ذکر کتاب ها و نوشتجاتی که پیرامون اندیشه غیبت از ناحیه اصحاب ائمه؟عهم؟ و دانشمندان هم عصر ائمه؟عهم؟ تالیف شده، اشاره می شود. در ادامه به بیان فرقه های انحرافی مهدویت پرداخته شده که ادعا می کنند رهبرانشان از انظار مردم غایب شده اند. در مرحله بعد به تبیین و تشریح سازمان وکالت و نیابت پرداخته شده و جایگاه، گستره و کارکرد آن نیز مورد مداقه قرار می گیرد و در آخر و پایان نوشتار به ملاقات های صورت گرفته در عصر غیبت اعم از خصوصی و عمومی پرداخته می شود که از مجموع و نتایج این جستارها می توان علاوه بر پاسخگویی به شبهات مزبور به توجیه دیرینگی غیبت و امام غایب نیز پرداخت.
    کلید واژگان: غیبت, تحیر شیعیان, سازمان وکالت, دیرینگی غیبت, فرق مهدوی, ملاقات, نیابت خاص}
    Dr. Hossein Elahi Nejad
    The article has started with three doubts. 1. The occultation thought in the minor occultation era has been a novel and new thought. 2. The Shia Muslims in the minor occultation era have been unfamiliar with the occultation thought. 3. The Shias in the era of occultation have had wandering and confusion in addition to lack of political theory. The current article, first deals with the doubts, their analysis and review and then it focuses on their answers in detail in order to prove the seniority of occultation thought as well as the unreasonableness of the Shia wandering and confusion. Accordingly, first, the constant efforts of the 14 Infallibles to promote and explain the issue of occultation with two spoken and behavioral methods are discussed and then some of the books and articles regarding occultation thought compiled by Imams' companions and scientists in the era of Imams are investigated. Then, the article deals with Mahdaviyat deviant sects which claim their leaders are absent from the eyes of the people. In the next section, the explanation of delegation and representation organization as well as their place, scope and function are considered and at the end of the article, the visits made in the era of occultation including private and public are examined. From the results of the articles, in addition to answering these doubts, one can justify the seniority of occultation and the occulted Imam.
    Keywords: Occultation, Shias wandering, the delegation organization, seniority of occultation, Mahdaviyat sects, visit, special representation}
  • محمد رودگر *
    خراسان به دلایلی چون دوری از مرکز خلافت، همواره مرکز تصوف بوده است، چنان که شیعیان و معارضان سیاسی نیز به آن توجه داشته اند. تصوفی که امروزه از آن یاد می شود، حاصل واکنش های مکتب خراسان در برابر ابن عربی و شارحانش، چه در سلوک و چه در نظر (وحدت وجود)، است. نوع سلوک مشایخ خراسان در اندیشه های نظری ایشان تاثیرگذار بوده است. از این رهگذر، تفاوت هایی مبنایی و اساسی بین خود و مکتب ابن عربی می یافتند. پیدایش روش «وجه خاص» پس از روش «سلوک شطار» فقط با بررسی این گونه از تفاوت ها توجیه پذیر خواهد بود. دیگر وجوه افتراق، در برابر تفاوت های چشمگیر نظری و سلوکی، رنگ می بازند و در نتیجه، بر عمق مخالفت های ابتدایی عرفان خراسان با ابن عربی و شارحان افزوده می شود. برای نشان دادن تفاوت ها در حوزه سلوک، در این پژوهش ابتدا سلوک در عرفان خراسان و آنگاه سلوک در مکتب ابن عربی بررسی و مقایسه شده است. ثمره این مقایسه، رخ نمودن تفاوت هایی است که علی رغم غلبه قاطع عرفان نظری ابن عربی، تشخص و استقلال مکتب خراسان را دست کم در ساحت سلوکی ثابت می کند.
    کلید واژگان: عرفان خراسان, مکتب ابن عربي, عرفان عملي, وجه خاص, شطار}
    Mohammad Roodgar *
    Being away from the center of government, Khorasan has always been the center of Sufism, as has been considered by Shiites and political opponents. Sufism of Khorasan has a very interesting story that disregarding it would lead to the inadequate understanding of Islamic mysticism. The Sufism which is talked about to nowadays is the result of Khorasan school reactions to Ibn Arabi and his interpreters both in practice and in theory (pantheism). Khorasan elder conducts have been influential in their theoretical ideas, thereby they found basic and fundamental differences between themselves and the school of Ibn Arabi. The emergence of the theory of “Special way” after “Shottar” could be justified only by exploring these differences. Political incentives, social, cultural and any other differentiations are not as important as the theoretical and practical differences, so the depth of initial objections to this issue by the mystics Khorasan school is intensified.
    Keywords: Khorasan mysticism, Ibn Arabi's school, practical mysticism, Special way, ?o???r}
  • حسن صفایی، سید اکبر حسینی قلعه بهمن
    بخش عمده ای از امدادهای غیبی خداوند در قرآن کریم، مربوط به امت های پیشین و پیروان ادیان گذشته است. در این میان آیاتی که درباره بنی اسرائیل یا قوم موسی(ع) نازل شده، از سایر امت ها بیشتر به چشم می خورد. بحث «امداد» از دیدگاه قرآن کریم در بعضی موارد به لحاظ نوع، شرایط و کارکردها، با عهد عتیق مشابهت دارد. امدادهای خداوند هنگام خروج از مصر و یاری یهوه در بیابان و اعطای انواع نعمت های درخواستی از سوی پروردگار در قرآن کریم هم مطرح است. هرچند در برخی موضوعات، بین قرآن کریم و عهد عتیق اختلاف وجود دارد. در قرآن کریم از تعهد خداوند مبنی بر اعطای سرزمین، به ذریه ابراهیم(ع)، از طریق اسحاق(ع) و یعقوب(ع)، آن گونه که در عهد عتیق به آن اشاره شده است، سخنی به میان نمی آید. همچنین دادن سرزمین موعود به بنی اسرائیل به طور مطلق مطرح نیست، بلکه منوط به عدم تخلف از دستورات الهی است. آنچه که از آیات قرآن کریم استفاده می شود، رهایی قوم بنی اسرائیل از بندگی و اسارت فرعون و وراثت زمین در جهت عبادت آزادانه خدای متعال است. برخی دیگر از انواع امدادها، مربوط به جامعه مسلمانان در صدر اسلام است.
    این مقاله، ضمن اشاره به تفاوت ها و شباهت های موجود در این زمینه، ویژگی های امدادهای غیبی در قرآن کریم و عهد عتیق را از نظر مفهوم، انواع، شرایط و کارکردها بررسی می کند.
    کلید واژگان: سنت, امداد غیبی, امداد خاص, قرآن کریم, عهد عتیق, بنی اسرائیل}
    Hassan Safaii*, Seyyed Akbar Husseini Qaleh Bahman
    Most of the instances of the divine Unseen aid mentioned in the glorious Quran is related to the previous nations and followers of the previous religions. In the meantime, the verses revealed about Israelites or Musa's nation are more than those revealed about other nations. Quranic view of "divine aid" in is, in some cases, similar to that of Old Testament in terms of kind, conditions, and functions. The Quran also mentions the divine aid for Musa's nation when they left Egypt (Exodus), for Yahweh in desert and when God granted them the various blessings they wanted, although there are some differences between the Quran and Old Testament regarding some issues. The Quran does not mention God's promise to the offspring of Ibrahim to make them own the land through Isaac and Jacob, as it is mentioned in the Old Testament. Furthermore, the Quran does not mention the idea of giving the Promised Land to Israelites without any condition; rather, it mentions that such a bestowal is contingent upon obeying divine injunctions. We understand form Quranic verses that Israelites were liberated from imprisonment of Pharaoh and inherited the land in order to freely worship the Most High God. Some other kinds of divine aid are related to the Muslim nation in early Islam. The present paper discusses the features of divine Unseen aid mentioned in the Glorious Quran and Old Testament in terms of concept, kind, conditions and functions, while referring to the similarities and differences between these features in their text.
    Keywords: tradition, Unseen aid, special aid, the Glorious Quran, the Old Testament, Israelites}
  • حبیب الله بابایی
    الاهیات تمدنی را می توان به دو مفهوم به کار برد: نگرش الاهیاتی به مقولات تمدنی، و نگاه تمدنی به موضوعات الاهیاتی. این مقاله، بسط این دو معنا از الاهیات تمدنی است تا در نخستین گام، مفهوم نگرش الاهیاتی به مقولات تمدنی را بررسی کرده و معنای این تعبیر (الاهیات تمدنی) را بنابر اصطلاح قدیم و جدید از الاهیات روشن نماید. آنگاه در گام دیگر امکان نگرش تمدنی به امور الاهیاتی و نمونه های ممکن آن (همچون غیب، امید، قربانی و غیره) را در الاهیات اسلامی مورد تامل قرار دهد تا از این رهگذر راهی متفاوت برای اندیشه درباره بنیادها و ظرفیت های دین اسلام در صورت بندی تمدن اسلامی ارائه نماید.
    کلید واژگان: الاهیات بالمعنی الاعم, الاهیات بالمعنی الاخص, الاهیات اجتماعی, کلام اجتماعی, الاهیات عملی, الاهیات تمدنی}
    Civilizational theology means: a) theological approach to civilizational issues; and b) civilizational approach to theological subjects. This article is going to study those two of "civilizational theology" based on new and old terminology of "theology". In the next step, I will consider the possibility of civilizational approach in theological themes such as "Unseen", "Hope", "Sacrifice" and etc in Islamic theology. To be sure, this new approach would clarify functions and foundations of Islamic theology in the formulation of Islamic civilization, and will responses to some theoretical and practical dilemmas in civilization.
    Keywords: General theology, Special theology, Social theology, Practical theology, Civilizational theology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال